پنجشنبه ۳ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۳ - Aug 25, 2005
حضرت رسول اكرم (ص): اي اباذر! هر كس علم را براي آن بخواهد كه مردمان رو به سوي او كنند، بويي از بهشت به مشام او نخواهد رسيد.
مكارم الاخلاق /۵۴۱
امروز با حافظ
زاهدان را رخنه در ايمان كنند
شاهدان گر دلبري زينسان كنند
گلرخانش ديده نرگس دان كنند
هر كجا آن شاخ نرگس بشكفد
صحيفه آسماني به عنوان نماد زيبايي شناسي دين تعيين شد
خبرگزاري فارس: «صحيفه آسماني» عنوان يادماني است كه به مناسبت همايش زيبايي شناسي دين طراحي و ساخته شده است.
يادمان صحيفه آسماني در مراسم پاياني همايش به رسم يادبود به انديشمندان و صاحب نظراني كه در همايش زيبايي شناسي دين با ارائه مقاله به ايراد سخن پرداختند، اهدا خواهد شد.
مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پيشنهاد اجرا و نصب يادمان صحيفه آسماني را به شهرداري تهران ارائه داد تا در يكي از ميدان هاي اصلي شهر نصب شود.
همايش زيبايي شناسي دين به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پنجم و ششم دي ماه در تهران برگزار خواهد شد.
زيبايي شناسي قرآن مجيد زيبايي شناسي نظري و فلسفي دين، جنبه هاي زيبايي شناختي ادبيات و علم كلام، زيبايي شناسي كتاب مقدس و زيبايي شناسي علم اخلاق و هنرهاي اسلامي محورهاي اصلي و مورد بحث اين همايش خواهد بود.
مهلت شركت در همايش و ارسال مقاله در زمينه هاي مورد نظر تا پانزدهم مهرماه تعيين شده است.

تاجبخش فناييان كارگردان «ريچارد دوم»:
تالار وحدت و مركز هنرهاي نمايشي
از بار مسووليت شانه خالي مي كنند
تاجبخش فناييان، كارگردان نمايش «ريچارد دوم» با انتقاد از ضعف تبليغات اين نمايش گفت: متاسفانه نمايش ما با بي مهري كامل مواجه شده است.
وي به ايسنا گفت: اجراي اين نمايش به لحاظ حمايت مراكز گوناگون بدترين تجربه كاري من است، با اين اوصاف اصلا تصميم ندارم كار تئاتري انجام بدهم.
فناييان ادامه داد: ابتدا تصور مي كرديم مي توان كار خوب هم انجام داد، اما اكنون متوجه شدم اينجا جاي اين نمايش نيست و بايد كارهاي سبك تر انجام داد، اما از آنجا كه من اهل آن گونه كار كردن نيستم، ناچارم از فضاي موجود تئاتر كناره گيري كنم.
وي يادآوري كرد: تبليغات نمايش «ريچارد دوم» برعهده روابط عمومي مركز هنرهاي نمايشي و تالار وحدت است، اما هيچ يك از اين دو نهاد آن گونه كه شايسته است در اين زمينه فعاليت نكرده اند، هر يك از آنها از ديگري توقع دارند يا هر دو از بار مسئوليتي كه بر دوش شان گذاشته شده است، شانه خالي مي كنند.
فناييان اضافه كرد: اين نمايش نيمي از اجراهاي خود را پشت سر گذاشته است، اين در حالي است كه تبليغ كننده هاي ما كساني هستند كه كار را ديده اند و به ديگران هم توصيه مي كنند، اما مسلما اين گونه اطلاع رساني با توجه به ظرفيت بالاي تالار وحدت قطعا خيلي موثر نخواهد بود.
وي در پايان اظهار تاسف كرد: با اين وضعيت قطعا ضرر خواهيم كرد و كاري هم از دست من ساخته نيست و دوستان هم جز تعارف كمك ديگري به ما نكرده و نمي كنند.
به موجب قرار داد اين نمايش، گروه اجرايي ۲۰ ميليون از هزينه هاي توليد نمايش را بايد از طريق فروش گيشه تامين كنند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
۳ مطلب مهم روز چهار شنبه رسانه هاي آمريكا
- توصيه علني «پت رابرتسون» مبلّغ معروف مسيحيت به ترور «هوگو چاوز» رهبر ونزوئلا كه كفر و خطاي مذهبي مرتكب نشده و يك كاتوليك مؤمن است توسط مأموران مخفي آمريكا، ضربه بزرگي به دولت آمريكا و شخص جورج بوش در سطح جهان وارد ساخته و زبان همه را به اعتراض و انتقاد باز كرده است. با اين كه سخنگويان دولتي آمريكا تلاش كرده اند وانمود كنند اظهارات غيرمنتظره رابرتسون نظر شخصي او بوده و ارتباطي به سياست دولت ندارد، ولي از آنجا كه او رئيس ائتلاف مسيحيان آمريكا و از حاميان جورج بوش است، دولت را به حالت انفعال و دفاع وادار كرده است.
- در آخرين روز نخستين تمرين نظامي چين و روسيه در شبه جزيره شاندونگ، ده ها موشك كروز به كار رفت و آمريكايي ها را كه از يك هفته پيش (آغاز مانور) عصبي و متشنج شده بودند، سخت نگران ساخت، مخصوصاً كه اعلام شده است اين تمرين سال آينده در سطحي وسيع تر تكرار خواهد شد. عصبي شدن آمريكائي ها از هفته گذشته كه عكس پوتين با لباس نيروي دريايي در رسانه ها انتشار يافته بود آغاز شد. مفسران مطبوعات در ساير كشور ها نوشته اند كه اين مانور عظيم و بي سابقه اخطاري به دولت آمريكا بوده است كه چين و روسيه جهان يك قطبي را تحمل نخواهند كرد.
- تفسيرهايي بر اظهارنظر «متيو سايمون» روزنامه نگار آمريكايي منتشر شده است. او استدلال مي كند در آينده اي نزديك بهاي نفت خام سه رقمي خواهد شد و هر بشكه به بالاتر از صد دلار خواهد رسيد و دولت هاي دارنده آن كه به ضعف مصرف كنندگان پي برده اند اصرار خواهند كرد كه دست واسطه ها (كمپاني هاي نفتي) قطع شود و خودشان در كشورهاي مصرف كننده جايگاه فروش (پمپ) داير كنند تا اصل «از توليد به مصرف» به اجرا درآيد و از بار مصرف كنندگان كاسته شود. دولت ونزوئلا از هم اكنون بر اين خواست پا فشاري مي كند.
افكار نيچه در مقالات رسانه ها به مناسبت سالگرد درگذشت او
به مناسبت يكصد و پنجمين سالگشت درگذشت «فردريك ويلهلم نيچه» فيلسوف آلماني و نويسنده كتاب هاي «چنين گفت زرتشت» ، «فراسوي نيك و بد» و «تولد تراژدي» كه ۲۵ اوت سال ۱۹۰۰ در ۵۶ سالگي فوت شد، رسانه ها در گوشه و كنار جهان به پخش گفتار و انتشار مقالات متعدد دست زده اند كه مروري بر آنها اين نتايج را به دست مي دهد:
نيچه كه در خانواده اي پروتستان مذهب پرورش يافته بود بعداً اين مذهب و نيز تمدن بورژوازي غرب را رد كرد. نيچه سرمايه داري افسار گسيخته غرب را منحط خوانده است. علت اصلي رد پروتستانيسم از سوي نيچه اين بود كه اين مذهب براي آزمندي ها و ثروت اندوزي ها حد و حصر قائل نمي شود. وي كاپيتاليسم غرب را مخلوق پروتستانيسم مي دانست. به باور نيچه كه يك «اخلاق گرا» بود، خوبي، حقيقت، زيبايي و ارزش هاي بشري در طول قرون و بر اثر تهاجمات و جنگ ها، مقهور و متحمل رنج و تعب شدن يك گروه از يك سوي و پيروزي، كامروايي و سلطه دسته اي ديگر از آن سوي، رنگ باخته و ديگر سرابي بيش نيستند و در نتيجه براي انسان فعلي يك عامل داراي اهميت شده است و آن «نيروي اراده براي رسيدن به زندگي و شرايط بالاتر» است. به عبارت ديگر، خواست انسان ها برتري يافتن بر يكديگر است. نازي هاي آلمان بعداً اين تعبير نيچه را به صورتي ديگر و درجهت اثبات فرضيه هاي خود تعريف و تفسير نادرست كردند و واژه «اوبرمنش» او را مورد سوءاستفاده قرار دادند. هدف نيچه كه يك انساندوست بود از به كار بردن اين واژه، اشاره به انسان كامل يعني انسان انديشمند، دانشمند، آگاه و مطيع وجدان بود نه انسان برتر و سلطه گر. او مي خواست «نيروي ناشي از اراده» را ثابت كند و انساني را مجسم سازد كه نماد بشريت باشد، نه فردي كه بر هم نوع برتري فيزيكي و مادي يابد. به باور نيچه، يك انسان وقتي شاد است كه هدف داشته باشد و براي نيل به اين هدف هر روز گام تازه اي بردارد. وي معتقد به آموزش توأم با تمرين اخلاقيات بود و آموزش تنها را كافي نمي دانست. تأييد نيچه بر رعايت و پاسداري ملل از فرهنگ ملي و دانستن و احترام گذاشتن به تاريخ خود بود كه باز، حزب نازي آلمان اين تعبير را به ناسيوناليست بودن نيچه تفسير كرده بود.
۲۱۶ سال پس از تصويب حقوق بشر در مجلس ملي فرانسه
به مناسبت ۲۱۶ ساله شدن تصويب اصول حقوق بشر در مجلس ملي فرانسه، در طول چند روز گذشته مصاحبه هاي متعدد از شبكه هاي تلويزيوني آمريكا پخش شد كه اصحاب نظر ضمن بيان مطالب خود عموماً اين حقوق را «زير فشار» اعلام كرده اند.
جمعه اين هفته (۲۶ اوت) سالروز تصويب اين اصول در مجلس ملي فرانسه در سال ۱۷۸۹ ميلادي است كه پايه اعلاميه جهاني حقوق بشر قرار گرفته كه همه اعضاي سازمان ملل بر آن صحه نهاده اند. طبق مصوبه ۲۱۶ سال پيش مجلس ملي فرانسه، انسان كه آزاد به دنيا مي آيد، در طول عمر با داشتن حقوق برابر بايد آزاد زندگي كند، حقوقي كه به زعم انقلابيون فرانسوي، قرن ها مورد تجاوز و بي اعتنايي شاهان و حاكمان و جباران قرار گرفته بود. در اين مصوبه آمده بود: تبادل آزاد افكار، يكي از گرانبهاترين و عزيزترين حقوق مردم است و از روز تصويب اين اصول، مردم فرانسه بايد در فكر كردن، گفتن و نوشتن آزاد باشند و... براي انشاء اين اصول، از افكار و نظريه هاي «ژان ژاك روسو» فيلسوف و ديگر انديشمندان الهام گرفته شده بود. دو سال بعد، در سال ۱۷۹۱ «توماس پين» نويسنده و انديشمند بلند آوازه كه در انقلاب فرانسه و انقلاب آمريكا نقش مؤثري داشت در كتاب خود «حقوق انسان» اصول ديگري بر مصوبه مجلس ملي فرانسه افزود. اين اصول عبارتند از:
يك انسان حق دارد امنيت و آزادي داشته باشد و شخصيت و شئون او رعايت شود و حق اوست كه در برابر ستم از خود دفاع كند و به دادگاه مستقل و قاضي عادل براي تظلم دسترسي داشته باشد. انسان حق مالكيت بر انسان را ندارد و استثمار به هر شكل و نيز بازداشت خودسرانه ممنوع است.
بالاخره دهم دسامبر سال ۱۹۴۸ ميلادي اعلاميه حقوق بشر در يك مقدمه و ۳۰ اصل به تصويب مجمع عمومي سازمان ملل رسيد كه بايد از سوي اعضاي اين سازمان به عنوان يك استاندارد عمومي درباره هر فرد و گروه و جمعيت رعايت شود و در مدارس تدريس گردد تا در حافظه همگان باقي بماند كه اجازه ندهند موارد آن نقض شود.

اولين DVD آثار نگارگري ايران توليد شد
اولين DVD آثار نگارگري ايران به همت موزه هنرهاي معاصر تهران، فرهنگستان هنر و مؤسسه رسانه هاي تصويري توليد و در دسترس عموم قرار گرفت.
DVDآثار نگارگري ايراني در سه بخش: تاريخچه نگارگي در ايران، مفهوم باغ در نگارگري و فرشته در نگارگري ايراني به دو زبان فارسي و انگليسي منتشر شد.اين مجموعه كه به كارگرداني عليرضا قاسم خان و با تحقيقات توكا ملكي توليد شده، داراي گالري از بهترين عكس هاي نگارگري ايراني است و امكان ويژه اي دارد. علاقمندان براي دسترسي به اين مجموعه مي توانند به موزه هنرهاي معاصر تهران واقع در خيابان كارگر شمالي مراجعه كنند.

بازيگر كشتن مرغ مقلد درگذشت
پيتربروك  هنرمند سرشناس  سينماي  كلاسيك  آمريكا و بازيگر فيلم  تحسين  شده كشتن  مرغ  مقلد در سن  ۷۸ سالگي  در گذشت .
به  گزارش  آسوشيتد پرس ، اين  هنرمند پس  از يك دوره  طولاني  مبارزه  با بيماري  سرطان  در منزل  مسكوني اش  فوت  كرد.
اين  هنرمند در دوم  جولاي  ۱۹۲۷ در نيويورك  به  دنيا آمد و از سال  ۱۹۵۰وارد عرصه  فيلم  و سينما شد.
نخستين  حضور درخشان  بروك  در فيلم  كامرون  جونز بود اما بار ديگر درسال  ۱۹۵۴ با بازي  در پروگي  و بس  همه  را مبهوت  كرد.
نقش  آفريني  وي  در فيلم  ماما به  بوبو نگاه  كن  نيز از بازي هاي  كلاسيك سينما محسوب  مي شود.كارشناسان  شاهكار هنري  بروك  را براي  بازي  در فيلم  كشتن  مرغ  مقلدعنوان  كردند.
الكساندر گوليتزن  كارگردان  هنري  اين  فيلم  نيز به  تازگي  درگذشت .

بازبيني نمايش هاي ميداني آغاز شد
مهر:نمايشهاي ميداني در فرهنگسراي جوان بازبيني مي شوند.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي جوان، معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با همكاري واحد نمايش اين مجموعه، اقدام به بازبيني نمايش هاي ميداني در فرهنگسراي جوان، با حضور كارشناسان هنرهاي نمايشي آقايان زهتاب، غنچي و سراجي كرده است.
آثار برگزيده، شهريور ماه سال جاري در مراكز فرهنگي هنري شهر تهران از جمله فرهنگسراها، خانه هاي فرهنگ، بوستان ها و... اقدام به اجرا خواهند كرد.

محسن اميريوسفي كارگردان خواب تلخ:
موفقيت سينماي ايران بستگي
به حمايت از فيلمسازان جوان دارد
محسن  اميريوسفي  كارگردان  سينما گفت : حمايت  منطقي  و همه جانبه  از فيلمسازان  بااستعداد جوان  بايد در اولويت  كاري  مديران  جديد حوزه  سينما قرار گيرد.
وي  در گفت  وگو با خبرنگار گروه  فرهنگي  ايرنا، افزود: اميدوارم  مديران  جديد سينمايي  آن حمايتي  كه  هميشه  وعده  آن را به  فيلمسازان  و اهالي سينما داده اند، اعمال  كنند.
كارگردان  فيلم  تحسين  شده  خواب  تلخ  ادامه  داد: آينده  و موفقيت  سينما به  فيلمسازان  جوان  و با استعداد بستگي  دارد، توليد، توزيع  و نمايش  منطقي فيلم  زمينه  مناسبي  براي  تقويت  صنعت  فيلم  كشور است .
فيلم  «خواب  تلخ»  با مضمون  اجتماعي  به  داستان  پيرمردي  مرده شور كه  به  زمان مرگ  خود نزديك  مي شود، مي پردازد.
اين فيلم  در بيش  از ۳۵ جشنواره  بين المللي  حضور داشت  و جوايز متعددي  دريافت كرد.
اميريوسفي  پس  از خواب  تلخ  توليد فيلم  آتشكار را به  عنوان  دومين  تجربه در سينماي  بلند، جلوي  دوربين  مي برد.

۴ فيلم مجوز نمايش گرفتند
شوراي  صدور پروانه  نمايش  عمومي فيلم هاي  ۳۵ ميليمتري ، مجوز اكران  چهارفيلم  ايراني  را صادر كرد.
روابط عمومي معاونت  امور سينمايي  وزارت  ارشاد گزارش  داد: فيلم هاي  چپ  دست  به  كارگرداني  آرش  معيريان  و تهيه كنندگي  داريوش  بابائيان ، انتخاب  از تورج  منصوري  و تهيه كنندگي جلال  قزل  اياق ، باغ  فردوس  ۵ بعد ازظهر به  كارگرداني  و تهيه كنندكي  سيامك  شايقي  و يادداشت  برزمين  ساخته علي  محمد قاسمي پروانه  نمايش  دريافت  كردند.
بيش  از ۸۰ اثر سينمايي  ساليانه  در كشور توليد مي شود و تنها نيمي از اين آثار فرصت  نمايش  مي يابند.
نبود ارتباط منطقي  ميان  توليد، نمايش  و توزيع  فيلم ، اكران  آثار هنري  را كمرنگ  و توليد و نمايش  ژانرهاي  خاص  همچون  سينماي  كودك  و نوجوان  را درانزوا قرار داده  است .

پاسخ به پرسش پزشكي
۳ پاسخ پزشكي
دكتر روزنفلد به ۳ پرسش چنين پاسخ داده است:
- حل جدول كلمات متقاطع به سالخوردگان براي جلوگيري از تضعيف مغز و حافظه توصيه مي شود.
- الكتروكارديوگرام براي تشخيص كامل دشواري هاي قلب كافي نيست. بسيار ديده شده كه پاسخ اين بررسي «عادي» اعلام شده ولي فرد همان روز و يا روزهاي بعد دچار حمله قلبي شده است. براي تشخيص كامل بايد متوسل به «استرس تست» و حتي انجيوگرام شد.
- دل درد توأم با اسهال و بالا آوردن، حكايت از ابتلاء دستگاه گوارش به بيماري عفوني و يا مسموميت غذايي دارد.

دانشجويان رايگان به ديدن نمايش مي روند
مهر : پس از مدت ها اداره برنامه هاي تئاتر صاحب مسوول روابط عمومي شد.
سعيد زين العابديني كه طي حكمي ازسوي داود فتحعلي بيگي مدير اداره تئاتر، به عنوان مسئول روابط عمومي اين اداره معرفي شده است، درخصوص طرح ها و برنامه هاي خود براي هرچه فعال ترشدن اين بخش در اداره تئاتر گفت:  قبل ازاين كه حكم قطعيت پيدا كند، جلسات زيادي با مهرداد بيات، معاون اداره تئاتر و مريم معترف مديرخانه نمايش داشتم كه طي آن طرح ها و برنامه هايي را به آنان ارائه كردم وبا توجه به امكانات موجود قصد دارم با همكاري اين دوستان به اين طرح ها جامه عمل بپوشانم.
مسئول روابط عمومي اداره تئاتر گفت: برگزاري برنامه اي تحت عنوان آخرين روزهاي تمرين اولين طرحي است كه اجرا خواهيم كرد. به اين معني كه گروه هايي كه در اداره تئاتر درحال تمرين هستند در هفته آخر تمرين، ميزبان دانشجويان و هنرمندان تئاتر هستند و آنان با هماهنگي روابط عمومي اين اداره مي توانند به صورت رايگان در اين برنامه شركت كنند.
وي آشنايي دانشجويان با شيوه تمرين و كارگرداني تئاتر را از مزاياي اين طرح دانست و آن را به عنوان ژنرال تمرين گروه هاي نمايشي معرفي كرد و گفت: در آخرين روز اين طرح از خبرنگاران و روزنامه نگاران براي تهيه گزارش دعوت به عمل خواهد آمد.
از ديگر طرح هاي مسئول روابط عمومي اداره تئاتر توجه او به بخش خبر است.در اين زمينه طبق طرح زين العابديني قرار است روابط عمومي به عنوان تحريريه دوم مطبوعات مورد استفاده قرارگيرد.
وي جذب تماشاگران دائمي براي خانه نمايش اداره تئاتر را در اولويت امور معرفي كرد و گفت: با كمال تاسف مشاهده مي شود كه تئاتر كشورمان در مجموعه تئاتر شهر خلاصه شده و حل اين معضل يكي از وظايف مسئول روابط عمومي اداره تئاتر است تا درجهت معرفي خانه نمايش به عنوان سالني فعال تلاش داشته باشد.
همچنين او قصد دارد با ارائه كارت هاي تخفيف فصلي براي نمايش هاي خانه نمايش زمينه حضور دانشجويان و هنرجويان تئاتر را فراهم كند.

برگي از تاريخ
۱- اشغال ايران توسط متفقين
در جريان جنگ جهاني دوم (۱۳۲۰ش)
از اواخر سال ۱۳۰۹ ش رضاخان روابط نزديكي را با آلمان پايه گذاري كرد تا بتواند تهديدات انگلستان و روسيه را خنثي كند. اين روابط با شروع جنگ جهاني دوم گرم تر شد. رضاشاه صدها آلماني را دعوت كرد تا به عنوان مستشار و متخصص در سازمان هاي دولتي و به ويژه در ارتش خدمت كنند. در سال ۱۳۲۰ ش و در بحبوحه جنگ جهاني دوم هنگامي كه رضاخان تقاضاي شوروي و انگلستان را براي اخراج آلماني ها از ايران رد كرد اين دولت ها با هماهنگي كامل، تصميم گرفتند سرزمين ايران را اشغال كنند.
سرانجام در بامداد سوم شهريور ۱۳۲۰ش، سفيران انگليس و شوروي به طور جداگانه يادداشت هايي تسليم دولت ايران نمودند. در اين يادداشت اعلام شده بود كه چون دولت ايران در مقابل متفقين و درخواست هاي آنان مبني بر عدم همكاري با مستشاران آلماني و به خدمت گرفتن جاسوسان آن كشور، سياست مبهمي در پيش گرفته و در اخراج عمال آلمان، اقدامي نكرده است، ارتش هاي شوروي و انگليس وارد ايران شده و مشغول پيشروي هستند. شوروي، شمال و انگليس جنوب ايران را متصرف شد. مرز اين دو بخش، خطي فرضي بود كه از ميان تهران مي گذشت و خود تهران هم در اشغال هر دو طرف بود. رضاخان در ابتدا تصميم به مقاومت گرفت اما چون فاقد پايگاه اجتماعي، سياسي و فرهنگي بود و مردم از عملكرد مستبدانه و سياست هاي او ناراضي بودند، نتوانست در برابر بيگانگان دوام بياورد. بنابراين حكومت ديكتاتوري شانزده ساله رضاشاه تحت فشار اشغالگران فروريخت و او مجبور به استعفا و خروج از كشور شد.
ورود نيروهاي متفق به ايران درحالي صورت گرفت كه دولت ايران، پيش از آن، نسبت به جنگ جهاني دوم، اعلام بي طرفي كرده بود. با اين حال، اشغالگران روسي و انگليسي، بدون توجه به اين امر، قسمت هاي وسيعي از خاك كشور را اشغال نمودند و مصائب بي شماري براي مردم به وجود آوردند. در چنين شرايطي به يكباره، زبان هاي بسته باز شد و گلوهاي گرفته، به نفس كشيدن افتاد. بازار انتقاد از اوضاع گذشته رواج يافت و پس از سال ها سكوت مرگبار، حملات به حكومت سراسر ديكتاتوري شانزده ساله رضاخاني آغاز شد. اشغال ايران كه از سوم شهريور سال ،۱۳۲۰ با تهاجم نيروهاي انگليس و شوروي از جنوب و شمال صورت گرفته بود، تا پايان جنگ در سال ،۱۳۲۴ ادامه يافت.
۲- آغاز نخستين دوره مذاكرات صلح بين ايران و عراق با نظارت سازمان ملل متحد (۱۳۶۷ش)
با خاموش شدن صداي توپ و تفنگ در جبهه ها و پايان جنگ تحميلي عراق عليه ايران، مبارزه در صحنه سياسي متوقف نگرديد، بلكه ابعاد وسيع تري گرفت و دور جديدي از تلاش هاي ديپلماتيك با هدف اجراي كامل قطعنامه ۵۹۸ آغاز گرديد. در راستاي اين امر، در عصر روز سوم شهريور ۱۳۶۷ (۲۴ اوت ۱۹۸۸ م) اولين جلسه مذاكره بين وزراي خارجه ايران و عراق و دبيركل سازمان ملل متحد در ژنو آغاز شد. اگرچه در اين دور از مذاكرات، صحبت ها به طور واضح و ملموس، روشن نبود و در اجراي بندهاي قطعنامه، پيشرفتي حاصل نشد، ليكن جمهوري اسلامي ايران توانست طي بيست روز مذاكره، به بهترين وضعيت مذاكراتي، سياسي و تبليغاتي دست يابد. هيأت جمهوري اسلامي ايران، اهرم هاي خود را با حوصله و به تدريج مطرح ساخت و توانست جلوي كارشكني هاي عراق را بگيرد.
دور دوم مذاكرات در سوم مهرماه ،۱۳۶۷ درباره مسائل گوناگون جنگ و قطعنامه ۵۹۸ در نيويورك ادامه يافت.
روزشمار مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
ماشين پرنده
دخترك كوچولو چيزهاي زيادي براي برادرش آورده بود. روي پتويي كه كنار باغچه پهن بود؛ قطار را برايش روشن كرد.
پسرك چقدر از حركت و سوت قطار ذوق مي كرد.
وقت ملاقات تمام شد و موقع جدا شدن گفت:
هفته ديگه كه اومدم، برات يك ماشين پرنده مي آورم. پسرك فقط نگاهش كرد. وقتي دختر با همراهان از آسايشگاه معلولين جسمي و ذهني خارج مي شدند، هنوز نگاهش به چشمهاي برادرش بود و آرام گفت: با ماشين پرنده مي توني به هر جايي كه آرزو كني بري...
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
خرخر سارق
سيدني: ديروز پليس استراليا با خبر شد كه يك فروشگاه مبل و صندلي مورد دستبرد قرار گرفته است به همين دليل چند مأمور به اين مكان اعزام شدند. اما هنگامي كه مأموران به فروشگاه رسيدند با صداي بلند خرخر مواجه شدند.
داستان از اين قرار بود كه سارق پس از شكستن شيشه ويترين فروشگاه در تاريكي شب وارد آن شد اما چون بسيار خسته بود به خوابي عميق فرو رفت. به هر حال پليس با توجه به صداي بلند خرخر توانست محل اختفايش را در فروشگاه شناسايي و او را دستگير كند.
تنبيه مسئول وظيفه شناس
تفليس:  ساكنان يك دهكده در گرجستان گوش يكي از كاركنان شركت برق را از سرش جدا كردند.
با توجه به اينكه اهالي دهكده قبوض برق خود را در موعد مقرر پرداخت نكرده  بودند مسئول اداره برق تهديد به قطع برق واحد هاي آنان نمود. به همين دليل اهالي دهكده وي را به باد كتك گرفتند و يكي از آنها گوش چپ مرد نگون بخت را با دندان از سرش جدا كرد.
در گرجستان پرداخت نشدن قبض هاي برق يك مشكل فراگير است.
سگ باهوش
نيويورك: يك سگ بسيار كوچك باعث نجات صاحب خود از خطر مرگ شد. اين سگ ۱۱ ساله ديروز ناگهان شروع به پارس كردن كرد و خود را به طور مداوم به در وديوار كوبيد به همين دليل يكي از همسايگان به اين موضوع مشكوك شد و پليس را خبر كرد.
پليس نيز پس از شكستن در منزل متوجه شد كه صاحبخانه به دليل افت قند خون به حالت كما رفته و اگر سگ از خود واكنش نشان نمي داد صاحبش از دنيا مي رفت.
ركوردشكني خانم معلول
لندن: يك خانم ۳۳ ساله كه از گردن به پائين فلج است موفق شد به تنهايي و با يك قايق عرض كانال مانش را از انگليس تا فرانسه طي كند. اين خانم با قايق ۸ متري خود طي ۶ ساعت و ۱۳ دقيقه مسير ۲۶ مايلي را پشت سرگذاشت.
اين خانم با فوت كردن، دكمه هاي قايق را به كار مي انداخت و آنرا هدايت مي كرد. اين براي اولين بار است كه يك انسان با چنين معلوليتي موفق شده به تنهايي عرض كانال مانش را طي كند.
پيرمرد خشمگين
برلين: يك مرد بازنشسته در آلمان به حدي از دست يك شهروند ديگر در كنار استخر عصباني شد كه به كتك زدن وي پرداخت.
اين پيرمرد ۷۶ ساله كه به استخر رفته بود حوله خود را روي يك صندلي تختخواب شو كه در كنار استخر قرار داشت پهن كرد اما هنگامي كه از آب بيرون آمد متوجه شد كه يك نفر ديگر حوله وي را به صندلي ديگري انتقال داده تا خودش روي آن صندلي بنشيند.
پيرمرد با مشاهده چنين صحنه اي آشفته شد و به ضرب و شتم شهروند بي ملاحظه پرداخت.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت۲۰
اذان صبح فردا:ساعت۵ و ۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۲ دقيقه

گل و گياه
گياه زبان بره
000177.jpg
نام علمي: Stachys Dyzantina Big Ears
خانواده: LABIATAE
گياه دائمي پوششي به بلندي ۴۵ و گستردگي ۶۰ سانتي متر است. داراي برگهاي روزت و سبز مايل به خاكستري بوده و گلهاي ارغواني رنگ آن از اوايل تابستان تا اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي، خاك نسبتا غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا پاييز و تقسيم بوته در بهار صورت مي گيرد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |