پنجشنبه ۳ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۳ - Aug 25, 2005
در آستانه   روز داروسازي اعلام شد:
سياست هاي حمايتي وزارت بهداشت از صنايع داروسازي
گروه اجتماعي: سياست هاي حمايتي وزارت بهداشت از صنايع داروسازي كشور اعلام شد.
وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي در گزارشي اعلام كرد: صنايع داروسازي داخلي از پايه هاي اصلي نظام نوين دارويي كشور است.
با وجود تغييرات ايجاد شده در رويكردهاي اقتصادي كلان نظام جمهوري اسلامي ايران،  حمايت هاي معاونت غذا و دارو از صنايع داروسازي داخلي از حمايت هاي مستقيم به فراهم كردن زمينه هاي مناسب رشد و توسعه صنايع داروسازي داخلي تغيير كرده است. آزادسازي لغو انحصار در توليد،  تغيير الگوي قيمت گذاري داروها، اعمال تعرفه بر داروهاي وارداتي، تسهيل در انجام امور اداري مربوط به صنايع، ايجاد شرايط مناسب براي همكاري هاي مشترك بين المللي و بسترسازي لازم براي كاهش دخالت دولت در صنايع داروسازي از عمده سياست هاي حمايتي معاونت غذا و دارو از صنايع داروسازي داخلي است.
به گزارش ايسنا، تا قبل از سال ۷۶ ، ۵۲ درصد اقلام داروهاي توليد شده در داخل كشور به صورت انحصاري توسط يك توليدكننده توليد مي شد اين امر ضمن محدودكردن ساير شركت هاي داروسازي در توليد داروها از عوامل بسيار مؤثر در كمبودهاي دارويي بود، زيرا چنانچه به هر دليلي شركت توليدكننده موفق به توليد دارو نمي شد بازار دارويي كشور با كمبود مواجه مي شد. لذا از سال ۷۷ ضمن انتشار فهرستي از داروهايي كه به صورت انحصاري توليد مي شدند از شركت هاي داروسازي خواسته شد تا با توليد آنها زمينه دسترسي بيماران به داروهاي مورد نياز را افزايش دهد.
 بدين ترتيب تعداد داروهاي با توليد كننده انحصاري در سال ۸۳ كاهش چشمگيري يافت و اين داروها عمدتاً داروهاي كم مصرفي هستند كه از نظر اقتصادي توليد آنها توسط چند توليدكننده مقرون به صرفه نيست.
حذف تخصيص از يارانه ها به صنايع داروسازي و سقف توليد داروها توسط توليدكنندگان و آزاد شدن شركت هاي داروسازي براي توليد دارو به هر ميزاني از ديگر برنامه هاي اجرايي براي جلوگيري از كمبودهاي احتمالي دارو ناشي از برداشته شدن نظام سهميه بندي در توليد دارو با دريافت اطلاعات توليد دارو و از توليدكنندگان،  بازار را به صورت مرتب كنترل كرد. اين گزارش مي افزايد: تغيير الگوي قيمت گذاري داروها از ديگر سياست هاي حمايتي وزارت بهداشت بوده است. علي رغم تغييرات وسيع الگوهاي اقتصادي و تجاري در كشور كه صنايع كشور را تحت تأثير قرار داد، متأسفانه در الگوي قيمت گذاري دارو هيچ تغييري رخ نداد و هنوز داروها با يك روش غير منطقي تدوين شده توسط سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان قيمت گذاري مي شد، اين شيوه قيمت گذاري اگرچه ممكن است در كوتاه مدت مانع افزايش داروها شود در بلند مدت به دليل توقف توليد توسط توليد كنندگان داخلي، سازمانهاي حمايت كننده از مصرف كنندگان و خود بيماران بيشترين ضرر را متحمل مي شوند.
بخش معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت اعتقاد دارد به منظور حمايت از توليدكنندگان داخلي در جهت توليد داروها در داخل كشور،  در الگوي قيمت گذاري فعلي تغييراتي اساسي ايجاد شود.
براساس اين گزارش، يكي از اعضاي شوراي عالي داروخانه اعلام كرد: از جمله مشكلات داروخانه ها، سپردن آنها به افراد غير متخصص است زيرا كار در داروخانه بيش از آنكه اقتصادي باشد، علمي است و نياز به تخصص دارد.
دكتر احمد رهنما چيت ساز به ايسنا در خصوص مشكلات جامعه داروسازان گفت: اولين مشكل جامعه داروسازي كشور، بحث سوبسيد است كه باعث مي شود قيمت دارو به حداقل قيمت موجود در بازار برسد و سودي نيز كه به دارو تعلق مي گيرد از طريق آن سوبسيد كاهش مي يابد.
وي از ديگر مشكلات جامعه داروسازان را مقطعي بودن داروها در بازار اعلام كرد و افزود: زماني دارو در بازار وجود دارد و زماني نيز پيدا نمي شود و بيمار مجبور مي شود به دنبال دارو بگردد.
اين عضو شوراي عالي داروخانه اظهار كرد: البته اين مشكل به حداقل رسيده ولي با اين حال همچنان وجود دارد.
وي بيان كرد: مشكل ديگري كه براي جامعه داروسازان وجود دارد، داروهاي خارجي است كه در بازار به صورت تك نسخه اي ديده مي شود و مبدا و منبع مشخصي نيز ندارد.

به دليل عدم تخصيص اعتبار لازم:
خط تلفن كودك فقط در پنج استان راه اندازي مي شود
مديركل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي بهزيستي گفت: بدليل محدوديت اعتبار، خط تلفن ۱۲۳كودك تا پايان سال تنها در پنج استان كشور راه اندازي مي شود.
دكتر سيد هادي معتمدي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر، افزود: اعتباري كه براي راه اندازي خط تلفن ۱۲۳كودك در سال جاري اختصاص يافته ۲۰۰ ميليون تومان است كه با اعتبارات محدود نمي توان تمام استانهاي كشور را تحت پوشش قرار داد.وي خاطرنشان كرد: تاكنون خط تلفن كودك تنها در استان تهران راه اندازي شده بود و به تازگي در مشهد نيز آغاز به كار كرده است، اين خط تنها مختص به كودك آزاري نمي شود بلكه شهروندان مي توانند در صورت مشاهده زن آزاري، سالمند آزاري و... با خط تلفن ۱۲۳تماس گرفته و كارشناسان سريع به محل حادثه اعزام خواهند شد.مديركل دفتر آسيبهاي اجتماعي سازمان بهزيستي درخصوص جمع آوري دختران فراري از سطح شهر، تاكيد كرد: جمع آوري اين دختران بايد از سوي نيروي انتظامي صورت گيرد و تنها وظيفه نگهداري دختران فراري برعهده بهزيستي است و براي اين امر در حال حاضر مشكلي وجود ندارد.

احتمال شكايت شوراي مركزي سوم خانه احزاب
از هيأت رئيسه شوراي مركزي دوم
گروه سياسي: همايش فصلي خانه احزاب اواسط شهريور ماه با موضوع همبستگي ملي و مشاركت عمومي و بررسي نقش احزاب در آن برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته محسن موسوي تبريزي رئيس خانه احزاب ايران به همراه محمد شيخياني نايب رئيس دوم، اعظم طالقاني بازرس و خانم مدارايي عضو شوراي مركزي در يك مصاحبه مطبوعاتي شركت كرده و پس از تشريح برنامه هاي آينده شوراي مركزي سوم خانه احزاب ايران به پرسش هاي خبرنگاران در خصوص اختلافات موجود ميان بعضي اعضاي شوراي مركزي دوم با منتخبين جديد پاسخ دادند. در ابتدا رئيس خانه احزاب ايران عضويت بيش از ۱۴۰حزب پروانه دار در خانه احزاب را يادآور شد و وظيفه اين خانه را تعامل بين احزاب، برقراري همايش هاي فصلي و ايجاد تريبونهاي آزاد براي شنيدن نظرات همه احزاب و انجام خدمات صنفي به احزاب عضو عنوان كرد.
وي با اشاره به اينكه ۵ درصد از يارانه تخصيص يافته به احزاب از سوي وزارت كشور در اختيار خانه احزاب قرار مي  گيرد گفت: تمامي اين بودجه صرف تأسيس خانه هاي احزاب در شهرستانها و استانها، برگزاري همايش ها و سمينارها و ايجاد امكانات براي استفاده احزاب صرف مي شود و اعضاي شوراي مركزي هيچ حقوق و مزايايي دريافت نكرده و حتي هزينه اياب و ذهاب خود را براي شركت در جلسات، شخصاً مي پردازند.
موسوي تبريزي صحت انتخابات شوراي مركزي سوم را كه در ۲۲ ارديبهشت سال جاري و زير نظر شوراي مركزي دوم برگزار شد مورد تأكيد قرار داد و گفت: پس از انتخاب هيأت رئيسه جديد، كميته هاي هفت گانه نيز تشكيل و كار خود را آغاز كرده  اند. اما بعضي دوستاني كه در شوراي مركزي دوم بودند برخلاف اساسنامه خانه احزاب و منشور وفاقي كه خودشان زحمت تدوين و تصويب آن را كشيدند مطالبي را مطرح مي كنند كه حقوقي و قانوني نيست و حاضر نيستند نتيجه انتخابات را محترم شمارند.
پس از پايان  مقدمه موسوي تبريزي رئيس خانه احزاب ايران، يكي از خبرنگاران در خصوص اظهارات اخير رئوفيان سخنگوي سابق شوراي مركزي در مورد مخدوش بودن انتخابات گذشته و تلاش براي تشكيل جلسات شوراي مركزي دوم سؤال كرد كه موسوي تبريزي در پاسخ با اظهار تأسف از اظهارات غيرقانوني رئوفيان گفت: آقاي رئوفيان به همراه آقايان غفوري فرد و بادامچيان اعضاي هيأت رئيسه برگزار كننده انتخابات شوراي مركزي سوم بودند كه نتايج آن مورد تأييد هيأت رئيسه مجمع عمومي و ناظرين وزارت كشور قرار گرفت و اعضاي سابق اكنون حق صدور اطلاعيه و يا اظهارنظر به عنوان عضو شوراي مركزي را ندارند و ما حق شكايت خود را به مراجع صالح قضايي در صورت ادامه سوء استفاده آنها محفوظ مي دانيم.
رئيس خانه احزاب ايران اضافه كرد: با وجود تشكيل شوراي مركزي سوم، هنوز مهر و دفاتر امور مالي خانه احزاب و مدارك و اسناد آن تحويل اعضاي جديد نشده كه بازرسين قبلي و جديد شوراي مركزي آن را خلاف قانون دانسته اند.
موسوي تبريزي اشكال وارده به اساسنامه را عدم پيش بيني طرح شكايت از سوي معترضين به نحوه برگزاري انتخابات مورد اشاره قرار داد و گفت: كساني كه انتخابات را قبول ندارند طبيعي است كه بايد به قوه قضائيه شكايت كنند. وي در مورد آينده فعاليت احزاب و خانه احزاب با توجه به روي كارآمدن دولت جديد گفت: ما كار قانوني خود را انجام مي دهيم و براي ما فرقي نمي كند كه وزير كشور كيست و چه ديدگاههايي دارد.

فعاليت آموزش عالي دو موسسه غيرقانوني اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: دفتر آموزش هاي آزاد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، فعاليت آموزش عالي موسسات موسوم به «آموزش مكتب نوانديشان» در تهران و «علوم، فنون و پژوهش پيك دانشجو» در تبريز را غيرقانوني اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي اين وزارت به نقل از اطلاعيه دفتر آموزش هاي آزاد مؤسسات فوق هيچ گونه مجوز فعاليت آموزش عالي از اين دفتر دريافت نكرده اند و در نتيجه فعاليت آنها خلاف قوانين كشور ارزيابي مي شود.

عضو كميته كشوري مبارزه با استعمال سيگار :
لايحه ممنوعيت استعمال سيگار
بدون هيچ استثنايي اجرا مي شود
خبرگزاري كار ايران : عضو كميته كشوري مبارزه با استعمال سيگار، اعلام كرد: سازمان ميراث فرهنگي از يكي از بندهاي لايحه ممنوعيت استعمال مواد مخدر در اماكن عمومي، سوء استفاده كرده بود.
حسن آذري  پور،عضو كميته كشوري مبارزه با استعمال سيگار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا،گفت: يكي از بندهاي لايحه مذكور كمي مبهم بوده كه سازمان ميراث فرهنگي از آن به نفع خود سوء استفاده كرده است.
وي افزود: طرح ممنوعيت استعمال دخانيات در اماكن عمومي، هيچ استثنايي ندارد و به صورت كامل اجرا مي  شود.
به گفته آذري  پور،هيچ بندي از طرح مذكور قابل تغيير نيست و اين طرح را بدون هيچ شرط و شروطي اجرا خواهيم كرد.وي خاطرنشان كرد: سازمان ميراث فرهنگي در اين موضوع يك شانتاژ مطبوعاتي راه انداخت و بي  جهت سر و صدا كرد.
عضو كميته كشوري مبارزه با استعمال دخانيات با اشاره به ابلاغيه مجدد وزارت بهداشت به دانشگاه  هاي علوم پزشكي،گفت: پس از شائبه  اي كه در طرح مذكور به وجود آمد،دوباره ابلاغيه  اي مبني بر ممنوعيت استعمال دخانيات در اماكن عمومي، ارسال شده است.
وي يادآور شد: در لايحه ممنوعيت استعمال دخانيات در اماكن عمومي عنوان شده كه استعمال مواد دخاني در تمام رستوران  ها و خوراك  سراها كه شامل رستوران  هاي سنتي نيز مي  شود، ممنوع است.

ايدز در كشور هنوز كنترل نشده است
مهر: عضو كميته كشوري مبارزه با ايدز گفت: ايدز از طريق افراد مبتلا به اين بيماري كه داراي رفتارهاي پرخطر بوده اند به راحتي به ديگر افراد منتقل مي شود، بنابراين هم اكنون آمار بدست آمده در خصوص موارد ثبت شده از اين بيماري در جامعه ، بسيار كمتر و شايد يك درصد مواردي است كه در كشور وجود دارد .
دكتر مينو محرز افزود: نبايد گمان كرد كه آمار مبتلايان به ايدز كه از سوي وزارت بهداشت اعلام شده ، نشان دهنده ميزان واقعي مبتلايان است . بلكه ميزان واقعي اين مبتلايان در كشور بسيار بيشتر بوده و اين آمار هم هر سال به صورت تصاعدي افزايش مي يابد.
وي اظهار داشت: ميزان واقعي مبتلايان به ايدز در كشور را مي توان از طريق روشها و معيارهاي دقيق تر انجام داد تا مشخص شود كه تعداد بيماران بسيار بيشتر از عددي است كه هم اكنون بدست آمده است.عضو كميته كشوري مبارزه با ايدز گفت : عفونت HIV در كشور رو به افزايش بوده و روند افزايشي آمارهاي ارائه شده از سوي وزارت بهداشت از يك سو نشان دهنده افزايش بيمار و از سوي ديگر نشان مي دهد كه ايدز در كشور هنوز كنترل نشده است.
وي تصريح كرد: بررسي ها نشان مي دهد كشورهايي كه موفق به كنترل اين بيماري شده اند اين موفقيت را از طريق ارائه آموزش هاي مداوم به وسيله رسانه هاي مختلف به ويژه رسانه هاي صوتي و تصويري با شيوه ارائه تيزرهاي آموزشي هنگام برنامه هاي پربيننده كسب كرده اند ، اما اين نوع آموزشهاي موثر در ايران وجود ندارد يا بسيار كم است.

آصفي: مذاكره با پيش شرط را نمي پذيريم
گروه سياسي: در پي پيشنهاد غيرقابل قبول و مغاير با توافقنامه پاريس از سوي سه كشور اروپايي به ايران كه در قبال آن خواستار پايان دادن به برنامه هاي هسته اي ايران شده بودند، جمهوري اسلامي ايران با ارسال نامه اي به آژانس بين المللي انرژي اتمي ازسرگيري فعاليت هاي تأسيسات ucf اصفهان را اعلام نمود كه اين مسئله از سوي اروپا و غرب به منزله نقض توافقنامه پاريس تلقي شد. اصرار جمهوري اسلامي ايران بر حق مسلم خود و عدم عقب نشيني از آن موجب گرديد تا سه كشور اروپايي با تكرار ادعاهاي پيشين خود مبني بر ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل از لغو نشست ماه جاري ايران با مقامات اروپايي خبر دهند. وزارت خارجه فرانسه اعلام نمود كه سه كشور اروپايي مذاكرات خود با ايران درخصوص مشوق هاي پيشنهادي براي متقاعد ساختن ايران به توقف فعاليت هاي هسته اي را لغو كرده است.
ايران براي ما كشوري قابل احترام است
در همين حال روز گذشته وزير امور خارجه فرانسه هرگونه همكاري اروپايي ها با تهران را پايبندي اش به توافقنامه اخير پاريس اعلام كرد. فيليپ دوست بلازي در گفت وگو به تلويزيون فرانسه گفت: آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره فعاليت هاي هسته اي ايران سوم سپتامبر (۱۲ شهريور) نظر خود را اعلام مي كند.
دوست بلازي گفت: ما دستان خود را به سوي ايران دراز مي كنيم اما به شرطي كه اين كشور به توافقنامه پاريس پايبند باشد.
اروپايي ها توافق نامه پاريس را نقض كردند
به دنبال اظهارات ضدونقيض مقامات فرانسه حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان روز گذشته درخصوص اعلام قطع مذاكرات از سوي اروپايي ها تصريح كرد: اين اقدام اروپا نشان مي دهد كه آنها از اين مذاكرات اهداف ديگري را داشته اند، به دليل اين كه قبلا پيشنهاد شده بود مذاكرات صورت گيرد؛ ولي اروپايي ها خواسته بودند كه ما فعاليت هايمان در اصفهان را متوقف كنيم و اين را نپذيرفته بوديم، يعني گفته بوديم و الان همه مي گوييم كه مذاكرات را با پيش شرط ها نمي پذيريم.
حميدرضا آصفي افزود: ما مي خواهيم از مذاكرات با اروپا حقوق خود را تأمين كنيم و حقوق مان چيزي نيست جز داشتن چرخه سوخت هسته اي و جز حق مشروع براي استفاده از اين فناوري صلح آميز كه NPT و تمام مقررات بين المللي آن را به رسميت شناخته اند.
وي با بيان اين كه اروپايي ها از توافقنامه پاريس تخلف كرده اند، گفت: برخلاف اين مقررات، اين كشورها اعلام مي كنند كه ايران خلاف توافقنامه پاريس عمل كرده است. اين خود اروپايي ها بودند كه خلاف كردند چون توافقنامه پاريس را تفسير يكجانبه منفعت طلبانه به نام خودشان مي كنند.
آصفي افزود: در اين توافقنامه بحث استفاده مشروع از فناوري صلح آميز تأكيد شده، اما اروپايي ها در طرح شان به آن توجهي نكردند و از تضمين هاي محكم و عيني هم اثري نبود و اين ايران نبود كه تعهد پاريس را نقض كرد بلكه اروپايي ها بودند كه آن را نقض كردند.
آصفي افزود: ما مذكرات را صرفا براي مذاكرات نمي خواهيم. ما آن را براي اهداف ديگري در يك ظرف معقول زماني كه به نتيجه برسيم مي خواهيم. اروپا خلاف تعهد پاريس عمل كرده و مسئوليتش هم به عهده خودش است.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان گفت: ما اعتقاد داريم اين مسئله بايد از طريق مذاكره و گفت وگو به نتيجه برسد.
تكرار اتهامات واهي
از سوي ديگر سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا روز گذشته با وجود تأكيد منابع آژانس بر بي گناهي ايران در مسئله آلودگي سانتريفيوژها باز هم اتهامات گذشته را عليه ايران تكرار كرد و مدعي شد: تهران آژانس بين المللي و جهانيان را فريب مي دهد.
شون مك كورمك اظهار داشت: باوجود اين كه تحقيقات مستقل از سوي كارشناسان آمريكايي و بين المللي نشان مي دهد هيچ مدركي از فعاليت هسته اي مخفي در ايران وجود ندارد، ايران نبايد از چنگ اتهامات هسته اي خلاصي يابد.وي با ادعاي نگراني آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره دامنه نقش نظامي در برنامه هاي هسته اي ايران گفت: سئوالات زيادي وجود دارد كه هنوز لاينحل باقي مانده است.
اين سخنگو افزود: ما از تلاش هاي هم پيمانان اروپايي خود به طور كامل حمايت مي كنيم و معتقديم ايران بايد به اجراي توافقنامه پاريس پايبند باشد. اين كشور اين تعهد را نقض كرده است و ما تماس دائمي با اين سه كشور (آلمان، فرانسه و انگليس) داريم.

شهريه مهدهاي كودك  خصوصي استان تهران اعلام شد
000135.jpg
گروه اجتماعي: تعرفه تغذيه و شهريه مهد كودك هاي خصوصي استان تهران در سال جاري و چگونگي دريافت آن اعلام شد.
دكتر رجب صمدي با اشاره به شهريه ماهيانه مهدهاي كودك خصوصي به تفكيك مناطق شهرداري تهران بزرگ و شهرستانهاي تابعه گفت: شهريه تمام وقت از ساعت ۷ الي ۱۶ همراه با صبحانه و نهار در مناطق ۱ تا ۸ شهرداري تهران براي شيرخوار ۵۵ هزار تومان و نوپا و نوباوه ۴۶ هزار تومان، براي مناطق ۹ تا ۱۴ شيرخوار ۵۴ هزار و نوپا و نوباوه ۴۵ هزار تومان، مناطق ۱۵ تا ۲۰ شهرداري شيرخوار ۵۲ هزار و نوپا و نوباوه ۴۴ هزار تومان، شهرستان كرج شيرخوار ۵۰ هزار و نوپا و نوباوه ۴۱ هزار و شهرستان هاي تابعه استان تهران شيرخوار ۴۱ هزار و نوپا و نوباوه ۳۴ هزار تومان تعيين شده است.
وي تصريح كرد: شهريه نيمه وقت از ساعت ۷ الي ۱۲ همراه با صبحانه براي مناطق ۱ تا ۸ شهرداري براي شيرخوار و نوپا و نوباوه به ترتيب ۳۹ و ۳۲ هزار تومان، مناطق ۹ تا ۱۴ شهرداري ۳۷ و ۳۱ هزار تومان، مناطق ۱۵ تا ۲۰ شهرداري ۳۶ و ۲۹ هزار تومان، شهرستان كرج ۳۳ و ۲۷ هزار تومان و شهرستانهاي تابعه استان تهران براي شيرخوار ۲۹ و نوپا و نوباوه ۲۴ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
به گزارش ايسنا صمدي همچنين اعلام كرد: شهريه پاره وقت -كمتر از ۴ ساعت - همراه با صبحانه يا عصرانه در مناطق ۱ تا ۸ شهرداري شيرخوار ۲۸ و نوپا و نوباوه ۲۳ هزار تومان،  مناطق ۹ تا ۱۴ شيرخوار ۲۶ و نوپا و نوباوه ۲۲ هزار تومان، مناطق ۱۵ تا ۲۰ شيرخوار ۲۵ و نوپا و نوباوه ۲۱ هزار تومان، شهرستان كرج شيرخوار ۲۲ هزار و نوپا و نوباوه ۱۸ هزار تومان و شهرستان هاي تابعه استان تهران شيرخوار ۱۹ هزار و نوپا و نوباوه ۱۶ هزار تومان تعيين شده است.
مديركل بهزيستي استان تهران گفت: كليه مؤسسين و مديران مسئول مهدهاي كودك خصوصي تابعه بهزيستي استان تهران كه داراي پروانه فعاليت از سازمان بهزيستي اعم از افراد حقيقي، حقوقي، شهرداري، مساجد، شركت هاي تعاوني و غيره موظف به دريافت مبالغ تعيين شده بابت كليه برنامه هاي الزامي مهد كودك اعم از بهداشتي، تغذيه، آموزشي، علمي غيرمستقيم و نگهداري هستند و دريافت هرگونه وجه اضافي به عنوان هزينه هاي پزشكي، بهداشتي، آموزشي و كمك آموزشي و غيره ،غيرقانوني است.
وي با بيان اينكه مديران مهدهاي كودك با توجه به وضعيت اقتصادي خانواده ها مجاز به تقليل شهريه هستند، اظهار داشت: آموزش علمي غيرمستقيم شامل آموزش مفاهيم رياضي، علوم، ديني، ادبيات كودكان، زبان آموزي، نقاشي، كاردستي، گل بازي (سفالگري)، تئاتر، سرود، آموزش همراه با ريتم آمادگي جسماني و بازي آزاد است.
مديركل بهزيستي استان تهران خاطرنشان كرد: مديران مهدهاي كودك مي توانند بنا به تشخيص و هماهنگي با بهزيستي استان تهران به منظور ارتقاء كيفيت آموزشي نسبت به تشكيل كلاسهاي آموزشي كامپيوتر، ورزش كودكان، زبان انگليسي و فعاليت هاي هنري (موسيقي كودك، نمايش خلاق، نقاشي و سفالگري) اقدام كنند.
وي با تاكيد بر ضرورت اخذ مجوز كتبي از بهزيستي شهرستانهاي تابعه در خصوص بكارگيري مربي واجد شرايط، تعيين نوع و ساعات تشكيل كلاس هاي فوق برنامه، افزود: انعقاد قرارداد با مؤسسات در خصوص اين فعاليت ها به دليل هماهنگ نبودن برنامه آموزشي ساير مؤسسات با برنامه آموزشي علمي غيرمستقيم پيش دبستاني مورد تاييد سازمان بهزيستي، بر خلاف مقررات و اهداف اين سازمان است.
صمدي با بيان اينكه آموزش مفاهيم پيش دبستاني به زبان فارسي در مهدهاي كودك كودكان غيرفارسي زبان الزامي است، گفت: بابت هر يك از فعاليت ها و كلاس هاي فوق برنامه دريافت مبلغ ۲ هزار تومان بلامانع بوده و هر مهدكودك مجاز به تشكيل حداكثر ۵ كلاس فوق برنامه است كه انتخاب فعاليت ها و تعداد آنها برعهده اولياء و اختياري است.
وي خاطرنشان كرد: پس از ثبت نام كودك در صورت انصراف والدين در زمينه استفاده از امكانات مهد كودك به هر دليل، والدين موظفند ظرف مدت ۴۸ ساعت مراتب را به مدير مهد كودك اعلام كنند و در صورتي كه كودك ۲۰ روز از خدمات مهد كودك استفاده كرده باشد شهريه ماهيانه غيرقابل برگشت بوده و در مواردي كه كمتر از اين مدت از خدمات مهد كودك استفاده شود، بايد شهريه به صورت روزانه محاسبه و باقيمانده شهريه ماهيانه توسط مدير مسؤول به اولياء عودت داده شود.
صمدي همچنين گفت: روزهاي پنجشنبه جزء روزهاي فعال مهد كودك بوده و در صورتيكه تعداد كودكان اندك باشد، مهد كودك موظف به نگهداري كودكان با استفاده از مربيان به صورت شيفت است و همچنين مهدهاي كودك در ايام فروردين ماه به جز تعطيلات رسمي فعال بوده و شهريه همانند ساير ماه هاي سال دريافت مي شود.
به گفته مديركل بهزيستي استان تهران ساعت كار مهدهاي كودك از ساعت ۷ صبح الي ۱۶ بوده و مديران مهدهاي كودك مي توانند بابت حداكثر ۲ ساعت اضافه كار تا ساعت ۱۸ ماهيانه هر ساعت تا سقف ۴ هزار تومان بابت هر فرد دريافت كنند.
وي تاكيد كرد: مهدهاي كودك موظفند به استثناي روزهاي تعطيل رسمي كشور در ساير ايام سال فعال باشند؛ لذا مشمول بخشنامه هاي اعلامي توسط سازمان آموزش و پرورش نيستند و در صورت بروز حوادث يا وضعيت نامناسب آب و هوايي فقط طبق بخشنامه و اطلاعيه صادره از طريق بهزيستي استان تهران اقدام شود.
صمدي همچنين افزود: كليه مهدهاي كودك موظفند نسبت به تغذيه كودكان اعم از تمام وقت «با صبحانه و ناهار» و نيمه وقت «با صبحانه» با رعايت برنامه غذايي عمل كنند.
مدير كل بهزيستي استان تهران در پايان تاكيد كرد: دريافت هرگونه وجهي به عنوان عيدي، برگزاري جشن ها و اعياد، فارغ التحصيلي، اردو، پلي كپي، وسايل بهداشتي و غيره توسط مؤسس و مديران مهدهاي كودك غير مجاز است و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مبني بر عدم رعايت مفاد بخشنامه، مهد كودك متخلف به سازمان تعزيرات حكومتي جهت رسيدگي معرفي مي شود.

هيچ گونه دارويي از ليست
بيمه خدمات درماني خارج نمي شود
000141.jpg
مهر: معاون بيمه و درمان سازمان خدمات درماني با تأكيد بر اين  كه هيچ دارويي از تعهدات سازمان خدمات درماني خارج نمي شود، گفت: مقرر شده تا داروهاي اثر بخش در صورت تأييد وارد ليست داروهاي تحت پوشش سازمان خدمات درماني قرار گيرد.
دكتر محمد باقر هوشنگي ضمن بيان اين مطلب افزود: سازمان خدمات درماني برنامه اي در ارتباط با خارج كردن داروها از ليست داروهاي تحت پوشش خود ندارد، اما به طور حتم در نظر دارد به تعهدات خود اضافه كند.
وي افزود : امكان دارد پس از بررسيهاي انجام شده توسط كارشناسان و تصويب شوراي عالي بيمه برخي از داروها كه اثر بخشي آنها تاييد نشود از ليست دارويي حذف شود اما در حال حاضر سازمان خدمات درماني برنامه اي در خصوص حذف دارويي از تعهدات خود ندارد .
وي ادامه داد : در حال حاضر اثر بخشي برخي داروها در حال بررسي است و در صورتي كه اثر بخشي آنان مورد تأييد قرار گيرد به طور حتم با وجود اينكه نياز به اعتبار بالايي دارد اما وارد ليست داروهاي تحت پوشش سازمان خواهد شد.
هوشنگي تصريح كرد : مقرر شده تا بررسي داروهاي سرطاني براي قرار گرفتن در ليست داروهاي تحت پوشش سازمان خدمات درماني در اولويت قرار گيرد.
معاون بيمه و درمان سازمان خدمات درماني با اشاره به اينكه بيماران براي تهيه برخي داروهاي گران كه در تعهد بيمه نيستند با مشكلات عديده اي روبه رو هستند، افزود : اين قبيل داروها بايد مراحل علمي خود را در شوراي عالي بيمه طي كنند تا در ليست داروهاي تحت پوشش بيمه قرار بگيرند.

نتايج آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد
امروز اعلام مي شود
گروه علمي _ فرهنگي: نتايج آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته دانشگاه آزاد اسلامي پنجشنبه سوم شهريور اعلام مي شود.
دكتر ناصر اقبالي، رييس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي با اعلام اين خبر به ايسنا، گفت: اسامي  ۱۷ هزار و  ۹۷۳ نفر از پذيرفته شدگان آزمون كارشناسي ارشد سال  ۸۴ دانشگاه فردا پنجشنبه سوم شهريور ماه از طريق ويژه نامه فرهيختگان منتشر مي شود.
وي خاطرنشان كرد كه آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته دانشگاه آزاد در ارديبهشت ماه سال جاري در  ۲۲۰ رشته و  ۷۶۰ رشته - شهر برگزار شد.
رييس مركز آزمون در ادامه اظهار داشت: تعداد رشته هاي آزمون كارشناسي ارشد امسال ۱۹ درصد افزايش داشته است.
وي با اشاره به رشد ۳۶ درصدي تعداد داوطلبان، ظرفيت پذيرش آزمون كارشناسي ارشد سال ۱۳۸۴ دانشگاه آزاد اسلامي را حدود ۱۸ هزار نفر بيان كرد كه ۱۲ درصد داوطلبان را شامل مي شود.
دكتر اقبالي با اشاره به اينكه تعداد پذيرفته شدگان سال جاري نسبت به سال گذشته  ۲۷ درصد افزايش يافته است، گفت: پذيرفته شدگان مطابق جدول زماني در اطلاعيه اعلام نتايج، مي توانند جهت ثبت نام به واحدهاي دانشگاهي محل پذيرش مراجعه كنند.

آخرين خبرها از بيماري وبا
* شمار مبتلايان به وبا با ۱۵ مورد افزايش نسبت به روز قبل به ۸۶۹ نفر رسيد. آمار مرگ و مير خوشبختانه افزايشي نداشته است.
* رئيس آب و فاضلاب وزارت بهداشت گفت: براساس دستورالعمل به كليه دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور «پركلرين» در بسته هاي كوچك و در حد مصرف خانواده در اختيار هموطنان قرار مي گيرد. پركلرين را مي توانيد از مراكز بهداشتي _ درماني تهيه كنيد.
* عضو كانون ملي گردشگري گفت: اقدامات گسترده و مناسب دولت در خصوص مسئله بيماري وبا، باعث اعتمادسازي در بين مردم شده و آنان گردشگري را مجدداً آغاز كرده اند.
* هيچ موردي از ابتلا به وبا در زندان هاي تهران وجود ندارد. هر زنداني كه در ابتدا وارد زندان مي شود به مدت دو روز در قرنطينه قرار مي گيرد.

اعلام نتايج  نقل  وانتقال  فرهنگيان
گروه علمي فرهنگي: نتايج  نقل  و انتقال  فرهنگيان  سراسر كشور در سال  تحصيلي  ۸۵- ۸۴ اعلام  شد.
براساس  اعلام  اداره  كل  امور اداري  وزارت  آموزش  و پرورش ، فرهنگيان  مي توانند براي  كسب  اطلاع  از نتايج  نقل  و انتقال  خود، به  مناطق  آموزش  و پرورش  مراجعه  كنند.
نتايج  نقل  و انتقال  فرهنگيان  از ديروز بر روي  سايت  وزارت  آموزش  وپرورش  به  نشاني  اينترنتي  قرار گرفته است.براساس  بخشنامه  نقل  و انتقال ، احكام  نقل  و انتقال  سال  تحصيلي  ۸۵- ۸۴ نيز بايد حداكثر تا ۱۵ شهريورماه  ۸۴ صادر شود.انتقال  متقاضيان  و مشمولان  جابه جايي  با نظارت  و راهبري  شوراي  برنامه  سازمان  آموزش  و پرورش  استان ها صورت  مي گيرد.دارا بودن  حكم  استخدام  قطعي  يا پيماني  به  هنگام  ارايه  درخواست  انتقال ، سابقه  اشتغال  ، دارابودن  پنج  سال  سابقه  اشتغال  به  كار تمام  در آموزش  و پرورش  يا سازمان هاي  وابسته  تا تاريخ  اول  مهرماه  ۸۴ از شرايط  نقل و انتقال  فرهنگيان  است .دارا بودن  حداقل  دو سال  سابقه  خدمت  رسمي  يا پيماني  براي  زنان  متقاضي  به  تبعيت  از اشتغال  همسر تا اول  مهرماه  امسال  از ديگر ضوابط  و مقررات  عمومي  داوطلبان  انتقال  رايانه اي  و غير رايانه اي  است .

گلدكوئيست در كوي دانشگاه ممنوع شد
گروه علمي فرهنگي: مدير كل كوي دانشگاه تهران از ممنوعيت گلدكوئيست براي دانشجويان كوي دانشگاه خبر داد.
وي درباره نحوه شناسايي دانشجويان عضو شبكه گلدكوئيست در كوي، اظهار داشت: اطلاعاتي موجود است كه بر اساس آن برخي جلسات اعضاي گلدكوئيست در داخل واحدهاي كوي برگزار شده است و از سويي دانشجوياني كه از اين شبكه متضرر شده و آسيب ديده اند در اين راستا به ما كمك خواهند كرد.
وي درباره نحوه برخورد با دانشجويان عضو شبكه گلدكوئيست نيز تصريح كرد: كار فرهنگي در اولويت است، در صدد هستيم تا با امور تبليغاتي از عضو گيري اين شبكه در كوي جلوگيري كنيم.
همچنين دكتر اميد معاون دانشجويي دانشگاه تهران با بيان اينكه فعاليت اعضاي سيستم هاي هرمي بازاريابي در دانشگاه ها زيرزميني است، تصريح كرد: فعاليت و تبليغات سيستم هاي هرمي بازاريابي در دانشگاه ممنوع و جرم اعلام شده و با عاملان و فعالان آن نيز برخورد مي شود.

اعتراض  مركز پژوهشهاي  مجلس 
به  افزايش  تعرفه هاي  درماني  بخش  خصوصي
گروه اجتماعي: مركز پژوهشهاي  مجلس  شوراي اسلامي  به  افزايش  تعرفه هاي  درماني  بخش  خصوصي  از جانب  سازمان  نظام  پزشكي  اعتراض  كرد.
براساس  اعلام  واحد اطلاع  رساني  مركز پژوهشهاي  مجلس  شوراي  اسلامي ، در اين  گزارش  كه  دفتر مطالعات  اجتماعي  اين  مركز آن  را تهيه  كرده ، آمده  است:  هر چند براساس  قانون  برنامه  پنج ساله  چهارم  توسعه ، دولت  موظف  شده  است  تا سهم  پرداخت  از جيب  مردم  را براي  امور درماني  به  زير ۳۰ درصد كاهش  دهد اما با تصويب  و اعلام  تعرفه هاي  درماني  بخش  خصوصي  از جانب  سازمان  نظام  پزشكي  كه  افزايش  چشمگيري  در مقايسه  با سال  قبل  داشت  و واكنش  نشان  ندادن  قانوني  سازمان  هاي  بيمه گر، عكس  اين  اتفاق  روي  داد و بيمه  شدگان  عملا مجبور شدند علاوه  بر فرانشيز، مابه التفاوت  تعرفه  خصوصي  به  دولتي  را نيز پرداخت  كنند.
در تعرفه هاي  اعلام  شده  بخش  خصوصي  از جانب  سازمان نظام  پزشكي ، ميزان  رشد تعرفه ها در برخي  موارد به  بالاي ۱۰۰ درصد نيز مي رسد.
مركز پژوهشها در گزارش  خود برآورد كرده  است  كه  اين  موضوع  سبب  افزايش  پرداخت  از جانب  مردم  بابت  فرانشيز و مابه  التفاوت  تعرفه  دولتي  و خصوصي  در بخش  خدمات  سرپايي  و بستري  تا دست كم  ۷۰ درصد خواهد شد كه  اين  امر دقيقا مغاير با اهداف برنامه  چهارم  توسعه  است .
در اين  گزارش  آمده  است  براساس  مطالعات  حسابهاي  ملي  سلامت  در كشور، بيش  از ۵۰ درصد هزينه ها در زمان  بيماري  به  صورت  پرداخت  مستقيم  از جيب  مردم  تامين  مي  شود و به  همين  لحاظ  در رتبه بندي  سال  ۲۰۰۰ سازمان  بهداشت  جهاني ، جمهوري  اسلامي  ايران  از نظر شاخص  مشاركت  عادلانه  در تامين  منابع  بخش  سلامت  در بين  ۱۹۱ كشور جهان  رتبه  ۱۱۲ را كسب  كرده  است .
همچنين  آخرين  مطالعات  انجام  شده  در اين  خصوص  كه  با استفاده  از نتايج  آمارگيري، درآمد خانوارها و حسابهاي  ملي  تهيه  شده  نشان  مي دهد كه  شاخص  مشاركت  عادلانه  خانوارها در تامين  منابع  سلامتي  ۸۳/۰ است  و در همين  حال  ۳۵ درصد خانوارها همزمان  با هزينه هاي  كمرشكن  بيمه  نيز مواجه  هستند.
در اين  گزارش  همچنين  با اعلام  اين  مطلب  كه  درباره  تعداد و وضع  بيمه شدگان  در ايران  هيچ  اتفاق  نظري  وجود ندارد آمده  است  بررسي  به  عمل  آمده  بر روي  يك  نمونه  نشان  مي  دهد كه  ۲۶ درصد از جامعه  مورد مطالعه ، تحت  پوشش  هيچ  بيمه اي  نيستند و اين  در حالي  است  كه  براساس  آمار سازمانهاي  بيمه گر، بيش  از تمامي  جمعيت  ايران  تحت  پوشش  بيمه  قرار دارند مركز پژوهشها همچنين  با انتقاد از اين  كه  سازمانهاي  بيمه  گر در ايران  تمايلي  به  اعمال  مديريت  قانوني  ندارند افزود براساس  مطالعات  صورت گرفته  به  طور متوسط  ۵۶ درصد از هزينه هاي  درماني  هم  اكنون  از جيب  مردم  پرداخت  مي  شود و ۸ درصد از خانوارها به  هنگام  بستري  شدن  اعضاي  خود در بيمارستانها علاوه  بر قرض  كردن ، مجبور به  فروش  دارايي هاي  خود مي شوند كه  اين  رقم  درباره  بستري  شدگان  بخش  اي  سي  يو مراقبتهاي  ويژه  مغزي  به  ۲۲ درصد مي رسد.

آموزش و پرورش:
فروش اجباري نوشت افزار همراه كتاب درسي ممنوع است
توزيع كتاب هاي درسي چندين سال است كه به موقع انجام مي شود و از اين نظر خيال دانش آموزان آسوده است كه تمام كتاب هاي درسي را همزمان با آغاز سال تحصيلي در اختيار خواهند داشت. اما شيريني اقدام قابل تقدير سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي و دفتر چاپ و توزيع كتاب هاي درسي را برخي كتابفروشي هاي سودجو با فروش اجباري لوازم التحرير و نوشت افزار همراه با كتاب درسي آن هم به قيمت هاي گزاف به كام دانش آموزان و والدين تلخ كرده و مي كنند.مديركل دفتر چاپ و توزيع كتاب هاي درسي ضمن اعلام غيرقانوني بودن اين اقدام برخي كتابفروشي ها از پيگرد قانوني افراد متخلف از سوي اتحاديه كتابفروشان خبر داده است.
مشروح اين خبر را در صفحه ۶ بخوانيد.
گروه علمي فرهنگي: مديركل  دفترچاپ  و توزيع  كتاب هاي  درسي  وزارت  آموزش  و پرورش  اعلام  كرد: فروش  اجباري  نوشت افزار به  همراه  كتاب  درسي  در فروشگاه هاي  توزيع  كتاب  ممنوع  و غير قانوني  است .
توزيع  كتاب هاي  درسي  دانش آموزان  دوره هاي  راهنمايي  و متوسطه  براي  سال  تحصيلي  ۸۵- ۸۴ سه شنبه  در سه  هزار و ۹۰۰ كتاب  فروشي  استان هاي  كشور آغاز شد.
سيد «احمد حسيني » گفت : كتاب فروشي ها حق  ندارند در قبال  ارايه  كتاب  درسي  به  دانش آموزان ، آن ها را مجبوربه  خريد نوشت افزار و يا ساير اقلام  موجود در آن  فروشگاه  كنند.
وي  تصريح  كرد: وزارت  آموزش  و پرورش  در صورت  فروش  اجباري  نوشت افزار به  همراه  كتاب  به  دانش آموزان ، مراتب  را از طريق  اتحاديه  كتاب  فروشان  و نوشت  افزار مورد پيگرد قرار مي دهد.
مديركل  چاپ  و توزيع  كتاب هاي  درسي  اظهارداشت : دانش آموزان  و اوليا مي توانند در صورت  مشاهده  اين  گونه  تخلفات ، مراتب  را به  سازمان  و مناطق  آموزش  و پرورش  استان  و شهرستان  محل  سكونت  خود اطلاع  دهند.
امسال  بيش  از ۸۷۰ عنوان  كتاب  درسي  در قالب  بيش از ۱۶۲ ميليون  جلد كتاب  براي  دانش آموزان  دوره هاي  ابتدايي ، راهنمايي ، متوسطه  و پيش  دانشگاهي  چاپ  شده  است .
حسيني  درباره  فروش  كتاب هاي  درسي  به  داوطلبان  كنكور و ساير علاقه مندان  گفت : اين  دسته  از متقاضيان  مي توانند با مراجعه  به  نمايندگي هاي  انتشارات  مدرسه ، كتاب هاي  مورد نياز خود را با بهاي  تمام  شده  كه  چند برابر بهاي  يارانه اي  خواهد بود، تهيه  كنند.وي  افزود: ارايه  كتاب  به  اين  دسته  از متقاضيان  بدون  يارانه  خواهد بود و استفاده  از يارانه  فروش  كتاب هاي  درسي ، تنها به  دانش آموزان  تعلق  مي گيرد.
حسيني  توضيح  داد: شركت  چاپ  و نشر تنها به  كتاب فروشي هاي  داراي  جواز كسب  و براساس  محدوده  جغرافيايي  كتاب  درسي  براي  ارايه  به دانش آموزان  قرار مي دهد و اين  كتاب ها تنها به  دانش آموزان  عرضه  مي شود.

عضويت نماينده قوه قضائيه در شوراي عالي جوانان
گروه اجتماعي: عضويت نماينده قوه قضائيه در شوراي عالي جوانان به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد. به گزارش روابط عمومي سازمان ملي جوانان: براساس پيشنهاد سازمان ملي جوانان براي عضويت نماينده قوه قضائيه در شوراي عالي جوانان و بررسي آن در پانصد و شصت و پنجمين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تعداد اعضا شوراي عالي جوانان به ۲۳ نفر افزايش يافت.
با پيوستن نماينده قوه قضائيه در شوراي عالي جوانان زمينه براي برنامه ريزي هاي كامل تر در حوزه هاي آيين دادرسي مربوط به جوانان و جلوگيري از آسيب هاي اجتماعي و جرايمي كه خصوص دوره جهاني است فراهم خواهد شد. اين گزارش مي افزايد: با توجه به اصلاحات و تغييراتي كه چند سال گذشته در قوه قضائيه رخ داده است اميدواريم با عضويت نماينده قوه قضائيه در شوراي عالي جوانان زمينه براي برنامه ريزي بازگشت جوانان بزهكار به آغوش خانواده و حضور آنان به عنوان نيروهاي انساني مفيد در جامعه فراهم شود.

آمار ۴ ميليون بيكار در سالهاي آينده دو برابر مي شود
مهر: عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي از وجود بيش از ۴ ميليون بيكار در كشور خبرداد و گفت : تعداد بيكاران در جامعه روز به روز در حال افزايش است و اين امر به طور حتم آسيب هاي اجتماعي را تشديد خواهد كرد .
محمد عباسپور افزود: آمارها در خصوص تعداد بيكاران در جامعه متفاوت است و نمي توان آمار دقيقي در اين ارتباط اعلام كرد ، اما به طور حتم تعداد بيكاران در جامعه از۴ ميليون نفر بيشتر است و اين ميزان در سالهاي آينده دوچندان خواهد شد .
وي نرخ بيكاري در جامعه را بالاي ۲۰ درصد عنوان كرد و گفت : در حال حاضر تعداد بيكاران روز به روز در حال افزايش است در حالي كه هيچ گونه فكر اساسي در اين خصوص انديشيده نمي شود .
عباسپور با بيان اينكه بيشترين بيكاران در جامعه بين سنين ۲۵ تا ۳۵ سال قرار دارند ، تصريح كرد : بيكاري در حال حاضر بيشتر متوجه قشر تحصيلكرده است و اين امر مشكل بزرگي براي جامعه محسوب مي شود.
وي به تاثير بيكاري در افزايش اعتياد و كارتن خوابها اشاره كرد و اظهار داشت : در حال حاضر علل گسترش اعتياد و كارتن خوابها را مي بايست در معضل بيكاري جستجو نمود و اين در حالي است كه به طور حتم در سالهاي آينده اين امر گسترش چشم گيري پيدا خواهد كرد.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد : گسترش بيكاران در جامعه ريشه در عملكرد نامناسب مسئولان دارد و اين در حالي است كه اين امر بايد مورد توجه مسئولان مربوطه و دولت جديد قرار گيرد چرا كه عدم توجه به اين امر جامعه را با مشكلات جدي تري مواجه خواهد كرد.

حضرت زهرا (س) نمونه زن كارآفرين بودند
فارس: رئيس مجمع زنان عضو شوراهاي اسلامي كشور حضرت زهرا (س) را نمونه زن كارآفرين و كارآمد خواند و گفت: ايشان در زمينه نساجي به كار و فعاليت اشتغال داشتند. صديقه قنادي افزود: متأسفانه به ويژگي هاي شخصي حضرت زهرا(س) به عنوان الگويي براي زنان مسلمان توجه چنداني نشده  است به اين نحو كه با مطالعه زندگي اين بزرگوار مي توان دريافت زماني كه حقوق خانواده مطرح مي شود و پس از آن مسائل اقتصادي مي آيد حقوق واقعي زنان كه در زمان حضرت زهرا(س) بوده در اين دوران غفلت شده و زنان بدنبال گرفتن حقوق خود هستند. وي گفت: امروزه ماشين آلات نساجي توليد عظيم پارچه را به دست گرفته است اما در دوران اسلام حضرت زهرا(س) در كارآفريني پوشاك با دستان مبارك خود نخ مي ريسيدند و با دوخت لباس در اقتصاد خانواده نقش داشتند.

در انگليس  كوله  پشتي هاي  شفاف  به  فروش  مي رسد
واحد مركزي خبر: به تازگي در فروشگاههاي انگليس  كالاي  جديدي  عرضه  شده  كه  از نظر مقامات  اين  كشور فروش  آن  بسيار ضروري  است . به نوشته  روزنامه  روسي  اينترنتي  ايزوستيا كوله  پشتي هاي  بسيار شفافي  كه  در بازار انگليس  به  فروش  مي رسد براي  اين  هستند تا نيروهاي  پليس  زمان  زيادي  را صرف  بازرسي  ساكهاي  دستي  مردم  نكنند. به  گفته  مبتكران  اين  كوله  پشتي ها از اين  پس  نگراني  در خصوص  محتواي كيفها در اماكن  عمومي  بسيار كمتر مي شود. پس  از انفجارهاي  اخير لندن  اهالي  لندن  به  محتواي  كوله  پشتي ها بسيارمشكوك  هستند و به  همين  علت  شركت  اسيست  سيفتي  پروجكت  تصميم  به  توليد كوله  پشتي هاي  شفاف  گرفته  است .

خطر انتقال آنفلوانزاي مرغي از آسياي ميانه وجود دارد
فارس: معاون سلامت وزارت بهداشت اعلام كرد: بيماري آنفلوانزاي مرغي در همه كشورهاي آسياي ميانه شايع شده و ما هم از اين نظر در معرض خطر هستيم. محمد اسماعيل اكبري افزود: در زمان حاضر بيماري آنفلوانزاي مرغي در كشورهاي آسياي ميانه به طور عام شايع شده است و در صورت واردات، مرغ و ماكيان و پرندگان خوراكي از اين كشورها خطر انتقال اين بيماري به كشور وجود دارد. اكبري گفت: مهاجرت پرندگان پس از سرد شدن هوا تاثيري در انتقال بيماري آنفلوانزاي مرغي ندارد، زيرا اين بيماري از طريق تماس منتقل نمي شود و فقط در صورت خوردن پرنده آلوده ممكن است انتقال يابد، درست مانند بيماري وبا كه تا زماني كه ميكروب آن از طريق بلع وارد بدن نشود، بيماري بروز نمي كند.

زندان رجايي شهر «ايزو» گرفت
مهر: مدير زندان رجايي شهر كرج از دريافت استاندارد ايزو ۹۰۰۱ و ۲۰۰۰ اداره كل زندانهاي استان تهران در زمينه بهداشت خبر داد. علي حاجي كاظم گفت : به لحاظ اجراي برنامه اصلاح ساختار اداري و مديريت سيستم كيفيت و تجهيز ملزومات پزشكي و همچنين حضور پزشكان متخصص در زندان رجايي شهر، شركت MSI انگلستان به اين زندان استاندارد جهاني ايزو اعطاء كرده است.

افراد چاق زودتر از كار افتاده مي شوند
فارس: مطالعات جديد نشان مي دهد احتمال از كار افتادگي در دوران پيري در افراد چاق بيشتر است.
احتمال مرگ انسانهاي چاقي كه به سن ۷۰ سالگي مي رسند نسبت به افراد معمولي بيشتر نيست، بلكه آنها در معرض خطر بيشتري براي از كار افتادگي هستند. از كار افتادگي افراد چاق در سن بالاي ۷۰ سالگي معمولا به گونه اي است كه آنان قادر به انجام كارهاي روزمره خود همانند راه رفتن، غذا خوردن، لباس پوشيدن و برخاستن نخواهند بود. بر پايه اين گزارش، پيرزنان چاق پس از رسيدن به ۷۰ سالگي به طور متوسط ۸ سال از زندگي خود را با ازكارافتادگي سپري مي كنند، در حاليكه اين رقم براي پيرزنان داراي وزن طبيعي ۵/۵ سال است. پيرمردان چاق بالاي ۷۰ سال به طور متوسط ۱۰ سال با ازكارافتادگي مواجه مي شوند، اين در حالي است كه پيرمردهاي داراي وزن طبيعي فقط ۴ سال با اين بيماري دست به گريبان خواهند بود.

نوشتن احساسات بر روي سلامتي افراد تاثير مثبت دارد
000138.jpg
فارس: محققان به تازگي دريافته اند كه بيان احساسات از طريق نوشتن مي تواند در سلامتي نويسنده تاثير مثبت داشته باشد. به گزارش انجمن روانشناسي آمريكا، پژوهشگران مركز روانشناسي روشتر و دانشگاه اوهايو، در اين تحقيق ۸۶ نفر از دانشجوياني را كه والدين آنها از هم جدا شده بوده اند، به طور تصادفي انتخاب نموده اند. اين افراد به دو گروه تقسيم شده اند. از گروه اول خواسته شده كه هر كدام در مورد موضوع مديريت زمان مطلبي بنويسد و به گروه دوم نيز گفته شده كه افكار و احساسات خود را پيرامون طلاق والدينشان بنويسند و به هر گروه دو مهلت نيم ساعتي داده شده است. پس از پايان مهلت، بررسي ها نشان داد كه ميزان بهبود سلامتي در گروهي كه از عواطف و احساسات خود نوشته اند، بيشتر مشاهده شده است. البته محققين اذعان دارند كه اثر بيان احساسات هميشه ثابت نيست و به شرايط ذهني نويسنده در هنگام نگارش بستگي دارد.

پليس هاي  نوجوان  در اصفهان  فعال  شدند
ايرنا: اجراي  طرح  «پليس  نوجوان » به  همت  سازمان  فرهنگي  تفريحي  شهرداري  و نيروي انتظامي  اصفهان  در ۶۹ نقطه  اين  شهر در دو نوبت  صبح  و بعدازظهر آغاز شد. به  گزارش  روابط عمومي  سازمان  فرهنگي - تفريحي  شهرداري  اصفهان ، ۴۰۰ نوجوان ۱۰ تا ۱۴ ساله  پس  از گذراندن  دوره هاي  آموزشي  راهنمايي  و رانندگي  به  مدت  دو هفته  بر سر چهارراه ها به  راهنمايي  رانندگان  مي پردازند. در اين  طرح ، رانندگان  و عابران  در صورت  رعايت  نكردن  قوانين  راهنمايي  و رانندگي  بصورت  نمادين  جريمه  مي شوند. برگه هاي  جريمه  پليس هاي  افتخاري ، سبك  و سياق  برگه هاي  جريمه  ماموران  راهنمايي  و رانندگي  را دارد با اين  تفاوت  كه  برگه هاي  جريمه  آنان  صورت  نمادين  دارد و شامل  مطالب  آموزشي  است . طي  هفته  جاري  كه  اين  طرح  آغاز شده  است  يكهزار و ۶۳۰ برگه  جريمه  از سوي پليس هاي  نوجوان  صادر و سه  هزار و ۴۰۰ عابر و راننده  مورد تشويق  قرارگرفته  و هديه  دريافت  كردند.

راه اندازي مركز مشاوره واقفان
در سازمان اوقاف و امور خيريه
فارس: واحدي در دفتر اسناد و شناسايي موقوفات سازمان اوقاف و امور خيريه جهت ارائه مشاوره و راهنمايي داوطلبان براي تنظيم وقف نامه يا وصيت نامه و قبول وكالت و انجام تشريفات اداري راه اندازي شد. به گزارش روابط عمومي سازمان اوقاف و امور خيريه ، اين سازمان با توجه به درخواست ها و مراجعات مكرر برخي از هموطنان داخل و خارج از كشور كه تمايل به مشاركت در انجام امور خيريه و وقف اموال خود دارند مبادرت به ايجاد چنين واحدي نموده است. بر اساس اين گزارش ادارات كل اوقاف و امور خيريه مراكز استان ها و شهرستان ها نيز آمادگي همكاري و راهنمايي دارند. علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن ۸۸۵۵۴۲۰۶ تماس يا به نشاني تهران، خيابان شهيد مطهري، خيابان قائم مقام فراهاني، كوچه شهيد ميرزا حسني پلاك ۲۲ مراجعه نمايند.

رابطه بين زيبايي و اعتماد به همسر
ايلنا: يك كارشناس علوم اجتماعي، گفت: بين پيشينه خانوادگي، زيبايي و نوع دوستان همسر، با اعتماد به همسر رابطه معناداري وجود دارد.
مومنه ميرزا احمدي، كارشناس علوم اجتماعي گفت: تحقيقات در بين افراد مناطق مختلف شهر تهران نشان مي  دهد؛ بين ميزان اعتماد به همسر و متغيرهايي مانند، اعتماد بنيادين در خانواده، اقتدار در خانواده، شيوه گزينش همسر، ميزان پايبندي به تعهدات و انتظارات، رابطه معناداري وجود دارد.
وي در پايان افزود: همچنين معاشرت  پذيري رفتار همسر، همه  جانبه بودن روابط، تقسيم كار خانگي، ميزان شناخت همسر و مدت زمان تعامل روزانه، با اعتماد به همسر داراي ارتباط معني  دار است.

فردا برگزار مي شود
كارگاه بررسي چگونگي ارتباط صميمي با خود و ديگران
گروه اجتماعي : نشست بررسي ايجاد ارتباط سالم با خود، خانواده و ديگران و همچنين چگونگي برقراري و حقوق و حفظ روابط عاطفي و صميمي با همسران و آشنايان فردا صبح با حضور دكتر مليحه حيدرنژاد، متخصص روانشناسي باليني برگزار مي شود.
در اين كارگاه آموزشي به كارآموزان آموزش داده مي شود تا چگونه با يادگيري «زبان زندگي» از رابطه زناشويي خود لذت برده و تضادها را شخصي يا عمومي، به روشي صلح آميز حل كنند تا در نهايت ارتباطي براساس احترام متقابل، محبت و همكاري را بنا نهند.علاقه مندان جهت شركت با باشگاه هواپيمايي هما تماس بگيرند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |