پنجشنبه ۳ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۳ - Aug 25, 2005
بازنشستگان اميدوار باشند؛
پاداش پايان خدمت بازنشستگان،امسال پرداخت مي شود
مهر:  رئيس كانون بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي گفت: پاداش پايان خدمت كارگران بازنشسته سازمان تأمين اجتماعي به طور حتم تا پايان امسال پرداخت مي شود.
علي اكبر خبازها با بيان اين مطلب افزود : مسئولان سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور قول مساعد داده اند تا اعتبار پاداش پايان خدمت كارگران بازنشسته سازمان تأمين اجتماعي را به زودي تأمين و تا پايان سال زمينه پرداخت آن را فراهم كنند.
وي افزود : سازمان مديريت تنها پرسنلي كه در مؤسسات دولتي فعاليت كرده اند را مشمول پاداش پايان خدمت مي داند ، در حالي كه درصد بالايي از كارگران در مؤسسات مختلف و حتي خصوصي فعاليت كرده اند بنابراين پاداش بايد مشمول تمامي كارگران بازنشسته سازمان تأمين اجتماعي شود.
خبازها در ادامه تصريح كرد: در حال حاضر مديركل حقوقي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ، وزارت رفاه و دولت در حال بررسي مشمولين پاداش پايان خدمت هستند و به زودي تصميم لازم را اتخاذ و مشمولين پاداش پايان خدمت را تعيين خواهند كرد.
رئيس كانون بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي خاطرنشان كرد : تأمين منابع لازم جهت پرداخت پاداش پايان خدمت كارگران بازنشسته سازمان تأمين اجتماعي مستلزم جمع آوري پرداختهاي شركت هاي دولتي است و وظيفه نظارت بر اين امر نيز بر عهده سازمان مديريت و برنامه ريزي است.

همزمان با آغاز هفته دولت انجام مي شود:
راه اندازي بيش از ۵ هزار طرح عمراني، توليدي و خدماتي
000117.jpg
گروه اقتصادي: همزمان با هفته دولت بيش از پنج هزار طرح عمراني، توليدي و خدماتي در سراسر كشور به بهره برداري مي رسد.
به گزارش خبرنگار ما، با راه اندازي اين طرح ها براي بيش از ۱۶ هزار نفر فرصت اشتغال فراهم خواهد شد.
در اين زمينه ۸۴۸ طرح عمراني با يك هزار و ۱۰ ميليارد ريال اعتبار در استان آذربايجان شرقي به بهره برداري خواهند رسيد.
همچنين ۶۳۴ طرح شامل ۵۴۹ طرح عمراني و ۸۵ طرح صنعتي، معدني، كشاورزي و خدماتي در هفته فوق با هزينه اي بالغ بر ۸۲۸ ميليارد ريال در استان سيستان و بلوچستان به بهره برداري مي رسند كه براي ۴۲۹۶ نفر فرصت اشتغال فراهم خواهند كرد.
در استان آذربايجان غربي نيز ۵۲۰ طرح عمراني و توليدي مختلف شامل ۳۴۷ طرح عمراني و ۷۳ طرح توليدي و صنعتي با سرمايه اي بالغ بر ۶۹۳ ميليارد ريال و اشتغال زايي براي ۸۹۸ نفر راه اندازي خواهند شد.
در استان گلستان هم ۴۵۰ پروژه اقتصادي و عمراني با هزينه اي بالغ بر ۴۰۲ ميليارد و ۵۱۰ ميليون ريال و اشتغال زايي ۱۵۹۳ نفر به بهره برداري خواهند رسيد.
طي هفته دولت ۴۱۰ طرح عمراني در استان قزوين با هزينه اي معادل ۲۴۱ ميليارد و ۵۸۱ ميليون ريال به بهره برداري خواهند رسيد. اين طرح ها براي ۱۱۲۷ نفر فرصت شغلي فراهم خواهند كرد. در استان لرستان نيز ۲۹۵ طرح عمراني و توليدي با صرف ۴۱۷ ميليارد و ۷۵۰ ميليون ريال و اشتغال زايي براي ۷۰۰ نفر در اين هفته راه اندازي خواهند شد.
۲۶۷ پروژه نيز در هفته ياد شده در كردستان به بهره برداري خواهند رسيد كه باعث اشتغال ۶۰۰ نفر مي شوند. اين پروژه ها با صرف ۳۳۲ ميليارد ريال و براي پروژه هاي عمراني و ۲۴۶ ميليارد ريال براي پروژه هاي اقتصادي و ۶ ميليون و ۴۰۰ هزار يورو اعتبار ارزي راه اندازي مي شوند.

علي رغم كاهش ۶درصدي نرخ رشد، در چهار ماه اول سال جاري
صادرات غيرنفتي به ۳/۸ ميليارد دلار رسيد
000123.jpg
واحد مركزي خبر: شوراي عالي توسعه صادرات غيرنفتي، ارزش صادرات غيرنفتي كشور در چهارماه اول سال جاري را بيش از ۳ ميليارد و ۸۳۰ ميليون دلار اعلام كرد.
اين ميزان صادرات هر چند ۲۸درصد از مدت مشابه سال گذشته بالاتر است اما، از نرخ رشد كمتري برخوردار است.
به اين دليل روز سه شنبه رئيس سازمان توسعه تجارت از كاهش ۶درصدي نرخ رشد صادرات غيرنفتي در چهار ماه اول سال (۱۶درصد) نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۲۰درصد) ابراز نگراني كرده بود.
از مقدار دو ميليارد
و ۸/۳ميليون دلار، دو ميليارد و ۳/۲۷۵ ميليون دلار به صادرات كالا و يك ميليارد و ۸ /۵۴۴ ميليون دلار به صادرات خدمات اختصاص دارد.
صادرات  محصولات  صنعتي  با احتساب  پتروشيمي در دوره  مورد بررسي  با يك ميليارد و ۴ / ۴۴۴ ميليون  دلار ۷۲ درصد از كل  صادرات  كالاهاي  غيرنفتي  رابه  خود اختصاص  داده  است.
 سهم  محصولات  كشاورزي  در صادرات  غيرنفتي  كشور در چهار ماه  اول  سال ۲/ ۱۴ درصد فرش  دستباف  و محصولات  صنايع  دستي  ۳/۸ درصد و صادرات  موادمعدني  ۵/ ۵ درصد است.
صادرات  خدمات  در چهار ماه  اول  سالجاري  يك  ميليارد و ۸ /۵۵۴ ميليون  دلار است  كه  بيش  از ۵۶ درصد نسبت  به  مدت  مشابه  سال  قبل  رشد نشان  مي دهد.
از اين  مقدار ،۱ ۳۳۸ ميليون  دلار به  درامد حاصل  از صنعت  گردشگري  ،۸، ۵۵۱ ميليون  دلار به  درامد حاصل  از حمل  و نقل  و ترانزيت  ،۴ ۶۶۲ميليون  دلار به  پروژه هاي  خدمات  فني  و مهندسي  در خارج  از كشور و ،۵ ۲ميليون  دلار به  درآمد ارزي  حاصل  از برگزاري  نمايشگاههاي  بين المللي  داخلي  و خدمات  مسافري  كشتيراني  اختصاص  دارد.
در چهارماه  اول  سال  ۱۳۸۴ تعداد ۴۲۲۶۴۷ گردشگر خارجي  از مرزهاي  مختلف  زميني ، دريايي  و هوايي  وارد كشور شدند كه  درامد ارزي  حاصل  از آن حدود،۱ ۳۳۸ ميليون  دلار براورد مي شود كه  نسبت  به  دوره  مشابه  سال  قبل  ۲درصد كاهش  يافته  است در دوره  مورد بررسي  ارزش  قراردادهاي  منعقده  در زمينه  خدمات  فني  ومهندسي  در خارج  از كشور ۹ پروژه  به  ارزش  ،۴ ۶۶۲ ميليون  دلار مي شود كه حدود ۸ برابر رقم  مشابه  سال  ۱۳۸۳ است .
ارزش  قراردادهاي  خدمات  فني  و مهندسي  در مدت  چهار ماه اول  سال  ۱۳۸۴ تنها ،۲ ۸۳ ميليون  دلار است .قراردادهاي  منعقده  در سالجاري  عمدتا با كشورهاي  سوريه ، ونزوئلا، قزاقستان ، يمن ، افغانستان ، آذربايجان  و سنگال  است .
در چهار ماه  سال  حجم  كالاهاي  ترانزيت  شده  از طريق  حمل  زميني  و ريلي  ۲ميليون  و ۶۹۲ هزار تن  كالا است  كه  درآمد ارزي  حاصل  از آن حدود ،۶ ۱۳۴ميليون  دلار برآورد مي شود.
در اين  مدت  ميزان  ترانزيت  كالاهاي  نفتي  ۱۸ درصد كاهش  و ميزان  ترانزيت كالاهاي  غيرنفتي  ۷ درصد افزايش  يافته  است . همچنين  ميزان  ترانزيت  به  صورت  سواپ  معاوضه  ۵۵ درصد كاهش  نشان  مي دهد.
مجموع  درآمدهاي  ارزي  حاصل  از حمل  و نقل  و ترانزيت  اعم  از ترانزيت زميني  و ريلي ، دريايي  و هوايي  در چهار ماه  سال  جاري  ،۸ ۵۵۱ ميليون دلار است .

مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور:
انتقال پروازهاي خارجي به فرودگاه امام
براي بهره گيري از همه ظرفيت هاي آن صورت مي گيرد
مناقصه فاز دوم توسعه فرودگاه امام با درنظرگرفتن شرايط مساعد
براي شركتهاي داخلي تا قبل از پايان سال جاري برگزار خواهد شد
000126.jpg
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: با راه اندازي فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) پروازهاي كشورهاي حاشيه خليج فارس به اين فرودگاه منتقل شده و متعاقب آن اعلام گرديد بزودي همه پروازهاي خارجي به فرودگاه امام منتقل خواهد شد. اين امر واكنش و مخالفت برخي ايرلاين ها را در پي داشت و در نهايت وزير راه و ترابري خبر از انتقال اين پروازها تا ۱۰ مهرماه سال جاري داد.
اين در حالي است كه برخي معتقدند هنوز بسياري از زيرساخت هاي لازم براي انجام اين كار فراهم نشده و در زمينه كارگو، آشيانه تعميرات و سوخت رساني فرودگاه مذكور با مشكل مواجه است. مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور معتقد است گرچه انتقال پروازهاي خارجي به فرودگاه امام سبب ايجاد مشكلاتي براي ايرلاين ها خواهد شد، اما براي بهره گيري از همه ظرفيت هاي اين فرودگاه انجام اين كار ضروري است.
اصغر كتابچي مي گويد: گرچه با انتقال پروازهاي خارجي به فرودگاه امام خميني(ره) در ۱۰ مهرماه سال جاري ممكن است مشكلاتي براي ايرلاين ها بوجود آيد اما سعي مي كنيم اين مشكلات را به حداقل برسانيم. از آنجا كه تلاش وزارت راه و ترابري بر آن است كه از همه ظرفيت هاي فرودگاه امام كه اكنون بلااستفاده مانده است، بهره گيرد، براي انتقال پروازهاي مذكور به اين فرودگاه نيز سعي مي كنيم تا حداقل زيرساخت هاي لازم را فراهم كنيم. ساخت آشيانه زمانبر بوده و اكنون شركت هما كار ساخت آن را در دست اجرا دارد، اما اين آشيانه زودتر از پايان سال به بهره برداري نخواهد رسيد. براي رفع اين مشكل با ايجاد يك خط تعميراتي سعي مي كنيم تا از مراجعه ايرلاين ها براي انجام كوچكترين كار به فرودگاه مهرآباد جلوگيري شود. گرچه در اين راستا برنامه جامع تعميراتي نيز دنبال مي شود.
وي مي افزايد: شركت فرودگاه هاي كشور به عنوان متولي امر معتقد است از آنجا كه برنامه ريزي براي فرودگاه امام با اهداف فرامنطقه اي صورت مي گيرد، بايد يك پايگاه تعميراتي بين المللي ايجاد شود كه حتي نيازهاي هواپيماهايي كه اين فرودگاه مقصد آنها نبوده و با نقص فني به اين فرودگاه مراجعه مي كنند، را برآورده سازد. با توجه به ارزان بودن نيروي كار در كشورمان بسياري از كشورها تمايل به استفاده از خدمات مذكور خواهند داشت.
در زمينه كارگو نيز كارگوي موقت وجود دارد و تمهيداتي را با مديركل گمرك در نظر مي گيريم تا زمان رسوب بار در فرودگاه امام را كاهش داده و بتوانيم با كارگوي موقت پاسخگوي نيازها باشيم.
كتابچي در پاسخ به اين پرسش كه انتقال پروازهاي خارجي به فرودگاه امام تا ۱۰ مهرماه تا چه حد قطعي است، مي گويد: پيش از اين ۱۰ مهرماه به عنوان تاريخ انتقال پروازهاي خارجي به فرودگاه امام عنوان شده است و براين اساس در هفته جاري آخرين رايزني ها را با وزير راه و ترابري براي اعلام زمان دقيق انتقال اين پروازها به فرودگاه امام به عمل آورده و تاريخ رسمي و دقيق اين كار را مشخص مي كنيم.
توسعه فرودگاه امام خميني براي تبديل شدن به هاب منطقه و دستيابي به اهداف پيش بيني شده آن از ديگر موضوعات مطرح است ولي در مورد اينكه مناقصه فاز دوم توسعه فرودگاه امام در چه مرحله اي است مي گويد: منتظر هستيم تا با آغاز به كار رئيس جمهور و وزير منتخب راه و ترابري گزارشي را دراين زمينه ارائه كنيم تا تعيين تكليف شده و با كمك هايي كه صورت خواهد گرفت، مناقصه فاز دوم فرودگاه امام را برگزار كنيم. در اين مناقصه بيشتر به دنبال آن هستيم تا از امكانات و سرمايه شركتهاي داخلي استفاده شود اگرچه مناقصه مذكور بين المللي خواهد بود اما در شرايط برگزاري اين مناقصه امتيازات بالاتري را براي شركتهاي داخلي درنظر گيريم.
كتابچي مي افزايد: معتقديم اگر به دنبال استفاده از سرمايه گذاري بخش خصوصي در فاز دوم فرودگاه امام هستيم، بايد اين كار به گونه اي انجام شود كه اعتبار و اقتدار فرودگاه امام براي استفاده از سرمايه گذاري بخش خصوصي داخلي و خارجي مخدوش نشود.
در صدد هستيم تا اين مناقصه را پس از انجام رايزني هاي لازم تا پايان سال جاري برگزار كنيم. همچنين چندي پيش برگزاري مناقصه فضاي سبز، سرويس اياب و ذهاب كاركنان، مركز تلفن و نظافت محوطه فرودگاه با حضور شركتهاي داخلي برگزار شده است.

افزايش قيمت نفت خام
000120.jpg
بهاي  نفت  برنت  و نفت  سبك  آمريكا ديروز  به  علت  نگراني  از طوفان  جديد در منطقه  خليج  مكزيك  كه  ممكن  است  بر توليد نفت  آمريكا تاثير گذارد و نيز به  علت  پيش  بينيها در خصوص  كاهش  ذخاير نفت  خام  آمريكا، افزايش  يافت .
به  گزارش  خبرگزاري  رويتر از لندن  بهاي  هر بشكه  نفت  برنت در بورس  لندن  براي  تحويل  در ماه  اكتبر آينده، چهل  و پنج  سنت  افزايش  يافت  و به  شصت  و پنج  دلار و ده  سنت  رسيد.
بهاي  نفت  خام  سبك  آمريكا نيز پنجاه  و شش  سنت  افزايش  يافت  و به  شصت  و شش  دلار و بيست  و هفت  سنت  در هر بشكه  رسيد. پيش بيني  مي شود طوفان  جديد از جنوب  فلوريدا به  طرف  شرق  خليج  مكزيك  كه  تاسيسات  نفت  و گاز آمريكا در آن قرار دارد حركت  كند.
تحليلگران  بازار نفت  معتقدند عوامل  جزئي  در بازار مي توانند اثر افزايشي  زيادي  در قيمت  اين  ماده  داشته  باشد.
بازار نفت  تحت تاثير عوامل  مختلفي  از جمله  قطع  صادرات  نفت  عراق  و اكوادور و احتمال  اختلال  در توليد نفت  خليج  مكزيك  قرار داشت .
بروز نقص  فني  در شبكه  برق  بصره  بار ديگر سبب  توقف  صادرات  نفت  اين  كشور از پايانه  جنوبي  بصره  شد. توليد نفت  در اكوادور نيز همچنان  در كنترل  مخالفان  دولت  قرار دارد و هم اكنون  اين  كشور تنها۸۰ هزار بشكه  نفت  در روز توليد مي كند.
اداره  هواشناسي  آمريكا نيز پيش  بيني  كرده  است  طوفان  كاترينا در روزهاي  آينده  خليج  مكزيك  را درهم  نوردد كه  اين  مسئله  مي تواند عرضه  نفت  از اين  منطقه  را تحت  تاثير قرار دهد.
همچنين  از تعطيلات  روزهاي  آينده  در آمريكا نيز به  عنوان  عاملي  در جهت  افزايش  تقاضاي  بنزين  نام  برده  مي شود و فعالان  بازار نفت  معتقدند در شرايط فعلي  عرضه  و تقاضاي  نفت  به  سختي  با هم  برابري  مي كند و از اين  رو كوچكترين  اتفاقي  كه  عرضه  نفت  را اندكي  كاهش  مي دهد موجب  افزايش  بهاي  نفت  مي شود.

براساس مصوبه هيات وزيران
۶ هزار و ۵۰ ميليارد ريال از بدهي دولت
به بانك مركزي پرداخت مي شود
فارس: براساس مصوبه جديد هيات وزيران، سازمان مديريت و برنامه ريزي موظف است اعتباري به مبلغ ۶ هزار و ۵۰ ميليارد ريال براي تسويه بخشي از بدهي هاي دولت به بانك مركزي اختصاص دهد.
به گزارش روابط عمومي وزارت امور اقتصادي و دارايي، هيات دولت طي مصوبه اي سازمان مديريت و برنامه ريزي را موظف كرد به منظور تسويه سي درصد از بدهي هاي دولت به بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، از محل منابع حساب ذخيره ارزي اعتباري به مبلغ ۶ هزار و ۵۰ ميليارد ريال در لايحه قانون بودجه سال ۸۴ كل كشور پيش بيني كند.
براساس اين مصوبه، ميزان بدهي  هاي دولت به بانك مركزي ۲۰ هزار و ۱۶۲ ميليارد ريال است كه با تخصيص مبلغ ۶ هزار و ۵۰ ميليارد ريال در لايحه اصلاح قانون سال ،۸۴ ۳۰ درصد از بدهي ياد شده تسويه مي شود.
اعتبار لازم براي ۱۴ هزار و ۱۱۲ ميليارد ريال مانده بدهي دولت به بانك مركزي نيز به تدريج در سالهاي آتي برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران پيش بيني و تسويه خواهد شد.

بزرگ ترين نمايشگاه صنعت كشور در اراك
گروه اقتصادي: همزمان با برپايي نمايشگاه ماشين آلات صنعتي نو و دست دوم، بزرگترين نمايشگاه صنعت ۷ تا ۱۱ شهريور امسال در محل دائمي نمايشگاه هاي شهر اراك برپا مي شود.

ميزان سهام ترجيحي قابل واگذاري
به كارگران ۱۰ ميليون ريال است
گروه اقتصادي: معاون  وزير امور اقتصادي  و دارايي  و رئيس  هيات  عامل  سازمان  خصوصي سازي  گفت  ميزان  سهام  ترجيحي  قابل  واگذاري  به  كارگران  ده  ميليون ريال  است .
به  گزارش  روابط عمومي وزارت  امور اقتصادي و دارايي ، ميرعلي  اشرف  عبدالله  پوري  حسيني  گفت : ميزان  سهام  ترجيحي  قابل  واگذاري  به  كارگران  چهار ميليون  ريال  اعلام  شده  بود كه  اين  رقم  براساس  آيين  نامه  جديد است  وبايد اصلاح  شود.
وي  افزود: مجوز اعطاي  سهام  ترجيحي  به  كارگران  شركتهاي  مورد واگذاري موضوع  ماده  ۱۶ قانون  برنامه  سوم ، تنفيذي  در ماده  ۱۹ قانون  برنامه چهارم  توسعه  قبلا به  تصويب  هيات  وزيران  رسيده  و آئين نامه آن نيز مورد تصويب  دولت  قرار گرفته  و سازمان  خصوصي سازي  نيز تاكنون  همان  آئين نامه را اجرا كرده  است. پوري  حسيني  گفت  ماده  ۱۶ قانون  برنامه  سوم  تنفيذي  در ماده  ۹ قانون برنامه  چهارم  در مجلس  ۲۶ اسفند ۸۱ بازبيني  و اصلاح  شد و سازمان خصوصي  سازي  ضمن  اصلاح  آئين نامه قانون  ياد شده  پيشنهاد افزايش  ميزان سهام  ترجيحي  قابل  واگذاري  به  كارگران  را با هدف  حمايت  از كارگران زحمتكش  از ۴ ميليون  ريال  به۱۰ ميليون  ريال  ارائه  كرده  است.
 معاون  وزير امور اقتصادي  و دارايي  افزود اين  پيشنهاد در مصوبه اي  مورد تأييد هيات  وزيران  قرار گرفت  اما پس  از تأييد پيشنهاد سازمان خصوصي  سازي  و تصويب  آن در هيات  دولت  ، مصوبه  ديگري  نيز به  تصويب هيات  وزيران  رسيد كه  با ماده  ۱۶ قانون  برنامه  سوم  تنفيذي  در ماده  ۹قانون  برنامه  چهارم  مغايرت  داشت. پوري  حسيني  با اشاره  به  اينكه  آئين نامه جديد ، پيشنهاد وزارت  امور اقتصادي  و دارايي  نبوده  است  گفت  :  درخواست  اصلاح  ماده  ۷ قانون  آيين نامه  مذكور به  هيات  دولت  ارائه  شده  است  و بزودي  به  تأييد و تصويب هيات  وزيران  خواهد رسيد.
وي  افزود : مصوبه  ۴/ ۴/ ۸۴ هيات  وزيران  همچنان  مبناي  اجراي  سازمان خصوصي  سازي  خواهد بود.

واردات آلومينيوم به كشور امسال كاهش مي يابد
گروه اقتصادي: به دنبال كاهش وام ارزي پرداختي به صنعتگران براي خريد مواد اوليه آلومينيوم با ابلاغ بخشنامه اي از سوي بانك مركزي و رسيدن سقف كل اين وام از ۶ ميليون دلار به ۳ ميليون دلار در سال گذشته توليدكنندگان اين بخش از صنعت تضعيف شدند. در مورد وضعيت فعلي بازار آلومينيوم كشور با هبت ا... فاضلي مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي صنايع آلومينيوم گفتگو كرده ايم.
***
* آيا وضعيت پرداخت وام ارزي و ريالي به صنعتگران آلومينيوم در كشور بهبود يافته است؟
- بانك ها به ازاي پرداخت وام به واحدهاي فوق ۱۸ درصد سود دريافت مي كنند. در صورتي كه وام مورد نظر ظرف مدت تعيين شده (اسما يك سال رسماً شش ماه) مستهلك نشود ۶ درصد نيز جريمه بايد پرداخت شود.
اين در حاليست كه اخيراً بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار در بخشنامه اي از طرف هاي گيرنده وام خواسته اند تا قرارداد جديدي را امضا كنند. براساس اين قرارداد در صورتي كه بازپرداخت وام دير شود به جز پرداخت سود و جريمه تعيين شده بايد سود و جريمه ديگري مضاعف برآنچه قبلاً بايد پرداخت مي شد پرداخت گردد.
* وضعيت بازار آلومينيوم از چه زماني دچار نوساناتي شد و آيا هم اكنون وضعيت اين بازار به حالت تعادل رسيده است؟
- نبود استراتژي مشخص براي اين صنعت يكي از مشكلات صنعت آلومينيوم به شمار مي آيد. اين صنعت از اسفند ماه سال گذشته تاكنون شرايط نامطلوبي داشته است. همزمان با كاهش ساخت و سازها به دنبال ركود حاكم بربازار مسكن و كاهش اعطاي مجوز ساخت از سوي شهرداري و امكان ساخت واحدهايي در ۳ طبقه و حتي انتخابات رياست جمهور، بازار آلومينيوم از حالت تعادل خارج شد.
چنانچه قيمت داخلي آلومينيوم به ازاي هر كيلو از ۲ هزار تومان سال گذشته به ۱۷۶۰ تومان در بورس و ۱۷۷۰ تومان در بازار رسيده است.
* قيمت وارداتي آلومينيوم امسال در مقايسه با پارسال چقدر است و آيا مانند سال گذشته گرايش به واردات آلومينيوم وجود دارد؟
- قيمت وارداتي اين محصول پارسال ۱۸۰۰ تومان به ازاي هر كيلو بود كه اين قيمت امسال به ۲ هزار و ۱۰۰ تومان رسيده است. از همين رو گرايش به واردات آلومينيوم كه پارسال بالا بود امسال به حداقل ممكن رسيده است. با توجه به نياز سالانه كشور به حدود ۳۵۰ هزار تن مواد اوليه آلومينيوم و تأمين فقط ۲۴۰ هزار تن آن در داخل و لزوم واردات ۱۰۰ هزار تن ديگر به نظر مي رسد عدم تحقق واردات فوق براي صنعت مشكل ساز شود.
* دولت چه نقشي مي تواند در بهبود وضعيت بازار آلومينيوم ايفا كند؟
- دولت با برداشتن قوانين دست و پاگير به ويژه در بخش اخذ تسهيلات از بانك ها مي تواند به توليدكنندگان آلومينيوم كمك كند. هم اكنون شرايط به نحوي است كه از يك طرف توليد كنندگان داخلي بيلت، شمش و پروفيل آلومينيوم اگر قيمت خود را پايين نياورند محصول روي دستشان مي ماند و از طرف ديگر نيز علي رغم اين كاهش قيمت به علت ركورد بازار مسكن، باز قسمتي از محصول روي دست توليد كنندگان مانده است.
به نظر مي رسد با روي كارآمدن دولت جديد و رونق بازار مسكن به ويژه با افزايش سقف وام مسكن مشكل بازار آلومينيوم در شش ماهه دوم سال جاري رفع شود.
* ظرفيت توليد آلومينيوم تا پايان برنامه چهارم توسعه بايد به چه حد برسد؟
- ظرفيت توليد اين محصول بايد تا پايان برنامه چهارم توسعه به يك ميليون تن برسد كه با توجه به شرايط موجود احتمالاً فقط ۵۰ درصد از اين رقم تحقق پيدا خواهد كرد.

ايران از لحاظ نرخ بالاي تورم؛
در خاورميانه اول در جهان نهم
مهر: صندوق بين المللي پول اعلام كرد، نرخ تورم در ايران تا پايان سال ۲۰۰۵ به ۱۵ درصد مي رسد، و از اين لحاظ، ايران بالاترين نرخ تورم را در خاورميانه و نهمين نرخ تورم بالا را در كل جهان خواهد داشت.
به گزارش صندوق بين المللي پول، نرخ تورم در ايران در سال ۲۰۰۵ با ۶/۰ درصد كاهش نسبت به سال ۲۰۰۴ به ۱۵ درصد خواهد رسيد، ولي ايران همچون ۴ سال گذشته، بالاترين نرخ تورم را در خاورميانه خواهد داشت.در خاورميانه بعد از ايران بالاترين نرخ تورم به كشور يمن با نرخ ۲/۱۴ درصد تعلق خواهد داشت.
پايين ترين نرخ تورم در خاورميانه نيز به كشور عمان با نرخ۶/۰ درصد مربوط است.
صندوق بين المللي پول نرخ تورم ديگر كشورهاي خاورميانه را نيز بدين ترتيب اعلام كرده است: بحرين ۷/۳ درصد، مصر ۹/،۹ اردن ۵/۳ ،كويت ۸/۱ ،لبنان ،۲ ليبي ۸/۱ ،قطر ،۳ عربستان ،۱ سوريه ،۴ و امارات ۹/۱.
بر اساس اين گزارش، در سطح جهان نيز بالاترين نرخ تورم در سال ۲۰۰۵ به كشور زيمبابوه با نرخ ۲/۱۸۷ درصد تعلق دارد.
پس از زيمبابوه نيزگينه با نرخ تورم ۶/۲۲ درصد، اريتره ۴/۲۰ ،آنگولا ۱/۲۰ ،ونزوئلا ۲/۱۸ ،ميانمار ۵/۱۷ ، هائيتي ۶/۱۶ و زامبيا با نرخ تورم ۲/۱۶ درصد به ترتيب در رده هاي دوم تا هشتم جهان از لحاظ نرخ بالاي تورم قرار دارند.
اين گزارش حاكي است، ميانگين نرخ تورم كشورهاي آفريقايي ۷/۷ درصد، اروپاي مركزي و شرقي ۲/۵ درصد، كشورهاي عضو جامعه مشترك المنافع ۴/۱۱ درصد، خاورميانه ۶/۸ درصد، كشورهاي آسيايي ۹/۳ درصد، آمريكاي مركزي و جنوبي ۶ درصد و كشورهاي توسعه يافته نيز ۲ درصد اعلام شده است.
از سوي ديگر يك موسسه بين المللي در تازه ترين گزارش خود با پيش بيني نرخ تورم ۳/۱۶ درصدي براي سال جاري، اعلام كرد: نرخ تورم در ايران طي دو سال آينده روند نزولي خواهد گرفت.
به گزارش گلوبال اينسايت، نرخ تورم ايران تا پايان سال ۲۰۰۵ با ۶/۱ درصد افزايش نسبت به سال ۲۰۰۴ به ۳/۱۶درصد خواهد رسيد.
بنابر اين گزارش، از آنجا كه نرخ تورم ايران شديدا به نوسانات نرخ برابري ريال با دلار بستگي دارد، ثبات نرخ ارز طي سه سال اخير تاثير مثبتي بر تورم داشته است و به همين دليل، ايران در اين مدت هيچگاه شاهد افزايش يا كاهش چشمگيري در نرخ تورم نبوده است.
گلوبال اينسايت پيش بيني مي كند كه با توجه به ثبات نسبي نرخ ارز در سه سال اخير و همچنين بهبود انضباط پولي دولت، ايران طي سالهاي آينده شاهد كاهش نرخ تورم باشد.
بر اساس اين گزارش، از آنجا كه سياستهاي بي ثبات مالي و پولي مهمترين عامل تورم در ايران بوده است، ولي با توجه به اينكه طي سه سال اخير دولت ايران براي تامين اعتبارات مورد نياز خود به جاي استقراض مستقيم از بانك مركزي به تامين مالي از طريق بازارهاي مالي داخلي روي آورده است، انتظار مي رود نرخ تورم در ايران طي سالهاي ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ بين ۱۰ تا ۱۵ درصد در نوسان باشد.
گلوبال اينسايت پيش بيني مي كند نرخ تورم در سالهاي ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ از نرخ تورم سالهاي اخير پايين تر باشد.
بر اين اساس، پيش بيني مي شود نرخ تورم در ايران در سال ۲۰۰۶ به ۲/۱۴ و در سال ۲۰۰۷ به ۹/۱۱ درصد برسد.

تا پايان خرداد امسال نسبت به اسفند ۸۳
بدهي بخش غيردولتي به بانك ها و موسسات
اعتباري ۳‎/۶ درصد افزايش يافت
ايسنا: بدهي بخش غيردولتي به بانك ها و موسسات اعتباري بدون سود آتي تا پايان خردادماه۵۵۵ هزار و  ۳/۴۴۲ ميليارد ريال بوده كه نسبت به اسفندماه  ،۸۴  ۶/۳ درصد افزايش داشته است.
بدهي بخش غيردولتي به بانك هاي تجاري بدون سود آتي تا پايان خردادماه امسال،  ۳۹۵ هزار و  ۶/۲۳۹ ميليارد ريال بوده است كه نسبت به اسفندماه  ،۸۳  ۶/۲ درصد افزايش داشته است.
بدهي بخش غيردولتي به بانك هاي تخصصي بدون سود آتي تا پايان خردادماه  ،۸۴ ۱۱۸ هزار و ۹/۳۵۵ ميليارد ريال بوده كه نسبت به اسفندماه  ،۸۳  ۶/۳ درصد افزايش داشته است.
همچنين بدهي بخش غيردولتي به بانك هاي خصوصي و موسسات اعتباري غيربانكي بدون سود آتي ۳۱ هزار و  ۸/۷۳۶ ميليارد ريال بوده كه نسبت به اسفندماه  ،۸۳ ۵/۱۳ درصد افزايش يافته است.
بدهي بخش غيردولتي به بانك ها و موسسات اعتباري تا پايان خردادماه  ،۸۴  ۶۵۱ هزار و ۸/۴۹۶ ميليارد ريال بوده كه نسبت به اسفندماه  ،۸۳  ۱/۴ درصد افزايش داشته است.
بدهي بخش غيردولتي به بانك هاي تجاري  ۳۳۷ هزار و  ۷/۱۸۲ ميليارد ريال بوده كه نسبت به اسفندماه  ،۸۳  ۹/۲ درصد افزايش يافته است.
بدهي بخش غيردولتي به بانك هاي تخصصي تا پايان خردادماه ،۸۴  ۱۳۸ هزار و ۲۱۲ ميليارد ريال بوده كه نسبت به اسفندماه  ،۸۳  ۳/۳ درصد افزايش داشته است.
بدهي بخش غيردولتي به بانك هاي خصوصي و موسسات اعتباري غيربانكي ۵۶ هزار و  ۱/۲ ميليارد ريال بوده كه نسبت به اسفندماه  ،۸۳  ۱۲ درصد افزايش داشته است.

بانك جهاني: ايران كمترين بهره وامهاي خارجي
را در جهان پرداخت مي كند
فارس: بانك جهاني اعلام كرد: يك درصد از هزينه هاي دولتي ايران در سال ۲۰۰۳ ميلادي به پرداخت بهره ديون خارجي اختصاص يافت و ايران رتبه نخست پرداخت كمترين بهره را در جهان كسب كرد.
بانك جهاني افزود: ايران از نظر اختصاص هزينه هاي دولتي به بهره ديون خارجي، كمترين رقم را به خود اختصاص داده و پس از آن كشورهاي صربستان، سنگاپور، جمهوري چك و بلاروس با پرداخت دو درصد از هزينه هاي خود بابت بهره ديون خارجي در رتبه دوم قرار دارند.جامائيكا نيز با پرداخت ۴۶ درصد و  آرژانتين با پرداخت ۳۵ درصد از هزينه هاي خود بابت بهره ديون خارجي جزو بهره دهندگان بزرگ جهان محسوب مي شوند.بانك جهاني در ادامه گزارش خود آورده است: خريد كالاها و خدمات ۱۲ درصد، پرداخت حقوق و مزاياي كارمندان ۴۵ درصد و يارانه ها و مزاياي اجتماعي ۳۰ درصد از هزينه هاي دولت ايران در سال ۲۰۰۳ را به خود اختصاص داده است.
۱۲ درصد باقيمانده نيز به هزينه هاي ديگر از جمله خريد و اجاره ساختمان هاي اداري و هزينه هاي جاري دستگاه اجرايي اختصاص داشته است.بر اساس اين گزارش متوسط هزينه هاي دولت در خاورميانه و شمال آفريقا ۶ درصد براي خريد كالاها و خدمات، ۴۱ درصد براي پرداخت حقوق و مزاياي كارمندان، ۱۱ درصد براي پرداخت بهره ديون، ۱۰درصد براي پرداخت يارانه ها و ۳۲ درصد براي هزينه هاي ديگر بوده است.

معرفي ۲ بانك خارجي براي انتشار اوراق
قرضه اسلامي به بانك مركزي
ايسنا: معاون اقتصادي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران خبر داد كه براي انتشار اوراق قرضه اسلامي ۲ بانك از سوي اين سازمان به بانك مركزي معرفي شده اند كه احتمالا نتيجه نهايي اين اقلام تا ۳ هفته آينده مشخص مي شود.
داوود مسگران حقيقي افزود: اين ۲ بانك از ميان ۶ بانك معرفي شده اند.
وي ادامه داد: «با انتخاب بانك مورد نظر، كار انتشار ۳۰۰ ميليون يورو اوراق قرضه در سه ماهه چهارم سال جاري انجام خواهد شد.» البته سازمان گسترش مجوز انتشار ۵۰۰ ميليون يورو را دريافت كرده كه در مرحله اول ۳۰۰ ميليون يورو از آن منتشر خواهد شد. «او در ادامه با اشاره به واگذاري ۲۰ درصد از سهام شركت هاي زيرمجموعه سازمان گسترش به سه صندوق بازنشستگي گفت:«به منظور حضور بخش خصوصي در مديريت سازمان گسترش، بزودي با عرضه سهام اين سازمان در بورس ۴۹ درصد آن به بخش خصوصي واگذار خواهد شد. »

عضو هيات مديره كنسرسيوم شرقي اعلام كرد:
ايران سل براي آغاز كار در ايران
بايد اعتبارات بين المللي كسب كند
مهر: عضو هيات مديره كنسرسيوم آسياي شرقي اعلام كرد: ايران سل براي آغاز كار در ايران بايد اعتبارات بين المللي كسب كند.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري مهر، عضو هيات مديره ترك سل، روز سه شنبه در يك كنفرانس مطبوعاتي در تهران با ذكر مطلب فوق تاكيد كرد: اپراتور دوم تلفن همراه (ايران سل) اگر بخواهد خارج از ضوابط و استانداردهاي بين المللي پايه گذاري شود ، نمي تواند شركتي موفق باشد.
ارسين پاموك كه روند مذاكرات با شركاي ايراني را تشريح مي كرد، گفت: اصل و اساس يك كار مشترك اقتصادي، اعتماد و صداقت تمامي طرفين است اما متاسفانه ما اخيرا از طريق رسانه هاي ايران مطلع شديم كه شركاي ايراني ما بدون اطلاع دادن به ما با وزارت ارتباطات قراردادي را امضاء كردند كه اين برخلاف اخلاق حرفه اي است.
وي افزود: به همين دليل به ايران آمديم تا بتوانيم با طرف هاي ايراني و مقامات دولتي مذاكره و بهترين ساختار را براي ارايه خدمات مناسب تقديم كنيم.وي خاطرنشان كرد: يك بانك بين المللي بايد ساختار مديريت ايران سل را تاييد كند.
به گزارش مهر، كنسرسيوم آسياي شرقي (ترك سل) برنده خارجي مناقصه دولت براي اجراي اپراتور دوم تلفن همراه و توزيع ۱۶ ميليون سيم كارت است كه بعد از طرح مجلس شوراي اسلامي با كاهش ۲۱ درصد از سهام اين شركت قرار شد به همراه يكي از شركت هاي بنياد مستضعفان ، صاايران و يكي از بانك هاي ايراني ، شركت ايران سل را براي اين پروژه ثبت كند.
به گفته اين مقام ترك سل، براي فعاليت شركت ايران سل (اپراتور دوم تلفن همراه)، نياز به كسب تاييد و تضمين هاي بين المللي از سوي يكي از بانك هاي معتبر جهاني است كه از نظر مالي فعاليت هاي ايران سل تضمين شود.وي افزود: متاسفانه از طريق رسانه هاي ايراني متوجه شديم كه مي گويند ترك سل همكاري نمي كند. در حالي كه اين موضوع صحت ندارد و تنها حرف ما ، رعايت استانداردهاي بين المللي است.

پرداخت مطالبات چايكاران استانهاي شمالي كشور آغاز شد
ايرنا: معاون  برنامه ريزي  و بازرگاني  سازمان  تعاون  روستايي  كشور گفت پرداخت  مطالبات  چايكاران  آغاز شده  است.
معصوميان  افزود: ۱۷۰ ميليارد ريال  اعتبار براي  پرداخت  مطالبات  چايكاران  استانهاي  شمالي  كشوراختصاص  يافت  كه  مطالبات  ارديبهشت ، خرداد و تير آنها پرداخت  شد ومطالبات  مرداد چايكاران  نيز از روز سه شنبه آغاز شده  است .
وي افزود: تاكنون ۹۴ هزار تن  برگ  سبز چاي  از چايكاران مازندران  و گيلان  خريداري  شده  كه  از اين  ميزان  چاي ، ۱۳ درصد درجه  يك و ۸۷ درصد درجه  ۲ است. وي  گفت  سازمان  تعاون  روستايي  كشور، چاي  كشاورزان  را از ۱۴۶كارخانه  چاي  مازندران  و گيلان  خريداري  مي كند.

قيمت طلا و ارز
نوع ---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۷۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۰۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۷۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۹۰۲۳
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۱۴
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۰۲۳

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |