پنجشنبه ۳ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۳ - Aug 25, 2005
مقام معظم رهبري در بازديد از ستاد نيروي مقاومت بسيج:
الگوي بسيج، دنياي اسلام و جهان را
تحت تأثير قرار داده است
000198.jpg
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب و فرمانده كل قوا امروز با حضور در ستاد نيروي مقاومت بسيج ضمن شركت در مراسم نظامي رده هاي مختلف نيرو هاي مقاومت بسيج و جلسه فرماندهان بسيج با نخبگان بسيجي نيز در فضايي صميمي ديدار و گفت وگو كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي در ابتداي ورود به ميدان با حضور در مقابل يادمان شهيدان به مقام شامخ شهيدان اداي احترام كردند و سپس از يگانهاي حاضر در ميدان سان ديدند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در سخناني از بسيج بعنوان نماد آگاهي همراه با معنويت و اخلاص ملت ايران و پديده استثنايي و كم نظير انقلاب اسلامي ياد و تأكيد كردند: بسيج يك حركت گسترده و مردمي و در برگيرنده همه اقوام و اصناف گوناگون در همه سطوح مختلف فكري اعم از زن و مرد، حقيقتي شبيه افسانه ها مي باشد كه براي جوانان شورآفرين، براي دوستان اميدآفرين و براي دشمنان بيم آفرين است.
ايشان با اشاره به نقش شگفت آفرين بسيج در هشت سال دفاع مقدس، جهاد و شهادت را دو فصل بزرگ حركت بسيج بر شمردند و افزودند: الگوي بسيج، دنياي اسلام و جهان را تحت تاثير قرار داده و بر همين اساس است كه آمريكا و عوامل آنان تلاش دارند كه جهاد و شهادت را بدنام نمايند و اين ارزشهاي والا را زير سؤال ببرند.
حضرت آيت الله خامنه اي، ايستادگي ملت ايران و جوانان بسيجي در مقابل تهديدات آمريكا را تضمين كننده ثبات منطقه دانستند و با اشاره به شكست آمريكا در مقابل صلابت مردم ايران به ويژه در انتخابات اخير رياست جمهوري، خاطرنشان كردند: آمريكايي ها اكنون در تلاش هستند تا با استفاده از ابزارهاي سياسي و فرهنگي و همچنين دست نشاندگان خود، نظام جمهوري اسلامي ايران را استحاله نمايند و هويت آن را تغيير دهند اما در اين عرصه بزرگترين شكست خود را از جوانان بسيجي خواهند خورد.
مقام معظم رهبري با گراميداشت ياد و خاطره امام(ره) به عنوان بنيانگذار بسيج، از ملت ايران به عنوان اقيانوسي بزرگ ياد و تأكيد كردند: اين اقيانوس ممكن است در برخي شرايط آرام باشد اما هنگامي كه طوفاني شود در عرصه هاي مختلف كارهاي بزرگ و شگفت آوري انجام خواهد داد.
در ابتداي اين مراسم سرلشكر رحيم صفوي فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ضمن خيرمقدم، برآمادگي بسيجيان سلحشور و سپاهيان پاسدار براي دفاع از آرمانهاي امام(ره) و انقلاب اسلامي تأكيد كرد.
سرتيپ حجازي فرمانده نيروي مقاومت بسيج نيز در گزارش كوتاهي از فعاليت هاي اين نيرو گفت: بسيجيان علاوه بر آمادگي دفاعي و حضور دركمكهاي امدادي درحوادث غيرمترقبه، در عرصه علم و دانش و جنبش نرم افزاري نيز حضوري پرافتخار داشته اند.
در اين مراسم، همچنين تعدادي از بسيجيان نمونه و خانواده هاي تعدادي از شهداي بسيج جوائزي را از دست مقام معظم رهبري دريافت كردند.در ادامه اين مراسم يگانهاي نمونه نيروي مقاومت بسيج از مقابل فرمانده كل قوا رژه رفتند.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين در جمع نخبگان بسيجي در سخناني با اشاره به وجود يك نظم سياسي، اقتصادي، فرهنگي و بين المللي مبتني بر نظام سلطه در جهان امروز كه در تلاش براي از بين بردن قدرت انتخاب انسانها و يا جهت دادن اين قدرت انتخاب مي باشد، تأكيد كردند: كشوري كه به صورت سازمان يافته و بر اساس مباني ديني و اعتقادي در مقابل اين نظم منحط جهاني ايستاده و بر حق انتخاب خود اصرار دارد، جمهوري اسلامي ايران است.
ايشان در تبيين خاستگاه نظم جهاني استكبار و مباني آن افزودند: منشأ و ريشه اين نظام منحرف بين المللي مراكز عمده اقتصادي و سرمايه داري دنياست كه با استفاده از وسايل گسترده ارتباطاتي در تلاش براي گسترش مباني فكري خود تحت عناوين فريبنده اي همچون آزادي انسانها و حقوق بشر هستند.
مقام معظم رهبري با تأكيد بر لزوم استحكام بيش از پيش مباني فكري نظام اسلامي و تبيين و عرضه اين مباني در عرصه هاي مختلف علمي، هنري و تبليغي به همراه توجه جدي به خودسازي اخلاقي، خاطرنشان كردند: تنها مجموعه اي كه در همه اين عرصه ها فعاليت دارد بسيج مي باشد و اين مهمترين امتياز بسيج بر ساير مجموعه هاست.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به نقش برجسته نيروهاي مؤمن و بسيجي در كارهاي بزرگ علمي افزودند: تمام نقش آفريني هاي بسيج در زمينه هاي مختلف مبتني بر عقبه اي مي باشد كه اين عقبه، ريشه اعتقادي بسيج، حمايتهاي معنوي مردم و سخنان امام (ره) درباره بسيج و در يك كلام تفكر انقلاب اسلامي است كه توانايي سازماندهي ملت ايران را در مقابل نظام سلطه جهاني داشته است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي عدم انفعال و قدرت تهاجمي در عرصه هاي مختلف را از جمله ويژگي هاي بسيج و بسيجي برشمردند و افزودند: امروز جمهوري اسلامي ايران مدعي است و نظام سلطه جهاني بايد پاسخگوي غارت ثروت هاي ملت ها، منحرف كردن نسل جوان كشورها، ظلم در حق زنان، استفاده غلط از علم، و جنايت هاي بي شمار خود و نقض مكرر حقوق بشر باشد.ايشان علم طلبي را از ديگر ويژگي هاي بسيجي بيان و خاطرنشان كردند: مهم ترين ابزار براي مقابله با نظام سلطه، استفاده از علم، و پيشرفت در عرصه هاي مختلف علمي است و ايراني با استعداد فوق العاده خود نشان داده كه توانايي انجام هر كاري را دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي هم چنين با تأكيد بر آرمان خواهي در برنامه ريزي ها و عمل گرايي در ميدان كار و تلاش، استفاده از ديدگاه هاي مختلف در برنامه ريزي ها را توصيه كردند.
در ابتداي اين نشست هفت تن از منتخبان بسيجي در سخناني به بيان ديدگاه ها و دغدغه هاي خود در موضوعات مختلف پرداختند.
آقايان سيد محمدرضا علاءالدين، مدرس حوزه علميه اصفهان و مولف ده ها جلد كتاب و مقاله علمي، محمد بيگلري دكتراي نقاشي و استاد طراحي و مينياتور با سابقه ۳۷ ماه حضور در جبهه، حسين شاهسواراني دانشجوي كارشناسي ارشد ژنتيك و دانشجوي نمونه، سيد امير حسيني پناه دانشجوي كارشناسي مهندسي برق و سازنده ربات مسيرياب، سامر كريمي نژاد دانش آموز بسيجي و رتبه اول كشوري مطالعه و تحقيق، و خانم ها زهره عنبرآبادي دكتراي تخصصي مديريت بهداشت و درمان و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي اراك و پرستو حسين آبادي كارشناسي ارشد تكنولوژي و رتبه اول نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در سخنان خود به اين موضوعات اشاره داشتند: ايجاد بستر مناسب براي ارتباط عملي ميان دانشگاه و صنعت، استفاده بيش از پيش از ظرفيت گسترده ي بسيجيان به ويژه بسيجيان نخبه ، ضرورت تعيين راهبردها و برنامه هاي منسجم براي گسترش صحيح گفتمان ديني، بهره گيري از امكانات رسانه اي و تبليغي براي ترويج گفتمان ديني، حضور جدي و موثر شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مسايل مهم فرهنگي و پرهيز از كارهاي مقطعي فرهنگي و تلاش براي مهندسي فرهنگي، لزوم اهتمام به نگرش علوي در مديريت كشور و ايجاد تحول در زمينه هاي ضروري، مبارزه جدي با فقر، فساد و تبعيض ، ايستادگي در استفاده صلح آميز از دانش هسته اي و دفاع از افتخار علمي جوانان كشور در اين عرصه ،ضرورت افزايش ظرفيت انتقاد پذيري مسئولان، توجه جدي تر به مسايل اشتغال و ازدواج جوانان، احياي صحيح سنت امر به معروف و نهي از منكر ، تقويت بيش از پيش بسيج دانش آموزي، لزوم اجرايي شدن منشور مدون حقوق زنان مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و برنامه ريزي جهت ارتقاي جايگاه مادر و خانواده. در ادامه مراسم حضرت آيت الله خامنه اي در جمع فرماندهان نيروي مقاومت بسيج حضور يافتند و با تأكيد بر اين كه بسيج به معناي همه ملت ايران است خاطرنشان كردند: مهمترين وظيفه نيروي مقاومت بسيج ايجاد بستر لازم براي اين حضور همگاني مي باشد.
ايشان با اشاره به ضرورت جدي گرفتن سرمايه عظيم بسيج، بسيج سازندگي را بسيار مهم برشمردند و تصريح كردند: نيروي مقاومت بسيج بايد با همكاري وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، و علوم، تحقيقات و فناوري از اين ظرفيت در جهت سازندگي و آباداني كشور و همچنين پر كردن اوقات فراغت جوانان استفاده نمايد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به جوان بودن جمعيت كشور، مساله اوقات فراغت را با اهميت دانسته و افزودند: بايد با برنامه ريزي صحيح و هماهنگي با تمام دستگاه هاي ذيربط، انرژي متراكم جوان در مسير صحيح به كار گرفته شود.
ايشان نيروي مقاومت بسيج را به استفاده از روش هاي نوين و جذاب در تعميق باورهاي ديني نسل جوان توصيه كردند.
پيش از سخنان فرمانده كل قوا، سرتيپ حجازي فرمانده نيروي مقاومت بسيج گزارشي از رويكرد، راهبرد و عملكرد بسيج در برنامه چهارم توسعه ارائه كرد.
وي مكتبي بودن، مردمي بودن، و خدمت رساني به مردم را از جمله اصول حاكم بر بسيج برشمرد و گفت: ايجاد تحول در نظام طرح ريزي و برنامه ريزي، توسعه سازمان و مديريت، تقويت معنويت و بصيرت ديني، كارآفريني و ايجاد عرصه هاي نوين فعاليت و توسعه امنيت پايدار مردمي از مهمترين رويكردهاي بسيج در برنامه چهارم توسعه مي باشد.

مجلس به ۱۷ وزير احمدي نژاد رأي اعتماد داد
000192.jpg
000201.jpg
000228.jpg
گروه سياسي: مجلس شوراي اسلامي پس از ۳۲ ساعت جلسه مستمر در چهار روز سرانجام كار بررسي وزراي پيشنهادي رئيس جمهور را با رأي مثبت به ۱۷ وزير از ۲۱ نفر معرفي شده پايان داد.
به گزارش خبرنگار پارلماني ما بعد از اظهارنظرهاي موافقان، مخالفان و وزراي پيشنهادي رأي گيري براساس ماده ،۱۹۰ به صورت جداگانه و با ورقه و مخفي صورت گرفت و گلدانها براي جمع آوري رأي هاي نمايندگان در ۴ بخش مجلس توسط كارمندان مجلس پخش شد و از هر فراكسيون ۱۰ نماينده براي شمارش آراء هر وزير به جايگاه هيأت رئيسه رفتند.
آراي اعتماد مجلس به كابينه پيشنهادي به شرح ذيل به دست آمد:
غلامحسين محسني اژه اي،  وزارت اطلاعات
موافق: ،۲۱۷ مخالف: ۵۱ و ممتنع: ۱۳
داود دانش جعفري، وزارت امور اقتصادي و دارايي
موافق: ،۲۱۶ مخالف: ۴۷  و ممتنع: ۱۹
منوچهر متكي، وزارت امور خارجه
موافق: ،۲۲۰ مخالف: ۴۷ و ممتنع: ۱۶
دكتر سيدمسعود ميركاظمي، وزارت بازرگاني
موافق: ،۱۶۹ مخالف: ۸۵  و ممتنع: ۲۵
دكتر كامران باقري لنكراني، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
موافق: ۱۶۹ مخالف: ۸۶ ممتنع: ۲۷
دكتر محمد سليماني، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات
موافق: ۲۲۰ مخالف: ۴۳ ممتنع: ۱۶
مهندس محمدرضا اسكندري، وزارت جهاد كشاورزي
موافق: ۲۱۴ مخالف: ۴۵ ممتنع: ۲۴
جمال كريمي راد، وزارت دادگستري
موافق: ۱۹۱ مخالف: ۵۹ ممتنع: ۲۴
مهندس مصطفي محمد نجار، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح
موافق: ۲۰۵ مخالف: ۵۵ ممتنع: ۱۷
مهندس محمد رحمتي، وزارت راه و ترابري
موافق: ۲۱۴ مخالف: ۴۳ ممتنع: ۲۱
دكتر عليرضا طهماسبي، وزارت صنايع و معادن
موافق: ۱۸۲ مخالف: ۵۸ ممتنع: ۳۰
دكتر محمد مهدي زاهدي، وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري
موافق: ۱۴۴ مخالف: ۱۰۱ ممتنع: ۳۵
محمدحسين صفار هرندي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
موافق: ۱۸۱ مخالف: ۷۸ ممتنع: ۲۰
دكتر سيد محمد جهرمي، وزارت كار و امور اجتماعي
موافق: ۱۹۷ مخالف: ۵۹ ممتنع: ۲۰
مصطفي پورمحمدي، وزارت كشور
موافق: ۱۵۳ مخالف: ۹۰ ممتنع: ۳۱
مهندس محمد سعيدي كيا، وزارت مسكن و شهرسازي
موافق: ۲۲۲ مخالف: ۳۱ ممتنع: ۲۵
مهندس سيد پرويز فتاح، وزارت نيرو
موافق: ۱۹۴ مخالف: ۵۶ ممتنع: ۲۳
همچنين نمايندگان به ۴ تن از وزراء پيشنهادي راي اعتماد ندادند كه آراء كسب شده آنها چنين است:
علي اكبر اشعري، وزارت آموزش و پرورش
موافق: ۷۳ مخالف: ۱۷۵ ممتنع: ۳۱
دكتر عليرضا علي احمدي، وزارت تعاون
موافق: ۱۰۵ مخالف: ۱۳۴ ممتنع: ۳۴
مهندس سيد مهدي هاشمي، وزارت رفاه و تأمين اجتماعي
موافق: ۱۳۱ مخالف: ۱۰۸ ممتنع: ۳۶
دكتر علي سعيدلو، وزارت نفت
موافق: ۱۰۱ مخالف: ۱۳۳ ممتنع: ۳۸
غلامعلي حداد عال رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان جلسه علني ديروز با اشاره به عدم رأي اعتماد مجلس به ۴ وزير پيشنهادي رئيس جمهور گفت: قطعا اين رأي عدم اعتماد خدشه اي به وزيران معرفي نشده نيست بلكه نشانگر آن است كه مجلس علاقمند به وجود دولتي قويتر و توانمندتر است.
حداد عادل تصريح كرد: وزيراني كه موفق به كسب رأي اعتماد مجلس نشدند، براي همه محترمند و اين عدم رأي اعتماد به معناي توهين به آنها نبايد تلقي شود و يا اينكه قدر زحمات و سوابق و تلاشهاي آنها را مجلس نمي داند. وي گفت: اگر مجلس به اين ۴ وزير رأي اعتماد نداد، نشانه بي حرمتي و عدم همكاري با دولت نيست بلكه به معناي دقت، اهتمام مجلس و استقلال قواست و اينكه مجلس علاقمند تشكيل دولتي قويتر و كارآمدتر است.
رئيس مجلس با اشاره به پخش مستقيم مذاكرات مجلس در زمان بررسي صلاحيت و برنامه وزيران پيشنهادي گفت: ملت ايران ديد كه كساني كه مخالف بودند ذره اي شخصيت وزيران را مخدوش نكردند.
حداد عادل افزود: خوشحالم به مجلس تعلق دارم و خدمتگزار مجلسي هستم كه در بررسي صلاحيت وزيران دولت، اخلاقي ترين شكل را مراعات كرد و مردم دريافتند كه مخالفان نسبت سوء به شخص وزيران ندادند و حقيقتا بايد شكرگزار اين نعمت الهي باشيم.
وي با بيان اينكه مجلس و دولت و رئيس جمهور همسو و هم جهتند گفت: البته اين همسويي بدان معنا نيست كه همه يك سليقه و يك فكر داشته باشيم، اما مطمئنا در خدمت و عدالت گسترش و پيشرفت كشور هم پيمان هستيم.
رئيس مجلس تصريح كرد: ملت ايران مطمئن باشند كه دو قوه مجريه و مقننه در عين حفظ استقلال هماهنگ هستند و كار مي كنند و اميدوارم دولت و وزيران به شعارهايي كه داده اند، عمل كنند.
حداد عادل آمادگي مجلس براي همكاري با دولت را اعلام كرد و گفت: اين همكاري از هفته آينده و با استقرار دولت جديد آغاز مي شود و مردم بزودي طعم شيرين خدمت را خواهند چشيد.
رئيس مجلس تأكيد كرد: نمايندگان ملت از رأي مردم پاسداري مي كنند و پيگير خواسته ها و مطالبات آنها خواهند بود.
حداد عادل با اعلام اينكه مجلس در ۴ روز گذشته ۵/۳۲ ساعت را به بررسي كابينه اختصاص داد گفت: در اين مدت ۴ نفر مخالف و ۹ نفر موافق برنامه هاي دولت و تركيب هيأت وزيران به مدت ۹۵ دقيقه اظهار نظر كردند، رئيس جمهور نيز در مدت ۹۳ دقيقه و وزيران معرفي شده هفت ساعت و ۳۷ دقيقه ديدگاههاي خود را بيان كردند.
رئيس مجلس همچنين اعلام كرد ۲۲ نماينده در مدت ۴۲/۴ دقيقه در مخالفت و ۵۴ نماينده در مدت ۲۰/۹ در موافقت با برنامه ها و صلاحيت وزيران سخن گفتند.
حداد عادل در پايان از همكاري نمايندگان مجلس، رئيس جمهور و وزيران معرفي شده، نواب رئيس، رسانه ها، مطبوعات و خبرگزاريها و صدا و سيما در طول بررسي صلاحيت وزيران كابينه تشكر كرد و گفت: از خبرنگاران پارلماني كه مدام اخبار مجلس را منعكس كردند نيز سپاسگزارم.
رئيس مجلس گفت: آقايان متكي و دانش جعفري وزراي خارجه و اقتصاد را به خدا مي سپارم و اميدوارم وزيران خوبي باشند و تعامل مناسبي هم با مجلس داشته باشند.
رئيس مجلس در پايان جلسه اعلام كرد، تقاضاي استعفاي سيد احمد موسوي نماينده اهواز و عضو هيأت رئيسه روز يكشنبه در دستور كار قرار خواهد گرفت.
آخرين روز بررسي صلاحيت
آخرين روز بررسي صلاحيت وزراي كابينه محمود احمدي نژاد به بررسي برنامه هاي وزراي كار و امور اجتماعي، كشور، مسكن و شهرسازي، نفت و نيرو اختصاص داده شد.
مجلس جلسه روز گذشته خود را با بررسي صلاحيت محمد جهرمي وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي آغاز كرد. احمد بلوكيان نماينده كاشمر، كاظم جلالي نماينده شاهرود و احمد مهدوي نماينده ابهر قبل از سخنان جهرمي به عنوان موافقان وي به اظهارنظر پرداختند.
وزير پيشنهادي كار
سيدمحمود جهرمي به عنوان اولين وزير پيشنهادي دولت در تشريح برنامه هاي وزارت كار تأكيد كرد: فلسفه وجودي وزارت كار و امور اجتماعي در تنظيم روابط كار و صيانت از نيروي كار از همان ابتدا براي چنين هدفي بوده است. اما از همان ابتدا نه دولت ها، مجلس ها و نه افكار عمومي قبول مي كرد وزارت كار و امور اجتماعي متولي اشتغال نيست.
وي افزود: معتقدم از ابتدا مسئله اي كه مغفول واقع شد مسئله سياستگذاري و نظارت در بازار كار بود. بازار كار بازار بسيار مؤثر در مجموعه اقتصاد اجتماعي و آموزشي است. بازار كار بايد شناخته و عوامل مؤثر در آن مشخص شود.
جهرمي گفت: مديريت منابع انساني در دنياي امروز و دنياي پيشرفته بسيار مديريت حساس و پراهميتي است و اگر ما به اين سرمايه ارزشمند نرسيم به هيچ هدفي نخواهيم رسيد.
موافقين و مخالفين
وزير پيشنهادي كشور
الياس نادران، نماينده تهران به عنوان اولين مخالف وزير پيشنهادي كشور در مخالفت با پورمحمدي گفت: آقاي پورمحمدي از اعضاي برجسته وزارت اطلاعات و براي ساليان متمادي از مسئولان رده بالاي وزارت بوده اند و در جاهاي ديگر هم، همين جنس مسئوليت را داشته اند. شايد به همين دليل است در برنامه اي كه ارائه كرده اند مهم ترين مقوله اي كه مبسوط توضيح داده شده امنيت است. اين نگاه امنيتي به مسائل اجتماعي نه تنها خلاف صريح قانون اساسي است بلكه خدايي ناكرده ممكن است منجر به پليسي كردن محيط اجتماع بشود .اين اقتضاء شغل است به طور ناخودآگاه همه را متهم مي بيند، حال آن كه وزارت كشور كه از طريق استانداري ها، فرمانداري ها و بخشداري ها بيشترين تماس را با بدنه اجتماع دارد بايد حافظ آزادي هاي مشروع اجتماعي سياسي و فردي باشد.
وي تصريح كرد: برگزاري انتخابات مهم ترين تكليفي است كه وزارت كشور براي تضمين تداوم حاكميت مردم سالاري ديني انجام مي دهد. غلبه روحيه امنيتي براي آزادي انتخابات و فشار اجتماعي بر شما نمايندگان يا ساير نامزدها به شدت مضر است.
نادران ادامه داد: ثانيا در داخل وزارت اتفاقاتي افتاده است كه ورود به عرصه فعاليت هاي اقتصادي و مفاسد ناشي از پيوند قدرت اطلاعاتي و اقتصادي به حدي بود كه دلسوزان نظام را به واكنش واداشت و معاون مربوطه مجازات گرديد. خيلي مايلم نظر صريح و روشن ايشان را در اين دو اتفاق بدانم چون قبلا عرض كرده ام افرادي كه در مقابل انحرافات سكوت يا همراهي كنند در آن نگاه شريكند.
عماد افروغ، نماينده تهران هم در مخالفت با پورمحمدي گفت: وزير كشور بايد فهم عميقي از حقوق شهروندي داشته باشد. اگر برداشت يكسويه از آن داشته باشد جامعه را دچار چالش خواهد كرد.
وي افزود: وقتي مي گويم استبداد رضاخاني، مفهوم استبداد رضا خاني مراد است بحث رضاخاني مراد نيست. مفهوم اقتدارگرايي، جامعه گرايي در برابر فردگرايي مراد است بحث مقايسه جمهوري اسلامي با رضاخان نيست. من هشدار مي دهم نشود با يك انتخاب كه گرايش به امنيت و جامعه گرايي دارد يكبار ديگر تجربه تاريخي مان تكرار شود.
كاظم جلالي نماينده شاهرود در موافقت گفت: اگر نيروي اطلاعاتي كه همه صلاحيت ها را داشته باشد چه اشكالي دارد كه به كار گرفته شود. ميِ خواهيد از آسمان نيرو بياوريد. حيثيت افراد را لگدمال نكنيد. اين چه مطلبي است كه مي گوييد ايشان همه را مجرم مي بيند.
وي افزود: هشت سال بدترين اتهامات را شنيد ولي به خاطر نظام دم برنياورد. سكوتي كه در اوج درد بود و آلوده به تهمت شده بود. گفته مي شود كه اخبار نگران كننده به گوش مي رسد كدام اخبار نگران كننده؟ مگر اين وزارتخانه در نظر ما چقدر اهميت دارد كه بخواهيم مجموعه نظام را زير سئوال ببريم. بايد اين اتهامات اثبات شود. جلالي خواستار رأي اعتماد بالاي نمايندگان به وزير پيشنهادي كشور شد.
حسن سبحاني نيا نماينده نيشابور و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هم در موافقت گفت: مدير سياسي در سطح كلان نيازمند توانمندي بالايي است و هم چنين بايد از دانش سياسي برخوردار باشد و مراجع سياسي را بشناسد كه باتوجه به شناخت ايشان از موضوعات مختلف وزارت اطلاعات چنين به نظر مي رسد ايشان بتوانند حق اين مطلب را ادا كند.
محمدرضا ميرتاج الديني نماينده تبريز هم از ديگر موافقان پورمحمدي افزود: چرا به سابقه اين هشت سال نمي نگريد و فقط به گذشته قبل از آن مي پردازيد. سابقه اطلاعاتي نقطه قوت است بعد سياسي ايشان در بعد امنيتي غلبه دارد.او رجل سياسي است رجل شناس است و جريانات سياسي را به خوبي مي شناسد.
دفاع پورمحمدي از خود
مصطفي پورمحمدي وزير پيشنهادي وزارت كشور گفت: رويكردم براي مديريت حوزه سياسي و پهنه مديريت كشور در استان ها و شهرستان ها قانونگرايي، انضباط، تعامل و نگاه محققانه و كارشناسانه است.
وي افزود: در شرايط پيچيده كنوني عنصر تعامل و درك مشترك از دقيق ترين و حساس ترين موضوعات است و به آن توجه ويژه خواهد شد. هم چنين اگر بخواهيم كاستي هاو نارسايي ها را بشناسيم و براي آنها راه حل ارائه دهيم ناچاريم با نگاه كارشناسانه و محققانه به آنها بنگريم و البته اين نگاه در گذشته بوده است و در آينده هم چنين نگاهي غليظ تر خواهد شد.
وزير پيشنهادي وزارت كشور تصريح كرد: عده اي از دوستان بيان كردند من از اعضاي برجسته اطلاعات هستم و با نگاه امنيتي مي خواهم برخورد كنم كه خلاف قانون اساسي است. من از همين جا مي گويم كه اين همه انتخابات در كشور برگزار شده است كدام ارگان امنيتي آمده و مانع كسي شده كه در اين سنگر حضور پيدا كند. شما با اين صحبت ها درحقيقت داريد نمايندگي خودتان را زير سئوال مي بريد.
وي اظهار داشت: دلايلي در اين خصوص گفته شده كه همه درست است اما من به چند مقاله اي كه اخيرا از عناصر بلندمرتبه آمريكايي گفته شده اشاره مي كنم كه در آن آورده اند جامعه ايران را نمي شناسيم و هرچه نقشه مي كشيم عقيم مي ماند و علت اين امر را اين چنين گفته اند كه از سال ۱۹۸۹-۱۹۸۸ ضربه كاري كه به سيستم اطلاعاتي آنها در داخل ايران وارد كردند هنوز نتوانسته ايم بعد از ۱۶ سال بازسازي كنيم. از اين نمونه پرونده ها زياد وجود دارد حال كداميك از شما نمايندگان عزيز مي توانيد نمونه هايي از اين قبيل را عنوان كنيد؟ پس بياييد به راحتي به اين سرمايه عظيم ملي خدشه وارد نكنيد.
پورمحمدي خاطرنشان كرد: مي گويند كه من از نيروهاي وزارت اطلاعات هستم چرا كسي را كه صلاحيت دارد آن را خط كشي مي كنيم بلكه بايد از توانمندي هاي او استفاده كنيم و منت گذار آن هم باشيم. اين چه دغدغه اي است كه برخي دوستان دارند و براي آنها نگران كننده شده است؟
وزير پيشنهادي مسكن و شهرسازي
سعيدي كيا قبل از اظهارات خود با مخالفت محمدتقي كاويانپور، نماينده نهاوند مواجه شد.
وزير پيشنهادي وزارت مسكن و شهرسازي نيز در تشريح برنامه هاي خود گفت: نوسازي ساختار اداري براي كارآمد كردن و افزايش بهره وري و ايجاد نشاط و انگيزه خدمت رساني، تعامل و همكاري با دستگاه هاي ذي ربط، كاهش تصدي گري دولت و استفاده از ظرفيت هاي بخش خصوصي و عدم تمركز در كلانشهرها و توجه به اين كه نقاط جمعيتي كشور در شهرسازي جلب مشاركت عمومي از طريق نهادهاي مردمي و تهيه طرح جامع بازسازي درخصوص بلايا و سوانح از سرفصل هاي برنامه هاي من در بخش مسكن و شهرسازي است.
وي ساخت سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسكوني در روستاها و احياي بافت فرسوده شهرها، توجه به معماري اسلامي و اعتلاي هنر در توليد ساختمان و بنا را از ديگر برنامه هاي خود عنوان كرد.
لازم به ذكر است آقايي نماينده سلماس هم به عنوان موافق سعيدي كيا به اظهارنظر پرداخت.
وزير پيشنهادي نفت
علي عسگري نماينده مشهد در مخالفت با علي سعيدلو وزير پيشنهادي وزارت نفت گفت: سعيدلو يك روز هم تجربه فعاليت در وزارت نفت را ندارد و عدم آشنايي او با وزارت نفت مانند ساير وزراي نفت گذشته مي تواند منشاء خسارات زيادي براي صنعت نفت كشور باشد.
احمد ناطق نوري در موافقت با سعيدلو گفت: نفت مقوله اي چند وجهي است كه سعيدلو با تخصص و شناختي كه از اين موضوع دارد، مي تواند موفق باشد.
محمود دهقان نماينده چناران در مخالفت گفت: نداشتن تخصص و تجربه لازم در زمينه نفت يكي از دلايل مخالفت من با سعيدلو است. اگر آقاي سعيدلو در سال ۵۷ تجربه اي را هم به خاطر رشته تحصيلي اش در زمينه زمين شناسي در نفت پيدا كرده بودند، پس از گذشت ۲۷ سال به طور كامل از يادشان رفته است چرا كه بعد از گذشت اين همه سال وي حتي يك روز را در وزارتخانه هاي نفتي نگذرانده كه بخواهيم آن را تجربه ايشان بناميم.
علي سعيدلو وزير پيشنهادي در ادامه جلسه روز گذشته وزارت نفت گفت: آن چه به عنوان برنامه ارائه كرده ام هماهنگ با سند چشم انداز چهارم و برنامه ۱۰ ساله نفت است و در واقع نوعي پيشنهاد است. آيا انتظار داريد كه اين برنامه در تضاد با آنچه قانون شده، باشد. آن چه ارائه كرده ام منطبق با برنامه چهارم بود كه قرار است ميزان استخراج نفت را به ۷ ميليون بشكه ارتقا دهد.
سعيدلو تصريح كرد: منظور از خصوصي سازي كه در برنامه ام ذكر كرده ام در بخش خدمات بوده است چرا كه پيمانكاران بخش خصوصي توانايي اجراي پروژه ها را دارند ضمن اينكه انجام امور توسط آنها موجب شفاف شدن قيمتها خواهد شد.
وي افزود: براي مبارزه با شبكه هاي مافيايي در نفت بايد ساختار قانوني شركتهاي نفتي اصلاح شود تا دستهاي خلافكار روشن شود وقتي مناقصه ها شفاف شود ديگر راه هاي غيرمتعارف باقي نخواهد ماند.
سعيدلو گفت: قصد دارم پيمانكاران نفتي را با شبكه بانكي مرتبط سازم. بخش بزرگي از متخصصان و پيمانكاران كشور توانايي اجراي پروژه هاي بزرگ را دارند كه در اولين گام در صورت راي اعتماد حمايت از اين بخش خواهد بود.
وزير پيشنهادي نيرو
حميدرضا فولادگر نماينده اصفهان در مخالفت با سيدپرويز فتاح وزير پيشنهادي نيرو گفت: مديريت وزارتخانه نيرو با مديريت پروژه ها و سدها كه مديريت كارگاهي است بسيار تفاوت دارد.من مدافع برنامه هاي رئيس جمهوري هستم لذا مخالف صحبت كردن سخت است اما حقيقت اين است كه با وزارت آقاي فتاح به دليل نداشتن سوابق اجرايي و تخصص لازم در وزارتخانه عظيم نيرو مخالف هستم.
وي افزود: برنامه پيشنهادي آقاي فتاح با برنامه چهارم توسعه ارتباط ندارد، هم چنين بين سوابق جهادي و سپاهي ايشان با وزارت نيرو نيز ارتباط وجود ندارد.

در حاشيه

سخنان الياس نادران و عماد افروغ كه از مخالفان مصطفي پورمحمدي وزير پيشنهادي وزارت كشور بودند منجر به تذكردادن تعدادي از نمايندگان شد.
ميرتاج الديني نماينده تبريز با استناد از اظهارات نادران گفت: گلايه خود از بيان آقاي نادران را نمي دانم به كجا ببرم. بخشي از كارهاي وزارت كشور امنيتي است، آقاي نادران پشت تريبون قرار گرفته ايد و در مجلس كه عصاره ملت است و اصولگرا ،يك نفر به شوخي گفته است اگر مخالف صحبت كنيد فلان مي كنم شما مي گوييد تهديد شده ايد. اينقدر نظام را زير سوال نبريد. در خبرگزاري هاي خارجي حرف شما را چگونه بررسي مي كنند. اگر شما دقت مي كرديد اين حرف ها را نمي زديد. اين ضربه به نظام است. اينجا همه آزادانه صحبت مي كنند كسي هم تهديد نمي شود.
سيد محمد ميرمحمدي نماينده قم با استناد به اصل ۴۰ قانون اساسي گفت: در اين اصل نيامده كه نماينده به بهانه آزادي در اظهارنظر مي تواند اصل نظام را زير سوال ببرد. مردم به ما راي نداده اند كه به منافع عمومي لطمه بزنيم لذا رييس مجلس بايد از كيان مجلس و نظام دفاع كند.
بهمن محمدياري نماينده طالش با اخطار اصل ۳۷ قانون اساسي گفت: اصل بر برائت است و هيچ كس برابر قانون مجرم شناخته نمي شود مگر اين كه جرم او در دادگاه صالح ثابت شود. متاسفانه بيانات دوستان مبني بر اينكه در وزارت اطلاعات اصل متهم بودن افراد است مغاير اصول اساسي قانون اساسي است. دوستان ما كه با مفاهيم اطلاعاتي آشنايي ندارند اظهارنظر نكنند.
وي افزود: ما يك راي مردم را به دنيا نمي فروشيم ما داعيه حقوق فردي نداريم كه بخواهيم خودمان را به دولت يا رييس جمهور يا ديگران بفروشيم. دوستان مفاهيم اوليه قانون اساسي را تحريف كردند.
درپي تذكرهاي متعدد نمايندگان، عماد افروغ گفت: اولا آن احساس خطري را كه مي كردم امروز شاهد شدم و احساس كردم نگاه امنيت گرايي و جامعه گرايي به تدريج حاكم مي شود و هر نقدي را برنمي تابد.
وي افزود: احساس مي كنم بنده هيچ تعرضي به افراد نكردم و بين وزارت اطلاعات و نظام هم خلط نكردم. اينكه آقاي ميرمحمدي پس از نقد من بر وزارت اطلاعات بلافاصله من را متهم به مخالفت با نظام جمهوري اسلامي مي كند ايشان نه وزارتخانه را فهميده و نه جمهوري اسلامي را درك كرده است كه در اين لحظه حداد عادل از افروغ خواست مراعات كند تا تذكرات ادامه پيدا نكند.
هم چنين در بخش ديگري از جلسه افروغ به بخشي از اظهارات جلالي تذكر داد و گفت: ايشان گفتند آنها كه تغيير رويكرد داده اند سابقه اطلاعاتي داشته اند اما بنده هيچ گاه سابقه اطلاعاتي نداشته ام شايد ايشان نيز اطلاعاتي هستند كه پرونده ها را ملاحظه كرده اند.
بعد از اظهارات افروغ، جلالي قصد تذكر داشت كه احمد رسولي نژاد و احمد توكلي او را منصرف كردند و جلالي به جايگاه هيات رييسه رفت و از حداد عادل خواست كه توضيحات او را مطرح كند و حداد خطاب به افروغ گفت: آقاي جلالي نگفتند كه شما اطلاعاتي هستيد بلكه گفتند ظاهرا رويكرد شما تغيير كرده است.
هم چنين كوهكن و عبداللهي و عده اي ديگر از نمايندگان اظهارات نادران و افروغ را خلاف آيين نامه دانستند و اعلام كردند كه مخالفان بايد درمورد برنامه ها و صلاحيت وزير صحبت كنند كه حداد تذكر آنها را وارد ندانست و اعلام كرد كه نمايندگان درمورد صلاحيت فردي هم مي توانند صحبت  كنند.
زماني كه مصطفي پورمحمدي وزير پيشنهادي كشور بعد از اظهارنظرهاي مخالفان و موافقان و تذكرهايي كه در اين خصوص داده شده براي دفاع از خود ايراد سخن مي كرد تمامي نمايندگان با دقت و سكوت حرف هاي وي را دنبال مي كردند.
الياس نادران در بخش پاياني سخنانش كه در مخالفت با پورمحمدي صحبت مي كرد گفت: به دلايلي كه عرض كردم و دلايل ديگري كه اگر دوستان خواستند خصوصي عرض خواهم كرد برادر عزيزمان جناب آقاي پورمحمدي را براي احراز پست وزارت كشور صالح نمي دانم كه حداد عادل از وي خواست كه تريبون را ترك نكند و به طور شفاف بيان كند كه اين مطالب خصوصي به مسايل اخلاقي آقاي پورمحمدي برنمي گردد و نادران هم در پاسخ گفت: من بحثي درخصوص مسايل اخلاقي ندارم.
علاءالدين بروجردي، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در هنگامي كه در پشت تريبون قرار گرفته بود و مي خواست در موافقت با پورمحمدي صحبت كند الياس نادران با دادن تذكر مبني بر اينكه ايشان به دليل اينكه ثبت نام نكرده اند نمي توانند صحبت كنند، از حداد خواست تا مانع اين كار شود. حداد از محبي نيا كه مسئول ثبت نام موافقان و مخالفان است خواست تا ليست را بررسي كند كه وي اعلام كرد ايشان از من درخواست ثبت نام كرده بودند و من به اشتباه اسم ايشان را در موافقان با كليات ثبت نام كرده بودم لذا از مجلس و برادر عزيزمان آقاي بروجردي عذرخواهي مي كنم و درنهايت بروجردي نتوانست به عنوان مخالف صحبت كند.
فولادگر با سئوال از فتاح كه آيا توان مديريت چنين وزارتخانه اي را دارد به سخنان خود خاتمه داد.
مرتضي تمدن نماينده شهركرد و عضو كميسيون برنامه و بودجه و سيدنظام مولاهويزه نماينده دشت آزادگان از موافقان سيدپرويز فتاح بودند.
مديريت، تخصص علمي لازم و داشتن سوابق انقلابي و اجرايي را از ويژگي هاي وي عنوان كردند.
سيدپرويز فتاح وزير پيشنهادي نيرو گفت: ايجاد هماهنگي در درون وزارتخانه و هماهنگي بين وزارت نيرو و ساير وزارتخانه هاي مرتبط همانند راه، مسكن و محيط زيست، توجه جدي و اساسي به بحث مطالعات و كار كارشناسي قبل از شروع پروژه هاي عمراني، حمايت جدي از كارخانجات توليدكننده اقلام بخش آب و برق و فراهم كردن زمينه صدور محصولات به خارج، تعامل با مجلس و كميسيون هاي تخصصي و نشست با مجامع استاني و مشاوران وزارتخانه از اولويت هاي كاري من در دولت است.
وي افزود: شفاف سازي در عملكرد شركت هاي تابعه خصوصا خريدهاي خارجي و انتخاب پيمانكاران در عقد قراردادها، تأكيد بر اهميت و استفاده از مديران متخصص و رويكرد برون مرزي به عنوان رويكردي اساسي در وزارت نيرو پيگيري خواهد شد.
وي گفت: رشد مصرف سالانه برق در كشور ۱۰ درصد است. سير صعودي افزايش ظرفيت و به مدارآمدن نيروگاه ها به جد دنبال خواهد شد.
فتاح تصريح كرد: باتوجه به كسري ۲۰ هزار ميليارد ريالي در صنعت برق كشور و به دليل حساسيت هاي سياسي كه در تعيين نرخ فروش برق وجود دارد صنعت برق با كسري بودجه مواجه است.
وي گفت: جلوگيري از ورود و ساخت وسايل پرمصرف، الزام دستگاه هاي كاهش آلودگي هاي زيست محيطي و تأكيد بر احداث نيروگاه ها نيز پيگيري خواهد شد. هم چنين اصلاح تعرفه ها نيز با هدف حمايت از مشتركان كم درآمد انجام خواهد شد.
دفاع رئيس جمهور از وزراي پيشنهادي
دكتر محمود احمدي نژاد عصر روز چهارشنبه طي سخناني در جلسه علني دفاع از وزراي پيشنهادي خود در مجلس، با بيان خسته نباشيد به نمايندگان، از فعاليت هاي چند روز اخير آنها تشكر كرد و اظهار داشت: خوشبختانه بحث هايي كه در اين چند روز انجام شد، همه خوب، شفاف و كارشناسي بود، اگرچه بعضي از افراد كمي از جاده انصاف دور شدند ولي آن چه مطرح شد خوب، دلسوزانه و براي اصلاح بود.
وي با اشاره به اين كه براي اولين بار بيشترين وقت - يعني چهار روز - و بيشتر از دو برابر وقت معمول براي بررسي وضعيت وزرا در مجلس اختصاص داده شد، خاطرنشان كرد كه در اين مدت تمام سوابق با تمام حساسيت ها مورد بررسي قرار گرفت.
وي با بيان اين كه فرزند ملت و از بطن مردم است و با اعتقاد به استعدادهايي كه در بطن اين جامعه وجود دارد، وارد صحنه شده است، ادامه داد: به روند مديريت كشور نقد جدي وارد كرده و از عدالت، تحول و وضعيت نامناسب تخصيص منابع و تسهيلات بانكي، تمركز منابع، تبعيض، فقر و جوانان، محرومان و دفاع از حقوق ملت، فاصله بين ملت و دولت و تشكيل طبقه جديد مديران سخن گفتم.
اين امور مورد استقبال مردم قرار گرفت و با راي قاطع خود بر برنامه ها صحه گذاشتند.بنده به عنوان منتخب ملت در خدمت شما و با تمام قوا به دنبال تحقق برنامه ها هستم.بر چهار اصل عدالت گستري، مهرورزي، خدمت به مردم، پيشرفت و تعالي همه جانبه تأكيد كردم.
احمدي نژاد دو چيز را از نمايندگان مجلس اين گونه خواستار شد: اول؛ از تمام عزيزان درخواست مي كنم تمام مباحث و دلخوري هايي كه ممكن است بر اساس گفت و گوهايي كه در چند روز اخير ايجاد شده را در همين جا باقي بگذاريم و بيرون برويم و تمام مسايل حاشيه اي را فراموش كنيم. دوم؛فراخوان براي تبيين مباني عدالت است.عدالت در برنامه ريزي هاي اجتماعي ما يك مفهوم گمشده و مغفول است.
البته من روي اين امر كار كرده ام ولي اين امر موضوعي عميق و گسترده است و از همه عزيزان و دلسوزان مي خواهم كه پيشنهادات خود را در اين ارتباط بيان كنند و به اين نهضت عظيم يعني پيوند تبيين مفاهيم عدالت بپردازند و اين يك وظيفه مهم و انقلابي است.
احمدي نژاد در ادامه سخنان خود در جلسه علني دفاع از وزراي پيشنهادي اش در مجلس، در مورد چند وزارتخانه توضيحاتي را اين گونه بيان كرد: وزارت آموزش و پرورش مهم ترين و پايه اي ترين وزارتخانه است و همان طور كه قبلا هم گفته ام، اگر اين وزارتخانه آباد باشد تمام كشور آباد خواهد بود و در غير اين صورت ما چيزي نخواهيم داشت.
رئيس جمهور در ارتباط با مشكل آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر فرهنگيان ما دچار مشكل مالي هستند و فضاي سياست زده اي در مديريت كلان اين وزارتخانه حاكم است.
البته ما بايد به اهداف متعالي خود در تربيت نيروي انساني شجاع و خلاق در جامعه نيز نائل شويم كه ما در اين سه مورد دچار مشكل هستيم و مشكل اول و دوم بيش از ۷۰ درصد از مشكل مديريتي ما را در وزارتخانه آموزش و پرورش شامل مي شود و بايد همت كنيم كه مساله اول و دوم حل شود و به بخش سوم نيز بپردازيم.
وي افزود: ما بايد تلاش كنيم كه سياست انقلابي جايگزين سياست زدگي در آموزش و پرورش شود و محيطي پرنشاط، سازنده، خلاق، باهويت و آرمان خواه براي فرزندان خود ايجاد كنيم.
گرچه عزيزان ما در آموزش و پرورش مورد كم لطفي برنامه ريزان بودند اما بايد با افتخار بگوييم كه امروز يكي از بهترين و بالنده ترين و انقلابي ترين نهادها در كشور ما آموزش و پرورش و فرهنگيان و معلمان هستند كه بايد از بزرگواري و كرامت آنها تشكر كنيم.
سعي در حل دو مشكل اول داشته باشيم و فضا را براي كار فرهنگي در آموزش و پرورش فراهم كنيم؛ چون اين نهاد داراي يك ذات فرهنگي است.
رئيس جمهور با بيان اين كه اشعري( وزير پيشنهادي براي آموزش و پرورش) داراي تجربه، سوابق خوب و سلامت نفس است، بار ديگر بر اين كه آموزش و پرورش يك نهاد فرهنگي است تأكيد كرد و ادامه داد: اين نهاد احتياج به مدير فرهنگي دارد و اميدوارم در اين مورد ما با دقت و با توجه به معيارها، امور را بررسي كنيم.
شما مطمئن باشيد كه بخش قابل توجهي از وقت من به تحقق برنامه هاي آموزش و پرورش معطوف خواهد بود.
احمدي نژاد هم چنين وزارت نفت را يكي از وزارتخانه هاي مهم و سرنوشت ساز برشمرد كه باعث رشد صنعت و اقتصاد ما خواهد بود و در همين راستا سعيدلو(وزير پيشنهادي نفت) را فردي كارآمد، دلسوز و كاركشته معرفي كرد كه داراي تخصص زمين شناسي است و ارتباط نزديكي در ارتباط با صنعت نفت دارد.
وي با بيان اين كه يكي از مهم ترين بخش هاي وزارتخانه نفت، بخش اكتشاف است، اظهار داشت: ايشان(سعيدلو) در صنعت و بازرگاني تجربيات متعددي دارند و مديري توانمند است و مي تواند اهداف دولت را در اين امر محقق كند و تحولي در سياست ها، اولويت ها، ساختارها و مديريت ها ايجاد كرده و با فساد مبارزه كند.
اين جانب نيز به سلامت ايشان اعتقاد كامل دارم و تمام تلاش خود را براي تحقق برنامه ها در اين وزارتخانه انجام خواهم داد.
وي هم چنين درمورد وزارت تعاون گفت: با توجه به اين كه عدالت در كشور ما نقش مهمي دارد و وزارت تعاون نيز در اين امر بسيار كارساز است، بايد اين وزارتخانه را تقويت كنيم و آقاي عليرضا احمدي، فردي كه براي اين وزارتخانه معرفي شده، فردي فكور، متخصص، بانشاط، پركار و داراي قدرت تعامل است و مطمئن باشيد كه با اطميناني كه به ايشان وجود دارد، مي تواند اهداف مشخص شده را برآورده كند.
رئيس جمهور درمورد وزارتخانه رفاه و تامين اجتماعي نيز گفت: اين وزارتخانه نيز در اجراي عدالت نقش محوري دارد و كسي كه براي اين وزارتخانه معرفي شده، فردي توانمند، مدير و داراي تخصص مديريتي است.
ايشان در دفاع مقدس و بعد از آن تلاش هاي بسيار زيادي كردند و اكنون يك جانباز شيميايي و غيرشيميايي هستند و وقتي كه در شهرداري نيز حضور داشتند تلاش زيادي مي كردند و پاسخگوي مشكلات مردم و رفع نيازهاي محرومين بودند.
وي در پايان گفت: آقاي هاشمي، دكتر لنكراني، ميركاظمي، طهماسبي، مهندس فتاح، علي احمدي و جهرمي رويش هاي انقلاب هستند و آقاي سعيدي كيا، سعيدلو و اشعري تجربه انقلاب هستند كه اميدواريم ببالند و رشد كنند.
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود در وصف كابينه گفت: اين كابينه يك كابينه منحصر به فرد است و هيچ شباهتي با كابينه هاي معمولي ندارد؛ نمونه اي از متن ملت هاست؛ هم جوان ها هستند و هم با تجربه ها؛ در واقع يك تيم هماهنگ است. اتفاقا بررسي كابينه هم منحصر به فرد انجام شد.
احمدي نژاد افزود: كابينه، كابينه جديد است در واقع اين بار خرق عادت شد؛ حلقه مديران سنتي شكافته شد و نسل جديدي از مديران انقلابي و مومن معرفي شدند كه هم صاحب نظرند و هم به لحاظ تخصصي و تناسب كاري با رشته تحصيلي از همه كابينه ها ي گذشته  بالا و برترند.
وي گفت: اين جانب به نمايندگي از ملت، اولين ناظر و مدعي كليه مديران به خصوص وزرا خواهم بود و خداي ناكرده به محض مشاهده كوچك ترين كوتاهي يا تخلف با قدرت و قاطعيت برخورد خواهم كرد.
رئيس جمهور به تلاش فشرده نمايندگان در اين چند روز در بررسي كابينه اشاره كرد و گفت: من از شما مي خواهم به همه كابينه و با راي بالا راي بدهيد تا هماهنگ در خدمت دولت باشند.
اين جانب با اين مجموعه توانمند و هماهنگ خواهم توانست به حول و قوه الهي به تعهداتم عمل كنم.
احمدي نژاد تصريح كرد: البته همه ما بايد به راي و تصميم مجلس محترم احترام بگذاريم؛ بدانيد معيار انتخاب مديران از اين پس هم شايستگي هاست؛ به خصوص در وزارت كشور.
دولت جديد بنا دارد اختيارات استانداران را اضافه كند چون تمركززدايي از محورهاي اصلي برنامه دولت است.
ما در استان ها دنبال عناصر اجرايي و عمراني هستيم و اين ها را مي خواهيم مدير استان كنيم.
چون اين ها مي خواهند تمام بار اجرايي استان ها را به دوش بگيرند تا دولت به سياست گذاري و نظارت بپردازد.
رئيس جمهور، از نمايندگان خواست كه با راي خود سيداحمد موسوي را به كابينه جديد هديه كنند و گفت: ايشان چون مجلس را خوب مي شناسد و از برادران با تجربه و خوب و صميمي است و همان چهره ايشان مي تواند بسياري از روابط را تنظيم و برقرار كند.
انشاءالله ايشان يك پل ارتباطي با مجلس و دولت خواهد بود.
انشاءالله متكي و دانش جعفري را به دولت هديه كرديد.
دكتر محمود احمدي نژاد پس از پايان دفاع از وزراي پيشنهادي خود در مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالي مبني بر بيان ابتكاراتي كه در زمينه مسائل هسته اي پيش از اين مطرح كرده بود در برابر اظهارات اخير آمريكا مبني بر اين كه مذاكرات را انجام نخواهند داد، تأكيد كرد: خواسته هاي ما كاملا شفاف و روشن است.
خواهان حقوق ملت در چارچوب ضوابط و مقررات قطعي و قبول شده بين المللي هستيم و از حقوق ملت در تمام عرصه ها با قدرت و جديت دفاع مي كنيم.
خواهان ادامه مذاكرات با همه هستيم و در رابطه با چرخه سوخت صلح آميز هسته اي بنده ابتكاري دارم كه مديران مرتبط در دولت و دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي را مامور كرده ام اين ابتكار را كاملا تكميل و جزئيات آن را تدوين كنند و ان شاء الله به زودي آن را ارائه خواهيم داد.
وي درباره معاون اول خود گفت: به زودي او را معرفي مي كنم.

رئيس قوه قضاييه:
قضات از نظارت بر حكومت و دستگاههاي دولتي
هراس نداشته باشند
000195.jpg
رئيس قوه قضاييه با اشاره به اينكه نوع وظايف قاضي حكومتي است امار رفتار وي مستقل از حكومت است ، گفت: قضات از نظارت بر حكومت و دستگاههاي دولتي هراسي نداشته باشند .
بنابراين گزارش،آيت الله هاشمي شاهرودي ديروز در جمع مديران ارشد قضايي استان خراسان رضوي و قضات شعب ديوانعالي كشور مستقر در مشهد ، با اشاره به اصل ۱۵۶ قانون اساسي كه بحث گسترش عدل و احقاق حقوق عامه را بر عهده قوه قضاييه گذاشته ، گفت: وظايف دستگاه قضايي كشورمان متفاوت از وظايف دادگستري ساير كشورهاست و اختيارات و جايگاهي كه قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران براي دستگاه قضايي در نظر گرفته متمايز از تمام نظام هاي قضايي دنياست و تكاليف و اختيارات بيشتري را بر دوش دستگاه قضاييه گذاشته است.
وي افزود: قضات و مديران دستگاه قضايي بايد به ديدگاههاي نوين تحول گرايانه كه ابلاغ مي شود اعتقاد عملي داشته باشند و براي ورود به تحولات جديد و ايجاد بسترهاي لازم، با اصلاح و تعديل ديدگاههاي قديمي و سنتي، سياست هاي ابلاغي را پذيرفته و اعتقاد عيني پيدا كنند.ايشان در ادامه اظهار داشت: دستگاه قضايي علاوه بر رسيدگي پرونده ها، بايد نقش نظارت خود را در تمام شئون جامعه ايفا كرده و در جهت حاكميت امنيت اجتماعي نقش اول را داشته باشد.
رييس قوه قضاييه با اشاره به اينكه دستگاه قضايي نبايد تنها مكلف به رسيدگي به پرونده هاي روزمره قضايي باشد، نظارت و امنيت را دو ركن رفتاري جديد قضات و مديران قضايي در جهت تحول نسبت به رفتارهاي گذشته دانست.
آيت الله هاشمي شاهرودي در بخش ديگري از سخنانش ضمن تصريح بر اصل عدالت و بي طرفي و استقلال قاضي گفت: رفتار قاضي در جامعه بايد از موضع اعمال حاكميت قانون باشد، او نبايد خود را وامدار دولت بداند بلكه بايد از موضع بي طرفي، استقلال و عدالت در جهت احقاق حق فارغ از رانت هاي قدرت قضاوت كند.رييس قوه قضاييه با اشاره به سيره حضرت علي(ع) كه خواهان رعايت بي طرفي و استقلال قاضي در محكمه بود ، بر سرلوحه قرار دادن قضات به سيره اميرالمومنين علي(ع) تاكيد كرد. وي افزود: هدف نهايي دستگاه قضايي رعايت عدالت و حقوق حقه مردم است و ميزان واقعي موفقيت مديران و قضات، رضايت مندي توده هاي مردم از دستگاه قضايي است و همه ما در جهت تحقق اين هدف بايد بيش از پيش كوشا باشيم.
ايشان همچنين با اشاره به تفاوت وظايف دستگاه قضايي با دستگاه هاي امنيتي و انتظامي گفت : دستگاه قضايي وظايفش از دستگاه هاي امنيتي و انتظامي كه صرفا كار اجرايي و عملياتي مي كنند متفاوت است. متاسفانه بعضي ها جايگاه قاضي را يك جايگاه اجرايي و اداري مي دانند در حالي كه قاضي بايد از شأن ويژه اي كه لازمه جايگاه وي است، برخوردار باشد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |