پنجشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۹ - Sep 1, 2005
حضرت رسول اكرم (ص): بهترين شما كساني هستند كه اخلاقشان نيكوتر است، آنان كه با مردم طرح الفت و محبت مي ريزند و مردم نيز با آنان پيوند انس و دوستي برقرار مي كنند.
تحف العقول ص ۴۵
امروز با حافظ
تو را درين سخن انكار كار ما نرسد
به حسن خلق و وفا كس به يار ما نرسد
كسي به حسن و ملاحت به يار ما نرسد
اگرچه حسن فروشان به جلوه آمده اند
حسين سيدي هنرمند عكاس و پژوهشگر:
درك جنبه هاي زيباشناختي دين يك ضرورت
تاريخي به شمار مي آيد
مهر: باتوجه به اينكه امروزه فلسفه هنر و علم زيبايي شناسي از مقولات مهم و اساسي در حوزه انديشه به شمار مي رود، پرداختن به دين از جنبه هاي زيبايي شناختي و تحليل واقع بينانه از اين موضوع يك ضرورت به شمار مي رود و بايد توجه داشت بررسي زيبايي هاي فطري، درك زيبايي دين را در پي دارد.
به گزارش گروه دين و انديشه مهر، حجت  الاسلام حسين سيدي، نويسنده و هنرمند پژوهشگر، ضمن بيان اين مطلب گفت: در پرداختن به اين موضوع، مي توان از مناظر مختلفي وارد شد، اما براي تبيين زيبايي هاي دين اسلام، محوريت با قرآن است، همه مفاهيم و مقولات با اين كتاب مقدس سنجيده مي شود.
وي كه تاكنون جوايز متعددي را از جشنواره هاي مختلف به دست آورده است، افزود: براي رسيدن به دركي زيبايي شناسانه از دين، بايد به بررسي زيبايي  هاي فطري، عقلي و احساسي پرداخت، اما بايد توجه عمده، به زيبايي عقلي و فطري باشد.
حجت الاسلام سيدي كه سردبيري ماهنامه شميم ياس را نيز به عهده دارد، يادآورشد: رويكرد انسانهاي مختلف به يك دين در زمانها و مكانهاي مختلف، حتي بدون داشتن زبان لغوي مشترك، نشان دهنده زيبايي هاي نهفته در دين است كه مي  تواند براي همه انسانها جذاب باشد.
وي افزود: بطور كلي روي آوردن جوامع پيشرفته به دين اسلام، از همين مسئله ناشي مي  شود و نشان مي دهد كه اين دين، همانند آب زلالي است كه در سراب مكاتب فكري امروز، مي تواند مشتاقان را سيراب كند.
اين نويسنده و پژوهشگر درباره برگزاري همايش زيبايي  شناسي دين گفت: اگر اين همايش مي خواهد به شكلي زيربنايي و اصولي برگزار شود، بايد گذشته از تعيين محورها و موضوعات، سفارش مقالات به انديشمندان و صاحب نظران را هم به طور جدي دنبال كند؛ زيرا صرف فراخوان عام، ممكن است به سطحي شدن همايش منجر شود و صرف سفارش مقالات هم باعث عدم حضور چهره  هاي گمنام اما توانمند شود.
همايش زيبايي شناسي دين، پنجم و ششم دي ماه با حضور پژوهشگران و انديشمندان ايران و جهان در تهران برگزار خواهد شد .

هم انديشي هنر تطبيقي برگزار مي شود
مهر: فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران به منظور بررسي نقش مطالعات تطبيقي هنر در نماياندن زواياي نهفته و گوناگون فرهنگ بشري، يافتن تعاملات و سير تحول يك فرم يا پديده در ازمنه و تمدنهاي مختلف و به منظور معرفي اصول و روشهاي مطالعات تطبيقي در هنر، اقدام به برگزاري اولين هم  انديشي با عنوان هم  انديشي هنر تطبيقي: روش شناختي، موضوع شناختي در سوم بهمن ماه سال جاري مي كند.
محورهاي هم  انديشي عبارتند از: مباني پژوهشهاي هنر تطبيقي، موضوع  شناسي هنر تطبيقي، روش  شناسي هنر تطبيقي (رويكردهاي فلسفي، اسطوره شناختي، جامعه شناختي، پديدار شناختي، روان شناختي و...)، بررسي پيشينه و تاريخي پژوهشها و مطالعات هنر تطبيقي.
دبير علمي هم انديشي دكتر بهمن نامور مطلق، دبير فرهنگستان هنر است.

مجيد مجيدي رئيس داوران جشنواره رويش شد
«مجيد مجيدي» ، كارگردان مطرح سينماي ايران، رئيس هيأت داوران بخش اصلي (مسابقه) نخستين جشنواره فيلم رويش شد.
به گزارش (ايكنا)، جشنواره فيلم رويش با هدف ساماندهي و تقويت جريان فيلم سازي ديني و تجليل از انديشمندان و كشف استعدادهاي جوان در زمينه توليد آثار ديني و حمايت از آن به همت حوزه هنري و با مشاركت شبكه اول سيماي جمهوري اسلامي ايران از تاريخ۱۳ تا۱۷ آبان ماه ۸۴ در مشهد مقدس برگزار مي شود.
اين جشنواره در دو بخش حرفه اي و تجربي و در چهار زمينه داستاني، مستند، پويانمايي و نماهنگ برگزار مي شود و در بخش جنبي (رقابتي) جشنواره نيز فيلم نامه ها، مقالات و پژوهش هاي سينمايي ديني مورد بررسي و داوري قرار مي گيرد.

۶۰ فيلم جديد در شبكه ويديويي
شوراي  صدور پروانه  نمايش  برنامه هاي  ويديويي ، مجوز ورود ۶۰ عنوان  برنامه  ايراني  و خارجي  در شبكه  نمايش  خانگي   را  صادر كرد. روابط عمومي  معاونت  امور سينمايي  گزارش  داد: اين  آثار در قالب  فيلم  سينمايي ، داستاني ، انيميشن ، مستند و برنامه  آموزشي  از كشورهاي  ايران ، آمريكا، فرانسه  و هند، ژاپن  و هنگ كنگ  وارد شبكه  ويديويي  شده  است .
«ببرخيزان  اژدهاي  پنهان »، «پرستار بتي »، «ناتينگ  هيل »، «ابراهيم »، «گاگولي »، «دختري  از ماه »، «شهر زيبا»، «شاخه گلي  براي  عروس »، «مشت  آهني »، «قدرت  بي پايان » و «عمليات  ويژه » عناوين  برخي  از فيلم هاي  سينمايي  اين  مجموعه  هستند.
از ديگر فيلم هاي  سينمايي  مي توان  به  «شريك  سري »، «دايره  فريب »، «سايه هاي انتقام»، «از نفس  افتاده »، «تبار مرگ »، «ماموريت  در تايلند»، «يقين »، «ولوروس  كلاي بورن »، «ماجراي  رابين هود» ، «كوهستان  خشمگين »، «آخرين  بازي »، «تسويه  حساب »، «قهرمان  جوان »، «شكست  ناپذير»،«سيل  كشنده »، «مهاجم »، «مبارزي  ازشائولين »، «راز عشق »، «كريشنا ودلقك » اشاره  كرد.
«لاك  پشت هاي  نينجا »(پنج  عنوان )، «فصل  پنجم »(دوعنوان )، «مرزبان  نامه  يك و دو»، «لباس  عروس »، «خسته  نباشيد»، «ستاره  سهيل »، «خواهر خوانده »، «سفيد مثل  برف »، «شيرها ايستاده  مي ميرند»، «رستم  دستان »، «حرفي  براي  نگفتن » و «موج  سواران » عنوان هاي  فيلم هاي  داستاني  و انيميشن  اين  برنامه ها است .

تازه  هاي دنياي رسانه ها
فقر اخلاقيات و ضعف فرهنگ عمومي و وجدان
موضوعي را كه سه شنبه شب، شبكه تلويزيوني آمريكا و نيز آسوشيتدپرس، خبرگزاري اين كشور ،به آن توجه كرده بودند اين بود كه گروهي از مردم نيوارلئان از وضعيتي كه توفان دريايي كاترينا در آن شهر به وجود آورده بود سوء استفاده كرده و دست به غارت و چپاول فروشگاهها و منازل زده بودند كه اوضاع بغداد در آوريل ۲۰۰۳ را (زمان تصرف بغداد توسط نظاميان آمريكايي) در ذهن تداعي مي كرد. مطلب تداعي غارت بغداد را يك ناظر صحنه هاي سرقت نيوارلئان به خبرنگار آسوشيتدپرس گفته بود كه به همين گونه به سراسر جهان مخابره شده است. نزديك به نيمي از جمعيت يك ميليوني نيوارلئان پيش از رسيدن توفان، شهرشان را ترك و آنجا را براي غارتگران باقي گذارده بودند. عكسها و فيلمهاي غارتگري نشان مي دهد كه اين جماعت از مردم عادي شهر بودند، نه دزدان حرفه اي. آنان اجناس مغازه ها   را با هر وسيله اي كه در دسترسشان بود مي دزديدند و از ميان خيابانهايي كه تا كمر آب گرفته بود با خود مي بردند. يك غارتگر با سطل زباله، جواهرات يك جواهرفروشي را سرقت كرده بود كه دستگير شد. يك انديشمند كه فيلم هاي غارتگري را در شبكه هاي تلويزيوني ديده بود ،گفته بود كه در اينجا فقر اخلاقيات و ضعف فرهنگ عمومي منعكس شده است و او هرگز باور نمي كرد كه بشر قرن ۲۱ اگر فرصت به دست آورد بهتر از بشر چهار هزار سال پيش نيست. منشور ملل شصت سال پيش در مقدمه اش آورده است كه بشر داراي وجدان است و شعور، ولي...
توفان دريايي كاترينا به شهرهاي سواحل جنوبي ايالات متحده تلفات و زيانهاي فراواني وارد آورده است.
دسترسي به كتابهاي نواري كتابخانه ها
انجمن كتابخانه هاي كشورهاي انگليسي زبان اعلام داشته است كه از اين پس علاقه مندان كتاب هاي نواري لازم نيست كه به كتابخانه مراجعه و نوارها را عاريه بگيرند، آنان مي توانند به سايت كتابخانه در اينترنت مراجعه و نوار كتاب مورد نظر خود را از همانجا گوش كنند.بسياري از كتابها در سالهاي اخير در نوار ضبط صوت و سي دي قرار گرفته است.
افزايش فقر در آمريكا
روزنامه هاي آمريكا در شماره هاي چهارشنبه خود گزارش دفتر آمار اين كشور مربوط به سال ۲۰۰۴ را كه يك سازمان دولتي است، منتشر ساخته بودند كه نشان مي دهد ۱۲ و هفت دهم از مردم اين كشور در زير خط فقر قرار دارند در حالي كه در سال ۲۰۰۳ اين درصد ۱۲ و پنج دهم بود. شمار افراد بدون بيمه درماني نيز افزايش يافته و به ۵۶ ميليون تن رسيده است. اين آمار نشان مي دهد كه درآمد خانواده ها نيز تا دو درصد نسبت به سال ۲۰۰۳ كاهش يافته است. دليل آن رقابت چند نفر بر سر به دست آوردن يك كار است كه كارفرما متقاضي ارزانتر را ترجيح مي دهد.
مبتكر اخبار جوانان در روزنامه ها درگذشت
ياليزابت گري پولي ،روزنامه نگار معروف آمريكايي، كه به موازات كار خبر، ۳۰ جلد كتاب هم نوشته است، سه شب پيش در ۹۸ سالگي درگذشت. وي كه كار خود را از خبرنگاري و سپس دبيري اخبار روزنامه يايونينگ ساني آغاز كرده بود، مبتكر صفحات و ستون هاي فرش وويسي در مطبوعات است كه نظرات و كارهاي جوانان را در آنجا منتشر مي كنند. بانو يپولي از فعالان انجمن بين المللي قلم (پن) و اتحاديه هاي جهاني روزنامه نگاري بود.
قتل
سه شنبه اين هفته قتل چهار تن در شهر كوچك يساشي در ايالت تگزاس آمريكا خبر صفحه اول بيشتر روزنامه هاي اين كشور بود. طبق اين خبر، يك مرد ۵۴ ساله به نام يفردي كرنشاوي كه دست راست او هم عليل و ناقص بود ، در حالي كه مسلح به سه اسلحه بود به مقابل كليساي شهر رفت و روحاني رئيس كليسا و سرايدار آن را كشت و سپس به يك چهار راه رفت و به سوي يك كاميون تيراندازي و راننده اش را مجروح كرد و آن گاه به سوي دو زن كه بر اثر شنيدن صداي گلوله پا به فرار گذاشته بودند شليك كرد و هر دو را كشت. سپس به خانه اش رفت و در آنجا ساعت ها با پليس به زد و خورد پرداخت و سرانجام با آخرين فشنگ خودكشي كرد. انگيزه اين حادثه كه نه چندان دور از مزرعه رئيس جمهور اتفاق افتاده اعلام نشده است.

ابراهيم مختاري:
وقتي سينماي كودك نداريم برگزاري جشنواره بي معناست
حسين مختاري كارگردان سينما و تلويزيون گفت: وقتي سينماي كودك و نوجوان نداريم، جشنواره قوي نيز دراين زمينه نخواهيم داشت.
وي در گفت وگو با ايرنا، افزود: براي توليد و عرضه آثار كودكانه قصه نداريم، سينما نداريم، سازمان تخصصي و كارآمد براي برپايي جشنواره ها نداريم، پس سخن گفتن از سينماي كودك و نوجوان چه معنايي دارد.
كارگردان مجموعه تلويزيوني نيستان با طرح اين پرسش كه آثار توليدي سينماي كودك چه جذابيت هنري و جنبه تجاري براي اكران در سينماها دارد؟ افزود: وقتي حمايت ها گزينشي و به افراد غيرمختصص تعلق مي گيرد، نتيجه آن وضعي مي شود كه امروز ما با آن روبه رو هستيم.
مختاري به نحوه نمايش آثار گونه هاي تخصصي در جشنواره هاي مختلف داخلي اشاره كرد و گفت: وقتي فيلم هاي حاضر در جشنواره كودك چند ماه بعد در جشنواره فجر شركت داده مي شود، برآيند اكران اين نوع آثار از قبل مشخص است.
به عقيده وي، بخش هاي تخصصي سينما بدون حمايت جدي نهادهاي دولتي مانند وزارت ارشاد
از بين مي روند.
اين فيلمساز تصريح كرد: براي تقويت اكران آثار هنري و توليدات سينماي كودك بايد در نحوه نمايش اين آثار در جشنواره هاي مختلف بازنگري شود.
مختاري ادامه داد: براي داشتن توليد مناسب و برپايي جشنواره اي قوي بايد از متخصصان، كارشناسان و فعالان حوزه كودك و نوجوان استفاده كرد.
وي يادآورشد: تا زماني كه فيلم براي كودكان و نوجوانان مطابق نياز و ذائقه آنها ساخته نشود، نمي توان انتظار برپايي رويدادي قوي در اين عرصه را داشت.

تصوير يك زندگي عاشقانه در تالار سنگلج
نمايش كمدي «تصوير يك زندگي عاشقانه» به نويسندگي عبدالحي شماسي در تالار سنگلج اجرا مي شود.نمايش «تصوير يك زندگي عاشقانه» به نويسندگي و كارگرداني عبدالحي شماسي داستان مرد و زن خسيسي است كه وسايل فراواني را خريداري كرده و با كلا هبرداري، هزينه آن ها را پرداخت نمي كنند. يكي از طلب كاران براي رسيدن به طلب خود نقشه اي را طرح مي كند و...
بنا به اين گزارش، دستيار كارگردان و طراح صحنه، پوستر و بروشور علي يداللهي، منشي صحنه سعيده دليريان، موسيقي محمد فرشته نژاد، نوانزده محمدرضا فاتحي و بازيگران اين نمايش مرتضي رستمي، احمد علامه دهر، كورش خزاعي و مينو زاهدي هستند.
اين نمايش از ۱۰ شهريورماه همه روز غير از شنبه ها در تالار سنگلج ساعت ۱۹ روي صحنه مي رود و روزهاي يكشنبه بليت آن نيم بهاست.

چهار دهه پس از تدوين لغت نامه دهخدا
فرهنگ جامع زبان فارسي تدوين مي شود
مهر: فرهنگ جامع زبان فارسي پس از گذشت چهار دهه از تدوين «لغت نامه دهخدا» ، با لحاظ كردن رويدادها و تحولات معاصر زبان فارسي تدوين مي شود.
گروه فرهنگ نويسي زبان فارسي در فرهنگستان زبان و ادب فارسي فعاليت خود را زير نظر دكتر علي اشرف صادقي و با همكاري دكتر خطيبي، از سال گذشته با تصويب طرح تدوين فرهنگ جامع زبان فارسي و تامين هزينه هاي اين طرح در فرهنگستان و فراهم آوردن مقدمات اين فرهنگ نامه آغاز كرد.
گروه فرهنگ نويسي در فرهنگستان زبان پس از پايان انتشار لغت نامه دهخدا و با توجه به نياز زبان فارسي به يك فرهنگ جامع با لحاظ كردن تحولات سه دهه اخير، اعم از تحولات معاصر زبان فارسي و...، طرح تدوين اين فرهنگنامه را آغاز كرد.هم اكنون يكصد محقق و پژوهشگر، سرگرم فيش برداري از كليه متون كهن و معاصر زبان فارسي هستند تا كار تدوين اين فرهنگنامه جديد را كه قرار است تمامي مسائل تاريخي و زبان شناسي و معنا گردي در زبان فارسي را شامل شود، آغاز كنند.
طبق برنامه ريزي صورت گرفته از نيمه اول سال ۱۳۸۵همزمان با فيش برداري متون، تعريف نويسي فرهنگ جامع زبان فارسي آغاز مي شود.

جعفري جلوه معاون سينمايي وزارت ارشاد شد
طي حكمي از سوي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي  محمدرضا جعفري جلوه به سمت مدير معاونت سينمايي وزارت ارشاد منصوب شد.
به گزارش خبرگزاري فارس بر اساس اين حكم روز چهارشنبه توسط محمد حسين صفار هرندي صادر شد محمد رضا جعفري جلوه از امروز به عنوان معاون سينمايي وزارت ارشاد آغاز به كار خواهد كرد.جلسه معارفه وي شنبه آينده خواهد بود.
محمد رضا جعفري جلوه مدت ۷ سال مديريت شبكه اول سيما را برعهده داشته است.

استاد احمد ابراهيمي د ر تالار رودكي
ايلنا: گروه نفير به خوانندگي استاد احمد ابراهيمي، روزهاي ۱۰ و ۱۱ شهريور ماه در سالن رودكي به اجراي برنامه مي پردازد.
در اين گروه كه سرپرستي آن را شاهين شهبازي به عهده دارد، كوروش بزرگپور
( تنبك)، مرتضي صنايعي( ني)، شاهين شهبازي( تار) و بامداد به عنوان خواننده حضور دارند.
كنسرت ياد شده ساعت ۱۸ روزهاي فوق الذكر اجرا مي شود.

پاسخ به پرسش پزشكي
۲ پاسخ
پاسخ دكتر روزنفلد به دو پرسش پزشكي:
- به كساني كه در خانواده آنان سابقه بيماري هاي قلبي مشاهده شده توصيه مي شود كه از خوردن پياز با غذاي روزانه دريغ نكنند زيرا كه پياز داراي ماده اي است كه همانند آسپرين از غلظت خون مي كاهد، مانع افزايش رسوبات در سرخرگها مي شود و كلسترول اصطلاحا خوب را بالا مي برد.
- سكته مغزي هرقدر خفيف، بايد يك زنگ خطر تلقي شود و تا برطرف كردن علت قضيه به فراموشي سپرده نشود. بايد ديد كه چرا انسداد روي داده و يا اين كه سرخرگ نشت كرده است. اگر اين وضعيت بدون درمان رها شود، سكته بعدي شديدتر خواهد بود.

برگي از تاريخ
آغاز جنگ جهاني دوم (۱۳۱۸ ش)
جنگ جهاني دوم، آتشي بود كه شعله هاي آن قسمت هاي وسيعي از دنيا را به كام خود كشيد و هستي ميليون ها تن از مردم جهان را نابود كرد. اين جنگ با حمله آلمان به لهستان و كشورهاي همسايه آغاز شد و پس از مدتي به مناطق ديگر اروپا گسترش يافت. نيمه اول جنگ، با پيروزي آلمان و متحدانش همراه بود ولي دو سال آخر جنگ، دوره افول و سقوط آلمان بود. سرانجام با تسخير آلمان توسط قواي متفق و بمباران اتمي ژاپن، اين جنگ به پايان رسيد. بسياري از اثرات جنگ جهاني دوم چون افزايش قدرت دولت ها، تلفات سنگين و نيز پيشرفت تكنولوژي، مانند جنگ جهاني اول بود. اين جنگ سرانجام پس از نزديك به شش سال در اوت ۱۹۴۵ به پايان رسيد و در حدود چهل ميليون كشته برجاي گذاشت. از نتايج پايدار پس از جنگ جهاني دوم مي توان به ايجاد سازمان ملل و شروع جنگ سرد اشاره كرد.
وقوع زلزله شديد در خراسان (۱۳۴۷ ش)
در اين روز، زلزله اي شديد به قدرت ۸/۷ درجه در مقياس ريشتر، شرق استان خراسان را به مدت چهار دقيقه تكان داد كه براساس آمار منتشر شده، پانصد روستا ويران شده و بيش از ده هزار نفر، جان خود را از دست دادند.
تظاهرات دانشجويان ايراني در اعتراض به حمايت رسانه هاي جمعي آمريكا از رژيم پهلوي (۱۳۵۷ ش)
در روز دهم شهريور ،۱۳۵۷ صدها نفر از دانشجويان ايراني مقيم آمريكا، در اعتراض به پشتيباني رسانه هاي جمعي از ايالات متحده از رژيم خونخوار پهلوي، دست به راهپيمايي زده و ضمن فرياد بركناري شاه، با پليس لس آنجلس درگير شدند. در ادامه اين اعتراض، پانصد دانشجوي ايراني، ساختمان روزنامه لس آنجلس تايمز را اشغال كردند و رسانه هاي گروهي آمريكا را متهم نمودند كه در مورد رويدادهاي ايران، اخبار نادرست انتشار مي دهند. با دخالت افراد پليس، اين تظاهرات به مبارزه خونين مبدل شد. پليس در اين روز، يكصد و بيست دانشجو را دستگير و چهل نفر را زخمي كرد.
سالروز تصويب قانون عمليات بانكي بدون ربا و آغاز هفته بانكداري اسلامي (۱۳۶۲ ش)
اساس بانكداري جهان امروز، بر ربا و بهره استوار است و در كشورهاي سرمايه داري و غيرسرمايه داري، بانكداري، يكي از منابع سرشار حكومت ها و بخش خصوصي به شمار مي رود. بديهي است اين نظام، كه در حقيقت شكل تكامل يافته و پر سودتر نزول خواري است، با احكام عاليه اسلام در تضاد كامل قرار دارد و به همين سبب، فكر ايجاد نظام بانكي بر مبناي اسلام، پس از پيروزي انقلاب اسلامي، تبديل به عمل گرديد. در دي ماه سال ،۱۳۵۸ با اعلام برقراري حداقل سود تضمين شده به جاي بهره سپرده ها و كارمزد به جاي بهره وام ها و اعتبارات مورد مصرف بانك ها، عنوان شد كه بانك ها اسلامي شده اند. ولي با عنايت به فقه پربار اسلام و احكام مربوط به معاملات اسلامي، اين تغييرات جزيي، نمي توانست به عنوان بانكداري اسلامي مورد قبول مردم باشد. سرانجام قانون مربوط به عمليات بانكي بدون ربا توسط متخصصان آگاه به مسائل شرعي تقديم مجلس شد و در دهم شهريور سال ۱۳۶۲ به تصويب رسيد. اين قانون و دستورالعمل هاي اجرايي مربوط به آن پس از تصويب هيئت ويران و شوراي پول و اعتبار، به بانك هاي سراسر كشور ابلاغ شد و به اين ترتيب، نظام بانكداري بدون ربا، از اول فروردين ،۱۳۶۳ توسط بانك هاي كشور به اجرا گذاشته شد.
همچنين اين قانون، تأكيد بر حذف ربا حداقل سود تضمين شده و كارمزد ثابت، نظر به حذف بهره از سپرده هاي قرض الحسنه و جاري و اعطاي جوايز غير ثابت نقدي يا جنسي براي اين گونه سپرده ها و همچنين مشاركت در سپرده هاي مدت دار، در اشكال مختلف مضاربه، اجاره به شرط تمليك، معاملات اقساطي، سرمايه گذاري مستقيم و جعاله و... دارد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
تصوير
وقتي كليد را در قفل در مي چرخاند نمي دانست چه چيزي در انتظارش است.
در برابرش باز شد و اين همسرش بود كه در ميان تزئينات رنگارنگ در و ديوار ايستاده بود و با لبخند هميشگي اش تولد او را تبريك مي گفت.
بعد نوبت به كيكي رسيد كه ساعت ها روي ميز انتظارشان را مي كشيد.
مرد دوربين را روي سه پايه تنظيم كرد و هر دو كنار هم رو به دوربين لبخند زدند. فلاش زده شد. عكس آماده بود و مرد تصوير خود را در حالي كه به جاي خالي همسرش لبخند مي زد ديد.
نيكي اميدي

گشتي در دنياي خبرها
ساخت كشتي تايتانيك و برج ايفل با چوب كبريت
بيروت: يك هنرمند لبناني توانست با چوب كبريت نمونه اي از كشتي تايتانيك و برج ايفل را بسازد.اين هنرمند معلول لبناني براي ساخت برج ايفل بيش از هزار ساعت وقت صرف كرده است. نام اين هنرمند لبناني در كتاب ركوردهاي جهان (گينس) ثبت شده است.
گربه سارق
برلين: مأموران پليس پس از آن كه به آپارتماني كه در آن سرقت صورت گرفته بود رسيدند متوجه شدند كه سارق زير كابينت آشپزخانه پنهان شده است. اما جالب اين كه سارق موردنظر يك گربه مشكي رنگ بود. وي پس از ورود به خانه به شكستن كليه وسايل موجود در آشپزخانه پرداخت به همين دليل هنگامي كه صاحبخانه به منزل بازگشت تصور كرد كه سارق وارد خانه وي شده است. البته اين پايان ماجرا نبود چون هنگامي كه مأموران قصد دستگيري حيوان را داشتند با دندانهايش دست آنها را گاز گرفت. سرانجام دو مأمور حاضر در محل موفق شدند با توسل به زور گربه را دستگير كنند.
كلاهبرداري با تراشيدن سر
نيويورك: يك خانم ۲۶ ساله در آمريكا كه قبلاً به جرم تظاهر به بيماري سرطان و كلاهبرداري از مردم دستگير شده بود بار ديگر به جرم ارتكاب جرمي مشابه به دام پليس افتاد. اين خانم همزمان با حضور در كلاس هاي درس دانشگاه، موهاي سر خود را از ته تراشيد و سپس مدعي شد كه به دليل ابتلا به سرطان و انجام شيمي درماني موهايش ريخته است و حتي حس شنوايي خود را از دست داده است. به همين دليل كاركنان مركزي كه وي در آنجا فعاليت مي كرد هر روز كمك هاي مالي دراختيارش قرار مي دادند و حتي با برگزاري مراسم خيريه براي او پول جمع آوري كردند. سرانجام پس از مدت كوتاهي دست اين زن كلاهبردار رو شد و مجدداً به دام پليس افتاد.
مادربزرگ فراموشكار
نيوجرسي: يك زن در آمريكا به جرم رها كردن نوه ۱۵ ماهه خود در خانه توسط پليس دستگير شد. هنگامي كه اين خانم ۴۸ ساله قصد داشت شوهرش را با خودرو به محل كار وي برساند فراموش كرد كه نوه اش را همراه با خود ببرد اما در عوض سگ خانگي را به داخل خودرو برد. به هر حال گريه و زاري كودك باعث شد تا اينكه همسايگان پليس را خبر كنند كه سرانجام مأموران پس از ۴۰ دقيقه كودك را خانه خارج كردند. در همين حال مادربزرگ در حالي كه سگ را در آغوش داشت از راه رسيد و پليس بلافاصله او را دستگير كرد.
استفاده غيرمجاز از مغز متوفي
دالاس: خواهر يك متوفي در آمريكا از مقامات واشنگتن به دليل انجام تحقيقات پزشكي روي مغز خواهر خود به دادگاه شكايت و درخواست غرامت كرده است. مقامات پزشكي واشنگتن بدون اين كه از خانواده متوفي مجوز دريافت كنند به انجام آزمايش هاي مختلف روي مغز وي پرداختند. در پي انتشار اين خبر مؤسسه اي كه اين تحقيقات را روي مغز متوفي انجام داده با انتشار اعلاميه اعلام كرد كه تاكنون بدون اجازه به نمونه برداري از مغز متوفيان نپرداخته است.
سرقت دفترچه راهنماي هواپيما
توكيو: يك خلبان در ژاپن به اتهام سرقت دفترچه هاي راهنماي هواپيما و لباس فرم خدمه دستگير شد.
گفته مي شود كه اين خلبان ۶ دفترچه راهنماي هواپيماهاي مسافربري مختلف را كه چگونگي پرواز با هواپيما را به خلبان آموزش مي دهد به سرقت برده است. او همچنين محكوم به سرقت لباس فرم خدمه مي باشد. با توجه به اينكه گروه القاعده تهديد كرده در جريان انتخابات ژاپن عمليات تروريستي انجام بدهد مقامات امنيتي اين كشور نسبت به جرايم بخش هوايي بسيار حساس شده اند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۴ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹و ۵۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت۵ و ۱۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۷ دقيقه

گل و گياه
سنبله اي نقره اي
000759.jpg
نام علمي: Staehys byzantina Sivler Carpet
خانواده: LABIATAE
گياه دائمي پوششي به بلندي ۴۵ و گستردگي ۶۰ سانتي متر است. داراي برگهاي روزت و نقره اي رنگ بوده و گلدهي ندارد.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي، خاك نسبتا غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا پاييز و تقسيم بوته در بهار صورت مي گيرد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |