پنجشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۹ - Sep 1, 2005
آغاز پنجمين دوره ليگ برتر
پرسپوليس در شيراز آزمايش مي شود
استقلال و صباباتري برخورد قدرتي مدعيان
000741.jpg
جهانگير كوثري: پنج سال گذشت. از امروز وارد پنجمين دوره مسابقات فوتبال ليگ حرفه اي مي شويم. چهار دوره پرنوسان را پشت سر گذاشتيم. در طي اين سالها ورزش هم در رشته هاي مختلف دچار تحول و تكامل شد. در ديگر رشته ها به درجه اي از رشد رسيديم كه پيروزي هايش چون واليبال، بسكتبال و دووميداني مباهات داشت و فوتبال نيز براي سومين بار دروازه جام جهاني را به روي كشورمان گشود. چهار سال پيش زماني كه واهمه هاي پنهان خود را از ليگ حرفه اي كنار گذاشتيم، وارد عرصه اي شديم كه فوتبال يك معناي شغلي نيز پيدا كرد. زماني كه وارد جريان فوتبال حرفه اي شديم و مسير را شناختيم، دستاوردهاي مثبت آن كم كم خود را نشان داد. كارخانه ها و شركت هاي بزرگ هم آمدند تا فوتبال زمين نماند، حمايت كننده هاي مالي نيز پيدا شدند.
قدرت هاي تازه در باشگاه يافت شدند. سپاهان و ذوب آهن آمدند، فولاد از خوزستان گوهرخيز بيرون آمد. صباباتري ظهور كرد، پاس تحولات خود را انجام داد، ملوان جان دوباره گرفت. استقلال اهواز روي پايه هاي شخصي بنا شد و شمالي ها نيز در ليگ ادعا نشان دادند. از امروز پنجمين دور ليگ برتر آغاز مي شود. آبادان كه هنوز درگير مسايل فدراسيون فوتبال و راي صادرشده از طرف شوراي عالي انضباطي و ديوان عدالت اداري است به جاي اهوازي ها ميزبان فولاد خوزستان است. امروز در آبادان تمام فوتبال خوزستان به نوعي درگيرند. استقلال اهواز زمينش زير كشت است و بايد در آبادان با فولاد بازي كند؛فولاد در فينال سوپرجام كشور شكست سختي از صباباتري خورد. واقعا فولاد چگونه آب شد؟ و چرا.
در آبادان فولادي ها مي توانند بر تمام اين برداشت و طيف هاي منفي جواب بدهند. فولاد يكبار ديگر مي تواند خود را تثبيت كند.
استقلال اهواز هم دوست دارد قهرمان دور چهارم را در بدترين شرايط روحي و رواني درهم بشكند تا خود را قدرت اول خوزستان معرفي كند. اين بازي، يك بازي گرم از نوع جنوبي آن است. كه بدون مبعلي و كاملي مفرد انجام مي شود.
راه آهن يا شهيد قندي؟
امروز مشخص مي شود كه فدراسيون فوتبال با تكيه بر رأي خود ديدار راه آهن با قندي را انجام مي دهد يا به خواسته ديوان عدالت اداري گردن مي نهد و اين بازي را فعلا لغو مي كند. راه  آهن كه شهيد قندي را در آخرين بازي خود شش بر يك شكست داده بود، آماده است تا يكبار ديگر اين پيروزي را تكرار كند. آيا شهيد قندي همان تيم شكست خورده روزهاي آخر در مقابل راه آهن خواهد بود. به نظر مي رسد اين ديدار انجام شود.
صباي قهرمان با استقلال
استقلال مدعي قهرماني و نام قديمي درشت نوشته اي است كه در اولين بازي به ديدار تيم جام بدستي مي رود كه براي قهرماني در ليگ نيز استراتژي خود را ترسيم نموده است و همه نوع ابزار را دراختيار دارد. اين ميدان هنر و دانش دو مربي را در مقابل يكديگر ارزش گذاري مي كند. مجيد جلالي با يافته هاي خود به ديدار امير قلعه نويي مي رود كه ريشه هاي فوتبال را با ريزترين اتفاقات آن مي شناسد. استقلال با ياران تازه خود طالب نسب، مرتضي ابراهيمي، مجتبي جباري، مهدي رحمتي و مرتضي هاشمي زاده به مقابل صباباتري مي رود. اين بازي يكي از ديدني ترين بازي هاي فصل خواهد بود. ميدان براي صباباتري در مقابل استقلال معناي ديگري دارد.
پرسپوليس در شيراز آزمايش مي شود
در شيراز تماشاگران بسياري در انتظارند كه تيم پروين و گروهش را ببينند! اين ميدان آغازي است دوباره براي پروين تا فرضيه هاي خود را در فوتبال امروز ايران به اثبات برساند. گروه مربيان پرسپوليس كه برداشت هاي خود را از فوتبال در زمين پياده مي كنند، جوابگوي خواسته هاي تماشاگران خود خواهند بود؟ پروين خوب ياد گرفته است. معدنچي، كاويانپور، عليزاده و سيدعباسي قرمز پوشيده اند اما گل محمدي و جمشيدي از آنها جدا شده اند. فجر سپاسي براي فراموش كردن بازيهاي دوره گذشته مي خواهد قدرت خود را به پرسپوليس نشان دهد. اين بازي براي تهراني ها هم تعريف جداگانه اي دارد.
ابومسلم در انتظار
در مشهد ابومسلم ميزبان ذوب آهن است. يك بازي قدرتي و پربرخورد كه مي توان آن را جزو بازيهاي برتر هفته اول دانست. ابومسلم با مديريتي جديد و ذوب آهن با بافت قديمي خود. بايد اين بازي را ديد. ابومسلم كه تماشاگران بيشتري را جذب خود كرده است تمام افتخار ورزش استان خراسان به حساب مي آيد و بايد اين ارزش را براي خود حفظ كند.
سپاهان اصفهان و شموشك
سپاهان و شموشك هيچكدام در دور گذشته به خواسته هايشان نرسيدند و بايد در آغاز اين دوره موقعيت خود را به طرفدارانشان نشان دهند. سپاهان محبوب اصفهاني ها در مقابل شموشكي قرار مي گيرد كه يك مربي كاردان در پشت آن قرار دارد. بهمن فروتن فوتبال را خوب مي فهمد و قادر است از شموشك يك تيم استوار بسازد.
پاس و سايپا
پاس مدعي قهرماني اين فصل با دنيزلي در اولين ديدار با سايپا روبرو مي شود. در سوي ديگر دكتر بيژن ذوالفقارنسب قرار دارد كه تيمي جوان اما پرتوان را دراختيار دارد. بازي سايپا با پاس يك بازي سرعتي خواهد بود كه در آن هر تيمي دروازه را بهتر بشناسد برنده خواهد شد.
ملوان با شيرازيها روبرو مي شود
برق ماندگار در ليگ برتر به انزلي مي رود تا در بازي برابر از ملوان با برادر برانكو يك امتياز بگيرد. ايراندوست با جوانان در حال رشد خود از اين بازي سه امتياز مي خواهد.
برنامه هفته اول ليگ برتر
پنج شنبه ۱۰ شهريور
* استقلال اهواز _ فولاد خوزستان ورزشگاه تختي آبادان
* راه آهن تهران _ شهيد قندي يزد ورزشگاه اكباتان
جمعه ۱۱ شهريور
* سايپا _ پاس در ورزشگاه انقلاب كرج
* ملوان _ برق شيراز ورزشگاه تختي انزلي
* سپاهان اصفهان _ شموشك نوشهر در ورزشگاه نقش جهان
* ابومسلم خراسان _ ذوب آ هن اصفهان در ورزشگاه نقش جهان
* فجر سپاسي شيراز _ پرسپوليس تهران در ورزشگاه حافظيه
* استقلال تهران _ صباباتري در ورزشگاه آزادي
تمامي بازي ها به جز بازي استقلال _ صباباتري كه ساعت ۳۰/۱۹ برگزار مي شود راس ساعت ۱۷ انجام خواهد شد.

ديوان عدالت اداري ديدار راه آهن و قندي
را به تعويق انداخت
شعبه ده ديوان عدالت اداري طي دستوري بازي فردا بين دو تيم راه آهن تهران و شهيد قندي يزد را در نخستين ديدار پنجمين دوره ليگ برتر به تعويق انداخت.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در نمابري كه بعد از ظهر ديروز از سوي موسسه  فرهنگي ورزشي صنعت نفت آبادان در اختيار ايسنا قرار گرفت، اعلام شده است، شعبه  ده ديوان عدالت اداري طي نامه اي به فدراسيون فوتبال كشورمان اعلام كرد به دليل عدم اتخاذ تصميم قضايي در مورد پرونده  تيم هاي فوتبال صنعت نفت آبادان و راه آهن تهران، تا اتخاذ تصميم قطعي از اجراي بازي ليگ برتر براي تيم راه آهن تهران خودداري شود. همچنين در نامه  مذكور تصريح شده است، در صورت عدم رعايت مفاد اين نامه با خاطيان برخورد قانوني صورت مي گيرد. گفتني است، اين نامه ساعت ۱۳ديروز (چهارشنبه) در دفتر دبيرخانه  فدراسيون فوتبال ثبت شد.

با تعطيلي اردو قهرمانان وزنه برداري سرگردان شدند
خبرنگار همشهري: اردوي وزنه برداري تعطيل شد! پس از يكسال محروميت قرار بود با تمام قدرت در مسابقات وزنه برداري آسيا كه در دوبي برگزار مي شود شركت كنيم. زمان زيادي هم باقي نمانده است. تعطيلي اردوي وزنه برداري چرا و چگونه و به چه علت انجام شد؟ آيا كميته ملي المپيك كه طرف قرارداد با ايوانف سرمربي بلغاري ايران است، پس از ماه ها نتوانسته امكانات اوليه را براي او و قهرمانان فراهم نمايد. واكنش ايوانف در اين رابطه كاملا طبيعي است. دبيركميته ملي المپيك كه در تمام جريانات ورزش به نوعي خود را دخالت مي دهد چرا در اين مورد خاص كه اتفاقا به ايشان برمي گردد، حركتي انجام نداده است. با اين برنامه ريزي و مديريت مي خواهيم به بازي هاي آسيايي دوحه و چين برويم؟ چرا طبق مفاد قرارداد با ايوانف امكانات لازم را در اختيارش قرار نمي دهيم. پنج ماه بي پولي را وزنه برداران چگونه تحمل كنند، تقليل بودجه ۷۰۰ ميليوني را چگونه جبران كنند. دبيركميته ملي المپيك بايد اينگونه برنامه ها را در حافظه داشته باشد تا چنين اتفاقاتي رخ ندهد.

واليبال نوجوانان جهان (الجزاير)
ايران با غلبه بر لهستان حريف فرانسه شد
علي شاكري: تيم واليبال نوجوانان ايران كه ناباورانه از راهيابي به مرحله نيمه پاياني نهمين دوره رقابت هاي واليبال نوجوانان بازمانده بود ديروز پس از برتري مطلق مقابل لهستان بيشتر حسرت فرصت ازدست رفته مقابل ايتاليا را خورد.
در ديداري كه ايتاليايي ها پيروزي و ايران شكست خود را در پايان ماراتن واليبال باور نداشتند، تيم ايران بر سر كسب مقام پنجم تا هشتمي در برابر لهستان صدرنشين گروه ۳ يك بازي بي نقص را به نمايش گذاشت، تا بار ديگر با فرانسه مصاف دهد. ديداري تلافي جويانه كه مي توان انتقام شكست دور مقدماتي را از بچه خروس هاي فرانسوي گرفت.
بازي ايران و فرانسه ظهر امروز به وقت تهران انجام مي شود فرانسه درحالي به بازي مجدد با ايران رسيد كه در مقابل اسلواكي ۳ بر يك پيروز شد.
ايران ۳ _ لهستان صفر
گيم ها (۲۱-۲۵ ، ۱۷-۲۵ ، ۱۹-۲۵)
داور اول: جاركوي (آرژانتين) داور دوم: دلاكواي (برزيل)
در روزي كه تصور مي شد تيم ايران متاثر از باخت ناباورانه به ايتاليا حال و روز خوشي براي بازي با لهستان نداشته باشد، تيم ايران با روحيه اي حرفه اي به يك برد باارزش رسيد.
لهستان حريف كوچكي نبود، اما تيم ايران كه با گذشت هر روز از بازي ها شرايط تيمي بهتري پيدا مي كند در سايه درخشش سيد محمد موسوي مرد برتر اين ميدان و اجراي بازي سرعتي آسمانخراش هاي لهستاني را ناكام گذاشت. در اين روز نريمان نژاد در تاكتيك حمله بيشتر چشم به سرعت و بازي تركيبي داشت كه باعث شد موسوي و جديدي بارها دفاع بلند حريف را جا بگذارند. پوريا فتح اللهي نيز در پست قطر پاسور بدون نوسان خوش درخشيد تا تيم ايران حريف اروپايي را با شكستي سنگين مواجه سازد.
تيم ايران امروز براي كسب مقام پنجم روبروي فرانسه مي ايستد، تيمي كه مثل ايران استحقاق حضور در جمع چهار تيم برتر بازي ها را داشت و چه بسا حتي از تيم  ما نيز مستحق تر بود.
فرانسه حريف دشواري براي ملي پوشان نوجوان ما در بازي آخر خواهد بود. دو تيم اسلواكي و لهستان نيز براي كسب مقام هفتم بازي مي كنند.
قابل توجه سازمان تربيت بدني
000738.jpg
تيم نوجوانان ايران در الجزاير جدا از مشكلات زيادي كه از ناحيه بيماري بازيكنان داشت با مشكل كمبود ارز هم مواجه شد. هنگامي كه پيش بيني هزينه هاي يك گروه سي نفره از سوي مسئولان سازمان تربيت بدني ناديده گرفته شده و به نصف كاهش پيدا كرد، نتيجه اش آن شد كه تيم اعزامي به دليل هزينه هاي پيش بيني نشده اي چون درمان بازيكنان حتي قادر به پرداخت تشويقي بازيكنان هم نشد.
به ناچار مسئولان فدراسيون واليبال از طريق سفارت ايران در الجزاير توانستند اين مشكل را به نوعي حل كنند. اين بي تدبيري را بايد به پاي چه كسي نوشت؟!

فوتبال ايران از نگاه خبرگزاري آلمان
000735.jpg
خبرگزاري آلمان (dpa) در گزارشي مفصل درباره فوتبال ايران نوشت: «آلمان، ايران را به سوي خود فرا مي خواند.»
در گزارش خبرگزاري آلمان كه بر روي سايت ويژه مسابقات جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان قرار گرفته، آمده است: زمان زيادي از راهيابي تيم ملي فوتبال ايران به جام جهاني نمي گذرد. هم اكنون در آنها اين اميدواري ايجاد شده كه مي توانند به مرحله بعد اين رقابت ها نيز صعود كنند. هم اكنون كشور خليج فارس (ايران) تمام فكر و ذكر آلمان را به خودش مشغول كرده است.
پس از دو سال، تلويزيون ايران رقابت هاي بوندس ليگا را به طور مستقيم پخش مي كند. اين به دليل احترام به علاقه اي است كه علي كريمي بازيكن سال ۲۰۰۴ آسيا پس از پيوستنش به بايرن مونيخ به دست آورده است. براي ديگر ستاره هاي ايراني، جام جهاني به معناي بازي هاي خانگي است. مهدي مهدوي كيا و وحيد هاشميان دو مهاجم اين تيم در هامبورگ و  هانوفر بازي مي كنند. فريدون زندي در كايزرسلاترن توپ مي زند و محرم نويدكيا نيز در تيم دسته دومي  بوخوم فعاليت دارد.
موفقيت اين بازيكنان ايراني به همراه رحمان رضايي مدافع تيم مسيناي ايتاليا در اروپا، دستاوردهاي راه اندازي ليگ حرفه اي را كه از پنج سال پيش در ايران آغاز شده به اثبات مي رساند.
نشانه هايي مبني بر تأييد اين نظريه كه ايران مي تواند در سومين حضور خود در جام جهاني نتايج بهتري كسب كند، مشاهده مي شود.
برانكو ايوانكوويچ سرمربي تيم ملي ايران اگرچه نام بزرگي ندارد اما او براي ايران فوق العاده كار كرد. اين مرد كروات پس از شكست ايران برابر ايرلند در ديدار پلي اف رقابت هاي مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۲ سكان هدايت اين تيم را برعهده گرفت.
در همين حال بسياري از سازمان هاي عمومي از جمله كارخانه هاي فولاد اصفهان و اهواز و كارخانه هاي خودروسازي در تهران و حتي نيروهاي نظامي تيم هاي باشگاهي تشكيل دادند.
همچنين ايران گام ديگر بزرگ خود را در سال ۲۰۰۰ و با راه اندازي ليگ برتر برداشت. ابعاد مختلف فوتبال در اين كشور پيشرفته تر شد. هم اكنون تيم ها بايد به طور نمونه ورزشگاه هاي اختصاصي داشته باشند. پيش از اين داشتن ورزشگاه اختصاصي يك آرزو در فوتبال ايران بود. دستمزد بازيكنان نيز افزايش يافت.

هندبال باشگاه هاي برتر ايران
پيروزي كابل خودرو سبزوار بر نيروي زميني
از هفته  چهارم  دور رفت  مسابقات  هندبال  قهرماني  باشگاه هاي  برتر ايران بعد ازظهر ديروز (چهارشنبه ) تيم  هندبال  كابل  خودروسبزوار در سالن  هندبال تهران  بر ميزبان  خود تيم  نيروي  زميني  غلبه  كرد.
دراين  ديدار تيم  هندبال  كابل  خودرو سبزوار در يك  بازي  نزديك  با نتيجه  ۲۹ بر ۲۸ نيروي  زميني  را شكست  داد.قضاوت  اين  ديدار برعهده  حميد ميرلوحي  و محمد علي  توكلي  داوران اصفهاني  بود.

بهترين داوران در مسابقه هاي جهاني
كشتي جايزه خواهند گرفت
كميته  داوران  فدراسيون  بين المللي  كشتي (فيلا) در جريان  مسابقه هاي  كشتي  آزاد، فرنگي  قهرماني  جهان  در سال  ۲۰۰۵ در بوداپست  مجارستان  به  بهترين داوران  قضاوت كننده  جايزه  خواهد داد.كميته  داوران  فيلا، ۷۳ داور درجه  يك  بين المللي  كشتي  از چهار قاره آسيا، اروپا، آمريكا و آفريقا را براي  قضاوت  در اين  مسابقه ها برگزيده است .طبق  قانون  جديد فيلا، داوران  توسط فدراسيون هاي  كشتي  كشورهاي  عضوتعيين  نمي شوند، بلكه  از سوي  كميته  داوران  فيلا بر اساس  عملكرد فردي  هر داور در طول  مسابقه هاي  قهرماني  قاره ها انتخاب  مي شوند.

ديويد بكام به تمرينات انگليس بازگشت
گروه ورزشي _ حسن حيدري:در حاليكه به نظر مي رسيد ديويد بكام به دليل آسيب ديدگي نتواند تيم ملي انگليس را در مصاف با ولز از دست بدهد، روز گذشته با حضور در تمرينات تيم ملي اين كشور آمادگي خود را براي ديدار روز شنبه نشان داد. در حال حاضر تعدادي از برجسته ترين بازيكنان منچستر از جمله جان تري با مشكل مصدوميت روبرو هستند و نمي توانند تيم ملي اين كشور را در بازي با ولز همراهي كنند. البته استيو جرارد نيز كه از ناحيه ماهيچه ران با آسيب ديدگي كمي مواجه شده بود روز چهارشنبه با ساير بازيكنان تمرين كرد اما هنوز مشخص نيست او به بازي مهم با ولز برسد. تيم ملي انگليس در چارچوب رقابتهاي مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ روز شنبه آينده با ولز و سپس در روز چهارشنبه نيز با ايرلند شمالي ديدار خواهند داشت.

نخست وزير ايتالياپدرخوانده فرزند اندري شوچنكو
«اندري شوچنكو» مهاجم تيم ملي فوتبال اوكراين گفت: در نظر دارد «سيلويو برلوسكوني» نخست وزير ايتاليا را به عنوان پدرخوانده فرزندنش معرفي كند.بازيكن سال اروپا افزود: وي و همسر آمريكايي الاصلش توافق كرده اند، فرزندانشان را به ترتيب طبق رسوم كاتوليك ها و ارتدوكس ها غسل تعميد دهند.شوچنكو در كنفرانسي خبري اظهار داشت: بله، چنين پيشنهادي داده ام. در اولين فرصتي كه نخست وزير ايتاليا پيدا كند، مراسم غسل برگزار مي شود.وي افزود: براساس تصميم خانواده اين مراسم طبق رسوم كاتوليك برگزار مي شود و غسل تعميد فرزند دوم مان را طبق سنت ارتدوكس ها برگزار مي كنيم.«يوردان» ، فرزند نخست شوچنكو و همسرش «كريستن پازيك» در اكتبر گذشته به دنيا آمد.

«روبينيو» در تركيب اصلي برزيل
000744.jpg
سرمربي تيم ملي فوتبال برزيل «روبينيو» را در تركيب اصلي اين تيم در ديدار مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ برابر شيلي كه روز يكشنبه هفته آينده برگزار مي شود، قرار داد.
«كارلوس آلبرتو پرئيرا» در اين باره گفت:تركيب تيم را زودتر از موعد اعلام كردم تا مانع از بحث در مورد انتخاب بازيكن تازه وارد رئال مادريد شوم.وي افزود: نمي خواهم مردم بيش از اين در مورد روبينيو حرف بزنند. بازيكنان تيم انتخاب شده اند و ما مي توانيم كار خود را در صلح و آرامش آغاز كنيم. از حاشيه سازي در مورد بازيكنان نگرانم.
پرئيرا اظهار داشت: افكار بسياري متوجه روبينيوست اما انسان در زندگي با آنچه به دست مي آورد، به ياد آورده مي شود و روبينيو در ابتداي راه است. من نگران آن هستم كه مسايل درمورد وي بيش از حد بزرگ جلوه داده شوند.سرمربي برزيل ادامه داد: روبينيو پشت سر زوج مهاجم برزيل يعني «رونالدو» و «آدريانو» بازي خواهد كرد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |