پنجشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۹ - Sep 1, 2005
انتشار آخرين جلد مجموعه فرهنگ آ ثار
000777.jpg
گروه ادب و هنر: با رونمايي از آخرين مجلد از مجموعه فرهنگ آثار، كه حاصل تلاش دو دهه اي نزديك به ۳۰ تن از صاحب نامان عرصه فرهنگ و انديشه ايران است، اين اثر ۶ جلدي به بازار كتاب عرضه شد.
به گزارش همشهري، در مراسمي كه روز گذشته در موزه امام علي(ع) و با حضور مسئولان انتشارات سروش و مسئولان سازمان فرهنگي و هنري و رضا سيدحسيني (سرپرست فرهنگ آثار)، احمد سميعي (گيلاني) و اسماعيل سعادت (از اعضاي هيات علمي اين كتاب) و جمعي از علاقه مندان به كتاب و فرهنگ برگزار شد، علي اكبر اشعري مشاور فرهنگي شهردار تهران ضمن اظهار خشنودي از اتمام اين طرح، با تاكيد بر اين كه اين مجموعه علي رغم همه ارزشي كه دارد بدون بخش تكميلي آن يعني مجموعه آ ثار ايراني _ اسلامي كاري ناتمام است، اظهار اميدواري كرد كه كار سري دوم اين آثار نيز هرچه سريعتر پايان پذيرد.
سخنران بعدي دكتر خالدي مديرعامل انتشارات سروش بود كه از انجام اين كار با حداقل هزينه و امكانات تقدير كرد.
عليرضا مختارپور به عنوان معاون فرهنگي پيشين انتشارات سروش با ذكر خاطره اي از انتشار نخستين جلد اين مجموعه، انتشار اين مجموعه را يك رخداد مهم فرهنگي قلمداد كرد.
استاد رضا سيدحسيني، سرپرست هيات علمي آثار با اشاره به سابقه شروع كار از همكاري اعضاي شوراي علمي و مسئولين انتشارات سروش قدرداني كرد.
احمد سميعي به انتشار نخستين مجلد از مجموعه دانشنامه مولفان اسلام و ايران اشاره كرد و گفت كه جلد اول اين اثر آماده چاپ است و تا پايان امسال انتشار مي يابد و مراحل تاليفي جلد دوم آن نيز به پايان رسيده است.
اسماعيل سعادت نيز ضمن قدرداني از مسئولان در همراهي هاي بي دريغشان براي انتشار اين فرهنگ از آنها خواست تا با برنامه ريزي براي ترجمه دو فرهنگ ديگري كه خود آن دو را به همراه فرهنگ آثار، مثلث فرهنگنامه هاي حوزه فكر و فرهنگ و نشر ناميد، به تكميل اين طرح كمك كنند.
در پايان اين مراسم مجموعه شش جلدي فرهنگ آثار با حضور علي اكبر اشعري و دست اندركاران اصلي تهيه اين فرهنگ رونمايي شد و نيز به استادان رضا سيدحسيني، ابوالحسن نجفي، احمد سميعي گيلاني و اسماعيل سعادت هدايايي اعطا شد. همچنين از خانم نونهالي نيز به نمايندگي از ويراستاران و ساير همكاران اين كار بزرگ تقدير شد.
استاد رضا سيدحسيني در گفت وگويي با همشهري ضمن اعلام ويژگي هاي آخرين جلد اين فرهنگ گفت: جلد آخر فرهنگ آ ثار حروف ن تا ي را دربر مي گيرد و علاوه بر آن نام نامه و فهرست اعلام كاربردي و چندگانه اي هم در انتهاي كتاب، در حجم ۳۰۰ صفحه، آمده است كه تهيه و تنظيم اين فهرست، خود كار شاق و طاقت سوزي بود و به اندازه ويراستاري يكي، دو جلد فرهنگ آثار وقت و انرژي برد.
مجموعه فرهنگ آثار در نزديك به ۶ هزار صفحه از سوي انتشارات سروش به بازار كتاب عرضه شده است.

تسهيلات جديد تأمين اجتماعي براي زنان شاغل اعلام شد
گروه اجتماعي: بر اساس دستورالعمل جديد سازمان تأمين اجتماعي، بيمه شدگان زن شاغل چنانچه در طول دوران بارداري بر اساس تأييد شوراي پزشكي تأمين اجتماعي، نيازمند استراحت مطلق پزشكي باشند، مي توانند از غرامت دستمزد ايام بارداري استفاده كنند و اين دوران به عنوان سابقه بيمه اي آنان در نظر گرفته خواهد شد.
به گزارش گروه اجتماعي ايسنا مريم السادات آموزگار، مديركل دفتر امور فني بيمه شدگان سازمان تأمين اجتماعي ضمن بيان اين مطلب افزود: پيش از اين حداكثر مدت استفاده از استراحت ايام بارداري تحت هر شرايطي چهار ماه محاسبه مي شد ولي بر اساس ضوابط جديد، بيمه شده زني كه به دليل شرايط غيرعادي نياز به استراحت پزشكي قبل از زايمان دارد، علاوه بر مدت چهار ماه استراحت بارداري، از استعلاجي ايام بارداري برخوردار و در صورت پرداخت غرامت دستمزد اين مدت به عنوان سابقه پرداخت حق بيمه  او محاسبه مي شود.
بر اين اساس اين گروه از بيمه شدگان زن كه در شرايط قبل نگران از دست دادن شغل خود بودند، براساس ضوابط جديد دچار فاصله خدمت نخواهند شد.
وي يادآور شد: بر اساس مصوبه دولت چنانچه بيمه شده زن شاغل قبل از تاريخ زايمان به عوارضي دچار شود كه سلامتي مادر و فرزند را تهديد كند و طبق نظر پزشك معالج نياز به استراحت پزشكي داشته باشد، مدت استعلاجي از ۴ ماه استراحت زايمان آنان كسر نخواهد شد و مطابق ضوابط و پس از تأييد شوراي پزشكي تأمين اجتماعي غرامت دستمزد ايام بارداري به آنان قابل پرداخت خواهد بود.
به گزارش ايسنا مديركل امور فني بيمه شدگان سازمان تأمين اجتماعي با اشاره به اين كه بيمه شده زن نبايد در طول استراحت، در محل كار خود حاضر شود، در اين دوران حقوق و مزايا از كارفرما دريافت نكند و استراحت تجويزي بدون توجه به مدت آن بايد به تأييد شوراي پزشكي برسد، افزود: با تحقق اين سه شرط بيمه شدگان زن مشمول استفاده از غرامت دستمزد ايام بارداري خواهند بود.وي همچنين درمورد ميزان و نحوه محاسبه غرامت دستمزد ايام بارداري گفت: مبلغ پرداختي معادل دو  سوم متوسط مزد بيمه شده زن قبل از شروع استراحت ضرب در تعداد روزهاي استراحت پزشكي خواهد بود.
آموزگار درمورد نحوه محاسبه مدت مازاد بر ۴ ماه استراحت درمورد زايمان دوقلو و سه قلو يا بيشتر گفت: ملاك محاسبه مدت استراحت در اين گونه موارد، تعداد فرزندان متولد شده اي است كه بابت آن شناسنامه صادر شده است؛ بر اين اساس بيمه شدگان متقاضي بايد در زمان مراجعه به شعب تأمين اجتماعي شناسنامه هاي فرزندان خود را جهت ارائه به همراه داشته باشند.

در جلسه كار گروه بهداشت استانداري تهران اعلام شد:
خطر ابتلا به وبا تا پايان آبان وجود دارد
ايسنا: معاون سياسي امنيتي استانداري تهران گفت: طرح ساماندهي تانكرهاي آب ظرف يك ماه آينده تهيه و به استانداري اعلام مي شود.
به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران، علي اوسط  هاشمي  در جلسه كار گروه بهداشت، درمان استانداري با تأكيد بر اين كه آب رساني به مناطقي از استان كه فاقد لوله كشي هستند بايد با تانكرهاي مشخص و پروانه دار صورت گيرد، افزود: نيروي انتظامي بايد در اين زمينه استانداري را ياري كند.وي با اشاره به اين كه بايد كارگروهي در سازمان حفاظت محيط زيست به منظور رفع ابهامات موجود در زمينه تخليه فاضلاب هاي خانگي تشكيل شود، افزود: اين كار گروه موظف است اين موضوع را بررسي و گزارشي از تهديدات را تهيه و ارائه كند.اوسط هاشمي همچنين با تأكيد بر ادامه توصيه هاي بهداشتي و رعايت مردم براي پيشگيري از ابتلاء به وبا گفت: خطر ابتلاء به وبا تا آبان ماه ادامه دارد و با بازگشايي مدارس بايد آموزشهايي در سطح مدارس و آموزشگاه ها براي پيشگيري از وبا داده شود كه در همين راستا روساي آموزش و پرورش استان و شهرستان ها ي تهران بايد تدابيري را براي آموزش دانش آموزان اتخاذ كنند.به گفته وي حتي پيام اول مهر هم بايد به رعايت مسايل بهداشتي اختصاص يابد.معاون سياسي امنيتي استانداري تهران همچنين نسبت به خروج صنايع مزاحم از جمله كشتارگاهها به خارج از استان تأكيد كرد و افزود: توزيع سنتي مواد غذايي و يخ بايد بر چيده شود.
به گزارش ايسنا، حسني، رئيس سازمان دامپزشكي استان تهران نيز با اشاره به نمونه گيري از يخ ها گفت: ۸۰ درصد يخ هاي توليدي كارخانه ها آلوده است.
وي همچنين با انتقاد از وجود كشتارگاه رحمتي در يكي از مناطق شهر تهران گفت: اين كشتارگاه در ميان بافت هاي مسكوني است و آب و خون از آن در سطح شهر جاري مي شود و عليرغم پيگيري هاي زياد ،مسئولان موفق به خروج آن به خارج از شهر نشدند.
به گزارش ايسنا، دكتر رجائيان، رئيس اداره نظارت بر مواد غذايي، بهداشتي و آرايشي علوم پزشكي تهران با ارائه گزارشي از وضعيت نامناسب توليد يخ در استان افزود: هنوز نحوه بسته بندي و عرضه يخ به صورت بهداشتي و متولي آن مشخص نيست.
وي افزود: براي جلوگيري از شيوع بيماري ها به كارخانجات يخ تا پايان شهريور ماه مهلت داده شده تا پروانه بهداشتي كسب كنند و در صورتي كه اقدام به دريافت اين پروانه نكنند، از تابستان سال آينده مانع از توليدات آنها خواهيم شد.
به گزارش ايسنا، مهندس فرهادي كارشناس مسؤول بهداشت محيط علوم پزشكي تهران نيز با اشاره به اين كه حتي يك كارخانه بهداشتي مطابق با استانداردهاي جهاني در استان وجود ندارد، گفت: بر اساس نمونه گيري هاي انجام شده يخ هاي مورد استفاده در رستوران ها و آبميوه فروشي ها ۸۰ تا ۹۰ درصد آلودگي دارند كه بيماري زاهستند.
رمضانخاني، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي تهران نيز با اشاره به اين كه با توصيه ها و اقدامات وزارت بهداشت روند صعودي ابتلاء به بيماري وبا كنترل شده است، افزود: دستورالعملي براي آگاهي و آموزش دانش آموزان از بيماري وبا و نحوه پيشگيري تهيه شده كه به مدارس ابلاغ مي شود.وي گفت: هم اكنون نگران سلامتي دانش آموزاني هستيم كه آب به وسيله تانكر در مدارس آنها توزيع مي شود كه تعدادي از اين گونه مدارس در استان تهران وجود دارد.نوري، رئيس اداره محيط زيست شهر تهران نيز با انتقاد از تخليه نامناسب فاضلاب هاي خانگي گفت: بسياري از فاضلاب هاي خانگي به وسيله تانكرها در انهار و اماكن فاضلاب تخليه مي شوند كه برخي از اين فاضلاب ها به نهرها مي ريزد كه از آن براي آبياري زمين هاي كشاورزي نيز استفاده مي شود.

سبزيجات در صورت ضدعفوني شدن منع مصرف ندارند
گروه اجتماعي: سبزيجات خام درصورتي كه دقيقا ضدعفوني شوند، هيچ گونه منعي براي مصرف ندارند و خطر ابتلا به بيماري وبا تنها در صورت مصرف سبزيجات خام آلوده است.در پي چاپ خبري به نقل از خبرگزاري فارس درخصوص منع مصرف سبزيجات، دكتر محمود سروش در گفت وگو با همشهري گفت: با رعايت چهار مرحله اعلام شده درمورد شستشوي سبزيجات خام كه شامل: پاك كردن و شستشوي اوليه با آب سالم، اضافه كردن چند قطره مايع ظرفشويي به آب به مدت ۵ دقيقه، گندزدايي با استفاده از نصف قاشق چايخوري پركلرين در ۵ ليتر آب به مدت ۵ الي ۱۰ دقيقه و سپس شستشوي نهايي، سبزي خام كاملا ضدعفوني و بي خطر شده و هيچ گونه منعي براي مصرف ندارد.وي افزود: بهتر است اين روش براي ميوه ها نيز انجام شوند ولي درمورد اين بيماري خاص بيشتر سبزيجات مدنظر ماست.

عمليات نجات قربانيان طوفان كاترينا در آمريكا
مقامات محلي آمار واقعي تلفات را صدها نفر برآورد مي كنند كه تنها ۳۰ نفر از آنها ساكنان يك مجموعه آپارتماني در شهر بيلوكسي هستند
000774.jpg
گروه اجتماعي: در پي وقوع طوفان استوايي كاترينا در سواحل جنوبي آمريكا كه يكي از ويرانگرترين طوفان ها در تاريخ اين كشور توصيف مي شود، ماموران امداد به نجات حادثه ديدگان شتافته اند.
به گزارش سايت فارسي بي. بي. سي يك مقام ايالتي در مي سي سي پي، كه به شدت از طوفان كاترينا آسيب ديده است، گفت از آن بيم دارد كه صدها نفر كشته شده باشند.
براي نجات كساني كه روي سقف خانه هاي محله هاي آب گرفته به تله افتاده اند از هليكوپتر و قايق استفاده مي شود.
تيم هاي نظامي سرگرم ترميم شكافي در بخشي از آب بند اطراف شهر نيواورلئان كه بخش اعظم آن زير آب رفته است هستند تا از شدت سيل كاسته شود.
اليستر ليتهد، خبرنگار بي بي سي در نيواورلئان
مي گويد اضطراب شهر را فراگرفته و درحالي كه آب همچنان بالا مي آيد، ماموران به شدت مسلح پليس سعي در اعمال نوعي حكومت نظامي دارند.
ري ناگين، شهردار نيواورلئان، به شبكه هاي تلويزيوني محلي گفت كه تا ۸۰ درصد شهر زير آب رفته است و عمق آب در برخي نقاط به شش متر
مي رسد.
يكي از اعضاي شوراي شهر در مصاحبه با خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت كه غارت شهر به صورتي غيرقابل كنترل ادامه دارد.
جكي كلاركسون گفت: ما از ماموران از نفس افتاده پليس براي مهار غارت استفاده مي كنيم درحالي كه بايد آنها را براي عمليات جستجو و نجات به كار بگيريم.
كتلين بلانكو، فرماندار لوئيزيانا، گفت كه اوضاع عجزآور است چرا كه جريان برق و آب آشاميدني قطع شده و تداركات غذايي وجود ندارد.
اجساد مردگان
درحالي كه تيم هاي امدادي براي نجات مردم در آسيب ديده ترين مناطق در تقلا هستند، شمار كساني كه در اين فاجعه طبيعي كشته شده اند هنوز مبهم است.
بخش هريسون در مي سي سي پي متحمل شديدترين خسارات طوفان شده است.
رسانه هاي اين ايالت پيشتر شمار تلفات در آنجا را ۵۴ نفر اعلام كردند.
اجساد زيادي در آب شناور شده است. گفته مي شود ۳۰ نفر در پي فروريختن يك مجموعه آپارتماني در شهر بيلوكسي در اثر فشار ناشي از طوفان، جان باختند.
مقامات محلي مي گويند كه شايد آمار واقعي تلفات تنها در اين شهر به صدها نفر برسد.
وراي مي سي سي پي شمار نامعلومي از اجساد كه در خيابان هاي سيل زده شهر نيواورلئان، در ايالت لوئيزيانا، شناور بودند مشاهده شده اند.
شهردار اين شهر گفت كه ماموران امداد و نجات در مقطع فعلي حتي براي رسيدگي به مشكل اجساد تلاش نمي كنند.
پيش بيني مي شود حركت كاترينا به سوي ايالات تنسي و اوهايو در شمال با بارندگي شديد همراه باشد و براي برخي از مناطق نسبت به وقوع تورنادو هشدار داده شده است.
سازمان صليب سرخ آمريكا هزاران داوطلب را در بزرگترين عمليات مقابله با بلاياي طبيعي بسيج كرده است و تيم هاي دولت فدرال به نواحي آسيب ديده اعزام شده اند.
خسارات مالي اين طوفان حدود ۲۵ ميليارد دلار تخمين زده شده است اما از آنجا كه رئيس جمهوري آمريكا در برخي مناطق وضعيت اضطراري اعلام كرده است، دولت فدرال جبران بخشي از خسارات را برعهده خواهد گرفت.
بهاي نفت خام در بازارهاي بين المللي به رقم بي سابقه بشكه اي ۷۰ دلار و ۸۵ سنت رسيد كه ناشي از آسيب پذيري ميادين نفت و گاز در خليج مكزيك است.
بوش از آمريكايي ها خواسته است كمك هاي خود را به سازمان صليب سرخ يا ساير سازمان ها اهدا كنند.

ديدار سفيران كشورهاي اسلامي با رئيس قوه قضاييه
ايسنا: رئيس قوه قضاييه در ديدار سفيران حدود چهل كشور از كشورهاي اسلامي بر ضرورت ايجاد ديوان كيفري اسلامي با توجه به شرايط جديد جهان تأكيد كرد.
رئيس قوه قضاييه در اين ملاقات با قدرداني از حضور سفيران كشورهاي اسلامي، اظهار داشت: امروز جهان اسلام و ملت هاي اسلامي به رغم توطئه ها، تجاوزها و دشمني هاي استكبار جهاني بيدار و هوشيار شده و ما شاهد اقتدار بيشتر جنبش هاي اسلامي، پيشرفت ها و مجاهدت هاي مسلمانان هستيم.وي افزود: با توجه به شرايط جديد جهاني ضرورت ايجاد ديوان كيفري اسلامي بيش از گذشته احساس مي شود.
كنفرانس حقوق بشر اسلامي جهت وحدت نظر درباره اتحاد رويه حقوقي مستقل كشورهاي مسلمان برگزار خواهد شد.در جلسه ديدار سفيران كشورهاي اسلامي مقيم تهران با آيت الله هاشمي شاهرودي پس از سخنان و ابراز ديدگاه هاي سفيران چند كشور و توضيحات دكتر لاريجاني و صباح زنگنه، رئيس قوه قضاييه بر تشكيل دادگاه بين المللي اسلامي تأكيد كرد.
رئيس قوه قضاييه، تصريح كرد: در حال حاضر ضرورت تشكيل اين دادگاه در ميان كشورهاي اسلامي كاملا احساس مي شود.آيت الله هاشمي شاهرودي، افزود: معنا ندارد كه ما مشكلات خود را با وجود اين همه مشتركات در ديوان لاهه يا در كشورهاي غربي مطرح و دنبال كنيم و نياز است اين دادگاه شكل قانوني به خود بگيرد.
رئيس قوه قضاييه، اعلام كرد: در آينده نزديك پس از رايزني هاي لازم، كنفرانس حقوق بشر اسلامي در تهران برگزار خواهد شد و تشكيل اين گونه نشست ها بدون ترديد به نزديكي ديدگاه ها و همكاري هاي كشورهاي اسلامي كمك خواهد كرد.وي خاطر نشان كرد: ما در زمينه حقوق و احكام قضايي بسيار غني هستيم اما اينها را به كار نگرفته ايم.در اين جلسه ابراهيم اف، دبير كل مجامع كشورهاي اسلامي معاون سابق دبير كل كشورهاي اسلامي و چند تن از سفيران با استقبال از پيشنهادهاي رئيس قوه قضاييه بر اجراي آنها تأكيد و آمادگي خود را براي همكاري اعلام كردند.

عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون
مبارز ائتلاف مجمع با جبهه اعتماد ملي را رد كرد
فارس: عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، با بيان اين كه مجمع روحانيون تشكيلات روحاني و جبهه اعتماد ملي حزب مستقل است و ارتباطي به هم ندارند، ائتلاف ميان اين دو حزب را رد كرد.
محمد مقدم در پاسخ به اين سؤال كه در صورت پيشنهاد جبهه اعتماد ملي براي ائتلاف با مجمع روحانيون، آيا اعضاي مجمع براي چنين ائتلافي حاضرند يا خير، اظهار داشت: تصميم گيري  درباره هر مسئله اي نيازمند توافق جمع است.
عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، در عين حال با بيان اين كه حزب اعتماد ملي و مجمع روحانيون مبارز از نظر خط مشي با هم نزديك هستند، بيان داشت: از آنجا كه تاكنون بحث ائتلاف طرح نشده اما به هر حال مجمع روحانيون مبارز از احزابي كه نسبت به اهدافش نزديك باشند قهراً حمايت كرده است و علي القاعده در آينده يكي از احزاب نزديك به مجمع، حزب اعتماد ملي خواهد بود.محمد مقدم، همچنين احزاب اصلاح طلب را براي كسب توفيقات در آينده به ائتلاف فراخواند.

جلسه فراكسيون اقليت مجلس
مهر: هيات رئيسه فراكسيون خط امام (ره) مجلس شوراي اسلامي در جلسه دوشنبه خود آخرين تحولات سياسي - اجتماعي كشور و همچنين پرونده هسته اي ايران را مورد بررسي قرار داد.به نقل از روابط عمومي فراكسيون، در ابتداي اين نشست موضوع پرونده هسته اي ايران مورد بررسي قرار گرفت و هيات رئيسه فراكسيون از دولت خواست تا در پيشنهاد جديد خود مصالح و منافع ملي كشور و دستاوردهاي هشت ساله دولت خاتمي در زمينه هاي تنش زدايي و اعتماد سازي را مورد توجه و بهره گيري قرار دهد.
بر اساس اين گزارش، هيات رئيسه فراكسيون پس از شنيدن گزارش گرامي مقدم به عنوان ناظر شمارش آراء كابينه دولت، از هيات رئيسه مجلس خواست تا خدشه احتمالي در شمارش آراي ماخوذه وزير علوم، تحقيقات و فناوري را رفع نمايد.هيات رئيسه فراكسيون همچنين با بررسي وضعيت حاكم بر فضاي سياسي كشور و ركود جاري در جبهه اصلاحات، آغاز ديدارهاي فشرده با مسئولان تشكلها و گروههاي سياسي را در دستور كار خود قرار دهد.هدف از اين نشست ها كه با استقبال و اتفاق آراي هيات رئيسه به تصويب رسيد، تلاش براي ترميم شكافهاي ايجاد شده در جبهه اصلاحات اعلام شده است.همچنين در اين فراكسيون كار گروه هاي متعددي براي نشست با وزرا و مسئولان دستگاههاي دولتي تشكيل شده است.

اظهار نظر سعيد حجاريان درباره طرح جدايي
حفاظت اطلاعات از وزارت اطلاعات
ايسنا: سعيد حجاريان معتقد است كه طرح جدا كردن حفاظت اطلاعات وزارت اطلاعات از اين وزارتخانه مقدمه اي براي خروج از اين وزارتخانه از مجموعه  دولت و نظارت مجلس است.اين عضو شوراي مركزي جبهه  مشاركت ايران اسلامي، تصريح كرد: اين ايده كه حفاظت اطلاعات از سازمان هاي مختلف بيرون برود سابقه  طولاني دارد و عنقريب به حراست ها هم كشيده مي شود چون آنها نيز وظايف حفاظت پرسنلي دستگاه هاي مختلف را برعهده دارند.وي ادامه داد: اگر كار به همين جا متوقف بماند شايد ضرري به كسي نرسد اما اين دستگاه ها هر كدام بالقوه مي توانند با وظايف جديدي كه به آنها محول شده نقش نهادهاي اطلاعاتي موازي را پيدا كنند و مثلا پرسنل بازنشسته  دستگاهي كه با يك شهروند خرده حساب دارد او را در معرض كنترل قرار دهد و با اين بهانه به سراغ آن شهروند نيز بروند و عملا تداخل عجيبي بين وظايف وزارت اطلاعات و اين دسته از حفاظت ها كه مديريت شان مستقل شده به وجود خواهد آمد.

حوادث كار در كشور ۱۱ درصد افزايش يافت
سالانه يك ميليون كارگر در جهان بر اثر بيماريهاي شغلي مي ميرند
000720.jpg
گروه اجتماعي: حوادث كار در سال گذشته با ۱۸ هزار و ۴۸۶ مورد در مقايسه با سال پيش از آن، ۱۱ درصد افزايش يافت.
اديب نيا، معاون امور طب كار و كميسيون هاي پزشكي سازمان تأمين اجتماعي با اشاره به قانون مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام ، گفت: بر اساس اين قانون، كارفرمايان مكلف هستند ظرف دو سال نسبت به سالم سازي محيط  كار، حذف و يا كاهش عوامل زيان آور در حد استاندارد اقدام كنند كه متأسفانه با استناد به گزارش هاي كميته هاي استاني سازمان تأمين اجتماعي تعداد بسيار اندكي از كارفرمايان نسبت به اجراي اين قانون اقدام كرده اند.
وي عمده مشكلات مرتبط با سلامتي نيروي كار و محيط  كار را در كارگاه هاي كوچك و زير ۲۰ نفر نيروي شاغل دانست و گفت: متأسفانه معاينات در اين قبيل كارگاه ها يا انجام نمي شود يا اين كه به درستي صورت نمي گيرد و به دليل پراكندگي بيش از حد آنها نظارت مفيدي بر آنها نيست.
به گزارش ايسنا، اديب نيا با استناد به آمار سالانه مبتلايان به بيماري هاي شغلي در جهان اظهار كرد: بر اساس اين آمار سالانه حدود ۱۶۰ ميليون كارگر در جهان دچار بيماري هاي شغلي مي شوند كه از اين تعداد يك ميليون كارگر به دليل ابتلا به اين بيماري ها جان خود را از دست مي دهند.
به گفته وي، نكته قابل توجه در اين آمارها و بررسي هاي انجام شده اين است كه نه تنها۸۰ درصد از كل بيماري ها قابل پيشگيري است، بلكه چنانچه برنامه ريزي هاي دقيقي در جهت حذف وكنترل عوامل بروز آنها اجرا شود، از۹۰ درصد هزينه هاي پزشكي كاسته خواهد شد.
به گزارش ايسنا معاون طب كار و كميسيون هاي پزشكي در ادامه با اشاره به تفاوت موجود بين دو مقوله بيماري هاي شغلي و حوادث ناشي از كار گفت: با بررسي هاي به عمل آمده، ضريب مرگ شغلي يا حوادث ناشي از كار در كشورهاي در حال صنعتي شدن نسبت به كشورهاي صنعتي حدود ۳ تا ۵ برابر بيشتر است.
اديب نيا تصريح كرد: طي دو سال گذشته آمار حوادث ناشي از كار ۱۳ درصد افزايش يافته است. به گفته وي در ايران و طي سال ۸۲ حدود ۱۶ هزار و ۳۸۳ مورد حادثه ناشي از كار گزارش شد كه در سال ۸۳ اين تعداد به ۱۸ هزار و ۴۸۶ مورد افزايش يافت. وي همچنين گفت: طبق بررسي هاي به عمل آمده بر روي افرادي كه به علت حوادث ناشي از كار ازكار افتاده كلي شده اند، ۲۰ درصد آنها سابقه پرداخت حق بيمه كمتر از يك سال و ۳۰ تا ۳۳ درصد كمتر از پنج سال داشته اند. همچنين از مجموع از كارافتادگان كلي ناشي و غيرناشي از كار و مبتلايان به بيماري هاي شغلي حدود ۳۳ درصد كمتر از ۱۰ سال و۶۰ درصد كمتر از ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بيمه داشته اند كه اين ارقام بيانگر آن است كه درصد عمده اي از افرادي كه مشمول دريافت مستمري از كارافتاده كلي مي شوند در سنين جواني قرار دارند.
اديب نيا افزود: بررسي آماري نشان مي دهد كه حدود ۷۱ مورد از حوادث ناشي از كار در سال ۸۳ منجر به فوت ، ۲۰۸ مورد منجر به ازكارافتادگي كلي، ۲۵۵ مورد منجر به ازكارافتادگي جزئي، يكهزار و ۴۰ مورد منجر به غرامت قطع    و نقص عضو و مابقي منجر به بهبودي شده است.
معاون طب كار و كميسيون هاي پزشكي سازمان تأمين اجتماعي با بيان اين كه در دو سال گذشته بطور ميانگين سالانه حدود ۵ هزار از كارافتاده كلي در كشور شناخته شده است، گفت: افزايش تعداد از كارافتادگان كلي هرساله هزينه گزافي براي سازمان ايجاد مي كند؛ بگونه اي كه بر اساس نرخ مستمري سال هاي ۸۲ و ،۸۳ ميزان مستمري كه سازمان براي هر از كارافتاده كلي پرداخت مي كند حدود ۴۳ تا ۴۵ ميليون تومان است كه البته اگر افزايش مستمري سالانه را به اين رقم اضافه كنيم، مبلغ قابل توجهي خواهد بود.

طرح تأسيس مؤسسات مشاوره حقوقي قوه قضاييه رد شد
فارس: مخبر كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي از ارائه لايحه اصلاح قانون كانون وكلا در آينده نزديك به مجلس خبر داد. محمد علي مقنيان گفت: با همكاري كانون وكلاي دادگستري و قوه قضائيه لايحه اي در حال تدوين است كه تحت عنوان لايحه اصلاح قانون كانون وكلا در آينده اي نزديك به مجلس ارائه مي شود كه با آمدن اين لايحه خلاء موجود در كانون وكلا هم رفع شده و نياز به تصويب طرح اجازه تأسيس مؤسسات مشاوره حقوقي و وكالت كارشناسان قوه قضائيه ندارد. وي در ادامه از رد طرح اجازه تأسيس مؤسسات مشاوره حقوقي و وكالت كارشناسان قوه قضائيه در كميسيون اجتماعي مجلس خبر داد و گفت: اين طرح در حضور رئيس و نائب رئيس كانون وكلاي دادگستري ، نمايندگاني از وزارت دادگستري و تعدادي از طراحان طرح مورد بررسي قرار گرفته كه در نهايت با رأي نمايندگان كميسيون به تصويب نرسيد. مقنيان در خصوص دلايل رد اين طرح افزود: بر اساس ماده ۱۸۷ قانون برنامه پنج ساله سوم به كساني كه داراي ليسانس حقوق بودند اجازه وكالت و مشاوره حقوقي داده شده بود كه اين قانون پنج سال قابليت اجرايي داشت، كه بسياري از نمايندگان يكي از دلائل رد اين طرح را عدم موفقيت اين قانون اعلام كردند و اظهار داشتند كه بسياري از كساني كه طبق اين ماده به عنوان وكلاي دادگستري پذيرفته شده اند فاقد آموزش هاي لازم بودند و به دليل عدم كارآموزي و عدم اطلاع از بسياري از قوانين در وكالت موفق نبودند.

استقرار قطعي بيش از ۴ هزار پزشك
در روستاهاي كشور آغاز شد
فارس: محمد اسماعيل اكبري گفت: از صبح امروز ۴۷۸۰ پزشك به همراه تيم هاي پزشكي همراه و مجهز در روستاهاي محروم كشور مستقر شدند.
محمد اسماعيل اكبري معاون سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي در نشست تخصصي پيشرفت ايران در مورد برنامه هزاره سوم كه درباره كاهش مرگ و مير كودكان و بهبود بهداشت مادران برگزار  شد، افزود: استقرار ۴۷۸۰ پزشك در روستاهاي كشور به معناي استقرار ۲۹ هزار نفر در قالب تيم پزشكي در روستاهاي كشور است.
وي گفت: همراه هر پزشك در روستاهاي كشور يك تيم ۶ نفره وجود دارد كه وظيفه آن كامل كردن چرخه پزشكي كشور مي باشد، در روستاهاي كشور تيم هاي بهداشتي از چرخه اي كامل يعني شامل داروخانه ، تزريقات ، شكسته بندي و حتي در بيشتر آنهاپايگاه  تنظيم برنامه غذايي برخوردار هستند. اكبري افزود: در حال حاضر در كشور ما ديگر نگران مرگ و مير مادران و نوزادان نيستيم زيرا ما توانسته ايم بيشتر بيماري ها را از بين برده و ريشه كن كنيم اما هنوز هم تا رسيدن به سطح مطلوب زمان زيادي را در پيش داريم.
وي گفت: در سند راهبردي ۸ ماده اي سازمان ملل شايد تنها دو يا سه هدف به بهداشت ربط داشته باشد اما با كمي توجه به اهداف به اين نتيجه مي رسيم كه تمام هشت مورد از اهداف اين سند به بهداشت مرتبط است.
معاون سلامت بهداشت افزود: در كشورهاي آفريقايي از هر صد نفر نوزاد و مادر ۸۵ نفر در معرض نابودي در اثر نبود سلامت كافي هستند كه اين رقم در حال حاضر در كشور به يك صدم اين رقم رسيده است.
وي در پايان گفت: بايد نوع درمان و ويزيت مريضان از كليشه اي بودن درآمده و جامعه پزشكان به سمت درمان اجتماعي كه همان نوع مدرن درمان مي باشد قدم بردارند.
اكبري اضافه كرد: يكي از موفقيت هاي طرح پزشك خانواده در روستاها با مردم سركار داشتن و در كنار مردم بودن است يعني پزشك حتي بر جيره و سبد غذايي بيمار خود نيز اشراف كامل داشته و بر آن نظارت مي كند.

بهره برداري از ۱۰ هزار كلاس درس در سال تحصيلي جديد
گروه علمي- فرهنگي: رييس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس استان تهران اعلام كرد: با بهره برداري از ۲۳ پروژه آموزشي در ابتداي سال تحصيلي جديد، ۱۰۳۳ كلاس درس، به شهرستانهاي استان تحويل داده مي شود. به گزارش ايسنا اصلاني در جريان بهره برداري از طرحهاي عمراني آموزشي در كرج افزود: اين طرحها درحالي به بهره برداري مي رسند كه تنها ۱۲ درصد اعتبارات لازم اختصاص يافته و مابقي آن توسط كمك هاي مردمي تامين شده است؛ بطوريكه در سال ،۸۳ ۲۸۰ ميليارد ريال اعتبار از طريق كمكهاي مردمي جذب شد و اين ميزان در سال ۸۴ بالغ بر ۴۴۰ ميليارد ريال تعهد شده است. به گفته اصلاني، رقم كمكهاي مردمي طرحهاي عمراني آموزشي در سال ۸۴ نسبت به سال پيش از آن، ۷۰ درصد رشد داشته است.

چگونگي پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد
رشته هاي برون مرزي دانشگاه  آزاد
گروه علمي- فرهنگي: چگونگي پذيرش متقاضيان رشته هاي برون مرزي دانشگاه  آزاد اسلامي در مقطع كارشناسي ارشد اعلام شد. آن دسته از متقاضيان رشته هاي دائر در واحدهاي دانشگاهي برون مرزي دانشگاه آزاد كه در آزمون كارشناسي ارشد سال ۸۴ اين دانشگاه شركت نموده اند در صورت تمايل به ادامه تحصيل در اين واحدهاي دانشگاهي مي توانند بدون توجه به نمره اكتسابي و با تكميل و ارسال فرم مندرج در ويژه نامه اعلام نتايج اين آزمون آمادگي خود را در جهت تحصيل در واحدهاي برون مرزي اعلام كنند. هزينه متوسط تحصيل در واحدهاي برون مرزي واحد آكسفورد انگلستان سالانه حدود ۵۰۰۰ الي ۷۰۰۰ پوند معادل ۸۰۰۰ الي ۱۱۰۰۰ دلار و در امارات متحده عربي سالانه حدود ۶۵۰۰ دلار مي باشد. داوطلبان به لحاظ مقررات نظام وظيفه و يا قوانين كشوري و لشگري نبايد منعي جهت خروج از كشور داشته باشند.

محدوديت  هاي ترافيكي پايان هفته اعلام شد
گروه اجتماعي: پليس راه نيروي انتظامي، با توجه به حجم فزاينده سفر در تعطيلات آخر هفته به منظور افزايش ايمني و ايجاد كشش رواني و تسهيل در عبور و مرور در روزهاي دهم و يازدهم شهريورماه، محدوديت  هاي ترافيكي را در جاده  هاي كشور اعلام  كرد.
به گزارش ايلنا، بر اين اساس در محور هراز از ساعت ۱۳ تا ۲۳ روز پنج شنبه و جمعه دهم و يازدهم شهريورماه تردد موتورسيكلت و وسايل نقليه سنگين باربري به استثناي كاميون  هاي حامل مواد سوختي و فاسد شدني، ممنوع است. همچنين، از ساعت ۱۴ تا ۲۳ روز جمعه يازدهم شهريورماه تردد كليه وسايل نقليه از دوراهي رودهن به سمت آمل، ممنوع است. بر پايه اين گزارش، از ساعت ۱۶ تا ۲۳ روز جمعه يازدهم شهريورماه تردد كليه وسايل نقليه از آب  اسك تا دوراهي رودهن به صورت يك طرفه است. پليس راه ناجا، اعلام كرد: از ساعت ۱۴ تا ۲۴ روز جمعه يازدهم شهريورماه نيز تردد كليه وسايل نقليه از محور كندوان- كرج به چالوس ممنوع بوده و نيز از ساعت ۱۶ تا ۲۴ همين روز، تردد كليه وسايل نقليه از مرزن  آباد دوراهي دزدبن به سمت كرج، يك طرفه است.
در محور قزوين- رشت و بالعكس نيز از ساعت ۱۲ تا ۲۴ روز جمعه تردد كليه وسايل نقليه سنگين و نيمه  سنگين و تريلي به جز كاميون هاي حامل مواد سوختي و فاسد شدني ممنوع است و نيز تردد در محور فيروزكوه از ساعت ۱۲ تا ۲۴ روز جمعه ممنوع است. بر اساس اين گزارش، در استان گلستان ، محدوده جنگل گلستان به سمت بجنورد به علت جاري شدن سيل تا اطلاع ثانوي مسدود است. همچنين، به علت رانش كوه در محدوده گردنه صائين در محور اردبيل- سراب تردد از جاده قديم صورت مي  گيرد.
بر پايه گزارش پليس راه ناجا، تردد موتورسيكلت در ايام تعطيل از محور كندوان- كرج- چالوس و بالعكس ممنوع است، همچنين تردد وسايل نقليه سنگين و نيمه سنگين باربري از محور كرج- چالوس كماكان ممنوع است.

مستمري معلولين تا ۲ هفته ديگر پرداخت مي شود
مهر: معاون توانبخشي و اشتغال سازمان بهزيستي گفت: مستمري معلولين به صورت ماهيانه پرداخت مي شود و تنها مشكل موجود تاخير در پرداخت مابه التفاوت افزايش مستمري معلولين در چند ماه گذشته است كه آن نيز حداكثر تا ۲ هفته ديگر پرداخت مي شود.
دكتر مسعود حيدر نژاد با بيان اين مطلب در خصوص تاخير چند ماهه در پرداخت افزايش مستمري معلولين تحت پوشش بهزيستي افزود: مستمري معلولين از بودجه اختصاص يافته به بهزيستي ماهيانه و يا هر ۳ ماه يك بار به صورت علي الحساب به آنها پرداخت مي شود و تاخير زيادي در اين زمينه وجود ندارد .
وي خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه اعتبار افزايش مستمري معلولين بايد از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اختصاص يابد بنابراين بدليل تاخير در امضاي توافقنامه از سوي اين سازمان ، پرداخت مستمري ها نيز چندين ماه به تاخير افتاد اما در حال حاضر اين توافق صورت گرفته و به زودي مبلغ افزايش مستمري معلولين پرداخت خواهد شد.معاون توانبخشي و اشتغال سازمان بهزيستي در خصوص مبلغ افزايش مستمري در نظر گرفته شده براي معلولين ، تاكيد كرد: در گذشته به خانواده داراي يك معلول ۸ هزار تومان ، داراي ۲ معلول ۱۰ هزار تومان ، ۳ معلول ۱۲ هزار تومان و ۵ معلول نيز ۱۶ هزار تومان اختصاص مي يافت و هم اكنون با افزايش اين مبلغ در مجموع مستمري معلولين بين ۲۰ تا ۳۸ هزار تومان پرداخت مي شود.

دادسراهاي ويژه تخلفات پزشكي ايجاد مي شود
مهر: رئيس سازمان نظام پزشكي گفت: پيشنهاد تأسيس دادسراهاي ويژه رسيدگي به تخلفات پزشكي ارائه شده كه در صورت تصويب تا پايان سال جاري راه اندازي خواهد شد.
دكتر سيدشهاب الدين صدر با اشاره به تشكيل هيأت رسيدگي به شكايات پزشكي در سازمان نظام پزشكي كشور گفت: در راستاي اجراي قانون جديد اين سازمان و رسيدگي به شكايات پزشكي ۱۹۰ هيأت بدوي در شهرستانهاي كشور تشكيل شده كه پس از مطرح شدن و رسيدگي اوليه به اين گونه شكايات پرونده براي رسيدگي به هيأت تجديد نظر مراكز استانها ارسال مي شود.

تأثير ناگوار بازي هاي خشن رايانه اي
بر رفتار پرخاشگرانه كودكان
000714.jpg
فارس: پژوهش هاي ۲۰ ساله محققان نشان مي دهد، بازي هاي رايانه اي خشن مي تواند در كوتاه وبلند مدت رفتار پرخاشگرانه را در كودكان و جوانان افزايش دهد.
به گزارش انجمن روانشناسي آمريكا، طبق يك بررسي تجربي از تحقيقات ۲۰ ساله اخير، بازي هاي رايانه اي خشن مي تواند در كوتاه و بلندمدت رفتار پرخاشگرانه را در كودكان و جوانان افزايش دهد.
اين يافته ها، كه در صدوسيزدهمين همايش ساليانه اتحاديه روانشناسان آمريكا در واشنگتن اعلام شد، نشان مي دهد رفتارهاي پرخاشگرايانه كودكاني كه بازي هاي رايانه اي خشن و پر از صحنه هاي جنگي بازي مي كنند، نسبت به كودكاني كه چنين بازي هايي نمي كنند، بسيار بيشتر است.
طبق نظريه محققان دانشگاه سينت لئو، جواناني كه اقدام به بازي هاي رايانه اي خشن در مدت زمان كوتاه مي كنند، دچار افزايش رفتارهاي پرخاشگرايانه اي مي شوند كه متأثر از بازي ها است.
اين مطالعات نشان مي دهد، حتي ۱۰ دقيقه بازي كردن با بازي هاي رايانه اي خشن، نيز موجب افزايش عكس العمل ها و برخوردهاي پرخاشگرايانه و ستيزه جويانه كودكان مي شود.
بر اساس اين مطالعات، دانش آموزاني كه مدت زمان بيشتري را صرف اين بازي ها مي كنند، طبق نظر معلمان خود نسبت به دانش آموزان ديگر كينه توزتر هستند و همچنين در تكاليف مدرسه خود بسيار ضعيف عمل مي كنند.
از سوي ديگر بازيكنان اين بازي ها گرايشي به تقليد از حركات بازي ها دارند و براي مثال كودكاني كه بازي كاراته مي كنند، هنگامي كه با دوستان خود بازي مي كنند سعي در تكرار اين حركات دارند.
محققين همچنين دريافتند كه پسران نسبت به دخترها گرايش بيشتري به اين گونه بازي ها دارند.
اين گزارش مي افزايد، پسرها ممكن است بيشتر اين بازي ها را انجام بدهند و دخترها نسبت به اين بازي ها كم انگيزه تر مي باشند. اما دختراني كه بازي هاي خشن را انجام مي دهند ترجيح مي دهند با اسباب بازي هاي خشونت بار بازي كرده و رفتارهاي پرخاشگرانه را هنگام بازي بيشتر نشان مي دهند.
بر پايه همين گزارش، تغييرات اخيري كه در محدود كردن گروه هاي سني و درجه بندي بازي ها در آمريكا اعمال شده است، خريد و بازي اين چنين نرم افزارهايي را مشكل كرده است.اما روانشناسان اعلام كرده اند كه تحقيقات بعدي راجع به اين موضوع خواهد بود كه چرا كودكان و جوانان اين گونه بازي هاي رايانه اي را به تفريح در بيرون از منزل ترجيح مي دهند و چرا اين افراد به سمت و سوي اين گونه بازي ها كشيده مي شوند.

درخواست دانشجويان پزشكي دانشگاه هاي تهران
امتحان دستياري پيش از گذراندن طرح برگزار شود
گروه علمي فرهنگي: بيش از هزار دانشجوي پزشكي دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران با امضاي طوماري خواستار فراهم آمدن امكان شركت در امتحان دستياري پيش از گذراندن طرح شدند.
رضا شيرالي، دبير شوراي صنفي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين خبر گفت: در اين طومار كه به عباسعلي رستمي عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تقديم شد، ضمن احترام به اهداف بهداشتي و درماني قانون خدمت پزشكان و پيراپزشكان از مجلس خواسته شد تا قانون فوق به گونه اي اصلاح شود كه همه دانشجويان پزشكي بتوانند قبل از گذراندن طرح در امتحان دستياري شركت كنند و آنهايي كه پذيرفته نشده اند مشمول قانون طرح شوند، به اين ترتيب كوچكترين خللي در تأمين بهداشت و درمان مناطق محروم ايجاد نمي شود.
وي افزود: در مذاكرات صورت گرفته قرار بر اين شد تا ضمن طرح موضوع در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، وقتي از وزير جديد بهداشت گرفته شود تا مسايل و مشكلات دانشجويان پزشكي به وي منتقل شود.

مركز كنترل و حفاظت موزه  پارس به بهره برداري رسيد
گروه علمي- فرهنگي: مركز كنترل و حفاظت فيزيكي موزه پارس با اعتباري نزديك به ۷۰ ميليون تومان به بهره برداري رسيد. در شيراز، مركز كنترل و حفاظت فيزيكي موزه پارس با حضور محمد ابراهيم انصاري لاري- استاندار فارس- و عليرضا قائديان- رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين استان- به بهره برداري رسيد. به گزارش ايسنا، موزه پارس واقع در مجموعه زنديه و در مجاورت ارگ كريم خاني است كه آرامگاه منسوب به كريم خان زند (عمارت كلاه فرنگي) نيز در آن قرار دارد. موزه يادشده علاوه بر آثاري از دوران زنديه و ديگر دوره هاي تاريخي ايران زمين، داراي نسخه هاي خطي از قرآن مجيد نيز مي باشد كه با به سرقت رفتن يكي از نسخ خطي قرآن (منسوب به حضرت علي (ع)) در اين موزه، ضرورت مركز كنترل و حفاظت فيزيكي اين موزه احساس شد. اين موزه علاوه بر داشتن سيستم اعلام حريق، داراي سيستم هوشمند ديگري است كه چنانچه سارق خود را با هر وسيله اي ديگر بپوشاند نيز زنگ اعلام خطر به صدا درخواهد آمد. اين سيستم همچنين نزديك به چهار سال، كليه رفت و آمدها را در خود ضبط مي كند و پس از انتقال به cd، مجدداً براي ضبط تمام اتفاقات و رفت و آمدهاي موزه آماده مي باشد.
در حاشيه بهره برداري از مركز يادشده، خبرنگار بخش ميراث فرهنگي ايسنا از رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فارس درباره سرنوشت قرآن به سرقت رفته موزه پارس جويا شد كه وي بي اطلاعي خود را از وضعيت آن اظهار كرد و گفت: هيچ خبري از قرآن به سرقت شده نداريم.

آغاز آموزش بهداشت به دانش آموزان
مهر: رئيس اداره بيماريهاي منتقله از آب و غذاي مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت گفت: تعداد مبتلايان به وبا با افزايش۴ مورد به ۹۶۳ مورد رسيد.
دكتر محمود سروش افزود: تغييرات در تعداد مبتلايان به وبا در استان هاي مختلف كشور فقط مربوط به استان گيلان با افزايش ۴ مورد و استان همدان با افزايش ۳ مورد بوده و تعداد مبتلايان در استان هاي ديگر كشور تفاوتي نداشته است.
دكتر سروش با بيان اين كه والدين از هم اكنون توصيه هاي بهداشتي لازم را به فرزندان محصل خود شروع كرده و تا باز شدن مدارس اين آموزشها را ادامه دهند، گفت: عدم خريد مواد غذايي و خوراكي ها از دستفروشان اطراف مدارس، نخريدن آب ميوه هاي دست ساز از آب ميوه فروشيها، توجه به تاريخ مصرف كيك و كلوچه هاي مصرفي، توجه به علامت استاندارد بر روي بسته بنديهاي خوراكي، شستن  دستها با آب و صابون پيش از خروج از منزل به علت وجود احتمال حامل سالم وبا در منزل، شستن دستها با آب و صابون هنگام ورود به منزل و بازگشت از مدرسه و در نظر گرفتن ليوان اختصاصي براي فرزندان از جمله توصيه هاي بهداشتي ضروري است كه بايد توسط والدين به فرزندان به ويژه محصلان صورت گيرد.

خلف وعده در تحويل ماشين هاي ويژه معلولان
ايلنا: رئيس انجمن حمايت از حقوق معلولان، اعلام كرد: مسئولان شهرداري براي تحويل ماشين  هاي ويژه معلولان، خلف وعده كردند.
علي همت محمودنژاد، رئيس انجمن حمايت از حقوق معلولان، گفت: شهردار سابق، دستور اكيدي بر تحويل خودروهاي ويژه معلولان داده بود؛ اما در حال حاضر هيچ كدام از مسئولان به اين بحث توجه نمي  كنند. وي افزود: با وجود تمام پيگيري  هاي انجمن براي تحويل گرفتن ماشين  هاي ويژه معلولان، به هيچ نتيجه  اي نرسيده  ايم. به گفته محمودنژاد، ماشين  هاي ويژه معلولان بسيار ضروري است؛ زيرا بسياري از معلولان در تردد خود با مشكل روبه رو هستند. وي تصريح كرد: تأمين اتومبيل  هاي ويژه معلولان، بايد مورد توجه مسئولان قرار گيرد و هر چه سريع  تر اين اتومبيل  ها را تأمين كنند. رئيس انجمن حمايت از حقوق معلولان، با اشاره به بي  توجهي مسئولان، گفت: متأسفانه بحث تحويل ماشين  هاي ويژه معلولان به فراموشي سپرده شده است و كسي پيگير آن نيست.

پوشاندن سر هنگام خواب باعث آسيب مغزي مي شود
ايسنا: پوشاندن سر حين خواب، موجب ازدياد غلظت دي اكسيدكربن و كاهش غلظت اكسيژن و متعاقبا آسيب به مغز مي شود.
براساس يافته هاي يك پايان نامه در دانشگاه ملبورن استراليا با موضوع «علل ايجاد آسيب مغزي» ،  نخوردن صبحانه نيز، باعث افت قند خون و نرسيدن مواد غذايي كافي به مغز و انحطاط تدريجي اين ارگان حياتي است. همچنين در اين پايان نامه آمده است : پرخوري نيز، يكي ديگر از فاكتورهايي است كه سبب سفت شدن شريانهاي مغز و آسيب به آن مي شود. به علاوه، مصرف سيگار يا قرار گرفتن طولاني مدت در معرض هواي آلوده هم باعث كاهش اكسيژن سلول هاي مغزي و تخريب آنها مي شود. گفتني است، مصرف بيش از حد شيريني جات، فعاليت بيش از حد مغزي در زمان بيماري و كم حرفي مفرط نيز، از ديگر علل آسيب مغزي عنوان شده است.

صدور كارت خود اشتغالي براي بيكاران
مهر: فرهنگسراي كار به منظور شناسايي افراد داراي مهارت كاري و ايجاد اشتغال مبادرت به صدور كارت خود اشتغالي مي كند .
رمضانعلي لطفي با بيان اين مطلب افزود: افراد متقاضي مي توانند با به همراه داشتن فتوكپي شناسنامه و يك قطعه عكس با مراجعه به فرهنگسراي كار نسبت به دريافت كارت خود اشتغالي اقدام نمايند تا از تسهيلات و تمهيداتي كه براي آنان انديشيده شده بهره مند شوند.رئيس فرهنگسراي كار در ارتباط با تخصيص وام به افراد خود اشتغال گفت : پرداخت وام به افراد خود اشتغال بر عهده وزارت كار و امور اجتماعي است و فرهنگسراي كار تنها مبادرت به تهيه مكاني براي فروش توليدات افراد خود اشتغال مي نمايد.

اعلام آخرين نرخ رشد جمعيت كشور
ايسنا: بر اساس برآوردهاي موجود، جمعيت كشور در سال ۸۳ ، ۶۷ ميليون و ۶۵۶ هزار نفر بوده و متوسط نرخ رشد سالانه آن به حدود ۶/۱ درصد رسيده است.
در سال هاي اخير همراه با خروج جمعيت انبوه متولدان اوايل دهه ۶۰ از گروه سني صفر تا ۱۴ سال و كاهش ضريب جواني جمعيت، بر سهم جمعيت ۶۴ - ۱۵ سال كشور افزوده شد. سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با انتشار اين ارقام، شمار جمعيت گروه سني ۲۹ - ۱۵ سال كشور در سال ۸۲ را معادل۴۰/۲۰ ميليون نفر و در سال ۸۳ ، ۶/۲۳ ميليون نفر اعلام كرد. بر اساس اين گزارش، مهمترين موفقيت كشور در زمينه مسائل جمعيتي برنامه سوم توسعه، تثبيت نرخ رشد جمعيت كشور به رغم افزايش جمعيت واقع در سنين باروري بوده و اين امر تحت تأثير روند نزولي بيش از انتظار نرخ باروري بوده است.

والدين و فرزندان پول پرست
000717.jpg
فارس: مطالعات نشان مي دهد، پول پرستي والدين بر نگرش كودكان به پول و ماديات تاثيرگذار است و والدين پول پرست، اغلب فرزندان پول پرستي هم خواهند داشت.
به گزارش پايگاه اينترنتي كورير، هرچه والدين پول پرست باشند و به ماديات بيشتر اهميت بدهند، فرزندان آنها نيز چنين رويكردي به ماديات و پول خواهند داشت. بر اساس مطالعات پژوهشگران ايتاليايي، خانواده هايي كه در آنها فقط صحبت از پول، حساب بانكي، چك، وام و غيره است، بيشتر فرزندان پول پرست تربيت مي كنند تا خانواده هايي كه نسبت به پول و ماديات رويكرد متعادلي دارند. پژوهشگران به والدين توصيه مي كنند تا آنجا كه مي توانند از به ميان آوردن بحثهاي پولي همچون پاس شدن يا نشدن چك، گرفتن وام، خرج كردن پول و غيره در محيط خانواده خودداري كنند، چرا كه هرچه در خانواده به اين موارد اهميت بيشتري داده شود، فرزندان نيز در زندگي خود به آنها اهميت بيشتري مي دهند. در مقابل، محققان توصيه مي كنند والدين از ريخت و پاش هاي فرزندان خود جلوگيري كنند و به آنها بياموزند كه به دست آوردن پول به راحتي حاصل نمي شود. محققان مي گويند فرزندان از دوران دبيرستان بايد كم كم با اصول پول و بانك و موارد مشابه آگاه شوند، ولي توصيه مي كنند والدين از اعطاي دسته چك شخصي به فرزندانشان تا زماني كه دانشگاه را تمام نكرده اند، خودداري كنند.

۲ برابر شدن مستمري خانواده هاي تحت پوشش كميته امداد
فارس: معاون امور حمايت خانواده كميته امداد امام خميني(ره) گفت: امسال ۴۶۶ ميليارد تومان مستمري براي توزيع بين خانواده هاي تحت حمايت اين نهاد در سطح كشور اختصاص يافته است.
به گزارش روابط عمومي كميته امداد امام خميني(ره) «بحيراني» شمار افراد تحت پوشش اين نهاد را يك ميليون و ۴۸۶ هزار خانوار با جمعيتي قريب به ۴ ميليون و پانصد هزار نفر اعلام كرد و افزود: ۶۰ درصد اين افراد را زنان سرپرست خانوار تشكيل مي دهند. معاون حمايت خانواده كميته امداد امام خميني(ره) همچنين از برنامه ريزي اين نهاد براي اهداي جهيزيه به ۷۰هزار نوعروس خانواده بزرگ كميته امداد خبر داد و خاطرنشان كرد: به طور متوسط براي هر نو عروس سه ميليون ريال جهيزيه تهيه مي شود.

شير براي دختران راهنمايي
مهر: طرح تغذيه شير از آغاز سال تحصيلي جديد در مدارس دخترانه راهنمايي سراسر كشور اجرا خواهد شد. معاون سازمان آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران گفت : اين طرح در كليه مدارس دخترانه راهنمايي كشور اجرا مي شود و در شهرستانهاي استان تهران نيز ۱۷۰ هزار دانش آموز دختر زير پوشش اين طرح قرار خواهند گرفت.سيد مسيح الله اعلايي افزود : در مدارس شبانه روزي شهرستانهاي استان تهران هم اين طرح در مدارس دخترانه و پسرانه اجرا مي شود و بيش از ۲۰ هزار دانش آموز اين مدارس تحت پوشش طرح قرار خواهند گرفت.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |