پنجشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۹ - Sep 1, 2005
نتيجه تازه ترين تحقيق دانشمندان
تلفن همراه تا سال دهم سرطانزا نيست
000705.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: از زماني كه گوشي هاي تلفن همراه به بازار آمده است هر روز اخبار ضد و نقيضي در مورد سرطانزا بودن اين وسيله مخابراتي به گوش مي رسد اما آيا واقعا استفاده از تلفن همراه باعث ايجاد سرطان مي شود؟
اخيرا دانشمندان پس از انجام يك پژوهش بسيار طولاني و در عين حال دقيق به اين نتيجه رسيده اند كه استفاده از تلفن همراه حداقل در ۱۰ سال اول استفاده خطر ابتلا به سرطان را در بر ندارد.پيش از اين برخي از دانشمندان مدعي شده بودند كه استفاده مداوم از تلفن همراه در دراز مدت منجر به ايجاد تومورهاي سرطاني در كنار عصب هايي مي شود كه مغز و گوش را به يكديگر متصل مي كنند.
اما تحقيق اخير در چهار كشور اروپايي كه با حضور بيش از ۴ هزار نفر صورت گرفته است ادعاهاي قبلي دانشمندان را نقض مي كند. با اين حال پزشكان كماكان توصيه مي كنند كه مردم براي مدت طولاني از تلفن هاي همراه استفاده نكنند. البته اين توصيه به منزله يك اقدام پيشگيرانه است و نبايد به دليل سرطانزا بودن تلفن هاي همراه تلقي شود.
در حال حاضر بيش از يك ميليارد نفر در سراسر جهان از تلفن همراه استفاده مي كنند و به همين دليل بر شدت نگراني ها افزوده شده است. دانشمندان مي گويند در آينده بايد تحقيقات بيشتري صورت بگيرد تا اينكه مشخص شود آيا استفاده دراز مدت از تلفن همراه از سال دهم به بعد منجر به ايجاد اختلال در سلامت انسان خواهد شد يا خير.
اخيرا يك گروه خصوصي كه با دولت انگليس همكاري علمي و تحقيقاتي دارد به بررسي امنيت گوشي ها ي تلفن همراه در اواخر دهه ۱۹۹۰ پرداخت كه به اين نتيجه رسيد كه اين تلفن ها براي سلامتي انسان خطر ندارند. البته اين دانشمندان هشدار دادند كه تشعشعات گوشي هاي تلفن همراه شايد تاثير منفي بر سلامت انسان در دراز مدت بگذارد به همين دليل بايد در زمينه استفاده از اين وسيله اقدامات پيشگيرانه صورت بگيرد.
در حال حاضر به صاحبان تلفن همراه توصيه مي شود تا آنجايي كه ممكن است مدت زمان مكالمات تلفني خود را كوتاه نمايند و كودكان زير ۱۶ سال نيز تنها در مواقع اضطراري از تلفن همراه استفاده كنند چون بخش هاي مختلف مغز آنان در حال شكل گيري است و استفاده از تلفن ممكن است در فرايند رشد اختلال ايجاد كند. نتايج تحقيقات انجام شده در چهار كشور انگليس، دانمارك، فنلاند و نروژ نشان مي دهد كه از ميان ۴۲۳۱ نفري كه تحت آزمايش هاي مختلف قرار گرفتند تنها ۶۷۸ نفر دچار مشكلات مغزي شده  اند و ۳۵۵۳ نفر ديگر كاملا سالم هستند.
البته ميان بيماريها ي اين افراد و مدت زماني كه آنها از تلفن همراه استفاده مي كردند هيچ رابطه اي كشف نشد.
همچنين ارتباطي ميان استفاده نكردن از هندزفيري و مشكلاتي كه بيماران با آن مواجه شدند به چشم نخورد.
در مجموع اينگونه به نظر مي رسد كه در ۱۰ سال اول استفاده از تلفن همراه، خطري مغز انسان را تهديد نمي كند اما هنوز مشخص نيست كه آيا از سال دهم به بعد صاحبان تلفن دچار مشكل خواهند شد يا خير.
پرفسوري كه مسئوليت اين تحقيق را بر عهده داشته مي گويد: هنوز مشخص نيست كه آيا در دراز مدت استفاده از تلفن همراه، سلامت انسان را تهديد خواهد كرد يا نه كه براي دستيابي به پاسخ اين ابهام بايد تحقيقات بيشتري انجام داد. با آنكه نتيجه تحقيق اخير خبر خوشي براي صاحبان تلفن همراه است اما بايد با احتياط به آينده نگريست.
از سوي ديگر يك محقق كه در اين زمينه فعاليت دارد مي گويد: تحقيق اخير دانشمندان ثابت كرد كه استفاده از تلفن همراه باعث افزايش بروز تومورها ي سرطاني در مغز انسان نمي شود اما با توجه به اينكه تكنولوژي تلفن همراه تكنولوژي جديدي است به همين دليل دانشمندان بايد كماكان به تحقيقات خود در اين زمينه ادامه بدهند.
در همين حال دانشمندان سوئدي مي گويند كه تحقيقات آنها حاكي از بروز افزايش احتمال بروز تومورهاي سرطاني در مغز انسان از سال دهم به بعد مي باشد.
در اين ميان اين مردم هستند كه از انتشار خبرها ي ضد و نقيض در مورد امنيت استفاده از تلفن همراه دچار ترديد و استرس مي شوند.

ربوپت
000708.jpg
گروه انفورماتيك- مرتضي اسلام زاده: «ربوپت» موجودي دوست داشتني و جالب و تركيبي از فناوري و شخصيت است. اين ربات تقريباً قادر به انجام كارهايي است كه يك سگ انجام مي دهد. اين حيوان دست آموز خانگي توسط دستگاه كنترل از راه دور برنامه ريزي و هدايت مي شود.
اين حيوان خانگي آخرين نوآوري دكتر ريچارد نورث، يكي از دانشمندان سازمان فضايي ايالات متحده (ناسا) است. دكتر نورث پيش از اين و در آستانه سال ميلادي گذشته ربو «ساپي ين» را كه پرفروش ترين اسباب بازي سال شناخته شد را اختراع كرده بود.
ريچارد نورث يك نوآور و سازنده مستقل اسباب بازي است كه اختراعات فراواني در اين زمينه به ثبت رسانده است. او مي گويد: من فكر مي كنم نكته قابل توجه در مورد بوساپي ين اين بود كه همان قدر كه اين ربات مورد قبول كودكان بود، مورد توجه بزرگسالان نيز قرار گرفت. اين مسأله شكاف سني بين اين دو گروه را از بين برد. «ربوپت» نيز همين راه را دنبال خواهد كرد. فروش سالانه اسباب بازي در بريتانيا بالغ بر ۱/۲ ميليارد پوند است و ريچارد فكر مي كند اسباب بازي هاي مكانيكي وقتي پيشرفته تر مي شوند سهم بيشتري از اين فروش را به خود اختصاص خواهند داد.
موزه علوم لندن محل گردهمايي اين نوع اسباب بازي هاي مكانيكي شده است و سازندگان آنها براي به دست آوردن محل نمايش اسباب بازي هاي خود قبل از سال نو ميلادي رقابت تنگاتنگي با يكديگر دارند.
ريچارد مي گويد كه اسباب بازي هاي مكانيكي پلي هستند كه نيازهاي سرگرم شدن بزرگسالان و كودكان را به هم متصل كرده اند. وي مي افزايد: عطش زيادي براي اين موضوع وجود داشت، ما مي دانيم اسباب بازي هاي زيادي براي كودكان وجود دارد، اما اين گونه اسباب بازي ها براي بزرگسالان هم ايجاد تفريح مي كنند. امروزه بازگشت دوباره محصولاتي را مشاهده مي كنيم كه دوران جواني بزرگسالان را برايشان تداعي مي كند و در قرن ۲۱ به عنوان اسباب بازي به بزرگسالان فروخته مي شود.
توانايي ها، امكانات و صداهاي الكترونيكي ربوپت مي تواند امسال او را به عنوان يكي از بهترين دوستان الكترونيكي براي كودكان و بزرگسالان معرفي كند.
با اين كنترل كننده و با تشويق رفتار خوب و تنبيه رفتار بد مي توان براي اين ربات شخصيت آفريني كرد. تحسين و ستايش زيادي او را به تكرار اعمال خوب و تنبيه بيش از حد او را از كارهاي نادرست دور خواهد كرد. حسگرهاي پيشرفته از برخورد او با موانع و ارتفاع جلوگيري مي كند. اگر دكمه  اي اشتباه فشار داده شود چاره اي جز رفتن به يك دامپزشك الكترونيكي نخواهد بود.

آسپرين مقاوم در برابر سرطان سينه
000711.jpg
گروه دانش- علي اصغر محمدي: تحقيقات دانشمندان و دانش پژوهان در مورد فوايد داروها همچنان ادامه دارد، يكي از اين داروها آسپرين است كه همه ساله تحقيقات گسترده و وسيعي روي آن صورت مي گيرد.
براساس تحقيقات جديد علمي آسپرين، دارويي شگفت انگيز است كه مي تواند از بروز حمله قلبي جلوگيري كند و احتمالاً مي تواند سبب كاهش موارد ابتلا به سرطان سينه در خانم ها نيز بشود.
به گفته پژوهشگران نتايج اين تحقيقات جديد كه به زودي در نشريه انجمن پزشكي آمريكا چاپ خواهد شد بسيار اميدواركننده است، ولي پيش از تجويز اين دارو به بيماران مبتلا به سرطان سينه بايد تحقيقات وسيع تري در اين زمينه صورت بگيرد.
تحقيقات براي پي بردن به اين مسأله است كه آيا آسپرين تأثير در رشد بعضي از غده ها دارد يا نه. برخي از آزمايش ها نشان داده است كه استفاده از آسپرين به كوچك شدن غده هايي كه هورمون هايي همچون استروژن و پروژسترون كه عامل تقويت آنها است منجر مي شود. آزمايش هاي اخير نشان داده است كه خطر ابتلا به سرطان سينه در خانم هايي كه چهار بار در هفته و به مدت سه ماه از اين آسپرين استفاده مي كنند سي درصد كاهش يافته است.
پژوهشگران هنوز در اين باره كه آيا آسپرين در توليد استروژن اخلال ايجاد مي كند يا نه ترديد دارند. آزمايش هاي مشابهي نشان داده است كه استفاده از آسپرين احتمالاً درصد ابتلا به سرطان لوزالمعده رحم و غدد لنفاوي را نيز كاهش مي دهند.
دانشمندان اين آزمايش را بر روي ۱۴۴۲ بيمار مبتلا به سرطان سينه كه سن آنها ۵۹ سال بود انجام دادند و نتايج آن را با گروه سني مشابهي كه سابقه مصرف آسپرين نداشتند مقايسه كردند. نتيجه تحقيقات نشان داد كه آسپرين روي زناني كه دوران پيش از يائسگي را مي گذرانند بيشتر از زنان جوان تر تأثير مي گذارد. آسپرين برخلاف مسكن هاي ديگر نظير آي بوپروفن و اسيدومنوفن از توليد اسيد موسوم به آنزيم پروستاگ لندينز جلوگيري مي كند.
اين آنزيم عامل لخته شدن خون و توليد استروژن است و بنابر اين مصرف آسپرين احتمالاً به طور غيرمستقيم توليد استروژن را در سينه كاهش مي دهد.

منبع  مناسب  اطلاعاتي  درباره  فيزيولوژي  بدن
محققان  مي گويند هوايي  كه  در زمان  بازدم  از ريه ها خارج  مي  شود حاوي  اطلاعات  مفيدي  در خصوص  فيزيولوژي  بدن  است  و به  اين  علت  بايد در آزمون ها بيشتر مورد توجه  قرار گيرد.
اخيراً متخصصان  توجه  زيادي  به  شاخص هاي  زيستي  هواي  بازدمي  نشان  داده اند كه  سهولت  استفاده  از اين  روش  يكي  از علل  آن  است.به  گفته  محققان  هواي  بازدمي  حاوي  تركيبي  پيچيده  از شاخص هاي  زيستي  است  كه  پس  از جمع آوري  بايد اجزاي  آن  مورد بررسي  قرار گيرند. گروهي  متشكل  از متخصصان  ريه  اروپا و آمريكا گرد هم  آمده اند تا درباره  روش هاي  تشخيص  اين  شاخص هاي  زيستي  و اندازه  گيري  آنها مطالعه  كنند.

نقش  ژن  ها در ترك  سيگار
تحقيقات  نشان  مي دهد ژنتيك  هر فرد در تعيين  اين كه  يك  فرد در ترك  سيگار موفق  باشد يا خير موثر است .
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  پنسيلوانيا، موفقيت  سيگاري ها در ترك  سيگار با روش  هاي  مختلف  و از جمله  استفاده  از نيكوتين  جايگزين  به  ژنتيك  فرد بستگي  دارد.تحقيق  جديد نشان  مي دهد تفاوت  در مغز افراد كه  به  علل  تفاوتهاي  ژنتيكي  به  وجود مي آيد عاملي  تعيين كننده  در ترك  سيگار است . بررسي  ژنتيك  افراد مختلف  نشان  مي  دهد افراد سيگاري  كه  دو نسخه  از ژن  دي  ار دي  دو، صد و چهل  و يك  دارند احتمال  آن كه  پس  از استفاده  از روش  هاي  ترك  سيگار با نيكوتين  موفق  باشند بيشتر است .

نقش IT در كاهش خسارات گردباد كاترينا
گروه انفورماتيك _ محمدتقي رسولي: قبل از شروع مرحله نهايي توفان و گردباد كاترينا در مناطق لوئيزيانا، آلاباما و مي سي سي پي، صليب سرخ آمريكا به سرعت شروع به راه اندازي ماهواره ارتباطي و ساير سيستم هاي رايانه اي در اين مناطق كرده تا با استفاده از اين امكانات به كمك افراد باقيمانده نيازمند، بشتابند.
اين گردباد كه اواخر هفته گذشته به جنوب آمريكا نزديك شد باعث گرديد تا مقامات واشنگتن امكانات زيادي را به مناطق اطراف آن بفرستند تا بلافاصله به كمك آسيب ديدگان بروند.
گردباد كاترينا ابتدا با سرعت ۱۴۵ متر در ساعت وارد منطقه لوئيزيانا شد و بعد از آن به سمت منطقه نيواورلئان رفت.
صليب سرخ پيش بيني كرده است كه در روزهاي آينده ابزارهايي نظير تلفن هاي ماهواره اي، ديش هاي ماهواره قابل حمل، كاميون هاي مجهز به وسايل ارتباطي، سيستم هاي راديويي مختلف و شبكه هاي رايانه اي و فرستنده هاي شبكه هاي بي سيم خواهد داشت و به سرعت در حال تهيه اين امكانات براي ارسال به مناطق آسيب ديده است.
كاميونهاي ECRV كه داراي ابزار ارتباطي زياد و سيستم راديويي بسيار قوي هستند كه تمامي فركانس هاي ممكن راديويي را كاور مي كنند.
ECRV همچنين داراي ۱۰ خط تلفن VOIP و حداقل ۱۰ دستگاه رايانه LAPTOP با امكانات بي سيم است كه نيروهاي امدادي با استفاده از آنها اطلاع رساني كنند.
همچنين ECRV داراي يك دستگاه فكس مبتني بر IP است. جهت راه اندازي و استفاده اين تجهيزات در داخل كاميون يك رايانه سرور، تجهيزات cisco نظير Router و Switch و همچنين يك صفحه كليد و ماوس و نمايشگر وجود دارد.
كليه اطلاعات كه از طريق افراد مختلف با Laptop به كاميونها فرستاده مي شود براي مراكز ارسال مي گردد و در يك پايگاه داده ها ذخيره مي شود كه از سوي نرم افزارهاي CRM شركت Siebel است.
كارت هاي debit كه در بين ساكنان مناطق مختلف تقسيم شده است مناطق مختلف كمك رساني و اسكان را به آنان نشان مي دهد.
۲۹۰۰ عضو صليب سرخ طي روزهاي اخير در حال خدمت رساني به مردم آسيب ديده هستند. همچنين شبكه دارويي PBI نيز طي روزهاي گذشته آماده فرستادن هرگونه دارويي براي آسيب ديدگان است.
بسياري از مناطقي كه در مسير توفان هستند اطلاعات رايانه اي خود را به سرعت پشتيبان گيري كرده و بر روي دستگاه هاي مختلف پشتيبان گيري ذخيره كرده و به مناطق خارج از مسير توفان فرستاده اند.
صليب سرخ آمريكا نيز سايتي راه اندازي كرده است و افرادي كه قصد كمك مالي و يا حضور در مناطق آسيب ديده را دارند مي توانند از طريق اين سايت اقدام كنند.

بررسي شناسايي حفره امنيتي خطرناك در اكسپلورر
ايرنا: شركت «مايكروسافت» در حال بررسي ادعاي محققي است كه از شناسايي يك حفره امنيتي خطرناك جديد در مرورگر «اينترنت اكسپلورر» خبر مي دهد.
به گزارش پايگاه اينترنتي «سي نت نيوز.كام» ، اين حفره امنيتي در آخرين نگارش موجود در بازار «اينترنت اكسپلورر» و در رايانه هاي استفاده كننده از سيستم عامل «ويندوز ايكس پي» و مجهز به مجموعه نرم افزارهاي به روز كننده سرويس پك۲وجود دارد.
«تام فريس» محقق شركت «ميشن ويجو» در كاليفرنيا اعلام كرد ايراد امنيتي مذكور سبب مي شود نفوذگران بتوانند به هنگام بازديد كاربران از وب سايتهاي آلوده، رمزهاي مخرب خود را بدون آگاهي كاربر به طور كامل روي رايانه نصب و اجرا كنند.
«فريس» در تاريخ ۱۴ماه اوت خبر شناسايي اين حفره را به طور محرمانه در اختيار شركت مايكروسافت گذاشت و هم اكنون نيز به منظور جلوگيري از سوء استفاده نفوذگران از انتشار جزييات مربوط به آن خودداري مي كند.
شركت مايكروسافت روز دوشنبه اعلام كرد در حال بررسي ادعاي اين محقق است و درصورت صحت آن، نرم افزار اصلاحي حفره امنيتي جديد را در برنامه ماهانه انتشار نرم افزارهاي اصلاحي خود و يا خارج از اين برنامه در اختيار كاربران قرار خواهد داد.
«فريس» در گذشته نيز موفق به شناسايي يك حفره امنيتي در سيستم عامل «ويندوز» شد و آن را به تأييد مايكروسافت رساند. وي هم اكنون براي اثبات ادعاي جديد در وب سايت شخصي خود تصاويري را قرار داده است كه نشان مي دهد مرورگر «اكسپلورر» ۶در پي اجراي يك رمز مخرب از طريق حفره تازه شناسايي شده، از كار افتاده است.
به گفته كارشناسان، مرورگر «اينترنت اكسپلورر» ۶همچنان حفره هاي امنيتي اصلاح نشده فراواني دارد.
تنها شركت تحقيقاتي معتبر «سكونيا» از سال ۲۰۰۳ تاكنون ۶۹بار در مورد شناسايي ايرادهاي امنيتي جديد در مرورگر «اينترنت اكسپلورر» ۶هشدار داده است كه مايكروسافت تاكنون تنها به ترميم حدود يك سوم آنها اقدام كرده است.

انتشار نسخه بتاي فايل سيستم جديد مايكروسافت
گروه انفورماتيك: شركت مايكروسافت روز گذشته نسخه آزمايشي فايل سيستم جديد خود را با نام WinFs زودتر از برنامه پيش بيني شده منتشر كرد.
اين فايل سيستم كه بيشتر جهت استفاده در شبكه ايجاد شده است قرار بود سال آينده منتشر شود و با توجه به اين امر امكان دارد به عنوان بخشي از ويندوز «ويستا» كه اواخر سال آينده منتشر خواهد شد، باشد.
مايكروسافت قول داده كه با استفاده از تكنولوژي WinFs، كاربران بتوانند راحت تر فايل هاي خود را جستجو كرده و مرتب كنند.
همچنين اين فايل سيستم داراي سيستم امنيتي بسيار قوي است. مايكروسافت اعلام كرده منتظر نظريات و پيام هاي كاربران در اين زمينه است.

مزاياي جراحي پروستات با استفاده از روبات ها
ايرنا: عمل جراحي سرطان پروستات با استفاده از روبات خونريزي و عوارض بعد از عمل كمتري دارد و بيمار مدت كوتاه تري در بيمارستان بستري مي شود، با وجود ميزان درمان سرطان تفاوتي را نشان نمي دهد.
به گزارش پايگاه اينترنتي، ivanhoe.com محققان سازمان تحقيقات خدمات بهداشتي ECRIبا بررسي دو مطالعه سه روش جراحي برداشتن غده پروستات را مورد مطالعه قرار دادند.
اين سه روش شامل روش سنتي جراحي باز ، لاپاروسكوپي و لاپاراسكوپي با كمك روبات ها است.
محققان دريافتند در جراحي با كمك روبات ها خونريزي كمتر است. در دو روش غيرتهاجمي لاپاروسكوپي ميزان بروز عوارض جانبي مانند بي اختياري ادراري و ناتواني جنسي پايين تر است. اين بيماران مدت كوتاهتري را در بيمارستان مي مانند.
با اين حال بين سه روش جراحي هيچ تفاوتي از نظر درمان سرطان وجود ندارد.
يكي از تحقيقات نشان مي دهد بيماراني كه با دو روش لاپاروسكوپي جراحي مي شوند مدت كمتري در مقايسه با روش جراحي باز ناچار به استفاده از سوند هستند.
بعضي از پزشكان معتقدند با وجود فوايد جراحي با روبات ها معيارهاي انتخاب روش مناسب براي هر بيمار بستگي به جراح دارد. پيتر شولام استاد كليه و مجاري ادرار دانشگاه كاليفرنيا در لس آنجلس مي گويد بهترين روش انتخابي براي بيمار به مهارت پزشك معالج او در هر يك از سه روش انتخابي وابسته است.
هزينه جراحي با كمك ربات ها بيشتر از جراحي باز است .

مسابقه اينترنتي «نورچشم پيامبر»
براي كودكان و نوجوانان
گروه دانش: «نور چشم پيامبر» عنوان مسابقه اي اينترنتي است به مناسبت عيد مبعث كه به منظور آشنايي بيشتر كودكان و نوجوانان با نماز و جلوه هاي زيباي آن كه توسط كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي كانون، علاقه مندان به شركت در اين مسابقه مي توانند از طريق نشاني www.kanoonparvaresh.com به اين سايت اينترنتي دسترسي پيدا كرده و به ۱۷ پرسش ۴ گزينه اي كه به تعداد ركعت هاي نمازهاي يوميه طراحي شده پاسخ بدهند.
اين مسابقه كه از روز گذشته و در آستانه عيد سعيد مبعث آغاز شده تا ۲۰ دي همزمان با روز عرفه كه روز نيايش نام دارد، ادامه خواهد داشت.
آشنايي با برخي اركان و واجبات ستون دين، نمازهاي واجب و مستحبي، كليد نماز، قرآن و نماز، قبله و چند نكته ديگر از جمله محورهاي اين مسابقه اعلام شده است. هر كاربر فرصت دارد در مدت ۳۰ دقيقه به اين پرسش ها پاسخ بدهد. پس از پايان مهلت تعيين شده به تعدادي از برگزيدگان جوايزي اهدا مي شود.

بازديد علمي دانشجويان كويتي از ايران
گروه دانش: يك گروه ۳۵ نفره از دانشجويان مسلمان كشور كويت براي بازديد علمي ۱۲ روزه از ايران، صبح روز سه شنبه هشتم شهريور وارد تهران شدند.
به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني كانون جهانگردي و اتومبيلراني، اين گروه كه متشكل از دانشجويان و برخي از استادان دانشگاه هاي كويت هستند با هماهنگي كانون جهانگردي و اتومبيلراني جمهوري اسلامي ايران به منظور بازديد از مراكز علمي و مذهبي شهرهاي تهران، اصفهان، مشهد و قم وارد ايران شده اند. در اين سفر دانشجويان ضمن ديدار با برخي از شخصيتهاي مذهبي، علمي، محققان و استادان دانشگاه ها و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، راهكارهاي ارتقاي روابط دو جانبه را بررسي خواهند كرد.

رازي پزشك آزمون گرا
گروه دانش:  در ادامه مجموعه نشست هاي مركز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشكي، امروز (پنج شنبه) ۱۰/۶/۸۴ ، دكتر محمد ابراهيم ذاكر با موضوع «رازي پزشك آزمون گرا» سخنراني مي كند.
در پايان اين سخنراني كه از ساعت ۱۰ صبح شروع خواهد شد نيز جلسه پرسش و پاسخ درباره موضوعات ارائه شده، برگزار مي شود. علاقه مندان براي شركت در اين نشست مي توانند به نشاني: تهران- خيابان كارگر شمالي- خيابان شهيد فرشي مقدم (شانزدهم)- انتهاي كوچه مدرسه، موزه ملي تاريخ علوم پزشكي، مراجعه كنند.

نظريه انقراض انبوه در اثر افزايش CO2 قوت گرفت
گروه دانش: شبيه سازي رايانه اي آب و هواي۲۵۰ ميليون سال قبل زمين نشان مي دهد كه گرمايش زمين در آن دوران به واقعه موسوم به «انقراض انبوه» دامن زده است.
محققان آمريكايي مي گويند افزايش شديد ميزان دي اكسيدكربن باعث صعود چشمگير دما به اندازه ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتيگراد نسبت به دماي امروز زمين شد.
آنها در آخرين شماره مجله «ژئولوژي» مي نويسند كه اين گرمايش تأثير شديدي بر اقيانوس ها داشت، جريان اكسيژن به آب هاي عميق را قطع كرد و باعث نابودي اكثر اشكال حيات شد.
اين تحقيقات بر وزن مجموعه فزاينده اي از شواهد كه مي گويد بالا رفتن دما و نه برخورد يك جرم عظيم آسماني به كره زمين، به بزرگترين انقراض در تاريخ منجر شد، مي افزايد.
علل آن انقراض، در پايان دوره «پرميان» (Permian) و آغاز دوره «ترياسيك» (Triassic)، از مدت ها قبل براي دانشمندان معما بوده است.
در حدود ۹۵ درصد اشكال حيات در اقيانوس ها و همچنين سه چهارم گونه هاي ساكن خشكي ها در آن واقعه از ميان رفتند.
دلايل زيادي براي آن واقعه فاجعه بار ارائه شده است كه شامل برخورد اجرام آسماني، فعاليت آتشفشاني، تغييرات آب و هوايي و بروز يخبندان گسترده در زمين است. با اين حال يافتن شواهد ملموس و قابل اطمينان براي تأييد اين نظريه ها دشوار بوده است.
آخرين داده هايي كه دانشمندان «مركز ملي تحقيقات جوي» (NCAR) در شهر بولدر در ايالت كلورادو فراهم آورده اند، مؤيد اين نظريه است كه فعاليت گسترده آتشفشاني در خلال صدها هزار سال باعث انتشار مقادير عظيمي دي اكسيدكربن و دي اكسيد سولفور در هوا شد و به تدريج هواي كره را گرمتر و گرمتر كرد.
تيم محققان از «مركز ملي تحقيقات جوي» از ابزاري پژوهشي موسوم به «سي اس اس ام» استفاده كرد كه تأثير جمعي دماي جو، دماي اقيانوس و جريان ها را بررسي مي كند.
مطالعه آنها نشان مي دهد كه دما در عروض جغرافيايي بالاتر چنان بالا رفت كه آب اقيانوس ها تا عمق سه هزار متري گرم شد.
اين پديده فرآيند «گردش» كه آب هاي سردتر، حامل اكسيژن و مغذي ها، را به سطوح پايين تر مي برد مختل كرد. آب از اكسيژن خالي شد و آبزيان نابود شدند.
جفري كايل و همكارانش در نشريه «ژئولوژي» مي نويسند: «نتيجه گيري مطالعه ما اين است كه افزايش سطح دي اكسيدكربن كافي است تا شرايط غيرقابل تحملي براي آبزيان ايجاد شود و به علاوه دماي فوق العاده شديد در خشكي نيز به مرگ موجودات ساكن خشكي ها دامن مي زند.»
مشكل محاسبه كنش ها و واكنش هاي پيچيده ميان عناصر گوناگون سيستم آب و هوايي زمين تا اين اواخر مدل هاي رايانه اي را غيرقابل اطمينان مي ساخت.
پروفسور پل ويگنال، از دانشگاه ليدز در بريتانيا، كه درباره دوره گذار ميان پرميان و ترياسيك تحقيق مي كند مي گويد كه مدل هاي رايانه اي از پيشرفتگي لازم براي بازآفريني چنين شرايط جوي مرگباري كه با انتشار فوق العاده شديد گازهاي گلخانه اي همراه بود برخوردار نبودند.
وي به بي بي سي گفت: «به گمان من بسياري از دست اندركاران شبيه سازي كامپيوتري نسبت به ميزان وخامت شرايط ۲۵۰ ميليون سال قبل مطمئن نبودند درحالي كه شواهد آن در صخره ها مشهود است؛ اما اكنون آخرين سيستم مدل سازي آب و هوايي قادر به شبيه سازي شرايطي است كه تا آستانه نابود كردن كل حيات از روي زمين پيش رفت.»

جنگ مايكروسافت با گوگل، ياهو و اسكايب
ايسنا: انتظار مي رود شركت مايكروسافت امروز از راه اندازي كمپاني تلفن اينترنتي خود به نام Teleo واقع در سانفرانسيسكو خبر دهد.
اين اعلام در پي اقدام هفته  گذشته  شركت هاي گوگل و اسكايپ ، يك شركت اينترنت صوتي لوگزامبورگي، براي ربودن گوي سبقت در تجارت از شركت هاي سنتي تلفن صورت خواهد گرفت.
رقابت براي مكالمات تلفني ديجيتال از سوي چنين شركت هاي فناوري و به علاوه از سوي شركت هاي ماهواره اي و كابل عظيم تلويزيوني مي تواند نظر افرادي را كه از فناوري جديد «صدا از طريق پروتكل اينترنتي VOIP» اجتناب مي كنند را به سمت خود جلب كند. مايكروسافت نيز قصد دارد تا با در اختيار داشتن سرويس Teleo VoIP رقابت خود را با گوگل، ياهو و اسكايپ تشديد كند.

اميدهاي  تازه  براي  جلوگيري  از پيري  زودرس
نتيجه  يك  تحقيق  جديد نشان  مي دهد گروهي  از داروهاي  ضد سرطان  را مي توان  در درمان  نوعي  اختلال  كشنده  به  نام  پيري  زودرس  مورد استفاده  قرار داد.
بعضي  از داروهاي  ضد سرطان  در درمان  اختلال  ارثي  پيري  زودرس  موثر است . اين  گروه  از داروها كه  به  اختصار اف  تي  اي  ناميده  مي شوند در حال  حاضر در درمان  انواع  سرطان هاي  خون  به كار گرفته  مي  شوند.در حال  حاضر درماني  براي  پيري  زودرس  وجود ندارد. اين  بيماري  از هر چهار ميليون  تولد يك  كودك  را مبتلا مي كند.

يافته هاي  جديد در خصوص  دمانس
بررسي  ها نشان  مي  دهد ميزان  جريان  خون  مغز نقش  بسيار مهمي  را در بروز دمانس  (زوال  عقل ) دارد.  نقش  ميزان  جريان  خون  مغز در بروز بيماري  زوال  عقل  بسيار بيش  از حدي  است  كه  پيش  از اين  تصور مي  شد.
محققان  با بررسي  تصاوير ام  ار آي  در مغز سالمندان  دريافتند افراد مسني  كه  مبتلا به  دمانس  مي شوند در مقايسه  با بيماران  جوان  مغزشان آسيب  بيشتري  ديده  است .همچنين  محققان  دريافتند زوال  عقل  كه  در سنين  بالاتر به  وجود مي  آيد با جريان  خون  مغزي  كمتر همراه  است .

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |