چهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۵ - Sep 21, 2005
حضرت امام جعفر صادق(ع): اگر مي خواهي در جامعه مورد تكريم و احترام باشي با مردم به مدارا و نرمي برخورد كن، و اگر مي خواهي با تحقير و اهانت مردم مواجه شوي، روش تندي و خشونت در پيش گير.
تحف العقول ص ۳۵۶
امروز با حافظ
وز او به عاشق بيدل خبر دريغ مدار
صبا ز منزل جانان گذر دريغ مدار
نسيم وصل ز مرغ سحر دريغ مدار
به شكر آن كه شكفتي به كام بخت اي گل
با همكاري مركز موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بنياد رودكي براي ۷ شب برگزار مي شود
جشن خانه موسيقي در تالار وحدت
گروه ادب و هنر: سومين جشن خانه موسيقي كه با ششمين سال فعاليت اين نهاد مدني _ هنري همزمان است، با همكاري مركز موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بنياد رودكي، ۲ تا ۹ مهر در تالار وحدت برگزار مي شود.
دكتر محمد سرير دبير و سخنگوي خانه موسيقي، ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: برنامه هاي اجرايي خانه موسيقي كه در ماه هاي اخير تنظيم شده و قرار بود از نخستين روزهاي پاييز به اجرا درآيد، از روز دوم مهر با اجراي اركستر سمفونيك تهران به رهبري علي رهبري آغاز مي شود كه اين اركستر تا ۶ مهر اجرا خواهد داشت.
وي از علي رهبري به عنوان يكي از شاخص ترين رهبران اركستر سمفونيك جهان ياد كرد كه در مدت كم حضورش در سمت رهبري اركستر سمفونيك تهران، توانست تحولاتي جدي را به وجود آورد. وي همچنين از حضور گروه همخوانان در اين اجرا كه چند تن از چهره هاي برجسته خوانندگي كشور در آن حضور دارند، ياد كرد و گفت: قرار است يكي از قطعات ساخته عليرضا مشايخي نيز توسط اين اركستر ا جرا شود.
سرير اجراي اركستر موسيقي ملي به رهبري فرهاد فخرالديني را از ديگر برنامه هاي اين جشن اعلام كرد و سپس به برنامه روز موسيقي كه مصادف با سالروز توليد ابونصر فارابي (نهم مهر) است، اشاره كرد و گفت كه برنامه هاي ويژه اي براي اين روز تدارك ديده شده است.
سرير از اركستر سمفونيك تهران به عنوان باسابقه ترين اركستر آسيا ياد كرد و گفت: در اين اركستر برخي از مهمترين آثار كلاسيك جهان ، از جمله سمفوني شماره۹ بتهوون اجرا مي شود كه درواقع پلي است براي گفت  وگو و درك متقابل با مجامع فرهنگي جهان. علاقه مندان به حضور در جشن خانه موسيقي مي توانند از گيشه تالار وحدت، محل خانه موسيقي (خيابان فاطمي _ ۲۸۴)، دبيرخانه دائمي جشنواره موسيقي فجر در خيابان استاد شهريار، خيابان مرجان و نيز سايت
اينترنتي خانه موسيقي به نشاني www.iranhmusic.com بليت اجراها را تهيه كنند.

پرويز بيگي حبيب آبادي خبر داد:
سه جلدي دوم «حماسه هاي هميشه» در راه انتشار است
مهر: سه جلدي دوم حماسه هاي هميشه دربردارنده اشعاري با موضوع دفاع مقدس از تعدادي از شاعران كشور و افراد گمنامي كه سروده ها و نغمه هايي در حال و هواي دفاع هشت ساله ملت ايران در مقابل هجوم بيگانگان خلق كرده اند در دست انتشار است.
پيشتر سه جلدي حماسه هاي هميشه دربرگيرنده اشعار شاعران معاصر ايران با موضوع دفاع مقدس به انضمام بيوگرافي كامل؛ تصوير و فهرست آثار مكتوب آنها با مشاركت ناشران صرير و فرهنگ گستر و با حمايت مالي بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس چاپ و ارائه شده بود.
پرويز بيگي حبيب آبادي كه براي حضور درهمايش ادبي موعود مهربان در مشهد به سر مي برد با تاييد اين خبر افزود: در سه جلدي بعدي؛ بيشتر تلاش شده است تا آثار و اشعاري انتخاب و منتشر شود كه صاحبان و سرايندگان آنها از شهرت چنداني برخوردار نيستند و آثارشان نيز رنگ و بوي مردمي و غير حرفه اي دارد؛ اما بي ترديد جزئي از تاريخ؛ ادبيات و فرهنگ اين مرز و بوم هستند.
اين شاعر و پژوهشگر ادبيات دفاع مقدس يادآور شد: حماسه سروده ها و نغمه هاي مردمي كه برخي از آنها بومي هستند؛ در تاريخ و فرهنگ كشورها نقش مهمي را ايفا مي كنند؛ جنگ ما نيز چون دفاعي مردمي بود و مردم در آن نقش اصلي را داشتند از اين قاعده فرهنگي و ادبي مستثني نيست.
به گفته بيگي حبيب آبادي سه جلدي دوم حماسه هاي هميشه مراحل پاياني آماده سازي را براي انتشار پشت سر مي گذارد.

شعرهاي منتشر نشده فريدون مشيري عرضه مي شوند
ايسنا: دو مجموعه شعر جديد از شعرهاي منتشرنشده فريدون مشيري به چاپ مي رسند.اين مجموعه ها با نام هاي نوايي هم آهنگ باران و از دريچه ماه توسط انتشارات چشمه به چاپ خواهد رسيد.
كليات شعرهاي اين شاعر با عنوان بازتاب نفس صبحدمان نيز اخيرا توسط همين مؤسسه انتشاراتي به چاپ سوم رسيده است.
بابك مشيري فرزند فريدون مشيري در آستانه سالروز تولد پدرش، همچنين از انتشار چاپ بيستم پرواز با خورشيد از گزينه هاي قديم شعر او خبر داد.اين مجموعه كه براي نخستين بار در سال ۴۷ توسط انتشارات صفي عليشاه منتشر شده، گزينه اي از شعرهاي شاعر را تا سال ۶۴ دربر مي گيرد كه قرار است در چاپ جديد، شعرهايي از مجمو عه هاي ديگر هم به آن اضافه شود.اخيرا نيز زندگي نامه و گزينه شعري از فريدون مشيري با عنوان آسماني تر از خورشيد در دو جلد به قلم محمدعلي شاكري يكتا توسط نشر ثالث به بازار آمده است.اين كتاب براساس دست نوشته ها و اسناد به دست آمده از آرشيوهاي خصوصي مشيري تدوين شده است.
فرزندان فريدون مشيري در پي شكايت از برخي ناشران به دليل انتشار برخي آثار اين شاعر معاصر با كيفيت نامناسب،   ناشران طرف قرارداد براي انتشار آثار او را چشمه ، سخن ، مرواريد ، صفي عليشاه،   سنايي ، زبانكده، ثالث و فاضل اعلام كرده اند.

۳۱ شهريور ماه در كرمانشاه دومين همايش
فصلي شعر و داستان غرب كشور برگزار مي شود
۳۱ شهريور ماه در كرمانشاه دومين همايش فصلي شعر و داستان غرب كشور برگزار مي شود
مهر: دومين همايش فصلي شعر و داستان ويژه اعضاي كانونهاي آفرينش شعر و داستان حوزه هنري استان كرمانشاه پنج شنبه ۳۱ شهريور در تالار هلال احمر اين شهر برگزار مي شود.در اين همايش آثار اعضاي اين كانونها قرائت و پيشكسوتان و هنرمندان شاعر و نويسنده و نيز خانواده هاي آنان حضور خواهند داشت.
دفتر آفرينش هاي ادبي حوزه هنري استان كرمانشاه در اطلاعيه اي از همه شاعران، نويسندگان و هنرمندان علاقه مند جهت شركت در اين برنامه كه ساعت ۵/۴ عصر روز۳۱ شهريور برگزار مي شود؛ دعوت به عمل آورده است.

مسابقه ترجمه شعر «سعدي»
مهر: «انجمن بيان ايران» ، به مناسبت ۳۰ شهريور ماه، روز گفتگوي تمدن ها، مسابقه ترجمه شعر «سعدي» را برگزار مي كند.به گفته «غلام زاده» از دست اندركاران برگزاري اين مسابقه، اين مسابقه در دو مرحله داخلي و بين المللي برگزار مي شود.مرحله اول از اين مسابقه در سطح داخلي و در قالب ترجمه از زبان فارسي به يكي از زبان هاي خارجي امروز چهارشنبه ۳۰ شهريور ماه ۱۳۸۴ برگزار مي شود و مرحله دوم مسابقه نيز پس از آن به صورت بين  المللي برگزار خواهد شد.در مرحله اول مترجمان براي ترجمه سه بيت از اشعار «گلستان سعدي» ، با يكديگر رقابت مي كنند.اين سه بيت از اين قرار است:
بني آدم اعضاي يكديگرند كه در آفرينش ز يك گوهرند
چوعضوي به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
تو كز محنت ديگران بي غمي نشايد كه نامت نهند آدمي
به گفته «غلام زاده»، اين سه بيت كه برسر در سازمان ملل متحد به عنوان نماد و الگوي روابط انساني درج شده است، توسط شركت كنندگان به يكي از زبان هاي انگليسي، فرانسوي، آلماني و يا اسپانيايي ترجمه خواهد شد.به گفته مسئولين «انجمن بيان ايران» ، شركت در اين مسابقه براي عموم آزاد است و علاقمندان مي  توانند آثار خود را حداكثر تا پايان مهر ماه به نشاني الكترونيكي info@baian.irو يا آدرس تهران، خيابان استاد نجات اللهي (ويلا)، نبش چهارراه ورشو، مركز مشاركت  هاي مردمي، صندوق پستي ،۱۹ انجمن بيان ايران، ارسال دارند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
سياهي لشكر
فرقي نمي كند كه چه نقشي را بازي كنند، كافي است كه كارگردان برنامه نوع نقش، شيوه لباس پوشيدن، نحوه رفتار، حتي اگر لازم شد ديالوگ هاي موردنظر را به سياهي لشكرهاي ميهمان عروسي در راجستان هند بگويند آن گاه آنها نقش خود را به خوبي ايفا مي كنند.
اگر قبلاً شركت هاي كفن و دفن سياهي لشكرهايي را براي تدفين مردگان اعزام مي كردند حالا به خاطر دعواهاي خانگي بين عروس و دامادها «شركت بهترين ميهمانان» كار اعزام ميهمانان به مراسم عروسي را فراهم مي كنند.
به نوشته بازتاب، در ايالت راجستان هند، مؤسسه اي داير شده است تا به زوج هايي كه مايلند جشن عروسي خود را پرشور برگزار كنند ميهمان كرايه مي دهد. انشا الله به تمامي اين ميهمانان كرايه اي خوش بگذرد همانطور كه به خيلي از افراد در ايران خوش مي گذرد، اين پديده در ايران فقط دستمزد بگيرد مي تواند يك سياهي لشكر باشد حالا توفيري نمي كند اين نقش كارمندي باشد يا مديري، توليدي باشد يا خدماتي، به هر حال اين هم نوعي نان در آوردن است!
شايعه الماس
اين روزها مردم شايعات را بيشتر از واقعيات قبول نمي كنند، شايعه هرچقدر ناممكن باشد ميزان پذيرش آن در بين مردم عامه بيشتر است، به همين خاطر شايعه پردازان سعي مي كنند با دروغ هاي گنده بر واقع بيني اخبار خود صحه بگذارند.
شايعه وجود الماس در آسياب هاي آبي جيرفت باعث شد كه دهها نفر شبانه تار و پود اين آسيب ها را وجب كنند. به گفته ميراث خبر، هجوم براي يافتن سنگ هاي قيمتي، موجب تخريب منطقه باستاني هليل رود شد. حال اگر باز همان شايعه پردازان، شايعه كنند كه در فلان جا و فلان مكان طلاست مطمئن باشيد شبانه صداي دلانگ دلانگ كلنگ هاي فعالان را خواهيد شنيد، نميدانم چطور تا حالا در مورد برج آزادي، تونل كندوان و يا تونل رويان شايعه اي را در مورد وجود عتيقه يا سنگ قيمتي ساز نكرده اند.
بليت فروش مكانيزه
اگر خواستيد به برخي از سينماها برويد و آنگاه در گيشه فروش با روباتي مواجه شديد تعجب نكنيد. چون قرار بود كه فروش بليت سينماها هم ماشين شود، شايد هم پاره كردن بليت ما هم مكانيزه شدند. به نوشته سايت سينا، حيدريان در يكي از نشست هاي خود اين موضوع را يادآور شده بود.
به همين خاطر بليت برخي از سينماها ۲۰۰ تومان افزايش يافت، ولي گويا سينماچي، بليت فروش از اين وضعيت راضي نيستند، شايد هم به اين دليل كه بازار سياه بليت تحليل مي رود.
اما تا راه اندازي روبات ها مي توانيد از بليت فروش ها بليت بخريد.

برگي از تاريخ
حمله آمريكا به كشتي ايراني
با ورود نيروهاي نظامي آمريكا به خليج فارس، آنان قصد داشتند كه ضمن معرفي كردن ايران به عنوان كشور جنگ طلب، قطعنامه شديداللحني را به تصويب برسانند كه شامل مجازات عليه كشور متخاصمي بشود كه از اجراي مفاد قطعنامه ۵۹۸ شوراي امنيت خودداري كند. در مقابل، ايران نيز، ضمن اقدامات تلافي جويانه در برابر عراق، تلاش هاي ديپلماتيك خود را براي تغيير و جابه جايي بندهاي قطعنامه ۵۹۸ انجام مي داد. بنابراين تشديد حملات عراق نيز در چارچوب سياست هاي اين كشور و آمريكا معنا و مفهوم داشت. ازاين رو، دولت آمريكا به دنبال بهانه اي بود تا بتواند ايران را كشوري جنگ طلب به دنيا معرفي كند. بنابراين پس از چندين روز كنترل و شناسايي، اقدام به حمله به كشتي «ايران اجر» نمود. در ۳۰ شهريور ،۱۳۶۴ كشتي تداركاتي و لجستيكي ايران، موسوم به «ايران اجر» متعلق به نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران كه از بندرعباس به سوي بندر بوشهر در آب هاي بين المللي در حركت بود، از سوي دو فروند هلي كوپتر آمريكايي به اتهام مين گذاري، بدون هيچ هشداري مورد حمله قرار گرفت كه طي آن، ۴ تن از خدمه كشتي شهيد و چهار تن نيز مجروح شدند، همچنين ۱۰ ملوان ديگر اين كشتي را به ناو فرماندهي آمريكا در منطقه منتقل كردند. پس از اين حادثه، سفير آمريكا در سازمان ملل اعلام كرد كه چون اين كشتي در حال مين گذاري بوده است، براساس قوانين متعارف، مستلزم برخورد بود چند روز بعد، مجلس سناي آمريكا با حمايت از اقدام نظامي نيروي دريايي آمريكا، قانوني تصويب كرد كه به موجب آن نيروي دريايي آمريكا، حق داشت هر كشتي ايراني را كه سعي كند مانع از عبور كشتي هاي آمريكا شود، غرق نمايد. تمامي اين كارها، براي فشار به ايران براي قبول قطعنامه ۵۹۸ توسط ايران و منزوي ساختن آن بود كه به شكست منجر گرديد.
قانون ممنوعيت حجاب در فرانسه
كشور جمهوري فرانسه، علي رغم ادعاي داشتن آزادي هاي فردي و اجتماعي و نيز دموكراسي، قانوني وضع كرد كه دانش آموزان مسلمان در فرانسه، جهت ادامه تحصيل نبايد از حجاب اسلامي استفاده كنند. اين قانون بعدها گسترده تر شد و دانشگاه ها و مراكز ديگر اين كشور را دربرگرفت. ممنوعيت حجاب درحالي در اين كشور صورت مي گيرد كه هركس در پذيرش و انجام عقايد ديني خود، تا آن جا كه آسيبي به ديگران وارد نسازد، آزاد است و فرانسه با آن همه ادعاي خود، اين اصل مهم را نقض كرده بود.

كوتاه از هفت هنر
اخبار هفته دفاع مقدس
نمايشگاه كتاب «ادبيات پايداري»
فارس: همزمان با بازگشايي دانشگاه ها و به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، نمايشگاه كتاب «ادبيات پايداري» در دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران برگزار مي شود.اين نمايشگاه كه از هفته اول مهر ماه افتتاح خواهد شد، با همكاري بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و بنياد شهيد و امور ايثارگران برپا مي شود و بيش از ۱۰۰ عنوان كتاب با ۲۵ درصد تخفيف به مخاطبان عرضه خواهد شد.
همچنين در اين نمايشگاه «هسته علمي دانشجويان شاهد و ايثارگر» با همكاري «گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تهران» آخرين آثار خود را به نمايش خواهند گذاشت.
دعوت بنياد شهيد از هنرمندان براي ثبت غبارروبي مزار شهدا
ايسنا: تمامي عكاسان و هنرمندان رشته هاي مختلف ادبي، تجسمي و نمايشي مي توانند با حضور در مراسم غبارروبي مزار شهدا به خلق آثار هنري بپردازند.
بنياد شهيد و امور ايثارگران از تمامي عكاسان و هنرمندان دعوت كرد تا با شركت در اين آيين مردمي كه روز پنج شنبه ۳۱ شهريور ماه به مناسبت بيست و پنجمين سالگرد حماسه دفاع مقدس برگزار مي گردد، با حضور خود در بهشت زهرا (س) و گلزارهاي شهداي سراسر كشور به خلق آثار هنري از دريچه نگاه خود بپردازند.
گفتني است، به بهترين عكس هاي گرفته شده از حضور خودجوش مردمي جوايز ارزشمندي اهداء خواهد شد.عكاسان مي توانند تصاوير تهيه شده از مراسم غبارروبي مزار شهدا در سراسر كشور را تا پانزدهم مهر ماه جهت شركت در مسابقه عكاسي به نشاني: تهران، بزرگراه آيت الله مدرس، خيابان شهيد دستگردي شرقي (ظفر سابق)، خيابان فريد افشار، ساختمان بنياد شهيد و امور ايثارگران، طبقه هفتم، اداره كل روابط عمومي  و بين الملل ارسال كنند.علاقمندان براي دريافت اطلاعات تكميلي مي توانند با شماره ۲۳۹۹۲۵۰۵ تماس بگيرند.
نويسندگان معاصر در نشست «واژه هاي نسل ارغواني»
مهر: نشست تخصصي واژه هاي نسل ارغواني با رويكرد ادبيات داستاني و بررسي فرهنگ و ادبيات ايثار، دوشنبه چهارم مهرماه در تهران برگزار مي شود.
در اين نشست، نويسندگان معاصر، تني چند از شاعران فعال در حوزه فرهنگ و ادبيات ايثار و تعدادي از منتقدان ادبيات داستاني گرد هم مي آيند تا درباره آنچه بر فضاي فرهنگ و ادبيات ايثار رفته است، به گفت و شنود بپردازند.اين گزارش حاكي است اداره كل انتشارات و اطلاع رساني «شاهد» متولي اين نشست تخصصي است.نشست مذكور از ساعت ۳۰/۱۸ آغاز و تا ساعت ۲۲ در سالن اجتماعات هويزه ادامه خواهد يافت.
نمايشگاه تخصصي نمايشنامه هاي دفاع مقدس
در هفته بزرگداشت ۸ سال ايثار و مقاومت، نمايشگاهي تخصصي شامل شناسنامه كليه نمايشنامه هاي يازده دوره جشنواره تئاتر دفاع مقدس بر پا خواهد شد.
به گزارش كميته اطلاع رساني هم انديشي هنرمندان تئاتر دفاع مقدس، بيش از ۵۰۰۰ نمايشنامه در دوره هاي گذشته جشنواره تئاتر دفاع مقدس شركت كرده اند، كه در اين نمايشگاه ميزان كمي حضور اين نمايشنامه ها به تفكيك كارگردان، شهر، استان، بخش، دوره جشنواره و نتايج مراحل بازخواني، بازبيني و اجرا در قالب تابلوهاي مجزا در معرض ديد هنرمندان و علاقه مندان قرار مي گيرد.اين نمايشگاه كه حاصل پژوهشهاي كميته علمي هم انديشي هنرمندان تئاتر دفاع مقدس و براي اولين بار صورت گرفته است، پنجم مهرماه همزمان با اين هم انديشي در سالن اسوه تهران برگزار مي شود.
هنرمندان تئاتر دفاع مقدس، ۵ مهر ماه گرد هم مي آيند
هم انديشي هنرمندان تئاتر دفاع مقدس در ششمين روز از هفته دفاع مقدس در تهران برگزار مي شود. به گزارش كميته اطلاع رساني هم انديشي، در پي بروز برخي مشكلات و تأخير در برگزاري جشنواره دوازدهم تئاتر دفاع مقدس، دبيرخانه دائمي جشنواره تئاتر دفاع مقدس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، اقدام به برپايي اين همايش و دعوت از هنرمندان اين هنر مقدس مي نمايد. لازم به ذكر است اين هم انديشي با حضور هنرمندان، منتقدين، مسئولان و كارشناسان تئاتر دفاع مقدس در مجتمع فرهنگي هنري اسوه برگزار خواهد شد.
موزه سينما در هفته دفاع مقدس
موزه سينما در هفته دفاع مقدس علاوه بر نصب دكوري نمادين از دفاع مقدس، برنامه هاي متنوعي دارد كه عبارتند از بزرگداشت برخي از فيلمسازان سينماي دفاع مقدس، با اختصاص شبي از هفته دفاع مقدس به آنها.
* پنجشنبه ۳۱ شهريور شب سيدمرتضي آويني با نمايش روايت هاي فتح از سال ۱۳۷۲-۱۳۶۵.
* جمعه ۱ مهر شب ابراهيم حاتمي كيا با نمايش فيلم مهاجر توليد سال ۱۳۶۹.
* شنبه ۲ مهر شب عزيزالله حميدنژاد با نمايش فيلم هور در آتش از سال ۱۳۷۱.
* يكشنبه ۳ مهر شب احمدرضا درويش با نمايش فيلم سرزمين خورشيد توليد سال ۱۳۷۶.
* دوشنبه ۴ مهر شب جمال شورجه با نمايش فيلم دايره سرخ توليد سال ۱۳۷۵.
* سه شنبه ۵ مهر شب رسول ملاقلي پور با نمايش فيلم نجات يافتگان يا آخرين نفس توليد سال ۱۳۷۸.
* چهارشنبه ۶ مهر شب حسن برزيده با نمايش فيلم دكل توليد سال ۱۳۷۵.
برگزاري نمايشگاه عكس و پوستر دفاع مقدس، برگزاري نمايشگاهي از كتب سينماي مقدس، اجرا يا پخش موسيقي منتخب فيلم هاي دفاع مقدس در محوطه موزه سينما از ديگر برنامه هاي موزه سينماست.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
باران
هيچوقت نخواستي زير باران بروم. باران را فقط براي خودت دوست داري. اما اين بار از دستت فرار مي كنم. مطمئن باش نمي گذارم باران روي تو ببارد و روي من نه. اين منم كه تصميم مي گيرم.
چتر را بست و به كوچه زد.
محسن زارعي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲و ۵۷ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹و ۲۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۲۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و ۵۲ دقيقه

گل و گياه
گل آويز
002541.jpg
نام علمي: Fuchsia Andrew Hadfield'
خانواده: ONAGRACEAE
درختچه اي به بلندي ۴۵-۲۰ و گستردگي ۳۰-۲۰ سانتي متر است. گلهاي آن از تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيم سايه، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵ درجه سانتي گراد مي باشد. در آب و هواي تهران بهتر است درون گلدان نگهداري شود تا در فصل زمستان به مكاني سرپوشيده منتقل گردد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار در دماي ۲۴-۱۵ درجه سانتي گراد و تهيه قلمه ريشه در بهار يا قلمه نيمه رسيده در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |