چهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۵ - Sep 21, 2005
رئيس جمهوري روسيه
خواستار توسعه روابط همه جانبه با ايران شد
ولاديمير پوتين  رئيس  جمهوري  روسيه  خواستار گسترش  روابط همه  جانبه  با جمهوري  اسلامي ايران  بعنوان  يك  كشور دوست  و همسايه  مهم  روسيه  شد.رئيس  جمهوري  روسيه  روز گذشته در مراسم  دريافت  استوار نامه  غلامرضا انصاري  سفير جديد ايران  در مسكو از توسعه  و تقويت  مناسبات  دو كشور حمايت كرد و گفت : روابط ما با ايران  به  نفع  مردم  دو كشور و امنيت  بين المللي  است .وي  با اشاره  به  مذاكرات  اخير خود با محمود احمدي  نژاد رئيس  جمهوري  اسلامي  ايران  در حاشيه  مجمع  عمومي سازمان  ملل  متحد در نيويورك ، نتيجه  اين گفتگو را فوق العاده  سازنده  و منطبق  با منافع  دو كشور و امنيت  منطقه  و بين الملل  دانست .غلامرضا انصاري  سفير ايران  در روسيه  نيز با تأكيد بر اراده  جمهوري  اسلامي  ايران  براي  گسترش  روابط با روسيه  بعنوان  همسايه  بزرگ  و شريك  مهم ايران ، توسعه  بيشتر روابط دو كشور را عاملي  براي  رفع  بحرانهاي  منطقه اي  و رشد دو كشور خواند.سفير جديد ايران  در روسيه  استوار نامه  خود را به  ولاديمير پوتين  ارايه  داد.

آيت الله مكارم شيرازي: جهان هنگامي روي سعادت
و آرامش را مي بيند كه تبعيض و ظلم برچيده شود
فارس: آيت الله ناصر مكارم شيرازي با انتقاد از وجود تبعيض ها در نهادهاي بين المللي و با بيان اينكه در سازمان ملل متحد و شوراي امنيت هم تبعيض وجود دارد، گفت: جهان هنگامي روي سعادت، آرامش و امنيت را خواهد ديد كه تبعيض، ظلم و فساد برچيده شود. اين مرجع تقليد در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با گراميداشت نيمه شعبان سالروز ميلاد حضرت بقيه الله الاعظم (عج) حكومت ايشان را داراي سه ويژگي مهم معرفي كرد و افزود: ويژگي نخست حكومت ايشان اين است كه زمين را پر از عدل و قسط مي كنند. اگر بخواهيم دنيا درآرامش باشد، بايد ظلم، تبعيض و ناروايي از بين برود. ويژگي دوم اين است كه هم فرشتگان آسمان و هم مردم روي زمين از ايشان و چگونگي مديريت جهاني ايشان راضي هستند. يعني احكام الهي حفظ مي شود و مردم نيز راضي هستند. ويژگي سوم اين است كه بيت المال را صحيح تقسيم مي كنند. استاد درس خارج حوزه علميه قم با بيان اينكه امروز سراسر دنيا را ظلم و تبعيض فراگرفته است، گفت: در جريان دانش فن آوري هسته اي، دولت هاي بي منطق جهان در حال ايجاد تبعيض هستند و مي گويند آن يكي اقسام مختلف بمب هاي هسته اي را ذخيره كند اما جمهوري اسلامي ايران حتي دانش سالم آن را هم نداشته باشد. وي ادامه داد: همه به دنبال يافتن و نابودي تروريست ها هستند، ولي كسي به دنبال سرچشمه تروريست نمي گردد.

فعاليت پنج مؤسسه فعال در عرصه
آموزش عالي غيرقانوني اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: فعاليت پنج مؤسسه فعال در عرصه آموزش عالي در شهرهاي تهران، شيراز و كرمان از سوي دفتر آموزشهاي آزاد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري غيرقانوني اعلام شد. فعاليت «كانون گسترش علوم» ، «پيام فرزانگان شريف» و «مركز فراگيران» در زمينه برگزاري دوره هاي فراگير پيام نور به علت عدم دريافت مجوز از وزارت علوم برخلاف قوانين جاري كشور مي باشد.همچنين مؤسسه موسوم به «سنجش ۳» اقدام به برگزاري كلاسهاي آمادگي آزمون كارداني به كارشناسي كرده است كه به علت عدم دريافت مجوز از وزارت علوم، فعاليت آموزش عالي اين مؤسسه نيز غير قانوني است.بر اساس اطلاعيه دفتر آموزش هاي آزاد فعاليت آموزشگاه علمي «پويش» در شهر كرمان و آموزشگاه سنجش در شهر شيراز در زمينه آموزش عالي به دليل عدم دريافت مجوز مربوط غير قانوني است.

دبير انجمن داروسازان ايران :
قاچاق دارو سلامت كشور را متزلزل كرده است
ايلنا: دبير انجمن داروسازان ايران اعلام كرد: بحث قاچاق دارو در كشور، بخش سلامت جامعه را مسموم كرده است. سيدجمال سعيدواقفي، دبير انجمن داروسازان ايران گفت: متاسفانه مسموم  ترين بخش سلامت كشور، بحث قاچاق دارو است كه بايد برخورد جدي با اين مقوله شود.وي افزود: قاچاق دارو، سلامت بازار داروي كشور را متزلزل كرده و اين موضوع خطر جدي براي سلامت جامعه محسوب مي  شود.
به گفته واقفي، داروهاي خاص با سوبسيد و قيمت ارزان وارد كشور مي  شود و همين موضوع دليلي براي قاچاق اين داروها مي  شود.وي تصريح كرد:عده  اي براي ارزان خريدن و گران فروختن داروها اقدام به قاچاق دارو مي  كنند.
واقفي با اشاره به اينكه بحث قاچاق دارو ضربه جدي به پيكره سلامت جامعه وارد مي  كند، گفت: مسئولان ذيربط بايد فكري اساسي براي كنترل قاچاق دارو در كشور داشته باشند و اين مقوله را ريشه  كن كنند.وي يادآور شد: بارها اعلام كرده  ام كه قاچاق دارو در كشور به شدت وجود دارد و روز به روز نيز گسترش مي  يابد.گفتني است، مشاور معاون غذا و داروي وزارت بهداشت قبلا در گفت وگو با ايلنا اعلام كرده بود كه هيچ دارويي در كشور قاچاق نمي  شود و قاچاق دارو در كشور وجود ندارد.

آيين پاسداشت خجسته زادروز حضرت مهدي(عج)
در ايران و ساير كشورهاي جهان برگزار شد
گروه اجتماعي: مردم ايران ديروز يكپارچه شادي و سرور خود را از خجسته زادروز حضرت مهدي(عج) با پخش گل و شيريني و آذين بندي معابر و برپايي جشن و همايش هاي محله اي به نمايش گذاشتند.
به گزارش خبرنگار ما به همين مناسبت جشن بزرگ ولايت و جشن هزار صلوات ديروز در مهديه تهران، حرم امام راحل، آستانه مقدس حضرت عبدالعظيم حسني، امامزاده صالح و مساجد تهران با حضور پرشكوه مردم به ويژه جوانان و نوجوانان به اوج رسيد.در تهران همچنين پارچه اي به طول سه هزار متر از سوي فرهنگسراي جوان و حوزه هاي هنري و با مشاركت سه هزار نوجوان ايراني از سراسر كشور نقاشي شد.
ديروز همچنين مسجد مقدس جمكران گلباران شد و يك هزار و ۱۷۱ كبوتر در يك حركت نمادين از صحن مسجد جمكران به پرواز درآمدند.مراسم خجسته زادروز حضرت ولي عصر(عج) براي شماري از خارجيان تازه مسلمان شده نيز كه در صحن مقدس مسجد جمكران بودند نيز جذابيت خاص خود را داشت.محمد صوفي از كشور تركيه، علي آندرياس از كشور يونان و حسين ساخايف از شهر سن پترزبورگ ازجمله كساني بودند كه جشن بزرگداشت ميلاد حضرت مهدي(عج) را جذاب و شيرين توصيف كردند.در همدان نيز به مناسبت نيمه شعبان كيك ۲۲۰ كيلوگرمي طبخ شد، در اصفهان ارادتمندان به حضرت مهدي موعود و منتظران جهان هستي با حضور در مجالس به شادماني پرداختند.حرم رضوي نيز ديروز در خجسته زادروز منجي عالم بشريت با نواي روحبخش دعاي ندبه غرق در معنويت شد و شماري از زائران حرم علي ابن موسي الرضا(ع) با توزيع اعلاميه هايي براي تعجيل در فرج امام عصر(ع) از مشتاقان ولايت خواستند در اين حركت نمادين شركت كنند.گزارش خبرنگاران ايرنا از كشورهاي خارجي حاكي است مراسم جشن و شادماني حضرت مهدي(عج) در كشورهاي چين، پاكستان، اتريش، يونان، سوريه و تاجيكستان از سوي ارادتمندان آن حضرت برگزار شد.

معاونت درمان و توانبخشي جمعيت هلال احمر:
۵/۲ ميليون نفر پيشگيري از ايدز را فرا گرفتند
ايلنا: بيش از يك ميليون و هشتصد هزار نفر از جوانان و داوطلبان طي سال  هاي ۲۰۰۴ - ۲۰۰۳ آموزش  هاي پيشگيري و مقابله با ايدز را در جمعيت هلال احمر فرا گرفتند.
دكتر شاهرضايي، مدير كل دارو و تجهيزات پزشكي معاونت درمان و توانبخشي جمعيت هلال احمر با بيان مطلب فوق افزود: جمعيت هلال احمر فعاليت  هاي خود را در رابطه با پيشگيري و كنترل HIV ازسال ۱۳۸۰ در كشور آغاز كرد و با تشكيل كميته پيشگيري و مقابله با ايدز و اعتياد در جمعيت در سال ۱۳۸۱ اين فعاليت  ها توسعه يافت و تاكنون بيش از ۵/۲ ميليون نفر از جوانان و داوطلبان آموزش  هاي پيشگيري و مقابله با ايدز را فرا گرفته  اند.دكتر شاهرضايي آموزش و اطلاع رساني، مشاوره و حمايت را استراتژي  هاي برگزيده جمعيت هلال احمر ايران در امر مشاركت در كنترل ايدز در كشور عنوان كرد كه برنامه  هاي مرتبط با آن توسط شعب جمعيت در سطح كشور به اجرا درمي  آيد.
وي افزود: در راستاي اجراي استراتژي  هاي آموزشي و اطلاع  رساني سازمان جوانان جمعيت توسط مربيان آموزش ديده به اجراي برنامه  هاي مدون آموزش اقدام مي  كند؛ در اين برنامه كليه اعضاي سازمان جوانان در بخش  هاي مختلف دانش  آموزي، دانشجويي و آزاد ضمن شناخت بيماري راه  هاي انتقال پيشگيري HIV را مي  آموزند؛ همچنين جوانان داوطلب در برنامه  هاي آموزش همسالان شركت و به عنوان مربي آموخته  هاي خود را به ديگر جوانان جامعه منتقل مي  كنند.به گفته وي، تهيه و چاپ جزوات و كتاب  هاي متعدد آموزشي ازجمله كتاب كار با جوانان
(ACTION WITH YOUTH) در ۵ هزار جلد، برگزاري سخنراني در مناسبت  هاي مربوط، چاپ بروشور و پوستر و برپايي پايگاههاي اطلاع رساني در سطح شهرها و نقاط پرتردد از ديگر اقدامات جمعيت در امر مقابله و پيشگيري از ايدز بود.
دكتر شاهرضايي گفت: فعاليت  هاي جمعيت مطابق با برنامه كشوري و برنامه  هاي پيشنهادي فدراسيون بين  المللي جمعيت  هاي صليب سرخ و هلال احمر طراحي مي  شود و همواره ناظران ضمن تأييد، برنامه  هاي جمعيت هلال احمر ايران را به عنوان نمونه  اي موفق در كشورهاي منطقه معرفي كرده  اند.
وي با بيان اين مطلب كه در عمل جمعيت هلال احمر پيشگيري و مبارزه با ايدز را يكي از اولويت  هاي برنامه  اي و كار خود تعريف كرده است، تصريح كرد: هلال احمر يكي از شركاي اصلي اقدامات ملي مبارزه با ايدز در كشور محسوب مي  شود و در برنامه استراتژيك ملي كنترل ايدز نيز نقش و جايگاه تعريف شده  اي در كنار ديگر ارگان  هاي درگير كه عموما وزارتخانه  ها و سازمان  هاي دولتي است را پذيرفته است.

استاندار تهران : بنا ندارم همه مديران را تغيير دهم
مهر:كامران دانشجو استاندار جديد تهران، در حاشيه  مراسم معارفه خود در جمع خبرنگاران گفت: اميدوارم كه بتوانم براي مردم تهران كاري انجام دهم و در اين راه هر كس كه بخواهد به اين مردم خدمت كند دستش را مي بوسيم و وي را دعوت به خدمت مي  كنيم. وي پديده حاشيه نشيني در اطراف تهران و مهاجرت به استان را از عمده مسائل پيش روي استانداري خواند. دانشجو درپاسخ به سؤالي درخصوص ملاقاتهاي
مردمي اش گفت: اگر بگويم به صورت هفتگي اين ملاقاتها را برگزار مي كنم شايد كمي اغراق كرده باشم، اما سعي خواهم كرد كه آنها را به صورت مرتب برگزار كنم و اين ملاقات هاي مردمي را نه تنها در استانداري، بلكه در مناطق مختلف روستا ها و بخش ها برگزار خواهم كرد تا بفهمم درد مردم چيست. استاندار جديد تهران اظهار داشت: درد مردم را نمي  توان از روي كاغذ فهميد، بايد با آنها صحبت كرد. اولويت كاري من اين است كه بين مردم بروم و با آشنايي با مشكلات آنها در جهت حل آنها تلاش كنم.
وي در بخش ديگري از اين گفتگو تاكيد كرد :من در انتصاب معاونين و مديران خود مهمترين اولويتم كار و كار با ريشه  تدين است. البته بنا ندارم كه تغييرات چنداني ايجاد كنم و فقط در مواردي كه لازم باشد، تغييراتي صورت مي گيرد. براي من تدين بسيار مهم است كه خوشبختانه دوستان شاغل در استانداري اين صفت را دارا مي باشند.

مهدوي كني همچنان رئيس دانشگاه
امام صادق (ع) باقي خواهد ماند
ايسنا : يكي از نزديكان آيت الله مهدوي كني در واكنش به انتشار برخي از اخبار مبني بر استعفاي آيت الله مهدوي كني از رياست دانشگاه امام صادق (ع) اظهار داشت: آيت الله مهدوي كني همچنان رئيس دانشگاه امام صادق (ع) باقي خواهد ماند و چنين اخباري صحت ندارد.
اين فرد نزديك به آيت الله مهدوي كني با تأكيد بر اين كه حال اين فعال سياسي رو به بهبودي است و در سلامتي به سر مي برد، در مورد تغيير و تحولات در دانشگاه امام صادق (ع) اظهار داشت: فقط چندي پيش در معاونت آموزشي اين دانشگاه تغييراتي ايجاد شد و دكتر خالدي به عنوان معاونت آموزشي اين دانشگاه انتخاب شد.
پيش از اين معاونت آموزشي اين دانشگاه را حجت الاسلام علم الهدي بر عهده داشت كه وي چندي پيش از سوي مقام معظم رهبري به عنوان امام جمعه و نماينده ولي فقيه در مشهد انتخاب شد و در حال حاضر در آن جا سكونت دارد.

دستور كار كنگره هشتم جبهه مشاركت
ايسنا: گزارش كار اركان حزب و بررسي آن توسط كنگره، تصويب برنامه يكساله آينده، تحليل شرايط سياسي كشور، تصويب آيين نامه ،بررسي استعفاي دبير كل، اعضاي شوراي مركزي و هيات داوري در كنگره، اصلاح اساسنامه،بررسي امور مالي حزب و تصويب بيانيه كنگره از جمله دستور كارهاي كنگره هشتم جبهه مشاركت است.

گزارشي از ديدارهاي وزير امور خارجه ايران
در سازمان ملل
ايرنا: منوچهر متكي وزيرامور خارجه كشورمان در حاشيه برگزاري شصتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك با خانم والدنر كميسر روابط خارجي اتحاديه اروپايي و وزيران خارجه ارمنستان، اوكراين، روسيه، لهستان، الجزاير و اردن به طور جداگانه ديدار و گفت وگو كرد. در اين ديدارها، مهمترين موضوعات بين المللي، برنامه هسته اي صلح آميز ايران، مسائل عمده منطقه اي و همكاريهاي اقتصادي و روابط دوجانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و برادامه و تقويت گفت وگوها و رايزني ها در عرصه هاي منطقه اي و بين المللي و نيز توسعه و گسترش مناسبات دوجانبه تأكيد شد.

تردد وسايل نقليه سنگين در جاده هراز ممنوع شد
ايرنا: مسئول  مركز اطلاعات  راههاي  كشور گفت : تردد وسايل  نقليه  سنگين 
( كاميون ، كاميونت  و تريلر) از ساعت  شش سه شنبه (ديروز) تا ساعت  شش  صبح  روز شنبه  دوم مهرماه  سال  جاري  در جاده  هراز به  جز كاميونهاي  حامل  مواد سوختني  و فاسدشدني  ممنوع  است .
محمدرضا علامي  درخصوص  آخرين وضعيت  راههاي  كشور افزود: تردد وسايل  نقليه  سنگين  كه  از ساعت  هفت  صبح روزگذشته  در محور سلفچگان - قم ، كاشان  - قم  و تهران  - قم  ممنوع  شده  همچنان تا ساعت  شش  صبح  روز چهارشنبه  سي ام  شهريورماه  جاري  ممنوع  خواهد بود.
به  گفته  وي  رانندگان  وسايل  نقليه  سنگين  كه  از طريق  استانهاي  مركزي  و اصفهان  به  طرف  تهران  در حركت  هستند، مي توانند از محور سلفچگان  - ساوه  -تهران  و بالعكس  تردد كنند.
مسئول  مركز اطلاعات  راههاي  كشور همچنين  خاطرنشان  كرد: رانندگان  وسايل نقليه  سنگين  كه  از طريق  استانهاي  جنوبي  كشور به  طرف  تهران  در حركت  هستند مي توانند از مسير سه  راهي  نطنز - مورچه  خورت  - دليجان  - سلفچگان  - ساوه  -تهران  و بالعكس  تردد كنند.

جشن شكوفه ها با حضور يك ميليون كلاس اولي
002529.jpg
گروه علمي فرهنگي: عطر بيش از يك ميليون و ۱۰۰ هزار شكوفه ۸ صبح روز پنجشنبه ۳۱ شهريور ماه در مدارس مي پيچد.
حسين احمدي، مديركل دفتر آموزش و پرورش پيش دبستاني و ابتدايي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: جشن شكوفه ها پنجشنبه هفته جاري در مدارس كشور برگزار مي شود. وي اظهار داشت: با توجه به اين كه آشنايي نوآموزان با محيط مدارس كم است، معلمان بايد روز اول آشنايي نوآموزان با مدرسه را طولاني برگزار نكنند و تنها برنامه هاي خود را در حدود دو ساعت تدارك ببينند.
وي با بيان اين كه اختيار نحوه برگزاري جشن شكوفه ها به استانها سپرده شده است، تصريح كرد: به مديران مدارس اختيار داده شده تا در صورت تشخيص يك ماه اول سال تحصيلي انعطاف بيشتري در روشهاي برخورد با دانش آموزان داشته باشند و به والدين در صورت نياز اجازه حضور در سر كلاس را بدهند.
احمدي گفت: بر اين اساس چنانچه دانش آموزي سر كلاس با مشكلاتي نظير نياز به خروج از كلاس، خوردن غذا يا آب، برداشتن مقنعه و... رو برو شد، معلمان مي توانند فضاي مساعد را براي امنيت خاطر دانش آموزان فراهم كنند.
به گفته وي اختيار نحوه برخورد در اين زمينه به رئيس سازمانهاي آموزش و پرورش و مديران مدارس سپرده شده است.
وي اظهار اميدواري كرد كه نوآموزان ۳۱ شهريور ماه به همراه والدين خود در مدرسه حضور يابند تا از نظر روحي و رواني بيشتر با محيط مدرسه عجين شوند.
۲۶ مدرسه اول مهر در بم
به بهره برداري مي رسد
معاون  وزارت  آموزش  و پرورش  و رئيس  سازمان  نوسازي ، تجهيز و توسعه  مدارس كشور گفت : ۲۶ آموزشگاه  جديد با ۲۵۵ كلاس  درس ، دوم  مهرماه  همزمان  با شروع سال  تحصيلي  جديد، درمنطقه  زلزله زده  بم  به  بهره برداري  مي رسد.
محمدعلي  افشاني  روز دوشنبه  در گفت  وگو با ايرنا افزود: با بهره برداري  از مدارس  يادشده ، از زمان  وقوع  زلزله  پنجم  دي  ماه سال  ۸۲ شهرستان  بم ، تاكنون  ۷۸ مدرسه  تازه  تأسيس  با ۶۳۴ كلاس  درس  در اين شهرستان  افتتاح  شد.
وي  اظهارداشت : ۱۱ مدرسه  از ۷۸ مدرسه  تازه  تاسيس  در مناطق  روستايي شهرستان  بم  ساخته  شده  است .
افشاني  توضيح  داد: هم اكنون  ۱۰۶ مدرسه  با ۵۶۸ كلاس  درس  در بم  و توابع  اين شهر در حال  احداث  است .
افشاني  تأكيد كرد كه  عمليات  ساخت  و احداث  مدارس  در شهرستان  زلزله زده  بم  مهرماه  سال  آينده  به  پايان  خواهد رسيد.
رئيس  سازمان  نوسازي ، تجهيز و توسعه  مدارس  كشور گفت : هم اكنون  مردم  در خارج  از شهر زلزله  زده  بم  اسكان  دارند كه  اين  مساله  باعث  شده  دانش آموزان  و خانواده هاي  آنها از مدارس  تازه  تاسيس  و بازسازي  شده  داخل  شهر بخاطر مسافت  زياد و پراكندگي  آن ، كمتر استقبال  كنند.
افشاني  افزود: بسياري  از خانواده ها ترجيح  مي دهند كه  فرزندانشان  در كلاس هاي  پيش  ساخته  (كانكس ) تحصيل  كنند و چنانچه  والدين  رضايت  دهند كه فرزندان  آنها در نوبت  دوم  مدارس  نزديك  ادامه  تحصيل  دهند، تحصيل  در كانكس  حذف  مي شود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |