چهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۵ - Sep 21, 2005
شهردار تهران:
تهران نيازمند مديريت جهادي-علمي با مشاركت مردم است
002547.jpg
عكس: عليرضا بني علي
002550.jpg
گروه شهري: طي مراسم ويژه اي كه در روز سه شنبه ۲۹ شهريورماه جاري به منظور معارفه شهردار جديد تهران در تالار حركت بر پا شده بود، محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري، حكم رسمي دكتر محمد باقر قاليباف شهردار جديد تهران را به وي اعطا كرد. قاليباف، پس از دريافت حكم رسمي به عنوان شهردار تهران طي سخناني بر اعمال مديريت جهادي _ علمي همراه با مشاركت مردم و خرد جمعي براي حل مشكلات كلان شهر تهران و تأمين رفاه و آسايش ساكنان پايتخت تاكيد نمود.
به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم ابتدا مصطفي پورمحمدي وزير كشور با اشاره به مشكلات گوناگون و پيچيده شهر تهران كه برخي از آنها داراي ويژگي هاي فراملي است، توجه جدي براي حل اين معضلات را ضروري برشمرد تا تهران به عنوان مركز نظام اسلامي با شاخصه هاي ويژه بتواند در تراز جامعه اسلامي به عنوان الگو مطرح و الهام بخش باشد.
وزير كشور در ادامه سخنان خود محورهاي اصلي مورد انتظار دولت نهم از مديريت جديد شهر تهران را نخست نظم دهي، شفافيت و مراقبت جدي بر گردش مالي حجيم و بسيار گسترده حوزه شهرداري تهران در قالب دريافتها و پرداختها اعلام كرد.
وي راهكارهاي انديشيده شده براي تأمين بودجه شهرداري را بعضا موجب مختل و مخدوش شدن انسجام، تعادل، توازن و نظام شهري دانست و بر توجه ژرف و دقيق مديريت شهري بر اين امر صحه گذاشت.
وي گفت: گسترش فرهنگ استفاده از خودروهاي شخصي تك سرنشين ترافيك شهر تهران را به شكلي غيرقابل تحمل درآورده است، لذا توجه جدي بر توسعه وسايل حمل ونقل عمومي در كنار مصوباتي كه هيأت دولت در اين راستا داشته و تمركز ويژه مديريت جديد شهري تأثير زيادي بر هدر نرفتن فرصتها، انرژي و... خواهد داشت.
پراكندگي و ناموزوني ساخت و سازهاي شهري از ديگر موضوعات مورد اشاره وزير كشور در مراسم معارفه دكتر قاليباف شهردار جديد تهران بود. وي در اين مورد گفت: از آنجا كه معلوم نيست با اين روند ناهمگون ساخت و سازها در طول زمان تهران در قالب چه قواره اي شكل خواهد گرفت بنابراين ساماندهي معماري و انسجام شهري از جمله امور مهمي است كه نيازمند بررسي كارشناسي اعضاي شوراي شهر و شهرداري تهران است.
وي تحقق مديريت واحد شهري در اداره كلان شهرهاي كشور را از مهمترين قضايا در عرصه اجرايي مملكت دانست و خواستار به كار گرفتن تمهيدات و سازوكارهاي مناسب براي تحقق اين هدف شد، به نحوي كه هيچ دستگاهي به دليل وجود ناهمخوانيها نظم كاري دستگاه ديگر را بر هم نريخته، فعاليتهاي يكديگر را كند و خنثي نساخته و هزينه ها را افزايش ندهند.
پور محمدي در ادامه خواستار جلب، تقويت و ترويج مشاركت مردم به طور گسترده در قالب شوراهاي محلات و مناطق شد. وي بر كرامت انساني و لزوم تقويت جايگاه بلند انساني تأكيد كرده و اظهار داشت: شوراي اسلامي شهر و مديريت شهري مسئوليت بزرگي در راستاي ترويج اخلاق و مناسبات سالم رفتاري در تراز يك انسان مسلمان و محب حضرت مهدي(عج) دارند.
به گفته وي در حالي كه تهران حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد همه ظرفيتهاي كيفي كشور را در خود جاي داده است اما در كنار آن كاستي ها، ناهنجاريها و محروميتهاي زيادي مشاهده مي شود كه ديدن آن در كنار اين همه پيشرفت، توسعه و حجم بزرگي از عمليات مالي و اقتصادي در ابعاد كلان ،رقت برانگيز و نيازمند توجه جدي مديران شهري است.
وزير كشور همچنين با اشاره به آخرين آمار موجود در وزارت كشور كه هزينه شدن رقم ۳۵۰۰ ميليارد تومان را براي توسعه ۸۰۰ شهر كشور نشان مي دهد گفت: از اين رقم ۱۴۰۰ ميليارد تومان تنها اختصاص به شهرداري تهران دارد كه البته گرچه از اين مبلغ تنها حدود ۲۰ ميليارد تومان از ناحيه خزانه عمومي پرداخت شده و مابقي از قبل درآمدهاي خود شهرداري تهران است اما تفاوت سطح اين درآمد با شهرداريهاي ساير شهرهاي كشور بيانگر وجود اشكال در نظام مديريتي كشور است كه شعار عدالت  گستري و توازن منطقي در سطح كشور را سرلوحه خود قرار داده است.
وي تأكيد كرد: با توجه به اينكه بودجه فعلي شهرداري تهران پاسخگوي حجم انباشته شده مشكلات آن نبوده و هرگز مقصود من از اين سخن كم كردن بودجه شهرداري نيست اما نشان دهنده آن است كه اگر تهران با اين حجم بودجه و با توجه به اينكه ۲۶ درصد توليد ناخالص داخلي را در خود متمركز دارد اما همچنان دچار انواع محروميتها و معضلات است پس اين محروميتها حتما در نقاط ديگر كشور به مراتب بيشتر است.
پورمحمدي خواستار آن شد تا شهرداري تهران در سايه يك مديريت شايسته بتواند علاوه بر حل مشكلات خود عدم تناسب و توازن با حوزه پيراموني اش را برطرف و بر حل مشكلات مناطق محروم و آسيب پذير اطراف تهران نيز همت گمارد.
اتكا به مردم
بنا به همين گزارش در ابتداي اين مراسم، چمران رئيس  شوراي  اسلامي شهر تهران  طي سخناني اظهار داشت كه مي توانيم با عملكرد مطلوب ،رقابت ها را به  رفاقت  تبديل  كنيم .
وي افزود: محمدباقر قاليباف  سيزدهم  شهريور ماه  جاري  با راي  اكثريت  اعضاي  شوراي اسلامي شهر تهران ، شهردار جديد پايتخت  شد و با تأييد وزير كشور فعاليت  خودرا بطور رسمي آغاز كرد.
رئيس  شوراي  اسلامي شهر تهران  اظهارداشت : رقابت  بنا بر سنت  پيامبر (ص )بايد به  اخوت ، برادري ، برابري  و رفاقت  تبديل  شود.
ما با انجام  اين  كار مي توانيم  براحتي  در مقابل  دشمنان  قدعلم  كنيم .
چمران  به  يكدلي  و همدلي  ايجاد شده  در شورا و شهرداري  اشاره  و تصريح كرد: اين  دو واژه  سرمنشأخدمات  در شورا و شهرداري  شد و بايد اين  راه ادامه يابد تا بتوان  بر مشكلات  غلبه  كرد.
رئيس  شوراي  اسلامي شهر تهران  افزود: ما متكي  به  مردم  و ملت  هستيم  ومي دانيم  در شهرداري  و كشور با تكيه  بر مردم  مي توان  شاهد تحولات  گسترده بود.
وي  بااشاره  به  انتخاب  دكتر احمدي نژاد شهردار پيشين  تهران  به  سمت  رياست جمهوري ، خاطرنشان  كرد: تحولي  كه  در كشور ايجاد شد از شوراي  شهر و شهرداري تهران  ريشه  گرفت  و اين  مساله  اجر گرانبهايي  دارد.
چمران  افزود: زماني  كه  ما كار خود را در شوراي  شهر آغاز كرديم ، وضعيت تهران  بسيار نامناسب  بود و نياز به  مردي  با مديريت  بسيار بالا داشتيم .
وي  بيان  داشت : ما در شورا مردي  را انتخاب  كرديم  كه  توانست  رايحه  خدمتگزاري  را در كلان  شهر تهران  پراكنده  سازد.
به  گفته  وي ، دكتر احمدي نژاد با عملكرد مثبت  خود در شوراي  شهر تهران آرامش  برقرار كرد و توانست  با خدمات  شايسته  خود شهروندان  را راضي  سازد.
مديريت جهادي _ علمي
بنابراين گزارش دكتر محمدباقر قاليباف شهردار جديد تهران نيز در مراسم معارفه خود طي سخناني از وجود برنامه ريزيهاي دقيق و اساسي در شوراي اسلامي شهر، روي كار آمدن دولت نهم كه تحقق مديريت جامع شهري را از الويتهاي كاري خود قرار داد و روي كار آمدن فردي به عنوان رئيس جمهور كه خود سابقه مديريت شهري داشته و كاملا دردآشنا و مسلط بر مسايل شهر و شهرنشيني و اداره آن است به عنوان فرصتهاي طلايي نام برد كه مي تواند نويدبخش همكاري، همدلي و همراهي بين شهرداري با مردم، شهرداري با شوراي شهر و شهرداري با دولت باشد و متعاقب آن التيام بخش زخمهاي كهنه و عقب ماندگيهاي شهر تهران باشد.
قاليباف با تأكيد بر موفقيتها، تحولات و تلاشهاي صورت گرفته در دوره مديريت قبلي شهرداري تهران و ياد كردن از آنها به عنوان اقدامات افتخارآميز اظهار داشت كه هنوز كارهاي به زمين مانده در شهر تهران كم نيست، هنوز هم در صورت بارندگي عبور و مرور در شهر مختل مي شود، هنوز هم مردم از ترافيك كلافه اند و هنوز در بحث زلزله نگران آسيب پذيري بافتهاي فرسوده هستيم و آسيبهاي اجتماعي همچنان چهره شهر را نازيبا و دون شأن تهران به عنوان پايتخت كشور اسلامي ايران ساخته است.
قاليباف بر لزوم اعمال مديريت جهادي _ علمي همراه با مشاركت مردم و خرد جمعي تأكيد كرد به گونه اي كه به جاي توزيع گسترده فقر به سمتي برويم كه درآمدها به درستي و عادلانه كسب و در جهت ساخت يك زندگي خوب و شايسته در ميان شهروندان توزيع شود.
خبرنگار ما، گزارش مي دهد مهندس محمدجواد محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران نيز به نمايندگي از مديران و كاركنان شهرداري تهران طي سخناني به ارايه گزارش از عملكرد دو سال گذشته شوراي اسلامي شهر تهران و شهرداري تهران در دوره مديريت دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور پرداخت.
وي گفت: احمدي نژاد در طول دو سال گذشته و طي ۴ دوره ملاقاتهاي مردمي هفتگي خود موفق به ديدار بي واسطه با ۳۵ هزار نفر از شهروندان و حل مسايل و مشكلات آنها شد.
ارتقاي كيفيت فعاليتها، سرعت اجراي پروژه ها، كاهش زمان بهره برداري از پروژه ها به نصف، افزايش كيفيت پروژه ها با وجود كاهش هزينه ها، طراحي ۳۳ پروژه بزرگراهي به طول ۶۵ كيلومتر، طراحي ۵۴ پل غير هم سطح، تكميل تونل بزرگ رسالت به ميزان ۹۶ درصد (در حالي كه از سال ۷۵ تا ۸۲ اين رقم تنها ۱۸ درصد بود) لكه گيري بيش از ۹۰۰ هزار متر مربع بزرگراه، ۴۰۰ هزار تن روكش آسفالت معابر، تعيين تكليف بيش از ۶۰ درصد از يكصد هزار پلاك املاك واقع در طرح، نصب ۳۵۰ پل عابر پياده معمولي و ۱۰ پل مكانيزه عابر پياده، افزايش ناوگان تاكسيراني از ۳۲ هزار به ۴۵ هزار دستگاه تاكسي، احداث ۱۱۵ بوستان در سال ۸۲ ، ۱۱۸ بوستان در سال ۸۳ و ۲۰۰ بوستان در سال جاري در كنار توسعه كمربند سبز پيرامون شهر تهران به ميزان ۵۸۰۰ هكتار در سال ۸۲ ، ۷ هزارهكتار در سال ۸۳ و ۷ هزار هكتار در سال ،۸۴ احياي بيش از ۳۰۰ قنات و تجهيز چاههاي آب به منظور تأمين آب خام مورد نياز براي آبياري فضاهاي سبز و كاهش هزينه هاي سنگيني كه از اين ناحيه به دوش شهرداري تهران تحميل مي شد.
محمدي زاده در ادامه گزارش خود از تقويت ناوگان اتوبوسراني، ناوگان جمع آوري زباله، مكانيزه كردن رفت و روب شهري، احداث ايستگاههاي آتش نشاني به حدود ۲ برابر قبل، كاهش زمان حضور امدادگران به محل حادثه به ۴ دقيقه، توسعه فروشگاههاي شهروند و تسويه بدهيهاي آن، و اجراي صدها برنامه فرهنگي، تفريحي،  ورزشي، هنري توسط معاونت فرهنگي شهرداري و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران سخن گفت.
محمدي زاده در ادامه به قضيه تأسيس معاونت امور شوراها و مجلس به منظور تقويت ارتباط اين دو نهاد با يكديگر، تاسيس اداره كل قوانين با هدف بررسي قوانين مورد نياز شهرداري و آماده سازي لوايح جهت طرح در مجلس و تشكيل كميسيونهاي حل اختلاف و دبيرخانه امور نهادها به منظور حل مشكلات تلنبار شده و لاينحل مانده ميان شهرداري با ساير نهادها اشاره كرد.

۲۷ دور برگردان جديد
002559.jpg
همزمان با اتمام فاز اول پروژه دوربرگردان ها شامل بهره برداري از ۴۷ دوربرگردان، عمليات اجراي مرحله دوم اين پروژه مشتمل بر ۲۷ دوربرگردان جديد از ماه گذشته در تهران آغاز شد.به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، دكتر بهبهاني معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: با پايان يافتن كار احداث دوربرگردان هاي جديد، در مجموع بيش از نيمي از ۱۴۰ دوربرگردان پيش بيني شده به بهر برداري مي رسد.وي افزود: با گذشت تنها چند هفته از آغاز فاز دوم اين پروژه، شاهد پيشرفت فيزيكي ۱۶ دوربرگردان از ۲۷ دوربرگردان در دست اجرا به ميزان بيش از ۵۰ درصد هستيم.

ايستگاههاي آتش نشاني
002553.jpg
مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران از اجراي طرح دو ساله مقاوم سازي و نوسازي ايستگاههاي قديمي و فرسوده آتش نشاني خبر داد.احمد ضيايي با اعلام اين مطلب كه طي سالهاي گذشته اغلب ايستگاههاي آتش نشاني به لحاظ ساختماني فرسوده و ناوگان و تجهيزات اين سازمان نيز در وضعيت نامطلوب قرار داشته است، گفت: قرارداد دو ساله اي با يك شركت مشاوره مهندسي براي مقاوم سازي ايستگاههاي فرسوده منعقد ساخته ايم.وي وظيفه اين شركت مهندسي را، بررسي و مطالعه وضعيت ساختماني تمامي ايستگاههاي آتش نشاني تهران دانست و افزود: بر همين اساس تعدادي از ايستگاهها تخريب و نوسازي مجدد مي شوند و برخي نيز مقاوم سازي خواهند شد.

شناسنامه فني ساختمان
002556.jpg
وزارت مسكن و شهرسازي از ابلاغ آيين نامه اجرايي شناسنامه فني ساختمانها به دستگاههاي مربوطه خبر داد.به گزارش وزارت مسكن و شهرسازي، اين وزارتخانه در ۱۸/۲/۸۴ بر اساس وظايف قانوني خود، مجموعه شيوه نامه هاي مربوط به آيين نامه اجرايي ماده ۳۲ قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان كه در برگيرنده شناسنامه فني و ملكي ساختمان نيز مي شود، تصويب نموده است.بنابرهمين گزارش، اين آيين نامه جهت اجرا به وزارت كشور، سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور، بنياد مسكن انقلاب اسلامي و سازمان مسكن و شهرسازي استانها و ساير مراجع مربوط ابلاغ شده است.

توجه خريداران خانه بايد بيشتر به استحكام
ساختمان باشد تا زيبايي آن
فارس: در سمينار آموزش آمادگي مقابله و مديريت بحران خواسته شد خريداران خانه به استحكام ساختمان بيشتر توجه كنند تا اينكه زيبايي بنا را در نظر بگيرند.
اين سمينار با همكاري ستاد مديريت بحران منطقه ۲۱ برگزار شد و طي آن كارشناسان اين مركز اطلاعات متنوعي را در زمينه ايمن سازي محيط زندگي در برابر حوادث و پديده هاي طبيعي به خصوص زلزله به شهروندان ارائه كردند.
در بخشي از اين سمينار عبدالرضا امينايي كارشناس ارشد گروه مهندسي زلزله اين مركز در خصوص حصول اطمينان از ايمني و استحكام ساختمان تاكيد كرد كه شهروندان هنگام خريد خانه تنها به نماي زيباي ساختمان يا امكانات رفاهي آن توجه نكنند، بلكه با مشورت مهندسين عمران و ساختمان از استحكام بنا در برابر زلزله نيز اطمينان حاصل كرده و در عين حال مدارك فني ساختمان را كنترل نمايند. وي يادآور شد كه مقاومت ساختمان چه از نوع بتن و چه از نوع اسكلت فلزي به اجراي صحيح سازه بستگي دارد.
امينايي تصريح كرد: در هنگام ساخت خانه نيز مردم بايد توجه نمايند كه ساخت و ساز با نظارت دقيق ناظر ساختمان عمران اجرا شود و در محاسبه سازه نيز ضوابط مقاومت در برابر زلزله رعايت شده باشد تا ضمن اطمينان از حفظ جان خويش در هنگام زلزله از به هدر رفتن سرمايه نيز جلوگيري شود.
فاطمه صالح مدير گروه ايمني و استانداردهاي شهري اين مركز نيز در سخناني واحد همسايگي را مناسبت ترين واحد اجتماعي براي ياري رساندن شهروندان در شرايط بحران توصيف و تاكيد كرد كه اين هدف با فراگيري آموزش هاي امداد و نجات و انجام مانورهاي آمادگي در سطح محلات تحقق خواهد يافت.

ضرورت نظارت بيشتر وزارت مسكن
بر فعاليت مهندسان ناظر
ايرنا: معاون  شهرسازي  و معماري  شهرداري  تهران  براي  افزايش  كيفيت  در ساخت  وسازهاي  شهري  تهران  خواستار نظارت  بيشتر وزارت  مسكن  برفعاليت  مهندسان  ناظرشد.
«غلامحسين  پردلي» افزود: از آنجا كه  مهندسان  ناظر از سوي  وزارت  مسكن  تعيين  مي شوند، شهرداري  نمي تواند نظارت  موثري  بر فعاليت  آنها داشته  باشد و تنها مي تواندتخلفات  احتمالي  را به  وزارتخانه  اعلام  كند.
معاون  شهردار تهران  با بيان  اينكه  تعيين  صلاحيت  مهندسان  ناظر بر عهده شهرداري  نيست ، اظهارداشت : ازاين  رو، شهرداري  نمي تواند در هنگام  بروز حوادث ساخت  و ساز با مهندسان  ناظر برخورد كرده  و حوادث  را پيگيري  كند.
به  گفته  پردلي ، شهردار به  مهندسان  ناظر كه  از سوي  وزارت  مسكن  معرفي شوند بر اساس  سهميه ، اجازه  فعاليت  مي دهد.

در طرح مبادله كتاب و از سوي شهروندان
۲ هزار جلد كتاب به مراكز فرهنگي
منطقه شرق تهران اهدا شد
002562.jpg
فارس: در طرح مبادله از سوي منطقه شرق سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، شهروندان حدود ۲ هزار جلد كتاب به مراكز فرهنگي منطقه شرق اهدا كردند.
به گزارش روابط عمومي منطقه شرق سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، در اين طرح علاقه مندان به كتاب و كتابخواني علاوه بر مبادله كتابهاي خود با كتاب، كتابهاي خود را با خدمات و كلاسهاي آموزشي مراكز فرهنگي و فرهنگسراها مبادله كردند.
براساس اين گزارش ،اين طرح در چهل خانه فرهنگ، مراكز فرهنگي و فرهنگسراي مناطق ۸ ، ۱۲ ، ۱۳ ، ،۱۴ ۱۵ تهران برگزار شد. براساس تازه ترين آمارهاي گرفته شده از اين طرح مهمترين مراكزي كه در منطقه ۸ تهران در طرح مبادله كتاب مشاركت داشته اند، مي توان به فرهنگسراي خانواده- خانه قرآن منطقه ،۸ خانه فرهنگ فرزانگان- خانه فرهنگ معرفت- خانه فرهنگ ميدان ۱۶ و كتابخانه دكتر شهيدي اشاره كرد.
گفتني است در اين منطقه حدود ۸۷۷ و ۳۵۹ كتاب به ترتيب از سوي مخاطبين به مراكز منطقه ۸ دريافت و يا ارائه شده است.

جشنواره شهيد رجايي در شهرداري تهران
گروه شهري: هشتمين جشنواره شهيد رجايي در شهرداري تهران كه بر اساس دستور معاون مالي اداري شهرداري و بر مبناي نامه مدير كل دفتر بهبود مديريت و ارزيابي عملكرد و دبير ستاد مركزي جشنواره شهيد رجايي آغاز بكار كرده بود در هفته ابتدايي مهر ماه برگزيدگان خود را خواهد شناخت.در جلسات متعدد ستاد جشنواره تصميم گرفته شد كه فعاليت جشنواره هشتم بصورت گسترده تر از سالهاي قبل و با توسعه بيشتر در سطوح سازماني اجرا گردد و پس از بررسي هاي مكرر ظرفيت نيروي انساني شاغل در حوزه هاي معاونت و شهرداري مناطق بررسي و بر اساس آن سقف تعداد منتخبين تعيين و طي بخشنامه اي ابلاغ گرديد.گفتني است مراسم معرفي منتخبين هشتمين جشنواره شهيد رجايي در شهرداري تهران كه از بين كارگران، كارمندان و مديران برگزيده انتخاب گرديده اند روز پنجم مهر ماه در فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |