پنجشنبه ۷ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۲ - Sep 29, 2005
ورزش
Front Page

روسيه قهرمان بلامنازع جهان شد
كشتي آزاد قهرماني جهان به پايان رسيد اما ...
003339.jpg
محمدرضا منصوريان - بوداپست: تيم كشتي آزاد ايران در سي و هشتمين دوره مسابقات قهرماني جهان در بوداپست با كسب يك مدال برنز به كار خود پايان داد. حرف وحديث ها نيز آغاز شد. خيلي ها منتظر چنين روزي بودند تا بتوانند حسابهاي خود را با كشتي و مسئولين كشتي تسويه كنند. قبل از آغاز مسابقات همه از ايستادگي فدراسيون كشتي در مقابل قهرمان سالاري دفاع كردند و چه مطالب ريز و درشتي كه در اين باب نوشته نشد. مگر ننوشتيم قانونمداري، رعايت اصول، حفظ حرمت قهرماناني كه در مسابقات انتخابي به ميدان آمدند. نوشتيم و گفتيم كه نترسيد به قهرماناني كه در مسابقات انتخابي شركت نكردند باج ندهيد. پايه اي را پي بريزيد كه فرداها و نسلهاي بعدي كشتي براساس آن بتوانند اصول اوليه مديريت را باور كنند. اين همه گفته و نوشته شعار كه نبود، واقعيت پنهان بود كه سالها زير نام بزرگان كشتي دفن شده بود. فدراسيون كشتي هم با اين طناب پايين رفت و قدم به بوداپست گذاشت. فكر نكنيد جوانگرايي كرده بوديم، خير، تيم ديگر به ميدان فرستاده بوديم كه نامهاي پرطمطراق در كنارش نبود. از بد حادثه آماده ترين كشتي گيران به بوداپست آمده بودند و ما نيز خوش نياورديم كه پاي گنجي آسيب ديد، حاجي زاده دوام نياورد، مراد محمدي تدبير نداشت. اما در مجموع نتيجه خوب هم نبود، كمي آبرو در كشتي جهان را نبايد آسان از دست مي داديم و البته چنين شد. يك مدال برنز براي تازه رسيده اي كه مي تواند قهرمان جهان هم بشود. مراد محمدي پتانسيل عجيبي داشت شايد خوب كوچ نشد، شايد ترسيده بود، شايد باور نمي كرد كه بتواند قهرمان جهان شود. در دوره اي كه تايمازوف صدمه ديد و حذف شد، عليرضا رضايي نبود كه مدال طلا را به دست آورد. فردين معصومي اندازه هايش روشن است و بيش از آن نبايد انتظار داشت؛ مثل ابراهيم مهربان يا ابوالفضل انوري و اميري. در سنگين وزن نبايد ريسك كرد، شرقي ها بدجوري در كشتي كمين كرده اند. سالها پيش تنها يك حريف بنام شوروي داشتيم، حالا از گوشه و كنار اين كشور چند پاره مدعيان زيادي به ميدانهاي جهاني و المپيك آمده اند. روسيه، روسيه سفيد، اوكراين، گرجستان، ازبكستان، قرقيزستان، قزاقستان، هر كدام يك تيمند. كشتي جدي تر از آن شده كه ما بخواهيم با همان برنامه هاي سنتي به مقابله اش برويم. بحث هاي علمي تري را اين رشته مي طلبد. سرعت و تكنيك بسيار بالاتر رفته، اما ما هم گنجينه هايي را در كشتي پرقدمت خود داريم كه قادريم با پشتوانه آن قهرماني در جهان را تكرار كنيم. كار دشواري است، اما در اين رشته پتانسيل لبريز شده اي را داريم.تا زماني كه چالش هاي مديريتي ورزش و فدراسيونهاي ما حل نشود از اين دست ناكامي ها خواهيم داشت. فدراسيون هاي شبيه كشتي هم بسيار داريم كه دوست و دشمن آنها پيدا نيست اما زماني كه ببازيم، همه با هم متحد مي شوند و آن مي شود كه امروز كشتي در حال له شدن در زير آوار انتقادهايش است.
رده بندي نهايي هفت وزن
۵۵ كيلو گرم
دلشاد منصوراف (طلا) ازبكستان
رادسلاو ولي كف(نقره) بلغارستان
جين هيونگ جوك (كره ) و ايار ناران باتار(مغولستان) برنز
۶۰ كيلو گرم
آلن دودايف(طلا) روسيه
ميگوئل كينتانا(نقره) كوبا
مرادمحمدي(ايران) و مارتين بربريان (ارمنستان) برنز
۶۶ كيلوگرم
ماخاچ مرتضي علي يف(طلا) روسيه
سرافيم بارزاكوف(نقره) بلغارستان
اوتارتوشيشويلي (گرجستان) و جاندري گارزون(كوبا) برنز
۷۴ كيلو گرم
بووايسا سايتي يف (طلا) روسيه
آرپاد ريتر(نقره) مجارستان
جو ويليامز(آمريكا) و نيكولاي پاسلار(بلغارستان) برنز
۸۴ كيلو گرم
ريواز ميندراشويلي (طلا) گرجستان
خوئل رومرو(نقره) كوبا
ما گومد كورگيلي يف(قزاقستان) و تاراس دان كو(اوكراين) برنز
۹۶ كيلو گرم
حاجي مراد گاتسالوف (طلا) روسيه
الدار كورتانيدزه(نقره)گرجستان
آلكسي كروپيناكوف(قزاقستان) و تيسمينكي (اوكراين) برنز
۱۲۰كيلو گرم
آيدين پولاتچي(طلا)تركيه
آلكسيس رودريگز(نقره ) كوبا
تولي تامپسون(برنز) آمريكا

بازي هاي اسلامي زنان
003333.jpg
سه مدال طلا و دو برنز
براي كاراته كاهاي ايران
مسابقات كاراته بازي هاي اسلامي زنان در دو رشته كوميته و كاتا در خانه تكواندو برگزار شد و تيم ايران به سه مدال طلا و دو برنز دست يافت.
در رقابت هاي چهار وزن، ايران با كسب طلا و برنز پيشتاز مسابقات لقب گرفت. ايراني ها يك طلاي كاتاي انفرادي را نيز كسب كردند.
۵۳ كيلوگرم: ۱- سمانه خوش قدم ايران ۲ - شايا سانتاماريان مالزي ۳ -سحر شاهين سوريه
۶۰ كيلوگرم: ۱- پگاه زنگنه ايران ۲- ياميني گوپالوسامي مالزي ۳ - ليلا فرهات بيگوريچ، بوسني و گل ناز ماسايوا آذربايجان (مشترك)
۶۰+ كيلوگرم: ۱- سولاديلا واناتاليا قزاقستان ۲- كيافات فاي سنگال ۳-الهه كيانيان ايران و فليزيا بابايوا آذربايجان (مشترك)
وزن آزاد: ۱- ميرساداس الج كانراس بوسني ۲- ماگاتي سك سنگال ۳- هلي كونوا قزاقستان و نوراهمي اندونزي (مشترك)
كاتاي تيمي: ۱- اندونزي ۲- مالزي ۳- ايران و سنگال
كاتاي انفرادي: ۱- ايران ۲ - اندونزي ۳ - سنگال و كويت
بدمينتون؛ پيروزي مطلق مالزي
بدمينتون بازان مالزي پس از كسب مقام اول تيمي، در دو رشته انفرادي و دونفره نيز به مقام قهرماني رسيدند.
در بازي هاي انفرادي نوشاليزبا از مالزي با غلبه بر هموطنش جولياوونگ به مقام قهرماني رسيد. در بازي هاي دونفره نيز تيم «مويي هينگ يو» و «اويي سوك آي» با غلبه بر حريفان هموطنشان قهرمان شدند.
واليبال؛ تاجيك ها پنجم شدند
تاجيكستان با پيروزي ۳ - ۱ برابر امارات به مقام پنجم مسابقات واليبال بازي هاي اسلامي دست يافت و امارات ششم شد. بازي هاي نيمه نهايي امروز بين آذربايجان و سنگال و سوريه و گرجستان برگزار خواهد شد تا چهره فيناليست هاي اين مسابقات شناخته شود.
بسكتبال؛ مدال برنز براي سوريه
تيم سوريه به مقام سوم مسابقات بسكتبال بازي هاي اسلامي زنان دست يافت. در ديدار رده بندي اين مسابقات سوريه توانست با نتيجه ۷۹ بر ۵۸ آذربايجان را شكست دهد و به مقام سوم برسد.
۱۲ بازيكن برتر مسابقات بسكتبال انتخاب شدند
پس از پايان دور مقدماتي مسابقات بسكتبال، با احتساب امتيازها و خطاهاي هر بازيكن، با يك آمارگيري كامپيوتري ۱۰ بازيكن برتر به اين شرح انتخاب شدند:
۱- عسگر اوا (آذربايجان) ۲- مراد اوا (آذربايجان) ۳ - ال مرزوق (كويت) ۴- ايساكوا (آذربايجان) ۵ - جعتول (سوريه) ۶- رولازاركا (سوريه) ۷- ريما آنتون (سوريه) ۸- عايشه آل بهار (كويت) ۹- ادنا آسايان (ايران) ۱۰- وارد مورگان (قطر) ۱۱- امل عواد (قطر) ۱۲- يافا شيميچنكو (آذربايجان)
نخستين مدال برنز گلف بازان ايران
تيم ملي گلف بانوان ايران در نخستين مسابقه بين المللي كه براي اولين بار در تاريخ ورزش گلف ايران در تهران با شركت هفت تيم برگزار شد خوش درخشيد.
تيم ملي گلف بانوان مركب از فيروزه محمدزماني، ليلا سربازي، فاطمه رحيمي و زهره هژبرپور در رقابتي با ۲۲ گلف باز از شش كشور آلمان ، پاكستان، كره جنوبي ، برونئي ، قبرس شمالي و لبنان كه به مدت ۴روز برگزار شد با كسب مقام سومي نشان برنز مسابقات تيمي را كسب كرد.تيم پاكستان مدال طلا و برونئي نشان نقره را از آن خود كردند.در گروه انفرادي نيز برونئي طلا و دو بازيكن پاكستاني مدال هاي نقره و برنز را كسب كردند.لازم به ذكر است اين اولين تورنمنت بين المللي و نخستين مدال گروهي تيم ملي ايران بود.
گفتني است تيم ملي بانوان را سايمون ديكسي سرمربي انگليسي يك ماه آموزش داده بود و حسن كريميان مربيگري تيم را بر عهده داشت.

هنر رونالدينهو در ليگ اروپا
003330.jpg
گروه ورزشي _ حسن حيدري: همانطور كه پيش بيني مي شد رقابتهاي سه شنبه شب ليگ قهرمانان اروپا همه مدعيان بدون دردسر پيروز شدند.
در گروه A تيم يوونتوس با پيروزي سه بر صفر برابر راپيدوين با ۶ امتياز در صدر جدول ايستاد. ترزگه (۲۹) موتو (۸۲) و ابراهيموويچ (۸۵) سه گل يوونتوس را به ثمر رساندند.
بايرن مونيخ نيز در اين گروه با تنها گل دي ميكليس از سد اف.ث بروژ گذشت.
در گروه B آرسنال در يك بازي نزديك دو بر يك آژاكس را شكست داد تا اين تيم نيز ۶ امتيازي شود. ليوندبرگ (۲) و پيرس (۶۹) براي آرسنال گلزني كردند.
در پرگل ترين بازي در گروه C بارسلونا با درخشش كم نظير رونالدينهو چهار بر يك اودينزه را درهم كوبيد. اين بازيكن برزيلي سه گل زد و يك پاس گل نيز داد. در اين بازي او در دقايق (۹۰ ، ۳۲ ، ۱۲) گلزني كرد و دكو نيز يك گل استثنايي را از روي ضربه آزاد به ثمر رساند.
در يونان پاناتينايكوس دو بر يك وردربرمن را مغلوب كرد تا تيم آلماني در آستانه حذف شدن قرار گيرد.در گروه D نيز منچستر با گل ديرهنگام نيستلروي دو بر يك تيم بنفيكا را شكست داد. گيگز گل اول را در دقيقه ۳۹ از روي يك ضربه كاشته به ثمر رساند. در دقيقه ۵۹ سيمائو اين گل را با همين شكل پاسخ داد.
جام يوفا
دور برگشت رقابتهاي جام يوفا امشب با برگزاري ديدارهاي مهمي دنبال مي شود.تيم هامبورگ بعد از تساوي يك بر يك مقابل كپنهاگ دانمارك به اين كشور سفر كرده تا بتواند به دور بعدي صعود كند. توماس دال در يك شب دلهره آور در سرزمين وايكينگها قصد دارد با حضور مهدوي كيا اين تيم را به دور بعدي سوق دهد. ساير تيم هاي آلماني نيز امشب در خانه رقبا به ميدان مي روند. اشتوتگارت در اسلووني به مصاف دومزالي از اين كشور مي رود. در بلغارستان نيز زسكاصوفيه بعد از پيروزي مقابل لوركوزن كار آساني در خانه در پيش دارد.
برنامه ديدارهاي مهم جام يوفا
آنتوريوس (قبرس) _ پالرمو (ايتاليا)
راپيد بخارست (روماني) _ فاينورد (هلند)
تيلبورگ (هلند) _ موناكو (فرانسه)
هرتا برلين (آلمان) _ آپونل نيكوزيا (قبرس)
گالاتاسراي (تركيه) _ ترموسو (نروژ)
ماينتز (آلمان) _ سويل (اسپانيا)
مالمو (سوئد) _ بشيكتاش (تركيه)
سامپدوريا (ايتاليا) _ ويكتوريا سوتابل (پرتغال)
اورتون (انگليس) _ دينامو بخارست (روماني)
المپيك مارسي (فرانسه) _ جرمينال (بلژيك)
اسپانيول (اسپانيا) _ تبليك (چك)
اسپورتينگ ليسبون (پرتغال) _ هامستاد (سوئد)

آذرپيام -صباباتري ؛بازي هفته در اروميه
خبرنگار همشهري: هفته دوم رقابت هاي ليگ برتر بسكتبال باشگاه هاي ايران امروز با انجام ديدارهايي در شهرهاي مختلف دنبال مي شود. در حساس ترين بازي هفته صباباتري نايب قهرمان فصل پيش در اروميه ميهمان آذرپيام است. آذرپيام هفته پيش با شكست پيكان دست به كاري بزرگ زد. برخورد صبا و آذرپيام در بازي هفته مي تواند براي تماشاگران بسيار جذاب و ديدني باشد. نماينده آذربايجان نقطه قوتش در دفاع است، اسماعيل نوري، برانكو و الكساندر بهترين هاي هفته پيش آذرپيام بودند. صباباتري با از دست دادن چند بازيكن كليدي خود مثل كامراني، سهراب نژاد و... در هفته اول نيروي اهواز را شكست داد.
برخورد دانشگاه آزاد با توفيق در مقابل ياران صنام و فرزاد كوهيان و پگاه فارس با پتروشيمي در رويارويي مهران حاتمي و مصطفي هاشمي از جمله ديگر بازيهاي ديدني هفته دوم است.
برنامه بازيهاي امروز
مهرام _ پگاه همدان
دانشگاه آزاد _ صنام
شهركرد _ پيكان
شهرداري گرگان _ ذوب آهن
پگاه فارس _ پتروشيمي ماهشهر
تربيت بدني اصفهان _ نيرو اهواز
گل گهر سيرجان _ فرش مشهد
آذرپيام - صباباتري

وزنه برداري قهرماني آسيا -سنجابي ناكام ماند
«احمد سنجابي» وزنه  بردار تيم  ملي  ايران  در پيكارهاي  دسته  ۷۷ كيلوگرم  قهرماني  آسيا ناكام  ماند.
در اين  دوره  از مسابقه ها كه  در سالن  الوصل  دوبي  امارات  برگزار مي شود، سنجابي  روز چهارشنبه  در حركت  يك ضرب  نتوانست  وزنه هاي  ۱۳۵ ( ۲ بار) و ۱۳۶كيلوگرم  را بالاي سر ببرد و از دور رقابت هاي  اين  وزن  حذف  شد.وي  در حركت  دو ضرب  وزنه هاي  ۱۶۰ ، ۱۶۵ و ۱۶۷ كيلوگرم  را مهار كرد تا در مجموع  با حد نصاب  ۱۶۷ كيلوگرم  به  كار خود پايان  دهد.
در اين  دسته ، «ولاديمير كوزنتسوف» قزاق  با ركورد ۳۴۵ كيلوگرم  ( ۱۵۵كيلوگرم  يك ضرب  و ۱۹۰ كيلوگرم  دوضرب ) به  مقام  قهرماني  رسيد.

يكصد سواركار در مسابقات پرش با اسب
روز نخست دوازدهمين دوره  مسابقات پرش با اسب فدراسيون جهاني سواركاري برگزار شد. در اين دوره از مسابقات كه به همت فدراسيون سواركاري و همكاري شركت مشاوران آپت و به مناسبت هفته  دفاع مقدس در مجموعه  سواركاري نوروزآباد تهران برگزار شد يكصد سواركار از هفت استان كشور با يكديگر به رقابت پرداختند. در اين رقابت ها كه به مدت دو روز برگزار مي شود سواركاران نامدار كشور براي حضور در رده بندي برترين سواركارهاي جهان كه از سوي فدراسيون جهاني اين رشته اعلام مي شود با يكديگر مسابقه خواهند داد.

علي دايي امروز به ميدان مي رود
پزشك تيم فوتبال صباباتري گفت: علي دايي براي حضور در ديدار با راه آهن آماده است.علي دايي طي دو روز گذشته، با تيم اصلي صبا تمرين كرده است و از نظر آمادگي جسماني مشكلي ندارد و با صلاحديد كادر فني مي تواند برابر راه آهن بازي كند.وي درمورد شرايط محمد نوازي نيز خاطرنشان كرد: همچنان درد مختصري روي پاي اين بازيكن وجود دارد، اما وي نيز با تيم تمرين مي كند و در صورتي كه اين درد برطرف شده باشد، احتمالا نوازي نيز برابر راه آهن به ميدان مي رود.

بكن بائر صبح روز يكشنبه وارد ايران مي شود
003342.jpg
رئيس كميته  برگزاركننده  جام جهاني ساعت ۱۱ صبح روز يكشنبه هفته آينده وارد ايران خواهد شد. فرانتس بكن بائر با هواپيماي شخصي خود از آلمان به فرودگاه مهرآباد تهران خواهد آمد و پس از استقبال رسمي توسط مسئولان فدراسيون فوتبال با مقامات كشورمان ديدار و گفت وگو خواهد كرد. وي پيش از اين قرار بود ساعت ۱۲‎/۳۰ در هتل آزادي با خبرنگاران ديدار داشته باشد اما به دليل ملاقات احتمالي اش با منوچهر متكي وزير امور خارجه  كشورمان با يك ساعت تاخير با خبرنگاران و به مدت سه ساعت ملاقات خواهد داشت. پس از آن ساعت ۱۸ تهران را به مقصد رياض ترك خواهد كرد. بكن بائر روز گذشته در گفت وگو با تلويزيون آلمان درباره  اهداف سفرش گفت: «بايد در مدت كوتاهي از سي و يك كشور صعود كرده به جام جهاني ديدار داشته باشم. همچنين به دليل سمتم در كميته  برگزاركننده  جام جهاني بايد در كشور آلمان نيز حضور داشته باشم و بايد از حداقل فرصت ها براي خوش آمدگويي و دعوت از تيم ها نهايت استفاده را ببرم. بسياري از كشورهاي راه يافته به جام جهاني از من خواستند كه زمان بيشتري را در كشورهايشان اقامت داشته باشم اما به دليل محدوديت وقت چنين امكاني ميسر نيست.»

بهترين هاي واليبال آسيا
در خاتمه سيزدهمين دوره مسابقات واليبال قهرماني آسيا بهترين هاي اين دوره به شرح زير معرفي شدند.
* امتيازآورترين بازيكن: كوشي كاوا (ژاپن)
* بهترين اسپكر: لي سون كيو (كره)
* بهترين سرويس: لي كيونگ سو (كره)
* بهترين پاسور: يونگ مين (كره)
* بهترين ليبرو: نيو هيون (كره)
* بهترين مدافع روي تور: سوبارائو (هند)
* با ارزش ترين بازيكن: ماركو جي پاما (ژاپن)

ليگ برتر به هفته پنجم رسيد
استقلال در تقابل بزرگ
003336.jpg
خبرنگار همشهري: ليگ برتر فوتبال به هفته پنجم رسيد. با تمام حواشي خوب و بد فوتبال، ليگ راه خود را مي رود تا در عرصه فوتبال آسيا به معناي واقعي حرفه اي شود. امروز يكي از زيباترين و حساس ترين بازي ها در آبادان انجام مي شود. استقلال تهران به خوزستان مي رود. ديگر چون سال هاي دور خوزستان خانه دوم استقلال نيست و حالا سه مدعي بزرگ از اين خطه در فوتبال ظهور پيدا كرده اند كه اتفاقا نام يكي از آنها استقلال است.فولاد و نفت نيز حكايت خود را دارند. استقلال بدون نيكبخت بايد جدال سختي را با استقلال اهواز انجام دهد. هر دو تيم با نيروهاي بالقوه و آماده به ميدان مي آيند. خاچاطوريان و حجازي در يكسو و امير قلعه نويي در سوي ديگر ميدان ايستاده اند. شرح كامل ديدارهاي هفته پنجم و برنامه و جدول بازي ها را امروز در صفحه ۱۳ بخوانيد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |