پنجشنبه ۷ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۲ - Sep 29, 2005
نشست هاي ويژه براي حل بحران بازار سرمايه در وزارت اقتصاد ادامه يافت
روز پرمشغله براي بورس
003324.jpg
گروه بورس: چهارشنبه ،آخرين روز كاري هفته براي فعالان بورس تهران به حساب مي آيد، اما اين چهارشنبه تفاوت هايي با آخر هفته هاي قبل در تالار حافظ داشت.
به گزارش «همشهري» برگزاري نشست بحران در روز سه شنبه و تداوم سقوط شاخص ها در روز چهارشنبه روزي شلوغ را در بخش هاي مختلف سازمان بورس اوراق بهادار به وجود آورده بود. از يكسو سهامداران حاضر در تالار حافظ با شدت بيشتري اعتراض خود را نسبت به روند موجود اعلام مي كردند و از سوي ديگر دفتر دبيركل بورس در طبقه چهارم ساختمان جنب پل حافظ، دائم از افرادي كه پي در پي مي آمدند و مي رفتند پر و خالي مي شد.
حسين عبده تبريزي، كه اين روزها از يك سو زير فشار مديران بالاتر خود در وزارت اقتصاد قرار دارد و از سوي ديگر هر روز سهامداران نگران و معترض را با آن بيانيه  هاي معروف چند طبقه پايين تر در كف تالار مي يابد، روز شلوغي را پشت سر گذاشت. او پس از نشست هاي داخلي صبح ديروز در ساختمان مركزي سازمان بورس، ظهر روز گذشته سوار بر خودرو سياه رنگ خود شد و به سوي ساختمان باب همايون روانه شد تا در نشست هاي تازه اي با حضور طهماسب مظاهري، كه به تازگي مديريت بحران در بازار سرمايه را برعهده گرفته، شركت كند.
پيش از تشكيل دومين اتاق بحران ساعت ۳ بعد از ظهر ديروز نشست هاي غيررسمي ديگري بين دبير كل بورس، معاون كل وزير اقتصاد و همچنين وزير اقتصاد برگزار شد تا ابعاد بحران بار ديگر مورد ارزيابي مسئولان رده بالاي اقتصاد ايران قرار گيرد.
حسين عبده تبريزي حدود دو هفته قبل به «باب همايون» رفته بود تا استعفاي خود را به دكتر داود دانش جعفري ارايه كند اما در آن زمان اين درخواست مورد پذيرش قرار نگرفت و چند روز بعد هيأت مديره بورس از «دكتر عبده» خواست به كار خود ادامه دهد.
اما حالا وضع از زماني كه دبير كل بورس استعفا داده بود بحراني تر به نظر مي رسد، شاخص عملكرد بورس از مرزهاي رواني پايين تر فرو افتاده  و شتابان به سوي ارقام پايين تر از ۱۰ هزار واحد حركت مي كند.
تا زمان تنظيم اين خبر هنوز گزارش تازه اي از تصميم هاي «عملي» اتخاذ شده در نشست هاي ويژه عصر ديروز منتشر نشده است اما فعالان بازار اميدوارند تسلط جالب توجه طهماسب مظاهري بر حوزه مسئوليتش سرانجام به راهكاري واقعي براي خروج بورس از بحران منجر شود، ظاهراً مديران ارشد بورس بايد امروز و فردا- پنج شنبه و جمعه- را نيز در نشست هاي ويژه بررسي بحران بورس شركت كنند. بنابر اين بايد منتظر اول هفته باشيم، جايي كه در چهار هفته گذشته شاخص ها اندكي مثبت شده اند و دل خوشي يك روزه اي را به بازار منتقل كرده اند.
اگر اين دل خوشي طولاني تر شود مي توان انتظار داشت، «آقاي دبيركل» براي اولين بار ظرف چند ماه گذشته نفس راحتي بكشد.

لزوم اصلاح ساختارهاي دروني بازار سهام
«عوامل سياسي» توجيه كننده همه چيز در بورس نيست

روز سه شنبه برخي مسئولان بورس تهران با تشكيل «نشست بحران» به بررسي روند افت شاخص هاي عملكرد بازار سهام پرداختند.در اين نشست  كه با حضور معاون كل وزير اقتصاد برگزار شد، بار ديگر شاهد بزرگ نمايي تأثير عوامل برون زا ،نظير مذاكرات هسته اي بر روند سقوط قيمت ها در بورس تهران بوديم.
شاخص هاي بورس اوراق بهادار در سه فصل پي درپي يعني زمستان ،۸۳ بهار و تابستان ۸۴ روندي نزولي را طي كرده است و رقم شاخص كل از سطح ۱۳ هزار و ۸۰۰ واحد در ۱۴ آذرماه ۸۳ به سطح ۱۰ هزار و ۱۰۰ واحد در مهر ۸۴ سقوط كرده به اين ترتيب در دوره ياد شده شاهد افت ۳۵ درصدي شاخص عملكرد بازار و زيان دست كم ۱۵درصدي سهامداران بورس و از كف رفتن ميلياردها دلار از ارزش بازار سهام تهران بوده ايم. ارزش بورس تهران در پاييز ۸۳ طبق گزارش هاي رسمي سازمان بورس ۴۷ميليارد دلار تخمين زده مي شد و حتي مسئولان اين سازمان در آن هنگام وعده بازار ۱۰۰ميليارد دلاري را به سهامداران مي دادند. اما در حال حاضر طبق آخرين گزارش هاي منتشر شده از سوي فدراسيون بين المللي بورس هاي اوراق بهادار ارزش بازار سهام تهران به ۳۵ ميليارد دلار كاهش يافته است.
«اتاق بحران» بورس تهران كه با ۹ ماه تأخير تشكيل شده بدون ارائه راهكاري عملي و با انتشار يك سري كليات كه از همين حالا غيرقابل اجرا به نظر مي رسد، ادامه «مذاكرات هسته اي» را عامل سقوط بورس اعلام كرده و از بررسي عوامل درون زاي مؤثر بر اين روند خودداري ورزيده است.در نگاه نخست قصد داريم به عوامل سياسي شدن بورس در سال هاي اخير بپردازيم. تابستان دو سال پيش وقتي يكي از مسئولان دولت وقت براي بازديد به تالار بورس دعوت شد سربازان در تالار حافظ مستقر شدند و سهامداران به هنگام ورود به تالار مورد بازرسي بدني قرار گرفتند، سرمايه گذاران بي  خبر از همه جا به ناگاه هراسان شده و در كوتاه مدت دستورهاي فروش را براي سهام خود صادر كردند. در نتيجه شاخص بورس ظرف يك ساعت سقوط كرد. اما وقتي آن مسئول محترم وارد تالار شد تازه سهامداران از ماجرا مطلع شدند و دوباره آرامش به بازار بازگشت. در همان زمان از دبير كل بورس پرسيده شد:«آيا سياسي شدن بورس به صلاح بازار است؟» او پاسخ داد ما فقط قصد داريم سياستمداران را با بورس آشنا كنيم. اما ادامه اين گونه بازديدها و سپس اظهارنظرها از سوي مديران بازار، بورس اوراق بهادار را به بازاري سياسي تبديل كرد و موجب شد هر تلاطم كوچك سياسي تأثيري بزرگ بر شاخص هاي عملكرد بورس بر جاي گذارد.
در حالي كه حتي در بزرگترين بازار سهام دنيا يعني نيويورك پس از واقعه ۱۱ سپتامبر شوك رواني حداكثر يك هفته بر بازار تحميل شد وبورس نيويورك به سرعت شرايط به حال طبيعي بازگشت. در همان زمان بورس تهران نيز كه متأثر از شرايط بين المللي بوجود آمده پس از واقعه ۱۱ سپتامبر نزولي شده بود با تدبير دبيركل وقت بورس تهران ظرف دو هفته آرامش خود را باز يافت. حال چه شده كه تأثير عوامل سياسي بر بورس تهران تا اين حد طولاني شده و روندي فرسايشي به خود گرفته است؟
متأسفانه مسئولان بازار سرمايه در ماه هاي گذشته اساساً وقوع «بحران» در بازار را انكار كرده اند، چه رسد به چاره جويي براي رفع آن. به اين ترتيب ۹ ماه زمان مفيد بازار از كف رفت.در حالي كه مي شد در اين مدت بررسي كرد آيا با كاهش يا افزايش سقف ۵درصدي نوسان و دامنه نوسان ۱۰درصدي، مي توان بازار را به حركت درآورد؟ 
بورس تهران مي توانست بررسي كند اعمال سياست انتقاد برانگيز «حجم مبنا »چه تأثيري بر ركود فعلي برجاي گذاشته و آيا حذف آن مي تواند شرايط عادي را به بازار بازگرداند؟
مي شد وضعيت بازارگرداني ها را كه اعتراض بسياري از سهامداران را برانگيخته ساماندهي كرد.
سازمان بورس مي توانست آيين نامه هاي بسياري را كه در شوراي بورس و هيأت مديره تصويب شده اما روي زمين مانده اجرا كند. مثلاً اجراي طرح تأسيس بازار غيررسمي به كجا رسيده است؟ آيا آيين نامه افشاي اطلاعات در حال اجراست يا به فراموشي سپرده شده، وعده عرضه سبدهاي سهام، سبدهاي مشاع و بسياري وعده هاي ديگر به كجا رسيد؟ چرا كاهش دوره تسويه كه از يك سال پيش مطرح است تاكنون به تعويق افتاده است؟
سازمان بورس مي توانست در اين مدت به هشدارهاي كارشناسان توجه كند و موضوع از هم گسيختگي بين نيروهاي بازار را بررسي و اعلام كند چرا در جايي كه فشار تقاضا وجود دارد قيمت سهام هر روز كاهش مي يابد و در جايي كه تقاضا به كمترين ميزان خود مي رسد قيمت سهام روز به روز افزايش مي يابد.
بنابر اين به نظر مي رسد طهماسب مظاهري معاون كل وزير اقتصاد كه مسئوليت پيگيري بحران بورس را بر عهده گرفته، در روزهاي آينده با بررسي  بيشتر، موضوع سازمان بورس را از بي راهه رفتن و فرافكني بيشتر به سوي اصلاح دروني نظام بازار هدايت كند. چيزي كه مظاهري پيش از اين در زمان تصدي پست وزارت اقتصاد بر آن اهتمام جدي داشت.
سازمان بورس بايد از اين پس بپذيرد سياست فقط يكي از مولفه هاي تأثيرگذار بر روند بازار است و نمي تواند «همه چيز» را در تحليل حركت بورس تهران توجيه كند.

كاركنان سازمان خصوصي سازي
از خريد سهام دولتي منع شدند
ايسنا: هرجايي كه سازمان خصوصي سازي سهمي را به صورت تدريجي و بلوكي در داخل و يا خارج از بورس عرضه مي كند كاركنان و مديران سازمان حق خريد اين سهام را ندارند.
 عبدالله پوري حسيني رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي سازي گفت: قبل از خردادماه و ابلاغ سياست هاي اصل ۴۴ هيچ مستندي براي اين كار نداشتيم و تنها به صورت اخلاقي از كاركنان و مديران سازمان خواهش كرده بوديم كه دخالتي در خريد سهامي كه سازمان عرضه مي كند، نداشته باشند.
وي با اشاره به اين كه در مزايده مان هيچ گاه تخلفي اتفاقي نيفتاده، خاطرنشان كرد: در زمان مديريت من و ميرمطهري (رئيس هيأت عامل سابق سازمان خصوصي سازي) در مزايده هايي كه برگزار مي شد هيچ گاه كاركنان و مديران سازمان شركت نكرده بودند.
پوري حسيني گفت: اساساً هرجايي كه سازمان خصوصي سازي چه به صورت تدريجي و چه به صورت بلوكي در بورس و خارج از آن سهم عرضه مي كند نبايد مديران و كاركنان سازمان طرف خريد باشند.
وي به نبود رانت در سازمان خصوصي سازي اشاره كرد و گفت: اعتقادم اين بوده و هست كه در سازمان خصوصي سازي  به جهت شفافيت بسيار بالا اساساً هيچ گونه رانتي شكل نمي گيرد و ما هرچه كه داريم در معرض ديد عموم است و تدابيري اتخاذ شده كه در صورت داشتن اطلاعات بعضي از شركت ها آنها را بر روي سايت قرار دهيم تا در اقصي نقاط كشور مردم به اين اطلاعات دسترسي داشته باشند. بنابراين ما نمي گذاريم هيچ گونه اطلاعات پنهاني شكل گيرد.
او با اشاره به اين كه برخي معتقد به وجود اطلاعات پنهاني در سازمان خصوصي سازي هستند، تاكيد كرد: با شفافيت بخشيدن به فعاليت هايمان سعي كرديم كه چنين كاري اتفاق نيفتد. اما با اين موضوع از قبل به صورت اخلاقي و در دو سه ماه گذشته به صورت مستند موضوع برخورد مي كنيم.

سهام ايران خودرو هم بازارگرداني مي شود
گروه بورس: بازارگرداني سهام شركت ايران خودرو به مدت ۳۰ روز آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما حداكثر تعداد برگه هاي خريد و فروش كه به كارگزاري نهايت نگر به عنوان بازارگردان سفارش شده ۱۰ هزار برگه سهم است.
منابع لازم براي انجام بازارگرداني يادشده نيز توسط شركت سرمايه گذاري سمند تأمين مي شود.

حق تقدم ايران پويا يك ريال فروخته شد
گروه بورس: تعداد ۸ ميليون و ۱۵۰ هزار و ۱۸۵ برگه حق تقدم استفاده نشده ايران پويا روز گذشته در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد.
به گزارش خبرنگار ما عرضه سهام يادشده به صورت يكجا و نقد و با قيمت پايه يك ريال صورت گرفت.
همچنين در پايان معاملات اين روز نماد معاملاتي حق تقدم نساجي قائم شهر به دليل پايان مهلت پذيره نويسي متوقف شد.

رشد قيمت از آن ۱۸ شركت شد
گروه بورس: سهام ۱۳۳ شركت طي معاملات روز گذشته بورس تهران بين فعالان بازار دست به دست شد.
به گزارش خبرنگار ما، سهام ۱۱۱ شركت ديروز در حالي معامله مي شد كه قيمت هر سهم آنها حداقل با دو دهم درصد و حداكثر با ۷ درصد افت مواجه شده بود. در اين بين ۷۱ شركت افت ۵ درصدي قيمت را تجربه كردند.
بنا بر اين گزارش، در جريان داد و ستدهاي ديروز بورس تهران قيمت سهام ۱۸ شركت افزايش يافت كه در بين اين شركت ها ۵ شركت توانستند سقف ۵ درصدي رشد قيمت را پر كنند.
طي معاملات روز گذشته قيمت سهام ۴ شركت بورسي نيز بدون تغيير باقي  ماند.

ثبت افزايش سرمايه سيمان فارس و خوزستان
گروه بورس: سيمان فارس و خوزستان افزايش سرمايه خود را به ثبت رساند. به گزارش خبرنگار ما براساس تصميم مجمع عمومي فوق العاده سيمان فارس و خوزستان سرمايه اين شركت از يك هزار و۴۰۰ ميليارد ريال به دو هزار و۶۰۰ ميليارد ريال افزايش مي يابد.
مبلغ يادشده از طريق نقدي و مطالبات حال شده سهامداران تأمين مي شود.

دومين داد و ستد فلزات گران بها در بورس فلزات تهران
گروه بورس: براي دومين بار ظرف يك ماه اخير يك محموله بزرگ از فلزات گران بها در بورس فلزات تهران داد و ستد شد.
به گزارش اطلاع رساني بورس فلزات، در اين داد و ستد ۲۰ تن كنسانتره فلزات گران بها به ارزش ۷ ميليارد و ۱۸۸ ميليون ريال در چهار رينگ معاملاتي جداگانه به صورت نقدي داد و ستد شد كه از نظر ارزش ۷ درصد از كل مبادلات روز سه شنبه بورس فلزات را به خود اختصاص داد.

سونامي نزول شاخص ها ادامه يافت
003321.jpg
گروه بورس: شاخص كل قيمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران ديروز ۴۵ واحد ديگر افت كرد و در رقم ۱۰ هزار و ۱۴۷ واحد ثابت شد.
به گزارش خبرنگار ما، شاخص عملكرد تالار اصلي نيز ديروز ۴۹ واحد پايين آمد تا در رقم ۹ هزار و ۸۳۰ واحد بايستد. افت ۵/۲۲ واحدي شاخص عملكرد تالار فرعي هم روز گذشته موجب شد اين شاخص به عدد ۱۰ هزار و ۴۴۴ واحد بازگردد.
بنا بر اين گزارش، عملكرد نامطلوب شركتهاي صنعتي حاضر در بورس موجب شد شاخص صنعت ۳۳ واحد ديگر افت را تجربه كند و به رقم ۷ هزار و ۸۴۸ واحد برسد.
عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري بورس نيز روز گذشته باعث شد شاخص مالي ۱۵۵ واحد افت كرده و روي رقم ۲۵ هزار و ۴۳۹ واحد ثابت شود.
در اين روز كاري شاخص سهام نفت و پتروشيمي ۲۳ واحد، فلزات اساسي ۱۴ واحد و وسايل نقليه ۳۹ واحد منفي خوردند. شاخص گروه ساختمان هم ديروز بدون تغيير باقي ماند.

مدير تازه وارد سيمان سپاهان معرفي شد
گروه بورس: شركت سيمان سپاهان عضو جديد هيأت مديره خود را معرفي كرد.
به گزارش خبرنگار ما بر اين اساس حسين كاميابي به جاي عليرضا عسگري ماراني به عنوان نماينده بانك مسكن و به عنوان نايب رئيس هيأت مديره شركت براي مدت باقي مانده تصدي پست مذكور انتخاب شد.

۳۷۳ سهامدار سرمايه گذاري ساختمان فروشنده شدند
گروه بورس: تقاضا براي خريد سهام ايران ارقام در بورس تهران ديروز به شدت افزايش يافت.
به گزارش خبرنگار ما، در اين روز همزمان با رشد ۵ درصدي قيمت هر سهم ايران ارقام ۷۳۳ فعالان بازار به كارگزاري ها مراجعه كردند تا براي خريد ۷ ميليون و ۱۴۹ هزار و ۱۳۵ سهم اين شركت دستور خريد صادر كنند. ارزش تقاضاهاي موجود بر روي سهام اين شركت روز گذشته در مجموع ۲۹ ميليارد ريال برآورد شد.بنا بر اين گزارش، در پي افت شاخص ها طي معاملات ديروز كارگزاران بازارگردان براي سيال شدن بازار سهام شركت هاي سرمايه گذاري بانك ملي، سرمايه گذاري غدير، صدرا، سرمايه گذاري مسكن، ايران خودرو يا پتروشيمي اراك و سرمايه گذاري بهمن را بازارگرداني كردند. بر اساس اين گزارش در جريان داد و ستدهاي ديروز تالارهاي مبادلات سهام، بيشترين دستور فروش ها توسط سهامداران سرمايه گذاري ساختمان صادر شد. در اين روز ۳۷۳ سهامدار سرمايه گذاري ساختمان براي فروش تعداد دو ميليون و ۳۹۵ هزار و ۲۲۶ برگه سهم اين شركت به ارزش ۴/۸ ميليارد ريال برگه دستور فروش پر كردند. سرمايه گذاري غدير، سيمان شرق، سيمان دورود، سيمان تهران، سيمان شمال، نيروترانس و سيمان كرمان از ديگر شركت هاي حاضر در جدول عرضه ديروز بورس تهران بودند.

فعالان بورس فلزات در انتظار ابزارهاي مشتقه
003327.jpg
گروه بورس: دو سال پيش بورس فلزات با هدف شفاف سازي قيمت ها و به حداقل رساندن نوسانات و انحراف معيار در قيمت ها راه اندازي شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني بورس كالا، افتتاح بورس فلزات به عنوان نخستين بورس كالايي كشور معاملات آن را مورد استقبال توليدكنندگان، تجار و مصرف كنندگان عمده قرار داد و پيوسته تعداد اين اقشار در حال افزايش است.
بورس با كاهش انحراف قيمت ها گام بزرگي را در توسعه اقتصادي كشور برداشت و به ساماندهي در آزادسازي بهاي فلزات بپردازد.
بسياري از كارشناسان معتقدند كه بورس با عملكرد خود توانسته بازار كاذب فلزات مورد معامله در تالار خود را از بين برده و قيمت بازار آزاد را با قيمت مورد معامله در بورس منطبق كند.
اميدواري در راستاي واقعي تر شدن قيمت ها علاوه بر آنكه توانسته كمك قابل توجهي به روشن شدن حساب سود و زيان توليدكنندگان كند، موجب شده تا بخش خصوصي نيز از اين واقعي شدن قيمت ها استقبال مناسبي داشته باشد.
اما آنچه در اين دو سال كارنامه درخشاني از بورس نمايان كرد. ويژگي خاص و منحصر به فرد جهاني اين تالار يعني انجام معاملات فولاد در اين تالار بود. هرچند اين فلز تا قبل از افتتاح بورس با نوسان هاي آشكار روبه رو بود و معامله آن در بازار آزاد سود اطمينان بخشي را شامل حال تجار و افراد ذي نفع مي كرد وليكن در مقابل ايجاد روند تورمي حاصله، مشكلات فراواني را ايجاد مي كرد.
شكل گيري بورس فلزات با به هم زدن اين مكانيسم، رقابت تنگاتنگي را به وجود آورد كه با يك قيمت تعادلي روبه رو بود و اين عمل موجب شد تا اقتصاد كشور يك گام مهمي را در راستاي توسعه خود بردارد.
ساختاري كه به رونق و شكوفايي اقتصاد بيانجامد زماني مي تواند شكل كنوني خود را حفظ كند كه با صيانت از بورس سبب شود تا اين روند رقابتي در بورس ادامه يابد.
اما آنچه كه بورس را از نظر رقابتي بودن زير سوال برده اين است كه بورس در حال حاضر محلي براي خريد و فروش كالاها توسط شركت هاي دولتي است.
با اين وجود كارگزاران اين تالار كارنامه دو ساله بورس را با همه چالش ها، كارنامه اي بسيار درخشان و روشن ارزيابي مي كنند.
نصرا... برزني نايب رييس هيات مديره بورس معتقد است: كه آثار حاصله از راه اندازي اين تالار سال ها باقي مي ماند و مي گويد: كساني كه در دولت قبلي در راستاي احداث اين تالار كوشيدند تصميم بسيار درستي اتخاذ كردند.
برزني خروج فلزات از شمول قيمت گذاري را از دستاوردهاي اين بورس مي شمارد و تصريح مي كند: قيمت گذاري اين فلزات براساس بهاي جهاني تا قبل از تاسيس بورس موجب مي شد كه توليدكننده مجبور شود تا در زمان تحويل، محصول خود به بهايي بالاتر از بهاي فروش كارخانه بفروشد.
خطر اصلي در به كارگيري اين رويه بدين صورت بود كه با بالا رفتن قيمت كه در پي افزايش بهاي مواد اوليه حاصل مي شد هزينه ها نيز افزايش مي يافتند اما شركت ها به ناچار به بهاي قبلي تعيين شده توسط وزارت بازرگاني اقدام به فروش مي كردند كه در نهايت به ضرر شركت توليدكننده مي انجاميد و تنها گروه خاصي از تجار سود مي كردند.
نايب رئيس هيات مديره ۳ نقش اساسي را از اثرات بالقوه حضور بورس مي شمارد و مي گويد: كاهش فاصله قيمت فروش و قيمت مصرف كننده، ايجاد شفافيت از نظر اطلاعاتي و همچنين برقراري عدالت را مي توان از دستاوردهاي مهم بورس دانست.
وي با همه محاسن برشمرده ،نبود معاملات آتي و اختيار معامله را از نقاط ضعف بورس مي داند و اميدوار است كه با به كارگيري رينگ صادراتي و معامله سيمان در اين تالار بتوان شاهد رونق اين بورس جوان بود.
از سوي ديگر فرزاد هيبتي كارگزار مس باهنر و عضو هيات مديره تنها با يك كلمه از زير بار پاسخ شانه خالي كرده و آن را به عهده روابط عمومي مي گذارد و در ۳ كلمه مي گويد: عملكرد بورس خيلي خوب، عالي و درخشان است و ما از انتقادات سازنده استقبال مي كنيم.
حميد آذرخش كارگزار فلزات مفيد هرچند بر اين باور است كه بورس هنوز در جاي اصلي خود قرار نگرفته اما كار اصلي كه انجام داده اين است كه سبب تبديل بازار غيررقابتي به بازار رقابتي شده است.
عضو هيات مديره با بيان اينكه اين عمل يعني ايجاد آزادي و عدالت در معاملات است، مشكلات فني در كنترل كالا و تحويل آن و نيز تعداد نمادها را از نقاط ضعف آن بر مي شمارد و اظهار اميدواري مي كند كه با افزايش تعدد كارگزاران اين چالش ها برطرف شود.
حسنعلي بشارت احساني عضو هيات مديره با پيروي از صحبت هاي ساير همكاران خود اعتقاد دارد كه خروج عرضه از حالت انحصاري و به كارگيري قراردادهاي آتي در تالار اين بورس علاوه بر بهبود معاملات، اين نهاد را پله اي ديگر به سوي هدف خود نزديك مي كند.
به دنبال همه اين جست و خيزها در بازگويي عملكرد دو ساله بورس از زبان يكي ديگر از كارگزاران فعال اين تالار عبدالحميد كاشاني مدير عامل كارگزاري ايرالكو معتقد است كه بازار سرمايه نيازمند استقرار مطالب فني و كاربردي است كه در همه بورس هاي كالايي موجود است اما در اين دو سال هنوز در بورس عملي نشده است.
از سويي ديگر خليفه سلطان دبير انجمن توليد كنندگان فولاد با بيان اينكه ايجاد اين بورس يك كار توسعه اي بوده است لب به سخن مي گشاد و مي گويد: تا ايجاد يك بورسي كه به معناي واقعي بورس باشد كه در پي آن بخش خصوصي بتواند يك عرضه كننده كالا در اين تالار باشد فاصله زيادي است كه خواه ناخواه اين فاصله پر مي شود.
وي معتقد است با ازدياد تعداد كارگزاران اين رقابت تنگاتنگ شده و خروج كارگزاري ها از صورت كنوني به يك شخصيت حقوقي موجب مي شود تا سود حاصله در دست بخش عام تري قرار گيرد.
وي بر اين باور است كه تخصيص كارگزاري به يك بخش صنفي يا تعاوني منجر مي شود تا بورس بتواند به عنوان يك بنگاه اقتصادي سالم باقي بماند.
خليفه سلطان تخصيص نيافتن كارگزاري از سوي بورس به انجمن هاي فولادي را نوعي تنگ نظري مي خواند و مي گويد: تخصيص اين كارگزاري كاري است كه بايستي دو سال پيش انجام مي شد كه نشد. اين سوالي است كه هنوز براي بسياري از انجمن ها و اصناف مورد معامله با اين بورس بدون پاسخ مانده است.
اما در كل مي توان همه اين مشكلات را ناشي از كم تجربگي و نوپا بودن بورس دانست.
به گونه اي كه بي رقيب ماندن عرضه كننده اي همچون ذوب آهن و يا فولاد مباركه به اين مسائل دامن مي زند.
در همه بورس هاي جهاني وجود رقابت در عرضه و تقاضا تحولات به سزايي را حاصل كرده اما نبود توليدكننده كافي در ايران كه بتواند در اين رقابت نقشي تازه بزند از عمده ترين مسائلي است كه بايد به دنبال راهكاري براي آن بود.تا شايد در سال هاي آتي با   بازنگري دوباره بتوان اين بورس را به عنوان الگويي براي ساير بورس هاي كالايي در دست احداث برشمرد.

تغييرات قيمت سهام
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۴.۹۸-
۷۹-
۱,۵۰۸
آبگينه
۵-
۳۸۳-
۷,۲۷۸
آلومتك
۴.۲۶-
۵۰-
۱,۱۲۳
ارج
۵-
۶۷۴-
۱۲,۸۱۶
افست
۵
۱۹۱
۴,۰۱۴
ايران ارقام
۱.۹۸-
۶۲-
۳,۰۷۱
ايران خودرو
۵-
۶۸-
۱,۲۹۲
ايران دوچرخ
۴.۹۹-
۳۴۸-
۶,۶۲۰
ايران گچ
۴.۹۶-
۱۱۹-
۲,۲۸۰
ايران مرينوس
۲.۳۱-
۷۹-
۳,۳۴۳
ايرانيت
۵-
۵۲۶-
۱۰,۰۰۱
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۴.۷۳-
۲۴۷-
۴,۹۷۵
باما
۴.۹۸-
۱۵۷-
۲,۹۹۴
بانك اقتصادنوين
۱.۴۱
۲۷
۱,۹۴۸
بانك پارسيان
۴.۹۹-
۱۵۱-
۲,۸۷۳
بانك كارآفرين
۴.۹۵-
۶۲-
۱,۱۹۰
پارس خودرو
۴.۹۵-
۹۸-
۱,۸۸۱
پاكسان
۴.۹۹-
۳۹۶-
۷,۵۳۲
پتروشيمي آبادان
۰.۸۵-
۸۸-
۱۰,۲۶۰
پتروشيمي اراك
۵-
۶۵۵-
۱۲,۴۵۲
پتروشيمي اصفهان
۵-
۵۹۸-
۱۱,۳۷۳
پتروشيمي خارك
۴.۹۷
۷۶
۱,۶۰۶
پمپ سازي ايران
۰.۲۷-
۹-
۳,۳۵۰
تراكتورسازي ايران
۴.۹۳-
۷۸-
۱,۵۰۵
تكنوتار
۵-
۱۰۱-
۱,۹۱۹
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ)
۴.۰۸-
۱۶۵-
۳,۸۸۲
توسعه معادن روي ايران
۰.۷۳
۵۱
۷,۰۵۰
تولي پرس
۳.۰۴-
۴۴-
۱,۴۰۱
توليد تجهيزات سنگين هپكو
۵-
۵۹۰-
۱۱,۲۲۰
توليد سموم علف كش
۴.۹۶-
۵۴-
۱,۰۳۵
توليدمحورخودرو
۴.۹۹-
۲۵۶-
۴,۸۷۱
حمل و نقل توكا
۰.۱۱-
۱۱-
۱۰,۰۶۰
خدمات انفورماتيك
۵-
۴۳۳-
۸,۲۲۸
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۴.۹۹-
۲۸۳-
۵,۳۸۳
خوراك دام پارس
۴.۹۹-
۱۰۰-
۱,۹۰۴
داده پردازي ايران
۵-
۴۰۴-
۷,۶۷۹
داروپخش (هلدينگ )
۱.۹۷
۵۹
۳,۰۵۰
داروسازي سبحان
۴.۲۹
۱۴۴
۳,۵۰۰
دشت مرغاب
۴.۹۷
۵۶
۱,۱۸۲
روغن نباتي ناب
۱.۶۸-
۱۳۷-
۸,۰۱۲
زامياد
۰.۰۸
۲
۲,۶۰۰
سالمين
۴.۹۷-
۱۴۵-
۲,۷۷۴
سامان گستراصفهان
۲.۳-
۸۰-
۳,۴۰۰
سايپا
۴.۹۷-
۱۰۱-
۱,۹۳۰
سايپاآذين
۲.۹۷-
۱۷۸-
۵,۸۲۱
سايپاديزل
۴.۹۶-
۹۸-
۱,۸۷۷
سخت آژند
۰
۰
۳,۸۹۲
سراميك هاي صنعتي اردكان
۲.۲۱-
۳۵-
۱,۵۴۹
سرما آفرين
۴.۹۴-
۸۰-
۱,۵۳۹
سرمايه گذاري آتيه دماوند
۵-
۹۷-
۱,۸۴۴
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ)
۰.۱۵-
۵-
۳,۳۷۵
سرمايه گذاري بانك ملي ايران
۰.۰۹-
۱-
۱,۰۶۷
سرمايه گذاري بهمن
۷.۴۴-
۱۸۲-
۲,۲۶۴
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۴.۳۸-
۷۱-
۱,۵۵۱
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۴.۹۹-
۱۸۵-
۳,۵۲۱
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۴.۹۷-
۵۵-
۱,۰۵۱
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۴.۹۹-
۱۴۵-
۲,۷۵۸
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۱.۹-
۱۹-
۹۸۰
سرمايه گذاري توسعه ملي
۵-
۲۹۵-
۵,۶۱۰
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۴.۹۸-
۱۸۳-
۳,۴۹۴
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۴.۸۳-
۵۰-
۹۸۵
سرمايه گذاري سايپا (طيف سايپا )
۴.۹۸-
۸۳-
۱,۵۸۳
سرمايه گذاري سپه
۴.۹۷-
۱۲۳-
۲,۳۵۱
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۴.۹۹-
۱۱۹-
۲,۲۶۴
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۰.۰۵
۲
۴,۱۹۱
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ)
۴.۹۳-
۶۶-
۱,۲۷۳
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۰.۰۳
۱
۳,۶۵۲
سرمايه گذاري مسكن
۴.۵۳-
۴۶-
۹۷۰
سرمايه گذاري ملت
۵-
۶۹-
۱,۳۱۱
سرمايه گذاري ملي ايران
۴.۹۹-
۶۰۱-
۱۱,۴۳۴
سنگ آهن گل گهر
۴.۷۱-
۳۱۶-
۶,۳۹۲
سيمان بجنورد
۵-
۵۱۸-
۹,۸۵۰
سيمان سپاهان
۰
۰
۲۳,۹۲۰
سيمان شاهرود
۴.۹۹-
۵۱۲-
۹,۷۴۷
سيمان شرق
۲.۴۶-
۱۴۵-
۵,۷۵۱
سيمان فارس و خوزستان
۴.۹۹-
۳۳۷-
۶,۴۱۵
سيمان هگمتان
۴.۸۷
۱۸۸
۴,۰۴۵
شاهد
۴.۹۸-
۱۲۱-
۲,۳۱۱
شهد ايران
۴.۹۹-
۱۹۳-
۳,۶۷۶
شيشه همدان
۴.۹۸-
۱۷۷-
۳,۳۸۰
شيمي داروئي داروپخش
۴.۹۸-
۱۵۲-
۲,۹۰۱
شيميايي سينا
۴.۹۲-
۴۹-
۹۴۷
صنايع آذرآب
۴.۹۵-
۴۶۴-
۸,۹۰۶
صنايع جوشكاب يزد
۳.۲۹
۳۳
۱,۰۳۵
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۵-
۲۵۱-
۴,۷۷۳
صنايع لاستيكي سهند
۰.۱۶-
۴-
۲,۴۷۹
صنعتي بهشهر
۰
۰
۴,۸۰۰
صنعتي دريايي ايران
۴.۹۹-
۲۸۴-
۵,۴۱۱
عمران و توسعه فارس
۳.۴۴-
۳۳-
۹۲۵
فارسيت اهواز
۱.۵۱
۱۴۳
۹,۶۰۰
فرآورده هاي غذايي و قند پيرانشهر
۴.۹۹-
۱۹۵-
۳,۷۰۹
فرآورده هاي تزريقي ايران
۴.۹
۴۳
۹۲۱
فرآورده هاي غذايي مشهد
۴.۸۶-
۸۰-
۱,۵۶۷
فرآورده هاي نسوز آذر
۴.۶۶-
۴۶۳-
۹,۴۶۵
فرآوري موادمعدني ايران
۰.۲۷-
۵-
۱,۸۸۰
فراورده هاي غذايي و قند تربت جام
۴.۹۲-
۵۵-
۱,۰۶۳
فنرسازي خاور
۱.۱۹-
۱۳-
۱,۰۸۰
فنرسازي زر
۴.۹۷-
۱۱۸-
۲,۲۵۴
فولاد كاويان
۱.۲۵
۲۴
۱,۹۵۰
قند ثابت خراسان
۰.۰۷
۱
۱,۴۰۰
قند شيرين خراسان
۰.۰۵
۱
۲,۰۶۰
قند مرودشت
۵-
۴۱۰-
۷,۷۹۷
كارخانجات مخابراتي ايران
۱.۸-
۲۴-
۱,۳۰۹
كارخانه فارسيت درود
۲.۱۷-
۳۱۲-
۱۴,۰۴۱
كالسيمين
۵-
۱۵۰-
۲,۸۵۳
كربن ايران
۱.۰۳-
۲۳-
۲,۲۰۰
كشت وصنعت پياذر
۴.۹۹
۱۳۴
۲,۸۱۷
كنتورسازي ايران
۳.۱۵-
۱۶۹-
۵,۲۰۰
كيميدارو
۵-
۲۳۴-
۴,۴۴۸
گازلوله
۴.۵۲-
۹۷-
۲,۰۵۱
گروه بهمن
۴.۷۶-
۱۶۷-
۳,۳۴۰
گروه صنعتي سپاهان
۵-
۱۹۹-
۳,۷۸۴
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۴.۹۷-
۹۷-
۱,۸۵۴
گلتاش
۰.۰۸-
۳-
۳,۶۱۸
گلوكوزان
۵-
۱۹۷-
۳,۷۴۴
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۴.۹۹-
۶۱-
۱,۱۶۲
لاميران
۰.۰۲-
۱-
۵,۹۲۹
لبنيات پاك
۰
۰
۲,۵۰۰
لعاب ايران
۴.۹۷-
۱۰۳-
۱,۹۶۸
ليزينگ ايران
۴.۹۶-
۹۸-
۱,۸۷۸
ليزينگ خودروغدير
۴.۹۷-
۱۴۸-
۲,۸۳۱
ليزينگ صنعت و معدن
۴.۹۴-
۳۹-
۷۵۱
ماشين سازي اراك
۴.۴۱-
۸۸-
۱,۹۰۸
محورسازان ايران خودرو
۰.۲۸-
۹-
۳,۱۸۰
معادن بافق
۱.۸۷-
۹۳-
۴,۸۶۹
ملي سرب و روي ايران
۵-
۱۵۰-
۲,۸۵۰
مهرام
۴.۹۸-
۶۳-
۱,۲۰۳
مهركام پارس
۴.۹۸-
۱۲۶-
۲,۴۰۶
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۴.۹۹-
۹۰-
۱,۷۱۲
موتوژن
۵-
۱۳۶۵-
۲۵,۹۴۹
نفت بهران
۴.۸۴-
۳۱۰-
۶,۰۹۸
نورد آلومينيوم
۴.۹۴-
۴۳-
۸۲۷
نورد و لوله اهواز
۴.۹۹-
۱۸۱-
۳,۴۴۶
نيروترانس

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |