پنجشنبه ۷ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۲ - Sep 29, 2005
شهردار تهران:
ساماندهي ترافيك، نخستين تصميم گيري
مديريت جديد شهرداري است
گروه شهري- جمشيد پوراسكندر:در شرايطي كه از آلودگي هوا و ترافيك به عنوان دو مشخصه و مؤلفه تهران نام برده مي شود، دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران اعلام كرد: ترافيك، نخستين موضوعي خواهد بود كه براي ساماندهي آن تصميم گيري خواهم كرد.
شهردار تهران با بيان اين مطلب كه شهر تهران و شهروندان آن با ۴ دغدغه عمده اعم از حمل و نقل و ترافيك، بافت هاي فرسوده، مسايل زيست محيطي و مسايل شهرسازي، فرهنگي و هويت شهري روبه رو هستند، افزود: البته شايد توقع شهروندان اين است كه اقدامات در زمينه ترافيك و حمل و نقل عمومي نسبت به ديگر كارها از سرعت بيشتري برخوردار باشد.
وي افزود: با اجراي طرح ها و اقدامات مقطعي فقط مي توان بخشي از مشكلات ترافيكي را براي زمان كوتاهي حل كرد ولي با اين نوع از كارها، معضل اصلي حل نمي شود و بايد تصميمات جدي تر و اقدامات اساسي تري در اين باره انجام داد.
به گفته وي با گفتن اينكه امروز فلان رنگ ها يا پلاك ها در سطح شهر تردد نكنند نه تنها مشكل حل نمي شود بلكه باتوجه به كمبود امكانات رفاهي و تسهيلات عمومي زندگي بخشي از شهروندان نيز مختل مي شود. معضل ترافيك از پيچيدگي هاي بسياري برخوردار است و با همكاري شوراي شهر، دولت و شهروندان به دنبال ارايه راهكارهاي اساسي و جدي هستيم تا معضلي كه همه را عصباني كرده به طور ريشه اي حل شود.
دكتر قاليباف تاكيد كرد : اگر ترافيك اصلاح شود، حضور خودروها به حداقل خود برسدو صنعت ما به درستي كار خود را انجام دهد، آلودگي صوتي و هوا نيز كاهش خواهد يافت.
به رغم تلاش ها و طرح هايي كه طي ساليان اخير صورت گرفته، تهران هنوز با معضل ترافيك روبه رو است در شرايطي كه براساس طرح جامع، تهران نيازمند بيش از ۵۰۰ كيلومتر شبكه بزرگراهي است و تاكنون حدود ۳۵۰ كيلومتر آن ساخته شده است، شاهد ورود روزافزون خودروها به شبكه عبوري هستيم.
در شرايطي كه معابر عمومي تهران، ظرفيت حدود يك ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را دارد، هم اينك آمارهاي رسمي از تردد روزانه نزديك به ۳ ميليون دستگاه خودرو حكايت مي كنند. براين اساس كارشناسان تاكيد مي كنند عدم تصميم گيري كلان دراين باره موجب خواهد شد كه به زودي شاهد تبديل شدن تهران به بزرگترين توقفگاه باشيم. نكته قابل توجه اينكه حدود ۲۰ دستگاه نهاد متولي مديريت ترافيك و حمل و نقل هستند و متاسفانه هريك از آنها با اعمال مديريت هاي به اصطلاح جزيره اي و فارغ از روحيه همكاري بين بخشي، به ژرفاشدن معضل ترافيك دامن مي زنند و حاكميت بار سنگين ترافيك در معابر عمومي نيز مؤيد اين سخن است.
ترافيك فعلي تهران، افزون بر تحميل خسارات آشكار و ناآشكار زيست محيطي و اقتصادي، به رفتارها و هنجارهاي شهروندان، آسيب مي زند.
به باور كارشناسان و تاكيد شهردار تهران با پرهيز از مديريت جزيره اي و عمل به مديريت فرابخشي مي توان به معضل ترافيك فائق آمد و از رهگذر آن شاهد كاهش منابع آلاينده هوا كه به عنوان دومين معضل تهران تبديل شده، بود. براساس آمارهاي رسمي موجود حدود ۷۰ درصد از آ لودگي هواي تهران، ناشي از احتراق خودروها با سوخت هاي فسيلي بنزين و گازوئيل مي باشد.

در صورت تعلل در جمع آوري زباله
شهرداري تهران با پيمانكاران متخلف برخورد مي كند
003258.jpg
ايرنا: قائم  مقام  حوزه  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  گفت : شهرداري  با پيمانكاران  متخلف  در جمع آوري  زباله  شهروندان  برخورد مي كند.
عبدالعلي  صاحب محمدي  افزود: پيمانكاران  موظفند از ساعت  ۲۱ تا شش  بامداد، تمام  زباله هاي  موجود در مقابل  منازل  شهروندان  را جمع آوري  كنند.
طي  روزهاي  گذشته  در برخي  مناطق  شهرداري  تهران ، زباله هاي  شهروندان  تا بيش  از ۴۸ ساعت  مقابل  منازل  آنها مانده  و پيمانكاران  از جمع آوري  زباله ها خودداري  كرده اند.
صاحب  محمدي  با بيان  اينكه  شهروندان  اين  گونه  موارد را از طريق  شماره  تلفن  ۱۳۷ اطلاع  دهند، اظهار داشت : اداره  كل  فوريت هاي  خدمات  شهري  شهرداري تهران  نيز آماده  دريافت  شكايات  مردمي  درخصوص  جمع آوري  زباله  است .
وي  بخشي  از مشكلات  موجود در جمع آوري  زباله  و شب  ماندگي  آنها را متوجه  شهروندان  دانست  و گفت : متاسفانه  برخي  شهروندان  هنگامي زباله هاي  خود را از منازل  خارج  مي كنند كه  پيمانكاران ، فعاليتشان  در جمع آوري  زباله  به  پايان رسيده  و براي  فعاليت  مجدد با محدوديت  مواجه  هستند.
قائم  مقام  حوزه  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  با تأكيد بر توجه  شهروندان  به خروج  زباله  از منازل  در راس  ساعت  ،۲۱ افزود: اگر شهروندان  با شهرداري همكاري  داشته  باشند، هيچ  زباله اي  در شهر باقي  نخواهد ماند.
صاحب  محمدي  با اشاره  به  برخي  تخلفات  در جمع آوري  زباله هاي  شهري ، گفت : براساس  دستورالعمل  شهرداري  تهران ، حمل  زباله  از ۱۵ ارديبهشت  ماه  امسال  با خودروهاي  روباز ممنوع  شده  و شهروندان  درصورت  مشاهده  موارد تخلف ، شهرداري را با ذكر شماره  خودرو حمل  زباله ، آگاه  سازند.
وي  يادآور شد: استفاده  از كودكان  زير ۱۵ سال  طبق  قانون  كار در فعاليت هاي  خدمات  شهري  بخصوص  جمع آوري  زباله  ممنوع  است  و با پيمانكاران  متخلف  برخورد مي شود.

منطقه ۶ تهران در شرايط ناسالم
003261.jpg
آسمان آبي ايران _ امروز وضعيت آلودگي هوا در منطقه ۶ شهرداري تهران در شرايط ناسالم قرار گرفت.اطلاعات ارايه شده از سوي شركت كنترل كيفيت هواي تهران نشان مي دهد منطقه ۶ شامل خيابان هاي يوسف آباد، قائم مقام فراهاني، استاد نجات الهي، طالقاني، جمالزاده شمالي، شهيد عباسپور، فتحي شقاقي و ميدان گلها امروز (۶ مهر) آلوده ترين مناطق تهران هستند.براين اساس منطقه ۷ شهرداري تهران شامل خيابان هاي شهيد قندي و شهيد بهشتي نيز رتبه دوم آلوده ترين نقاط تهران را دارا هستند.همچنين وضعيت هوا در منطقه ۲۲ شهرداري تهران ازجمله شهرك راه آهن، دهكده المپيك و شهيد باقري در شرايط پاك قرار دارد.

تونل رسالت
003264.jpg
بنياد مستضعفان اعلام كرد:اين نهاد از طرح تونل رسالت به منظور سهولت در آمد و شد شهروندان حمايت و آماده همكاري با شهرداري تهران است.به گزارش روابط عمومي بنياد مستضعفان، غلامعلي كياني ، نماينده تام الاختيار اين نهاد در امور شهرداري اعلام كرد: باتوجه به اهميت تونل رسالت در آمد و شد شهروندان و كاركرد آن در روان سازي ترافيك، نمايندگان شهرداري و بنياد مستضعفان درحال بررسي طرح و اتخاذ شيوه رفع موانع آن هستند.
وي با اظهار اميدواري مبني بر گشايش و بهره برداري هرچه سريع تر تونل رسالت، تاكيد كرد: بنياد مستضعفان به دليل ماموريت هاي ذاتي كه دارد، آماده هرگونه همكاري با شهرداري براي حل معضل فراروي طرح تونل رسالت است.

ساماندهي قبور شهداي بهشت زهرا
003267.jpg
مدير عامل  سازمان  بهشت  زهرا گفت : طرح  جامع  ساماندهي  قبور شهدا تا پايان  امسال  آماده  مي شود.محمود رضائيان  با بيان  اينكه  هم  اكنون  ۳۰هزار شهيد در ۱۴ قطعه  بهشت  زهرا به  خاك  سپرده  شده اند افزود: بعد از آماده  شدن  اين  طرح  و نظر مساعد شهرداري  تهران  ، بنياد شهيد و ديگر سازمانهاي  ذيربط و تصويب  آن در شوراي  شهر ، مراحل  اجرايي  طرح جامع  ساماندهي  قبور شهدا از اوايل  سال  ۸۵ آغاز مي شود.در اين  طرح  از نمادهاي  دفاع  مقدس  و شهدا به  شيوه اي  خاص  و معنوي  استفاده  مي شود.رضائيان  با اشاره  به  اينكه  مساحت  بهشت  زهرا از ۳۱۴ هكتار در سال  ۴۵به  ۴۲۴ هكتار در حال  حاضر رسيده  است  گفت : بهشت  زهرا از لحاظ مساحت  تا ۱۲ سال  آينده  پاسخگوي نياز دفن  اموات  است  .

ميهمانان مي آيند
دكتر اسماعيل كهرم
من به كرات در نقاطي از جهان شاهد ورود اولين دسته از پرندگان مهاجر بوده ام هيجان پرندگان از اين كه چند هزار كيلومتر پرخطر را پشت سر گذاشته و به سلامت به تالابي رسيده اند به مراتب بيشتر از ما بود كه شاهد بوديم كه اين پرندگان درست در زمان پيش بيني شده و از آن دقيق تر در نقطه مشخص فرود آمدند. يك پرستوي قطبي، كه طولاني ترين مسير مهاجرت پرندگان را طي مي كند، در يك متري محل فرود سال قبل خود به زمين نشست اين پرستو كه با حلقه هاي رنگين علامت گذاري شده بود. ۲۲ هزار كيلومتر را بر فراز اقيانوس ها طي كرده بود! پرستوي قطبي و يا آن طور كه از اسم علمي آن برمي آيد پرستوي دريايي بهشتي Sterna Paradisaea فقط ۳۵ سانتيمتر طول دارد كه نيمي از آن را دم دراز پرنده تشكيل مي دهد، به اندازه يك جوجه كبوتر معمولي! چگونه پرنده اي ظريف قادر است اين مسير طولاني را روز و شب طي كند؟ انرژي اين پرواز دو هفته اي از كجا مي آيد و بالاخره سئوال نهايي علم جانورشناسي! پرنده چگونه جهت يابي مي كند؟ بدون نقشه و قطب نما به مقصدي مي رسد آن هم با اين دقت؟ اگر دليل مهاجرت پرندگان را بررسي كنيم به يك كلمه «غذا» خلاصه مي شود. در نواحي شمالي ايران با آمدن پاييز، روزها كوتاه مي شود و غذا كمياب و آنان كه مي مانند در اثر سرما و كمي غذا مي ميرند. بنابراين به نواحي جنوبي تر مهاجرت مي كنند. زمستان را مهمان ما هستند و با شروع فصل بهار مجددا به محل لانه گذاري تابستان گذراني خود بازمي گردند.
سفر چندهزار كيلومتري كه با اولين قدم يعني پرواز آغاز شد سراسر پر از خطر و موانع گوناگون است و بسياري جان خود را در اين راه از دست مي دهند. شرايط جوي، تغيير ناگهاني آب و هوا، طوفان ها و جريان هاي هوايي موجب مي شود كه تعداد زيادي از پرندگان مهاجر به درياها پرت شوند و يا از مسير خود منحرف شوند و به نقاطي منتقل مي شوند كه محل زندگي و مهاجرت آنان نيست. به راستي به ياد داستان سي مرغ عطار مي افتيم. آنها كه از خطر مي گذرند شايسته حيات اند و لايق اند كه سال بعد زاد و ولد كنند و خصوصات خود را به فرزندانشان منتقل كنند.
در عالم، سالي ۵۰ ميليارد پرنده مهاجر مهاجرت مي كنند! تعداد سرسام آور است. مسير مهاجرت اغلب پرندگان، به منظور جلوگيري از تصادم هاي هوايي تعيين شده.
حدود ۵۰ سال پيش تعداد پرندگان مهاجر به ايران مي آمدند حدود ۱۲ ميليون قطعه محاسبه شده بود امروزه تقريبا ۳۴۰ گونه (۶۸درصد) مهاجرند و ۳۲۳ گونه در ايران زاد و ولد مي كنند. با ورود پرندگان به تالاب ها دسته ديگري از خطرها نمودار مي شوند. لوله هاي تفنگ مجاز و غيرمجاز، تورهاي هوايي (غيرمجاز)، دامگاه ها، آلودگي  تالاب ها و يا حتي خشك شدن تالاب ها!، تصور نماييد كه پرنده چندهزار كيلومتر راه را طي كرده و جوجه هاي خود را به همراه آورده به تالاب گاوخوني، در ناف ايران ببرد. اين پرنده وقتي خود جوجه بوده همراه پدر و مادرش به گاوخوني رفته و زمستان را در آن سپري كرده بود. اكنون او با فرزندانش به منطقه بازگشته خسته و كوفته از راه رسيده، در طول راه همه چربي كه ذخيره كرده بود از دست داده، ضعيف و لاغر شده نياز به يك تالاب امن، با آب فراوان و مواد غذايي دارد. در طول راه همه مهارت جهت يابي خود را به كار برده تا اشتباه نكند و بالاخره در محلي كه فكر مي كرده گاوخوني واقع شده رسيده ولي اثري از تالاب نمي بيند. چون تالاب خشك شده، عجب. در طول عمر خدمتي من، تا به حال سه تالاب مهم ايران را خشك شده ديدم، بختگان در فارس، هامون در سيستان و بالاخره گاوخوني در اصفهان! در درياچه هامون، در سال ۵۳ من حدود ۷۲۰ هزار قطعه پرنده را سرشماري كردم. باز هم در سال ۱۳۷۷ يعني پس از ۲۵ سال، تعداد پرندگان مهاجر، باز هم توسط خود من حدود ۳۰ هزار قطعه تخمين زده شد. اگر نظارت توسط يك نفر انجام شود احتمال خطا كاهش مي يابد. و بالاخره سه سال پيش يعني ،۱۳۸۱ آنجايي كه روزي هامون به سيستان حيات مي بخشد ما لندرور رانديم. تالاب هامون خشك شده بود. شما فكر مي كنيد بر سر ۷۲۰ هزار پرنده چه آمد؟
ما ايراني ها در مهمان نوازي شهره عالم هستيم و بايد احساس مهمان نوازي را به پذيرايي از پرندگان نيز تعميم دهيم. نيمي از پرندگاني كه سال ۱۳۷۷ سرشماري شدند تير خورده بودند و قادر به پرواز نبودند! اين راه و رسم مهمان نوازي نيست!
امسال ميهمانان ما با خود ميهمان ناخوانده اي را هم آورده اند! دانشمندان كشورمان احتمال وجود ويروس آنفلوآنزاي حاد پرندگان را در ميان پرندگان مهاجر تأييد كرده اند. سازمان دامپزشكي و سازمان حفاظت محيط زيست مقررات مربوطه را وضع و اجرا مي كنند ولي اينجا ذكر يك نكته را لازم مي بينم. اگر برداشت پرندگان در تالاب هاي شمالي كشور با خطر همراه باشد، شكارچيان پرنده در ساير آب بندان ها و تالاب هاي ايران مانند شادگان در خوزستان، پريشان در كازرون، اروميه، سيلاخور و... از خطر مصون نيستند. زيرا پرندگان مهاجر از خطه هاي شمال به تالاب هاي مازندران و گيلان و گلستان رفته و از آنجا به ساير تالاب ها مهاجرت مي كنند. هرگونه تماس با پرنده ،فضله و يا پر پرندگان انسان را به اين بيماري مهلك مبتلا مي كند. به نظر مي آيد كه شكارچيان بايد تفنگ هاي خود را براي يك تا دو سال آينده بياويزند. پس از طي زمستان، آنها كه زنده مي مانند و مي توانند همان راه را طي كنند، بازمي گردند تا نسل خود را ادامه دهند. و اما سئوال آخر، پرندگان چگونه مسير خود را مي يابند؟ پاسخ كوتاه: هنوز اين راز سر به مهر مانده. با وجود آزمايش ها و پيشرفت هايي كه در فهم اين معما بعمل آمده كشف مهمي كه پاسخگوي اين معجزه عالم خلقت باشد، صورت نگرفته. گرچه ده ها تئوري هرساله ارائه مي شوند. ۳۲ سال پيش پروفسور Mathew كه عمري را صرف مطالعه پرندگان و پديده مهاجرت كرده بود بعد از يك سخنراني طولاني و جالب سخن خود را اينطور خاتمه داد: ما هنوز نمي دانيم كه پرندگان چگونه مسير خود را جهت يابي مي كنند. ۲ سال پيش جانشين وي در مركز مطالعات پرندگان انگلستان Slimbridge سخنراني خود را عينا با همين جملات پايان داد! يك آمريكايي كه پس از ۱۰ سال مطالعه نتيجه اي در اين زمينه نگرفته بود با خشم مي گفت: شايد پرندگان يك عضوي شبيه قطب نما در زانوي خود دارند! و استاد جهان ديده من گفت: بياييد قبول كنيم كه جهل ما به مراتب بيش از دانايي ما است! و من زير لب گفتم: تا به اينجا رسيد دانش من، تا بدانم همي كه نادانم!

در پي بروز برخي شايعات
دكتر قاليباف هر گونه انتصابي
در سطح معاونت هاي شهرداري را تكذيب كرد
گروه شهري: در پي انتشار اخباري در خصوص انتصاب افرادي براي معاونت هاي مختلف شهرداري تهران، دكتر قاليباف هر گونه خبري در اين رابطه را تكذيب كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، برخي از سايت هاي خبري طي روز هاي اخير بدون ذكر منابع رسمي دست به انتصاب هايي در سطح معاونت هاي مختلف شهرداري تهران زده و با ذكر نام برخي از افراد، آنها را به عنوان معاونان خدمات شهري، امور مناطق، معاون فرهنگي و اجتماعي يا رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران معرفي كردند.
ولي دكتر محمد باقر قاليباف، شهردار تهران در پاسخ به سما در رابطه با صحت و سقم اين اخبار گفت: روحيه مديريتي ام به گونه اي است كه با همه مديران و معاونان سابق آماده فعاليت و پيشبرد كارها هستم و در جمع شهرداران مناطق نيز به اين مساله اشاره كرده ام.
وي در ادامه افزود: برخي از دوستان و همكاران مسئوليت هايي را در كابينه دولت، وزارتخانه ها و غيره قبول كرده اند كه البته مسئوليت آنها را به افراد كارامد ديگر مي سپاريم و همكاراني هم كه در شهرداري باقي مانده اند ادامه كار را در خدمتشان هستيم.
شهردار تهران در خاتمه انتصاب برخي از مديران و معاونان شهرداري را كه در برخي از رسانه ها به آن اشاره شد را به طور كل تكذيب كرد.

اجراي طرح جامع ICT در دستور كار
شهرداري تهران قرار گرفت
گروه شهري: طرح جامع ICT براي ايجاد شهرداري الكترونيك و پايه ريزي دولت الكترونيك در دستور كار شهرداري تهران قرار گرفت.
ضرورت توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات(ICT)امري بديهي است و فناوري اطلاعات (IT) شتابان پيش مي رود در اين راستا وجود شهرهاي الكترونيكي و اينترنتي در هر كشوري مي تواند زمينه حضور تدريجي، منطقي، علمي و اقتصادي اين پديده ارزشمند يعني اداره شهرهاي بزرگ با سيستم هاي الكترونيكي را فراهم نمايد، پيامد چنين پيشرفت و توسعه در بديهي ترين حالت، ايجاد يك دولت الكترونيك خواهد بود كه وزارت كشور با استفاده از اين طرح در سطح كلان مديريت دقيق تري را در روند امور كشور از نظر اجرايي و امنيتي و در مقياس كوچك تر از طريق شهرداري الكترونيكي خدمات بهتري را به شهروندان عرضه كند و رضايت خاطر آنها را تأمين نمايد.
به گزارش روابط عمومي سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران در پي ابلاغ چشم انداز بيست ساله مقام معظم رهبري مبني بر تعيين سياست هاي كلي شبكه هاي اطلاع رساني رايانه اي و افزايش روزافزون خواسته ها، نيازها و مشكلات IT واحدهاي شهرداري تهران و بهره گيري از فناوري سيستم هاي اطلاعاتي براي دسترسي سريع و دقيق به اطلاعات مورد نياز در انجام امور مديريت شهري تهران نياز به يك برنامه ريزي علمي و ابزار مناسب الكترونيكي است كه از اين رو، شهرداري تهران باتوجه به ضرورت ساماندهي امور اطلاعاتي اقدام به تشكيل شوراي عالي آمار و انفورماتيك نمود.
در راستاي تحقق اين هدف شوراي عالي انفورماتيك شهرداري تهران، تدوين و پياده سازي طرح جامع ICT را در دستور كار سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران قرار داد.
اين شورا بر اين باور است كه براي تهيه طرح جامع ICT شهرداري تهران، باتوجه به تحولات شگرف دانش انفورماتيك بايد با يك برخورد علمي، اصولي و منطقي وارد عمل شد. اجراي اين طرح بدون عدم شناخت دقيق وضعيت موجود و عدم به كارگيري اجزاي فناوري اطلاعات و... امكان پذير نخواهد بود.
به گزارش روابط عمومي سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات، اين شورا با بهره گيري از يك سيستم پيشرفته و يكپارچه جهت ساماندهي آمار و اطلاعات شهرداري تهران، دستيابي به اهداف فوق را گامي مؤثر و ضروري تلقي نمود كه در اين صورت مديريت شهرداري تهران با استفاده از امكانات علمي و تخصصي مي تواند امور شهري را در قالبي منسجم، تكنيك هاي نوين و استانداردهاي مدرن فني و اطلاعاتي اداره و مديريت نمايد. در ضمن از مزايا و نتايج اين طرح مي توان به مزايا و نتايج فرهنگي، اقتصادي، مديريتي، سياسي و اجتماعي اشاره كرد.
در طرح جامع فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران تعداد ۱۱۰ پروژه طراحي و تدوين شده است كه شرح كامل مستندات اين پروژه ها در طرح جامع ICT در سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران موجود است كه متعاقبا به همراه جزئيات بيشتري از اهداف طرح به اطلاع عموم شهروندان خواهد رسيد.

جشنواره گلهاي آپارتماني
گروه شهري: دومين جشنواره فرهنگي هنري گلهاي آپارتماني از هفتم تا هفدهم مهرماه در فرهنگسراي طبيعت (اشراق) برگزار مي شود.
مجيد يزداني رئيس اين فرهنگسرا افزود: اين جشنواره با همكاري و مشاركت معاونت امور باغباني وزارت جهاد كشاورزي، دفتر سرپرستي گل و گياهان زينتي، موسسه گل و گياهان تهران و... با هدف ترغيب و تشويق شهروندان به ارتباط بيشتر با گل و گياه، معرفي گياهان و گونه هاي جديد آپارتماني، شناسايي گونه هاي جديد آ پارتماني، شناسايي گونه هاي سازگار با شرايط آب و هوايي تهران، عرضه مستقيم گل و گياه جهت بهره برداري عمومي و آشنايي عمومي با نحوه تكثير و نگهداري گل هاي آپارتماني در محل دائمي فرهنگسرا برگزار مي شود.
يزداني ضمن اعلام بخش هاي مختلف جشنواره شامل تخصصي، فرهنگي شامل برگزاري شب شعر با عنوان «گل در ادبيات فارسي» ، اجراي موسيقي محلي شمال خراسان و بخش مسابقات از قبيل مسابقه نقاشي كودك با موضوع گل و طبيعت، خاطره نويسي در ارتباط با انسان و گل و گياه، بهترين شيوه كاشت و آب دهي و تكثير گياهان آپارتماني، عكاسي با موضوع فضاي سبز منازل از راه اندازي بيش از ۳۰ غرفه نمايشگاهي شامل گلهاي آپارتماني همراه با شناسنامه حفظ و نگهداري آنها، غرفه هاي فروش جهت عرضه مستقيم گل و گياه با قيمت مناسب، غرفه امداد سبز و آموزش مستقيم گل و گياه و مشاوره رايگان، غرفه آموزش روش هاي كاهش مصرف آب در فضاي سبز و... خبر داد.

در نشست شهرداران مراكز استانها اعلام شد:
منابع درآمدي شهرداري ها افزايش مي يابد
ايسنا: مدير كل دفتر بودجه سازمان شهرداريها و دهياري هاي كشور گفت: برنامه ۵ ساله سازمان شهرداري ها بزودي ابلاغ مي شود.
 هاشمي روز چهارشنبه در نشست شهرداران مراكز استانها كه با حضور وزير كشور برپا شده بود، با اشاره به اين كه در سال ۸۴ سازمان شهرداريها براي اولين بار صاحب رديف مستقل اعتباري شده است، تصريح كرد: برنامه ۵ ساله سازمان شهرداري ها در راستاي برنامه ۵ ساله دولت و چشم انداز ۲۰ ساله كشور تدوين شده و بزودي ابلاغ مي شود.
وي با اشاره به نگهداشت ۲ ميليارد تومان اعتبار متمركز در سازمان شهرداريها براي شهرداران در چارچوب اصلي برنامه ميان مدت تهيه شده، گفت: دستورالعمل تأمين منابع مالي در ۲۲ بند تهيه و به دولت تقديم شده كه در ۶ بند، سهم وري شهرداريها را بيشتر كرده و در صورت تصويب ۲ هزار ميليارد تومان به منابع درآمدي شهرداريها افزوده مي شود.
هاشمي ادامه داد: در صورت تصويب لايحه ارزش افزوده و تبديل آن به قانون، يك سوم عايدات اين لايحه به شهرداريها مي رسد كه در بدبينانه ترين حالت ۷۴۰ ميليارد تومان در سال اول اجراي اين قانون عايد شهرداريها خواهد شد.

تنديس شهيد آويني در موزه سينما
003273.jpg
گروه شهري: به منظور حفظ و اشاعه فرهنگ دفاع مقدس، تنديس شهيد سيد مرتضي آويني، سيد اهل قلم و يكي از شاخص ترين هنرمندان عرصه دفاع مقدس در محل موزه سيما پرده برداري شد.
در اين اقدام نمادين كه از سوي موزه سينما و با همكاري شهرداري منطقه يك برگزار شد، از مجسمه برنزي اين شهيد بزرگوار با حضور همسرشان پرده برداري شد.

سومين جشنواره شهيد رجايي شهرداري تهران
تجليل از ۹۰۰ كارمند و كارگر نمونه شهرداري
گروه شهري: سومين  جشنواره  شهيد رجايي  شهرداري  تهران   با معرفي  حدود ۹۰۰ كارمند و كارگر نمونه  شهرداري  تهران  در فرهنگسراي  بهمن  برگزار شد.
در اين  جشنواره  كه  در دو سطح  مركزي  و منطقه اي  برگزار شد، از پنجاه  كارمند بازنشسته  شهرداري  تهران  نيز تجليل  شد.
«مجيد شايسته» ، دبير ستاد برگزاري  سومين  جشنواره  شهيد رجايي  شهرداري  تهران  هدف  از برگزاري  اين  جشنواره  را ارتقاي  سطح  خدمت  رساني  در شهرداري  و افزايش  رقابت  ميان  كاركنان  شهرداري  براي  ارايه  خدمات  مطلوب  تر عنوان  كرد.
معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  نيز در سخناني  با بيان  اينكه  شهرداري  تهران  همواره  در سياست هاي  داخلي  كشور اثرگذار بوده  است ، گفت : هر زمان  كه  شهرداري  فعاليت  مطلوب  و مناسبي  داشته  است ، رضايتمندي  مردم  افزايش  پيدا كرده و زماني  كه  اين  فعاليت ، به  حاشيه  كشيده  شده ، مردم  احساس  نارضايتي  داشته اند.
محمد محمدي زاده  اظهار داشت : اگر شهرداري  تهران  توانسته  است  در دو سال  گذشته  در سطح  وسيعي از تصميم گيري هاي  مردم  تاثير بگذارد، به  دليل  وجود روحيه  رجايي گونه  در شهرداري  بوده  است .
وي  افزود:خوشبختانه  مديران  و كاركناني  كه  در شهرداري  تهران  فعاليت  مي كنند، از جنس  مردم  بوده  و اين  مهم  منجر به  درك  نيازهاي  مردم  و تامين  آن در دو سال  گذشته  شد.
معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  برگزاري  جشنواره  شهيد رجايي  در شهرداري  تهران  را گامي موثر در جهت  ارتقاي  خدمت رساني  به  شهروندان  عنوان  و خاطرنشان كرد : اين  جشنواره  در سال هاي  آينده  بايد با كيفيت  و دقت  بيشتري  برگزار شود تا اثرگذاري  بيشتري  براي  تحول  خدمت رساني  در شهرداري  تهران  داشته  باشد.
در پايان  اين  مراسم ، مديران  عامل  سازمان  ميادين  ميوه  و تره بار و شركت  فروشگاه هاي  زنجيره اي  شهروند به  عنوان  مديران  نمونه  در سطح  شهرداري  تهران  معرفي  شدند.
شهرداران  مناطق ۸ ، ۱۰ ، ۱۷ و ۲۲ شهرداري  تهران  نيز به  عنوان  شهردار نمونه  معرفي  و به  همراه  ديگر كاركنان  نمونه  شهرداري  از آنان  تجليل  شد.

همايش آموزشي مديريت بحران در منطقه ۱۵ تهران
003270.jpg
گروه شهري: همايش آموزشي مديريت بحران با هدف ارتقاي آگاهي شهروندان در منطقه ۱۵ تهران برگزار شد.
در اين همايش رضا امينايي كارشناس ارشد گروه مهندسي زلزله مركز پيشگيري و مديريت بحران، سيل، آتش سوزي و زلزله را از موارد اصلي بحران تهران برشمرد و افزود: پيشگيري، آمادگي، مقابله و بازسازي از مراحل مديريت بحران است. در اين همايش فيلم مانور آمادگي مقابله با زلزله براي آشنايي حاضران به نمايش گذاشته شد.

تسريع در روند رسيدگي به پرونده هاي شهروندان
گروه شهري: به منظور تسريع در روند رسيدگي به پرونده هاي شهروندان، شهرداري منطقه ۱۱ اقدامات وسيعي را انجام مي دهد.غلامحسين جهاندار، معاون هماهنگي و برنامه ريزي شهرداري منطقه ۱۱ گفت: طرح پالايش پرونده هاي شهرسازي و درآمد و آرشيو الكترونيكي آنها جهت تسريع در رسيدگي به امور و درخواست هاي شهروندان در منطقه ۱۱ در حال انجام مي باشد. در اين طرح از سيستم هاي كامپيوتري به صورت شبكه اي و گسترده در كارهاي اداري منطقه و نيز طراحي و پياده سازي سيستم هاي هماهنگ گردش كاري استفاده شده است كه براي به  حداقل رساندن گردش كار كاغذ و ايجاد نظم و تسريع در انجام كارهاي شهروندان، صرفه جويي در وقت و هزينه و دقت بيشتر و كاهش خطاي انساني بسيار موثر خواهد بود.

توزيع دهان شويه در مدارس تهران
گروه شهري: مشاور وزارت بهداشت گفت: براي جلوگيري از بيماري هاي دهان و دندان، از هفته آينده دهان شويه بين مدارس توزيع مي شود.
بلورچي با اشاره به اين كه متولي برگزاري جشنواره سلامت، سازمان فرهنگي هنري شهرداري است، گفت: با برگزاري چنين جشنواره هايي ارتباط وزارت بهداشت با سازمان هاي ديگر نيز افزايش مي يابد و چنين اقداماتي در ارتقاي سطح سلامت مردم بسيار مؤثر است.

درج عنوان پزشك عمومي
در تابلو ، سرنسخه و كارت ويزيت
پزشكان عمومي اجباري است
وزارت  بهداشت   اعلام كرد: پزشكان  عمومي بايد عنوان  پزشك  عمومي را در تابلو، سرنسخه  و كارت  ويزيت  خود درج  كنند.براساس  اين  گزارش ، درج  سه  رشته  همگن  مورد علاقه  پزشك ، بدون  نام  تخصص در كنار عنوان  پزشك  عمومي بلامانع  است .به  گزارش  اين  وزارتخانه ، همچنين بايد  تعداد و اندازه  تابلوهاي  پزشكان  وموسسات  و عناوين  ذكرشده  در آنها براساس  استانداردهاي  موجود، رعايت  شود.معاونت  سلامت  اين  وزارتخانه  با توجه  به  تخلفات  برخي  پزشكان  در زمينه عناوين  خلاف  واقع  و مبهم  و نيز درج  آگهي هاي  تبليغاتي  كه  بعضا گمراه كننده است ، تمام  واحدهاي  درماني  تابعه  دانشگاههاي  علوم پزشكي  را موظف  كرد، نسبت به  اين  تخلفات  اقدام  كنند.درج  تمام  آگهي هاي  تبليغاتي  در نشريات  بايد پس  از اخذ موافقت  از مراجع ذيصلاح  و با رعايت  موارد قانوني  صورت  پذيرد.

طرح قانوني حمايت از مؤسسات خيريه تدوين مي شود
ايسنا: اولين همايش خانه خيرين ايران با مشاركت سازمان بهزيستي به منظور بررسي نحوه تقويت و گسترش فعاليت هاي خيرين برگزار مي شود. مديركل دفتر مشاركت هاي مردمي سازمان بهزيستي گفت:در اين همايش تدوين طرح قانوني نحوه حمايت از مؤسسات خيريه كشور، نحوه توانمندسازي مؤسسات خيريه، نحوه تأمين منابع مالي مؤسسات خيريه و ارتباط خانه خيرين و مؤسسات خيريه در كارگاه هاي علمي  جداگانه اي به بحث و بررسي گذاشته مي شوند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |