پنجشنبه ۷ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۲ - Sep 29, 2005
حضرت اباعبدالله الحسين(ع): اگر كسي لباس شهرت و خودنمايي بپوشد، خداوند روز قيامت جامه اي از آتش بر او مي پوشاند.
فروع كافي ج ۶ ص ۴۴۵
امروز با حافظ
گره از كار فرو بسته ما بگشايند
بود آيا كه در ميكده ها بگشايند
دل قوي دار كه از بهر خدا بگشايند
اگر از بهر دل زاهد خودبين بستند
با شركت فيلمسازان ۴۱ كشور جهان در اصفهان
جشنواره فيلم كودك امروز گشايش مي يابد
003387.jpg
بيستمين  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  از امروز هفتم  مهرماه  شامل  بخش هاي  مسابقه  سينماي  ايران ، سينماي  بين الملل  و بخش ويژه  سينماي  آسيا و خارج  از مسابقه  در اصفهان  گشايش  مي يابد.
۲۰۶ اثر از سينماگران ۴۱ كشور جهان  در قالب  آثار بلند، نيمه  بلند، كوتاه  و ويديويي  دراين  رويداد به  نمايش  در مي آيد.
سينماي  ايران  با ۶۵ اثر كوتاه  و بلند و در ساير بخش ها نيز ۵۹ فيلم  بلندبه  همراه  ۷ اثركوتاه  و نيمه بلند و پويانمايي  به  نمايش  گذاشته  مي شود.
۱۱ فيلم  بلند در بخش  رقابتي  سينماي  آسيا و سه  اثر در بخش  خارج  ازمسابقه  حضور دارد و داوراني  از كشورهاي  فلسطين ، لبنان ، قزاقستان ، چين  وايران  آثار يادشده  را ارزيابي  مي كنند.
همچنين  ۱۶ فيلم  در بخش  مسابقه  و ۸ اثر در بخش  غيررقابتي  بخش  بين الملل جشنواره  كودك  حضور دارند و داوراني  از دانمارك ، تونس ، كانادا، لهستان ، بلغارستان  و ايران  ارزيابي  فيلم هاي  بخش  فوق  را به  عهده  دارند. ۱۳ نوجوان  نيز فيلم هاي  بخش  مسابقه  بين الملل  جشنواره  فيلم  كودك  را داوري  مي كنند.
مرضيه  برومند، سيدرضا ميركريمي ، كيومرث  پوراحمد، هوشنگ  مرادي كرماني  و محمدمهدي  عسگرپورداوري  بخش  مسابقه  سينماي  ايران  جشنواره  كودك را برعهده  دارند.
همچنين  دربخش  مسابقه  فيلم  كوتاه  بين الملل  اين  جشنواره ، ۲۲ اثر و دربخش  خارج  از مسابقه  ۵ فيلم  نمايش  داده  مي شود.
برنامه  بزرگداشت  هانس  كريستين  اندرسن  به  همراه  بزرگداشت  هوشنگ مردادي  كرماني  و مجيد  مجيدي  به  همراه  نمايش  آثار ويديويي  و مستندبين الملل  از كشورهايي  نظير ايران  و مجارستان  در بخش  ويژه  جشنواره فيلم  كودك  گنجانده  شده  است .
تعامل  ادبيات  و سينما رويكرد غالب  اين  دوره  از جشنواره  است  و براي اين  بخش  نمايش  مجموعه آثارانيميشني  به  همراه  برپايي  كارگاه  آموزشي  در نظرگرفته  شده  است .
نشست هاي  تخصصي  با موضوع  آسيب  شناسي  سينماي  كودك  به  همراه  انتشار ۱۵عنوان  كتاب  و تدوين  كتاب  - مجموعه اي  از آثار توليدي  سينماي  كودك  پس  ازانقلاب  اسلامي از ديگر برنامه هاي  بخش  جنبي  جشنواره  امسال  كودك  به  حساب  مي آيد.
همچنين  نمايشگاه  پوستر فيلم  كودكان  و نوجوانان ، انتخاب  بهترين  اثرتوليدي  ۲۵ سال  سينماي  كودك  از منظر نقد و برپايي  نمايشگاه  كتاب هاي  ادبي و اقتباسي  كودك  در حاشيه  جشنواره  فيلم  كودك  برگزار مي شود.پنج  سالن  براي  نمايش  آثار، ويژه  كودكان  و بزرگسالان  و يك  سينما ويژه كودكان  در ايام  جشنواره  اختصاص  يافته  است .
سينماهاي ساحل ، قدس ، ايران ، سپاهان ، خانواده  و فرهنگ  ميزبان آثار جشنواره  فيلم  كودك  و نوجوان  هستند.
بيستمين  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان ، ۱۲ مهرماه  بامعرفي  آثار برتر پايان  مي يابد.

استقبال نخبگان موسيقي از اجراي اركستر
سمفونيك تهران
003369.jpg
گروه ادب و هنر: اجراي اركستر سمفونيك تهران از سمفوني نهم بتهوون با اقبال و تاييد نخبگان و پيشكسوتان موسيقي روبرو شد . به گزارش همشهري استاد حسين دهلوي كه در شب اول از اين اجرا ديدن كرد ضمن تاييد و تحسين كار نوازندگان اركستر سمفونيك تهران ، گفت كه دردودهه گذشته صدايي به اين شفافي و تاثير گذار از اركستر سمفونيك تهران نشنيده بودم و اين نشان مي دهد كه هدايت و رهبري درست و كار دقيق و فشرده آقاي علي رهبري توانسته نتيجه اي نيكو به بار بياورد .
لوريس چكناوريان كه خود دو سال قبل بخش آخر سمفوني نهم بتهوون را اجرا كرده بود نيز از اجراي اركستر در شب اول ابراز رضايت كرد و به همشهري گفت : اين كار پيش از انقلاب و از سوي آقاي مشكات به صورت كامل اجرا شده بود و اجراي كامل آن در پس از انقلاب نيز رخدادي مهم براي موسيقي فاخر و سمفونيك است.
كامبيز روشن روان نيز كه پيش از اجراي اركستر سمفونيك تهران آن را آزموني مهم و خطر خيز براي اركستر و رهبر تازه آن عنوان كرده بود، پس از ديدن اين اجرا در شب چهارم در گفت و گو با همشهري گفت : با توجه به شناختي كه از آقاي رهبري داشتم ، پيش بيني من درست از كار درآمد و خوشبختانه اركستر سمفونيك تهران توانست از اين آزمون بزرگ سربلند بيرون آيد .
روشن روان كه مدير عملي خانه موسيقي را نيز برعهده دارد ، ابراز اميدواري كرد كه مجموعه مسئولان هنري به ياري اين اركستر آمده و مشكلات آن را برطرف سازند . روشن روان به استقبال مردم از اين كنسرت كه در تمامي ۵ شب لبريز از تماشاگر بود اشاره كرد و گفت : مردم هنردوست نشان داده اندكه كار جدي ، خوب وفاخر را مي فهمند و برايش هزينه مي كنند و وقت مي گذارند . روشن روان همچنين به نقش خانه موسيقي در برپايي اين كنسرتها اشاره كرد و گفت كه خانه موسيقي همه گاه به دنبال حمايت از موسيقي فاخر و جدي بوده است و از اين طريق خواسته سطح سليقه مردم را ارتقاء دهد.
سيد عبدالحسين مختاباد كه شب دوم از اين اجرا ديدن كرد نيز ضمن تحسين كار علي رهبري در هدايت نوازندگان گفت : سمفوني نهم بتهوون اثري پيچيده است كه علاوه بر غناي ملوديك بار تكنيكي پيچيده اي دارد و انتخاب اين كار براي اركستر سمفونيك تهران از سوي آقاي رهبري ريسك بزرگي بودكه خوشبختانه توانست از آن به سلامت بيرون بيايد .
وي از بخش آوازي اركستر به عنوان بهترين بخش اجراي اركستر ياد كرد و گفت كه از اين بخش بسيار لذت برده است . اين آهنگساز و خواننده همچنين گفت كه اركستر سمفونيك تهران به دليل كم توجهي تاريخي از ظرف تكنيكي بالايي برخوردار نيست و اين به معناي كم انگاشت كار نوازندگان نيست بلكه محصول كم توجهي به اين اركستر است كه به نوعي تيم ملي موسيقي ماست و به همان اندازه بايد به آن توجه شود و مسئولان هنري بايد براي اين اركستر برنامه هاي مختلفي در شهرهاي مختلف ايران بگذارند تا مردم هنردوست بيش از گذشته با موسيقي فاخر و علمي آشنا شوند.
آلبومي از تعريف و متبسم
تازه ترين آلبوم گروه موسيقي دستان با آواز صديق تعريف ، پس از ماه مبارك رمضان به بازار موسيقي عرضه خواهد شد. اين اثر ماه عروس نام دارد و پيش از اين در فرانسه ضبط و تعريف در يكي از استوديوهاي داخلي روي آن آواز خواند. آهنگسازي اين قطعات را حميد متبسم با الهام از موسيقي منطقه خراسان انجام داده است .
صديق تعريف در گفت و گويي تاكيد كرده بودكه موسيقي سنتي دوراني بحراني را از سر مي گذراند و كمتر تهيه كننده اي روي آثار موسيقي سنتي سرمايه گذاري مي كند . كار تازه متبسم -تعريف از سوي نشر موسيقي «آواي خورشيد» منتشر خواهد شد.

اميررضا خادم:
سينماي معناگرا بايد مورد حمايت قرار گيرد
ايسنا: اميررضا خادم عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در بيان اين مطلب كه فيلم هايي مانند «بيد مجنون» توانسته ارتباط خوبي را با اقشار مختلف جامعه برقرار كند اظهار داشت: وقتي فيلمي با موضوع و داستان ارزشي و پرمحتوا، توانسته است با بهره گيري از كارگردان و عوامل ديگر خود با روح و فرهنگ ايراني و اسلامي ارتباط خوبي را برقرار كند بايد به آن احترام گذاشت.
اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس در ادامه يادآور شد: احترام به فعالان سينماي معناگرا در واقع احترام به خواست عمومي جامعه است و مسئولان بايستي به افرادي كه در اين عرصه فعاليت مي كنند، توجه خاصي داشته و حمايت افزون تري را از آنها بكنند.
اميررضا خادم افزود: اگر نتوانيم از فعالان در اين عرصه حمايت كنيم، آنها در نهايت تصميم خواهند گرفت فقط به گيشه ها فكر كنند كه در نهايت بايد با اين نوع سينما خداحافظي بكنيم.
وي در پايان با تأكيد مجدد بر حمايت از سينماي ارزشمند و معنوي اظهار داشت: فيلم هايي نظير «بيد مجنون» و «خيلي دور، خيلي نزديك» بايد بتوانند زمان بيشتري را در اكران باشند و سينماهاي بهتري در اختيارشان قرار بگيرد، تخفيف هاي خاصي نيز براي تبليغات آنها در نظر گرفته بشود و همچنين بتوانيم با دادن تسهيلات ويژه مانند وام... از عوامل و سازندگان فيلم هاي ارزشمند و پرمحتوا حمايت كنيم.
وي تاكيد كرد: فعالان در عرصه سينماي معناگرا، بدون حمايت دولت به سمت سينماي مبتذل كشيده خواهند شد.

جايزه هنرهاي كاربردي «جروود» اهدا شد
ايلنا: سيمون  هامپل، جايزه ۳۰ هزار پوندي هنرهاي كاربردي جروود را به خاطر فعاليتش در كار فلز از آن خود كرد.
او با خلق ابزاري همچون گلدان، قاشق و پارچ از ديگر هفت نامزد اين جايزه پيشي گرفت. داوران اين جايزه را به خاطر خلاقيت ناب، مجموعه يكدست آثار و شيوه  هاي مختلف كاربرد فلز در آثارش به وي اهدا كردند. او كه در ۱۹۶۰ در آلمان متولد شد، ۱۰ اثر خود را در رقابت شركت داد كه همگي هم كاربردي  اند و هم تزئيني.
فرانسز برنان، آن كريستنسن و كريس نايت ديگر شركت كنندگان اين رقابت بودند كه به بخش نهايي راه يافتند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
كارشناس باقالي
اگر روزي در دفترچه سنجش به عنوان كارشناسي باقالي برخورديد تعجب نكنيد.
با ارزيابي كارشناسان گردشگري مشخص شد، كه با قالي يك جاذبه گردشگري خيلي جدي است بنابراين بايد آن را جدي گرفت. به نوشته ميراث خبر، اغلب گردشگران خارجي در سفر به ايران ترجيح مي دهند در كنار چرخ باقالي فروش  بايستند تا در بازگشت به وطنشان خاطره اي جذاب داشته باشند. بنابراين لازم است درعين آموزش به باقالي فروشان تهران يا شهرستاني، زمينه لازم براي آداب باقالي خوري، پخت باقالي، نحوه هدايت چرخ طوافي، قصه پردازي در زمينه باقالي و قس عليهذا افرادي را آموزش دهيم.ناگفته نمايند شايد همين كارشناسان موضوع جاذبه گردشگري را به لبوفروشي، چغاله بادام، كله و پاچه و سيراب شيردان هم تسري دادند.
مدارس رنگي
تا ديروز مديران مدارس مردم را براي گرفتن شهريه و قضاياي ثبت نام رنگ مي كردند حالا به يمن تبليغات ديواري قرار شده كه ديوارهاي مدارس را هم رنگي كنند. به نوشته پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري، چندي پيش با اجاره ديوارهاي مدارس دخترانه در منطقه ،۱۰ اجاره ديوار مدارس براي تبليغات به طور رسمي آغاز شد.
بايد توجه كرد كه دانش آموزان مدارس را دوباره رنگ نكنند، چون امكان دارد بعدا به بهانه رنگ كردن ديوارها و تبليغات مبالغي را در قالب خودياري از شهروندان اخذ كنند.
بهانه
به گزارش ايسنا، پرانتز تنها يك بهانه است، روزنامه نگاري براي آن ها كه دغدغه نان خيلي هم آزارشان نمي دهد بهترين دغدغه است تا مجال چشيدن طعم فقر را نيز بيابند. اينها گفته هاي يك وبلاگ نويس ايراني است كه در معرفي وبلاگ روزنامه نگاري خودش بيان كرده است، ناگفته نماند كه وبلاگ پرانتز با وبلاگ پرانتز بسته كه يك وبلاگ ادبي است تفاوت مي كند، با اين تفاوت كه وبلاگ پرانتز را احمد صبوحي روزنامه نگار راه انداخته است ولي پرانتز بسته را محمد هاشم اكبرياني شاعر و روزنامه نگار راه اندازي كرده است. حالا بايد ديد كه اين پرانتز با آن پرانتز چه توفيري مي كند.
همه مقصرند
مايكل براوان رييس پيشين آژانس امور اضطراري آمريكا از عملكرد خود در واكنش به تندباد كاترينا دفاع كرده و دولت و مقامات محلي را مقصر دانسته است. به نوشته بي بي سي، مقامات ايالات لوئيزيانا اكراه داشته اند كه دستور تخليه منازل را صادر كنند.
تفاوت اين نوع تحقيقات درخصوص عملكرد مسوولان مقابله كننده با حوادث غيرطبيعي در اين است كه در كشورهاي ديگر معمولا افراد زنده را به بهانه قصور محاكمه مي كنند اما در كشورهاي ديگر معمولا افراد مرده را مقصر قلمداد مي كنند، تجربه حادثه غرق شدن دانش آموزان در پارك شهر و ماجراي سقوط هواپيماي ياك نشان داد كه خلبان و قايقران هردو مقصرند!

بهارستان
سعدي رئيس جمهور فرانسه
چندي پيش به موضوع مهمي برخوردم كه مي تواند براي ايرانيان بسيار درخور توجه بوده و نشان دهنده ارزش و اهميت شعر و ادبيات فارسي در خارج از ايران به خصوص فرانسه باشد.
در نيمه دوم قرن نوزدهم (۱۸۸۷ _ ۱۸۹۴) نام رئيس جمهور فرانسه سعدي بوده است: سرگذشت اين خانواده بسيار جالب است:
در تاريخ ۱۷۹۱ لازار كارنو (Lazar Carnot) ژنرال، سياستمدار و دانشمند فرانسوي به جهت علاقه فراوان به ادبيات و شركت در انجمن هاي ادبي از جمله انجمن ادبي شهر آراس (ARRAS) به نام روزاتي (ROSATI) با آثار و نام سعدي آشنا مي شود و اسم سعدي بطور سنتي در اين خانواده باقي مي ماند.
لازار كارنو صاحب ۳ فرزند شد كه فرزند ارشد او در يك سالگي فوت كرد.
فرزند دوم او در تاريخ ۱۷۹۶ در قصر لوگزامبورگ، محل اقامت پدرش به دنيا آمد كه نام سعدي لئونارد بر او نهادند و فرزند سوم بنام هيپوليت در سال ۱۸۰۱ متولد گرديد.
سعدي لئونارد يك ترموديناميسين شد كه به خاطر تفاوت نامش با سعدي رئيس جمهور او را سعدي لئونارد بايد ناميد. او در تاريخ ۱۸۲۲ به علت بيماري وبا درگذشت. زندگي سعدي لئونارد كوتاه ولي پر از فعاليت و نظرات علمي بود كه از آنها هنوز در فرانسه استفاده مي شود.
در سال ۱۸۳۸ از پسر سوم لازار كارنو يعني هيپوليت فرزندي در شهر ليموژ به دنيا آمد كه باز به خاطر عشق و علاقه و سنت فاميلي نام سعدي براي او انتخاب شد. سعدي كارنو (Sadi Carnot) كه پلي تكنسين و مهندس راه و ساختمان بود، در تاريخ ۱۸۷۱ به عنوان نماينده به مجلس راه يافته در سالهاي ۱۸۷۹ و ۱۸۸۰ و ۱۸۸۵ و ۱۸۶۶ چندين بار به وزارت رسيد و بالاخره در تاريخ ۱۸۸۷ به عنوان رئيس جمهور فرانسه انتخاب گرديد. اين رئيس جمهور به علت مشكلات داخلي فرانسه در سال ۱۸۹۴ در نمايشگاه شهر ليون به دست آنارشيستي به نام كزيرئو (CASIREO) ترور شد.
امروزه نيز ابنيه و مدارس بسياري به نام سعدي كارنو در شهرهاي مختلف فرانسه وجود دارد و نام اين شاعر گرانقدر را براي ما ايرانيان مقيم فرانسه زنده مي دارد.
دكتر فرخ كبير

كوتاه از هفت هنر
نقد شعر رنگ هاي رفته دنيا در كانون ادبيات
مجموعه شعر «رنگ هاي رفته دنيا» سروده گروس عبدالملكيان در نشست يكصد و سي و سوم كانون ادبيات ايران با حضور شاعر، روز شنبه ۹ مهرماه ساعت ۱۸ در تالار مولوي دانشگاه تهران نقد و بررسي مي شود. به گزارش روابط عمومي كانون ادبيات ايران، منتقدان و شاعران علي محمد مودب، هادي خورشاهيان و محمد رمضاني فرخاني اين مجموعه را مورد بررسي قرار مي دهند.
آغاز به كار چهارمين جشنواره شعر و ادب در شيراز
چهارمين جشنواره شعر و ادب با حضور شاعران و نويسندگان معاصر و دانشجويان علوم پزشكي از سراسر كشور در شيراز آغاز به كار كرد. به گزارش مهر در شيراز، شاعران و نويسندگاني چون: محمد شمس لنگرودي، بهزاد خواجات، مصطفي محدثي خراساني، حسن ميرعابديني، دكتر صابر امامي، رضا اسماعيلي، حميد هنرجو، محمد علي بهمني، زهير توكلي، محمدرضا شالبافان، سينا علي محمدي و حميدرضا شكارسري در اين جشنواره حضور يافته اند.اين گزارش حاكي است در مراسم افتتاحيه اين جشنواره ادبي _ دانشجويي كه اكنون در تالار حافظ اين شهر در حال برگزاري است، علاوه بر مدعوين و شاعران و نويسندگاني از سراسر كشور، تعدادي از شاعران و اهل قلم استان فارس نيز حضور يافته اند.
كتاب زندگي نامه مردان نامي ايران
كتاب دريادلان كوه جگر و حماسه آفرين، شرح مختصري از زندگي مردان نامي ايران كه در راه انديشه، قلم و ميهن جانشان را از دست داده اند به قلم حسين بهزادي منتشر مي شود. به گزارش مهر، در اين كتاب شرح زندگي بيش از صد و چهل و چهار تن از مشهورترين چهره هاي ملي ايران همچون آرش كمانگير، ميرزاده عشقي، ميرزا رضا كرماني، يعقوب ليث، شيخ فضل الله نوري و بسياري ديگر آورده شده است.
نمايشگاه عكس كودكان ايراني و هلندي در تهران
ايرنا: نمايشگاهي  از عكس هاي  كودكان  ايراني  و هلندي  از ۶ تا ۱۳ مهرماه  جاري  در مركز آفرينش هاي  فرهنگي  و هنري  كانون  پرورش  فكري كودكان  و نوجوانان  گشايش  يافت .در اين  نمايشگاه  بيش از ۱۲۰ قطعه  عكس  با موضوع  آزاد از بچه هاي  عضو پروژه  تبادل  فرهنگي  كودكان ايراني  و هلندي  به  نمايش  گذاشته  شده  است .شرح  عكس ها توسط كودكان  صاحب  اثر از نكات  جالب  توجه  اين  نمايشگاه  است .علاوه  بر اين ، دو مجموعه  از عكس هاي  بچه ها به  صورت  كارت  پستال  تهيه  شده است  كه  در روزهاي  برپايي  نمايشگاه  از محل  نگارخانه  مركز آفرينش هاي  فرهنگي و هنري  كانون  واقع  در خيابان  حجاب  ارايه  خواهد شد.
اجراي موسيقي
گروه موسيقي پاپ بهاران وابسته به كانون موسيقي دانشگاه صنعتي اميركبير امروز پنج شنبه در مراسم اختتاميه چهارمين كنفرانس بين المللي علوم و تكنولوژي پليمر ايران به اجراي برنامه خواهند پرداخت. اين برنامه در سالن آمفي تئاتر دانشكده مهندسي پليمر برگزار مي شود.
ماه آسماني شبكه چهار در ماه رمضان
ماه آسماني ، آواي صيام ، نماهنگ «در پنهان جان» و شرح دعاي ابوحمزه ثمالي ويژه برنامه هاي شبكه  چهار سيما در ايام ماه مبارك رمضان است. به گزارش گروه دريافت خبر سرويس تلويزيون ايسنا، «ماه آسماني» كاري از گروه فرهنگ و انديشه ديني شبكه چهار سيماست كه براي پخش در ماه مبارك رمضان درسي قسمت هشتاد دقيقه اي تهيه شده است. اين برنامه بر محور اصلي ماه مبارك رمضان و در پاسخ به نيازهاي روحي و ايماني مومنان به منظور تقرب به معبود يكتا در اين ماه ضيافت الهي تهيه و ارائه خواهد شد.
شوراي انتخاب دومين جشنواره هنري قرآن
شوراي انتخاب آثار بخش هنرهاي تجسمي دومين جشنواره هنري قرآن معرفي شدند.
سيدمحمد احصايي، بهروز دارش، مهدي حسيني، كاظم چليپا، حبيب الله صادقي، مصطفي گودرزي، محمدباقر آقاميري، احمد نادعليان، سيدمحمد فدوي، اصغر كفشچيان مقدم و فرح اصولي اعضاي اين شورا هستند.دومين جشنواره هنري قرآن از جمعه ۱۵ مهر، در فضاي باز فرهنگسراي نياوران افتتاح خواهد شد.
شكوفه هاي سنگي در جشنواره آسيا پاسفيك
فيلم «شكوفه هاي سنگي» ساخته عزيزالله حميدنژاد از توليدات انجمن سينماي جوانان ايران در جشنواره فيلم «آسيا _ پاسفيك» به نمايش در مي آيد. پنجاهمين جشنواره فيلم آسيا _ پاسفيك از پنجم تا دهم مهرماه در كوالالامپور پايتخت مالزي برپا است.

۱۰ فيلم از فيلمسازان زن در جشنواره بانوان
به نمايش در مي آيد
كنفرانس مطبوعاتي دومين فستيوال بين المللي بانوان صبح ديروز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار هنري ايسنا فاطمه غفاري دبير اين فستيوال با بيان اينكه برنامه هاي ما متناسب با نيازهاي بانوان در نظر گرفته شده است ۱۴ تا ۲۴ مهر ماه را زمان برپايي فستيوال در تالار بزرگ كشور خواند و گفت: ما در رشته هاي مختلف از قبيل سينما، موسيقي، معارف، ادبيات، مزون و هنرهاي تجسمي برنامه هايي را داريم كه در طول برپايي فستيوال از ساعت ۹ تا ۲۳ به آنها خواهيم پرداخت.
وي با اشاره به بخش سينما اظهار داشت: سعي شده يك نگاه كاملا تحقيقاتي به اين مقوله شود و نقش زن در سينما بعد از انقلاب بررسي خواهد شد ضمن اينكه در دو سانس هم نمايش فيلم هاي كوتاه و بلند خواهيم داشت.
غفاري برپايي كنسرت هاي ويژه بانوان، شب هاي شعربا حضور شعرا و جلسات معارف با حضور اساتيد علوم حوزوي و قرآني و بحث پيرامون مسائل بانوان را از ديگر برنامه هاي فستيوال خوانده و همچنين با اشاره به بخشهاي جنبي آن گفت: ۱۵۰ غرفه در نظر گرفته شده است كه زنان سرپرست خانواده صنايع دستي خود را عرضه خواهند كرد ضمن اينكه بخش هايي هم به نمايش لباس هاي سنتي، هنرهاي تجسمي و كودكان اختصاص پيدا خواهد كرد.
در ادامه جلسه نادر طريقت مسئول روابط عمومي  فستيوال ا ز نمايش ۱۰ فيلم در طول برپايي برنامه سخن گفت و اظهار داشت:  ما به فيلم هايي خواهيم پرداخت كه يا توسط كارگردانان زن ساخته شده باشد و يا به مسائل زنان بپردازد كه سگ كشي، نيمه پنهان، زندان زنان و شوكران از فيلم هايي هستند كه به نمايش گذاشته خواهند شد.

انديشمندان ايراني و خارجي در همايش زيبا يي شناسي دين
واحد مركزي خبر: بيش  از۲۰ انديشمند، صاحب  نظر، محقق  و پژوهشگر عرصه  دين  در همايش  زيبايي شناسي  دين  سخنراني  خواهند داشت .علاوه  بر محققان  ايراني  برخي  از استادان  و هنر پژوهان  كشورهاي  خارجي  نيز در اين  همايش  حضور دارند كه  هريك  چكيده اي  از يافته  هاي  خود را در حوزه  زيبايي  شناسي  دين  ارائه  خواهند داد و پس  از پايان  همايش ، مجموعه  مقالات  و سخنراني  ها، تدوين  و در يك  كتاب  منتشر خواهد شد.گفتني  است  همايش  زيبايي  شناسي  دين  به  همت  مركز مطالعات  و تحقيقات  هنري  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي ۵ و ۶ دي  در تهران  برگزار خواهدشد توجه  به  مولفه  هاي  اصلي  اين  عرصه  و توجه  بيشتر به  زيبايي  شناسي  دين  هدف  اين  همايش  است .علاقه مندان  براي  شركت  در همايش  و ثبت  نام  با شماره  تلفن  ۶۶۷۰۶۸۵۹دبيرخانه  همايش  تماس  بگيرند.

برگي از تاريخ
اعتصاب در اعتراض به رژيم پهلوي
شهيد حجت الاسلام والمسلمين سيد عبدالكريم هاشمي نژاد در سال ۱۳۱۱ شمسي (۱۳۸۱ ق) در خانواده اي متدين در «بهشهر» مازندران ديده به جهان گشود و از ۱۴ سالگي در محضر آيت الله كوهستاني و سپس در قم به مدت چهارده سال نزد آيات عظام: سيدحسين بروجردي و امام خميني (ره) به تحصيل علوم ديني پرداخت. وي در دوران مبارزات اسلامي ملت ايران به رهبري امام خميني (ره) با خطبه ها و سخنراني هاي حماسي و آتشين خويش، در نشر افكار انقلاب اسلامي و افشاي ماهيت رژيم پهلوي، تمامي توان خود را به كار برد و در اين راه متحمل سختي ها و شكنجه هاي ايادي رژيم گرديد. وي از ابتداي مبارزه تا پيروزي انقلاب اسلامي، چندين بار دستگير و به زندان هاي طولاني مدت محكوم گرديد. اين مجاهد انقلابي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به عنوان نماينده استان مازندران در مجلس خبرگان قانون اساسي انتخاب شد، در تدوين قانون اساسي و به خصوص در جهت تثبيت اصل ولايت فقيه، زحمات بسياري كشيد. حجت الاسلام هاشمي نژاد پس از پايان دوره مجلس خبرگان و تدوين قانون اساسي، مقام دبيري حزب جمهوري اسلامي مشهد را به عهده گرفت و از اين پايگاه، حملات مداوم خود را متوجه نفاق حاكم بر بعضي مكان هاي دولتي و ارتجاع كرد و با ضد انقلاب به مبارزه سختي پرداخت. وي با شروع جنگ تحميلي، در جبهه هاي غرب و جنوب حضور يافت و با سخنراني هاي پرشور خود، در بالابردن روحيه رزمندگان، نقش بسزايي ايفا كرد. آن شهيد بزرگوار، پشتوانه محكمي براي انقلاب بود. از اين رو نقشه ترور وي طرح شد و در سالروز شهادت امام جواد (ع) در هفتم مهر ۱۳۶۰ در چهل و نه سالگي به دست يكي از منافقين كوردل، بر اثر انفجار نارنجك به شهادت رسيد. بدن پاره پاره اين شهيد عالي مقام پس از تشييع باشكوه مردم، در جوار مرقد منور امام رضا (ع) به خاك سپرده شد.
رحلت آيت الله صافي
آيت الله محمدحسن صافي اصفهاني در سال ۱۹۲۸ ش (۱۳۳۸ ق) در اصفهان زاده شد وي پس از پشت سرگذاشتن تحصيلات جديد، به فراگيري دانش هاي ديني روي آورد و پس از مدتي اقامت در اصفهان و قم، به نجف اشرف عزيمت نمود. آ يت الله صافي در نجف در محضر استادان نامداري همچون شيخ محمدعلي كاظميني، سيد عبدالهادي شيرازي، سيدمحسن حكيم و سيدابوالقاسم خويي استفاده هاي وافر برد و در مدت اقامت ۲۷ ساله در نجف، مباني فقهي، فلسفي و اخلاقي خود را استوار ساخت. ايشان در ۵۰ سالگي به اصفهان بازگشت و به تدريس، امامت جماعت، پرورش شاگردان و ارشاد مردم پرداخت. آيت الله صافي بعدها رياست حوزه علميه اصفهان را به عهده گرفت و منشا خدماتي گرديد.
اين فقيه بزرگوار تاليفات متعددي به نگارش درآورد كه تطبيق بين اقتصاد اسلامي و اقتصاد سوسياليسم و كاپيتاليسم و نيز تقريرات دروس فقه و اصول از آن جمله اند. ايشان همچنين بر فقه، اصول، كلام، تاريخ، تفسير، فلسفه و اقتصاد چيرگي تام داشت. اين عالم رباني سرانجام در هفتم مهر ۱۳۷۴ برابر با سوم جمادي الاول ۱۴۱۶ ق در هفتاد و شش سالگي بدرود حيات گفت و پس از تشييعي باشكوه، در كنار مرقد علامه مجلسي به خاك سپرده شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
مدير
مرد به آينه خيره شده بود، خودش را نمي شناخت _ يكبار ديگر با دقت بيشتري خودش را ورانداز كرد. كت و شلوارش را از تن خارج كرد كراواتش را به گوشه اي پرت كرد. لباسهايي را كه هر روز مي پوشيد، پوشيد جلوي آينه رفت لبخند مي زد و با خود فكر كرد: اولين روز مديريتم من خودم را نشناسم واي به حال بقيه.
حسن واشقاني فراهاني

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۵۵ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸و ۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و ۵۸ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري باران: نمايشگاه نقاشي ليلا چوبان / تا ۸ مهر / دركه، خيابان احمدپور، نبش غزال، پلاك ۷ / تلفن: ۲۲۴۰۷۷۷۲
*گالري شقاقي: نمايشگاه نقاشي گروهي / ۸ تا ۱۵ مهر / خيابان ولي عصر، روبه روي مسجد بلال، كوچه مهري شماره ۵۳
* نگارخانه لاله: نمايشگاه نقاشي ليلا پروا / تا ۷ مهر / خيابان فاطمي، ضلع شمالي پارك لاله / تلفن: ۸۸۹۶۰۴۹۲
* نگارخانه فرامرزي: نمايشگاه آثار خالق بزرگترين تابلوي سفالي جهان، محمدرضا وكيلي / ۶ تا ۹ مهر / ميدان ونك، خيابان ونك، كوچه ارم، پلاك ۵۴ / تلفن:  ۸۸۷۹۶۸۰۹
* گالري ضرابي: نمايشگاه تپينه و هنرهاي دستي سعيده فتاحي و زهرا خنجري / از ۸ تا ۱۲ مهر / خيابان شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ،۳ كوچه كاميار، پلاك ۱۹ / تلفن: ۲۲۲۲۶۲۱۳
* نگارخانه ثروت: نمايشگاه نقاشي بانوان زنجان، هنرجويان شهرزاد اصولي / ۸ تا ۱۶ مهر / خيابان آفريقا، بابك مركزي، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۸۷۹۸۷۰۷

گل و گياه
نخود گل
003366.jpg
نام علمي: Lathyrus Air Warden'
خانواده: LEGUMINOSAE
گياهي است يكساله و سريع الرشد با ساقه هاي رونده كه گل هاي قرمز رنگ آن در فصل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۳ متر و گستردگي آن به ۵۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان كاملا آفتابي، خاك غني از هوموس حاصلخيز كه داراي زهكش خوب باشد. نياز به استفاده از قيم دارد. جهت تشويق گلدهي بيشتر گل هاي پژمرده را مرتبا مي چينند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اوايل پاييز درون گلدان و نگهداري در گلخانه سرد و يا كاشت مستقيم بذر درون باغچه در ابتداي فصل بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |