پنجشنبه ۷ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۲ - Sep 29, 2005
نماينده تركسل در ايران
قرارداد اپراتور دوم را اجرا مي كنيم
003276.jpg
گروه اقتصادي: شركت تركسل به هيچوجه خواهان خروج از ايرانسل نيست و با جديت پيگير عملاتي شدن قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه است.
عرفان انور نماينده تركسل در ايران با اعلام اين مطلب در پاسخ به اين سؤال كه دليل اصلي و مانع اجرايي شدن اين قرارداد از نظر وي چيست؟ گفت: تا زماني كه مسئله ۲۱ درصد سهم شركت ايرانسل و نوع مالكيت آن روشن نشود امكان اجرايي شدن قرارداد و تعيين وظايف سهامداران و سهم هر يك در شركت نيست.
وي تأكيد كرد مشكل  تركسل واريز پول سهم خود نيست و اين شركت در صورت حل مسئله ۲۱ درصد سهم شركت ايرانسل در كوتاه ترين زمان ممكن كل مبلغ ۴۹ درصد سهم و حق ليسانس را به حساب مورد نظر دولت ايران واريز خواهد كرد.
كنسرسيوم آسياي شرقي موسوم به تركسل به ثبت شركت ايرانسل بدون روشن شدن مالكيت ۲۱ درصد سهام شركت اعتراض دارد و خواهان روشن شدن اين مسئله است. اين در حالي است كه صاحبان ۳۰ درصد سهام اين شركت را بدون روشن شدن اين مسئله به ثبت رسانده اند و معلوم نيست مالك ۲۱ درصد سهم مورد اشاره چه كسي است.
وي تأكيد كرد تركسل پس از تغييرات قرارداد از سوي مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد كه مجموع ۱۲ مورد تغيير را مي پذيرد و خواهان اجراي تفاهم نامه اي است كه پس از تصويب اصلاحات مجلس در مورد قرارداد اپراتور دوم ميان سهامداران امضاء شده است.
وي تأكيد كرد در اين تفاهم نامه سهامداران با واگذاري ۲۱ درصد سهام شركت به بانك ملي براي مدت سه سال و عرضه آن به بورس تهران موافقت كرده اند و ما با اين امر موافق هستيم. در حال حاضر نيز هر شركت و يا فردي كه غيردولتي باشد اين سهم را مي تواند مالك شود ولي سهامداران دولتي عضو شركت نمي توانند مالك اين ۲۱ درصد باشند.
وي همچنين هرگونه مشكل مالي شركت تركسل را مردود اعلام كرد و تأكيد كرد در حال حاضر ۴۱ درصد سهام تركسل در مالكيت شركت مادرچكوارا، ۳۷ درصد شركت سوئدي فنلاندي تلياسونرا، ۱۶ درصد سهام اين شركت نيز در بورس هاي بين المللي عرضه شده و ۶ درصد نيز در اختيار سهامداران ديگر است.
عرفان انور همچنين با اشاره به اينكه تركسل از چند سال قبل برنامه خود را براي حضور در بازار ايران تهيه كرده و با برنده شدن در مزايده بين المللي برگزار شده مطالعات لازم را براي اجراي قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه آماده كرده است تأكيد كرد، ما ميدان را خالي نخواهيم كرد و اميد فراواني به موفقيت خود داريم و قرارداد اپراتور دوم را اجرا مي كنيم.وي دراين گفتگو مواضع اخير دكتر سليماني وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات را مثبت ارزيابي كرد و تأكيد كرد كه در انتظار ارايه ديدگاه هاي خويش در زمينه قرارداد به مسئولان جديد هستيم. دكتر سليماني روز سه شنبه اعلام كرد كه مذاكرات و بررسي كارشناسي و فني مسئله تا پايان مهرماه سرنوشت قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه را مشخص خواهد كرد.

سهم اندك ايران از سرمايه گذاري مستقيم خارجي
براساس گزارش سال ۲۰۰۵ آنكتاد (كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد) از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ به طور متوسط هر سال ۵۰۰ ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي در ايران انجام شده است.در اين گزارش رتبه سرمايه گذاري مستقيم خارجي در ايران در ميان ۱۴۰ كشور ۱۳۰ اعلام شده كه در سال ۲۰۰۲ رتبه ايران ۱۳۲ بوده است.
اگرچه براساس اين گزارش رتبه ايران بهبود يافته و دو رتبه افزايش يافته است ولي با توجه به ظرفيت هاي اقتصادي ايران طبق برآورد آنكتاد كشورمان بايد در رتبه ۵۷ قرار داشته باشد.اين آمار فرصت هاي ازدست رفته كشورمان را نشان مي دهد كه به دليل نبود سياست هاي مشخص از دست مي رود. اگرچه از سه سال پيش و با تصويب قانون جذب و حمايت از سرمايه گذاري خارجي زمينه بهتري در ايران فراهم شده است ولي همچنان برخي موانع و نگراني ها موجب شده است تا سرمايه گذاري مستقيم خارجي در ايران رشد نكند. اخيرا دولت جديد با مصوبه اي نهادهاي مختلف كشور را موظف كرد تا براي بهبود فضاي سرمايه گذاري كشور و رفع اشكالات موجود در قانون جذب سرمايه گذاري خارجي لايحه هاي لازم را تهيه و به دولت ارايه كنند.
اين رويكرد از عزم دولت براي حل اين معضل حكايت دارد ولي بايد حساسيت و نظارت براي عملياتي شدن مصوبات دولت با جديت بيشتري پيگيري شود.
اگر دولت قصد دارد تا چتر رفاه عمومي كشور را گسترده تر و براي اتباع كشور كار و فرصت هاي اقتصادي بيشتري فراهم كند، راهي جز افزايش سرمايه گذاري ندارد. فضاي مناسب سرمايه گذاري نيز جز با هماهنگي و همكاري همه نهادهاي دولتي و غيردولتي ممكن نمي شود. بنابراين علاوه بر نهادهايي كه در اين زمينه مسئوليت مستقيم دارند ديگر نهادها نيز بايد در خدمت مصوبات دولت و هدف جذب سرمايه گذاري خارجي باشند.
علاوه بر اين اهميت سرمايه گذاري مستقيم خارجي نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.
سرمايه گذاري مستقيم خارجي به انتقال تجربه مديريتي و فناوري هاي روز دنيا به كشور منجر مي شود.طبق گزارش سازمان آنكتاد در سال گذشته ميلادي معادل ۶۵۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري مستقيم خارجي در جهان انجام شده است.افزايش سهم ايران از اين حجم سرمايه گذاري در چهار سال آينده علاوه بر تلاش و فداكاري فراوان، به نظارت و پيگيري دولت نياز است.

معاون امور بين الملل وزارت نفت
دستوري مبني بر تغيير سياست كشور
در بحث صادرات گاز ايران به هند ابلاغ نشده است
فارس: معاون امور بين الملل وزارت نفت گفت: تاكنون هيچ دستوري از سوي مقامات مربوطه در خصوص تغيير سياست كشور در بحث پروژه هاي گاز ايران با هند به ما ابلاغ نشده است.
هادي نژادحسينيان در خصوص خبري مبني بر به تعليق در آمدن قرارداد ۲۱ ميليارد دلاري صدور گاز ايران به هند، اظهارداشت: تاكنون هيچ دستوري از سوي مقامات مربوطه در خصوص تغيير سياست ايران در خصوص پروژه هاي گاز با هند به ما ابلاغ نشده است.
خبرگزاري اقتصادي بلومبرگ گزارش داده بود: نماينده هند در سازمان بين المللي انرژي هسته اي اعلام كرد، قرارداد ۲۱ ميليارد دلاري صدور گاز ايران به هند فعلا به حالت تعليق درآمده است.

براساس گزارش واحد اطلاعات اكونوميست اعلام شد:
درجه ريسك ايران با تصويب قطعنامه هسته اي
شوراي حكام تغيير نكرده است
فارس: بر اساس تازه ترين گزارش واحد اطلاعات اكونوميست، عليرغم وجود تنش در مسائل هسته اي ايران طي يك ماه گذشته و تصويب قطعنامه سه كشور اروپايي عليه ايران در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، درجه ريسك ايران هيچ تغييري نكرده و ثابت باقي مانده است.
واحد اطلاعات اكونوميست با اشاره به تصويب قطعنامه اخير سه كشور اروپايي عليه ايران در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي تصريح كرد: درجه ريسك ايران طي يك ماه گذشته افزايش نيافته است و در نمره ۶۷ درصد ثابت باقي مانده است.
بنابراين گزارش، ريسك امنيتي در ايران همچنان از درجه پايين ۳۶ درصد برخوردار است و ايران از اين لحاظ يكي از بهترين وضعيتها را در مقايسه با ديگر كشورها دارد.
اين در حالي است كه وضعيت ايران از لحاظ تاثير گذاري دولت مناسب نيست و درجه ريسك تاثير گذاري دولت ۸۶ درصد ارزيابي شده است.
بر اساس اين گزارش، ريسك شاخصهاي كلان اقتصادي در ايران ۴۰ درصد اعلام شد كه حاكي از وضعيت مناسبي نسبت به ديگر كشورهاست.
اين واحد اطلاع رساني درجه ريسك مالي ايران را ۷۱ درصد و درجه ريسك تجاري و بازرگاني ايران را نيز ۷۹ درصد اعلام كرده است و افزود: ريسك ثبات سياسي در ايران ۸۰ درصد است، همچنين ريسك بازار كار در ايران ۵۴ درصد ارزيابي شده است.

همايش ملي توسعه صادرات غيرنفتي ايران
يازدهمين  همايش  ملي  توسعه  صادرات  غير نفتي  ايران  ديروز در تالار اجتماعات  اتاق  بازرگاني  و صنايع  و معادن  تبريز گشايش  يافت .در اين  همايش  دو روزه  اقتصاد دانان ، كارآفرينان  و اعضاي  هيات  هاي  علمي دانشگاه ها به  ارزيابي  سياست ها و حركت هاي  كلان  اقتصادي  و بازرگاني  كشور مي پردازند.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي:
لايحه صندوق مهر رضا با اولويت توسعه محلي
به مجلس مي رود
فرهاد رهبر در ارتباط با سرنوشت طرح جديد وعده داده شده سازمان مديريت و برنامه ريزي درمورد مناطق محروم گفت: اين طرح همان صندوق مهررضا است. كه البته در قالب آن وظايف و مأموريت هايي محول شده است كه در راستاي توسعه مناطق محروم و توسعه محلي باشد.
وي يادآور شد: اولويت در صندوق مهررضا، مناطق محروم است و در آيين نامه اجرايي و اساسنامه آن نيز تدابير و اهداف لازم انديشيده شده است.
عملياتي شدن چشم انداز ۲۰ ساله توسط دولت جديد
مشاور رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: دولت احمدي نژاد سند چشم انداز ۲۰ ساله را عملياتي و اجرايي كند.
حميدرضا برادران شركاء در يازدهمين همايش ملي توسعه صادرات غير نفتي كشور كه در تبريز برگزار مي شود، اظهار كرد: چشم انداز ۲۰ ساله يك برنامه نيست، بلكه اهداف آرماني در قالب يك سند است كه به تأييد و اجماع مسئولان كشور رسيده است.
وي از توسعه پايدار ملي به عنوان هدف در نظر گرفته شده در اين چشم انداز ياد كرد و افزود: اين هدف با تغيير، در مجمع تشخيص مصلحت به تصويب رسيد و مقرر شد ايران به قدرت اول منطقه تبديل شود.
وي ادامه داد: آرمانهاي چشم انداز بيست ساله كشور دست يافتني است.

كسري بودجه، ناشي از عدم انضباط مالي دولت است
گروه اقتصادي: كسري بودجه از موضوعاتي است كه طي چند سال گذشته همواره دولت خصوصاً با نزديك شدن به نيمه دوم سال با آن روبه رو بوده است. در سال جاري نيز گرچه رقم اين كسري بين ۳ تا ۹ هزار ميليارد تومان مطرح شده و هنوز برآورد دقيقي از ميزان اين كسري وجود ندارد، اما باز هم كسري بودجه دولت مشهود است.برخي عملياتي شدن نظام بودجه ريزي را راهكاري براي جبران كسري بودجه دولت مي دانند.با جمشيد پژويان، اقتصاددان پيرامون علل كسري بودجه دولت و راهكارهاي مقابله با آن گفت وگو كرده ايم.
***
* چه عواملي در كسري بودجه دولت نقش دارد؟
- كسري بودجه ناشي از عدم انضباط مالي دولت است. چراكه دولت قادر به كنترل برنامه هاي مالي خود در سال هاي اخير نبوده است همچنين عدم تحقق درآمدهاي پيش بيني شده در بودجه سالانه نيز در اين كسري موثر بوده است. كسري بودجه در سال هاي اخير كه درآمدهاي نفتي خيلي خوب بوده نيز ناشي از آن است كه دولت در هزينه كردن اين درآمدها بسيار دست و دل باز بوده و خصوصاً براي خودش زياد هزينه كرده است.
* آيا شركت هاي دولتي زيانده نيز در اين كسري بودجه دخيل بوده اند؟
- اين كسري بودجه مربوط به بودجه عمومي دولت مي باشد كه از بودجه شركت هاي دولتي متفاوت است. كسري بودجه عمومي دولت ناشي از هزينه هاي بسيار زيادي است كه دولت دارد. با احتساب هزينه مسافرت هايي كه در وزارتخانه هاي مختلف هر سال انجام مي شود و هيچ فايده اي را دربر ندارد همچنين درنظرگرفتن هزينه سمينارها و لوازم و وسايلي كه در دستگاه هاي دولت حيف و ميل مي شود، هزينه هاي پروژه هايي كه ناتمام باقي مي ماند و پروژه با هزينه اي شروع شده و پيمانكار براساس روابط موجود صورت وضعيت جديدي ارايه مي دهد و...، مجموع اين عوامل موجب كسري بودجه عمومي دولت مي شود.
* برخي معتقدند طرح تثبيت قيمت ها در كسري بودجه نقش داشته است، نظر شما چيست؟
- تصويب و اجراي اين طرح از عوامل موثر در كسري بودجه دولت بوده است چراكه وقتي قيمت هاي دولتي تثبيت شده و در مقابل هزينه هاي دولت افزايش يابد مسلماً كسري بودجه دولت بيشتر مي شود. طرح تثبيت قيمت ها در كسر بودجه موثر بوده است اما اين طرح نمي تواند به عنوان عامل اصلي كسر بودجه دولت محسوب شود چراكه قبل از اين طرح نيز دولت در سال هاي اخير همواره با كسري بودجه مواجه بوده است. گرچه اين طرح نيز در دستيابي به اهداف خود و كنترل تورم موفق نخواهد بود. تجربه ۷۰ ساله كشورهاي كمونيسم و سوسياليست كه خواسته اند با زور قيمت ها را مهار كنند نتيجه اي دربر نداشته است اين در شرايطي است كه دوست داريم تجربيات چندسال قبل دنيا را مرتب تكرار كنيم كه به طور قطع نتيجه اي را دربر نخواهد داشت.
* عملياتي شدن نظام بودجه ريزي كشور تا چه حد در كاهش كسري بودجه دولت موثر خواهد بود؟
- اگر بودجه به درستي عملياتي شود و درك صحيحي از نظام بودجه ريزي بر مبناي صفر وجود داشته باشد قطعاً اين امر مي تواند در كاهش كسري بودجه دولت موثر با شد. درصورتي كه عملياتي شدن بودجه دولت به درستي مورد توجه قرار گرفته و اجرايي شود و نه اينكه تنها واژه عملياتي شدن بودجه مورد توجه قرار گرفته و در مورد  آن تبليغ شود، عملياتي شدن واقعي بودجه دولت نيازمند زماني طولاني است و نمي توان آن را يك ساله به انجام رساند اين امر مي تواند شفافيت هزينه هاي دولت را به دنبال داشته و سبب كنترل بيشتر بودجه به وسيله مجلس و مردم شود.
* عملياتي شدن بودجه دولت نيازمند چه زمينه ها و پيش نيازهايي است؟
- براي عملياتي شدن بودجه دولت اولين پيش شرط انجام مطالعه بسيار جدي به وسيله بهترين متخصصان اقتصاد بخش عمومي و اقتصاد دولت است. بايد طرحي در اين زمينه اجرا و چارچوب اينكه چگونه مي توان بودجه دولت را عملياتي كرد طرح ريزي و سپس به طور تدريجي اين موضوع اجرايي شود.
* عملياتي شدن بودجه دولت با چه موانعي روبه رو است؟
- هميشه بدنه بروكراتيك دستگاه هاي دولتي از اينكه كنترل شده و كوچك شود ناخوشايند است به همين دليل بدنه دستگاه هاي دولتي به عنوان مانعي در جهت عملياتي شدن بودجه دولت است. اين كار نبايد در دولت انجام شود بلكه بايد عملياتي شدن بودجه دولت به وسيله كارشناسان دانشگاهي و بيرون از بدنه دولتي انجام شده و پس از تصويب در مجلس و ابلاغ آن، توسط دولت اجرا شود.

دفاع عضو كميسيون اقتصادي مجلس
از طرح تثبيت قيمت برخي كالاها
ايرنا: غلامرضا مصباحي  مقدم  عضو كميسيون  اقتصادي  مجلس  از مصوبه  مجلس  درتثبيت  قيمت  برخي  كالاها دفاع  كرد و گفت : اگر اين  طرح  سال  گذشته  به  تصويب مجلس  نمي رسيد، معلوم  مي شد كه  امسال  چه  بحراني  داشتيم .
نماينده  تهران  در مجلس  گفت : در صورت  اجراشدن  اين  سياست ، قيمت  هر ليتربنزين  ۱۸۰ تومان  مي شد و اين  امر افزايش  نرخ  تورم  به  ميزان ۵/ ۲۲ درصد   را در پي  داشت .مصباحي  مقدم  گفت : افزايش  بنزين  و برق  باتوجه  به  اين  كه  مردم  مصرف كننده  اصلي  هستند، موجب  افزايش  هزينه  توليد و خدمات  و هزينه هاي  مصرفي  مي شد كه  با تثبيت  قيمتها در اقلامي معين  جلوي  اين  افزايش  گرفته  شد.وي  اين  سياست  را همچنين  موجب  سير نزولي  تورم  دانست  و گفت  كه  توقف  آن برنگراني هاي  مردم  خواهد افزود.
عضو كميسيون  اقتصادي  مجلس  خواستار تداوم  سياست  تثبيت  قيمتها شد ودرعين  حال  گفت : اين  امر بدان  معنا نيست  كه  اگر دولت  قصد افزايش  قيمت برخي  كالا وخدمات  را داشت ، نتواند لايحه  آن را باتوجيه  اجتماعي  و اقتصادي به  مجلس  ارائه  كند.
به  موجب  مصوبه  مجلس  موسوم  به  تثبيت  قيمتها، ماده  ۳ قانون  بودجه چهارم  توسعه  اصلاح  و مقرر شد كه  نرخ  برخي  كالاها و خدمات  براي  سال  ،۸۴ مشابه  سال  ۸۳ باشد و هرگونه  تغيير مستلزم  اطلاع  قبلي  و تصويب  لايحه  آن درمجلس  است .
رضا عبداللهي  رئيس  كميسيون  برنامه  و بودجه  مجلس  پيش  از اين  از طرح موسوم  به  تثبيت  قيمت  برخي  كالاها كه  در مجلس  هفتم  به  تصويب  رسيد، انتقادكرد و گفته  بود: وقتي  كه  شما قيمتها را ثابت  مي كنيد و در ازاي  آن ، مصرف  افزايش  مي يابد، ناچار هستيد اين  خلأ را از جايي  تامين  كنيد. به  گفته  عبداللهي  دولت  به  مجلس  اعلام  كرده  است  كه  در سال  جاري  ۷۰ هزارميليارد ريال  كسري  بودجه  دارد.

بازار نفت هنوز در انتظار قيمت هاي بي سابقه است
003279.jpg
گروه اقتصادي:علي النعيمي وزير نفت عربستان در سخنان دوشنبه گذشته خود در اجلاس جهاني انرژي در ژوهانسبورگ مشكل جاري بازار نفت را عدم امكان عرضه دانست و براي اطمينان بخشيدن به بازار از دوبرابرشدن ذخاير عربستان با برنامه هاي اكتشافي اين كشور در آينده خبر داد.
وي در اظهارات خود اين ديدگاه كه ذخاير نفت جهان دوران افول خود را طي مي كند و محدوديت منابع نفتي را رد كرد و تاكيد نمود، مشكل عدم سرمايه گذاري كافي در بخش بالادستي و پائين دستي نفت در سال هاي اخير است.
وي كه ذخاير اين كشور را ۲۶۴ ميليارد بشكه اعلام كرد اظهار اميدواري نمود كه با استفاده از فناوري هاي جديد اكتشافي ۲۰۰ ميليارد بشكه به اين ذخاير افزوده شود.
به رغم اظهارات اين مقام بلندپايه عربستان سعودي به عنوان دارنده بزرگترين منابع نفتي جهان و بزرگترين توليدكننده جهان قيمت نفت روند رو به افزايش خود را در بازار پس از چند روز ركود ناشي از تاثير رواني تصميم اوپك در ايجاد امكان عرضه ۲ ميليون بشكه نفت بيشتر از سقف توليد رسمي اش آغاز كرد.
هر بشكه نفت خام سبك آمريكا ديروز بالاتر از ۶۵ دلار معامله شد. روند افزايش قيمت نفت از دو سال پيش و زماني آغاز شد كه مصرف كنندگان جديد آسيايي با رشد و توسعه اقتصادي به جمع مصرف كنندگان بزرگ جهان پيوستند.
برخي دست اندركاران بازار نفت باتوجه به روند جاري رشد مصرف در كشورهاي آسيايي به ويژه چين و هند بر اين باورند كه ظرفيت موجود توليد نفت و فرآورده هاي نفتي كفاف روند رو به تزايد مصرف را نمي دهد و سرمايه گذاري براي افزايش توليد در آينده نزديك نمي تواند نياز بازار را تامين كند.
درپي خسارات ناشي از توفان هاي پياپي در آمريكا كه قيمت نفت خام را به بالاتر از ۷۰ دلار رساند كشورهاي بزرگ صنعتي براي جلوگيري از روند افزايش قيمت ها ذخاير استراتژيك خود را روانه بازار كردند.
درحال حاضر به رغم ادامه عرضه ذخاير استراتژيك نفت و افزايش توليد اوپك شاخص قيمت نفت خام كاهش چشمگيري نداشته است و همچنان بالاتر از ۶۵ دلار معامله مي شود.
فشار براي ادامه عرضه ذخاير استراتژيك
درپي مشكلات جاري در آمريكا فشار مخالفان دولت جورج بوش براي ادامه استفاده از ذخاير استراتژيك اين كشور موجب شد تا رئيس جمهوري اين كشور براي كاهش نگراني مردم قول استفاده بيشتر از ذخاير نفتي استراتژيك آمريكا بدهد.
وي در ديدار با كارشناسان وزارت انرژي اين كشور اين موضع را به رغم مخالفت هاي قبلي اتخاذ كرد. اگرچه عرضه ذخاير استراتژيك نفت مي تواند در كوتاه مدت بحران جاري را كاهش دهد ولي با فرارسيدن سرما و جايگزيني اين ذخاير به تقاضاي بازار دامن زده و به افزايش قيمت ها كمك خواهد كرد. اگرچه بخش عمده روند رو به افزايش قيمت نفت ناشي از فقدان ظرفيت براي پالايش نفت و كمبود عرضه فرآورده هاي نفتي به ويژه بنزين است.
آژانس بين المللي انرژي نيز اعلام كرد براي برداشت مجدد از ذخاير استراتژيك نفت خود به منظور جلوگيري از افزايش بي رويه بهاي نفت آمادگي دارد.
باوجود اينكه آژانس بين المللي انرژي براي واكنش سريع به بي ثباتي بازار نفت خام و برداشت از ذخاير استراتژيك نفت اعلام آمادگي كرده است، اين آژانس تاكيد كرد كه هنوز براي تصميم گيري در اين زمينه زود است.
آژانس بين المللي انرژي پس از حادثه توفان كاترينا طي ۳۰ روز، روزانه ۳/۱ ميليون بشكه نفت از ذخاير استراتژيك خود را برداشت كرده است ولي تقاضا براي نفت عرضه شده كافي نبود.
توفانهاي كاترينا و ريتا كمبود ظرفيت پالايشگاهي جهان را، كه تنگناي اصلي بازار جهاني نفت هست، مشخص ساختند.
به رغم اظهارات وزير نفت عربستان باتوجه به شرايط جاري در بازار نفت به نظر نمي رسد كه بحران قيمت در اين بازار به زودي فروكش كند و تا اواخر سال آينده اين شرايط ادامه مي يابد.

وزير صنايع ومعادن:
توليد محصول جهاني فقط با نگرش صادراتي محقق مي شود
گروه اقتصادي: وزير صنايع و معادن در آستانه برگزاري دومين كنفرانس بين المللي بازاريابي نوين (۱۰ تا ۸ مهرماه) گفت: توليد محصول جهاني فقط با نگرش صادراتي و شناخت نياز بازارهاي جهاني محقق مي شود.
عليرضا طهماسبي افزود: تغيير استراتژي توسعه صنعتي ونگرش هاي احتمالي در زمينه اولويت  دهي به بازار داخلي و خارجي نيازمند بررسي هاي دقيق تر است.
وي با تاكيد بر اين كه نگاه به بازار جهاني همواره با رفع نياز داخلي، از سياستهاي اصلي وزارت صنايع است اظهار كرد: در حال حاضر بازار داخلي در برخي از محصولات در مرحله اشباع قرار دارد. بنابراين به منظور تحقق اصل رقابت پذيري مجبور هستيم نگاهي به بازار جهاني داشته باشيم.وي ادامه داد: در حال حاضر در يك فرصت تاريخي قرار داريم و بايد از اين فرصت براي جهش و توسعه صنعتي استفاده كافي كنيم.

در پنج ماهه اول امسال
۶۰ درصد درآمدهاي دولت از فروش نفت خام تامين شد
مهر: در پنج ماهه اول امسال حدود ۶۰ درصد از كل دريافتي هاي دولت از محل صادرات نفت خام تامين شد.
در پنج ماهه اول امسال كل دريافتي هاي دولت به ۲/۲۹۰ هزار ميليارد ريال رسيده است.
اين درحالي است كه درآمد شفاف سازي حامل هاي انرژي در همين مدت ۶/۸۳ هزار ميليارد ريال بوده است.
با كسر درآمد شفاف سازي حامل هاي انرژي از كل دريافتي ها، درآمد حقيقي دولت كه ۶/۲۰۶ هزار ميليارد ريال مي شود، بدست خواهد آمد.
درآمد دولت از صادرات نفت خام نيز در پنج ماهه اول امسال به ۹/۱۲۰ هزار ميليارد ريال رسيده كه بدين ترتيب، ۶۰ درصد از درآمدهاي حقيقي دولت از فروش نفت خام تامين شده است.
در همين حال، بر طبق رقم مصوب بودجه اي، ميزان درآمدهاي حقيقي دولت از فروش نفت خام در اين مدت بايد حدود ۳۳ درصد بوده باشد كه از اين رو اين ميزان، ۲۷ درصد افزايش نشان مي دهد.
ميزان درآمدهاي حقيقي دولت از محل صادرات نفت خام در پنج ماهه اول سال ۱۳۸۳ حدود ۶۲ درصد بوده است.

نفوذ در دورترين روستاها
خبر: به رغم اعلام ممنوعيت و غيرقانوني بودن شركت هاي هرمي در كشور، گستره نفوذ اين شركت ها اكنون در دورترين و محروم ترين روستاهاي خمين نيز به فراواني مشاهده مي شود.
به گزارش ايرنا جمعي از اهالي روستاهاي خمين با فروش دام و زمين هاي كشاورزي خود به اميد كسب سود بيشتر اقدام به عضويت در اين شركت ها كرده اند.
نكته: مردم كشورمان براي بهبود شرايط زندگي خويش با اميد به آينده تلاش مي كنند و مسئولان دولتي بايد شرايط كسب و كار مفيد را براي چنين مردمي فراهم كنند. اين كه شركت هاي خارجي توانسته اند از دورترين نقاط جهان اعتماد اتباع كشور را در روستايي دورافتاده جلب كنند نشانه آن است كه كساني مسئوليت هايي كه برعهده داشته اند انجام نداده اند. تنها مردم و شركت هاي خارجي را محكوم و مجازات نكنيم.

صندوق بين المللي پول اعلام كرد:
ايران نوزدهمين قدرت اقتصادي جهان
مهر: صندوق بين المللي پول در گزارش ماه سپتامبر خود اعلام كرد ايران نوزدهمين قدرت اقتصادي جهان در سال ۲۰۰۵ است.
سهم ايران از توليد ناخالص جهان تا پايان سال ۲۰۰۵ به ۰.۹۴۱ درصد مي رسد و از اين لحاظ ايران در رتبه نوزدهم بزرگترين اقتصادهاي جهان قرار خواهد گرفت.
بر اساس اين گزارش، سهم ايران از اقتصاد جهاني طي سالهاي اخير با رشد محسوسي روبرو بوده است و از ۰.۸۹۴ درصد در سال ۲۰۰۲ به ۰.۹۱۸ در سال ۲۰۰۳ و ۰.۹۳۲ در سال ۲۰۰۴ رسيده است.
صندوق بين المللي پول پيش بيني مي كند سهم ايران از توليد ناخالص داخلي جهان تا پايان سال ۲۰۰۵ به ۰.۹۴۱ درصد افزايش يابد.
عليرغم اينكه صندوق بين المللي پول پيش بيني مي كند سهم ايران از اقتصاد جهاني در سال ۲۰۰۶ بازهم با افزايش همراه شود و به ۰.۹۴۹ درصد برسد، ولي پيش بيني مي شود ايران به قدرت بيستم اقتصادي جهان نزول نمايد.
بنابر اعلام صندوق بين المللي پول، آمريكا در سال ۲۰۰۵ نيز همچنان قدرت شماره يك اقتصادي جهان محسوب مي شود.
سهم آمريكا از اقتصاد جهاني در پايان سال ۲۰۰۵ به بيش از يك پنجم يعني ۲۰.۷ درصد خواهد رسيد، كه عليرغم كاهشي يك صدم درصدي نسبت به سال گذشته همچنان با فاصله فراوان با كشور دوم، چين، بزرگترين اقتصاد جهان محسوب مي گردد.
اين گزارش مي افزايد، چين با در اختيار داشتن ۱۳.۵ درصد از توليد ناخالص داخلي جهان در سال ۲۰۰۵ دومين قدرت بزرگ اقتصادي جهان است.
پس از آمريكا و چين كشورهاي ژاپن با سهم ۶.۷ درصد، هندوستان با ،۶ آلمان با ۴.،۱ انگلستان با ،۳ فرانسه با ،۳ ايتاليا با ۲.،۸ روسيه با ۲.،۶ برزيل با ۲.،۶ كانادا با ۱.،۸ كره جنوبي با ۱.،۸ مكزيك با ۱.،۷ اسپانيا با ۱.،۷ اندونزي با ۱.،۴ استراليا با ،۱ تايوان با ،۱ و تركيه با ۰.۹۵درصد به ترتيب در رتبه هاي سوم تا هجدهم بزرگترين قدرتهاي اقتصادي جهان قرار دارند.
بر پايه اين گزارش، ايران در ميان كشورهاي خاورميانه نيز بزرگترين قدرت اقتصادي است و پس از ايران كشورهاي عربستان، مصر، اسرائيل، امارات، سوريه، كويت، عمان، اردن، لبنان، قطر، و يمن قرار دارند

دولت ۱۰۷ ميليارد تومان از فروش
فرآورده هاي نفتي ماليات گرفت
مهر: در پنج ماهه اول امسال دولت ۱۰۷ ميليارد تومان از فروش فرآورده هاي نفتي ماليات گرفت.
دولت از اخذ ماليات بر فروش فرآورده هاي نفتي در پنج ماهه اول امسال يك هزار و ۷۱ ميليارد ريال درآمد كسب كرده است.
افزايش درآمد دولت از اخذ ماليات بر فروش فرآورده هاي نفتي در پنج ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۹۶۲ ميليارد ريال) حدود ۳۹ درصد بوده است.بر طبق رقم مصوبه بودجه اي دولت در اين مدت بايد از محل اخذ ماليات بر فروش فرآورده هاي نفتي يك هزار و ۱۶۷ ميليارد ريال درآمد داشت كه بر همين اساس، ميزان درآمد از اين محل ۹۱ درصد تحقق نشان مي دهد.
دولت در بودجه امسال از اخذ ماليات بر فروش فرآورده هاي نفتي كه جزء ماليات بركالا و خدمات محسوب مي شود، دو هزار و ۸۰۰ ميليارد ريال درآمد پيش بيني كرده است.

در پنج ماهه اول امسال
دولت براي واردات بنزين ۴/۱ ميليارد دلار
از حساب ذخيره برداشت كرد
003282.jpg
دولت در پنج ماهه اول امسال براي تامين بودجه واردات بنزين ۴/۱ ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي برداشت كرد. به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري مهر، دولت در پنج ماهه اول امسال براي تامين بودجه واردات بنزين ۱۲هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي برداشت كرده است كه در صورت محاسبه هر دلار ۹۰۰۰ ريال اين ميزان تقريبا برابر ۴/۱ ميليون دلار مي شود.
درحالي دولت در پنج ماهه اول امسال ۱۲هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي براي تامين بودجه واردات بنزين استفاده كرده كه در مدت مشابه سال قبل از اين محل برداشتي نداشته است.
برداشت دولت از حساب ذخيره ارزي به منظور تامين بودجه واردات بنزين در پنج ماهه اول امسال نسبت به رقم مصوب بودجه اي ۲۲۰ درصد تحقق نشان مي  دهد. يعني دولت براي اين منظور شش هزار و ۸۱۵ ميليارد ريال اضافه نسبت به رقم مصوب بودجه اي از حساب استفاده كرده است.
بر طبق رقم بودجه اي دولت براي تامين بودجه واردات بنزين بايد ۵ هزار و ۶۸۵ ميليارد ريال برداشت مي كرد.
دولت براي تامين بودجه واردات بنزين، بر طبق رقم مصوب بودجه اي، تا پايان امسال،بايد ۱۳ هزار و ۶۴۳ ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي در سال جاري برداشت كند.

قيمت طلا و ارز
نوع---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۴۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۰۱۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۵۲
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۳۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۸۷۲

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |