پنجشنبه ۷ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۲ - Sep 29, 2005
دادستان تهران در همايش اصلاح و تربيت كودكان تأكيد كرد
تشكيل پرونده شخصيتي و خانوادگي براي كودكان بزهكار
003306.jpg
گروه اجتماعي: شور و هيجاني كه در جوانان وجود دارد اگر هدايت نشود به بيراهه هايي چون بزهكاري و رفتارهاي پرخطر مي انجامد. امروزه شيوع اين رفتارها در بين جوانان به پديده اي جهاني تبديل شده است و نيازمند توجه همه مسئولان براي هدايت و برنامه ريزي است.
در همايش تأثير ويژگي هاي رواني كودكان و نوجوانان در دادرسي و اصلاح و تربيت آنان كه صبح ديروز برگزار شد به مسأله بزهكاري كودكان پرداخته شد.
در ابتداي اين همايش دادستان عمومي و انقلاب تهران گفت: بايد دادرسي كيفري متناسب با اوضاع سني نوجوانان برنامه ريزي و بررسي شود.
مرتضوي با اشاره به اينكه برنامه هاي دادسراي ويژه  نوجوانان در كشور بي نظير است، اظهار داشت: برنامه هاي اين دادسرا مي تواند به عنوان الگو در ساير كشورها مورد استفاده قرار گيرد. توجه قاضي به جرم و دلايل ارتكاب جرم بسيار قابل توجه و حائز اهميت است. بيشترين تلاش قضات در رابطه با رسيدگي به جرايم نوجوانان بزهكار بايد به خود فرد بزهكار معطوف شود و موقعيت خانوادگي وي هم مورد توجه قرار گيرد و تشكيل پرونده  شخصيتي براي چنين افرادي مي تواند در جهت حل مشكل كارساز باشد. حضور روانشناس، كارشناس علوم تربيتي، كارشناس جامعه شناسي براي رسيدگي به جرم نوجوانان بزهكار مي تواند بسيار موثر باشد كه اين مهم بايد هر چه سريع تر مورد توجه قرار گيرد.
دادستان عمومي و انقلاب تهران، با بيان اينكه اگر سرمايه گذاري غني در بخش رسيدگي به جرايم اطفال و نوجوانان و اصلاح آنان انجام شود از تربيت مجرمان خطرناك در آينده پيشگيري شده است، گفت: چنين طرحي نيازمند امكانات ويژه و مناسبي است كه در صورت تحقق آن جامعه اي ايده آل را در پيشرو داريم.
دادستان عمومي و انقلاب تهران، در پايان ابراز اميدواري كرد: دادسراها احكام و نوع رسيدگي ها و سيكلي كه در اين مجموعه وجود دارد به همراه اقدامات جانبي و رسيدگي هاي عالمانه، پژوهشي، تحقيقي و منطبق با علوم مختلف نتايج مثبت و موثري را در رابطه با اصلاح اطفال و نوجوانان بزهكار در پي داشته باشد.
دكتر جواد علاقبندراد - رييس انجمن روانپزشكي كودك و نوجوان- در رابطه با اختلالات روانپزشكي اطفال و نوجوانان به بيان نظرات خود پرداخت و اظهار داشت: پرداختن به جرم و بزه نزد قضات با عملكرد روانپزشكان بسيار متفاوت است. در روش شناسي علوم رفتاري توضيح پديده ها و رفتارها هدف است و در كار حقوقي اصل بر قضاوت است.
وي با اشاره به اينكه در رابطه با رسيدگي به پرونده  يك نوجوان يا طفل بزهكار خود فرد، خانواده و گذشته  او مورد بررسي قرار مي گيرد، گفت: در كار حقوقي و قضاوت مدل هاي متفاوتي از افراد بزهكار وجود دارد كه اين تنوع باعث مي شود قضات اطلاعات بيشتري در رابطه با اين افراد به دست آورند. اما حضور تعداد افراد با جرايم متنوع در رابطه با كار روانپزشكي دشواري هاي خود را به دنبال دارد و در واقع يك بخش بزرگ تلقي مي شود.
رفتارهاي پرخطر
در ميان رفتارهاي پر خطر جوانان «مصرف الكل» از جمله رفتارهايي محسوب مي شود كه اگرچه بيشتر فاعل آن را دچار دردسر، اما هزينه هاي بسيار زيادي را نيز بر جامعه تحميل مي كند و سالانه موجب مرگ ميليون ها جوان و تحميل ميلياردها دلار هزينه بر جوامع انساني مي شود.
دكتر فرهاد ماهر- عضو هيأت علمي دانشگاه - نيز عمده ترين مصرف كنندگان الكل در جهان را «جوانان» دانست و گفت: سن شروع مصرف الكل بين ۱۵ تا ۱۷ سالگي است. بسياري از اين افراد در آينده بر ميزان مشروب خواري خود افزوده و سرانجام تبديل به افراد الكلي مي شوند. از آنجايي كه مشروب خواري مي تواند تنها مشكل فرد باشد، اما پژوهش ها حاكي از آن است كه مصرف الكل محمل بروز خشم نوجوانان و جوانان و ديگر رفتارهاي مسأله سازي است كه با احساس تكانش بودن و حس برتري جويي پيوند دارد.
عضو هيأت علمي دانشگاه با اشاره به عوامل مؤثر در ايجاد گرايش نوجوانان و جوانان به مصرف و سوء مصرف و اعتياد به الكل تصريح كرد: مطالعات مربوط به دو قلوهاي يكسان نشان مي دهد كه عوامل ژنتيك بر آسيب پذيري جوانان در برابر الكل اثر مي گذارد و كودكان افراد الكلي نسبت به افراد غير الكلي با احتمال بيشتري در جواني به مشروب خواري روي مي آورند . كودكاني كه در سه سالگي به عنوان كودكان كنترل ناپذير (حواس پرت ، بي قراري و تكانشي) طبقه بندي مي شوند دو برابر كودكان سازگار در سن ۲۱ سالگي به الكل معتاد مي شوند. رفتارهاي ضد اجتماعي در دوره كودكي نيز همبستگي معني داري با مشكلات مربوط به مصرف الكل در نوجواني و جواني نشان مي دهد.
دكتر ماهر با اشاره به مطالعات صورت گرفته پيرامون ارتباط مصرف الكل و اختلال كودك بيان مي كند: افراد داراي اختلال سلوك، كودكان مبتلا به اختلال بيش كاري و بيماران افسرده و مضطرب در آينده بيشتر به مصرف الكل روي مي آورند. نگرش هاي مطلوب والدين در مورد نوشيدن الكل همبستگي مثبتي با شروع و ادامه مشروب خواري نوجوانان و جوانان دارد. همچنين نبود حمايت، نظارت و ارتباط با فرزند رابطه نزديكي با مصرف الكل و الكلي شدن جوانان دارد. در اين ميان سهم تربيت و  آموزش ناهمساز ، دشمني و طرد كودكان را به عنوان يكي از عوامل پيش بيني كننده مشروب خواري كودكان در دوره نوجواني و جواني نبايد فراموش كرد.
وي با اشاره به اثر مخرب تبليغ الكل بر باورها و رفتارهاي مشروب خواري نوجوانان و جوانان مي گويد: براي برخي از جوانان رفتار مشروب خواري بخشي از مجموعه رفتارهاي بسيار پر خطر محسوب مي شود كه براي اين افراد مرحله درماني براي تغيير رفتار پر خطر موفق تر از افرادي است كه تنها مشكل مشروب خواري دارند.
مصرف الكل امروز در حالي به رفتار پرخطر عده اي از جوانان تبديل شده است كه سردار زارعي فرمانده نيروي انتظامي استان تهران از رشد ۱۵ برابري ورود مشروبات الكلي به استان اظهار نگراني و مسئولان را به انديشيدن چاره اي جدي براي جلوگيري از ورود اين كالاي پرخطر دعوت  كرد.
رييس انجمن بيهوشي و مراقبت هاي ويژه ايران نيز در مورد مصرف قرص هاي اكستازي كه باعث به وجود آمدن رفتارهاي پرخطر است گفت: متاسفانه آمار مسموميت ها ناشي از مصرف قرص هاي اكستازي طي سال هاي اخير افزايش يافته به طوري كه نزديك به ۹۰ درصد اين بيماران در بخش آي. سي. يو بيمارستان ويژه مسموميت ها بستري هستند.
محمد مهدي قيامت گفت: حضور متخصصان بيهوشي در آي. سي. يو مراكز درماني، آمار مرگ و مير را تا ۵۰ درصد كاهش داده است.


رئيس مجلس شوراي اسلامي:
مجلس براي رفع مشكلات ايثارگران تلاش مضاعف مي كند
گروه اجتماعي: كميسيون اجتماعي مجلس كاملاً  آمادگي دارد براي رفع مشكل ايثارگران تلاش مضاعف كند و با دقت لايحه خدمت رساني به ايثارگران را بررسي كرده و تصويب كند.
دكتر غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي، در گردهمايي سراسري معاونان، رؤساي سازمانها و ادارات شهرستانهاي بنياد شهيد و امور ايثارگران، گفت: توجه به خانواده شهدا و امور ايثارگران، زنده نگه داشتن ارزش اسلامي و انقلابي است. وي افزود: حفظ اين نهاد نه تنها يك وظيفه انساني، بلكه حفظ يك سرمايه است و وجود ايثارگران به همه ما ايثار را يادآوري مي  كند كه گرفتار دنيا، پول، مقام و ساير دام هايي كه بر سر راه انسان گسترده است، نشويم.
وي، تصريح كرد: خدمت به بنياد شهيد امور ايثارگران هم كاري اسلامي، ملي، انساني و وظيفه انقلابي است.
حداد عادل، خطاب به مديران سراسري بنياد شهيد، گفت: آنچه مهم است انسجام دروني شما است. وقتي چند دستگاه ادغام مي شود يكي از مشكلات هماهنگي اين مجموعه ها است.
حداد عادل، افزود: آخرين ادغام مهم ادغام در بنياد شهيد و امور ايثارگران بوده و تا اين مرحله از كار احساس مي كنيم مشكل مهمي به وجود نيامد.
بر اساس اين گزارش، دكتر حسين دهقان معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران نيز گفت: لازمه دفاع از امنيت، پايداري و حفظ دستاوردها و منافع ملي تأكيد بر فرهنگ مقاومت است. وي افزود: ايستادگي در برابر تهديدات تركيبي و پيروزي بر توان گسترده نظامي و سياسي دشمن در جنگ تحميلي تنها در سايه نهادينه شدن هويت مقاومت در جامعه اسلامي محقق گرديد.
دهقان تلاش دشمن براي ايجاد گسست اجتماعي در داخل و بحران سازي در عرصه  بين الملل را اقدامي در مسير از ميان بردن هويت مقاومت در ايران اسلامي ارزيابي كرد و اظهار داشت: قدرتهاي معارض جمهوري اسلامي تلاش مي كنند تا از طريق اعمال غافلگيري استراتژيك، عقب نشيني مرحله اي را به جمهوري اسلامي تحميل نمايند.
نخستين گردهمايي سراسري معاونان، رؤساي سازماني استانها و ادارات شهرستانهاي بنياد شهيد و امور ايثارگران امروز به كار خود پايان مي دهد.

كنگره بين المللي خانواده و جهاني شدن
نهم مهرماه در تهران برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي:  كنگره  بين المللي «خانواده  و جهاني  شدن» نهم  و دهم  مهرماه  جاري  با حضور صاحبنظران  و كارشناسان  ۵۰ كشور جهان  در هتل  المپيك  تهران  برگزار مي شود.
به  گزارش  ايرنا، معاون  سازمان  مركزي  انجمن  اوليا و مربيان  روز چهارشنبه  به  خبرنگاران  گفت : اين  كنگره  با همكاري  سازمان  مركزي  انجمن  اوليا و مربيان  و فدراسيون  بين المللي  آموزش  اوليا از سازمان هاي  غيردولتي  وابسته  به  يونسكو برپا مي شود.
«بهروز قلي ها» افزود: تاكنون  حضور صاحبنظران  و كارشناسان  ۱۳كشور كانادا، مراكش ، تونس ، فرانسه ، چين ، تايلند، پاكستان ، هندوستان ، ايتاليا، لبنان ، مالزي ، اندونزي  و تركيه  در اين  كنگره  قطعي  شده  و بقيه  تا روز برگزاري  كنگره  به  تهران  خواهند آمد.
وي  اظهار داشت : اين  كنگره  با دو هدف  علمي  و توسعه  سازماني  برگزار مي شود كه  از اهداف  علمي ، بررسي  پيامدهاي  مثبت  و منفي  ابعاد فرهنگي ، اجتماعي ، اقتصادي ، رواني  جهاني  شدن  بر ساختار و كاركردهاي  نهاد خانواده  خواهد بود.

جزييات و شرايط ثبت نام آزمون استخدامي دانشگاه آزاد
ثبت نام دومين آزمون استخدامي آزاد
از شنبه در سراسر كشور آغاز مي شود
گروه علمي فرهنگي: دومين دوره آزمون استخدامي دانشگاه آزاد اسلامي با هدف تكميل كادر اداري در شهرهاي مختلف، روز جمعه ۲۰ آبان ماه سال جاري در كشور برگزار مي شود. ثبت نام دومين آزمون استخدامي دانشگاه آزاد اسلامي از روز شنبه نهم مهر ماه در واحدهاي دانشگاهي آزاد آغاز مي شود و تا پايان وقت اداري ۱۸ مهر ماه ادامه دارد.
كارت ورود به جلسه آزمون استخدامي در روزهاي ۱۷ و ۱۸ آبان ماه در حوزه امتحاني توزيع مي شود. هر متقاضي مي تواند حوزه امتحاني خود را بر اساس انتخاب اول محل دانشگاهي مندرج در فرم درخواست ثبت نام مشخص كند. نشاني محل برگزاري آزمون در روز توزيع كارت اعلام مي شود. مدارك لازم براي ثبت نام شامل: فرم درخواست ثبت نام ، يك نسخه تصوير از صفحه اول شناسنامه ، عكس متقاضي، تصوير آخرين مدرك تحصيلي متقاضي، گواهي اشتغال به كار است. داشتن حداقل معدل ۱۳ براي دارندگان مدرك تحصيلي كارشناسي و كارداني در رشته هاي فني و مهندسي و علوم پايه و حداقل معدل ۱۴ در رشته هاي علوم انساني الزامي  است.
متقاضي هنگام ثبت نام نبايد كمتر از ۱۸ سال و بيشتر از ۳۰ سال باشد، در شرايط مساوي جهت استخدام افراد بومي در اولويت مي باشند.
مواد امتحاني، مراحل آزمون
سؤالات آزمون استخدامي دانشگاه آزاد شامل؛ دروس زبان و ادبيات فارسي و آئين نگارش، هوش و استعداد تحصيلي، آشنايي با رايانه و زبان انگليسي است.
سؤالات آزمون به صورت تستي چهار گزينه ايست كه داراي يك پاسخ صحيح و منطقي باشد و متقاضي بايد به تشخيص خود در پاسخنامه رايانه اي يكي از پاسخ هاي چهارگانه سئوال مربوط را با مداد سياه معمولي پر كند.
نحوه ثبت نام در آزمون استخدامي
متقاضيان ثبت نام در اين آزمون بايد فرم ثبت نام آزمون استخدامي را از محل هاي دانشگاهي دريافت كرده و پس از تكميل مدارك مربوط بر اساس مفاد اين ويژه نامه مدارك ثبت نام را به همان محل هاي دانشگاهي تحويل دهند.
پس از تحويل مدارك ثبت نام امكان هيچگونه تغييري در مشخصات فردي و يا شغل و محل هاي انتخابي وجود ندارد. اگر فردي بيش از يك بار در اين آزمون ثبت نام كند كليه مدارك او باطل و كارت ورود به جلسه به ازاي هيچ يك از مدارك ارسالي وي صادر نخواهد شد و چنانچه فردي به هر دليل از شركت در آزمون منصرف شود مدارك وي به هيچ عنوان مسترد نخواهد شد.
شرايط عمومي استخدام در دانشگاه آزاد
شرايط عمومي استخدام در دانشگاه آزاد اسلامي عبارت است از: تدين به دين مبين اسلام، اعتقاد به ولايت فقيه و نظام جمهوري اسلامي، تابعيت جمهوري اسلامي ايران، داشتن كارت پايان خدمت وظيفه يا معافيت دائم از خدمت (ويژه برادران)، عدم اشتغال در ساير موسسات دولتي و غير دولتي و نهادهاي انقلابي، داشتن توانايي جسمي و رواني متناسب با شغل مورد درخواست و عدم اعتياد به مواد مخدر، نداشتن فساد اخلاقي و عناد با جمهوري اسلامي، متقاضيان نبايد از جمله افرادي باشند كه به موجب آراي مراجع ذيصلاح از خدمت دولتي منع شده باشند، متقاضيان استخدام نبايد داراي منسوب و خويشاوند در محل دانشگاهي مورد تقاضا باشند. اگر در هر مرحله از مراحل آزمون يا پس از استخدام خلاف اطلاعات اعلام شده توسط متقاضي محرز گردد متقاضي از انجام مراحل بعدي استخدام محروم و يا در صورت اشتغال به كار، اخراج خواهد شد.

تأثير ليزرهاي كم توان براي درمان درد مچ دست
ايسنا: استفاده از ليزرهاي كم توان در درمان دردهاي التهابي و عضلاني به خصوص «سندرم مچ دست» موجب افزايش خون رساني و سوخت و ساز سلولي در اين بافتها مي شود.
دكتر هادي شجاعي متخصص طب فيزيكي و توانبخشي با بيان اين مطلب اظهار كرد: سندرم مچ دست يكي از شايعترين دردهاي عضلاني در كساني كه به دليل شغل خود حركات تكراري با انگشتان خود انجام  مي دهند مثل تايپيستها است.
وي تصريح كرد: سندرم مچ دست موجب آسيب ديدگي و فشردگي عصب (يكي از اعصاب انگشتان و استخوانهاي كوچك دست) شده و موجب بروز دردهاي ناحيه مچ دست، انگشتان و در حالت وخيم، احساس درد شديد در ناحيه شانه و سيستم عصبي آن ناحيه مي شود. دكتر شجاعي با اشاره به اهميت استفاده از ليزرهاي كم توان در درمان قطعي سندرم مچ دست در مبتلايان به اين عارضه افزود: با بروز فشردگي در عصب مديان، ميزان خون رساني به عصب افت كرده و در نتيجه، فرد احساس گزگز و مورمور شدن در انگشتان دست را تجربه مي كند.
وي تصريح كرد: پزشكان و متخصصان در برخي موارد، گزگز كردن سر انگشتان و به اصطلاح خواب رفتن دست افراد، به خصوص در بين زنان را به كم خوني ارتباط مي دهند اين درحالي  است كه درصد نسبتا بالاي اين افراد دچار سندرم مچ دست هستند و تنها در صورت درمان اين عارضه عوارض فوق از بين خواهد رفت. وي ادامه داد: با بكارگيري ليزرهاي كم توان سوخت و ساز سلول هاي دست بالا رفته و دردهاي شديد اين ناحيه از بين  مي رود؛ همچنين، عارضه مزبور در اين افراد در جلسات اول و دوم ليرز درماني به طور كامل درمان  مي شود اما متخصصان به دليل كاهش التهاب موجود در اين ناحيه استفاده از چند مرحله ديگر ليزر درماني را نيز توصيه مي كنند.

فرمانده لشكر ۲۷ محمدرسول الله:
جانفشاني هاي رزمندگان در قالب
آثار فرهنگي تدوين مي شود
003309.jpg
ايرنا: لشكر ۲۷ محمد رسول  الله  در دوران  هشت  سال  دفاع  مقدس  بيش  از ۱۲ هزار شهيد تقديم  نظام  مقدس  جمهوري  اسلامي  كرد.
سردار سعيد مهتدي  فرمانده اين لشكر با بيان اين مطلب، سردار «احمد متوسليان» ، سرلشگر شهيد «محمد بروجردي» ، شهيد «ابراهيم  همت» و حاج «محمود شهبازي» را از رزم آوراني  ذكر كرد كه  نقش  مهمي  در پيروزي هاي  هشت  سال  دفاع  مقدس  داشتند.
وي  افزود: تلاش  داريم  با همكاري  فرهنگسراي  پايداري  به  منظور حفظ  دستاوردهاي  دفاع  مقدس ، فرهنگ  ايثار و شهادت  را در قالب  برنامه هاي  هنري ، فرهنگي  و نمايشي  در ميان  مردم  ترويج  دهيم .
اين  فرمانده  يادآور شد: در اين  برنامه هاي  هنري  قصد داريم  جريانات  شكل  گيري  انقلاب  اسلامي ، دوران  جنگ  تحميلي ، عمليات  مختلف  دوران  دفاع  مقدس  و جانفشاني هاي  رزمندگان  را در قالب  تاتر و دكلمه  به  نمايش  بگذاريم .
مهتدي  بر لزوم  برگزاري  يادواره هاي  شهيدان  دوران  دفاع  مقدس  تأكيد كرد و گفت : شهيدان  به  دليل  مقام  شامخ  خود، نياز به  تجليل  و بزرگداشت  ندارند، اما با برگزاري  اين  يادواره ها آنها را به  عنوان  الگو به  جامعه  معرفي  مي كنيم .

جاده هاي نامناسب عامل ۲۰درصد تصادفات خوزستان
ايرنا: علت  وقوع  ۲۰درصد تصادفات  جاده اي  در استان خوزستان ، وضعيت  نامناسب  راهها و مابقي  نقص  خودرويي  و خطاي  انساني  است .
مدير كل راه و ترابري خوزستان رفع نقاط  حادثه  خيز را يكي  از موارد اساسي  در كاهش  آمار تصادفات  جاده اي  در محورهاي  اصلي  و پرترافيك  استان  ذكر كرد.
خيرالله خادمي   گفت  : باهمكاري  مشترك  اداره  كل  راه  و ترابري  و فرماندهي  پليس  راه  خوزستان  تاكنون  ۹۲ نقطه  حادثه  خيز در محورهاي  بين  شهري  اين  استان  شناسايي  شده ، كه  از اين  تعداد ۲۷ نقطه  بحراني  است  و نياز به  توجه  جدي  دارد.
وي ، يادآور شد: از اين  تعداد نقاط  حادثه  خيز ۱۳ نقطه  به  صورت  اصولي  در برنامه  كار اين  اداره  كل  قرار گرفته ، كه  تاكنون  با اتمام  كار سه  نقطه ، ميزان  تصادفات  در اين  نقاط  به  حداقل  كاهش  يافته  است .
وي  ، برآورد اوليه  ريالي  براي  كل  نقاط  حادثه  خيز اين  استان  را حدود ۵۷۰ ميليارد ريال  ذكر كرد و گفت  : امسال  به همين  منظور ۲۵ ميليارد ريال  از محل  اعتبارات  ملي  تخصيص  يافته ، كه  براي  رفع  خطر از نقاط  حادثه  خيز هزينه  خواهد شد.وي  ابراز اميدواري  كرد با تاكيد مجلس  تخصيص  اعتبارات  به  بخش  راه ها به  زودي  افزايش  يابد، درغيراين  صورت  رفع  مشكل  نقاط  حادثه  خيز ممكن  است  سالها به  طول  انجامد.

محدوديت تردد در اتوبان تهران به كرج و قزوين
ايلنا: مركز فرماندهي و كنترل ترافيك پليس راه نيروي انتظامي، اعلام كرد به دليل انجام عمليات روكش آسفالت باند شمالي آزاد راه تهران- كرج حدفاصل عوارضي قديم تهران تا پل فرديس، تا ۲۵ آبان ماه و در روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۲۳ تا ۵ صبح مسدود است.
اين مركز همچنين اعلام كرد: اجراي عمليات آسفالت در محور تهران- كرج در ساعت ۹ صبح تا ۱۵ هر روز همزمان با عبور ترافيك انجام مي شود و مسير جايگزين محور قديم يا جاده مخصوص خواهد بود.
همچنين در محور كرج- قزوين به منظور بهسازي و اجراي روكش آسفالت باند شمالي آزاد راه حد فاصل نيروگاه حرارتي به طرف قزوين از روز شنبه ۹ مهر ماه تا نهم آبان ماه از ساعت ۸ صبح به مدت يك ماه مسدود است و مسير جايگزين باند جنوبي آزاد راه خواهد بود.

۳ تا ۴ درصد مردم استان تهران معتاد هستند
فارس: بيش از ۴۰۰ هزار نفر در استان تهران معتاد به يكي از انواع مواد مخدر سنتي يا روانگردان هستند كه با توجه به جمعيت ۱۲ ميليون نفري اين استان بين ۳ تا ۴ درصد جمعيت اين استان را تشكيل مي دهند.
شريف تركمن نژاد معاون فني بهداشت دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: در شهر تهران و كلان شهرها چون به مسائل مربوط به بهداشت روان به خوبي توجه نمي شود و زمينه هاي ايجاد آرامش و تنش زدايي فراهم نمي شود، درصد شيوع بيماري هاي رواني مانند افسردگي اساسي، بيماري هاي اضطرابي، بيماري هاي جسماني و اختلال عملكرد اجتماعي بالا مي رود و اين امر باعث مي شود تا شيوع مصرف مواد مخدر از جمعيت عمومي كشور بسيار بالاتر باشد.
به گفته وي بر اساس آمار رسمي وزارت بهداشت و با توجه به همپوشاني معتادان به ترياك، هروئين با معتادان به الكل و مواد روانگردان آمار واقعي معتادان در كشور سه ميليون و ۳۵۰ هزار نفر است.
سازمان ملل متحد چندي پيش با اعلام اعتياد ۸/۲ درصد مردم ايران اعلام كرد كشور ايران بيشترين آمار معتادان را در ميان همه كشورهاي جهان دارد و فقط دو كشور جزيره موريس و قرقيزستان بيش از ۲ درصد جمعيت معتاد دارند، در حالي كه به نظر مي رسد وضعيت اعتياد در استان تهران با جمعيتي در حدود ۱۲ ميليون نفر بسيار وخيم تر از ميانگين كشوري است.

واكسن آنفلوآنزا فراموش نشود
ايسنا: معاون مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت با اعلام اين كه واكسن آنفلوآنزاي انساني، واكسن سرماخوردگي نيست، گفت: كودكان زير ۵ سال و سالمندان بالاي ۶۵ بايد در نيمه دوم سال عليه آنفلوآنزا واكسينه شوند.
دكتر محسن زهرايي با بيان اين كه به علت تغييرات آنتي ژني خفيف در ويروس آنفلوآنزا هر ساله احتمال ابتلا به آنفلوآنزا وجود دارد، گفت: بيماران مبتلا به بيماري قلبي، ريوي مزمن و بيماران مبتلا به ديابت از گروه هاي ديگر در معرض خطر ابتلا آنفلوآنزا هستند. وي واكسن آنفلوآنزا را متفاوت از واكسن سرماخوردگي دانست و يادآور شد: هر ساله سازمان جهاني بهداشت ويروس عمده در گردش در دنيا را شناسايي و به كارخانجات سازنده واكسن معرفي مي كند تا بر اساس آن واكسن تركيبي از ويروس هاي شايع آن ساخته شود و هر سال وارد بازار مي شود.

پرداخت بن سفر به كارمندان دولت
003303.jpg
فارس: رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: اعطاي بن سفر به كارمندان دولت، مراحل مطالعاتي خود را طي مي كند تا پس از آن مورد استفاده قرار گيرد.اسفنديار رحيم مشايي گفت: مجلس شوراي اسلامي،  دولت را موظف كرده است تا تسهيلاتي را براي آسان كردن سفر فراهم كند. يكي از اين راه ها، اعطاي بن سفر به كارمندان دولت است كه در حال حاضر مشغول مطالعه در اين زمينه هستيم. وي به فرهنگ سازي سفر در بين مردم اشاره كرد و افزود: علي رغم آنكه مردم ايران به سفركردن شهرت دارند، اما متأسفانه وضعيت گردشگري داخلي كشورمان، در جايگاه و شأن مورد انتظار قرار ندارد. ما بايد براي تسهيل در امر سفر برنامه ريزي كنيم. مشايي ادامه داد: جايگاه گردشگري در سطح ملي و منطقه اي بايد ارتقاء يابد و ما براي اين كار نيازمند برنامه هاي فرهنگي و اقتصادي هستيم. معاون رئيس جمهور، توجه به ساير جاذبه هاي گردشگري ايران را ضروري دانست و تصريح كرد: ساير جاذبه هاي ايران از جمله سدها براي جذب گردشگر بايد مورد توجه قرار گيرند. زيرا بر اساس آمارهاي ارائه شده در نوروز سال گذشته تعداد زيادي گردشگر از سدهاي ايران بازديد كردند.

شكستگي لگن در ايرانيان كمتر است
ايرنا: شكستگي لگن در ايران كمتر از ديگر كشورهاي گزارش شده است.به نوشته نشريه باروري و ناباروري، نتايج پژوهشي در كشور نشان داده است بروز شكستگي لگن در ايران در مقايسه با ديگر كشورها كمتر است و دليل آن نيز بالاتر بودن نسبي تراكم معدني استخوان در جمعيت ايراني و تفاوت هاي اجتماعي جامعه ايراني با جوامع ديگر از لحاظ سبك و محيط زندگي عنوان شده است.

كاهش ۹۰ درصدي فروش آب ميوه و بستني در تهران
ايرنا: تابستان امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، فروش آب ميوه و بستني در تهران حدود ۹۰ درصد كاهش داشت.شيوع بيماري وبا از مصرف بستني و آب ميوه تا حد زيادي كاست و زيان فراواني به اعضاي اين صنف وارد كرد.وي خاطر نشان كرد: دولت قرار است فقط خسارت هاي وارده به سبزي كاران را جبران كند، در حالي كه صنوف مختلف با شيوع بيماري وبا متحمل ضرر شدند.

نوشيدن چاي سياه و كاهش حملات قلبي
ايسنا: نوشيدن چاي سياه باعث كاهش مرگ و مير پس از سكته قلبي مي شود.
مطالعاتي كه توسط انستيتو ملي هلند انجام شده نشان مي دهد كساني كه در روز سه فنجان چاي مي نوشند ريسك حملات قلبي را ۵۰ درصد كاهش مي دهند. اين تحقيق نشان داد افرادي كه به اندازه كافي چاي مي نوشند احتمال مرگ شان پس از سكته قلبي ۳۵ درصد كمتر از كساني است كه اصلا چاي نمي نوشند. به نظر محققان ورود ماده اي به بدن به نام فلاويندز كه در چاي سياه مي باشد داراي خاصيت آنتي اكسيدان بوده و از صدمه ديدن عروق جلوگيري كرده و سلولهاي صدمه ديده را ترميم مي كند.

۲۴۶ ميليون كودك كارگري مي كنند
ايسنا:  ۱۹ميليون و ۷۰۰هزار كودك و نوجوان در سنين ۵ تا  ۷۰سالگي در آمريكاي لاتين مشغول كار هستند. براساس آمار سازمان بين المللي كار  ۲۴۶ ميليون كودك در حال حاضر به كارگري مشغولند كه ۱۷۹ ميليون نفر آن ها وخيم ترين انواع كار را انجام مي دهند كه جسم، روان و رفاه آن ها را به مخاطره انداخته است.

بيمه درماني ۴۸۰ هزار روستايي در استان مركزي
مهر: با اجراي كامل طرح بيمه درماني روستاييان بيش از ۴۸۰ هزار روستايي در استان مركزي بيمه خواهند شد. مدير كل خدمات درماني استان مركزي گفت: براي اجراي اين طرح در استان مركزي ۸ ميليارد تومان اختصاص يافته است و اميد مي رود تا زمان جمع آوري اطلاعات روستاييان با اين مركز و بهورزان همكاري كنند.وي افزود: تاكنون ۱۴۰ هزار نفر در ثبت نام اوليه شركت كردند و ۸۳ هزار نفر ثبت شده اند كه ۷۷ هزار دفتر چه صادر شده است.

۱۰ درصد گوشت هاي مصرفي تهران
به صورت بسته بندي توزيع مي شود
ايلنا: روزانه يك هزار تن گوشت در تهران مصرف مي  شود كه تنها ۱۰ درصد آن در بسته  بندي  هاي مناسب و در فروشگاه  هاي زنجيره  اي به فروش مي  رسد.وي افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد طيور و ۴۰ درصد دام  ها به صورت زنده وارد تهران مي  شوند كه اين موضوع خطرات جدي براي سلامتي دارد.وي تصريح كرد: تنها دو كشتارگاه عظيمي و رحمتي هنوز هم به صورت سنتي فعاليت مي  كنند كه متاسفانه كشتارگاه رحمتي مشخص نيست به چه منبعي متصل است كه به هيچ عنوان نمي  توانيم فعاليت غير بهداشتي آن را متوقف كنيم.حسني، با اشاره به اينكه در حال حاضر ۱۰۰ درصد كشتارگاه  هاي طيور صنعتي هستند،گفت: فعاليت هيچ  كدام از كشتارگاه  هاي طيور خارج از ضوابط بهداشتي نيست؛ اما در بخش كشتارگاه دام  ها با دو كشتارگاه غير قانوني روبرو هستيم.در سال ۷۰ كه به دستور شهردار وقت، كشتارگاه تهران تعطيل شد، معضل بزرگي براي تهران به وجود آمد و ۱۲۷ بيغوله به عنوان كشتارگاه در تهران مشغول به كار شدند. از ۱۲۷ بيغوله حدود ۳۲ مركز مجوز موقتي گرفتند؛ اما بقيه اين بيغوله  ها هنوز موفق به اخذ پروانه نشده  اند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |