يكشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۴ - Oct 2, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): فرزندت در هفت سال اول، برگ خوشبويي بر ساقه درخت وجود شماست و در هفت سال دوم، خدمتگزار مطيع و فرمانبردار شماست و در هفت سال سوم، ممكن است دشمن بدخواه شما يا دوست خيرخواه شما باشد.
شرح ابن ابي الحديد، جلد ،۲۰ ص ۳۴۳
امروز با حافظ
به غمزه رونق و ناموس ساحري بشكن
كرشمه اي كن و بازار ساحري بشكن
كلاه گوشه به آيين سروري بشكن
به باد ده سرو دستار عالمي يعني
مراسم بزرگداشت مولانا در تهران برگزار شد
به مناسبت روز بزرگداشت وبه روايتي سالروز تولد مولانا جلال الدين محمد، همايشي با عنوان «عرفان در آينده جهان» به همت خانه مولانا، در دانشكده اقتصاد علامه طباطبايي (تهران) برگزار شد.
در اين برنامه، جمعي از استادان دانشگاه، هنرمندان، فرهنگ دوستان و همچنين نمايندگان فرهنگي كشورهاي تركيه، هندوستان و پاكستان حضور داشتند.
در اين همايش دكتر محمدحسين بيات عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي به سخنراني پرداخت و مولانا را اقيانوس بيكران ناميد و گفت: جايگاه مولانا فراتر از بحث هايي از قبيل اين كه ترك است يا فارس قرار دارد؛ چراكه او شاگرد قرآن و حضرت محمد (ص) است.
وي با اشاره به ابن عربي، افزود: در عالم اسلام دو عارف بي نظير وجود دارند كه يكي ابن عربي (قرن ششم هجري) و ديگري مولانا (قرن هفتم هجري) است. بيات به ابياتي از داستان هاي مثنوي مانند موسي و شبان و قصه اذان گفتن بلال اشاره كرد و گفت: مولانا گاهي علمي تر از فصوص حرف زده است. او به مقايسه ملاصدرا و مولوي و انديشه هاي فلسفي شان نيز پرداخت. وي درنهايت به داستان موسي و خضر اشاره كرد و گفت: در مثنوي به عقيده مولانا همه چيز ظاهر و باطن دارند.
ديگر سخنران اين همايش دكتر هادي وكيلي عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات بود كه در زمينه هاي عرفان در آينده جهان سخن مي گفت. او اظهار داشت: عرفان در آينده جهان را مي توان از دو ديد بررسي كرد: يكي اين كه به تاييد عرفان و نقش كاركرد آن در آينده جهان و ديگر اين كه به بررسي موقعيت و جايگاه عرفان در آينده جهان پرداخت. او سپس اين دو ديدگاه را تشريح كرد.
وي در ادامه اين سؤال را مطرح كرد كه عرفان، به ويژه عرفان ايراني اسلامي، چه چيزي براي انسان كنوني دارد؟
وكيلي ادامه داد: انسان به صلح، عشق و درنهايت عرفان نياز دارد. اين عرفان بايد مبتني بر الهيات خداباور باشد تا بتواند پاسخگوي نيازهاي انسان كنوني باشد؛ چراكه عرفان غير خداباور ويران كننده و جنون آور است. او عرفان اسلامي را خداباور دانست و همچنين براي آن چهار خصلت بارز و ممتاز تنزيه، تعميق، تربيت و تعديل را برشمرد. وي همچنين گفت: عرفان نور آسمان ها و زمين است.

انتشار آنتولوژي شعر معاصر
گروه ادب و هنر: آنتولوژي شعر معاصر كه حاصل كوشش محمدعلي سپانلو است در نزديك به ۱۵۰۰ صفحه از سوي انتشارات كاروان به بازار كتاب راه يافته است.
در اين كتاب كه «هزار و يك شعر» نام دارد، مجموعه اي كامل و كم نظير از شعر نو ايران آمده است. تلاش مؤلف در اين گردآوري آن بوده تا با بيشترين اطلاع رساني و كمترين حجم ممكن، خطوط اصلي شعر نو فارسي، شعري كه در قرن بيستم در پرتو تجدد سياسي و اجتماعي انقلاب مشروطه شكل گرفت، ترسيم كند. هزار و يك شعر با شعر ۳۱۲ شاعر ايراني، مجموعه نسبتاً كاملي از شعر نو ايران است كه مي تواند به كار هر فردي اعم از محقق و خواننده علاقه مند بيايد. اشعار كتاب از دوران مشروطه آغاز مي شود و تا آغاز دهه ۸۰ شمسي را دربرمي گيرد.گردآورنده علاوه بر گزينش اشعار، طبقه بندي جامعي نيز از انواع و نسلهاي شعر نو ارائه داده است و خود شعر نو ايران را در پنج گروه تجدد، جريانهاي موازي شعر نو، نوپردازي در قالبهاي سنتي، شعر نو  و چشم انداز طبقه بندي كرده است.

«سه خواهر» و «شب مويه ها» در تئاتر شهر
مجموعه تئاتر شهر كار خود را با اجراي پنج نمايش ادامه مي دهد.
به گزارش ايسنا تالار اصلي تا آخرين روزهاي مهرماه ميزبان نمايش، «پنجره ها» نوشته و كار فرهاد آييش خواهد بود؛ نمايشي كه بعد از گذشت ۳۰ اجرا همچنان از استقبال خوب تماشاگران بهره مند است.
با پايان يافتن اجراي نمايش «شهرزاد و هفت قصه اش» نوشته و كار محسن حسيني تالار چهارسو از اين هفته ميزبان نمايش «ايكارو» نوشته و كار بهروز غريب پور خواهد بود، اين نمايش درباره زندگي سياسي «مايرهوله» كارگردان شهير روسي است.
تالار قشقايي از اين هفته شاهد اجراي نمايش «شب مويه ها» به كارگرداني كوروش زارعي خواهد بود، اين نمايش كه كاري از گروه تئاتر «آيين» است، از شهر قم در جشنواره فجر شركت كرده است.
در تالار كوچك نيز نمايش «مده آ» به كارگرداني گلچهره سجاديه اجرا مي شود، سجاديه كه خود ايفاگر نقش «مده آ» است، بعد از سال ها دوباره صحنه تئاتر را در مقام بازيگر و كارگردان تجربه مي كند.
مدت زمان اين نمايش ۳۰ دقيقه و ساعت اجراي آن ۱۹ است.
نمايش «سه خواهر» نوشته آنتوان چخوف به كارگرداني محمود رضا رحيمي در تالار نو به روي صحنه مي رود.
رحيمي پيش از اين، نمايش را در جشنواره چخوف اجرا كرده بود.
اما اجراي عمومي اين نمايش به لحاظ گروه و شيوه هاي اجرايي با جشنواره متفاوت است «سه خواهر» ساعت ۱۹ و ۳۰ دقيقه و به مدت ۱۰۰ دقيقه به روي صحنه مي رود.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
003537.jpg
انتشار «كتاب هفته» با تيم تحريري تازه
نخستين شماره هفته نام «كتاب هفته» در دوره جديد (دوره چهارم) به مديرمسئولي محمدحسين صفارهرندي و سردبيري عبدالجواد موسوي بر پيشخوان كتابفروشي ها قرار گرفت.در اين شماره كه با فرم گرافيكي متفاوتي در صفحه اول، در مقايسه با دوره قبلي، منتشر شده است نام محمود جوانبخت كه سالياني در روزنامه سلام قلم مي زد و بعدها دفتر تاريخ شفاهي جنگ را بنا نهاد به عنوان دبير تحريريه به چشم مي خورد.نشريه كتاب هفته به مانند گذشته به صورت هفتگي و در ۲۴ صفحه منتشر خواهد شد و مانند گذشته هر شماره به همراه ضميمه گزارش نشر در هشت صفحه، منتشر خواهد شد.
سردبير اين نشريه در نخستين سرمقاله درباره روش كتاب هفته در دوره جديد نوشته است: كتاب هفته مي خواهد كتاب هفته باشد. كتاب هفته نمي خواهد از هنرمندان، عالمان، نويسندگان، شاعران، پژوهشگران و ديگر عزيزان عرصه هنر و فرهنگ استفاده ابزاري كند چرا كه شأن و مرتبه آنان را شريف تر و عزيزتر از همه پديده هاي زميني مي داند.
تمامي سرستون ها و عناوين كليشه هاي سابق در مطالب اين شماره تكرار شده و تقريبا بخش هاي ثابت اين نشريه حفظ شده است.
همچنين در ميان اسامي نويسندگان مقالات اين شماره مي توان نام برخي همكاران قديمي كتاب هفته مانند علي الله سليمي، رضا قنبري و حميد جوان را مشاهده كرد.
در صفحه نخست نشريه نيز فراخواني چاپ شده است و در آن از گرافيست ها و طراحان خواسته شده تا طرح هاي خود در اندازه صفحه اول كتاب هفته را براي انتخاب و انتشار به اين نشريه ارسال كنند. در دوره گذشته تيتر اول كتاب هفته به نويسنده، مترجم يا ناشر اختصاص داشت و اين ابتكار را علي اصغر رمضانپور كه طراح و ايده گزار اصلي كتاب هفته دوره سوم بود، بنا گذاشت. در اين دوره، اما طرحي بزرگ در صفحه نخست جاي تيتر اول نويسنده، ناشر، مترجم را گرفته است. نشريه كتاب هفته سه دوره مختلف را پشت سر گذاشت. در دوره نخست اين نشريه در قطع خشتي منتشر مي شد كه در آن تنها اطلاعات كتابشناسي كتاب هاي منتشره هفتگي مي آمد. در دوره دوم كه به سردبيري علي اصغر رمضانپور و دبير تحريريه محمدهاشم اكبرياني انتشار يافت، محور اصلي كار حوزه نشر و مباحث اقتصادي آن بود و در دوره سوم نيز كه از سال ۱۳۸۰ و با سردبيري علي اصغر رمضانپور وبه صورت شوراي سردبيري آغاز شد، محور اصلي كار پرداختن به كتاب و نويسنده و مترجم بود.
كتاب هفته در دو سال اخير نيز توسط شوراي سردبيري به مديريت سيد فريد قاسمي اداره مي شد.

هم انديشي مباني هنرهاي سنتي برگزار مي شود
مهر:سومين هم انديشي فرهنگستان هنر در سال جاري با عنوان مباني هنرهاي سنتي دوشنبه ۱۱ مهرماه در محل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار مي شود.
فرهنگستان هنر با هدف بررسي و شناخت مباني هنرهاي سنتي، هم  انديشي مباني هنرهاي سنتي را برگزار مي كند.
اين فرهنگستان تصريح مي كند كه يكي از راههاي تحقق اين اهداف، طرح موضوع، تلاقي افكار و عقايد انديشمندان و نتايج حاصل از رويكردهاي گوناگون درباره هنرهاي سنتي است و هم انديشي مذكور در راستاي تحقق اين شرايط برگزار مي شود.
هم انديشي مباني هنرهاي سنتي ساعت ۱۰ صبح در محل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و با سخنراني دكتر بهمن نامور مطلق، دبير فرهنگستان هنر و سخنراني عباس جمال پور آغاز به كار مي كند.پس از اين دو سخنراني دكتر حسين ياوري، دبير علمي هم انديشي مباني هنرهاي سنتي، گزارشي از اين هم انديشي ارائه خواهد كرد.اين هم انديشي در سه نشست تخصصي برنامه هاي خود را پيگيري مي كند.عناوين سخنرانان و موضوعات مورد بحث به ترتيب ذيل است: نشست اول: نقد هستي شناسانه مباني هنرهاي سنتي ‎/ نير طهوري، مقدمه اي بر اصول و مبادي نگارگري ‎/ محمد علي رجبي، تاملي در مباني معنوي هنرهاي سنتي ‎/ حسين ياوري، تركيب و تكنيك در هنرهاي سنتي، حبيب الله درخشاني.
نشست دوم: عشق در مباني هنرهاي سنتي ، عبدالمجيد شريف زاده، مقام نور در هنرهاي سنتي ‎/ محمد علي هراتي، خوشنويسي هنر مقدس اسلامي ‎/ مهدي فيروزان.
نشست سوم: هنر قدسي و انسان امروزين: معماري مقدس ‎/ هادي فياض، فصل و وصل در معماري سنتي ايران‎/فرهاد احمدي، نكاتي چند پيرامون نقش معماري سنتي در بين ساير هنرها ‎/ حسين مفيد و مهناز رئيس زاده.
در پايان اين نشست با حضور دكتر ياوري، دكتر گودرزي ديباج و دكتر محمدعلي رجبي ميزگرد تخصصي پيرامون مباحث هنر سنتي برگزار مي شود.فرهنگستان هنر در نظر دارد در سال جاري ۱۵ هم انديشي برگزار كند كه هم انديشي نشانه شناسي هنر اصفهان و هم انديشي هنر و دفاع مقدس تاكنون برگزار شده است. برخي از هم انديشي هايي كه در سال جاري برگزار خواهد شد عبارتند از: سينما و ادبيات، هنر و صنعت: آسيب شناسي طراحي صنعتي و خلاقيت، تخيل هنري: عالم مثال و هنر، هنر و جهاني شدن: ايران و آسياي صغير، هنر فرش، پژوهش هنر در نظام هاي استنادي جهاني، رولان بارت: ادبيات و هنر، اقتصاد هنر.

برگي از تاريخ
كشته شدن كلنل پسيان
كلنل محمدتقي خان پسيان، در سال ۱۲۷۱.ش به دنيا آمد. وي پس از آن كه وارد نظام شد، به دليل ابراز رشادت، به سرعت ارتقاء يافت و در سال ۱۲۹۹. ش رياست ژاندارمري خراسان را برعهده گرفت. او به خاطر داشتن افكار آزادي خواهانه در ميان مردم از نفوذ و اعتبار فراواني برخوردار بود. پس از كودتاي رضاخان در سال ۱۲۹۹. ش، كلنل پسيان، علاوه بر فرماندهي ژاندارمري، حكومت خراسان را كه تا آن زمان تحت كنترل قوام السلطنه بود در دست گرفت. اما پس از قدرت يافتن قوام السلطنه پسيان با وي اختلاف پيدا كرد و كار اين اختلاف پس از مدتي بالا گرفت. از اين رو، كلنل پسيان با توجه به نفوذ بيگانگان در ايران و نابساماني اوضاع كشور، براي خارج شدن ايران از زير نفوذ انگليس و نيز بهبود وضع مردم، مبارزه با حكومت مركزي را آغاز كرد و بدين ترتيب، قيام افسران در استان خراسان به وقوع پيوست. در اين قيام، كلنل پسيان امور استان را كاملاً در دست گرفت و قواي تحت فرمانش با نيروهاي طرفدار دولت مركزي جنگيدند. سرانجام در يكي از اين درگيري ها، محمدتقي خان پسيان، اين مبارز خستگي ناپذير در ۳۱ سالگي كشته شد. با كشته شدن او، قيام افسران خراسان عليه ظلم و جور دولت مركزي نيز فروكش كرد و قوام نفسي به راحتي كشيد. سرگذشت اين سردار آزاديخواه و صدها تن ديگر مانند وي، بيانگر باسابقه بودن دخالت هاي آشكار و نهان استعمارگران از جمله انگلستان به عنوان استعمارگر پير در ايران است و گراميداشت او، خاطره رشادت ها و پايمردي هاي قهرمانان اين مرز و بوم را در مقابل بيگانگان، در يادها زنده نگاه مي دارد.
رياست جمهوري آيت الله خامنه اي
مردم مسلمان ايران ۳۳ روز پس از اقدام جنايتكارانه منافقين در انفجار ساختمان نخست وزيري و شهادت رجايي و باهنر، به پاي صندوق هاي رأي رفته و با حضور شانزده ميليوني خود و با ۹۹ درصد آرا، حضرت آيت الله سيدعلي خامنه اي را به رياست جمهوري اسلامي ايران انتخاب كردند. با اين انتخابات، يكي ديگر از فرازهاي انقلاب اسلامي با پيروزي درخشان امت هميشه در صحنه طي شد و يكي از ياران وفادار انقلاب اسلامي و پيروان روح الله به رياست جمهوري اسلامي ايران رسيد. ملت ايران با رأي قاطع در اين انتخابات، بار ديگر نشان دادند هرگز ميدان مبارزه را خالي نخواهند كرد.

كوتاه از هفت هنر
روز جهاني كودك در آغاز ماه مبارك رمضان
تالار هنر سالن اجراي نمايشهاي كودك و نوجوان در نظر دارد در روزهاي ۱۴ و ۱۵ مهرماه به مناسبت آغاز ماه مبارك رمضان و روز جهاني كودك جشني ويژه كودكان برگزار نمايد.در اين جشن برنامه هايي مانند نمايش، آيتمهاي فكاهي، موسيقي، نمايشنامه خواني، مسابقه، گريم و... اجرا خواهد شد.علاقه مندان مي توانند در روزهاي يادشده ساعت ۱۷ الي ۱۹ به تالار هنر واقع در ميدان هفت تير، خ مفتح جنوبي، نبش ورزشگاه شيرودي، خ ورزنده مراجعه و يا با شماره تلفن هاي ۸۸۳۰۶۶۴۰ ، ۸۸۸۱۳۴۴۰ و ۸۸۸۴۷۲۷۲ تماس حاصل نمايند.
امروز در خانه هنرمندان
محمد نوري براي نادر ابراهيمي مي خواند
محمد نوري خواننده پيشكسوت و صاحب نام امروز براي دوست و يار ديرينه اش نادرابراهيمي قطعاتي را با همراهي گروه اركستر و كر خود اجرا مي كند.رهبري گروه را در اين برنامه عليرضا شفقي نژاد برعهده دارد.يكي از آهنگ هايي كه حتماً نوري براي دوست قديمي خود مي خواند «سفرهاي دور» است. اين قطعه كه شعر و آهنگ آن را نادر ابراهيمي براي فيلم حامي و كامي ساخته بود يكي از خاطره انگيزترين ترانه هايي است كه در اين برنامه اجرا مي شود.بنابر اعلام روابط عمومي براي اين برنامه، ظرفيت تالار بتهوون خانه هنرمندان فقط مختص مدعوين است . ولي برنامه به طور همزمان برپرده تالار ناصري و مونيتورهاي راهروهاي خانه هنرمندان پخش خواهد شد.
نقد تئاتر در ايران
با حضور محمود عزيزي، مجيد سرسنگي و فرشيد ابراهيميان
نقد تئاتر ايران در سينماتك مؤسسه فرهنگي _ هنري صبا مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد. به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، سومين نشست از سلسله نشست هاي علمي معاونت پژوهشي و گروه نمايش و ادبيات نمايشي فرهنگستان هنر با عنوان «نقد تئاتر در ايران: چالش ها، آسيب ها و چشم اندازها» با حضور دكتر محمود عزيزي، دكتر مجيد سرسنگي و دكتر فرشيد ابراهيميان، روز سه شنبه ۱۲ مهرماه ساعت ۱۷ در محل سينماتك مؤسسه فرهنگي هنري صبا واقع در خيابان طالقاني، خيابان براداران شهيد مظفر، شماره ۵۳ برگزار خواهد شد.ورود به اين جلسه براي عموم علاقمندان آزاد است.
نقد كتاب مصطفي مستور توسط كيومرث منشي زاده
دومين نشست انجمن مطالعاتي آثار داستاني متفاوت (واو) يكشنبه ۱۰ مهرماه برگزار خواهد شد.در اين نشست كه به نقد كتاب استخوان خوك و دستهاي جذامي (مصطفي مستور) اختصاص دارد، كيومرث منشي زاده با حضور نويسنده كتاب به نقد كتاب خواهد پرداخت.اين برنامه ساعت ۱۶ در محل خانه هنر گلها، واقع در بزرگراه جلال آل احمد، ابتداي كردستان، روبروي شهروند، قزل قلعه، برگزار خواهد شد.
«از آستان تا آسمان» راديو
شبكه راديويي تهران ويژه برنامه سحرهاي ماه مبارك رمضان را از حرم مطهر حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) در شهرري پخش خواهد كرد.به گزارش روابط عمومي برنامه از آستان تا آسمان با پخش زنده دعاي معنوي ابوحمزه، تفسير دعا، نكات قرآن ،تلاوت قرآن، اذان و نيز نماز باشكوه جماعت صبح از مصلاي بزرگ ري مونس لحظه هاي نوراني سحر پايتخت نشينان خواهد بود.هموطنان و همشهريان نيز مي توانند با حضور در حرم حضرت عبدالعظيم(ع) در اين برنامه زنده شركت كنند. از آستان تا آسمان را از ساعت ۳ تا ۶ بامداد رمضان المبارك امسال از راديو تهران بشنويد .راديو تهران روي موج اف. ام رديف ۹۵ مگاهرتز برنامه پخش مي كند.
آسموني براي كودكان ايراني خارج از كشور
نويد محمودي كه در پرونده كاري خود تهيه مجموعه هايي چون «نيم رخ» ، «پرواز» و «رنگ فردا» را دارد از ساخت برنامه «آسموني» براي پخش در ماه مبارك رمضان خبر داد.به گفته اين كارگردان برنامه «آسموني» تا هشت مهرماه به طول مي انجامد، توليد اين برنامه از مرداد و شهريور ماه آغاز شده است مونتاژ نيز از ۱۰مهر ماه آغاز و همزمان با پخش برنامه نيز ادامه خواهد داشت.به گفته محمودي برنامه «آسموني» در قالب ۳۲ قسمت براي پخش از برنامه كودك و نوجوان شبكه جام جم تهيه مي شود.
نيوزلند ميزبان «ميهمان مامان»
جشنواره فيلم «نيوزلند» (NEWZEA hand) از (۳۰ سپتامبر) ۸ مهرماه ميزبان «ميهمان مامان» داريوش مهرجويي به نمايندگي از سينماي ايران است.بنا به گزارش ايسنا، جشنواره فيلم «نيوزلند» از سال ۱۹۷۷ آغاز به فعاليت كرده و در اين دوره از آن (۲۰۰۵) حدود ۱۲۰ فيلم بلند و كوتاه از كشورهاي مختلف جهان در اين رخداد هنري به روي پرده خواهد رفت.اين جشنواره تا ۱۲ روز ديگر ادامه خواهد داشت و به برگزيدگان آثار برتر در رشته هاي مختلف سينمايي از جمله بهترين فيلم و بهترين هنرپيشه زن و مرد جوايزي اهداء مي كند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
جدايي
روبرويش ايستاد و گفت:
چندساله تحملت كردم. به گمانم تو بهترين بودي، حالا مي خوام بهت بگم وقت جدايي رسيده، ما از جنس هم نبوديم. دوست دارم يه نفس راحت بكشم. ديگه سراغم نيا، همين!
لحظه اي مكث كرد.
آرمين قبادي پاشا

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۵۴ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸و ۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*گالري خاك: نمايشگاه هنر اجرايي (پرفورمنس) محمدباقري ضيايي با عنوان «عبور از حس» / ۱۱ تا ۱۳ مهر / خيابان شريعتي، بالاتر از دوراهي قلهك، خيابان بصيري، كوچه ژيلا / تلفن: ۲۲۶۰۵۴۶۵
* نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي كينوش معماري و افشان خسروي / تا ۱۲ مهر / ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۸۰۴۷۶۹۸
* نگارخانه فام: نمايشگاه گروهي نقاشي / تا ۱۳ مهر / پاسداران، خيابان دولت، عين آبادي، كوچه سرخ، پلاك ۹ / تلفن: ۲۲۵۹۴۸۴۰
* نگارخانه بهاران: نمايشگاه نقاشي مارال هاشمي / تا ۱۳ مهر / ملاصدرا، انتهاي شيرازي جنوبي، كوچه بهاران، پلاك ۱/۲ / تلفن: ۸۸۰۴۷۳۳۱
* نگارخانه شيرازي: نمايشگاه گروهي آبرنگ / ۱۵ تا ۲۰ مهر / بلوار آفريقا، بالاتر از جهان كودك، پديدار، ساختمان شهروز / تلفن: ۸۸۸۶۳۳۴

گل و گياه
گل آهار
003534.jpg
نام علمي: Zinnia Belvedere Dwarfs'
خانواده: COMPOSITAE
گياه يكساله، افراشته و نسبتا سريع الرشد، داراي برگهاي سرنيزه اي تا تخم مرغي به رنگ سبز كمرنگ با ظاهري خشن، گلهاي بزرگ، پرگلبرگ و مينايي شكل آن در مخلوطي از رنگها در فصل تابستان و اول پاييز ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۳۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي و خاك حاصلخيز كه داراي زهكش خوب باشد. گلهاي خشك گياه را مرتبا مي چينند. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تهيه و كاشت بذر در اول بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |