يكشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۴ - Oct 2, 2005
عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران:
منابع درآمدي بودجه شهرداري بايد مشخص شود
تكميل طرح هاي نيمه تمام شهري نيازمند فعال تر شدن سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهر تهران و استفاده از منابع بخش خصوصي است
003555.jpg
گروه شهري: تأمين بودجه مورد نياز شهرداري براي تسريع در اجرا و تكميل طرح هاي به جاي مانده شهري نيازمند فعال تر شدن سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهر تهران و استفاده از منابع بخش خصوصي است.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني، عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: وقتي بحث از نياز شهرداري به بودجه ۲۵۰۰ ميليارد توماني براي اتمام كارها و پروژه هاي بر زمين مانده مي شود، بايد منابع درآمدي آن نيز به درستي مشخص شود.
خزانه دار شوراي شهر گفت: در حال حاضر سال ۸۴ شهرداري با اعتباري معادل ۱۴۲۰ ميليارد تومان از سوي شوراي شهر تصويب و براي تحقق آن حتي موضوع صرفه جويي در هزينه ها نيز در نظر گرفته شده است.
وي افزود: فلسفه تأسيس سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهرداري تهران از ابتدا اين بوده است كه شهرداري براي تأمين منابع درآمدي به منظور اجراي طرح هاي عمراني بايد از منابع مردمي و مشاركت بخش خصوصي استفاده كند. زيرا تأمين منابع جديد براي اجراي طرح ها از راه افزايش بي رويه عوارض، تبعات اقتصادي درپي دارد و از اين حيث بايد وضعيت اقتصادي شهروندان را در نظر گرفت.
آشتياني خاطرنشان كرد كه سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهر تهران مي تواند با در نظر گرفتن برخي تسهيلات و توجيه پذيرساختن طرح ها به لحاظ اقتصادي، سرمايه بخش خصوصي و كساني را كه علاقمند به مشاركت در عمران و آباداني شهر هستند به سمت طرح هاي عمراني و خدماتي سوق دهد و با اين كار هم نيازهاي شهر به لحاظ ايجاد امكانات رفاهي تأمين و هم اشتغال ايجاد خواهد شد.
وي افزود: شوراي شهر و شهرداري براي اجرا و اتمام پروژه هاي شهري دنبال احياء و فعال تر ساختن سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي هستند و در اين راستا تاكنون چندين قرارداد شامل ساخت پاركينگ طبقاتي و مراكز تجاري رفاهي و غيره در نقاط مختلف شهر با بخش خصوصي بسته شده است.
خزانه دار شوراي شهر همچنين با اشاره به مطالبات گذشته شهرداري از سازمان ها، نهادها و دستگاه هاي دولتي گفت: اميدواريم دولت جديد نسبت به پرداخت بدهي به شهرداري اقدام كند.
آشتياني گفت: متأسفانه دولت قبلي طي ۳ سال گذشته با وعده و وعيد و اتلاف وقت سعي كرد از پرداخت بدهي دستگاه هاي دولتي به شهرداري خودداري كند.
وي افزود: باتوجه به اين كه در حال حاضر رياست محترم جمهوري جناب دكتر احمدي نژاد به خوبي واقف هستند كه وزارتخانه ها و سازمان ها و نهادهاي دولتي همواره بيشترين خدمات را در سطح شهر دريافت كرد و عوارضي بابت آن پرداخت نمي كنند. اميدواريم رسيدگي به اين موضوع را در دستور كار قرار دهند.
خزانه دار شوراي شهر افزود: براساس محاسبات روز كه تا پايان سال گذشته از سوي شهرداري صورت گرفت بدهي سازمان ها و وزارتخانه ها به شهرداري معادل ۳۰۰ ميليارد تومان اعلام شد ولي دولت گذشته در اين اواخر عموما به ۷۰ ميليارد تومان آن اعتراف كرد.
وي با اين حال گفت: براي رسيدن به يك رقم واقعي در ارتباط با بدهي دولت به شهرداري مي توان با اعزام كارشناس از سوي سازمان ها و وزارتخانه ها به شهرداري رقم بدهي را به دقت استخراج و مورد تجزيه و تحليل قرار داد تا در بودجه سال آينده پيش بيني لازم براي پرداخت بخشي از بدهي وزارتخانه ها و سازمان ها به شهرداري صورت گيرد.

مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران:
محدوده طرح ترافيك ۱۲ كيلومتر مربع افزايش مي يابد
ايلنا: مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، از افزايش محدوده طرح ترافيك خبر داد و گفت: محدوده جغرافيايي طرح ترافيك با ۱۲ كيلومتر توسعه از سمت شمال و غرب محدوده فعلي به ۴۳ كيلومتر افزايش مي يابد.
مهندس كامران حاج نصراللهي افزود: مطالعات افزايش محدوده طرح ترافيك، سال گذشته به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه و مورد تصويب قرار گرفت كه پس از آن با توجه به اينكه طبق بند ۶ قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا، اين موضوع بايد به تأييد وزارت كشور و شوراي عالي ترافيك رسانده مي  شد، طرح پيشنهادي به شوراي عالي ترافيك شهرهاي كشور ارجاع شد.
وي ادامه داد: در اين مرحله شوراي عالي ترافيك مصوبه  اي را گذراند كه نياز به مطالعات دقيق  تر در برخي از قسمت  هاي طرح پيشنهادي داشت كه در حال حاضر، اين مطالعات توسط شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك تهران به كارفرمايي سازمان ترافيك، در حال انجام است و پس از اتمام اين مطالعات دوباره طرح به شوراي عالي ترافيك ارجاع خواهد شد.
حاج نصراللهي، با بيان اينكه محدوده فعلي حدود ۳۱ كيلومتر مربع است كه در طرح پيشنهادي به ۴۳ كيلومتر افزايش خواهد يافت و عمده اين افزايش از ضلع شمال و غرب محدوده فعلي خواهد بود، افزود: فعلاً پيشنهادي مبني افزايش ساعت ممنوعيت ورود به محدوده طرح ترافيك، پس از افزايش محدوده جغرافيايي طرح ترافيك ارائه نشده و به احتمال زياد همين ساعت فعلي (۳۰/۶ صبح تا ۵ بعدازظهر) اعمال خواهد شد.مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، درخصوص زمان اجرايي شدن طرح مذكور، اعلام كرد: اجراي طرح افزايش محدوده طرح ترافيك، بستگي به تصويب مطالعات انجام شده توسط وزارت كشور و انجام هماهنگي  هاي لازم براي اجرا دارد.

خطر ماهي «آمور» در درياچه هامون
003561.jpg
خبرگزاري فارس: مدير كل محيط زيست استان سيستان و بلوچستان از مشاهده حضور ماهي «آمور» در آبهاي درياچه هامون خبر داد و گفت: ماهي آمور زندگي ني هاي تازه جان گرفته درياچه هامون را پس از سالها حذف آن از درياچه دوباره مورد تهديد قرار داده است.پرويز آرامنش افزود:ماهي آمور ۱۰ گرمي  پس از ۱۰ سال دوباره در آبهاي درياچه  هامون مشاهده شده كه متاسفانه اين ماهي ها پس از رسيدن به سن رشد علفخوار شده و ني هاي  هامون را به عنوان غذا مي خورند.وي در ادامه گفت: ماهي «آمور» در سن كودكي از پلانگتون هاي درياچه تغذيه مي كند اما در بزرگسالي ني خوار شده و مشكل ساز مي شود.

به طول ۲‎/۷ كيلومتر
بزرگراه همت غرب اين هفته به بهره برداري مي رسد
003552.jpg
ايرنا: مدير عامل  سازمان  مهندسي  و عمران  شهرداري  تهران  از پايان  مراحل  احداث بزرگراه  همت  غرب  و متصل شدن  منطقه  پنج  به  منطقه  ۲۲ تهران  از طريق  مسير اين  بزرگراه  خبر داد.حسين  هادياني  گفت : احداث اين  قسمت  از بزرگراه  همت  به  طول  ۷/ ۲ كيلومتر از تابستان  سال  گذشته  آغازشد و در هفته  جاري  به  بهره برداري  مي رسد.وي  با اشاره  به  تاثيرات  بسزاي  ترافيكي  بهره برداري  اين  قسمت  از بزرگراه همت  افزود: با بهره برداري  از اين  مسير، بار ترافيكي  زيادي  از ميدان  نور، بزرگراه  رسالت  و بلوار آيت الله  كاشاني  كاهش  خواهد يافت . با بهره برداري  از اين  مسير، ميدان  المپيك  در منطقه  ۲۲ به  بلوار آيت الله  كاشاني  در منطقه پنج  متصل  مي شود.

خشكسالي بيشتر در انتظار اروپا
003564.jpg
آسمان آبي ايران - نتايج تحقيقات علمي در  هامبورگ نشان مي دهد ،گرم شدن زمين هرگز تاكنون روندي اين چنين سريع نداشته است .نتايج تحقيقاتي كه در دانشگاه  هامبورگ آلمان انجام شد نشان داد سير گرم شدن سياره زمين بيش از هر زمان ديگري تسريع شده است و تا اواخر قرن حاضر دماي زمين تا چهار درجه سانتيگراد افزايش خواهد يافت .اين تحقيق نشان مي دهد سطح آب درياها تا ۳۰سانتيمتر افزايش مي يابد و اين مهمترين تغيير آب وهوايي بوجود آمده روي كره زمين در چندين ميليون سال اخير است .كارشناسان اعلام كردند:دماي آب هاي خليج مكزيك در دهه هاي آينده در تابستان به بيش از ۳۰ درجه سانتيگراد خواهد رسيد و باران هاي سيل آساي بسيار بيشتري خواهد باريد.

مديركل محيط زيست گيلان :
«لكه جلبكي» موجود در درياي خزر خطرناك است
003558.jpg
ايلنا: مديركل محيط زيست گيلان گفت: لكه جلبكي موجود در درياي خزر Nordularia متعلق به شاخه cyanophyia است كه پديده شكوفايي گونه  هاي اين شاخه مي  تواند توليد مواد سمي كند كه علاوه بر ايجاد مسموميت براي جوامع جانوري براي انسان نيز بسيار خطرناك است.
دكتر شعبانعلي نظامي، گفت: گونه spumigena از خانواده Nordularia اولين سيانو باكتري است كه باعث مرگ حيوانات و آبزيان شده است. اين نوع شكوفايي  ها معمولا در شرايط خاص نوري صورت مي  گيرد و امكان ارتباط اين پديده  ها با بالا رفتن ميزان مواد مغزي آلي در آب  ها وجود دارد.
وي افزود: اين مواد آلي عمدتا از طريق ورود مواد آلاينده به وجود مي  آيد و شناخت و كنترل آنها از مهمترين اعمال قابل انجام است، بنابراين بايد نسبت به اين مساله حساس بود و از تماس با اين پديده كه به زودي به سواحل انزلي خواهد رسيد، به طور جدي خودداري به عمل آورد.
نظامي، با بيان اين كه اظهارنظرهايي غيركارشناسانه درخصوص لكه مشكوك مشاهده شده در درياي خزر موجب سرگرداني افكار عمومي مي  شود، خاطرنشان كرد: در امور تخصصي نبايد به دلايل نامعلوم از طريق اشخاص و يا سازمان  هاي غيرمتخصص به افكار عمومي اطلاع  رساني شود و از مجموعه مديران محلي تقاضا مي  شود كه قضاوت  هاي تخصصي در اين خصوص را به عهده ارگان  هاي ذيربط گذارده و از مغشوش كردن فضاي اطلاع  رساني بپرهيزند.

فلسفه وجودي ماده ۱۰۰ احترام به حقوق شهروندي است
ايلنا: استاندار تهران گفت: در شهرداري  ها به كميسيون ماده ۱۰۰ به عنوان منبع درآمد نگريسته مي  شود كه بايد اين نگاه ناصحيح اصلاح شود.
كامران دانشجو در همايش شهرداران و روساي شوراي شهرهاي استان تهران، گفت: فلسفه وجودي كميسيون ماده ۱۰۰ رعايت اصول شهرداري و احترام به حقوق شهروندي است.وي افزود: آمار بالاي پرونده  هاي تخلفاتي، نشان از وجود امنيت براي متخلفان در عرصه ساخت و ساز است كه بايد از اين روند جلوگيري شود.
وي با تأكيد بر اينكه بايد به حريم شهرها نگاهي حراستي داشت نه ديدي درآمدي، گفت: داشتن نگاه درآمدي به حريم شهر، مديريت شهري و مسئولان را با مشكل مواجه مي  كند.

تاكسي هاي تهران بايد اين طرح را اجرا كنند
فقط يك سرنشين در صندلي جلو
ايرنا: مدير عامل  سازمان  مديريت  و نظارت  بر تاكسيراني  تهران  گفت :اجراي  مجدد طرح  برخورد با سواركردن  دو سرنشين  بر روي  صندلي  جلوي  تاكسي هاي  گردشي  و خطي در تهران  به  اجرا درآمد.
اميرمحمود دهلوي  افزود: در اجراي  اين  طرح ، بازرسان  خطوط با رانندگان  متخلف  قاطعانه  برخورد مي كنند.به  گفته  وي ، اين  طرح  از نيمه  دوم  شهريور در تهران  به  اجرا درآمد و در مرحله  نخست  اجراي  اين  طرح ، گشت هاي  بازرسي  سازمان  تاكسيراني  با گردش  در شهر و سركشي  به  تاكسي هاي  خطي  و گردشي ، درصورت  مشاهده  دو سرنشين  در صندلي  جلوي  خودرو، صرفا به  ارائه  تذكر بسنده  كردند.وي  خاطرنشان  كرد: در بيشتر خطوط با دادن  تذكر به  رانندگان  متخلف ، ديگر رانندگان  از سواركردن  دو سرنشين  در صندلي  جلو خودرو خودداري  كرده اند.
دهلوي  ادامه  داد: طبق  آخرين  آمار بازرسان  اين  سازمان ، در بيشتر تاكسي هاي  گردشي  و خطي ، اين  طرح  را اجرا مي كنند. وي  از مردم  خواست ، در صورت  مشاهده  تخلف  در اين  زمينه ، موارد را به  واحد نظارت  سازمان  گزارش  دهند.
دهلوي  خاطرنشان  كرد: شش  واحد گشت  متشكل  از بازرسان  افتخاري  و بازرسان  معاونت  انتظامي  سازمان  تاكسيراني  در كلان  شهر تهران  به  صورت  شبانه روزي  در حال  فعاليت  هستند و بر خطوط تاكسيراني  نظارت  دارند.

شهردار نمونه
ستاد جشنواره شهيد رجايي شهرداري تهران، اعلام كرد: مجتبي قاسمي شهردار نمونه شد.
مجتبي قاسمي شهردار فعلي منطقه ،۸ در طول بيش از ۳۰ سال خدمت در شهرداري تهران، سمت شهرداري مناطق ۳ ، ۱۳ و ۱۹ را عهده دار بود.
مرتضي دادخواه، شهردار فعلي منطقه ۱۰ نيز از سوي جشنواره شهيد رجايي به عنوان شهردار نمونه برگزيده شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |