يكشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۴ - Oct 2, 2005
سازمان نظام مديريت بحران
زير نظر رئيس جمهور تشكيل مي شود
003504.jpg
فارس: بر اساس لايحه تشكيل سازمان نظام مديريت بحران در حوادث طبيعي و سوانح غيرمترقبه، اين سازمان زير نظر رئيس جمهور تشكيل شده و رئيس آن معاون رئيس جمهور خواهد بود.
بر اساس اين لايحه كه به منظور ضرورت ايجاد مديريت واحد و متمركز در امر سياست گذاري، برنامه ريزي، ايجاد هماهنگي و انسجام در زمينه مديريت بحران ها و استفاده از كليه امكانات و تجهيزات وزارتخانه ها، سازمان ها و مؤسسات دولتي، غيردولتي و تشكل هاي مردمي براي مواجهه با حوادث طبيعي و سوانح غيرمترقبه به مجلس ارائه شده است، «سازمان مديريت بحران در حوادث طبيعي و سوانح غيرمترقبه كشور» تأسيس مي شود.
براساس ماده يك اين لايحه اين سازمان وظيفه ايجاد مديريت يكپارچه در امر سياست گذاري، برنامه ريزي، ايجاد هماهنگي و انسجام در زمينه هاي اجرايي و علمي - تحقيقاتي، اطلاع رساني متمركز و نظارت بر مراحل مختلف مديريت بحران و استفاده از همه امكانات و لوازم مورد نياز در كليه وزارتخانه ها، مؤسسات و شركت هاي دولتي و عمومي، بانكها و بيمه هاي دولتي، نيروهاي نظامي و انتظامي جهت به حداكثر رساندن توانمندي هاي ملي در مواجهه با حوادث و طبيعي و سوانح غيرمترقبه را خواهد داشت.
مديريت بحران شامل پنج بخش پيش بيني، پيشگيري، آمادگي، مقابله و بازسازي و بازتواني تعريف شده و مسئوليت تمام بخش هاي اين مراحل به سازمان مديريت بحران در حوادث طبيعي و سوانح غيرمترقبه سپرده شده است.
براساس ماده ۳ اين لايحه نيز به منظور هماهنگي فعاليت هاي دستگاه ها و نهادهاي وابسته به قواي سه گانه، نيروهاي مسلح و كليه نهادها و دستگاه هاي تحت نظر مقام معظم رهبري و تصويب مقرارت و ضوابط حاكم بر مديريت بحران در مراحل پنجگانه آن، شوراي عالي نظام مديريت بحران در حوادث طبيعي و سوانح غيرمترقبه كشور تشكيل مي شود.
تصويب سياست ها و برنامه هاي ملي مرتبط با پيشگيري و مديريت مخاطرات بحران در كشور بر اساس پيشنهاد سازمان، تصويب وظايف دقيق و نقش وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي، نهادهاي عمومي غيردولتي، سازمانها، نيروهاي نظامي و انتظامي و كليه نهادها و دستگاه هاي تحت نظر مقام معظم رهبري، سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و رسانه هاي گروهي، تشكل هاي مدني و مردمي مرتبط با مديريت بحران برحسب پيشنهاد سازمان، تصويب ضوابط و دستورالعمل هاي لازم درباره اقدامات احتياطي پس از دريافت اطلاعات مبني بر احتمال وقوع حوادث غيرمترقبه در كشور و تصويب سامانه مديريت و همچنين ضوابط و دستورالعمل هاي تعيين فرماندهي عمليات مقابله با بحران متناسب با شرايط بحران از جمله وظايف اين شوراي عالي است.
شوراي عالي نظام مديريت بحران، همچنين موظف است سياست هاي تبليغاتي و اطلاع رساني مصوب را پس از تأسيس از طريق سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و ساير رسانه هاي گروهي منتشر نمايد.
بر اساس ماده ۴ اين لايحه شوراي عالي به رياست رئيس جمهوري و با عضويت رئيس سازمان (به عنوان دبير شوراي عالي)، وزراي كشور، امور اقتصادي و دارايي، مسكن و شهرسازي، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، رفاه و تأمين اجتماعي، راه و ترابري، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، نيرو، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، معاون اول قوه قضائيه، رؤساي سازمان هاي مديريت برنامه  ريزي كشور و صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، رئيس جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران و سه نفر متخصص به انتخاب رئيس شوراي عالي كه همگي داراي حق رأي هستند تشكيل مي شود.

نحوه تأسيس انجمن هاي علمي و آموزشي اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: وزارت آموزش و پرورش در بخشنامه اي نحوه تأسيس انجمن هاي علمي و آموزشي را اعلام كرد.
بر اساس مصوبات شوراي بررسي انجمن هاي علمي و آموزشي معلمان اتحاديه هاي انجمن هاي علمي و آموزشي به منظور هماهنگي و ارتباط بين انجمن هاي علمي و آموزشي در راستاي ارتقاي دانش و تقويت پژوهش در رشته هاي مشخص و به منظور هماهنگ كردن فعاليت هاي علمي و فراهم آوردن زمينه هاي انتقال تجربيات ميان انجمن ها، همكاري و ارتباط با مؤسسه هاي علمي داخلي و خارجي، حمايت از تحقيقات و آثار معلمان و ... تشكيل مي شود. رشته هاي مجاز براي تشكيل انجمن ها مورد بازنگري قرار گرفته و چگونگي تشكيل اتحاديه انجمن هاي علمي و آموزشي معلمان مشخص شده است، بر اساس مصوبات اين شورا علاوه بر اتحاديه انجمن هاي علمي آموزشي معلمان كه تاكنون در رشته فيزيك و رياضي تشكيل شده اند، انجمن هاي علمي و آموزشي رشته هاي زبان انگليسي، جغرافيا، زيست شناسي، تاريخ، علوم، اجتماعي، ادبيات فارسي و شيمي نيز تشكيل مي شوند.

طرح مستندنگاري و آسيب شناسي قلعه شوش اجرا مي شود
گروه علمي فرهنگي: مدير اجرايي طرح شوش از بررسي و اجراي طرح مستندنگاري و آسيب شناسي قلعه شوش خبر داد.
سيامك ساساني با اعلام اين خبر به ايسنا در خوزستان گفت: اين طرح كه به منظور انجام مرمت قلعه شوش در نظر گرفته شده، قرار است در پاييز سال جاري آغاز شود.وي يادآور شد: اعتبارات طرح مستندنگاري قلعه شوش از محل اعتبارات ملي و مشاور آن انتخاب شده است كه بلافاصله پس از اتمام مستندنگاري و آسيب شناسي قلعه شوش، مرمت اين بناي تاريخي آغاز خواهد شد.

اعلام آمادگي بهزيستي براي
بيمه اجتماعي ۱۵ ميليون زن خانه دار
003507.jpg
گروه اجتماعي: در جامعه امروز ايران بسياري از زنان شاغل نبوده و در خانه مشغول به كار هستند، با توجه به اين كه همسر بسياري از اين زنان كارمند و يا شاغل نيستند و يا به هر نحوي از خدمات تأمين اجتماعي و رفاهي استفاده نمي كنند، در زندگي خود، چه در زمان حيات همسرشان و يا پس از فوت وي با مشكلات بسياري مواجه مي شوند.
طرح بيمه زنان خانه دار از سال ۸۱ به صورت آزمايشي در ۶ شهر كشور آغاز و در سال ۸۲ در يك تا دو شهر مجري در كل استان ها اجرا شد.
به گزارش ايسنا، بيمه اجتماعي زنان خانه دار به منظور رفع نگراني ها و دغدغه هاي زنان خانه دار فاقد شغل و به منظور ايجاد امنيت رواني، اقتصادي و اجتماعي در بين اين زنان در سطح كشور اجرا مي شود و تا پايان سال ۸۲ ، ۳۰ هزار زن خانه دار تحت پوشش اين بيمه قرار گرفته اند.
بر اساس اين طرح زنان خانه دار ۲۰ تا ۵۰ ساله مي توانند با پرداخت ۵۰ درصد حق بيمه ماهانه، يعني معادل ۵ هزار تومان بيمه اجتماعي شوند، ۵۰ درصد مابقي نيز از سوي سازمان بهزيستي پرداخت و در حساب مشتركي جمع مي شود تا پس از ۲۰ يا ۲۵ سال زنان خانه دار از مستمري تا سقف بازنشستگان مشمول قانون استخدام كشور برخوردار شوند.
دكتر محمدرضا راه چمني، رييس سازمان بهزيستي كشور با تأكيد بر اين كه بيمه اجتماعي زنان خانه دار نوعي بيمه بازنشستگي بوده و خدمات درماني را شامل نمي شود مي گويد: زنان خانه دار مي توانند هر زمان كه بخواهند از اين حساب سرمايه گذاري با سود بلند مدت برداشت كنند كه البته در اين صورت از مستمري بي بهره مي شوند و تنها پول انباشته آنها همراه با سود بلند مدت آن منهاي كمك دولت به آنها پرداخت مي شود.
راه چمني با بيان اين كه اين طرح در حدود يكصد شهر كشور در حال اجراست، مي افزايد: در صورت قرار دادن اعتبار كافي از سوي دولت و مجلس به سازمان بهزيستي، اين سازمان آمادگي دارد ۱۵ ميليون زن خانه دار كشور را ظرف ۱۵ تا ۲۰ سال آينده تحت پوشش بيمه اجتماعي زنان خانه دار قرار دهد.
اين طرح ۵ مرداد ماه سال جاري همزمان با ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در استان تهران آغاز شد و به گفته پرويز زارعي، سرپرست دفتر خانواده و زنان سازمان بهزيستي تاكنون بيش از ۲ هزار زن خانه دار تهراني براي قرار گرفتن تحت پوشش بيمه اجتماعي ثبت نام كرده اند، ولي هنوز اعتبار دولتي آنها تأمين نشده است.
وي تصريح كرد: در سال گذشته با اعتباري معادل ۲ ميليارد و ۵۰ ميليون تومان ۳۰ هزار زن خانه دار تحت پوشش اين طرح در آمده اند كه ۴۵۰ ميليون تومان آن مربوط به كمك مركز امور مشاركت زنان بوده است كه امسال تاكنون ۲ ميليارد تومان به اين امر اختصاص يافته است.
وي همچنين انجام طرح در استان تهران را منوط به دريافت كمك مركز امور مشاركت زنان در سال جاري دانست و با اشاره به اين كه ۲۰ تا ۲۵ درصد اعتبار مربوط به بيمه اجتماعي زنان خانه دار به زنان نيازمند تعلق دارد، افزود: دولت با سهم حق بيمه زنان خانه دار نيازمند كه حتي توانايي پرداخت ۵ هزار تومان سهم حق بيمه خود را ندارند، آنها را تحت پوشش بيمه اجتماعي زنان خانه دار قرار مي دهد.

گزارش هاي رسانه ها از نقض
حقوق شهروندي پيگيري مي شود
گروه اجتماعي: مديركل اجتماعي و حفظ حقوق شهروندي قوه قضائيه گفت كه با توجه به تاكيدات حضرت آيت الله شاهرودي بر حفظ و رعايت حقوق شهروندي، از اين پس مواردي از نقض حقوق شهروندي كه در جرايد درج مي شود، از سوي اداره كل اجتماعي و حفظ حقوق شهروندي قوه قضائيه پيگيري خواهد شد.
مهدي ذاكري با بيان اين مطلب به خبرنگار فارس، از رسانه ها خواست مواردي از نقض حقوق شهروندي كه محرمانه هستند و امكان انتشار آنها وجود ندارد را نيز جهت پيگيري به اين اداره كل گزارش كنند.
وي افزود: اداره كل اجتماعي و حفظ حقوق شهروندي قوه قضائيه با عنايت ويژه اي كه به موضوعات و مسائل اجتماعي و فرهنگي و ارتباط با اصحاب قلم، مطبوعات و رسانه ها دارد، مطالب جرايد و رسانه ها را در موضوعات مرتبط مورد مطالعه قرار داده و از پيشنهادها و راهكارهاي ارائه شده در آنها استقبال مي كند.
مدير كل اجتماعي و حفظ حقوق شهروندي قوه قضائيه اضافه كرد: اين اداره موضوعات مرتبط با مسائل اجتماعي و فرهنگي، آسيب هاي اجتماعي، پيشگيري از وقوع جرم، حمايت از حقوق شهروندي به خصوص حقوق كودكان، زنان و افراد بزه ديده را با اهتمام ويژه پيگيري مي كند.
سخنگوي قوه قضاييه نيز از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوي قضات آن را به دادستاني انتظامي قضات اطلاع دهند.
جمال كريمي راد در مورد اخذ رشوه از سوي قضات گفت: در تمامي كشورهاي دنيا در هر تشكيلاتي حركات سوء مشاهده مي شود اما مطرح كردن موضوع اخذ رشوه از سوي قضات دادگاهها در كشور ما به هيچ عنوان صحت ندارد و كذب محض است.
نسبت دادن اخذ رشوه و فساد از سوي قضات به طور حتم منجر به آسيب رساني به عدالت و امنيت كشور خواهد شد و مردم را نسبت به محاكم و دستگاه قضايي كشور بي اعتماد مي كند.
وي افزود: تضييع حقوق شهروندي، برخلاف شأن قاضي عمل كردن و ضعف علمي از جمله موارد گزارش شده از تخلفات قضات طي چند وقت اخير بوده است اما مواردي در خصوص اخذ رشوه به دادستاني انتظامي قضات گزارش نشده است.

مركز كودكان تحت حضانت هلال احمر راه اندازي شد
ايلنا: رييس هلال احمر استان تهران،   از راه  اندازي «مركز كودكان تحت حضانت» براي نگهداري دانش  آموزان بي  سرپرست با ضريب هوشي بالا خبر داد.
دهقان، رييس هلال  احمر استان تهران، گفت: مركز كودكان تحت حضانت همزمان با اول مهرماه براي نگهداري و آموزش دانش  آموزان تحت پوشش هلال احمر كه ضريب هوشي بالايي دارند، راه  اندازي شده است.
اين مركز حدود ۲۰ نفر ظرفيت دارد كه دانش  آموزان با معدل بالاي ۱۸ به آنجا منتقل مي  شوند و تاكنون ۵ دانش  آموز از مركز نگهداري كودكان اصفهان به اين مركز انتقال يافته  اند.
اين مركز ويژه دختران است، در حال حاضر ۲ دختر دبيرستاني و ۳ دختر راهنمايي در اين مركز هستند و به زودي افرادي از خراسان و آذربايجان غربي به اين مركز منتقل خواهند شد. چندي پيش هلال احمر از بهزيستي خواسته بود كه كودكاني را به اين سازمان براي حضانت معرفي كند.

محدوديت پاركينگ
گروه اجتماعي: در پي چاپ مطلبي با عنوان «ميدان يا پاركينگ» مورخ ۱۲/۳/۸۴ ، معاونت تبليغات و روابط عمومي ساعس ناجا اعلام كرد: فضاي داخل كلانتري محدود بوده و جوابگوي پارك خودروهاي مربوطه نمي باشد ليكن در اين خصوص به كلانتري مورد نظر ابلاغ شده تا حتي المقدور خودروها را داخل كلانتري پارك نمايند.

بهترين ورزش در ماه رمضان شنا و پياده روي است
ايسنا: براي پيشگيري از ضعف قواي جسماني در ماه مبارك رمضان، از انجام حركات ورزشي سنگين اجتناب كنيد.
ميترا زراتي كارشناس ارشد تغذيه در اين باره گفت: فعاليت زياد نوجوانان روزه دار در ماه مبارك رمضان، منجر به صرف انرژي بيشتر و زمينه ساز سوء تغذيه خفيف يا شديد مي شود. بهترين ورزش در طول ماه مبارك رمضان شنا و پياده روي پس از صرف افطار است چرا كه از گرفتگي عضلات و بروز يبوست نيز پيشگيري مي كند.

شير بخوريد تا لاغر شويد
مهر: با استفاده از شير و محصولات لبني مي توان رژيم لاغري گرفت. براي كاهش وزن هيچ چيز جاي ورزش و فعاليت بدني را نمي گيرد اما تحقيقات اخير نشان داده كه استفاده از محصولات لبني در اين ميان بسيار موثر هستند.
مطالعات در سالهاي اخير نشان داده كه فوايد استفاده از لبنيات با وجود چربي موجود در آنها بسيار قابل توجه است و افرادي كه در دوران كودكي از شير و لبنيات كافي استفاده نكنند در بزرگسالي بيشتر در معرض ابتلا به چاقي خواهند بود.
كلسيم و برخي مواد مغذي موجود در شير بر نحوه ذخيره انرژي در سلولهاي چربي تاثير مي گذارد و از طرفي نيز شير و لبنيات موجب مي شوند شخص احساس گرسنگي كمتري كرده و كمتر غذا بخورد.

نشست سران براي آنفلوآنزاي مرغي
ايلنا: نشست سران كشورهاي جنوب شرقي آسيا براي مبارزه با شيوع بيماري آنفلوآنزاي مرغي برگزار شد.
از سال ۲۰۰۳ تاكنون كه نخستين موارد ويروس آنفلوآنزاي مرغي در كره جنوبي مشاهده شد؛ تاكنون اين ويروس موجبات مرگ و مير بيش از ۶۰ انسان و ميليون  ها پرنده را در ۱۲ كشور دنيا فراهم آورده است. طي مذاكراتي كه در اين نشست صورت گرفت طرحي ۳ ساله براي مبارزه با اين بيماري پيشنهاد شد و توافق شد سرمايه مورد نياز اين طرح با كمك كشورهاي منطقه و سازمان  هاي چندجانبه تامين شود.

طرح ساماندهي اجاره بها در حال رسيدگي است
مهر: رئيس اتحاديه املاك تهران از اجرايي شدن طرح ساماندهي نرخ اجاره بها خبر داد. مصطفي قلي خسروي ضمن اشاره به نامه ارسالي از سوي شوراي شهر تهران در خصوص همكاري و تعامل با اتحاديه مشاوران املاك، گفت: شوراي شهر نامه اي را در ۲۰/۲/۸۳ به شماره ۱۶۰۲۶۱۲ براي اتحاديه نوشت و طي آن شخصي را به عنوان نماينده تام الاختيار شوراي شهر به اتحاديه معرفي كرد.
وي ضمن انتقاد از شوراي شهر در خصوص تكذيب خبر طرح مشترك اتحاديه و شوراي شهر براي ساماندهي نرخ اجاره بهاء در تهران، افزود: بر اساس نامه اي كه به امضاي رييس كميسيون اقتصادي و برنامه و بودجه شوراي شهر رسيده است، قرار شد با مطالعات دقيق كارشناسي نسبت به اجراي اين طرح، گامهايي برداشته شود.

ارائه كمك هاي تأمين اجتماعي به استان ها واگذار شد
گروه اجتماعي- تصميم گيري در مورد نحوه ارائه كمك هاي غيرنقدي به مستمري بگيران و بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي در هر استان، به كميته اي متشكل از نمايندگان كانون بازنشستگي آن استان واگذار شده است.
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان تأمين اجتماعي در استان هايي كه امكان تهيه و تحويل بن خريد كالاهاي اساسي از فروشگاه هاي معتبر وجود ندارد، كمك ها به صورت نقدي به مستمري بگيران پيش بيني شده است.

حقوق جانبازان حالت اشتغال ترميم مي  شود
ايلنا: رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران با اشاره به مشكلات معيشتي جانبازان، گفت: ما قبول داريم آنچه كه پرداخت مي  شود، تامين كننده حداقل نياز جانبازان نيست؛ ما در تلاش هستيم حقوق افراد حالت اشتغال جانبازان را ترميم كنيم كه متناسب با وضعيت و نياز زندگي و سطح تورم جامعه باشد.
دكتر حسين دهقان افزود: يك گروه جانبازان حالت اشتغال بوده كه استخدام هستند و گروه ديگر جانبازان حالت اشتغال بوده و محل استخدامي ندارند.
جانبازان حالت اشتغال استخدامي هستند، براساس ضوابط حقوقي سازمان مربوطه حقوق فرد شاغل را دريافت مي  كنند و از كليه مزاياي سازمان مربوطه استفاده مي  كنند. آن گروه كه در جايي استخدام نبوده و تحت پوشش بنياد هستند، حداقل حقوق كاركنان دولت را دريافت مي  كنند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |