يكشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۴ - Oct 2, 2005
وزير بازرگاني در دومين اجلاس شوراي اصناف كشور:
سيمان مجدداً در سبد كالاهاي حمايتي دولت قرار گرفت
مشكلي براي تأمين و جلوگيري از افزايش قيمت شكر وجود نداشته و تنظيم تعرفه واردات اين محصول به بعد از فصل برداشت موكول شده است
گروه اقتصادي- علي ابراهيمي: ديروز در دومين اجلاس شوراي اصناف سراسر كشور رؤساي اصناف با بيان مشكلات و تنگناههاي قانوني و اجرايي از عدم همكاري بانك ها، شهرداري، تامين اجتماعي، ضعف قوانين موجود و تنگناههاي مالي انتقاد كردند.
در اين مراسم وزير بازرگاني با اشاره به ضرورت تعامل حوزه هاي اجرايي و صنفي با حوزه هاي قانونگذاري گفت: بايد تلاش كنيم تا تعامل جايگزين تقابل شده و با توجه به اهميت اصناف در شبكه توليد و توزيع كالا و خدمات آسيب شناسي لازم در رابطه با اصناف صورت گرفته و فضايي براي كسب و كار فراهم شود كه رضايت مشتري را به همراه داشته باشد چرا كه تا زماني كه رضايت مردم فراهم نشود وزارت بازرگاني و اصناف در تحقق اهداف خود موفق نخواهند بود.
مسعود ميركاظمي، افزود: بهتر است تقابل كنوني به تعامل تبديل شده تا در تزاحم افكار و بيان روش هاي مختلف براي حل مشكلات بتوانيم به طور اصولي فضاي مناسب كسب و كار را در كشور ايجاد كنيم.
وي با انتقاد از برخي نابساماني ها در زمينه تنظيم بازار به گسترش و تقويت فرهنگ ديني كسب حلال تاكيد كرد و گفت: بايد مشكلات موجود در زمينه عرضه مرتفع شده و براي اين كار صنوف در مرحله اول قرار دارند دولت نيز بايد در خيلي از مسايل تجديدنظر كند. بايد در سيستم بازرگاني كشور بازنگري شود گر چه كسب و كار به تنهايي مورد نظر وزارت بازرگاني نبوده و بايد ارزش ها احياء و در كنار آن اصلاح امور صورت گيرد.
سازماندهي توزيع سيمان
وزير بازرگاني در حاشيه اين اجلاس در زمينه نابساماني عرضه سيمان گفت: در زمينه سيمان سياست حمايت از مصرف كننده با تعيين قيمت را در پيش گرفتيم كه اين امر موجب نوعي تناقض شده و نمي توان با سياست حمايتي سياست رقابتي را اعمال كرد در نتيجه وقتي قيمت اين محصول در خارج از كشور ۲ برابر ارزش آن در داخل كشور شد عده اي در اوج مصرف داخلي به صادرات اقدام نموده و افزايش قيمت كنوني و عدم توزيع مناسب را شاهد هستيم.
ميركاظمي گفت: در جلسه هفته گذشته هيأت دولت مقرر شد تا سيمان مجددا به سبد حمايتي برگشته و وزارت بازرگاني متولي تنظيم بازار آن باشد و بر اين اساس به سرعت  صادرات اين محصول را به تعويق انداخته و تلاش مي كنيم تا سيمان در شبكه هاي توزيع داخلي توزيع شده و نوسانات قيمت و عرضه كنترل شود، چرا كه معتقديم اين دوگانگي در سياست ها از نظر منطقي و علمي غلط بوده و بايد بازار رقابتي يا حمايتي كامل باشد.وي افزود: با اجراي طرح جامع سيمان متاسفانه برخي كارخانجات به تعهد يارانه اي خود عمل نكرده و با وجود دريافت پول ناشي از افزايش قيمت و رقابتي شدن اين محصول آن را به انجمن واريز نكرده و به جاي آنكه سيمان به كشور واردشود اين محصول  صادر شده است كه با توجه به قرار گرفتن سيمان در سبد كالاهاي حمايتي بايد كارخانجات نسبت به پرداخت بدهي خود اقدام نموده تا بتوانيم با واردات و ذخيره سازي مناسب در فصل پاياني سال بازار اين محصول در پيك مصرف را تنظيم كنيم.
مشكلي براي تأمين شكر وجود ندارد
وزير بازرگاني همچنين با اشاره به تنظيم بازار شكر گفت: حدود ۳۰۰ الي ۴۰۰ هزار تن كسري شكر در كشور وجود دارد كه بايد از طريق واردات تامين شود. امروز با تعرفه ۱۵۰ درصدي قيمت شكر وارداتي بيش از ۵/۲ برابر قيمت توليد داخلي بوده كه واردات آن به نفع مردم نيست. گرچه با واردات و اعلام ۲ كالا برگ شكر مشكلي براي تامين اين محصول نبوده و در آينده نيز متناسب با قيمت جهاني و قيمت داخل تعرفه واردات آن تعديل خواهد شد. همچنين شكر مورد نياز واحدهاي صنفي و صنعتي براي جلوگيري از افزايش قيمت ها در ماه رمضان تامين خواهد شد.
ميركاظمي افزود: پيشنهاد كاهش تعرفه واردات شكر را به بعد از اتمام فصل برداشت و استحصال شكر از چغندر قند موكول كرده ايم.
تلاش براي از سرگيري صادرات ميوه و تره بار
وزير بازرگاني در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در زمينه زيان صادركنندگان سبزي و ميوه و تره بار اين موضوع را ناشي از اطلاع رساني نادرست رسانه ها دانست و گفت: با همكاري وزارت بهداشت و درمان و مكاتباتي كه با سازمان بهداشت جهاني صورت گرفت بنا بر اعلام اين سازمان صادرات سبزي و ميوه ايران مشكلي از نظر آلودگي به وبا ندارد. گرچه اعلام بسياري از كشورها به گمركات خود مبني بر جلوگيري از ورود محصول سبزي و صيفي ايران موجب زيان صادركنندگان شده اما اميدواريم با اعلام عدم آلودگي اين مشكل مرتفع شده باشد.

وزير صنايع:
عدم شناخت دقيق مزيت هاي نسبي اقتصاد
كشور مشكل اساسي صنعت است
گروه اقتصادي : عدم شناخت دقيق مزيت هاي نسبي يكي از مشكلات اساسي صنايع كشور است.
دكتر طهماسبي وزير صنايع ديروز با اعلام اين مطلب در ديدار با اعضاي انجمن نساجي كشور خواستار تشكيل كارگروه هايي براي شناسايي مزيت هاي نسبي رشته هاي مختلف صنعتي ايران شد تا اين رشته ها از سوي دولت موردحمايت قرار گيرند.
وي با اعلام اين مطلب كه توليدكننده ايراني اگر محصولات خود را با استانداردهاي جهاني و براي بازار مصرف داخلي توليد كند به طور قطع بازارهاي جهاني را نيز به دست مي آورد گفت: دولت از بخش خصوصي واقعي كه به دنبال رانت نباشد و محصول باكيفيت و در سطح استاندارد بازارهاي جهاني توليد كنند حمايت نمايد.
وي افزود: مصرف كننده ايراني كه با قيمتهايي بعضاً معادل نرخهاي بين المللي اقدام به خريد محصولات داخلي موردنياز خود مي كند، حق دارد محصولي با كيفيت و در سطح استانداردهاي جهاني مصرف نمايد.
وزير صنايع و معادن با اشاره به اينكه بيشترين بحرانها و مشكلات كارگري در بخش نساجي كشور مي باشد از دست اندركاران صنعت نساجي خواست با همكاري و همياري دولت نسبت به حل مشكلات اين صنعت خصوصاً در زمينه صادرات محصولات نساجي داراي مزيت نسبي و رفع مشكلات بخشهاي فرسوده صنعت نساجي اقدام كنند.
لازم به ذكر است كه در ابتداي اين نشست اعضاي هيأت مديره انجمن صنايع نساجي ضمن ارائه گزارشي از وضعيت موجود، مشكلات اين صنعت را از جمله: تأمين مواد موردنياز صنعت نساجي نظير پنبه، عدم پرداخت به موقع مشوق هاي صادراتي، غيراجرايي بودن قانون بيمه بيكاري، مشكلات ناشي از قانون كار، تغيير قيمت نرخ ارز، قانون تجميع عوارض، قاچاق منسوجات و تعطيلات بيش از حد كشور ذكر نمودند.

پيكان جديد ۸ ميليون توماني سال ۸۶ وارد بازار مي شود
ايسنا:پيكان جديد (NP) با طراحي بدنه بر روي پلات فورم پژو ۲۰۶ سال ۸۶ وارد بازار مي شود.
شركت ايران خودرو با اطلاعات بدست آورده از پلات فورم پژو ۲۰۶ در پروژه پژو آريان، قصد دارد پلات فورم ملي را در اين شركت توليد كند.اين شركت پيكان جديد را با ايجاد تغييراتي ۳۰ درصدي در پلات فورم خودروي پژو ۲۰۶و نصب موتور سوم خانواده موتور ملي با ظرفيت ۱.۴ ليتر توليد خواهد كرد.برنامه هاي توليد پيكان جديد (نيو پيكان)، هم زمان به صورت توليد مشترك در ايران و چين انجام خواهد شد.
هزينه طراحي اين خودرو ۱۶۰ ميليارد تومان در نظر گرفته شده است؛ ضمن اين كه قيمت هدف براي پيكان جديد حدود هشت ميليون تومان در نظر گرفته شده كه تا اسفند سال ۸۶ به توليد انبوه مي رسد.
طراحي پيكان جديد در شركت ايران خودرو به سال ۱۳۸۰ باز مي گردد كه در آن سال اين خودرو با كمك مراكز طراحي ايتاليا و بدون هماهنگي با پژو طراحي شده بود و قرار بود جايگزين پيكان شود.

مجتمع هاي پتروشيمي در ۴ نقطه محروم
ديگر كشور احداث شود
مهر: با تصويب هيات وزيران وزارت نفت مكلف شد تا در چهار نقطه محروم ديگر كشور مجتمع هاي پتروشيمي احداث كند.
هيات وزيران بنا به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه  ريزي كشور و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران تصويب نمود: نقاط دهدشت، انديمشك، مياندوآب و ممسني به نقاط مندرج در جزء (۱) بند «الف» تصويب  نامه شماره ۳۷۲۹۷/ت۲۷۴۷۵ه مورخ ۱۱/۸/۱۳۸۱ اضافه  شود.

در سه ماهه آغاز سال جاري رخ داد
كاهش ۶/۵ درصدي ساخت وساز در كشور
003531.jpg
گروه اقتصادي: باتوجه به كاهش ۶/۵ درصدي صدور پروانه هاي ساختماني در سه ماهه آغاز سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل انتظار مي رود در صورت ادامه اين روند تا پايان سال جاري رشد اقتصادي كشور كمتر از ۵/۴ درصد سال گذشته محقق شود.
به گزارش خبرنگار ما براساس آمار سه ماهه صدور پروانه هاي ساختماني در شهرهاي كشور كه از سوي بانك مركزي منتشر شده است در اين مدت ۳۴ هزار و ۴۴۱ پروانه ساختماني از سوي شهرداري هاي كشور صادر شد كه اين ميزان نسبت به سه ماهه سال ۸۳ ، ۶/۵ درصد كاهش يافته است.
باتوجه به بالا بودن تقاضاي احداث مسكن در ماه هاي آغاز سال به دليل مناسب بودن شرايط آب و هوا براي عمليات صدور پروانه در سه ماهه دوم سال احتمال كاهش رشد اقتصادي كشور طبيعي است.
طبق آمارهاي موجود بخش مسكن از عمده ترين عوامل مؤثر در رشد اقتصادي كشور است كه كاهش ساخت و ساز در سال گذشته موجب كند شدن رشد اقتصادي و عدم تحقق پيش بيني رشد اقتصادي كشور طبق برنامه سوم بود.
براساس گزارش منتشره از سوي بانك مركزي از كل تعداد پروانه هاي صادر شده ۸/۴ درصد به شهر تهران،  ۰/۲۶ درصد به شهرهاي بزرگ و ۶/۶۵درصد به ساير مناطق شهري اختصاص داشته است. سطح كل زير بناي ساختمان هايي كه در سه ماهه مورد گزارش براي آن ها پروانه احداث صادر گرديده،  حدود ۴/۱۵ ميليون متر مربع بوده است. در سه ماهه اول سال ،۱۳۸۴ در كل مناطق شهري كشور براي ۳۴۴۴۱ دستگاه ساختمان پروانه احداث صادر گرديده است كه نسبت به سه ماهه اول سال قبل ۶/۵درصد كاهش نشان مي دهد. از كل تعداد پروانه هاي صادر شده ۸/۴ درصد به شهر تهران،  ۰/۲۶ درصد به شهرهاي بزرگ و ۶/۶۵درصد به ساير مناطق شهري اختصاص داشته است. سطح كل زير بناي ساختمان هايي كه در سه ماهه مورد گزارش براي آن ها پروانه احداث صادر گرديده،  حدود ۴/۱۵ ميليون متر مربع بوده است كه ۶/۹ درصد كمتر از سه ماهه اول سال قبل مي باشد. از مجموع سطح كل زير بناي در نظر گرفته شده ۴/۱۶ درصد به شهر تهران،  ۱/۳۶ درصد به شهرهاي بزرگ و ۵/۴۷ درصد به ساير مناطق شهري اختصاص داشته است.
از كل تعداد پروانه هاي ساختماني صادره ۳/۲۰ درصد به ساختمان هاي يك طبقه ۱،/۳۸ درصد به بناهاي دو طبقه، ۳/۱۸ درصد به ساختمان هاي سه طبقه، ۰/۱۳ درصد به بناهاي چهار طبقه و ۴/۱۰ درصد به ساختمان هاي ۵ طبقه و بيشتر اختصاص داشته است.
در پروانه هاي صادر شده در سه ماهه مورد گزارش، پيش بيني گرديده است كه حدود ۱۰۰ هزار دستگاه واحد مسكوني در ساختمان هاي مذكور ايجاد شود كه نسبت به سه ماهه اول سال ۸/۱۱ درصد كاهش يافته است.

سياست ها اگر تغيير نكند
مشكل سيمان سال آينده ادامه خواهد يافت
گروه اقتصادي: با وجود ارائه طرح جامع سيمان از ۲ سال گذشته تاكنون و علي رغم وعده هاي مسئولان براي بهبود وضعيت بازار سيمان تا پايان شهريور ماه سال جاري، مشكل كمبود اين كالاي استراتژيك همچنان باقي است. در مورد علت اين رويداد، راهكارها و وضعيت توليد و عرضه سيمان در سال آينده با عباس خواجه پيري مدير عامل شركت سيمان قشم گفتگو كرده ايم.
***
* چرا با وجود وعده وعيدهاي مسئولان وضعيت بازار سيمان همچنان نامتعادل است؟
- وضعيت بازار سيمان به عرضه و تقاضا بستگي دارد. عرضه سيمان توسط كارخانجات داخلي تكاپوي اين بازار را نمي دهد چون تقاضا بالاتر است. با توجه به صادرات قابل ملاحظه سيمان طي پنج ماهه سال جاري وضعيت بازار سيمان در داخل بدتر هم شده است چرا كه توليد كنندگان سيمان مي توانند سيمان خود را ۵/۲ برابر بيشتر از قيمت داخلي به كشورهاي همجوار به فروش برسانند كه همين عامل انگيزه صادرات سيمان در ميان كارخانه داران را تقويت كرده است. هر چند كه تا حد قابل ملاحظه اي طي ۲ ماهه اخير از اين قبيل صادرات جلوگيري شده است، اما به دليل تقاضاي متراكم، بازار سيمان همچنان جوابگوي نيازها نيست. از طرف ديگر قرار بود كارخانه داران از محل افزايش قيمت سيمان كه در سال ۱۳۸۲ محقق شد، زيان ناشي از عدم واردات را بپردازند كه اين امر تحقق نيافت و واردات سيمان هم محقق نشد. يكي از دلايل به وجود آمدن بازار سياه سيمان هم همين است.
* سال گذشته واردات ۵/۱ ميليوني سيمان در حد ۳۰۰ هزار تن محقق شد با اين حساب واردات در نظر گرفته شده براي امسال شدني خواهد بود؟
- قرار بر اين بود كه در سال جاري ۲ ميليون تن سيمان به كشور وارد شود اما طي شش ماهه نخست امسال تنها حدود ۵ درصد از اين حجم سيمان به كشور وارد شده است. اين در حاليست كه قيمت سيمان وارداتي تني حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان است كه درست ۳ برابر قيمت داخلي سيمان برآورد مي شود.
* با اين حساب چه راهكاري مي تواند جلوي روند نامطلوب توليد و عرضه سيمان را بگيرد و آيا فكر مي كنيد اين روند در سال آينده ادامه داشته باشد؟
- در صورت منطقي شدن قيمت سيمان توليد كنندگان به جاي صادرات ابتدا تقاضاي داخلي را پوشش خواهند داد و سپس در صورت اضافه بودن توليد اقدام به صادرات خواهند كرد. درواقع قيمت سيمان مانند آهن بايد آزاد شود تا به قيمت تعادلي (تني ۴۵ هزار تومان) برسد. ورود سيمان به بازار بورس نيز راهكار ديگري است كه منجر به اقتصادي شدن قيمت سيمان خواهد شد. هر چند كه با فرا رسيدن فصل زمستان و كاهش ساخت و ساز تا حدي از مشكل فعلي بازار سيمان كاسته خواهد شد، اما در صورتي كه تغييري در سياست ها داده نشود وضعيت بازار سيمان در سال آينده مانند امسال خواهد بود و شاهد بهبود در اين بازار نخواهيم بود.
* ميزان توليد سيمان تا پايان سال جاري چقدر خواهد بود و اين رقم تا پايان برنامه چهارم چقدر پيش بيني شده است؟
- امسال ۶۵ ميليون تن سيمان در كل كشور توليد خواهد شد كه اين رقم تا پايان برنامه چهارم توسعه به ۷۴ ميليون تن بالغ خواهد شد. به نظر مي رسد با راه اندازي پروژه هاي جديد اين امر شدني باشد.
* چرا طرح جامع سيمان تاكنون اجرايي نشده است؟
- متأسفانه برخي مسئولان و دست اندركاران با اجراي اين طرح در دولت گذشته مخالف بودند، چنانچه وزارت بازرگاني با آزادسازي نرخ سيمان مخالف بود. اميدواريم در دولت جديد با عملي شدن اين طرح شاهد نرخ تعادلي سيمان در بازار شويم تا مشكل فعلي سيمان به سال آينده تسري پيدا نكند.
* بخش خصوصي به علت ديربازده بودن، تاكنون چندان به سرمايه گذاري در بخش سيمان علاقه مند نبوده است و دولت با ارائه وام و تسهيلات درصدد جلب سرمايه گذاري بخش خصوصي برآمد. نحوه حمايت دولت از اين بخش را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- هم اكنون عمده يا تمام سهام كارخانجات جديد ساخته شده سيمان مربوط به بخش خصوصي است. استفاده از حساب ذخيره ارزي در اين عرصه بسيار كارساز بوده است و اگر اين حمايت ها از سوي دولت نبود وضعيت بازار سيمان به مراتب بدتر از الان مي شد و حتي قيمت سيمان نيز چندين برابر قيمت فعلي تعيين مي گرديد.

قيمت طلا و ارز
نوع---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۴۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۰۲۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۵۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۳۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۸۹۶


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |