شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۹ - Oct 8, 2005
دعاي روز چهارم ماه مبارك رمضان
أللِّهمَِّ قَوَِّني فيهِ عَلي اِقامَهِ اَمِركَ وَ أَذِقني فيهِ حَلاوَهَ ذِكرِِكَ وأَوزِعني فيهِ لِاَداءِ شُكرِكَ بِكَرَمِكَ وَ احفَظني فيهِ بِحِفظِكَ وَ سِترِكَ يا اَبصَرَ النّاظِرينَ.
خدايا در اين روز، مرا براي بپاداشتن فرمان خود نيرو بخش و شيريني ذكر و ياد خويش را به من بچشان و براي اداي شكرت آماده ام ساز و مرا با حفاظت و پوشش خود محافظت فرما اي بيناترين بينندگان.
امروز با حافظ
شعري بخوان كه با او رطل  گران توان زد
راهي بزن كه آهي برساز آن توان زد
گلبانگ سر بلندي بر  آسمان توان زد
بر آستان جانان گر سر توان نهادن
شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد
استراتژي سينماي ملي را تدوين كند
مهر :نبود استراتژي فرهنگي در سينماي ملي ايران، باعث رشد سينماي ضد ارزشي و مبتذل شد.
حبيب الله بهمني، نويسنده وكارگردان سينما، با بيان اين مطلب افزود: از حدود ۸ سال پيش تا به حال، سينماي ايران به سمت سينماي ضد ارزشي حركت كرده و متاسفانه از سينماي فرهنگي فاصله گرفته است و فكر مي كنم اين سياستهاي پشت پرده سينماي ايران بوده است كه باعث شد اين حركت به اوج خود برسد.
اين امر موجب تغيير ذائقه و سليقه مخاطب شد، به طوري كه مخاطب در اين سالها تماشاچي فيلمهاي مبتذل و سطحي نگر شد و اين اتفاق باعث نابودي پايه هاي سينماي ملي است.
وي در ادامه افزود: البته فعال كردن بخش خصوصي و سرمايه داري نيز يكي از دلايل حضور سينماي مبتذل در سالهاي اخير در سينماها شد.زيرا اين بخش تنها به فكر درآمدزايي و برگشت سرمايه است.در اين صورت به سمت فيلمهايي براي توليد مي رود كه بتواند فروش بيشتري داشته باشد.البته اين اتفاق در اوايل انقلاب هم شيوع پيدا كرده بود و ما با توليد انبوه فيلم فارسي مواجه بوديم، اما در مقطعي، با تغيير سياست هاي موجود، اين رشد متوقف شد.ولي هم اكنون باز اين حركت رشد خود را شروع كرده است.
كارگردان فيلم مهربانو درخصوص اين ادعا كه سينماي فرهنگي مخاطب ندارد، بيان كرد: متاسفانه در سالهاي اخير ذائقه و سليقه مخاطب سينما تغيير پيدا كرده است و دست اندركاران سينمايي براي رشد سينماي فرهنگي بايد سليقه و ذائقه مخاطب سينما را تغيير و به سمت سينماي فرهنگي و ارزشي سوق دهند و اين كار البته با هماهنگي معاونت سينمايي، صدا و سيما و حتي مطبوعات ميسر مي شود.
بهمني درارتباط با مافياي اكران مي گويد: هم اكنون سينماي ما درغلبه بخش خصوصي است.بخشي كه به علت داشتن سرمايه، ديد اقتصادي و امكانات بالا، اكران را در اختيار مي گيرد.اما هماهنگي مستقيم بخش دولتي و خصوصي مي تواند باعث اكران عادلانه شود.
بخش دولتي با در اختيار گذاشتن بودجه ساليانه در اختيار فيلمسازان و تهيه كنندگاني كه فيلم هاي فرهنگي و هدفمند توليد مي كنند، مي تواند روند فعلي سينما را تغيير دهد و البته تضمين مالي اين افراد مي تواند آينده روشني را براي سينماي كشور رقم بزند.وي معتقد است: سياستي كه در ۸ سال گذشته در اين كشور به كار گرفته شده است، توجه به رونق صنعتي بيشتر از رونق فرهنگي بوده است. در صورتي كه سازمانهاي فرهنگي زيادي دراين كشور وجود دارد كه مي تواند از سينماي فرهنگي اين كشور حمايت كند.
بهمني تاكيد كرد: به طور مثال شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي تواند با تدوين استراتژي فرهنگي از سينماي ارزشي حمايتهاي لازم را بكند.البته اين شورا با نداشتن اين استراتژي، ظلم بزرگي به سينماي كشور كرده است.در صورت تدوين استراتژي فرهنگي ديگر كسي نمي تواند با سليقه شخصي و بر اساس نگاه اقتصادي خود، توليد فيلم داشته باشد.

المپياد سراسري زبان و ادبيات فارسي
در روسيه برگزار مي شود
مهر: رايزني فرهنگي ايران در مسكو و دانشگاه دولتي مسكو دومين المپياد سراسري زبان و ادبيات فارسي را در فدراسيون روسيه طي روزهاي چهارم و پنجم آذرماه امسال برگزار مي كنند.در اين المپياد بيش از پنجاه تن از برترين دانشجويان فارسي آموز از جمهوري ها و مناطق مختلف روسيه شركت خواهند كرد.
در دومين المپياد زبان و ادبيات فارسي كه تحت نظارت استادان و كارشناسان ايراني برگزار مي شود دانشجويان در چهار رشته تخصصي نگارش، ترجمه،متن خواني و گفتگو و درك شنيداري در مدت دو روز برگزاري المپياد به رقابت خواهند پرداخت.
همچنين آزمون ادبي نيز براي دانشجويان داوطلب به صورت مستقل در زمينه ادبيات كلاسيك و معاصر فارسي برپا خواهد شد، داوري آزمون هاي اين المپياد را گروه هايي شامل استادان روسي و ايراني به عهده خواهند داشت.
با حمايت مركز گسترش زبان و ادبيات فارسي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي براي نفرات برتر اين المپياد هدايا و تسهيلاتي نظير شركت در دوره هاي ترمي چهار ماهه زبان فارسي و دوره هاي ۴۵ روزه دانش افزايي زبان فارسي كه در ايران برگزار مي شود، پيش بيني شده است.
به گزارش مهر؛ اولين المپياد زبان و ادبيات فارسي كه در سال گذشته از سوي رايزني فرهنگي كشورمان در مسكو برگزار شد مورد استقبال دانشكده ها و اساتيد و دانشجويان فارسي آموز روسيه قرار گرفت.

با همكاري تشكل هاي نشر كشور
اولين محموله از كتاب هاي مذهبي
به كشورهاي اسلامي ارسال شد
مهر: اولين محموله از كتابهاي مذهبي همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان به مقصد كشورهاي عراق، سوريه، لبنان و بوسني، ارسال شد.
اين محموله كه ارزش آن بالغ بر سه ميليارد تومان و بالغ بر ده هزار عنوان كتاب است، از ماه گذشته با مناسبت آغاز ماه مبارك رمضان از سوي تشكل هاي فرهنگي نشر ايران، به مقصد كشورهاي اسلامي ارسال شده است.
اين كتابها با موضوعات تاريخ اسلام، نهج البلاغه، ادعيه، كتاب تفسير و احاديث است كه با همكاري موسسات نشر تهران ،مشهد و قم و با همكاري انتشارات بين المللي الهدي به اين كشور ها ارسال شده است.به گزارش مهر، موسسه بين المللي الهدي در شهر قم واقع است و مجهز به بزرگترين دستگاه هاي چاپ كتاب در خاورميانه است.
دستگاه هاي چاپ اين موسسه توانايي دارند ساليانه بالغ بر بيست ميليون كتاب چاپ كنند.

موسيقي آييني رمضان بررسي مي شود
مجموعه تلويزيوني «آواي صيام» همزمان با حلول ماه مبارك رمضان در شهر مشهد مقدس و بارگاه امام رضا(ع) كليد خورد.به گفته علي اكبر فرجاد تهيه كننده برنامه ، اين برنامه در قالب سي قسمت به بررسي آواي موسيقي آييني رمضان مي پردازد.وي از مسعود اميني تيراني به عنوان كارگردان مجموعه تلويزيوني «آواي صيام» نام برد و پيش بيني كرد ساخت اين مستند ۳ ماه به طول بينجامد.به گزارش ايسنا، مجموعه مستند بازسازي «آواي صيام» در قالب ۳۰ قسمت ۳۰ دقيقه اي در گروه ادب و هنر شبكه چهار سيما توليد مي شود.

شام عروسي در پايان
فيلمبرداري پروژه سينمايي «شام عروسي» به كارگرداني ابراهيم وحيدزاده اواخر مهر ماه به پايان مي رسد.اين فيلم روايتي طنز از ماجراي برگزاري يك عروسي بزرگ و با شكوه اما بدون پول را به تصوير مي كشد.در «شام عروسي» امين حيايي، نيكي كريمي، مارال فرجاد، پويا اميني، سيروس ابراهيم زاده، ارژنگ امير فضلي و... به ايفاء نقش مي پردازند.

برنامه تلويزيوني «پرسش» در شبكه سوم سيما
به گفته معاون فرهنگي دفتر نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه تربيت مدرس برنامه تلويزيوني پرسش كه به بحث و تبادل نظر دانشجويان با اساتيد و صاحبنظران اختصاص دارد، از هفته آينده در شبكه سه سيما نمايش داده مي شود.
حجت الاسلام قافي، افزود: اين برنامه در ۵۲ قسمت و با ۱۶ محور در دانشگاه تربيت مدرس تهيه شده است كه درباره هر كدام از محورها سه الي چهار جلسه برگزار شده است.
وي محورهاي اين برنامه را جهاني سازي و محدوديتها، نياز به احكام شريعت و فقه، انتظارات دانشجويان از مجموعه هاي ديني و فرهنگي دانشگاه، مقايسه مردمسالاري ديني و سكولار، دانشگاه اسلامي، نوانديشي ديني، راههاي گرايش جوانان به دين، نظم نوين اسلامي، جنبش نرم افزاري در حوزه ديني، بحران هويت و عدالت در جهان معاصر، نقش متقابل دين در بحران آزادي، دين در زندگي، دين و خوشبختي و كارآمدي دين عنوان كرد.

اعتراض تهيه كننده پشت پرده مه به شيوه اكران فيلم:
اجازه ندهيد كركره سينماي فرهنگي كشور
پايين كشيده شود
گروه ادب و هنر:در پي حذف اين فيلم از جدول اكران فيلم هاي سينمايي، محمد خزاعي تهيه كننده، طي نامه اي سرگشاده به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاون سينمايي ارشاد، اعتراض خود را به سياست هاي غلط اكران و عملكرد نادرست شوراي تصميم گيري نمايش فيلم ها اعلام كرد.در بخشي از اين نامه آمده است: فيلم سينمايي پشت پرده مه كه به اذعان اهل فن و صاحب نظران از آثار ارزشمند عرصه سينماي فرهنگي و سينماي كودك و نوجوان و از نمونه هاي شاخص سينماي معناگرا به شمار مي آيد به رغم اختصاص بدترين و نامناسب ترين زمان ممكن براي نمايش، تنها پس از چند روز، از اكران برداشته مي شود و پرده آن از سردر سينما فرهنگ پايين كشيده مي شود... .
همچنين ادامه حذف و در محاق قراردادن آثاري چون خيلي دور خيلي نزديك، بيد مجنون، اين بار به پشت پرده مه رسيده است تا ثابت شود همچنان، به رغم تحولات گسترده در فضاي فرهنگي و اجتماعي، دست هايي درصدد تخريب و تضعيف هويت سينماي فرهنگي و روندهاي ارزشمند اصيل و معناگرايانه سينماي متعالي ما هستند.
در بخش ديگري از نامه آمده است: ساخت فيلم هاي سودآور، كاسب كارانه، منفعت جويانه و گيشه گرايانه دشوار نيست؟ سرهم كردن رابطه هاي آبكي، مناسبات غلط و مبتذل احساسات سطحي و عوام فريبانه و هندي بازي هاي معمول چندان سخت نيست. ولي آيا شايسته است كه سينماي ايران را از دغدغه هاي اصيل، معاني ارزشمند و مضامين بلند تهي سازيم.شما بزرگواران كه به تازگي در رأس هرم اجرايي حوزه فرهنگ و هنر قرار گرفته ايد، اجازه ندهيد نيش هاي تجاري  انديش سنتي با آن مناسبات و مافياي پنهان و رابطه ها و رانت ها آثار ارزشمند و اتفاقا مظلومي چون پشت پرده مه را ذبح قانوني كنند. اجازه ندهيد كركره سينماي فرهنگي كشور پايين كشيده شود.

برگي از تاريخ
تبعيد آيت الله مدرس
در پي مخالفت هاي مكرر آيت الله مدرس با ديكتاتوري رضاخان پهلوي، به دستور رضاخان، رئيس شهرباني تهران به همراه تعدادي از نيروهاي نظامي به منزل آيت الله مدرس هجوم بردند. پس از ضرب و شتم، ايشان را بدون عمامه، عبا و كفش، از خانه بيرون برده و به ماموران شهرباني مشهد تحويل دادند. آيت الله مدرس، پس از آن به شهر خواف تبعيد شد، تا آنكه پس از نه سال تبعيد، در دهم آذر ،۱۳۱۶ توسط دژخيمان رضاخاني به شهادت رسيد.
تصويب لايحه انجمن هاي ايالتي و ولايتي
به موجب لايحه انجمن هاي ايالتي و ولايتي كه در ۱۶ مهر ۱۳۴۱ ش به تصويب هيات دولت رسيد، شرط اسلام و سوگند به قرآن از شرايط انتخاب شوندگان حذف شده بود و به زنان حق راي داده مي شد. هدف از تصويب اين لايحه آزادي زنان نبود بلكه توطئه آمريكا و اسرائيل براي از بين بردن عفت عمومي و ترويج فساد و فحشا در ميان زنان بود. با آگاه شدن علما از اين مصوبه، مخالفت هاي صريحي از جانب آنان به ويژه حضرت امام خميني (ره) اعلام شد و خواهان الغاي سريع اين مصوبه شدند. رژيم در ابتدا قصد مقاومت در برابر جريان هاي مخالف داشت اما زماني كه رژيم، استواري روحانيت و مردم را ديد و علائم قيام عمومي را مشاهده كرد، در دهم آذر همان سال، با تصويب هيات دولت اعلام كرد كه تصويب نامه ۱۶/۷/۱۳۴۱ قابل اجرا نيست.
بيانيه امام به سران دول اسلامي
در هشتمين روز از ماه رمضان ۱۳۹۳ ق برابر با ۱۴ مهر ۱۳۵۲ ش، ارتش هاي مستقر در كانال سوئز و ارتفاعات جولان حمله كردند و اين دو منطقه اشغال شده توسط صهيونيست ها را بازپس گرفتند. در اين جنگ كه به نام «جنگ رمضان» موسوم شد شكستن خط بارلو در صحراي سينا به عنوان يكي از افتخارات ارتش مصر ثبت گرديد. دولت عراق با درخواست ايجاد رابطه با ايران، مساله بازكردن جبهه جديدي عليه اسرائيل را مطرح نمود. دولت ايران در اولين عكس العمل خود از درگيري اعراب و اسرائيل صرفا اعلام نگراني كرد. در اين موقعيت، امام خميني در اعلاميه اي به دول و ملل اسلامي، از همگان و خصوصا دول عربي خواستند كه با توكل به خداي متعال و تكيه بر قدرت لايزال، همه قوا و نيروي خويش را بسيج سازند و در اين جهاد مقدس شركت كنند. امام خميني (ره) همچنين در اين پيام از دولت هاي نفت خيز اسلامي خواستند كه از نفت و ديگر امكاناتي كه در اختيار دارند به عنوان حربه عليه اسرائيل و استعمارگران استفاده كنند. از ديدگاه حضرت امام، ملت اسلام به حكم وظيفه انساني و اخوت و طبق موازين عقلي و اسلامي، موظف بودند همه نوع همكاري و فداكاري را در اين راه مبذول دارند.
سقوط يك هلي كوپتر آمريكايي
نيروهاي ايراني در حال گشت زني عادي در منطقه شمالي خليج فارس در اطراف جزيره فارسي بودند كه با تهاجم وحشيانه هلي كوپترهاي آمريكايي روبرو شدند. در جريان حمله به اين قايق ها، ۳ قايق به شدت آسيب ديد و قايق چهارم موفق به ترك محل درگيري شد.
همچنين دو تن از رزمندگان سپاهي شهيد، يك تن به شدت زخمي و شش تن ديگر ربوده شدند. در جريان اين درگيري، يك هلي كوپتر آمريكايي هدف موشك استينگر شليك شده از قايق هاي ايراني قرار گرفت وسرنگون شد. وزير جنگ آمريكا اين عمل نيروهاي امريكايي را دفاع از خود ناميد ولي در واقع آمريكا با اين عمل خود،  رسما اعلام جنگ نمود.

فرصت دوستي
چه كسي بدبخت است؟
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند:
بيچاره و بدبخت كسي است كه در اين ماه از آمرزش خدا محروم بماند.
***
وقتي درهاي رحمت الهي يكسره باز شده است. وقتي تمام درهاي جهنم را بسته اند. وقتي دست و پاي شيطان را به زنجير كشيده اند. وقتي هر بهانه اي را براي آمرزش و بخشايش فراهم ساخته اند. وقتي به خواب روزه دار ثواب مي دهند و نفس كشيدنش را ذكر و تسبيح حساب مي كنند. وقتي همه آسمان و زمين و عرش و فرش دست به دست هم داده اند تا با كوچكترين وسيله راهي براي توبه و استغفار بگشايند... اگر اين ماه تمام شود و باز هم كسي باشد كه قطره اي از اين باران رحمت وجودش را تر نكرده باشد، بي ترديد خيلي بيچاره و بدبخت است و به سختي مي تواند به روزها و ماه هاي ديگر دل خوش كند.

كوتاه از هفت هنر
سرمايه گذاري در فرهنگ ايثار و شهادت
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: سرمايه گذاري در فرهنگ ايثار، از دست رفتني نيست، ولي ما ازاين غافليم.صفار هرندي كه در حاشيه كنگره شب آفتابي ويژه پاسداشت شهدا با ايسنا گفت وگو مي كرد، افزود: منكر كارهاي انجام گرفته در گذشته نيستيم و معتقديم كارهايي در اين زمينه انجام شده است.اما بايد بر روي اين كارها بيشتر سرمايه گذاري كرد.وي گفت: شناسايي نيروي عظيم خفته در پشت صحنه جنگ هشت ساله تحميلي، بهره مندي از تجربيات و دستاوردهاي دوران دفاع مقدس و سرمايه گذاري بر روي آنها در آينده نتايج درخشاني نصيب كشور خواهد كرد.صفارهرندي در پايان گفت: كارهاي انجام شده درخصوص ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در اندازه توقعات نيست و بهتر است با بازنگري در آنها و شناسايي نقطه ضعف ها در آينده اقدامات در خور شان دفاع مقدس انجام دهيم.
بازار هنر در ماه رمضان
فرهنگسراي هنر به مناسبت ماه مبارك رمضان اقدام به برپايي همه روزه بازار هنر كرده است.به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي هنر، دراين بازاركالاهاي ارايه شده به صورت دست سازوخانگي مي باشد.علاقه مندان مي توانند جهت بازديد و خريد از اين بازار ازساعت۹ الي ۲۱ به فرهنگسراي هنر واقع درخيابان شريعتي، خيابان جلفا مراجعه نمايند.
۱۰ فيلم معناگرا در نياوران
همزمان با آغاز دومين جشنواره هنري قرآن، از روز يكشنبه ۱۷ مهر ده اثر سينماي معناگرا (ديگران، اي برادر كجايي، ۲۰۰۱ اديسه فضائي، بركت، فراموش شدگان، حلقه ۱ و ،۲ كنسانتين...) در سالن گوشه فرهنگسراي نياوران اكران مي شوند.بر اساس جدول زمان بندي اعلام شده از سوي واحد سينما تئاتر بنياد آفرينشهاي هنري نياوران هر روز ساعت ،۱۹ اي برادر كجايي ساخته جوئل كوئن ۱۹ و ۲۰ مهر، ۲۰۰۱ اديسه فضايي ساخته استنلي كوبريك ۲۱ و ۲۲ مهر، بركت ساخته ران فريك ۲۳ و ۲۴ مهر، فراموش شدگان ساخته جوزف روبن ۲۵ و ۲۶ مهر، حلقه ۱ ساخته گوروربينسكي ۲۷ و ۲۸ مهر، حلقه ۲ ساخته هيدئو ناكاتا ۲۹ و ۳۰ مهر اكران مي شود.اين برنامه به مناسبت شب هاي قدر و نيز ايام سوگواري مولاي متقيان علي (ع) ۶ شب تعطيل خواهد بود و سپس ساعت ۲۱ شنبه هفتم آبان ماه اكران سه فيلم پاياني اين مجموعه شروع خواهد شد.
جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع)
در ايام برپايي جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع)، جو غالب بايد به گونه اي باشد كه كليه استانها متوجه برگزاري جشنواره بشوند.مدير كل امور استانهاي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي، در گفت وگو با مهر در مشهد، با بيان اين مطلب اظهار داشت: بايد جشنواره رضوي را به سمت مردمي شدن هدايت كرده و شرايطي مهيا شود كه مردم به مشاركت در اين پروژه ملي _ مذهبي تشويق شوند.محمد مهدي احمدي اطلاع رساني به نهادهاي مردمي را ضروري دانست و افزود: امام رضا (ع) مربوط به يك طيف خاص نيست و عشق به آن حضرت مردم را براي شركت در جشنواره ترغيب مي كند، مسلما هر چه جشنواره به سمت مردمي بودن حركت كند باعث قداست بيشتر جشنواره مي شود.
چشم انداز سينماي آمريكاي لاتين در تهران
«چشم انداز سينماي آمريكاي لاتين» به همت مركز فرهنگي ميثاق همزمان با روز دانشجو به مدت ۱۰ روز از ۱۶ تا ۲۶ آذرماه در تهران برگزار مي شود و آثاري در زمينه سينماي مستند، داستاني و كوتاه در آن به نمايش درمي آيد.مستند «اوليور استون» با نام «فرمانده» نيز در اين برنامه به نمايش درمي آيد. اين مستند جنجالي كه به شرح زندگي «فيدل كاسترو» رهبر انقلابي كوبا مي پردازد با زيرنويس فارسي در چشم انداز سينماي آمريكاي لاتين به نمايش درمي آيد.اين فيلم ۹۹دقيقه اي كه محصول كشور آمريكا و اسپانيا است به شرح ديدار «استون» با «كاسترو» و گفت وگوي اين دو نفر مي پردازد.
هيأت مديره انجمن تئاتر خياباني
سومين دوره انتخابات انجمن تئاتر خياباني خانه تئاتر برگزار شد و اعضاء هيأت مديره جديد اين انجمن معرفي شدند.در مجمع عمومي كه با حضور ۴۷ تن از اعضاي اين انجمن در سالن اجتماعات خانه تئاتر برگزار شد، وحيد لك، عليرضا دهقاني، ژوبين اغازياني، ليلا جواهري، حامد شيدايي، مجيد امرايي و حميدرضا مرادي به عنوان اعضاي هيأت مديره و منوچهر اكبرلو و بهرام ريحاني به عنوان بازرسان انجمن انتخاب شدند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
باران
خشكسالي منطقه را فراگرفته بود، مزارع و دشتها در حسرت قطره اي آب مي سوختند. ورود باشكوه ابري عظيم همه را خوشحال كرد.
ابر براي بارش با بادي ملايم، آرام به طرف خورشيد حركت مي كرد.
گرماي خورشيد براي متلاشي كردنش كافي نبود و ابر سياه مدام فاصله اش را با خورشيد كم مي كرد. سرانجام ابر سيل آسا باريدن گرفت؛
اما دريغا كه از فراز مراتع دور شده بود و به دريا ريخته شد، امواج دريا طوفاني شد.
ابر اين بار فقط سيلاب جاري كرد. ...
مصطفي چترچي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۵۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و ۵۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۶ دقيقه

گل و گياه
پوليگونيوم
004119.jpg
نام علمي: Polygonum campanulatum
خانواده: POlYGONACEAE
گياه علفي دائمي بومي هيماليا، ريشه به صورت ريزوم، ساقه ها مستقيم و افراشته، برگها بيضوي با سطح زيرين قهوه اي رنگ، گلهاي زنگوله اي شكل سفيد يا صورتي رنگ آن اواسط تابستان تا اوايل پائيز روي ساقه هاي كماني شكل ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به يك متر مي رسد.
نيازها: مكان سايه، خاك غني از هوموس با زهكشي خوب و نگهدارنده رطوبت، هر سال در بهار سطح خاك را با مالچي از مواد آلي بپوشانيد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه و يا كاشت بذر در پاييز يا بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |