شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۹ - Oct 8, 2005
دستگيري عضو ديگر باند اشكان ياكوزا
004092.jpg
گروه حوادث: يك عضو ديگر باند اشكان ياكوزا معروف به علي زاغي در مخفيگاهش دستگير شد.
به گزارش خبرنگار ما، ماموران دايره يكم پليس آگاهي كه حدود يك ماه است دستگيري اعضاي اين باند قاچاق ماده مخدر شيشه را آغاز كرده اند، در بررسي هاي خود موفق به شناسايي مخفيگاه يكي از اعضاي فراري اين باند شدند.
ماموران ساعت ۱۶ روز چهارشنبه با اطمينان از حضور متهم در خانه اش وارد آنجا در خيابان ظفر شده و علي زاغي را كه در پشت بام خانه پدرش اتاقي درست كرده و آنجا مخفي شده بود، را در خواب دستگير كردند.
ماموران همچنين در بازرسي خانه متهم يك گاو صندوق پيدا كردند كه علي از باز كردن آن خودداري كرد. با اطلاع موضوع به قاضي پرونده، او دستور انتقال گاو صندوق به اداره آگاهي و باز كردن در آن را صادر كرد.
با انتقال متهم همراه گاو صندوق به اداره آگاهي، علي مدعي شد كه اسلحه اي از اشكان ياكوزا در اختيار او است كه آن را در داخل جاروبرقي مخفي كرده است. ماموران پس از اطلاع دوباره راهي خانه او شده و با بررسي جاروبرقي اسلحه را كشف كردند.
كارآگاهان همچنين پس از باز كردن در گاو صندوق داخل آن مقداري ماده مخدر شيشه كشف كردند.
ماموران همچنين در شاخه ديگري از تحقيقات خود متوجه شدند شرور منطقه فلاح به نام علي سياه كه دو هفته پيش با گلوله پليس كشته شد از اعضاي اين باند بوده و با آنها همكاري مي كرده است.
تجسس هاي پليس از اعضاي اين باند همچنين فاش كرد اعضاي اين باند در يك مورد براي اينكه دختر جواني را وادار به همكاري كنند او را به مخفيگاهشان كشانده و مورد تعرض قرار دادند.
اشكان معروف به اشكان ياكوزا سردسته اين باند توزيع شيشه در تهران پيش از اين در ژاپن مرتكب اعمال مجرمانه شده و به دليل طرفداري از ياكوزاهاي ژاپن به اين اسم معروف شده بود.
تا كنون ۲۴نفر از اعضاي اين باند دستگير شده اند. همچنين تاكنون بيش از ۱۰اسلحه از مخفيگاه متهمان جمع آوري شده است كه اعضاي اين گروه تبهكار در سرقت ماشين، تسويه حساب هاي داخلي، مجروح كردن رقيب هاي خود و گروگانگيري از آنها استفاده مي كردند.
اين متهمان ماده مخدر شيشه را از كشور هاي ديگر وارد كرده و در سطح شهر تهران توزيع مي كردند كه در بعضي موارد، متهمان به مشتريان خود قرصهاي تقلبي داده بودند كه باعث شده بود، تعدادي از آنها راهي بيمارستان شوند.

قتل در خانه مجردي
گروه حوادث: جسد يك پسر جوان در منزل مجردي اش واقع در شرق تهران كشف شد.
به گزارش خبرنگار ما، حدود ساعت ۲۰ روز پنجشنبه يك اكيپ از مأموران كلانتري ۱۲۸ منطقه تهران نو به خيابان صفاي شرقي واقع در حوالي ميدان امام حسين رسيدند. اهالي محل به دليل پخش شدن بوي تعفن شديد از يكي از آپارتمان هاي آن محل پليس را در جريان قرار داده بودند. با دستور بازپرس كشيك ويژه قتل، پليس در منزل را گشوده و وارد خانه شد.
در بررسي اوليه از خانه، مأموران با جسد يك پسر جوان كه با فشار طناب به دور گردنش به قتل رسيده بود مواجه شدند.
مراتب به اطلاع پليس آگاهي رسيد. در تحقيقات اوليه معلوم شد كه مقتول محمدعلي نام دارد و از چندي پيش به همراه دوستش در آن خانه زندگي مي كردند.
از زمان وقوع اين جنايت ۴۸ ساعت مي گذشت و اهالي دو روز بود كه هم خانه اي محمدعلي را نيز نديده بودند.
جسد محمدعلي به پزشكي قانوني انتقال يافت. تحقيقات پليس براي كشف راز اين جنايت در اداره دهم آگاهي مركز زير نظر بازپرس حسيني ادامه خواهد يافت.

كاهش انگيزه هاي بزهكارانه در ماه رمضان
ايسنا: با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان و تحت تاثير قرار گرفتن روابط اجتماعي افراد در فضاي معنوي، رعايت احكام ديني و عمل به اعتقادات و باورهاي مذهبي، انتظار كاهش وقوع جرايم به طرز محسوسي افزايش مي يابد، به طوري كه آمار تعداد مراجعان اعم از شاكيان و متهماني كه در راهروهاي دادسراي ويژه رسيدگي به جرايم اطفال و يا دادسراي ويژه امور جنايي و... در انتظار رسيدگي به پرونده هاي خود نشسته اند، از يك سو و از سوي ديگر تعديل مأموريت هاي انتظامي مؤيد اين نكته است.
آمارهاي ارائه شده از سوي مراجع قضايي حاكي از آن است كه در ماه رمضان ارتكاب به جرم در ميان مجرمان غيرحرفه اي كه به طور سهوي يا اتفاقي مرتكب عمل خلاف مي شوند، به شدت كاهش مي يابد، به طوري كه به حداقل رسيدن وقوع جرايمي همچون نزاع، چاقوكشي، مصرف مشروبات الكلي، مزاحمت نواميس و جرايم منافي عفت عمومي از سطح محله ها و حتي برخي نقاط آلوده حاشيه كلان شهرها در اين ايام غيرقابل انكار است.
به اعتقاد كارشناسان اجتماعي، يكي ازعوامل مؤثر بازدارنده جرم زايي در ماه هاي معنوي، پر رنگ شدن گرايشات مذهبي در افراد، فشار افكار عمومي در پي افزايش ميزان تنفر از هنجارشكنان امنيت اجتماعي و ترس مجرمان از اعمال مجازات هاي سنگين تر است.
به گفته مجيد متين راسخ، بازپرس ويژه قتل دادسراي امور جنايي تهران، در حالي كه آمار جرايم در حوزه مفاسد اجتماعي در ماه رمضان گذشته، با كاهش ۵۰ درصدي مواجه بود اما با توجه به اين كه عقايد مذهبي در مجرمان حرفه اي كمرنگ تر بوده، تنها به واسطه ترس از گرفتار شدن، خطوط قرمز را جدي تر تلقي كرده و از اين رو براي در امان ماندن از جو حاكم بر افكار عمومي، اغلب پنهاني تر از سابق و به شكل غيرعلني مرتكب جرم مي شوند.
با وجود افزايش قابل توجه جنبه هاي خود نظارتي افراد در ايام مذهبي، وقوع جرايمي همچون قتل با آمارهاي متغيري روبه رو بوده است، چرا كه بر اساس آمارهاي موجود، طي ماه رمضان سال گذشته، ۱۱ فقره قتل در شهر تهران رخ داده و اين در حاليست كه مقايسه آماري با سال پيش از آن، حاكي از وقوع تنها ۴ فقره قتل است. اگر چه اين آمارها حكايت از آن دارد كه دين گرايي و پايبندي به ارزشهاي مذهبي در كاهش وقوع جرايم و بالعكس فاصله گرفتن از فضاي معنوي در رشد آن اثر مستقيم دارد، اما مواجه شدن با اين مساله كه چرا نقش ارزشهاي ديني در ديگر ماه هاي سال تا اين حد مؤثر نبوده، از سؤالات پيش روي تحليلگران آسيب هاي اجتماعي و انديشمندان مذهبي در حوزه شناسايي زمينه هاي جرم زايي و عوامل كاهش بزه است.
دكتر گلچين، جامعه شناس و عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي در پاسخ به اين پرسش كه تا چه حدي پايبندي ديني در ايام خاص مي تواند منجر به كاهش آمار وقوع جرايم شود ؟ به عوامل ساختاري، ذهني و رواني حاكم بر زندگي افراد اشاره كرده و مي گويد: وابستگي وقوع جرايم به پيش نيازهايي همچون وضعيت سياسي و اقتصادي، بالا بودن ميزان مشروعيت مقررات و قوانين و ايجاد فضاي اعتماد سازي با رفتار و عملكرد صحيح در سير جريان اجتماعي شدن افراد است. اين در حاليست كه شرايط اقليمي محيطي بنا بر گرم و سرد بودن فصل سال، جغرافياي مكان سكونت، پايگاه اقتصادي افراد در زندگي اجتماعي و شرايط نظارت بر حفظ و برقراري انضباط و امنيت اجتماعي نيز به عنوان اصلي ترين مؤلفه در بررسي زمينه هاي شكل گيري جرايم است.
وي معنويت گرايي را عنصر اصلي انسجام دروني در راستاي كاهش آسيب هاي اجتماعي برمي شمرد و اظهار مي كند: مردم در ماه رمضان به نوعي معنويت گرايي همراه با رياضت، خويشتن داري و يا كنترل دروني روي مي آورند كه ناشي از فضاي حاكم بر جامعه و باورهاي مذهبي است، به طوري كه زمينه هاي تجمل گرايي، رفاه طلبي و فاصله طبقاتي به عنوان انگيزه هاي پيدايش جرم كاهش مي يابد.
اين جامعه شناس، يكي از تأثيرگذارترين بركات ماه مبارك رمضان را اثرپذيري جامعه از شرايط روزه داري در اين ماه عنوان و تصريح مي كند: عدم ارتكاب جرم در ماه رمضان لزوما به معناي رسيدن به سطح بالاي معنويت نيست، چرا كه تغييرات جسمي و فيزيكي فرد در اين ايام و تكيه بر ايجاد اصلاح به جاي پرخاشگري و خشونت، امكان بروز انگيزه هاي ارتكاب به جرايم را كاهش مي دهد.
دكتر گلچين در ادامه حرمت گزاري به ارزش هاي ديني و اجتماعي در ماه هاي معنوي همچون محرم و رمضان كه از گذشته در اين دسته از هنجارشكنان شكل گرفته و تا امروز نيز توسط آنها اعمال مي شود را از ديگر عوامل قابل توجه كاهش ميزان وقوع جرايم در اين دوره زماني دانسته و هشدار مي دهد: اين روند در كلان شهرها به دليل افزايش مهاجرت، ضعف سنت ها و عدم انتقال صحيح ارزشها از سوي مهاجراني كه از سوي سيستم هاي نظارتي تحت نظر و مراقبت قرار نگرفته اند، رو به كاهش است.

سارق مسلح مطب پزشكان بازداشت شد
گروه حوادث: سارق مسلح مطب پزشكان در بلوار كشاورز شامگاه چهارشنبه در حين سرقت دستگير شد.
به گزارش خبرنگار ما، ساعت ۲۰و ۳۰ دقيقه چهارشنبه مردي در تماس با پليس ادعا كرد كه سارق مسلحي را هنگام سرقت از مطبي در ساختمان پزشكان در بلوار كشاورز دستگير كرده  است.
پس از اطلاع گروهي از ماموران كلانتري ۱۴۸ انقلاب در محل حاضر شده و در تحقيقات متوجه شدند، سارق مسلح دقايقي قبل با مراجعه به مطب با تهديد اسلحه قصد سرقت داشته كه از سوي دو منشي مطب دستگير شده بود.
متهم پس از دستگيري در بازجويي ها گفت: اسلحه را دو ماه پيش به قيمت ۶۰ هزار تومان خريدم و در خانه اي در شهريار مخفي كرده بودم. دو روز اين مطب را زير نظر داشتم و ساعت ۸ شب وارد مطب شدم. دو بيمار آنجا بودند، با تهديد اسلحه از آنها خواستم هر چه پول دارند به من بدهند كه از سوي دو منشي مطب دستگير شدم. متهم همچنين اعتراف كرد، چندي پيش از مطبي در مقابل ساختمان پزشكان با تهديد اسلحه ۵۰۰ هزار تومان سرقت كرده است. متهم در بازجويي ها مدعي شد به خاطر فقر مالي تصميم به سرقت از مطب پزشكان گرفته است.
متهم صبح پنجشنبه با قرار بازداشت براي تحقيقات بيشتر در اختيار ماموران پليس آگاهي تهران قرار گرفت.

درگيري در بازار تهران
گروه حوادث: درگيري در بازار تهران منجر به مجروحيت يك درجه دار نيروي انتظامي شد.
به گزارش خبرنگار ما، سرهنگ خوئيني ها معاونت آگاهي تهران به خبرنگار ما گفت: استوار يكم قهاري يكي از درجه داران كلانتري ۱۱۳ بازار صبح پنجشنبه با يكي از افراد بازار درگير شد كه در نهايت مرد مذكور با يك ضربه چاقو به ناحيه شكم استواريكم قهاري را مجروح كرد. مجروح بلافاصله به بيمارستان شماره ۲ ارتش انتقال يافت و تلاش براي بهبود جسماني وي توسط پزشكان آغاز شده است.» سرهنگ خوئيني ها در ادامه افزود: ضارب دستگير شده است و تحقيقات از وي در خصوص علت اين درگيري خونين ادامه دارد.

برداشت غيرقانوني عضو هيأت مديره شركت تعاوني از حساب اعضا
گروه حوادث: يك عضو هيات مديره شركت تعاوني در شيراز كه پس از جعل سند، ۲۰ ميليون تومان پول از حساب شركت برداشت كرده بود، به دام افتاد.
اواخر سال گذشته وكيل يك شركت تعاوني كارگران در شيراز عليه يكي از كارمندان مستعفي تعاوني به اتهام جعل سند طرح شكايت كرد.
براساس اظهارات اين فرد شركت تعاوني با هدف تامين نيازمندي هاي اعضا و پرداخت وام بدون بهره به كارگران، با ۸۰۶ عضو در ارديبهشت ۸۲ به ثبت رسيده است و بيژن به عنوان يكي از پنج عضو اصلي هيأت مديره شركت انتخاب شد. سپس او به عنوان مسئول رسيدگي به حساب هاي تعاوني منصوب گرديد و به مهر و دسته چك شركت دسترسي يافت.با بررسي هاي به عمل آمده مشخص شد كه اين فرد از دو شماره حساب متعلق به تعاوني در دو بانك مختلف، ۲۰ ميليون تومان برداشت كرده است.
براساس اين گزارش، متهم به اداره آگاهي شيراز فراخوانده شد و طي تحقيقات به جرم خود اعتراف كرد و خسارات وارده به شاكيان را نيز پرداخت كرد.

دستگيري قاتل يك خانواده
آسوشيتد پرس: پليس ايلينويز روز گذشته مردي را كه متهم به قتل رساندن يك نوزاد و سه تن از اعضاي خانواده وي است، بازداشت كرد.پليس ايلينويز زماني كه يكي از همسايگان منزل قرباني صداي شليك چندين گلوله را شنيده بود، به منزل فوق مراجعه كرده و با جسد يك نوزاد در رختخوابش و اجساد سه نفر ديگر روبه رو شد. به گفته يكي از شاهدان عيني متهم از پنجره شكسته حمام منزل مقتولان وارد ساختمان شده و با كمك اسلحه اي كه در اختيار داشته همگي ساكنان را به قتل رسانده است. تا كنون انگيزه وي از اين عمل مشخص نشده است.علاوه بر اين، مقامات پليس از افشاي نام وي نيز خودداري كرده اند.

متهم اعترافات خود را پس گرفت
آسوشيتد پرس: مردي كه به قتل مادري به همراه كودك چهار ساله اش در يكي از خيابانهاي نيويورك اعتراف كرده بود، روز گذشته در حضور خبرنگاران اعترافات خود را پس گرفته و اعلام كرد كه هرگز مرتكب چنين جنايتي نشده است.سزار آسكارونس روز گذشته در جمع خبرنگاران بدون اشاره به چند و چون ماجرا تنها به گفتن يك جمله «من هيچ اعترافي نكردم» اكتفا كرد. وي در پاسخ به سئوالي مبني بر انجام اين قتل ها توسط وي، تنها سرش را تكان داده و هيچ تاييد يا تكذيبي نكرد. وي در حال حاضر به اتهام قتل مونيكا ۲۶ ساله و والري ۴ ساله در زندان ايالتي به سر مي برد. دادستان پرونده با رد ادعاي جديد متهم اعلام كرد كه وي در نواري صوتي به گناه خود اعتراف كرده است و علاوه بر اين دست نوشته اعترافات وي نيز وجود دارد.

دعواي دوكودك ۶ ساله را پليس خاتمه داد
آسوشيتد پرس: والدين دو كودك ۶ ساله آمريكايي با ديدن صحنه نزاع فرزندانشان براي پستانك، پليس را خبر كردند. دو كودك ۶ ساله كه در همسايگي يكديگر در ماساچوست آمريكا در حال بازي كردن بودند ناگهان پستانكي را در حياط منزلشان يافتند كه هر كدام از آنها مدعي مالكيت پستانك شدند و هنگامي كه ديدند به توافق نمي رسند با مشت از همديگر پذيرايي كردند.مادر يكي از اين دو كودك سريعا با پليس تماس گرفت و موضوع را اطلاع داد كه با رسيدن پليس و تنظيم يك گزارش و صحبت با اين دو مادر موضوع دعواي كودكانه حل و فصل شد.گفتني است كه پليس، اين موضوع را بسيار جالب خواند واعلام كرد كه تا كنون شاهد شكايتي اين چنيني بر سر پستانك نبوده است و معمولا دعواي بچه ها بر سر چنين مسايلي به وسيله والدينشان حل مي شود.

صيد از صياد سوئديش انتقام گرفت
رويترز: يك مرد سوئدي حين شكار با افتادن غاز زخمي روي سرش بيهوش شد. ماجرا از اين قرار بود كه پسر اين شكارچي، غاز در حال پروازي رابا شليك گلوله زخمي مي كند.اين غاز كه حدود شش كيلوگرم وزن داشت با سرعت از ارتفاع حدود دو متري روي سر پدر اين شكارچي سقوط مي كند و او را دو روز به اغما مي برد.اين مرد پس از اينكه به هوش آمد گفت: وقتي غاز داشت روي سرم سقوط مي كرد احساس كردم مي خواهد انتقام بگيرد.

دستگيري نوجوان استراليايي به اتهام سرقت مسلحانه
استراليا: يك نوجوان ۱۴ ساله استراليايي به اتهام سرقت مسلحانه و ضرب و جرح دو افسر پليس دستگير شد. بر اساس اين گزارش، متهم نوجوان با در دست داشتن يك چاقو وارد فروشگاه شد و زماني كه تقاضاي مغازه دار مبني بر ترك اين محل را ديد او را با ضربات چاقو مجروح كرد و سپس به همين ترتيب دو مامور پليس را كه قصد دستگيري او را داشتند مضروب كرد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |