شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۹ - Oct 8, 2005
گفتگوي خبرگزاري دانشجويان با سفيران آلمان، انگليس و فرانسه
پيش شرط جديدي براي مذاكرات نداريم
ايسنا: سفيران سه كشور اروپايي تصريح كردند كه خواستار ازسرگيري مذاكرات با ايران بدون هيچ پيش شرط جديدي و براساس توافقات پيشين هستند.
سفيران سه كشور اروپايي در تهران در نشستي مشترك با خبرگزاري دانشجويان ايران ابراز داشتند كه هيچ ضرب الاجلي در قطعنامه اخير شوراي حكام براي تهران تعيين نشده است و حتي بهتر است كه تا اجلاس آتي شوراي حكام در اواسط ماه نوامبر كه دو ماه زمان پيش روست، طرف ها گرد هم بيايند و مسايل را حل كنند.
برنار پولتي، سفير فرانسه در تهران كه ميزباني اين نشست مشترك را بر عهده داشت با ابراز اين كه ميان سه كشور اروپايي در عرصه هاي مختلف همبستگي وجود دارد، افزود: همان گونه كه مي دانيد ما درخصوص مسايل مهم به ويژه موضوع هسته اي ايران، كاملا متحد و حامي يكديگر هستيم.سفير آلمان در پاسخ به اين سئوال كه چرا اروپا مواضع خود را از آمريكا جدا نمي كند گفت: ابتكار سه كشور اروپايي بر مبناي ابتكار خود ما و در راستاي سياست هاي مان انجام شد كه كاملا با آمريكا متفاوت بود.
سياست آمريكا پس از افشاي ۲۰ سال سياست پنهان كاري طرف ايراني اين بود كه ايران را مستقيما به شوراي امنيت ببرد؛ وضعيت دشواري براي ايران پيش آمده بود و احتمال ارجاع اش به شوراي امنيت براي اعمال برخي تحريم ها نيز وجود داشت.
ابتكار سه كشور اروپايي به مذاكره ميان دو طرف ايراني و اروپايي انجاميد، پس با شما در اين كه ما نيز هم جهت با آمريكا عمل مي كنيم؛ مخالف هستم.
سفير فرانسه در اين گفتگو تصريح كرد: هيچ كس حق ايران يا هيچ كشوري را بر اساس معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي براي داشتن صنعت انرژي هسته اي مورد ترديد قرار نمي دهد.اين حق ايران تحت NPT مستلزم برخي الزامات است كه مهمترين آن تضمين آژانس با بازرسي هايش بر اين نكته است كه اين برنامه ها منحصرا اهداف صلح آميز را دنبال مي كنند.اروپايي ها نيز هيچ مخالفتي با ايران براي توسعه فن آوري صلح آميز هسته اي اش ندارند و ما فكر مي كنيم ايران بايد اين برنامه برق هسته اي صلح آميز را داشته باشد و از توسعه آن نيز حمايت مي كنيم.سه كشور اروپايي در پيشنهاد ماه اوت شان حمايت كامل و حاوي جزئيات خود را از برنامه صلح آميز هسته اي ايران در چارچوب توافق بلندمدت اعلام كردند.
اما ايران اگرچه NPT را امضا كرده بود، اما برنامه هاي مخفي را نيز براي غني سازي، فرآوري و رآكتور آب سنگين پيگيري مي كرد. ريچارد دالتون سفير انگليس نيز در اين گفتگو اظهار داشت: برنامه هسته اي ايران مي تواند قابليت انحراف به سوي برنامه تسليحاتي را داشته باشد و همانگونه كه همكارانم گفتند سابقه  ايران  در پنهان كاري به نگراني هايي مشخص انجاميده است. نكته من آن است كه پيشرفت خوبي در رسيدگي به اين نگراني ها از طريق اجرايي كردن پروتكل الحاقي حاصل شده است. سه كشور اروپايي به ايران اعلام مي كنند كه اين رويكرد همچنان معتبر است و در راستاي توسعه منافع ايران و حق قانوني اين كشور براي بهره برداري از صنعت هسته اي مي باشد. آنچه از اظهارات ايراني ها حس مي كنم آن است كه تعليق پروتكل الحاقي نوعي تنبيه براي سه كشور اروپايي و ديگر كشورهايي است كه برنامه هاي تان را مورد سئوال قرار مي دهند. اما واقعيت اين است كه ايران چنانچه پروتكل الحاقي را به حال تعليق درآورد، بيشترين لطمه را خواهد ديد.بدون داشتن سطح دسترسي براي آژانس بين المللي انرژي اتمي كه در پروتكل الحاقي لحاظ شده است، هيچ فرصتي براي حل مسائل باقيمانده هسته اي ايران نخواهند ماند.سفير آلمان هم در اين نشست گفت: ايجاد اعتماد بسيار مهم است و مهمتر آنكه نبايد گامي را برداشت كه موجب تحليل رفتن اين اعتماد بشود.بنابراين ما آمادگي داريم اين روند را ادامه دهيم و در قطعنامه وين نيز بر تداوم مذاكرات تأكيد شده بود. در اصل، هدف ما آن است كه حتي اگر به نيويورك هم برويم بحث اعمال تحريم مطرح نشود؛ چراكه ما بيشتر مي خواستيم كه بر تداوم مذاكرات تأكيد شود.حال برخي از شركاي ما گفته اند كه در حال حاضر اين تأكيد را نداشته باشيد و در چارچوب هاي موجود به اين مسأله دست يابيم.ما آمادگي داريم و تا اجلاس آتي شوراي حكام در اواسط ماه نوامبر دو ماه زمان پيش رو داريم، هيچ ضرب الاجلي در ميان نيست؛ اما فكر مي كنم استفاده از اين زمان و جمع شدن د ور يكديگر بسيار مفيد خواهد بود. سفير فرانسه تصريح كرد: برخي اوقات در مطبوعات مي خوانيم كه براي تداوم مذاكرات نبايد هيچ پيش شرط يا شرط جديدي مطرح شود؛ من مي گويم كه براي ادامه مذاكرات در چارچوب توافق پاريس، ما هيچ شرط جديدي را وضع نمي كنيم؛ آنچه ما مي خواهيم بازگشت به توافق پاريس و مقدمات آن است.توافق پاريس هنوز معتبر است.بر اساس آن، ايران به صورت يك جانبه تصميم گرفت براي اعتمادسازي تمام فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم را براي دوره مذاكرات به حالت تعليق درآورد، پس اگر تعليق نباشد، مذاكراتي هم در ميان نخواهد بود.

مجلس طرح ساماندهي مد و لباس
را به زودي بررسي مي كند
گروه اجتماعي: عضو كميسيون فرهنگي مجلس گفت: قرار است شور دوم طرح ساماندهي مد و لباس با امضاء ۵۰ نماينده در اولويت كار مجلس قرار گرفته و به زودي در صحن علني مجلس بررسي  شود.
فاطمه آليا در گفتگو با خبرنگار فارس با بيان اينكه طرح مذكور علاوه بر تصويب در كميسيون فرهنگي، هفته گذشته در كميسيون صنايع و معادن مجلس هم تصويب شد، اظهار داشت: اين طرح هم اكنون در كميسيون اجتماعي مجلس در حال بررسي است كه به زودي در صحن علني مجلس مطرح خواهد شد.
وي حمايت از بخش خصوصي براي ساماندهي مد و لباس و عرضه مدهاي متنوع و مطابق با سلايق مختلف با قيمت مقرون به صرفه را از اهداف اين طرح دانست و گفت: براساس اين طرح، كميته اي ۹ نفره اي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با محوريت اين وزارتخانه با حضور ۲ نماينده از اصناف مرتبط، يك نفر از انجمن طراحان پارچه و لباس، يك نفر نماينده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، صدا و سيما، وزارت بازرگاني، سازمان مديريت و برنامه ريزي، وزارت صنايع و معادن و يك نفر از كميسيون فرهنگي تشكيل  دهد.
عضو فراكسيون اكثريت مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه نگاه حاكم بر اين طرح فرهنگي و ايجابي است و با اشاره به موادي از اين طرح تصريح كرد: بر اساس اين طرح جشنواره هاي ملي، منطقه اي و بين المللي در زمينه ارائه مد و طراحي برگزار مي شود.
همچنين با حمايت هاي وزارت بازرگاني و وزارت صنايع جشنواره هاي كشوري هم برگزار مي شود تا بين طراحاني كه طرحهاي خودشان را براساس فرهنگ و هويت ايراني و اسلامي ارائه مي دهند، رقابت پيدا شود.
آليا با بيان اينكه براساس اين طرح بانكها در ارائه تسهيلات طراحان را در اولويت قرار مي دهند، تصريح كرد: براي حمايت از توليدات داخلي و رشد اقتصاد ملي، تعرفه گمركي براي اجناس وارداتي به گونه اي بسته مي شود كه پوشاك وارداتي به بازار داخلي ما ضربه نزند و ما از توليدكنندگان داخلي به خوبي حمايت كنيم.
وي با بيان اينكه طبق اين طرح صنعت توليد رونق پيدا مي كند، افزود: صنعت، دانشگاه و توليدي ها در زمينه پوشاك ارتباط منطقي با هم پيدا مي كنند و زمينه ساماندهي مد و لباس كه از مطالبات اصلي مردم در تهران و شهرستانهاي مختلف است، فراهم مي آيد.
لباس جوان ايراني را
نمي توان مانند گذشته طراحي كرد
از سوي ديگر در نشست اعضاي انجمن طراحان لباس و پارچه ايران و جمعي از صاحبان صنايع و وزارت صنايع و معادن، مديرعامل كارخانجات چرم مشهد پيرامون توجه به فرهنگ ايراني در طراحي لباس و پوشاك كشور گفت: ما نمي توانيم لباس جوان ايراني را همچون جوان هزار سال پيش طراحي كنيم؛ چرا كه اين جوان در معرض اينترنت، ماهواره و سفرهاي خارج از كشور قرار دارد، بنابراين بايد اجازه دهيم كه طراح ايراني جوان ايراني را ارضاء كند.
به گزارش ايسنا، مهندس حميدي، مديرعامل كارخانه چرم مشهد در نشست اين انجمن با مسؤولان و صاحبان صنايع با اشاره به ضرورت نگرش به طرح و رنگ مد در چارچوب فرهنگ ايراني گفت: فراموش كردن اين مقوله در چند سال گذشته لطمات فراواني به ما وارد كرده و باعث شده كه محصولات كم ارزش چيني از طريق تجار و گمرك هاي نامرئي و قاچاق وارد كشور شود كه اگر زودتر به فكر علاج نباشيم، فردا دير خواهد بود.
به گزارش ايسنا، حميدي با بيان اين كه يكهزار و ۱۰۳ واحد پوشاك در كشور وجود دارد، افزود: اگر ۲۰ يا ۵۰ درصد اين شركت ها به استخدام طراحان بپردازند ۲۰۰ تا ۵۰۰ طراح در اين شركت ها مشغول به فعاليت خواهند شد.مديركل كارخانجات چرم مشهد تصريح كرد: متاسفانه ما بهترين سال هاي عمر جوانان را گرفته و با صرف پول براي ادامه تحصيل آنها، فارغ التحصيلاني تربيت مي كنيم كه نمي توانند در رشته تخصصي خود كار كنند.
به گزارش ايسنا، همچنين مهندس هاكوپيان، رئيس هيأت مديره انجمن طراحان لباس و پارچه ايران و مديرعامل واحد صنعتي هاكوپيان گفت: در كشور ما طراحان پوشاك و پارچه به عنوان افرادي كه مروج فرهنگ ابتذال هستند معرفي مي شوند و هر گاه صحبت از لباس ملي مي شود به جاي ايجاد نگرش به ريشه هاي فرهنگي، يونيفرم لباس چيني دوران «مائو» به علت نبود آگاهي در ذهن ايجاد مي شود.
به گزارش ايسنا، مهندس هاكوپيان با بيان اين كه صنعت پوشاك در سند چشم انداز بيست ساله نظام در اولويت قرار گرفته است، اظهار كرد: انجمن طراحان لباس و پوشاك براين است كه در دنياي امروز نيروي انساني اساس توسعه است، بنابراين مسؤولان بايد بدانند كه طراحي لباس جنبه فرهنگي و هنري داشته و آنها بايد بدون هر گونه تنگ نظري فضاي لازم براي گسترش آن را ايجاد كنند.
رئيس هيأت مديره انجمن طراحان لباس و پارچه ايران تصريح كرد: با توجه كافي به اين بخش مي توانيم در بعد اشتغالزايي كه دغدغه اصلي مسؤولان نظام است گام موثري برداشته و در بعد اقتصادي به تحقق نقش خود در سند چشم انداز بيست ساله نظام بپردازيم.
به گزارش ايسنا، همچنين مهندس نصراللهي، مديركل صنايع و نساجي وزارت صنايع و معادن نيز در اين نشست بيان كرد: تا زماني كه به بحث طراحي لباس و پارچه توجه نشود صنعت نساجي قادر به تكميل زنجيره توليد خود نخواهد بود، اين در حاليست كه ما در برخي از كارخانه ها به كپي برداري رسيده ايم كه اين روش شايد تنها تا برهه اي از زمان جوابگو باشد.

انتصاب ۷ معاون دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي
فارس: دبير كميته سياست گذاري و تبليغات دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي از انتصاب علي شمخاني، عبدالرضا رحماني فضلي، سيد علي حسين تاش، محمد منفرد، محمد جعفري، محمد نهاونديان و جواد وعيدي به عنوان معاونان دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي خبر داد. علي آقامحمدي در خصوص آخرين تغييرات در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي گفت: آقايان حسين تاش معاونت راهبردي، منفرد معاونت سياسي و سياست خارجي، محمد جعفري معاونت امنيت داخلي، نهاونديان معاونت اقتصادي، علي شمخاني معاونت دفاعي، رحماني فضلي معاونت فرهنگي و تبليغات و وعيدي به معاونت امور بين الملل و سازمان هاي بين المللي و آژانس دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، منصوب شده اند. دبير كميته سياست گذاري و تبليغات شوراي عالي امنيت ملي در خصوص سياست دولت جديد در نگاه موسوم به «شرق» اظهار داشت: نگاه ايران به جنوب از اول بوده و آنچه كه اكنون به تعبير نگاه به شرق مطرح است، در حقيقت نگاه به جنوب يعني همان كشورهايي كه جزو قدرت هاي برتر جهاني محسوب نمي شوند ولي همكاري اشان با ايران مي تواند قدرت جهاني را سازمان دهد. آقا محمدي اضافه كرد: آنچه كه سياست ايران در مورد كشورهاي غير متعهد بوده و هست در راستاي تقويت اين ايده است. وي بيان داشت: نگاه ما به كشورهاي جنوب نه مقطعي بلكه استمراري است و در طول بعد از پيروزي انقلاب تاكنون با اين كشورها همكاري هاي زيادي داشتيم. دبير كميته سياست گذاري و تبليغات شوراي عالي امنيت ملي درخصوص درخواست اخير چند كشور اروپايي براي ورود به مذاكرات هسته اي كشورمان، نيز گفت: طبيعتاً استراتژي ما مذاكره است و پيشنهادها را با ديد مثبت بررسي مي كنيم.

پاسخ سخنگوي قوه قضائيه به اتهامات كانادا عليه ايران
ايسنا:سخنگوي قوه  قضاييه و وزير دادگستري اقدامات كانادا را در جهت مخدوش كردن وجهه  نظام مردم سالار ايران محكوم  كرد و گفت: به آنها هشدار مي دهيم كه به گونه اي رفتار نكنيد كه سابقه  شما در تاريخ تاريك تر  شود. جمال كريمي راد با اشاره به اظهارات وزير امور خارجه   كانادا درخصوص نقض حقوق بشر در ايران اظهار داشت: اين گونه اظهارات وزارت امور خارجه كانادا تازگي ندارد.از ابتداي انقلاب تاكنون استكبار جهاني و همراهانش مدام در جهت مخدوش كردن سيماي نوراني جمهوري اسلامي ايران با بهانه گيري هاي واهي اقدام كرده اند.وي تصريح كرد: هرگاه كه كشورهايي مانند كانادا و آمريكا و ديگران مستمسكي ندارند، به تنها چيزي كه متوسل مي شوند بحث حقوق بشر است. ما در دو سال گذشته شاهد چنين پيشنهادها و مصوباتي در مجمع عمومي ازسوي كانادا و ديگر كشورها عليه ايران بوديم.
گفتني است، خبرگزاري رويتر روز گذشته به نقل از وزير امور خارجه كانادا با متهم كردن ايران به نقض حقوق بشر گزارش داد كه اتاوا به زودي قطعنامه اي را درباره  نقض حقوق بشر در ايران به سازمان ملل ارائه مي كند.پير پتيگرو، وزير امور خارجه ي كانادا با صدور بيانيه اي مدعي شد: ايران الزامات بين المللي اش در زمينه  حقوق بشر را برآورده نكرده و خود را با قطعنامه هاي پيشين سازمان ملل در اين باره وفق نداده است.

توكلي : داشتن دو مسئوليت به لحاظ قانوني اشكال دارد
ايسنا: احمد توكلي در پاسخ به پرسشي درباره طرح استفساريه اي كه درخصوص دوشغله بودن اعضاي شوراي شهر گفت: جمع داشتن دو مسئوليت به لحاظ قانوني اشكال قانوني دارد و فكر مي كنم خود دولت بررسي حقوقي خواهد كرد و نتيجه آن نيز انشاء الله اعلام مي شود. رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: تا آنجا كه ما بررسي كرده ايم عضويت در شوراي شهر شغل محسوب نمي شود و آن را تقديم رئيس مجلس كرده ايم، ولي جمع دو مسئوليت اشكال قانوني دارد.

سولانا احتمالاً از حضور در مذاكرات هسته اي
ايران كنار گذاشته مي شود
ايسنا:احتمال كنار گذاشته شدن رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا از مذاكرات هسته اي با ايران وجود دارد. يك مقام آگاه نزديك به تيم مذاكره كننده هسته اي كه خواست نامش ذكر نشود، گفت: قرار است در مذاكرات اتمي ايران و اتحاديه اروپا كه در آينده نزديك برگزار مي گردد، از خاوير سولانا براي حضور در اين مذاكرات دعوت نشود.
اين مقام آگاه مواضع فرصت طلبانه و با اغراض سياسي و منفي وي را عامل انزواي اين مقام اروپايي دانست.پيشتر در خبرها آمده بود كه دكتر ظريف نيز از عضويت تيم مذاكره كننده ايران كناره گيري كرده است.

روسيه به گفت وگوهاي هسته اي اروپا با ايران نمي پيوندد
مهر: سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه اظهار داشت كه كشورش به گفتگوهاي هسته اي ايران با اروپا نخواهد پيوست. به گزارش آسوشيتدپرس، لاوروف در جمع خبرنگاران گفت:  به علت روابط روسيه با سه كشور اروپايي، مسكو به دنبال تغييراتي در اين روابط نيست و نيازي به آن هم نيست. وي اظهارداشت: از همان ابتداي گفتگوهاي بين سه كشور اروپايي با ايران، روسيه به صورت تنگاتنگي در اين روند با آنان همكاري و تعامل داشته و اكنون نيز اين همكاري ها ادامه دارد. وزير امور خارجه روسيه افزود:ما آماده مشاركت در اين روند هستيم و آماده ايم تا به طور موازي كار كنيم و به نتيجه اي دست يابيم كه به نفع همه باشد. البرادعي نيز گفت: من درصددم تا سيستمي را براي تضمين استفاده صلح آميز از انرژي اتمي و كاهش استفاده نادرست از آن ايجاد كنم.

گزارش مشروح ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي ارائه نشد
فارس: با وجود وعده ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي درمورد ارائه گزارش كامل عملكرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي تا دوازدهم مهرماه، اين گزارش ارائه نشد.
عبدالرضا ايزدپناه سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي هفته گذشته به خبرنگاران گفت: در كميته اطلاع رساني ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي مقرر شده است كه اطلاع رساني درمورد عملكرد چهارساله ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي در سه مقطع انجام گيرد كه يك مقطع آن اطلاع رساني شد و دو مقطع ديگر باقيمانده كه در آينده نزديك اطلاع رساني خواهد شد.
وي با بيان اين كه گزارش ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي يك كارنامه عظيمي است و نمي توان در جلسات و مصاحبه هاي اينچنيني به اطلاع مردم رساند، اظهار داشت: اين گزارش بيش از چند هزار صفحه ضمايم دارد و انشاء الله گزارش مفصل آن دهم الي دوازدهم مهر ماه در پايگاه اطلاع رساني قسط به اطلاع عموم مردم خواهد رسيد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |