شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۹ - Oct 8, 2005
روزه خود را سالم و بهداشتي بگشاييد
يك افطاري خوب
زولبيا و باميه خوشمزه است. ولي به جاي آن خرما بخوريد بهتر است
يادتان نرود خوردن مواد كافئين دار مثل چاي و قهوه و نوشابه هاي گازدار اصلا خوب نيست
004059.jpg
گروه دانش و فناوري- سيدمحمد ابوترابي: در ساعات پاياني روز، خصوصا پيش از افطار، آب، املاح و انرژي بدن كاهش يافته است و فرد، ضعيف و بي حال مي شود. بهترين كار اين است كه هر چه را از دست رفته است جايگزين كنيم. اما چگونه اين كار را كنيم تا مشكلي ايجاد نشود؟ اغلب پس از باز كردن روزه ، اشتها زياد است و بهتر است تنها روزه را باز كنيد و 2 تا۳ ساعت پس از افطار غذا بخوريد.
چگونه درست افطار كنيم؟
بهتر است، با آب گرم يا چاي كم رنگ يا شير گرم و قندهاي طبيعي مثل خرما يا كشمش يا عسل روزه خود را باز كنيد.
اول افطار، آب سرد يا نوشابه گازدار نخوريد. بقيه اوقات هم هر چه كمتر نوشابه گازدار بخوريد بهتر است.
خوب است وقت افطار، برعكس سحر، كربوهيدرات هاي ساده بخوريد كه زودجذب هستند. چيزهايي مثل فرني يا شيربرنج اين كـربوهيـــدرات ها را دارنـد.
زولبيا و باميه كم تر بخوريد. روغن و قند اين شيريني ها چندان مناسب نيست. در عوض خرما بخوريد. خرما منبع بسيار خوب قند، فيبر، كربوهيدرات، پتاسيم و منيزيم است و در متون مذهبي هم به عنوان يك ماده مغذي براي افطار توصيه شده است. با مصرف خرما، ويتامين و نمك مورد نياز بدن كه طي ساعات روزه داري از دست رفته، و نيز انرژي مورد نياز بدن تأمين مي شود . قند موجود در خرما هم زيان قند موجود در شيريني ها را ندارد.
نان و پنير و سبزي به عنوان مواد غذايي اصلي در هنگام افطار بسيار توصيه شده است.
بهتر است غذاهاي سرخ كرده، پر ادويه و بسيار شيرين نخوريد. اين غذاها باعث سوزش سر دل، سوءهاضمه و افزايش وزن مي شوند.
وقت افطار غذاهاي سنگين،
دير هضم و پرچرب نظير حليم و آش با روغن زياد نخوريد. اين غذاها هم مشكلات گوارشي ايجاد مي كنند، و هم تا سحر در دستگاه گوارش باقي مي مانند و نمي گذارند وقت سحر درست و راحت غذا بخوريد.
اگــر در طــول روزه داري احســاس مي كنيــد سـر دلتان سنگين است و مي سوزد
يا اگر دهانتان ترش مي شود، بايد غذاهاي پر فيبر مثل نان گندم سبوس دار، سبزي، حبوبات و ميوه بخوريد. اين موادغذايي به حركات دستگاه گوارش و هضم غذا كمك مي كنند.
سبزي را وقت افطار بخوريد. اگر سحر سبزي بخوريد در طول روز تشــنه مي شــويد.
علاوه بر ميوه فصل مي توانيد گوجه فرنگي و خيسانده برگه ها مثل آلو، زردآلو و انجير هم بخوريد.
از افطار تا سحر
نوشيدن آب و مايعات به خصوص آب ميوه ها در فاصله افطار تا سحر بسيار خوب است و باعث جبران كمبود آب و املاح از دست رفته در طول روزه داري مي شود و دستگاه گوارش را نيز سم زدايي مي كند. يادتان نرود خوردن مواد كافئين دار مثل چاي و قهوه و نوشابه هاي گازدار اصلا خوب نيست.
اگر در ماه رمضان دچار يبوست مي شويد، علاوه بر ميوه زياد ، خورش هاي ملين مثل خورش آلو و سبزي بخوريد.
سالاد بدون پياز، مكمل خوبي براي غذاها در ماه رمضان است.
سعي كنيد بعد از شام حتما ميوه بخوريد.

سرور دانشگاه جورجيا هك شد
004080.jpg
گروه دانش و فناوري محمدتقي رسولي دينان: هكرها در آخرين روز ماه سپتامبر موفق به هك كردن سرور اطلاعات پرسنلي دانشگاه جورجياي آمريكا شدند. طي اين عمليات، اطلاعات مربوط به 1600 كارمند دانشگاه به سرقت رفته است كه از جمله آن ها شماره امنيت ملي كارمندان بوده است. مسؤولان دانشگاه اعتقاد دارند كه اين عمليات ، خارج از كشور آمريكا انجام شده است ولي طي اين عمليات اطلاعات مربوط به كارت هاي اعتباري كارمندان به سرقت نرفته است.
اين سرقت به اطلاع تمام كارمندان كه احتمال مي رود اطلاعات آن ها به سرقت رفته، رسانده شده است و تاكنون هيچ اخباري مبني بر سوءاستفاده از اطلاعات به سرقت رفته منتشر نشده است.
در ماه مارس نيز لپ تاپ حاوي اطلاعات 98 هزار پرسنل دانشگاه كاليفرنيا هك شده بود و كليه اطلاعات آن از بين رفته بود كه با تلاش متخصصان مجددا كل اطلاعات بازيابي شد.
منبع: Computer World .com

كتابخانه آنلاين ياهو
شركت ياهو اعلام كرد تا  آخر سال جاري ميلادي سرويس جديدي را راه اندازي خواهد نمود كه با استفاده از آن كاربران مي توانند كتاب هاي موردنظر خود را دانلود نمايند. همچنين در اين سرويس امكان دانلود فيلم هاي با كيفيت بالا نيز وجود خواهد داشت و نرم افزارهاي مورد نياز در دسترس خواهند بود.
ياهو براي اجرايي كردن اين سرويس از شركت هاي Adobe و HP براي تهيه نرم افزارها كمك خواهد گرفت. كتاب هاي ديجيتالي نيز توسط دانشگاه تورنتو و شركت O’Reily آماده خواهد شد و فيلم ها نيز توسط آرشيو كتابخانه Prelinger و آرشيوهاي كتابخانه ملي انگليس تهيه خواهد شد.
ياهو اين اطلاعات را به صورت طبقه بندي شده در اختيار كاربران قرار خواهد داد و كاربران مي توانند با پرداخت بهاي كتاب ها يا فيلم ها از طريق كارت هاي اعتباري آن را دانلود نمايند.
منبع: News yahoo.com

روس ها هم مي خواهند از فضا پول دربياورند
كرايه سرويس رفت و برگشت به فضا
004062.jpg
گروه دانش و فناوري مرتضي اسلام زاده: فضاپيماي سايوز 2 روسيه با دو فضانورد آمريكايي و روسي به همراه يك دانشمند آمريكايي رهسپار ايستگاه فضايي بين  المللي شد. اين موشك به هنگام پرتاب از ايستگاه فضايي بايكانور در قزاقستان با بدرقه خانواده سرنشينان مقامات آمريكايي و روسي همراه بود. نكته جالب اين واقعه، آقاي گري گوري اولدسن دانشمند آمريكايي بود. آقاي اولدسن آمريكايي كه 60 سال سن دارد با پرداخت مبلغ بيست ميليون دلار به همراه دو فضانورد ديگر مدت 10 روز را در فضا گذراند. آقاي اولدسن يكي از بنيانگذاران كارخانه توليد دوربين هاي ديد در شب يا مادون قرمز است. او در رشته فيزيك تحصيل كرده است.
اين سازمان پس از آن كه آمريكا به دليل انفجار فضاپيماي كلمبيا در سال 2003، پروازهايش را متوقف كرد، فضانوردان آمريكايي را به صورت رايگان راهي فضا مي نمود، اما اينك سازمان فضايي روسيه مي گويد كه امكان دارد تا پايان سال براي پرواز فضانوردان آمريكايي درخواست وجه نقد نمايد. ايالات متحده تهديد كرده است كه در صورت تحقق چنين امري، در پروژه هاي فضايي روسيه شركت نخواهد كرد.
منبع: Sky News.com

با كشف ميكروب هاي زنده در يخ هاي باستاني قطب قوت گرفت
امكان وجود حيات در مريخ
004077.jpg
ايسنا: كشف ميكروب هاي زنده در يخ هاي يك ميليون ساله قطب شمال، نظريه وجود حيات در مريخ را تقويت كرد.
يك گروه تحقيقاتي بين المللي ، موفق به كشف ميكروب هاي زنده در مجراي آتشفشان خاموش sverrefjell واقع در مجمع الجزايرsvalbard نروژ شدند. به گفته آنان آب و هواي اين جزاير بسيار شبيه آب و هواي سرد و خشك مريخ است و يافتن حيات در اين يخ ها مي تواند به كشف حيات در كلاهك هاي يخي مريخ كمك كند.
يرواند ترزيان از ستاره شناسان دانشگاه كورن وال آمريكا نيز معتقد است اين يافته ها بسيار جالب هستند ولي نمي توان با استناد به آن ها وجود حيات در مريخ را نتيجه گرفت. به گفته وي براي اثبات اين موضوع نياز به مدارك و شواهد مختلفي از سطح مريخ داريم.اين تيم تحقيقاتي بين المللي متشكل از دانشمندان دانشگاه اسلو نروژ، دانشگاه ايالت پنسيلوانيا و دانشگاه ليدز انگليس است و تحقيقات خود را از سال 2003 با انجام نمونه گيري هايي از مجراي آتشفشان خاموش sverrefjell كه حدود يك ميليون سال پيش در ميان يخ هاي ضخيم اين منطقه فوران كرده است شروع كرده اند.

خرابي دندان با آنتي بيوتيك
004074.jpg
گروه دانش و فناوري- سيدمحمد ابوترابي: مصرف آنتي بيوتيك هاي خاصي در دوران كودكي باعث خرابي دندان ها در بزرگسالي مي شود. براساس تحقيقي كه توسط دانشمندان دانشگاه يوواي انگلستان انجام گرفته است، كساني كه در دوران شيرخوارگي و كودكي براي درمان بيماري هايي مثل عفونت گوش و گلودرد از آموكسي سيلين استفاده كرده اند، بعدها دچار مشكلات دنداني مي شوند. محققان اين مطالعه اعلام كرده اند كه هر چه كودكان بيشتر دارو و خصوصا آنتي بيوتيك مصرف كنند، بعدها دندان هاي دائمي آن ها بيشتر دچار مشكل مي شود.
دكتر كيانگ هانگ و همكارانش در اين تحقيق 579 نوزاد را از زمان تولد تا سن 32 ماهگي مورد بررسي قرار دادند. آن ها در اين تحقيق دريافتند كه تا سن يك سالگي 75 درصد كودكان حتما آموكسي سيلين مصرف كرده اند و تا سن
32 ماهگي حتما به 91 درصد آن ها اين آنتي بيوتيك تجويز شده است. دكتر هانگ، استاد دانشگاه يوو ا و سرپرست اين تحقيق درباره نتايج اين تحقيق مي گويد: نتايج تحقيق ما نشان مي دهد كه مصرف آموكسي سيلين در دوران شيرخواري و اوايل كودكي با مشكلاتي در دندان هاي دائمي فرد همراه است. اما تا وقتي كه تحقيقات ديگري انجام نشود و علت اين پديده روشن نگردد، نتايج اين تحقيق هيچ توصيه اي براي توقف مصرف آموكسي سيلين در دوران شيرخوارگي و اوايل كودكي نمي كند. البته پس از انتشار نتايج اين تحقيق، عده اي از دانشمندان علت افزايش خطر مشكلات دنداني در اثر مصرف آنتي بيوتيك ها را خود دارو نمي دانند. دكتر وترهاوس، استاد دانشگاه نيوكاسل، در اين باره مي گويد: به نظر مي رسد مشكلات دنداني مورد بحث در اين تحقيق، بيشتر به بيماري هايي كه براي درمان آن ها آموكسي سيلين تجويز شده است، ارتباط داشته باشد تا خود مصرف آموكسي سيلين.
منبع:بي بي سي

خانه  دارها از فشار خون در امان اند
004065.jpg
ايرنا: براي كاهش فشار خون حتما لازم نيست به باشگاه برويد. بر اساس مطالعات جديد با كارهايي مانند نظافت خانه، شستن خودرو، باغباني و كارهاي خانگي هم مي توان فشار خون را تنظيم كرد. اين شكل از كارهاي روزانه خانه، فشارخون را به طور چشمگيري در مبتلايان به فشار خون و يا كساني كه مستعد ابتلا به فشار خون هستند پايين مي آورد.
به گزارش مجله Medicine ميزان مصرف كالري به ازاي 12 ساعت كار در خانه در 28 شركت كننده 42 تا 63 ساله بررسي شد. فشار خون، ميزان و شدت فعاليت اين افراد نيز ثبت شد. به ازاي هر 12 ساعت كار 150 كالري در بدن سوزانده مي شود. چهار ساعت فعاليت بدني روزانه در خانه براي 6 تا 8 ساعت فشار خون را كاهش مي دهد. در افراد مبتلا به فشار خون با فشار سيستوليك 140ميلي متر جيوه ، انجام كارهاي روزمره خانه براي مدت 8 ساعت فشار را تا 13 ميلي متر جيوه كاهش مي  دهد. اين يافته ها نشان داد در درمان فشار خون فعاليت هاي بدني نقش بسيار تعيين كننده اي دارند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |