شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۹ - Oct 8, 2005
رئيس سازمان مديريت :
مجلس درباره تثبيت يا تغيير قيمت ها در سال ۸۵
در حا ل تصميم گيري است
004098.jpg
مهر : رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام كرد: مجلس درباره تثبيت يا تغيير قيمتها براي سال ۸۵ در حال تصميم گيري است.
فرهاد رهبر در خصوص تغيير قيمت ۹ قلم كالاي اساسي براي سال ۱۳۸۵ گفت: در حال حاضر مجلس شوراي اسلامي درباره تثبيت يا تغيير ۹ قلم كالاي اساسي شامل بنزين، نفت، گاز، نفت سفيد، كوره، برق، مرسولات پستي، تلفن، آب و فاضلاب در حال تصميم گيري است.
وي از موافقت يا مخالفت دولت با تغيير يا تثبيت قيمت ۹ قلم كالاي اساسي براي سال ۱۳۸۵ اظهار بي اطلاعي كرد.
اين درحالي است كه وزير نيرو نيز كه موافق تغيير قيمت هاي آب، فاضلاب و برق در سال ۱۳۸۵ است، گفته است: پيشنهاد وزارت نيرو براي تغيير قيمت سه قلم از كالاهاي مشمول طرح تثبيت قيمتها (آب، برق و فاضلاب ) تقديم دولت شد در همين حال، رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي خواستار توقف تثبيت قيمت ۹ قلم كالاي اساسي براي سال ۱۳۸۵ شده و به خبرنگار مهر گفته است: در غير اين صورت، دولت با كسري مالي شديدي در سال آينده مواجه خواهد شد.
رضا عبداللهي توضيح داده است: براساس برنامه چهارم توسعه، دولت بايد تا پايان شهريور ماه طرح پيشنهادي خود درباره تغيير يا تثبيت دوباره ۹ قلم كالاي اساسي را به مجلس اعلام كند.وي تاكيد كرده است: در صورتي كه دولت از اين كار امتناع كند، طرح تثبيت ۹ قلم كالاي اساسي استمرار خواهد يافت و بارديگر قيمت اين كالاها در سال ۱۳۸۵ تغيير نخواهد كرد.
عبداللهي با اعلام اين كه دولت با تاخير مي تواند طرح پيشنهادي خود براي تغيير يا تثبيت ۹ قلم كالاي اساسي را به مجلس اعلام كند، خاطرنشان كرده است: معتقديم كه طرح تثبيت ۹ قلم كالاي اساسي براي سال ۱۳۸۵ بايد تغيير كند.

صف سرمايه گذاري
هفته گذشته براي دومين بار در دو ماه اخير با هجوم صاحبان سرمايه هاي كوچك،عرضه سهام يك بانك خصوصي در ساعت هاي اوليه آغاز پذيره نويسي به حد نصاب سه برابر هدف اعلام شده رسيد و در مدت كوتاهي پذيره نويسي متوقف شد.
گزارش ها از صف هاي طولاني در مقابل بانك ها حكايت داشت.
چند هفته پيش پذيره نويسي بانك پاسارگاد نيز در مدت كوتاهي با سه برابر ميزان پذيره نويسي و در حالي كه هنوز صاحبان سرمايه تمايل به ادامه پذيره نويسي داشتند از سوي مسئولان مربوطه متوقف شد.از امروز نيز قرار است به مدت شش روز ۱۵۰ ميليارد تومان اوراق مشاركت طرح هاي آبي از سوي وزارت نيرو عرضه شود. به طور قطع اين مورد نيز به شدت از سوي صاحبان سرمايه موردتوجه قرار مي گيرد.
هجوم و استقبال انبوه مردم براي سرمايه گذاري در اين موارد اگرچه مثبت است ولي از فعال و كارآمد نبودن بازار سرمايه در كشور خبر مي دهد.
متأسفانه و به رغم همه تلاش ها هنوز شرايط لازم براي فعال شدن بازار سرمايه در كشور فراهم نشده و نهادهاي لازم در اين بازار شكل نگرفته است.
خوشبختانه پس از تحولات اخير در سطح كلان دولت ،طلسم صدور مجوز براي بانك هاي خصوصي شكسته شد. به نظر مي رسد با افزايش رقابت در بازار پول با حضور بانك هاي جديد و توسعه شركت هاي بيمه تحرك در بازار پول افزايش يابد و زمينه براي توسعه بازار سرمايه نيز فراهم شود. تصويب قانون جديد بازار سرمايه كه مدت هاست در مجلس شوراي اسلامي متوقف شده نيز مي تواند به ايجاد فرصت هاي بيشتر در اين بازار و توسعه آن كمك كند.
تصويب قانون بازار سرمايه مي تواند با اطمينان بخشيدن به سرمايه گذاران و ايجاد ثبات در اين بازار توسعه روزافزون آن را به ارمغان آورد. توسعه بازار سرمايه با مهار سرمايه هاي سرگردان در اقتصاد كشور آثار مخرب آن را كاهش مي دهد و به هدايت سرمايه ها در جهت منافع عمومي كمك مي كند.
با توجه به رويدادهاي اخير در هجوم غيرطبيعي سرمايه گذاران براي پذيره نويسي در بانك هاي كشور به نظر مي رسد كه همه مسئولان بايد براي فعال شدن بازار سرمايه و ايجاد ثبات و آرامش در آن بكوشند.
رويدادهاي هفته هاي اخير نشان مي دهد كه تمايل مردم كشور به سرمايه گذاري بالاست و اگر شرايط مناسب و قابل اطميناني وجود داشته باشد بازار سرمايه در كشور رونق خود را باز خواهد يافت. در واقع سقوط مداوم شاخص هاي بورس تهران دلايلي دروني دارد و تحولات خارجي كشور در آن نقش مؤثري ندارد. در غير اين صورت هجوم گسترده مردم براي خريد سهام بانك هاي يادشده رخ نمي داد.

از امروز آغاز مي شود
فروش ۱۵۰ ميليارد تومان اوراق مشاركت طرح هاي آبي
فارس: فروش ۱۵۰ ميليارد تومان اوراق مشاركت براي تسريع طرح هاي آبي از امروز به مدت شش روز در دو بانك تجارت و ملي در سراسر كشور آغاز مي شود.
فروش ۱۵۰ ميليارد تومان اوراق مشاركت با هدف تسريع در ۳۱ طرح بزرگ سد سازي در حوزه عمل شركت هاي آب منطقه اي آذربايجان شرقي و غربي، اردبيل، خراسان، غرب و سيستان و بلوچستان خواهد بود.
اين استانها، استان هايي هستند كه رودخانه مرزي و منابع آب مشترك با همسايگان خود دارند و براي استفاده از حقابه خود ملزم به اجراي طرح هاي تامين و مهار آب هستند.
بنابراين گزارش، عمده ترين طرح هايي كه اعتبارات حاصل از فروش اوراق مشاركت به آن اختصاص مي يابد، سدهاي خداآفرين و قيز قلعه سي در آذربايجان شرقي، سيلوه، ديربك، آق چاي و شهيد قنبري در استان آذربايجان غربي، سليمانشاه،  ميمه، زاگرس، آزادي، گاران و گدارخوش در حوزه شركت آب منطقه اي غرب، زنگلانلو، قره تيكان و چهچهه در حوزه شركت آب منطقه اي خراسان و توسعه بهره برداري از رودخانه ارس در محدوده استان آذربايجان غربي هستند.
اين اوراق بي نام و برخوردار از ۱۷ درصد سود علي الحساب و معاف از ماليات است.
اصل سود نيز توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تضمين شده و هر سه ماه قابل پرداخت است.

مدير عامل هما در ديدار خداحافظي با خبرنگاران:
نوسازي ناوگان هوايي با شرايط تحريم امكان ندارد
اما در بهسازي موفق بوده ايم
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: «يك سوژه ديگر خبرنگاران رفت» اين جمله اي بود كه داوود كشاورزيان مدير عامل هما پيش از شروع مصاحبه خود با خبرنگاران عنوان كرد. وي گفت كه قصد دارد پس از ۲۵ الي ۲۶ سال فعاليت مداوم مدت كوتاهي را استراحت نموده و در انتظار آنچه سرنوشت مقرر كرده بماند.
در اين نشست مدير عامل هما عنوان كرد كه قصد مصاحبه ندارد ولي از همدردي، سخني گفت: ساختار آينده هما، تشكيل صندوق بازنشستگي و اهداف و وظايف آن، نوسازي و تجهيز ناوگان هوايي كشور.
وي تجهيز ناوگان هوايي را يكي از دغدغه هاي مسئولين كشور دانست و گفت: عمر متوسط ناوگان هوايي كشور ۲۰ الي ۲۱ ساله است و در مقايسه با عمر متوسط ناوگان هوايي دنيا كه ۱۲ سال است، ناوگان مسن تري داريم و بايد در جهت نوسازي و يا حداقل تجهيز آن كار مي  كرديم.
كشاورزيان افزود: تجهيز ناوگان هوايي را به دو بخش خريد هواپيماي نو (نوسازي) و بهسازي ناوگان تقسيم كرديم ،گرچه در زمينه نوسازي به دليل آنكه همه هواپيماهاي غربي مشمول تحريم بوده نمي توانستيم كاري انجام دهيم و كار خاصي نيز انجام نشده و تنها كاري كه مي توانستيم انجام دهيم در جهت بهسازي ناوگان بوده كه با كنار گذاشتن هواپيماهاي فرسوده هواپيماهاي فوكر را با عمر متوسط ۱۲ سال، تجهيزات ناوبري مجهزتر و مصرف سوخت كمتر جايگزيني كرده ايم.
مدير عامل سابق هما افزود: در طول ۵ سال ۱۷ فروند هواپيماي جوان تر و مدرن تر را جايگزين  هواپيماهاي قديمي كرده ايم و چاره اي نداريم جز آنكه اين روند را تا بهبود شرايط سياسي و رفع تحريم خريد هواپيماهاي نو ادامه دهيم. سعي كرده ايم استانداردهاي صنعت هوايي دنيا را پياده كنيم گرچه به دليل فرسودگي ناوگان كارهاي انجام شده جلوه اي نداشته چرا كه وقتي پروازي دچار نقص فني شده و كاركنان نمي دانند مشكل چه زماني مرتفع مي شود، ۵ يا ۶ ساعت تأخير پرواز مسافرين و كاركنان را با شرايط غيرعادي روانه پرواز مي كند. خيلي از موارد در فرسودگي ناوگان ريشه داشته و اگر بحث نوسازي ناوگان حل شود، اين مشكلات نيز مرتفع خواهد شد.
وي در زمينه خريد هواپيماهاي نو، گفت: هيچ راهي براي نديده گرفتن تحريم و خريد هواپيماهاي نو وجود ندارد. گرچه برخي راهها مانند تأسيس شركت در ساير كشورها و اجاره دادن هواپيما به ايران به عنوان مسكني در پيش گرفته مي شود كه اين كار نيز محدود بوده و با اطمينان مي گويم راهي براي خريد هواپيمايي نو وجود ندارد.
كشاورزيان در پايان هما را يك بنگاه اقتصادي دانست و گفت: اداره اين بنگاه بايد به وسيله كسي صورت گيرد كه تجربه اداره آن را داشته باشد. وي در زمينه دخالت برخي عوامل در خريد هواپيماهاي دست دوم گفت: با اطمينان مي گويم عوامل بيروني هيچ دخالتي در خريد هواپيما نداشته و خريدهاي انجام شده در نوع خود خوب بوده و با كمترين قيمت و چانه زني زياد صورت گرفته است.

نرخ رشد اقتصاد جهان به ۳/۴ درصد مي رسد
صندوق  بين المللي  پول  در آخرين  گزارش  چشم  انداز اقتصادي  جهان  رشد اقتصادي  جهان  در سالهاي  ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ را ۳/ ۴ درصد اعلام  كرد.
بر اساس  تازه ترين  نشريه  صندوق  بين المللي  پول  با وجود زيانهاي  مالي  و خسارات  جاني  ناشي  از گردباد كاترينا درسال  جاري ، اين  فاجعه  فقط حدود يك  دهم  درصد بر رشد اقتصادي  آمريكا تاثير گذاشته  است .
در گزارش  چشم انداز اقتصادي  جهان ، رشد اقتصادي  آمريكا در سال  جاري  و سال آتي  ۵/ ۳ درصد اعلام  شده  كه  اين  ارقام  در مقايسه  با سال  ۲۰۰۴ ميلادي  كه  ۲/ ۴بود، كاهش  نشان  مي دهد.
صندوق  بين المللي  پول  پيش  بيني  قبلي  خود را درباره  ميزان  رشد اقتصادي كشورهاي  اروپايي  در سال  ۲۰۰۵ ميلادي  كاهش  داده  و ۲/ ۱ درصد اعلام  كرده  است .
رشد اقتصادي  كشورهاي  حوزه  يورو در سال  ۲۰۰۴ ميلادي  ۲ درصد بود.
رقمي كه  اين  صندوق  براي  رشد اقتصادي  اروپا براي  ماه  آوريل  اعلام  كرده بود، در مقايسه  با رقم  كنوني  ۴ دهم  درصد بيشتر بود.
صندوق  بين المللي  پول ، اقتصاد ژاپن  را رو به  رونق  اعلام  كرده  و افزوده است  كه  مصرف  بيشتر بخش  خصوصي  و سرمايه گذاري  تجاري  در اين  كشور به  مفهوم آن  است  كه  ژاپن  كمتر به  صادرات  براي  رشد اقتصادي  متكي  است .

ايران هفدهمين تجارت بسته دنيا را دارد
فارس: گزارش آزادي اقتصادي سال ۲۰۰۵ بنياد آمريكايي فريزر حاكي است: ايران از نظر شاخص آزادي تجارت بين المللي بين ۱۲۷ كشور جهان رتبه ۱۱۱ را داراست كه نسبت به سال گذشته دو پله نزول كرده است.گزارش آزادي اقتصادي سال ۲۰۰۵ كه بر اساس تحقيقات ۶۱ سازمان خارجي و توسط بنياد آمريكايي فريزر تهيه شده است، نمره شاخص آزادي تجارت بين المللي ايران را برابر ۶/۵ از ده نمره كامل اعلام كرده است كه در مقايسه با سال گذشته ۵/۰ كاهش نشان مي دهد.

دوگانه سوزكردن خودروها اجتناب ناپذير است
گروه اقتصادي: سال ۱۳۸۰ در قالب انعقاد قراردادي بين سازمان بهينه سازي مصرف سوخت و شركت سايپا مقرر شد تا ۲۷۰ هزار دستگاه خودروي پرايد و ۳۰ هزار وانت نيسان به گازسوز تبديل شوند.
درخصوص فوايد گازسوزكردن خودروها با مهندس خاكي معاونت تبديل ناوگان سازمان بهينه سازي مصرف سوخت گفت وگو كرده ايم.
***
* چه اقدامات قانوني تاكنون براي گازسوزكردن خودروها صورت گرفته است؟
- مجلس در تبصره بودجه سال ۱۳۸۴ وزارت صنايع را نسبت به توقف و اصلاح موتور خودروهايي كه مصرف سوخت آن ها بالاست و شركت ملي نفت را به احداث ۴۰۰ جايگاه سوخت گيري گاز يا CNG با اولويت هاي شهرهاي بزرگ، راه هاي اصلي بنادر و پايانه هاي عمده درون و برون شهري تا پايان سال مكلف كرده است.
همچنين مقرر شده كه ارگان هاي دولتي فقط خودروهاي گازسوز خريداري كنند چراكه در غير اين صورت خودروهاي خريداري شده شماره گذاري نخواهند شد. از طرف ديگر ۴۰ درصد ناوگان عمومي كشور نيز بايد گازسوز شود.
* باتوجه به اينكه سال گذشته ۶۳ ميليون ليتر متوسط مصرف سوخت روزانه بوده است، ضرورت گازسوزكردن و دوگانه سوزكردن خودروها را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- ميزان دلاري مصرف انرژي در سال ۱۳۷۰ معادل ۸ ميليارد دلار و در سال ۸۲ ، ۱۶ ميليارد دلار بوده است. با احتساب افزايش حجم مصرف به نظر مي رسد در سال ۱۴۰۰ اين ميزان به ۶۲ ميليارد دلار بالغ شود.
از طرف ديگر ميزان توليد خودرو در سال ۱۳۸۰ معادل ۳۷۰ هزار دستگاه، سال ۱۳۸۱ ، ۵۱۰ هزار دستگاه، سال ۱۳۸۲ ، ۷۴۰ هزار دستگاه و سال ۱۳۸۳ معادل ۹۳۰ هزار دستگاه بوده است كه قرار است امسال به يك ميليون دستگاه برسد.
اين درحاليست كه توليد خودرو را نمي توانيم متوقف كنيم چراكه هم اكنون باتوجه به شاخص ها بايد ۲۰ ميليون دستگاه خودرو داشته باشيم.
در شرايطي كه آلايندگي خودروهاي توليدي كشور در مقايسه با استاندارد يورو۳ بيش از ۲۰ برابر است و از طرف ديگر قيمت تمام شده گاز طبيعي ۶/۶ سنت و متوسط هزينه سرمايه گذاري براي تبديل يك خودرو به گازسوز ۸۰۰ دلار است، لذا در قياس با هزينه سرمايه گذاري كمتر، حاشيه مناسبي براي جايگزيني سوخت هاي ديگر نداريم.
سوخت گاز طبيعي ازنظر آلايندگي مستقيم و غيرمستقيم بهترين سوخت است و آلودگي صوتي نيز ندارد.
* در مزيت هاي فراوان استفاده از خودروهاي دوگانه سوز شكي نيست اما چرا دنيا به سمت CNG نرفته است؟
- شرايط ايران با ساير نقاط جهان قابل مقايسه نيست. در آن جا قيمت تمام شده فرآورده چندان تفاوت ندارد چراكه اين كشورها زيرساخت هاي گاز طبيعي را ندارند. اكثر كشورهاي پيشرفته به سمت گاز طبيعي مي روند اما در ايران بحث اقتصادي بيشتر مطرح است. ايران رتبه يازدهم را در توليد خودروهاي گازسوز در سطح جهان دارد.
هم اكنون حدود ۵/۴ ميليون خودروي گازسوز و حدود ۹ هزار جايگاه سوخت گيري در سطح جهان وجود دارد كه با هدف پيش بيني شده از سوي اتحاديه اروپا مبني بر دستيابي به ۲۰ درصد خودروهايي با سوخت هاي جايگزين تا سال ،۲۰۲۰ به نظر مي رسد ۱۰ درصد به خوردوهاي گازسوز تعلق يابد يعني ۵/۲۷ ميليون دستگاه خودرو براي سال ۲۰۲۰.
ايران دومين ذخاير بزرگ گاز دنيا را دراختيار دارد، در ۴۵۰ شهر بزرگ و ۱۳۰۰ روستاي كشور از گاز طبيعي استفاده مي شود و از ۸۰ درصد خطوط مواصلاتي اصلي كشور هم خط گاز مي گذرد.
در ايران با توليد يك ميليون و ۲۰۰ هزار خودروي گازسوز ۵/۸ ميليارد ليتر در مصرف سوخت صرفه جويي خواهد شد.

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |