دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۱ - Oct 10, 2005
دعاي روز ششم ماه مبارك رمضان
اللّهُمَّ لا تَخذُلني فيهِ لِتَعَرُّضِ مَعصِيَتِكَ وَلا تَضرِبني بِسِياطِ نَقَمِتِكَ وَ زَحزِحني فيهِ مِن مُوجِباتِ سَخَطِكَ بِمَنِّكَ وَ اَياديكَ يا مُنتَهي رَغبَهِ الرّاغِبينَ.
اي خدا مرا در اين روز به واسطه ارتكاب عصيانت خوار مساز و به ضرب تازيانه قهرت كيفر مكن و از موجبات خشم و غضب دور گردان به حق احسان و نعمت هاي «بي شمار» تو به خلق اي منتهاي آرزوي مشتاقان.
امروز با حافظ
وين سوخته را محرم اسرار نهان باش
باز آي و دل تنگ مرا مونس جان باش
ما را دو سه ساغر بده و گو رمضان باش
زان باده كه در ميكده عشق فروشند
صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي
دفاع مقدس باعث بارور شدن ذوق و انديشه عكاسان شد
گروه ادب و هنر: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ديدار مجمع عكاسان دفاع مقدس با اشاره به خدمات متقابل انقلاب، نظام، مسئولان و عكاسان به عنوان امري مسلم و محرز از جنگ به عنوان صيدگاه بحران ها، حوادث و تحولات مهم ياد كرد كه منشأ بركات زيادي بوده و باعث بارور شدن ذوق، انديشه و تجربه اندوزي عكاسان شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمد حسين صفار هرندي افزود: امروزه روزنامه نگاران اثر عكس را بيشتر مي فهمند، رويكرد عكس از گذشته جدي تر شده و اساساً روزنامه نگاري بدون عكس بي معنا است.
وي با بيان اينكه عصر حاضر دوران رونق و رشد عكاسي است افزود: عكس هاي دوران دفاع مقدس از ميان رفتني نيست و امروز به يك تاريخ و بازگويي تاريخي تبديل شده است.
صفار هرندي افزود: عكس، بسياري از رويدادها و وقايع را در زمان هاي ديگر تعيين، تعريف و تفسير مي كند و موجب مي شود رويدادهاي عادي و جاري در موقعيت هاي ديگر مهم و استثنايي شوند.
وي بر لزوم به كارگيري نگاه و زاويه جديد در عكاسي دفاع مقدس اشاره كرد و افزود: بايد تعريف جديدي از عكاسي ارائه دهيم و از كمي گرايي در اين حوزه بپرهيزيم.
وزير ارشاد گفت: بايد از كمي گرايي در حوزه فرهنگ بپرهيزيم و با برنامه ريزي و ساماندهي به سمت افزايش و ارتقاء كيفيت محصولات فرهنگي حركت كنيم.
وي به عمق معنوي و بار محتوايي عكس هاي دفاع مقدس اشاره كرد و حمايت از آثار و عكس هاي اين دوران را از جمله وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دانست و گفت: عكس هاي دوران جنگ ما را با خاطرات پيشين خود پيوند مي دهد، عواطف را بر مي انگيزد و روح حماسي را در جامعه تقويت مي كند.
وزير ارشاد همچنين سرمايه گذاري در زمينه عكاسي، انتخاب و انتشار عكس هايي كه قابليت نشر امروزي دارد، برپايي جشنواره ها، نمايشگاهها و .. را از جمله حمايتهاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از آثار هنري زمان جنگ عنوان كرد.

فهرست نامزدهاي نهايي جايزه ادبي نويسندگان و منتقدان مطبوعات اعلام شد
ايسنا: آثار راه يافته به مرحله نهايي جايزه كتاب سال نويسندگان و منتقدان مطبوعاتي معرفي شدند.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در بخش مجموعه داستان، از بين آثار منتشر شده در سال ،۱۳۸۳ پنج اثر «هتل ماركوپولو» نوشته خسرو دوامي، «من قاتل پسرتان هستم» نوشته احمد دهقان، «ما اينجا هستيم» نوشته بهروژ ئاكره ئي، «مكث آخر» نوشته يونس تراكمه و «عاشقيت در پاورقي» نوشته مهسا محب علي به مرحله نهايي اين جايزه رسيده اند.
در بخش رمان نيز از بين رمان هاي منتشر شده در سال ،۱۳۸۳ شش رمان «مرده اي كه حالش خوب است» اثر احمد آرام، «ماهي ها در شب مي خوابند» نوشته سودابه اشرفي، «آداب بي قراري» اثر يعقوب يادعلي، «نقطه گريز» نوشته فرزانه كرم پور، «وقت تقصير» اثر محمدرضا كاتب و «استخوان خوك و دست جذامي» نوشته مصطفي مستور به مرحله نهايي راه يافته اند.
احمد غلامي دبير هيات داوران اين جايزه است و اسدالله امرايي، علي اصغر سيدآبادي، محمدرضا رستمي، محمدحسن شهسواري، حسن محمودي و مهدي يزداني  خرم، اعضاي هيات داوران اين دوره جايزه را تشكيل مي دهند.
طبق اعلام، رمان «شالي به درازاي جاده ابريشم» نوشته مهستي شاهرخي به درخواست نويسنده و رمان «پاگرد» نوشته محمدحسن شهسواري و مجموعه داستان «تو مي گي من اونو كشتم» نوشته احمد غلامي به دليل حضور نويسندگانشان در هيات داوران، از فهرست داوري كنار گذاشته  شده اند.

كنگره «هنر و ادبيات ديني» در اهواز برگزار مي شود
ايلنا: نخستين كنگره هنر و ادبيات ديني كشور به منظور بررسي چشم  انداز هنر و ادبيات ديني معاصر در اهواز برگزار مي  شود.
به همين منظور، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان نخستين كنگره هنر و ادبيات ديني را با موضوع داستان ديني، با هدف تبيين پژوهش  هاي نظري و معرفي نمونه  هاي موفق اين حوزه در بهمن ماه ۱۳۸۴ برگزار خواهد كرد.
مولفه  هاي داستان ديني ، چالش  هاي داستان ديني ، چشم  انداز داستان ديني در ايران و جهان ، تعامل داستان ديني و سينما ، آسيب  شناسي داستان ديني ، داستان ديني و تاثيرپذيري از كتاب  هاي مقدس ، تحليل نمونه  هاي موفق داستان ديني در ايران و جهان ، مشتركات داستان ديني و داستان اخلاق  گرا ، معنا و معنويت در داستان ديني و داستان ديني و ريشه  هاي كهن آن در ايران و جهان محورهاي اين كنگره هستند.
متقاضيان شركت براي كنگره مي  توانند، آثار خود را به اهواز - امانيه - خيابان فلسطين- اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان - دبيرخانه نخستين كنگره هنر و ادبيات ديني كشور ارسال نمايند.
شرايط شركت در كنگره عبارتست از: ۱- مقالات ارسالي مي  بايست يك يا چند موضوع از موضوع  هاي فراخوان را پوشش دهد.
۲- مقالات ارسالي مي  بايست به صورت تايپ شده و بين ۵ الي ۱۵ صفحه A4 باشد.
۳- به همراه اصل مقاله چكيده آن نيز ارسال گردد.
۴- مقالات نمي  بايست قبلا در جايي منتشر شده باشند.
۵- آخرين مهلت ارسال مقالات
۱۵/۹/۱۳۸۴ مي  باشد.
گفتني است، اين كنگره در روزهاي ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه ،۱۳۸۴ در شهرستان اهواز برگزار خواهد شد.

جايزه نخست دوسالانه تاشكند براي هنرمند ايراني
جايزه نخست (هنرمند برگزيده رتبه اول) دوسالانه بين المللي تاشكند به احمد نادعليان تعلق گرفت. به گزارش روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران در سومين دوسالانه بين المللي تاشكند كه با حضور ۷۵ هنرمند منتخب از ۲۶ كشور جهان در روز سه شنبه ۹ مهر ۸۴ برابر با اول اكتبر ۲۰۰۵ در تاشكند گشايش يافت هيأت داوران جايزه نخست اين دوسالانه را به اثر برگزيده احمد نادعليان نقاش كشورمان اهدا كرد.
در اين دو سالانه، اين اولين بار است كه يك هنرمند ايراني اثري از خود را شركت داده است. ديگر كشورهاي شركت كننده عبارت بودند از: يونان، اسپانيا، آمريكا، آلمان، تركمنستان، فرانسه، كره جنوبي، تاجيكستان و ... احمد نادعليان علاوه بر شركت در اين دوسالانه در نخستين روز همايش دوسالانه تحت عنوان «هنر معاصر ايران» سخنراني كرد و در دو منطقه ازبكستان آثار محيطي خود را اجرا كرد. اثر برگزيده از نادعليان چيدمان ويديويي بود كه آثار محيطي او را در طبيعت نشان مي داد كه انعكاس آن در يك آب نما ديده مي شد. احمد نادعليان تا به امروز در كشورهاي بسياري كارهاي محيطي خود را اجرا كرده است كه از آن جمله اند: ليدوي ايتاليا، لويزن پارك آلمان، كناره  رود سند،، طبيعت اطراف شهر سياتل آمريكا و ...
دو سالانه بين المللي تاشكند تا روز ۲۹ مهر ماه برقرار است.

نمايشگاه كتاب آئين مهر
نمايشگاه كتاب و محصولات فرهنگي آيين مهر با همكاري معاونت فرهنگي مجموعه ورزشي انقلاب از هجدهم تا بيست و هفتم مهرماه در مجموعه ورزشي انقلاب همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ برگزار مي شود.
مسئول برگزاري اين نمايشگاه خاطرنشان كرد: در مجموع بيش از هزار عنوان كتاب در زمينه هاي ادبيات،  هنر، عمومي، كتابهاي تخصصي در زمينه علوم كامپيوتر و حوزه ورزش و ده ها نوع كالاي ورزشي و وسايل كمك آموزشي در اين نمايشگاه تحت عنوان آئين مهر عرضه خواهد شد.
وي در پايان گفت: در حاشيه برگزاري نمايشگاه برنامه هاي متنوعي براي مراجعان از جمله كودكان و نوجوانان از قبيل ايستگاه نقاشي، عرضه كتاب هاي خاص كودك و نوجوان و سرگرمي،  پازل و بازي با مغناطيس در نظر گرفته شده است.

تجليل از شاعر و مترجم ايراني
در كانون نويسندگان ارمنستان
فارس: مراسم تجليل از احمد نوري زاده شاعر و مترجم ايراني و مراسم رونمايي از كتب جديد الانتشار وي در محل كانون نويسندگان ارمنستان در ايروان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در آغاز مراسم لئون آنانيان رئيس كانون نويسندگان ارمنستان با اشاره به روابط و مناسبات تاريخي و فرهنگي دو ملت، احمد نوري زاده را از مصاديق بارز اين دوستي خواند و افزود: در كمتر كشوري در جهان چهره اي چون ايشان وجود دارد كه تا اين حد در راستاي معرفي فرهنگ، ادبيات و تمدن ارمنستان تلاش كرده باشد. وي در بخش ديگري از سخنان خود به چاپ دوم كتاب صد سال شعر ارمني در ايران اشاره كرد و اين امر را ناشي از استقبال گسترده خوانندگان ايراني از اين كتاب دانست.
عطوفي رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در ارمنستان نيز در اين مراسم طي سخناني با تشكر از كانون نويسندگان ارمنستان، برگزاري اين مراسم را شاهدي ديگر بر روابط سطح بالاي دو كشور در تمامي ابعاد و وبه يژه در عرصه فرهنگي دانست و با اشاره به ميراث و پشتوانه عظيم فرهنگي دو ملت و توانايي هاي دو كشور در اين عرصه گفت: تمدن هاي بزرگ جهان در طول تاريخ تحت تاثير فرهنگ و تمدن ايران و همچنين ارمني بوده اند.

بر پرده سينماهاي تهران
* شكلات (افشين شركت): استقلال، بهمن، آسيا، ايران، گلريز، كارون، شيرين، ميلاد، دهكده المپيك، فردوسي، جي، فرهنگ، شقايق، قيام، مركزي، ماندانا
* گيلانه (رخشان بني اعتماد): فرهنگ، سپيده، شهرتماشا، كانون، فلسطين، بلوار، تهران، پايتخت، قدس، موزه سينما.
* نوك برج (كيومرث پوراحمد): آفريقا، جوان، عصرجديد، قيام، پارس، ناهيد، پيروزي، گلريز، ايران، شهرقشنگ، جي مركزي.
* اسپاگتي در ۸ دقيقه (رامبد جوان): ايران، پيوند، فلسطين، شاهد، جي، شهرتماشا، سعدي، رودكي.
* بيد مجنون (مجيد مجيدي): مركزي، سروش، فلسطين، بهمن، آسمان آبي.
* خيلي دور خيلي نزديك (رضا ميركريمي): عصرجديد، سپيده
*پشت پرده مه(پرويز شيخ طادي):عصرجديد،صحرا.
* سالاد فصل (فريدون جيراني): جمهوري، پيام انقلاب.
* بازنده (قاسم جعفري): ملت، اروپا، المپيا.

برگي از تاريخ
درگذشت استاد اميري فيروزكوهي
استاد سيدكريم اميري فيروزكوهي متخلص به امير در سال ۱۲۸۸ ش در دهكده فرح آباد فيروزكوه به دنيا آمد. وي علاوه بر تحصيلات كلاسيك، به فراگيري زبان عربي، ادبيات، منطق، كلام، حكمت و فقه و اصول همت گماشت و توانست به عربي هم شعر بگويد. آثار قلمي او حاشيه و تعليقه بر كتب فلسفي، كلامي، رجالي و ادبي فراوان مي باشد. همچنين در اغلب قالب هاي شعري از قبيل قصيده، غزل، مثنوي و... به استواري شعر گفته است. زمينه اصلي كار او غزل و قصيده و از حاميان و پيروان سبك هندي بود. غزليات امير در عين حال كه داراي استحكام آثار استادان كهن است، لطافت شعر دوره صفوي و سبك هندي و مضامين بكر و خاص انديشه اين استاد را به همراه دارد. از جمله آثار اميري فيروزكوهي مي توان به تصحيح ديوان صائب و مقدمه اي بر آن و نيز ترجمه از نفس المهموم شيخ عباس قمي و ترجمه مكاتيب نهج البلاغه اشاره كرد. استاد اميري فيروزكوهي در مهرماه ۱۳۶۳ ش در ۷۵سالگي در تهران دارفاني را وداع گفت.
سلطان الواعظين شيرازي
سيدمحمد شيرازي فرزند اشرف الواعظين حاج علي اكبر (معروف به اكبرشاه) در حدود سال ۱۲۷۵ ش (۱۳۱۴ ق) در تهران متولد شد و مقدمات را در تهران فراگرفت. وي در ۱۲سالگي به همراه پدرش به عراق رفت و مدت دو سال در كربلا، سطوح متوسطه را خواند. سپس در خدمت پدر به كرمانشاه عزيمت نمود و به تبليغ شريعت پرداخت. سيدمحمد سپس براي تكميل علم و كمال خويش به كشورهاي عراق، سوريه، فلسطين، اردن، مصر و هندوستان مسافرت نمود و با گروه هاي بسياري از يهوديان، مسيحيان، برهمائيان و مسلمانان اهل سنت و... مناظرات ديني و مذهبي داشته است. مناظره سلطان الواعظين شيرازي با دو عالم بزرگ اهل سنت در پيشاور به مدت ۱۰ شب و هر شب به مدت بيش از ۸ ساعت در حضور گاندي، رهبر هند، بسيار معروف است.
دكتر مصطفي مقربي
دكتر مصطفي مقربي در سال ۱۲۹۳ ش در تهران به دنيا آمد. وي پس از پشت سر گذاشتن دوران ابتدايي، وارد دانشسراي عالي شد و در ۱۳۱۵ ش ليسانس زبان و ادب فارسي گرفت. ايشان سپس همگام با تدريس به ادامه تحصيل پرداخت و موفق به اخذ دكتراي زبان فارسي شد. دكتر مقربي از آن پس علاوه بر همكاري با سازمان كتاب هاي درسي، در تأليف و تدوين دايره المعارف فارسي فعاليت داشت و به عنوان عضو پيوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسي برگزيده شد. از اين اديب معاصر آثار قلمي فراواني برجاي مانده كه ترجمه تاريخ جهان براي خردسالان، سقوط قسطنطنيه و تأليف هجده گفتار از آن جمله اند. همچنين مقالات زيادي از رشحات قلم و فكر استاد مقربي در مطبوعات كشور به جاي مانده كه مي توان به مقالاتي در زمينه هاي دستور زبان فارسي، زبانشناسي و حافظ پژوهشي و... اشاره نمود.

كوتاه از هفت هنر
صبا ميزبان جشنواره «بسم الله الرحمن الرحيم»
جشنواره سراسري «بسم الله الرحمن الرحيم» در مؤسسه فرهنگي هنري صبا برگزار مي شود.در اين جشنواره ۲۰۰ اثر انتخابي در بخش هاي گرافيك، نقاشي خط، خوشنويسي و هنرهاي سنتي به نمايش گذاشته مي شود.
اين نمايشگاه از ۱۸ مهرماه آغاز و تا ۱۲ آبان ماه ادامه خواهد داشت.
تمديد مهلت همايش آئين هاي عاشورايي
دبيرخانه همايش سراسري آيين هاي عاشورايي اعلام كرد كه مهلت ارسال آثار به اين رويداد هنري تا ۳۰ مهرماه تمديد شد.تاكنون ۱۱۰ متن نمايشي به دبيرخانه اين همايش ارسال شده كه نشانگر استقبال نمايشنامه نويسان از برپايي اين رويداد هنري است.همايش آيين هاي عاشورايي در قالب بخش هاي تئاتر صحنه اي، نمايشي و تعزيه از ۱۶ تا ۲۱ بهمن ماه در تهران برگزار مي شود.
جبار باغچه بان در «آيينه صدا»
فيلم آيينه صدا، ساخته مازيار رضاخاني، درخصوص زندگي مرحوم جبار باغچه بان (معلم ناشنوايان) مي باشد. اين فيلم كوتاه، دوشنبه ۱۸/۷/۸۴ ساعت۱۷‎/۳۰ در مجموعه فرهنگي هنري تهران واقع در خيابان شريعتي، مقابل بهارشيراز به نمايش گذاشته مي شود.
نمايشگاه آثار حسين خسروجردي
نمايشگاهي از آثار نقاشي حسين خسرو جردي در نگارخانه سازمان صنايع دستي زاهدان برپا شده است.در اين نمايشگاه از ۱۶ تا ۲۵ مهر ماه ۲۵ اثر از خسرو جردي به نمايش درآمده است.تعدادي از آثار حسين خسرو جردي در پنجاهمين بي ينال و نيز در سال ۱۳۸۲ شركت كرده بود و تعدادي ديگر آثاري هستند كه خسروجردي در سال هاي گذشته آن ها را خلق كرده است.
جلسات عرفان در قرآن برگزار مي شود
باشگاه نويسندگان و هنرمندان شهر وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران همزمان با فرارسيدن ماه مبارك رمضان سلسله جلساتي با حضور ناصر مهدي تحت عنوان عرفان در قرآن برگزار مي كند.اين جلسات كه به منظور درك بيشتر قرآن و آشنايي با رموز و مفاهيم عرفاني و تأكيدهاي اخلاقي موجود در آن برگزار مي شود از ساعت ۳۰/۱۵ تا ۱۷ در خيابان اقدسيه، خيابان گلستان جنوبي، پلاك ۲۲ برپا خواهد بود.
بررسي نشانه از نگاه دريدا
در ادامه سلسله نشستهاي تخصصي اعضاي گروه نشانه شناسي هنر، دكتر اميرعلي نجوميان پيرامون نشانه از نگاه دريدا سخنراني خواهد كرد.اين برنامه روز دوشنبه ۱۸ مهر در كتابخانه تخصصي فرهنگستان هنر واقع در خيابان وليعصر، نرسيده به پارك ساعي، پلاك ۱۱۰۱ برگزار خواهد شد.
سينماگران تحت پوشش بيمه تكميلي قرار مي گيرند
سينماگران و هنرمندان سينماي كشور از آبان ماه امسال تحت پوشش بيمه تكميلي درمان بيمارستاني بيمه ايران قرار مي گيرند.كليه سينماگران متقاضي استفاده از سقف تعهدات و خدمات بيمه تكميل درماني بيمارستاني بيمه ايران مي توانند تا اول آبان ماه با همراه داشتن فتوكپي شناسنامه، فتوكپي صفحه اول دفترچه بيمه، يك قطعه عكس سرپرست خانواده به خانه سينما مراجعه نمايند.
استفاده رايگان سالمندان از سينماها
سالمندان مي توانند با دريافت كارت منزلت از سينماهاي سپيده، بهمن، شاهد، بهاران، دهكده، فردوس و پيام در تهران رايگان استفاده كنند.دارندگان اين كارت همچنين مي توانند از قطار شهري مترو، اتوبوس شركت واحد، كتابخانه ها و مكانهاي ورزشي تحت نظر شهرداري تهران و فرهنگسراها رايگان استفاده كنند.كارت منزلت براي افراد بالاي ۶۵ سال است و متقاضيان مي توانند با مراجعه به يكي از دفاتر پستي تهران فرم درخواست كارت منزلت دريافت كنند.
موفقيت تصويرگر ايراني در ايتاليا
ايسنا: با تصويرگري كتاب «دويدم و دويدم» محمد هادي محمدي، نام علي عامه كن در فهرست برترين هاي تصويرگري جشنواره Savemede قرار گرفت.
جشنواره Savemede جشنواره اي است كه همه ساله در ايتاليا، در حوزه تصويرگري كتاب كودك برگزار مي شود و در آن، ۱۲ نفر از برترينهاي تصويرگري معرفي و نام آنان در كاتالوگي ثبت مي شود. در جشنواره امسال نام علي عامه كن در فهرست ۱۲ تصويرگر برتر دنيا قرار دارد. مراسم افتتاحيه اين جشنواره ۲۹ مهرماه در ايتاليا خواهد بود.

فرصت دوستي
اسلام در يك كلمه!
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند:اسلام يعني خوش اخلاقي
***
اگر به شما بگويند: تمام دستورات و تعاليم اسلام را در يك كلمه خلاصه كن چه مي گوييد؟ پيامبر اسلام كه عرضه كننده اين دين بزرگ است آن يك كلمه را چنين بيان مي كنند:«خوش اخلاقي»
ايشان در آغاز ماه مبارك رمضان به مردم بشارت دادند كه هركس در اين ماه اخلاق نيكو داشته باشد روز قيامت جواز عبور از پل صراط را خواهد داشت. همچنين فرمودند: انسان خوش اخلاق ثواب روزه داري را دارد كه در حال عبادت باشد. و نيز از ايشان نقل شده است كه: ممكن است يك نفر بدون اين كه عبادت چندان زيادي داشته باشد به درجات بسيار بالاي آخرت برسد فقط به خاطر آن كه خوش اخلاق است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
شب تولد
هميشه فكر مي كرد چقدر بايد پير شد تا خاطرات گذشته را با حسرت به ياد آورد.
هيچ گاه نمي دانست در جواني هم مي شود براي روزهاي ازدست رفته گريست. شب تولد سي سالگي در اتاقش خلوت كرد و براي دقايقي اندوهگين شد اما لحظاتي بعد تصميم گرفت داستاني بنويسد و اسمش را بگذارد «روزهايي كه خواهم ساخت.»
آرمين قبادي پاشا

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱و ۵۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷و ۵۴ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۴۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۷ دقيقه

گل و گياه
امپالودس ورنا
004377.jpg
نام علمي: Omphalodes verna
خانواده:BORAGINACEAE
گياهي دائمي، بومي كوههاي آلپ در اروپا، داراي ساقه هاي خزنده زيرزميني و گلهاي كوچك و مسطح به رنگ آبي روشن كه در بهار _ تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۲۰-۱۵ و گستردگي آن به ۲۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان سايه  - آفتاب، خاك لومي مرطوب كه داراي زهكشي خوب نيز باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر يا تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |