دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۱ - Oct 10, 2005
تأكيد وزير كار بر ساماندهي واردات كالا
004305.jpg
گروه اقتصادي: وزير كار بر لزوم ساماندهي واردات كالا براي پايداري اشتغال در كشور تاكيد كرد.
وزير كار و امور اجتماعي اظهار داشت: در ايجاد شركت هاي توليدي و خدماتي بايد موضوع پايداري اشتغال مدنظر قرار گيرد زيرا واردات بي رويه در سالهاي گذشته فرصت هاي شغلي زيادي را در معرض تهديد قرار داده است.
وي با اشاره به اينكه براي ايجاد تعادل در بازار كار بايد مقوله كارآفريني مورد توجه قرار گيرد گفت: ايجاد تعادل در بازار كار نيازمند حمايت ساير بازارها است بنابراين با توجه به محدوديت اشتغال در بخش دولتي، مديريت سرمايه گذاري براي توسعه فرصت هاي شغلي در بخش خصوصي، توجه به كارآفريني و توسعه صنايع كوچك در مديريت و سياستگذاري بازار كار بايد مورد توجه باشد.
سيدمحمد جهرمي گفت: وزارت كار و امور اجتماعي براساس شناخت دقيق از بازار كار، رويكرد خود را به سمت حمايت از كارآفرينان و صاحبان ايده تغيير داده است تا از اين طريق و با همكاري ساير بخش ها بتوان در بازار كار تعادل لازم را ايجاد كرد.
وزير كار و امور اجتماعي توسعه صنايع كوچك را از ظرفيت هاي مناسب براي افزايش فرصت هاي شغلي برشمرد و گفت: صنايع بزرگ در كشور بايد مكلف به توسعه صنايع كوچك و دستيابي به زنجيره توليد از اين طريق شوند.
وي تغيير روش در نحوه پرداخت تسهيلات اشتغال را براساس تجارب گذشته و رويكرد جديد ضروري دانست و گفت: تسهيلات بايد در اختيار كارآفرينان و صاحبان صنايع كوچك قرار گيرد تا ضمن هدفمندشدن پرداخت تسهيلات، به هدف اصلي يعني پايداري شغل دست يافت.
وزير كار و امور اجتماعي ارتقا توانمنديها و حمايت از مراكز كاريابي غيردولتي داخلي و بين المللي را ضروري دانست و گفت: از اين پس كاريابي هاي بين المللي بايد كشور هدف خود را مشخص نمايند و وزارت كار و امور اجتماعي براين اساس ضمن حمايت هاي لازم، مسئوليت هاي مورد نظر را از آن خواهد خواست.
جهرمي همچنين ضرورت همكاري و تعامل تشكل هاي كارگري و كارفرمايي با وزارت كار و امور اجتماعي را ضروري دانست و گفت: اين تشكل ها بايد در تصميم گيري هاي عرصه روابط كار نقش بيشتري ايفا كنند.

رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي:
بايد تكليف اختلاف آمار مصرف
و واردات بنزين مشخص شود
ايسنا: رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به آمار ضد و نقيض مصرف و واردات بنزين، گفت: اگر اين اختلافات ثابت شود، مجلس اقدام متناسب انجام مي دهد.
دكتر احمد توكلي، در جمع خبرنگاران پارلماني گفت: آماري كه به شكل پراكنده از مراكز استان ها و وزارت نفت اعلام مي شود با آمار مصرف بنزين كه ستاد مركزي وزارت نفت اعلام مي كند،  ۶ ميليون ليتر اختلاف دارد، يعني مصرف كمتر است.
وي افزود: گمرك نيز ورودي بنزين را در چهار ماهه اول امسال به طور متوسط روزانه نزديك  ۱۳ ميليون ليتر كرده است.
در حالي كه وزارت نفت مدعي است روزانه۲۱ ميليون ليتر وارد كرده است و از اين اختلاف آمارها زياد است.
وي كه از پيشنهاد دهندگان لغو دو فوريت لايحه تامين كسري واردات بنزين بود، ادامه داد: لايحه يك فوريتي شد تا با حضور طرف هاي ذيربط تكليف اين اختلافات روشن شود.
نماينده  مردم تهران در ادامه با اشاره به افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني، گفت: مجلس سهام شركت نفت را ۷‎/۳ درصد، براي پوشاندن تمامي هزينه ها به اضافه سود متعارف قرار داده بود، بر اساس اينكه هر بشكه نفت  ۲۸ دلار باشد.
اگر متوسط قيمت نفت در اين چند ماه اخير ۴۰ دلار شده باشد كه بيشتر بوده، اضافه درآمد شركت نفت  ۴۳ درصد مي شود در نتيجه وزارت نفت مي تواند از منابع داخلي خود يارانه  مورد نياز براي واردات بنزين را تامين كند.
توكلي با بيان اينكه قاچاق بنزين صحت دارد، اظهار داشت: اين كه قاچاق به چه شكلي انجام مي شود و در چه ابعادي است، روشن نيست.

بنابر پيش بيني اكونوميست:
ارزش صادرات ايران به ۴۹ ميليارد دلار مي رسد
مهر: واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست پيش بيني كرد ارزش صادرات كالاي ايران تا پايان سال ۲۰۰۵ به بيش از ۴۹ ميليارد دلار برسد.
ارزش صادرات كالاي ايران تا پايان سال ۲۰۰۵ به ۴۹.۳ ميليارد دلار خواهد رسيد كه حدود ۶ ميليارد دلار نسبت به رقم سال ۲۰۰۴ رشد نشان خواهد داد.
اكونوميست همچنين پيش بيني مي كند ارزش صادرات كالاي ايران در سال آينده ميلادي با كاهشي ۵ ميليارد دلاري به ۴۴.۵ ميليارد دلار برسد.
ارزش واردات كالاي ايران تا پايان سال ۲۰۰۵ نيز به ۳۹.۳ ميليارد دلار خواهد رسيد كه سه ميليارد دلار نسبت به سال ۲۰۰۴ رشد نشان خواهد داد.
همچنين پيش بيني مي شود ارزش واردات كالاي ايران در سال ۲۰۰۶ با حدود يك ميليارد دلار افزايش نسبت به رقم سال جاري به ۴۰.۴ ميليارد دلار برسد.
ارزش صادرات كالاي ايران از سال ۲۰۰۰ بدين سو همواره با رشد مواجه بوده است و از ۲۸.۳ ميليارد دلار در سال ۲۰۰۰ با ۱۵۶ درصد رشد به ۴۴.۳ ميليارد دلار در سال ۲۰۰۴ رسيده است.
ارزش صادرات كالاي ايران در سالهاي ،۲۰۰۱ ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ را نيز به ترتيب ۲۳.،۹ ۲۸.،۳ و ۳۳.۷ ميليارد دلار اعلام كرده است.
اكونوميست ارزش واردات كالاي ايران طي پنج سال گذشته بيش از ۲۴۰ درصد رشد يافته است و از ۱۵.۲ ميليارد دلار در سال ۲۰۰۰ به ۳۶.۶ ميليارد دلار در سال ۲۰۰۴ رسيده است.
ارزش واردات كالاي ايران طي سالهاي ،۲۰۰۱ ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ نيز به ترتيب ۱۸.،۱ ،۲۲ و ۲۸.۷ ميليارد دلار بوده است.

معاون پارلماني سازمان مديريت :
پيشنهاد تغيير يا تثبيت قيمتها
با لايحه بودجه ۸۵ تقديم مجلس مي شود
مهر: معاون پارلماني سازمان مديريت و برنامه ريزي خبر داد: دولت پيشنهاد خود در خصوص تغيير يا تثبيت ۹ قلم كالاي اساسي براي سال ۱۳۸۵را به همراه لايحه بودجه سال آينده تقديم مجلس مي كند.
سيدمحمد قاسم حسيني گفت: تغيير يا تثبيت قيمت ۹ قلم كالاي اساسي شامل بنزين، نفت، گاز، نفت سفيد، كوره، برق، مرسولات پستي، تلفن، آب و فاضلاب به جمع بندي نهايي دولت در اين خصوص بستگي دارد كه درنهايت اين پيشنهاد به همراه بودجه سال ۱۳۸۵ به مجلس شوراي اسلامي تقديم خواهد شد.
وي افزود: براساس اصلاحيه برنامه چهارم توسعه، مقرر شده كه دولت حداكثر تا شهريورماه هر سال تغيير قيمت ۹ قلم كالاي اساسي را براي سال بعد مشخص كند.
حسيني اظهارداشت: دولت تاكنون پيشنهادي در اين خصوص به مجلس نداده است.
معاون پارلماني سازمان مديريت و برنامه ريزي توضيح داد: البته دولت از شهريورماه تاكنون در خصوص تغيير يا تثبيت ۹ قلم كالاي اساسي شامل بنزين، نفت، گاز، نفت سفيد، كوره، برق، مرسولات پستي، تلفن، آب و فاضلاب تصميمي جدي نگرفته است.
در همين حال رييس سازمان مديريت وبرنامه ريزي به خبرنگار «مهر» گفته است كه مجلس درخصوص تغيير يا تثبيت قيمت ۹ قلم كالاي اساسي وارد عمل شده و درحال تصميم گيري است.
وي از نظر دولت درباره تغيير يا تثبيت ۹ قلم كالاي اساسي براي سال ۱۳۸۵ اظهار بي اطلاعي كرده است.

وزير صنايع و معادن:
احتمال خروج سيمان از سبد حمايتي وجود دارد
گروه اقتصادي: وزير صنايع و معادن چندي پيش به دنبال خبري كه از سوي وزير بازرگاني مبني بر بازگشت مجدد سيمان به سبد كالاهاي حمايتي مطرح شد، صراحتا موافقت خود را با تصميم هيات دولت عنوان كرد.
اين تصميم هيات دولت بازتاب هاي مختلفي در بين موافقان و مخالفان داشت به نحوي كه موافقان عنوان مي كردند دولت در شرايط كنوني براي حل بحران سيمان چاره اي جز اين كار نداشته است و مخالفان مطرح مي كردند كه اقدام فوق باعث سرازيرشدن مجدد سود به جيب دلالان و ازدست دادن بازار صادراتي منطقه خواهد شد.
عليرضا طهماسبي، وزير صنايع كشورمان روز گذشته در حاشيه نشست همكاري هاي اقتصادي ايران و عراق اين بار با موضعي ملايم تر عنوان كرد كه درصورت بهبود وضعيت بازار سيمان، درخصوص باقي ماندن سيمان در سبد حمايتي دولت بازنگري مي شود.وي در عين حال گفت كه احتمالا دولت درصورت بهبود وضعيت توليد سيمان درخصوص بازگشت آن به سبد كالاي حمايتي بازنگري خواهد كرد.
وي بر موقتي بودن قطع صادرات سيمان اشاره كرد و افزود: با راه اندازي طرح هاي جديد توليد سيمان صادرات اين محصول در ابعاد وسيع به عراق انجام خواهد گرفت.
اين درحاليست كه پيش تر عباس شرفي مدير امور سيمان سازمان توسعه و نوسازي صنايع و معادن ايران به خبرنگار ما گفته بود كه دولت نمي تواند واحدهاي خصوصي توليدكننده سيمان را مجبور كند تا صادرات انجام ندهند.

مركز اطلاعات انرژي آمريكا :
ايران داراي ۱۵.۶ درصد ذخاير گاز طبيعي جهان است
مهر: مركز اطلاعات انرژي آمريكا ذخاير گاز طبيعي كشورهاي جهان تا تاريخ اول ژانويه سال جاري ميلادي را اعلام كرد.
ذخاير گاز طبيعي ايران تا اول ژانويه ۲۰۰۵ برابر با ۹۴۰ تريليون فوت مكعب است كه پس از روسيه دومين ذخاير بزرگ گاز طبيعي محسوب مي شود.
بر اساس اين گزارش، ايران در ميان ساير كشورهاي جهان داراي دومين ذخاير بزرگ گاز طبيعي است و ۱۵.۶ درصد كل ذخاير گاز طبيعي جهان را در اختيار دارد.
اين گزارش حاكي است، كل ذخاير گاز طبيعي جهان ۶ هزار و ۴۰ تريليون فوت مكعب است كه بيش از ۸۹ درصد آن در اختيار ۲۰ كشور نخست قرار دارد.
در اين ميان روسيه با در اختيار داشتن يك هزار و ۶۸۰ تريليون فوت مكعب بزرگترين ذخاير گاز طبيعي جهان را در اختيار دارد و ۲۷.۸ درصد كل ذخاير گاز طبيعي جهان را در خود جاي داده است.
مركز اطلاعات انرژي آمريكا سومين كشور بزرگ داراي ذخاير گازي جهان را قطر با ۹۱۰ تريليون فوت مكعب اعلام كرده است.
بر اساس اين گزارش، كشورهاي عربستان سعودي با ۲۳۵ تريليون فوت مكعب، امارات با ،۲۱۲ آمريكا با ،۱۸۹ نيجريه با ،۱۷۶ الجزاير با ،۱۶۱ ونزوئلا با ،۱۵۱ عراق با ،۱۱۰ اندونزي با ،۹۰ نروژ با ،۷۵ تركمنستان با ،۷۴ ازبكستان با ،۷۱ قزاقستان با ،۶۶ هلند با ،۶۵ كانادا با ،۶۲ مصر با ،۵۷ اوكراين با ،۴۰ و مالزي با ۲۹ تريليون فوت مكعب، ديگر كشورهاي بزرگ دنيا از لحاظ ذخاير گاز طبيعي هستند.

جلوگيري از افزايش و كنترل قيمتها با صدور
بخشنامه مقدور نبوده و نيازمند راهكار اقتصادي است
گروه اقتصادي: در هفته هاي اخير و با فرارسيدن ماه مبارك رمضان، قيمت گوشت قرمز و مرغ، قند و شكر، حبوبات و برخي ديگر از مايحتاج مردم افزايش يافت. با نوسانات و افزايش قيمت كالاهاي مذكور نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، وزراي امور اقتصادي و دارايي، جهاد كشاورزي و بازرگاني را به كميسيون اقتصادي مجلس براي اداي برخي توضيحات فراخواندند. مقرر شده است وزراي مذكور با حضور در جلسه امروز كميسيون اقتصادي دراين خصوص توضيح دهند. با ايرج نديمي مخبر كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي پيرامون علل افزايش قيمت برخي كالاها و اقدام كميسيون اقتصادي گفت وگو كرده ايم.
*مقرر است تا وزراي بازرگاني، جهاد كشاورزي و امور اقتصادي و دارايي با حضور در كميسيون اقتصادي در زمينه افزايش قيمت ها پاسخگو باشند، ادعاي افزايش قيمت ها بر چه مبنايي مطرح و چگونه صورت گرفته است؟
- افزايش قيمت هايي كه در آستانه ماه مبارك رمضان در مورد برخي كالاها صورت گرفته، مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد. از نظر اقتصادي تحولاتي كه در زمينه هاي سياسي و اقتصادي در مديريت جامعه و جابجايي كه در قدرت صورت گرفته، همچنين نبود استراتژي آينده نگر و خروج سرمايه از بازارهاي پولي و بانكي و تزريق آن به بازارهاي دلالي و واسطه گري در اين زمينه موثر بوده است.
از سوي ديگر با تغيير مديريت ها در زمينه نظارتهايي كه صورت مي گرفته نيز تغييراتي حاصل شده است. عدم اطلاع مناست ازمسائل بازار به وسيله مجموعه هاي توليدي، اقتصادي و مخصوصا تجاري كه با تغيير وزير، معاونين و مديران توام شد، نيز مي تواند در اين زمينه قابل توجه بوده و در نابساماني هاي اخير قيمت ها نقش داشته است. همچنين تضعيف دستگاه هاي نظارتي، تعزيراتي و جلوگيري از گسترش و پراكندگي در دستگاه هاي اجرايي و نظارتي نيز در اين زمينه مي تواند موثر باشد. به طور كلي مجموعه اي از عوامل اقتصادي، اجتماعي و سياسي مي تواند با تاثيرگذاري بر اوضاع كنوني موجب شود تا نابساماني و افزايش قيمت ها تا پايان سال به اشكال مختلف ادامه يابد. اين نابساماني ها كه قبل از آغاز ماه مبارك رمضان تحت عنوان گراني هاي مرتبط با اين ماه جلوه گر شده بدان معنا است كه هنوز لجام گسيختگي بر بازار عرضه و تقاضا حاكم بوده و هر از چندگاهي به اشكال و با بهانه هاي مختلف آشكار مي شود.
*نابساماني قيمت برخي كالاها با وجود اعمال سياست هاي تنظيم بازار ناشي از چه مسائلي بوده است؟
- نوع كالاهايي كه در آستانه فرارسيدن ماه مبارك رمضان با نابساماني و افزايش قيمت همراه بوده است كالاهاي معيشتي و غذايي مشمول طرح هاي تنظيم بازار و كالاهاي وارداتي را دربرگرفته است. كالاهاي صنعتي مانند سيمان و برخي كالاهاي صادراتي و وارداتي ديگر، مواد غذايي مانند شكر، گوشت سفيد، قرمز و مانند آن و همچنين برخي ملزومات دستگاه ها و بنگاه هاي توليدي و اداري از جمله كالاهايي بوده كه طي روزهاي اخير به دليل ناكارآمدي سياست هاي تنظيم بازار و خلاء نظارتي ايجاد شده با نوسانات قيمت و عرضه مواجه شده است.
*در جلسه كميسيون اقتصادي با وزراي مذكور بيشتر چه سياست گذاري و راهكارهايي براي پايداري و كنترل قيمت ها مورد توجه قرار خواهد گرفت؟
- در نشستي كه امروز (دوشنبه) با وزراي بازرگاني، جهاد كشاورزي و امور اقتصادي و دارايي برگزار خواهد شد، بر همه مباحث و مسائل مرتبط با كنترل قيمتها متمركز شده و موارد و مسائل مختلف را به صورت سئوال و راهنمايي وزراي مذكور مطرح خواهيم كرد تا در روزهاي پاياني امسال مانند سالهاي گذشته نوسانات عرضه و قيمت كالاها را شاهد نباشيم، تلاش مي كنيم در اين نشست در مورد دورنماي كار، اتفاقات آينده، مسائل موثر بر زندگي و معيشت مردم و تورم و گراني هاي فزاينده به وزراي ذي ربط تذكر داده، و راهكارهاي مد نظر مجلس را ارائه كنيم. طبيعي است كه پس از آن نيز جلوگيري از نوسانات قيمت و عرضه كالاها را از دستگاه هاي ذي ربط پيگيري خواهيم كرد و سعي مي كنيم تا تصميمات اتخاذشده در اين نشست ها اجرايي شود.

رئيس كل سازمان امور مالياتي:
طراحي سيستم يكپارچه نظام مالياتي به زودي آغاز مي شود
رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور در آخرين كارگاه آموزشي فاز نخست طرح نظام جامع اطلاعات مالياتي كشور گفت: فاز نخست نظام جامع اطلاعات مالياتي كشور (tara) مطابق برنامه زمان بندي شده، به اجرا در آمده و آخرين مرحله آن به زودي پايان خواهد يافت.
به گزارش روابط عمومي سازمان امور مالياتي كشور، در اين كارگاه آموزشي كه با حضور جمعي از معاونين و مديران اين سازمان برگزار شد، حيدري كرد زنگنه، تاكيد كرد: اجراي طرح نظام جامع اطلاعات مالياتي كشور، آرزوي ديرينه اين سازمان مبني بر تغيير و تحول بنيادين و منطبق با دانش روز جهان را ميسر خواهد كرد.
وي افزود: ما در دوران انقلاب سوم صنعتي قرار گرفته ايم كه ويژگي  آن، نابودي اقتصاد صنعتي ملي و جايگزيني تحول مبتني بر علم و دانش است؛ لذا دنياي امروز از آن كساني است كه صاحب دانش هستند و صنعت امروز، نه از ثروت بلكه از دانش نشات مي گيرد.
رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور، تاكيد كرد: مديران سازمان براي حركت و تحول، در كنار آموزش، مي بايد به دانش روز جهان مجهز شوند.
حيدري كرد زنگنه، افزايش رضايتمندي موديان، افزايش درآمدهاي مالياتي و كاهش هزينه هاي وصول ماليات را، سه هدف عمده اجراي طرح نظام جامع اطلاعات مالياتي كشور برشمرد و گفت: فاز اول اين طرح شامل شناخت چالش ها و نيازهاي نظام مالياتي كشور بود كه طي آن، ضمن بررسي وضعيت موجود و انطباق آن با يكي از الگوهاي متداول مالياتي در جهان، نظام مطلوب مالياتي براي كشور در سه حوزه منابع انساني، فرآيند ها و فناوري ترسيم گرديد.
رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور تاكيد كرد: براي آنكه ماليات بتواند جايگزين نفت در اقتصاد كشور شود و سازمان امور مالياتي كشور به كليدي ترين دستگاه اقتصادي و اجرايي كشور مبدل شود، تغييرات ساختاري عمده اي بايد در قالب طرح تارا، در آن صورت گيرد.
وي تصريح كرد: در فاز نخست طرح تارا، با تعيين فاصله ميان وضعيت موجود و مطلوب، روش هاي رسيدن به وضعيت مطلوب و موردنظر، شناسايي و در قالب ۳۲ پروژه تعريف شد كه اين پروژه ها، ساختار مديريت برنامه  براي مراحل آتي طرح را تشكيل مي دهند.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي، محوري ترين پروژه طرح تارا را، اجراي «نظام يكپارچه مالياتي» (its) عنوان كرد و گفت: اين پروژه، تمامي اطلاعات و سيستم هاي مالياتي را به هم متصل و در قالبي يكپارچه ارايه مي نمايد. همچنين طي اين طرح، شناسايي و تعيين صلاحيت مجريان و پيمانكاران ساير پروژه ها و نيز ارزيابي پيشنهادهاي آنها تا مرحله عقد قرارداد انجام مي پذيرد.
حيدري كرد زنگنه، حاصل تلاش پنج ماهه فاز نخست اين طرح را، ترسيم ديدگاه وضعيت مطلوب سازمان و نهايتا دو خروجي عمده عنوان كرد كه يكي انتخاب پيمانكار نظام يكپارچه مالياتي و ديگري نقشه راه است كه شامل ۳۲ پروژه اصلي است.
وي ادامه داد: در مرحله ارزيابي پيشنهادهاي نظام يكپارچه مالياتي، كه آخرين مرحله و تنها مرحله باقيمانده از فاز نخست محسوب مي شود، در خصوص سه شركت خارجي كه جهت تامين بخش هاي نرم افزاري طرح اعلام آمادگي كرده اند تصميم گيري خواهد شد.
حيدري كرد زنگنه، مدت زمان اجراي كامل اين طرح را سه الي پنج سال عنوان كرد و گفت: با پايان يافتن فاز نخست اين طرح، فاز دوم كه شامل طراحي و برنامه نويسي پروژه its تا مرحله اجراي آزمايشي نظام يكپارچه مالياتي خواهد بود، آغاز خواهد شد كه مدت زماني بين يك تا دو سال به طول خواهد انجاميد.

گلوبال اينسايت:
ناهماهنگي سياستها، مهمترين مانع
خصوصي سازي در ايران است
مهر: موسسه گلوبال اينسايت در گزارشي از وضعيت خصوصي سازي در ايران، ناهماهنگي سياستها و تصميم گيري هاي اقتصادي و سياسي را مهمترين مانع رشد خصوصي سازي در ايران دانست: در يك دهه گذشته سياستگذاران ايران سياستهاي ناهماهنگ و بي ثباتي را در قبال خصوصي سازي و جذب سرمايه گذاريهاي خارجي در پيش گرفته اند.
اين ناهماهنگي ها كه اغلب نتيجه اختلاف ميان گروههاي سياسي مختلف بوده است، موجب شده كه تاكنون روند خصوصي سازي در ايران به سطح مطلوب نرسد.تاكنون بسياري از خصوصي سازيهاي بزرگ در ايران سامان نگرفته اند و در محاق دعواهاي سياسي باقي مانده اند، بعلاوه اينكه رييس جمهور جديد ايران نيز نسبت به خصوصي سازيهاي بي قيد و بند و صوري انتقاد كرده است.
گلوبال اينسايت معتقد است هنوز در ايران تصميم جامعي در رابطه با چگونگي خصوصي سازي گرفته نشده است و در حاليكه بارها خبر از خصوصي سازي در بخشهاي خاصي مي شود، در عمل هيچگونه فعاليتي در اين زمينه صورت نمي گيرد.
در حاليكه وزارت نفت ايران اعلام كرده بود قصد دارد طي پنج سال آينده بخشهايي از صنايع پايين دستي را به بخش خصوصي واگذار كند، اين بحث به مجلس كشيده شد و هنوز هم تصميم نهايي در رابطه با آن گرفته نشده است.

از طريق دوبي صورت مي گيرد
يك ميليارد دلار صادرات غير قانوني اندونزي به ايران
فارس: سفيراندونزي در ايران گفت: بيشترين صادرات اندونزي به ايران حدود يك ميليارد دلار است كه از طريق دوبي به صورت  غيرقانوني صورت مي گيرد.
بصري حسن الدين كه ديروز در اتاق بازرگاني تبريز سخن مي گفت، افزود: اندونزي درصدد است تا اين روابط به صورت قانوني و مستقيما بين دو كشور انجام شود زيرا ايران از نظر اندونزي داراي پتانسيل و توانمندي هاي بسيار قوي و بالايي است.

قيمت طلا و ارز
نوع ----فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۵۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۲۵۰۰
نيم بهار آزادي ۵۲۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۰۳۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۵۸
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۴۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۹۵۵

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |