دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۱ - Oct 10, 2005
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه:
بيش از ۱۰ ميليون روستايي
در طرح پزشك خانواده ثبت نام كردند
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه و تامين اجتماعي با اشاره به انجام طرح پزشك خانواده در روستاها توسط سازمان بيمه خدمات درماني گفت: با اجراي اين طرح حركت نظام بيمه اي در كشور از حالت بيمارنگر به سوي سلامت نگر مي رود.
به گزارش ايسنا، دكتر واعظ مهدوي در حاشيه بازديد وزير رفاه و هيات همراه از سازمان تأمين اجتماعي افزود: طرح پزشك خانواده در روستاها يك استراتژي مهم براي ساماندهي تيم خدمات درماني كشور است كه  ارائه خدمات آن به بيمه شدگان از طريق شبكه هاي بهداشتي و درماني كشور صورت مي گيرد.
وي تصريح كرد: در اين طرح به ازاي هر ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار نفر بيمه شده يك پزشك خانواده معين شده است كه مسؤوليت، سلامت روستائيان و عشاير را بر عهده دارد كه پس از استقرار در مراكز براي بيماران پرونده سلامتي تشكيل داده و سوابق بيماري آنان را ثبت مي نمايد تا در مواقع لازم مورد استفاده قرار گيرد.وي خاطرنشان كرد: در طرح پزشك خانواده پروتكلهاي غربالگري طراحي شده كه براساس آن پزشك به سوي بيمار مي رود و او را كنترل مي كند پيش از آنكه كه بيمار دچار عوارض و متوجه بيماري شود.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه و تامين اجتماعي اظهار داشت: جهت افزايش كارآيي و همچنين نظارت برعملكرد پزشكان خانواده در حال حاضر برنامه هاي بازآموزي و آموزش پزشكان در دستوركار قرار گرفته و در حال انجام است و افق نگرش ما در وزارت رفاه نهايتا ارايه مدرك تخصصي به اين پزشكان است تا پزشك خانواده به صورت يك تخصص در كشور در آيند.وي افزود: براساس اطلاعات و آمار ارايه شده از سوي سازمان بيمه خدمات درماني تا كنون ۵/۱۰ ميليون نفر از روستائيان اقدام به ثبت نام كرده اند كه براي حدود ۵ ميليون نفر از آنان ورود اطلاعات به بانك اطلاعاتي رايانه اي صورت پذيرفته و در همين راستا نيز ۴ ميليون دفترچه بيمه خدمات درماني صادر و ۵/۲ ميليون دفترچه نيز به روستائيان ارايه شده است.
به گفته معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه و تامين اجتماعي، برنامه بيمه روستائيان در استان سيستان و بلوچستان كامل شده و به صورت عملياتي درآمده و در مابقي استان هاي كشور نيز در حال انجام است.
به گزارش ايسنا، واعظ مهدوي درخصوص پرداخت به پزشكان خانواده نيز گفت: پيش پرداخت به تمامي دانشگاههاي علوم پزشكي جهت پرداخت حقوق به اين پزشكان صورت گرفته و تمامي مراكز بهداشتي و درماني نيز براساس توافقنامه بايد در داروخانه هاي خود، حداقل ۳۹۰ قلم دارو را براي بيمه شدگان تامين كنند.
وي مهمترين ركن انجام اين طرح را نظارت بر اجراي دقيق طرح دانست و متذكر شد: نظارت مستمر و بازبيني دوره اي توسط دانشگاه هاي علوم پزشكي و سازمان بيمه خدمات درماني (ادارات كل بيمه خدمات درماني در استان ها) باعث افزايش كارايي در سيستم مذكور خواهد شد.

معاون سازمان تأمين اجتماعي:
۴۰نقطه كشور به مؤسسه هاي كارگزاري نياز دارد
كارگزاري رسمي تأمين اجتماعي در تهران راه اندازي مي شود
معاون امور سازمانهاي سازمان تأمين اجتماعي در امور استان ها از آغاز به كار آزمايشي ۴ كارگزاري رسمي اين سازمان در شهرهاي تهران، خسروشهر، ورزنه و باغ بهادران خبر داد.
به گزارش ايسنا، علي حيدري مهمترين هدف سازمان را از ايجاد كارگزاري ها، آزادشدن از برخي امور اجرايي و پرداختن به مسايل مهمتر دانست و گفت: ايجاد كارگزاري هاي رسمي و بهره گيري از توان بخش خصوصي باعث مي شود كه سطح تماس با مخاطبان افزايش يابد، بدون اين كه سازمان دچار هزينه هاي سرمايه اي شود.
وي خاطرنشان كرد: براساس فراخوان در سراسر كشور، نزديك به ۶۵۰ نفر نام نويسي كردند كه متاسفانه در برخي مناطق با وجود نياز به برپايي كارگزاري، متقاضي وجود نداشت اما در بعضي مناطق، شمار متقاضيان از سقف مورد نظر نيز افزون تر بود.
معاون امور استانهاي سازمان تأمين اجتماعي با اشاره به اين كه نزديك به ۲۰۰ نفر از متقاضيان اوليه،حتي واجد شرايط شركت در آزمون نبودند، يادآور شد: از مجموع ۴۰۰ نفر باقيمانده تنها حدود ۲۵۰ نفر در آزمون شركت كردند كه از اين ميان حدود ۲۲ نفر امتياز مورد نياز براي قبولي را كسب كردند.
وي با اشاره به اينكه در نهايت حدود ۸نفر كاملا شرايط لازم را بدست آوردند، تصريح كرد: اين درحاليست كه سازمان در مرحله اول در ۴۰ نقطه كشور نياز به تاسيس مؤسسه هاي كارگزاري دارد و حتي مقرر بود در هر شعبه سازمان نيز دست كم يك كارگزاري ايجاد شود.
به گزارش ايسنا، حيدري افزود: كارگزار رسمي سازمان در اين مرحله حلقه واسط و رابطي ميان مخاطبان سازمان در سطح شهرستان با شعبه اصلي خواهد بود. ازاين رو بخشي از نيازهاي مخاطبان همانند صدور و تمديد دفترچه درمان، دريافت ليست بيمه در خود كارگزاري پاسخ داده خواهد شد و نيز بخش ديگري از نيازها از طريق تحويل مدارك مخاطبان به كارگزاري و كنترل اوليه در كارگزاري به شعبه ارجاع مي شود كه نتيجه كار از طريق كارگزاري به بيمه شدگان حتي در منزل آنان ارايه مي شود.
وي با بيان اينكه در فازهاي بعدي بخش زيادي از كار را خود كارگزار انجام مي دهد، خاطرنشان كرد: بنابراين ادامه كار به شكل توسعه كارگزاري ها و گسترش كار آنها بستگي به توسعه زيرساخت هاي مخابراتي، نتيجه كار پايلوت كنوني و نحوه استقبال مخاطبان از اين شيوه و نيز فرهنگ سازي سازمان در اين زمينه دارد؛ از اين رو، نمي توان زمان مشخصي را براي توسعه كار اعلام كرد.
حيدري در پايان يادآور شد: واگذاري مسؤوليت ارايه برخي خدمات به بخش هاي خارج از سازمان در تامين اجتماعي داراي پيشينه اي نسبتا طولاني است، چنانچه هم اكنون حدود ۶۰ تا۷۰ درصد خدمات درماني مورد نياز بيمه شدگان سازمان از طريق حدود ۴۵ هزار مركز و پزشك طرف قرارداد در مؤسسه هاي پزشكي، تشخيصي و درماني ارايه مي شود و يا كارفرمايان مي توانند خودشان ارايه خدمات درماني و تعهدات كوتاه مدت كارگران را متعهد شوند.

مابه التفاوت حقوق مستمري بگيران
تأمين اجتماعي ماه رمضان پرداخت مي شود
سرپرست  وزارت  رفاه  و تامين  اجتماعي ، اعلام  كرد: مابه التفاوت  حقوق  مستمري  بگيراني  كه  دريافتي  آنها كمتر از حداقل هاي  مصوب  شوراي  عالي  كار ۱۲۰ هزار تومان  است ، در ماه  مبارك  رمضان  پرداخت  مي شود.
داوود مددي ، ديروز  در گفت  و گو با خبرنگار ايرنا، گفت : ۱۰هزار نفر از افراد تحت  پوشش  تامين  اجتماعي ، كه  عمدتا معلول  و بازمانده هستند، مشمول  اجراي  اين  طرح  مي شوند.
به  گفته  وي ، ۶۰۰ ميليون  تومان  براي  اجراي  اين  طرح  در نظر گرفته  شده است .
مددي ، با اشاره  به  جلسه  شوراي  عالي  تامين  اجتماعي ، اظهار داشت : براساس  مصوبه  جلسه  شوراي  عالي  تامين  اجتماعي ، اين  طرح  و بودجه  آن فقط براي  ماه  رمضان  پيش بيني  شده  است .
سرپرست  وزارت  رفاه  و تامين  اجتماعي ، همچنين  از اجراي  طرح  اطعام  با مشاركت  مردم  براي  مقابله  با آسيب هاي  اجتماعي  خبر داد.
مددي ، بدون  اشاره  به  زمان  اجراي  اين  طرح ، محل  اجراي  آن را مساجد پايگاههاي  بسيج  و مراكز عمومي عنوان  كرد.
سرپرست  وزارت  رفاه  تأكيد كرد كه  اين  اقدام ها در راستاي  مقابله  با آسيب هاي  اجتماعي  و كاهش  جرم  صورت  مي گيرد.

همزمان با آغاز هفته بلاياي طبيعي اعلام شد:
دانشجويان پزشكي كمك رساني در بلايا را آموزش مي بينند
004332.jpg
گروه اجتماعي: حوادث طبيعي سالانه جان بسياري از انسانها را مي گيرد. اين مسأله با رعايت استانداردها مي تواند به كمترين حد خود برسد. در ايران، برعكس نسبت جهاني، تعداد كشته هاي حوادث طبيعي سه برابر مجروحان است.
به مناسبت هفته كاهش بلاياي طبيعي وزير بهداشت گفت:بالا بودن آمار كشته شدگان حوادث طبيعي در ايران از يك طرف به علت فقدان يك آموزش عمومي و فراگير براي مردم در مورد نحوه برخورد با اين حوادث است و از طرف ديگر به عملكرد غير علمي و ناهماهنگ گروههاي مسئول در امداد رساني مربوط مي شود.
وزير بهداشت ادامه داد: قاره آسيا همواره بيشترين تلفات و خسارتها را از حوادث غير مترقبه داشته است و ايران بعد از كشورهاي هند، چين و بنگلادش در رتبه چهارم خسارت ديدگان اين حوادث و در جمع ۱۰ كشور بلاخيز جهان قرار دارد با اين وجود تجربه موفق امداد رساني و نجات حادثه ديدگان بم همواره بايد مورد توجه مسئولان باشد به طوري كه اقداماتي كه طي ۴۸ ساعت در شهر بم انجام شد در آمريكا طي يك هفته هم انجام نشد.
باقري لنكراني افزود: فقدان آموزش عمومي و نيز آموزش هاي ويژه پزشكان براي كاهش خسارت هاي حوادث غيرمترقبه نيز از ضعف هاي مهم ما در مقابله با بلاياي طبيعي است و حتماً يكي از برنامه هاي وزارت بهداشت گنجاندن آموزش درمان و معاينه درماني بلايا در دروس پزشكان عمومي است، زيرا متاسفانه خسارت هاي زيادي را از اين نظر به خصوص در مورد عفونت هاي كليوي حادثه ديدگان در كشور شاهد هستيم.
وي ادامه داد: مسأله مهم ديگر ضعف ايمني بيمارستان ها در برابر زلزله است كه متاسفانه در اين زمينه وضع خوبي نداريم به همين علت حتماً براي ايمن سازي بيمارستانها و مراكز درماني كشور تقاضاي بودجه ويژه اي در لايحه بودجه سال ۸۵ خواهيم داشت، زيرا بيمارستان بايد امن ترين محل در هر شهر و پناهگاه حادثه ديدگان باشد در حالي كه حتي در شهر تهران نيز چنين وضعيتي را شاهد نيستيم و مثلا اگر ساختمان قديمي انتقال خون در خيابان وصال تهران بر اثر حادثه اي از بين برود در هنگام بروز يك حادثه ناگهاني در اين شهر خون نخواهيم داشت.
۸۰۰ هزار سال عمر از دست رفته
رييس كار گروه بهداشت و درمان در حوادث و سوانح غير مترقبه كشور نيز در اين باره گفت: ۸۰۰ هزار سال عمر مفيد ايرانيان در اثر زلزله بم از دست رفت، زلزله بم ۲ سال از اميد به زندگي مردم كشور را كم كرد.
دكتر راسل با بيان اين كه در زلزله بم يك سوم بودجه استاني كشور هزينه شد، اظهار كرد: هنوز در منطقه زلزله زده بم بامشكلات عديده اجتماعي، اقتصادي و بهداشتي - درماني مواجه هستيم و كاهش آثار بلاياي طبيعي از اجزاي اساسي توسعه پايدار انساني محسوب مي شود.
وي با اشاره به فقر به عنوان مهمترين آثار بلايا بر سلامت ادامه داد: سلامت نقش كليدي را در مديريت بحران بازي مي كند و تجربيات جهاني مويد آن است كه سلامت و متولي سلامت به عنوان اولين بخش درگير در مديريت بلاياست.
در ايران نيز از سال ۷۴ كميته تخصصي بهداشت و درمان در شرايط بحران با عمده فعاليت آگاهي مسئولان به اهميت بلايا و نحوه مديريت فعال شد.
خسارت ۵۰ ميليارد دلاري بلاياي طبيعي
دبير ستاد حوادث غير مترقبه كشور نيز در اين باره گفت: ميزان خسارتهاي ناشي از خشكسالي در ۷ سال گذشته در طول يك قرن گذشته بي سابقه و حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال بوده است از طرف ديگر بارش باران در يك دوره زماني كوتاه خسارتهاي سنگيني را در همين سالها موجب شده است.
جزايري در مراسم آغاز هفته كاهش بلاياي طبيعي افزود: بر اساس گزارش سازمان ملل متحد با وجود افزايش آگاهي ها و دسترسي به تكنولوژي هاي جديد نه تنها ميزان خسارتهاي ناشي از حوادث طبيعي در جهان كم نشده بلكه حتي به صورت چشمگيري نيز افزايش يافته است.
وي ادامه داد: خسارتهاي ناشي از حوادث طبيعي طي دهه۹۰ نسبت به دهه ۶۰ سه برابر شده و اين ميزان در سال ۹۸ هشت برابر خسارتهاي ناشي از حوادث غير مترقبه در سال ۶۸ بوده است. جزايري اضافه كرد: سالانه بيش از سه ميليون نفر در جهان بر اثر حوادث غير مترقبه جان خود را از دست مي دهند و زندگي بيش از سه ميليارد نفر تحت تاثير خسارتهاي ناشي از اين حوادث نابودمي شود به طوري كه ميزان خسارتهاي جهاني اين حوادث بالغ بر ۵۰ ميليارد دلار مي شود.

خوابگاه هاي دانشجويي تخليه نمي شوند
گروه علمي فرهنگي: معاون حقوقي و امور مجلس وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت، با همكاري قوه قضاييه دانشگا ه ها ديگر با معضلي با عنوان تخليه خوابگاه مواجه نمي شوند.
دكتر محمد حسيني، در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به اهميت مساله خوابگاه هاي دانشجويي و ضرورت توجه به آن، اظهار كرد: طي ديدار اخير وزير علوم با رييس قوه قضاييه، مسئله حل مشكلات خوابگاه هاي دانشجويي يكي از مباحث حساس مطرح شده در اين جلسه بود كه طي آن با قول مساعد رئيس قوه قضاييه مقرر شد تا دانشگاه ها ديگر با معضلي با عنوان تخليه خوابگاه ها مواجه نشوند. وي با بيان اين كه از اين پس دانشگاه ها بايد با اطلاع رساني به موقع به وزارت علوم و در نهايت قوه قضاييه جلوي وقوع اين گونه معضلات را بگيرند، گفت: با همكاري قوه قضاييه ديگر اين مسئله به يك معضل و تهديد براي دانشگاه ها تبديل نمي شود.
دكتر حسيني كمبود امكانات و پاسخگو نبودن خوابگاه هاي دانشجويي را از مهمترين معضلات فعلي عنوان و تصريح كرد: تامين خوابگاه هاي دانشجويي متأهلين با توجه به ترغيب جوانان به ازدواج از اولويت بالاتري برخوردار است و بايد براي تامين خوابگاه  متأهلين با همكاري دولتمردان و مجلس فكر اساسي انديشيده شود تا خوابگاه به اندازه كافي در اختيار متأهلين و مجردين قرار بگيرد. وي با ابراز اميدواري نسبت به برطرف شدن معضل كمبود خوابگاه دانشجويي در آغاز سال تحصيلي  خاطرنشان كرد: كاهش اين معضلات جزو اولويتها و تأكيدات وزير علوم است. البته بحث تخليه خوابگاه ها مسئله اي است كه به صورت موردي و تفاهمي قابل حل است، در عين حال مسئله تعمير،  نگهداري،  حفظ و افزايش تعداد خوابگاه ها مساله اصلي و قابل بحث فعلي است. به گفته معاون حقوقي و امور مجلس وزارت علوم، لحاظ اعتبارات ويژه به مساله خوابگاه هاي دانشجويي در بودجه ۸۵ از پيشنهادهاي جدي وزارت علوم است.

۵۷۹ فقره تصادف۸۴۱، كشته و زخمي برجاي گذاشت
ايرنا: معاون  عملياتي  پليس  راه  كشور گفت : طي  ۵۷۹ فقره  تصادفات  جاده اي  كه  طي  هفته  گذشته  و از تاريخ  نهم  تا شانزدهم  مهر ماه  جاري  در نقاط مختلف كشور رخ  داد، مجموعاً ۸۴۱ نفر كشته  و زخمي  شدند.
سرهنگ  سيد هادي  هاشمي ، در تبيين  درصد عوامل  شكل گيري  تصادفات  جاده اي  در هفته گذشته ، بيشترين  حجم  تصادفات  وسائط نقليه  را سواري  و وانت  بارها با ۸/۳۲ درصد ذكر كرد. وي  افزود: موتورسيكلت ها، ۸/۳۱ درصد، كاميونها با ۸/۱۸ درصد، عابرين  پياده با ۹/ ۱۰ درصد و بالاخره  وسائط نقليه  عمومي  مسافربري  با ۷/۵ درصد به ترتيب  در رده هاي  بعدي  عوامل  شكل گيري  تصادفات  جاده اي  قرار دارند.به  گفته  هاشمي ، انحراف  به  چپ  با ۷/۲۵ درصد، عدم  توجه  به  جلو در اثرخستگي  و خواب  آلودگي  با ۲۵ درصد، عدم  توانايي  در كنترل  وسيله  نقليه  با۴/ ۱۹ درصد و سرانجام  عدم  رعايت  حق  تقدم  عبور با ۴/ ۱۶ درصد از علل  عمده  وقوع  تصادفات  جاده اي  طي  هفته  گذشته  بود.آمار بالاي تصادفات در حالي است كه به اعتقاد فرمانده قرارگاه پليس راه استان اردبيل طبق آمار و شواهد موجود بيش از ۴۰ درصد قربانيان حوادث رانندگي عابران پياده هستند كه متأسفانه اين وضعيت نشأت گرفته از عدم پايبندي به قوانين راهنمايي و رانندگي است. سرهنگ شهزاد قاسم زاده به مهر گفت: طي شش ماهه اول امسال در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته در مورد تصادفات منجر به فوت و جرح حدود ۲۰ درصد در استان اردبيل كاهش داشتيم.

واكنش مركز پژوهش هاي مجلس به يك لايحه پيشنهادي دولت
تعميرات و مقاوم سازي مدارس نياز به اعتبار ارزي ندارد
گروه علمي فرهنگي: دفتر مطالعات برنامه و بودجه مركز پژوهشهاي مجلس طي اظهار نظر كارشناسي درباره يك لايحه پيشنهادي دولت اعلام كرد: اصولا تعميرات مدارس و مقاوم سازي آنها در برابر خطرات نيازي به اعتبارات چهار ميليارد دلاري ارزي ندارد.
به گزارش واحد اطلاع رساني مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي، دفتر مطالعات برنامه و بودجه اين مركز در اظهارنظر خود پيرامون لايحه «تخريب و بازسازي مدارس غيراستاندارد و مقاوم سازي مدارس بدون استحكام» تصريح كرد كه در بند «م» ماده ۵۲ قانون برنامه چهارم توسعه به نوسازي، مقاوم سازي و استاندارد نمودن فضاهاي آموزشي به ويژه براي مناطق كم تر توسعه يافته توجه ويژه اي مبذول شده كه اين امر در كاهش خسارات جاني و مالي ناشي از بروز حوادث غيرمترقبه از قبيل زلزله و آتش سوزي مؤثر مي باشد.
اين گزارش با اشاره به ماده (۱) قانون برنامه چهارم توسعه كه به دولت اجازه داده است از محل حساب ذخيره ارزي براي فعاليت هايي كه ماهيت عمراني دارند هزينه نمايد، يادآور شد: در لايحه مذكور توجيهات كافي براي استفاده از حدود چهار ميليارد دلار اعتبار طي ۴ سال از محل حساب ذخيره ارزي ارائه نشده است و به نظر مي رسد كه سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور توان جذب اين حجم عظيم از منابع (به طور متوسط سالي ۹۰۰ ميليون دلار) و توان هزينه كردن آن را نيز نداشته باشد.
دفتر مطالعات برنامه و بودجه مركز پژوهشهاي مجلس در ادامه با استناد به گزارش سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در خصوص برقراري معافيت هاي مالياتي و پرداخت عوارض، برگزاري جشنواره خيرين مدرسه آورده است: بدون استفاده از منابع حساب ذخيره ارزي نيز مي توان به اهداف ياد شده در قانون پيرامون مقاوم سازي مدارس بدون استحكام دست يافت.
بر اساس گزارش ياد شده، بودجه كل كشور «ريالي» است و دادن ارز به آموزش و پرورش (سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور) مغاير قسمت آخر بند «ج» ماده يك قانون برنامه چهارم و اصول بودجه كل كشور است.

زياد بودن ساعات كاري، خطاهاي پزشكي را افزايش مي دهد
ايسنا: براي پيشگيري از بروز خطاهاي پزشكي ساعت كار پزشكان و پرستاران بايد به گونه اي باشد كه از توان آنها خارج نباشد.
دكتر منصور بهرامي دانشيار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: خدمات پزشكي بايد با نهايت دقت به مردم عرضه شود اما متاسفانه گاهي به علت حجم كار زياد پزشكان و پرستاران و شلوغي گردش كار در يك مجموعه پزشكي، ارائه خدمات توام با اشتباهاتي است كه به آن خطاهاي پزشكي مي گويند.
وي ادامه داد: خطاهاي پزشكي در همه جاي دنيا اتفاق مي افتد و بر اساس آمارهاي بدست آمده در آمريكا سالي صد هزار نفر بر اثر خطاهاي پزشكي از بين مي روند.
متاسفانه در ايران آمار مدوني در دست نيست اما به دليل بدخطي نسخه هاي پزشكي و خوانا نبودن آنها، شلوغي داروخانه ها، عدم دقت مردم براي درك اهميت اين داروها و شناخت خطرات آنها و شايد توضيح ناكافي پزشك و داروخانه داران براي مصرف دارو به خانواده ها به نظر مي رسد كه ميزان خطاهاي پزشكي بسيار بالا باشد؛ همچنين افزايش پرونده هاي ارجاعي شكايت مردم از پزشكان به نظام پزشكي نشان دهنده اين ادعاست.
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي افزود: براي پيشگيري از بروز اين خطاها پيشنهاد مي كنيم ساعات كار پزشكان و پرستاران به گونه اي باشد كه از حد توان آنها خارج نباشد چرا كه خستگي ارتباط مستقمي با ميزان خطا دارد. همچنين پيشنهاد مي كنيم هر چه ممكن است نسخه ها خوش خط تر و خواناتر نوشته شود و از طرف پزشك و پرستار اطلاعات كافي در خصوص دارو و طرز مصرف آن به خانواده ها داده شود.

جزئيات بيمه اجتماعي كارگران ساختماني اعلام شد
004329.jpg
فارس: بر اساس لايحه بيمه اجتماعي كارگران ساختماني كه به تصويب دولت رسيده و براي تصويب نهايي به مجلس ارائه شده است، كارگران ساختماني كه داراي كارت مهارت فني باشند توسط سازمان تامين اجتماعي بيمه خواهند شد.
بر اساس اين لايحه كه با درخواست وزارت رفاه و تامين اجتماعي به تصويب دولت رسيده، كارگران شاغل در كارهاي ساختماني اعم از ايجاد يا توسعه ساختمان، تجديد بنا و تعميرات ساختمان كه داراي كارت مهارت فني از سازمان فني و حرفه اي كشور باشند نزد سازمان تامين اجتماعي بيمه خواهند شد.
بر اساس ماده ۳ اين لايحه وزارت كار و امور اجتماعي موظف است نسبت به فراخوان و آموزش كارگران شاغل در كارهاي ساختماني اقدام و كارت مهارت فني براي آنها صادر كند. زمان بندي و شرايط صدور و تمديد كارت مهارت فني و بيمه  اجتماعي كارگران شاغل در كارگاه هاي ساختماني موضوع اين لايحه طبق آيين نامه اي خواهد بود كه مشتركاً توسط وزارتخانه هاي رفاه و تامين اجتماعي، كار و امور اجتماعي، مسكن و شهرسازي و كشور تهيه شده و به تصويب شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي خواهد رسيد.
دولت در ماده ۴ اين لايحه تعهدات بيمه كارگران ساختماني را شامل حوادث، بيماري ها، غرامت و دستمزد از كار افتادگي، بازنشستگي و فوت اعلام و تاكيد كرده است كه افراد خانواده بيمه شده نيز بر اساس ضوابط قانوني از خدمات اين ماده برخوردار خواهند بود. حق بيمه سهم كارگران در اين لايحه ۷ درصد دستمزد دريافتي آنان خواهد بود كه بيمه شده مكلف است آن را به ترتيبي كه سازمان تامين اجتماعي تعيين مي كند، پرداخت كند.

دادستاني كل كشور با حرمت شكنان
ماه رمضان برخورد مي كند
گروه اجتماعي: دادستان كل كشور با آرزوي قبولي طاعات و عبادات در ماه مبارك رمضان، بر برخورد با هر نوع حرمت شكني و ناهنجاري در اين ماه تأكيد كرد.
به گزارش روابط عمومي دادستاني كل كشور آيت الله دري نجف آبادي با صدور بيانيه اي تأكيد كرد: مسئولان ذيربط و ضابطين قوه قضائيه بايد با رعايت ادب و اخلاق در اجراي وظايف محوله ضمن ارشاد و تذكر و در موارد لزوم برخورد قانوني با متخلفين، زمينه ايجاد فضاي دلپذير معنوي و محيط پاك و نوراني اجتماعي را فراهم سازند. وي تصريح كرد، اميد است رسانه هاي عمومي و به ويژه صدا و سيما در فراهم كردن فضاي روحاني و معنوي و تربيتي به منظور بهره مند شدن ملت شريفمان از بركات اين ماه عزيز گامي بلند بردارند و فضاي معنويت و اخلاق را در ميان جوانان و نوجوانان تشنه معرفت گسترش داده و تقويت كنند. دادستان كل كشور در ادامه بيانيه خود از هموطنان عزيز و گرامي خواسته است حرمت اين ماه بزرگ و الهي را پاس بدارند و در گفتار، كردار و اعمال و رفتار خود شئون ظاهري، باطني و تقوي و پرهيزكاري را رعايت كنند و اجازه ندهند حرمت ماه صبر و طهارت و عبادت با رفتار ناپسند شكسته شود.

با هدف پاسخگويي به نيازهاي خانواده شهدا و جانبازان
مركز هدايت الكترونيك تا پايان سال
در سراسر كشور راه اندازي مي شود
گروه اجتماعي: تا پايان سال جاري به همت بنياد شهيد و امور ايثارگران و با هدف پاسخگويي به نيازها، خواست ها و مشكلات خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان مركز هدايت الكترونيك تامين فراگير (هاتف) در سراسر كشور راه اندازي مي شود.
مسعود توانا، مديركل روابط عمومي و بين المللي بنياد شهيد و امور ايثارگران، راه اندازي مركز هاتف در تهران را مدل نوين و مدرن در حوزه ساماندهي و پاسخگويي در سازمان هاي خدماتي بدون مراجعه حضوري متقاضي عنوان كرد و گفت: تعامل هوشمندانه با مخاطبان و رعايت كرامت انساني آنان با عرضه بهترين خدمت در كوتاه ترين زمان ممكن از اهداف اصلي مركز هاتف است و با همين نگرش و موفقيت نسبي در راه اندازي مركز هاتف در تهران، راه اندازي اين گونه مراكز در ساير شهرهاي كشور در دستور كار قرار گرفته است.
وي با اشاره به اينكه راه اندازي اين مركز ۱۲۴ هزار خانواده ايثارگر كشور را دربر مي گيرد، همچنين گفت: در اين مراكز خانواده هاي ايثارگر مي توانند در تماس با مركز هاتف نيازهاي خود در اين حوزه ها را به گوش مسئولان برسانند.
شايان ذكر است مركز هاتف هم اكنون با شماره تلفن ۱۶۱۶ آماده جذب نيازها، مسايل و مشكلات خانواده هاي شهدا، جانبازان و آزادگان است و با كسب اطلاعات از اين خانواده ها، معاونت هاي مربوطه بنياد شهيد و امور ايثارگران سعي در رفع اين مشكلات دارند.

خشونت عليه زنان عمر مردان را كوتاه مي كند
فارس: نتايج غيرمترقبه  يك تحقيق جامع بين المللي حاكي از آن است كه در جوامعي كه خشونت بيشتري عليه زنان به كار مي رود آمار مرگ و مير مردان بيشتر و ميزان متوسط عمر مردان نيز كمتر است. اين تحقيق كه در ۵۱ كشور اروپايي-آسيايي به همراه استراليا و  آمريكاي جنوبي صورت گرفت نشان مي دهد كه ميزان جرايم عليه زنان و خشونت و كشتن زنان رابطه اي اساسي با پايين آمدن طول عمر مردان دارد. محققان دانشگاه ليورپول انگليس كه اين تحقيق را انجام داده اند معتقدند كه وجود خشونت عليه زنان در يك جامعه (كه در غرب اروپا و شمال آمريكا بيشتر است) باعث صدمه ديدن هر دو جنس يعني مرد و زن مي شود و اين صدمات به مردان بيشتر باعث كاهش عمر آنها مي گردد.

۸۵ درصد معلولان زير خط فقر زندگي مي كنند
ايلنا: ۸۵ درصد معلولان كشور در شرايط زير خط فقر زندگي مي كنند.
علي همت محمود نژاد، مديرعامل انجمن حمايت از حقوق معلولان گفت: رئيس جديد سازمان بهزيستي بايد توجه كند كه معيشت معلولان شرايط نامناسبي دارد و بايد فكري اساسي براي حل اين معضل كند.

مركز امور مشاركت زنان سهميه اعتبار
بيمه زنان سرپرست خانوار را پرداخت نمي  كند
ايلنا:  مدير كل دفتر امور زنان و خانواده بهزيستي، اعلام كرد: مركز امور مشاركت زنان سهميه اعتبار بيمه زنان سرپرست خانوار را پرداخت نكرده است.
پرويز زارعي، مديركل دفتر امور زنان و خانواده بهزيستي، گفت: مركز امور مشاركت زنان بايد ۴۵۰ ميليون تومان براي اجراي بيمه زنان سرپرست خانوار به سازمان بهزيستي بپردازد. وي افزود: تمامي اعتبارات اجراي طرح تامين شده؛ اما مركز امور مشاركت زنان خلف وعده كرده است. به گفته زارعي، براي اجراي طرح مذكور منتظر پرداخت سهميه اعتباري مركز امور مشاركت هستيم.
وي تصريح كرد: مركز امور مشاركت زنان با بهانه عدم تبادل هر گونه توافقنامه  اي از پرداخت سهميه خود سرباز مي  زند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |