دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۱ - Oct 10, 2005
رئيس شوراي شهر تهران خبر داد:
خط ۲ مترو تهران تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد
گروه شهري: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران از ارسال نامه رئيس جمهور به سازمان مديريت و برنامه ريزي براي بررسي راههاي افزايش اعتبارات و منابع مالي مربوط به توسعه قطار شهري و مترو در شهرهاي بزرگ خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران ديروز در پايان يكصدو هفتاد هشتمين جلسه علني و بدون حضور مستمع شوراي شهر گفت: رئيس جمهور اخيراً با ارسال نامه اي به رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي خواسته است تا راههاي مربوط به چگونگي افزايش منابع مالي و رفع مشكلات مربوط به توسعه مترو و قطار شهري در شهرهاي بزرگ را مورد بررسي قرار دهد.
وي افزود: در جلسه روز يكشنبه، مديرعامل شركت مترو گزارشي از برنامه ها، پيشرفت طرح ها، اعتبارات و مشكلات مترو را به شوراي شهر ارايه داد و اعضاي شورا و شهردار تهران بر اهميت حمل و نقل عمومي به ويژه توسعه مترو تأكيد كردند.
چمران گفت: تكميل و توسعه مترو نيازمند ارقام و اعتبارات بسيار بالايي است كه بايد از طريق بخش خصوصي و به ويژه افزايش كمك هاي دولت تأمين شود.
رئيس شوراي شهر با اشاره به نقش مترو و سهم بالاي آن در جابجايي مسافر و كاهش ترافيك و آلودگي هوا گفت: سرمايه گذاري در مترو به دلايل مختلف از جمله صرفه جويي در مصرف سوخت، برگشت پذير است.
چمران همچنين از تكميل خط ۲ مترو (مسير دردشت) تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: اگر اتفاق خاصي رخ ندهد و منابع مالي طرح به موقع تأمين شود، اين خط تا پايان سال به بهره برداري خواهد رسيد.
وي همچنين با اشاره به خريداري تعدادي واگن مترو از خارج و ورود آن به ايران گفت: تعدادي از واگن ها اخيراً از بندرعباس به تهران حمل شده است.
چمران همچنين گفت: در اين جلسه مقرر شد، شوراي شهر فردي صاحب نظر در زمينه فرهنگي و كارشناس در زمينه آثار تاريخي را براي حضور در كميته ساماندهي بناهاي تاريخي تهران معرفي كند.
وي افزود: تاكنون جلساتي از سوي كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر در ارتباط با نوسازي بافت هاي تاريخي تهران از جمله در رابطه با منطقه بازار تهران و محله عودلاجان تشكيل شده است.

شهردار منطقه ۹ تهران:
ده ها پروژه عمران شهري در غرب تهران
آماده بهره برداري است
004392.jpg
شهردار منطقه ۹ تهران ديروز اعلام كرد: دهها طرح عمران شهري با اعتباري بالغ بر ۳۰ ميليارد ريال به زودي در غرب تهران افتتاح و مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
مهندس قوام نوذري با بيان اين مطلب كه به رغم محدودبودن منطقه، با معضلاتي همچون وجود پادگان ها و فرودگاه و فرسودگي بافت شهري مواجه هستيم افزود: به منظور استانداردكردن سرانه هاي خدمات شهري در اين منطقه به حدود ۲۰۰ هكتار عرصه نيازمند هستيم.
وي مديريت واحد و هماهنگ را براي ساماندهي ميدان آزادي به دليل نقش و كاركرد فرامنطقه اي آن مورد تاكيد قرار داد و افزود: طرح ساماندهي اين ميدان به شوراي شهر ارسال شده است و به نظر مي رسد طي ماه هاي آينده عمليات اجرايي آن آغاز شود.
به گفته وي شاخصه هاي زيست محيطي، فرهنگي، ترافيكي و فني و منظر شهري در ساماندهي ميدان آزادي مدنظر قرار گرفته است.
وي گفت: در راستاي افزايش سرانه هاي فرهنگي، هنري و آموزشي به زودي خانه مشق استاد معين واقع در بلوار استاد معين _ نبش خيابان دستغيب مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي تصريح كرد: امكانات موجود در خانه مشق استاد معين در سطحي است كه ضمن تامين نيازهاي فرهنگي و آموزشي اهالي منطقه، شهروندان ساير مناطق نيز مي توانند از اين امكانات استفاده كنند.
نوذري همچنين از ساخت سالن آمفي تئاتر خانه مشق استاد معين با بهره گيري از مدرن ترين امكانات صوتي و نورپردازي خبر داد.شهردار منطقه ۹ تهران، توجه شهروندان به موضوع ورزش را با اهميت خواند و افزود: شهرداري در راستاي انجام وظايف ذاتي خود تلاش مي كند با مشاركت ساير نهادها، فضاها و سرانه هاي ورزشي را توسعه دهد و از اين رو با صرف هزينه اي بالغ بر ۸۴۰ ميليون ريال نخستين زمين چمن مصنوعي در مجموعه ورزشي نشاط آماده بهره برداري است.
وي همچنين گفت: به منظور ايجاد تسهيل درآمد و شد شهروندان سالمند و معلول، ضمن بازسازي جداول معابر، طرح بهسازي پياده روهاي معابر عمومي اصلي غرب تهران به اجرا درآمده و تاكنون بخشي از پياده روهاي بلوار استاد معين و خيابان هاي هاشمي و شمشيري بهسازي شده است.
نوذري با اشاره به ضرورت نوسازي و تجهيز بوستان ها گفت: طرح ساماندهي و تجهيز بوستان ها ازجمله شمشيري اجرا شد و بر اين اساس استقبال شهروندان از بوستان هاي تجهيزشده به ميزان چشمگيري افزايش يافت.
شهردار منطقه ۹ در ادامه گفت: بخشي از بزرگراه فتح در حدفاصل ميدان شير تا خيابان يخچال (باند تندرو و كندرو جنوبي) به طول ۱۲۰۰ متر با صرف هزينه اي بالغ بر دوميليارد و ۲۰۰ ميليون ريال آماده بهره برداري است و پيش بيني مي شود با افتتاح اين بخش از بزرگراه، شاهد روانسازي معابر منتهي به اين بزرگراه باشيم.

ويژه برنامه هاي شهرداري منطقه ۴ تهران
در ماه مبارك رمضان
در آستانه ماه مبارك رمضان معاونت اجتماعي شهرداري منطقه چهار از برنامه ريزي و اجراي بيش از ۵۰ برنامه مختلف و متنوع فرهنگي، مذهبي، ورزشي در سطح منطقه خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه چهار، دكتر منصور خزايي معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري اين منطقه با اعلام اين مطلب كه معاونت اجتماعي و فرهنگي از ابتداي سال موفق شده است نسبت به غني سازي اوقات فراغت سه ميليون نفر از شهروندان تهراني از طريق برنامه هاي مختلف و متنوع فرهنگي اقدام نمايند، تصريح كرد: در ماه مبارك رمضان اين معاونت با برنامه  ريزي و اجراي بيش از ۵۰ برنامه متنوع شامل غبارروبي و آذين بندي مساجد، برگزاري كلاسهاي آموزشي قرائت قرآن، پذيرايي از روز ه داران در سطح معابر، مساجد و مدارس، تحليل از مكبرين، مؤذنين و خادمين مساجد و ترويج فرهنگ نماز و نماز خواندن در بين نوجوانان و جوانان، برگزاري نمايشگاه رمضان، جشن بزرگ ميلاد عشق، عيدانه، آموزش آشپزي، مراسم تجليل از روزه داران كله گنجشكي، اهداء جوايز به زوج هاي جوان و كمك به ايتام وخانواده هاي آن در قالب كمكهاي غيرنقدي خبر داد.

انتصاب در شهرداري
004410.jpg
ايرنا: محمدباقر قاليباف  شهردار تهران ، احمد نوريان  را به  عنوان  معاون فرهنگي  و اجتماعي  شهرداري  تهران  منصوب  كرد. نوريان   با حكم  شهردار تهران  جانشين  اسفنديار رحيم  مشايي  شده است .
رحيم  مشايي  كه  با حكم  دكتر محموداحمدي نژاد رئيس  جمهوري ، به  عنوان معاون  رئيس  جمهوري  و رئيس  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  منصوب  شده ، قبلا معاون  فرهنگي  و اجتماعي  شهردار تهران  و رئيس  سازمان  فرهنگي و هنري  شهرداري بود.
قاليباف  اين  دو سمت  را از يكديگر تفكيك  كرد و علي  عسگري  را رئيس سازمان  فرهنگي  و هنري  و نوريان  را معاون  فرهنگي  و اجتماعي  شهرداري  تهران كرد.

قيمت بتن
004398.jpg
گروه شهري: در تلاش هستيم تا قيمت بتن براساس ميزان مقاومت آن تعيين شود كه درصورت عملي شدن اين مساله، گام هاي مهمي در جهت بهبود كيفيت بتن برداشته خواهد شد.مهندس سعيدي كيا افزود: هم اكنون ارزش اقتصادي بتن در كشور ما، برحسب معيار مصرف سيمان است كه مي بايست اين نگرش به ميزان مقاومت بتن تغيير يابد.وي با انتقاد از اينكه در كشور، دانش فني ساخت و ساز وجود دارد، اما مهارت فني نداريم، تصريح كرد: هرچند رعايت استاندارد توليد بتن در كشور اجباري شده و در دستور كار وزارتخانه و سازمان هاي ذي ربط قرار گرفته، اما هنوز اين استانداردسازي، عملياتي نشده است.

توسعه پايدار در متون آموزشي
004404.jpg
واحد مركزي خبر: مفاهيم  و موضوع  هاي  محيط زيستي  و توسعه  پايدار در برنامه ها و متون  آموزشي  ارايه  مي شود. سند تلفيقي  اسناد توسعه  بخشي  و فرابخشي  برنامه  چهارم  توسعه  دولت  را موظف  كرده  است  در زمينه  آگاه  سازي  و دانش  افزايي  آموزشگران  و برنامه ريزان  آموزشي  و مربيان  در زمينه  حفاظت  از محيط زيست  اقدامات موثري  انجام  دهد.افزايش  مهارتهاي  زيست  محيطي  فارغ  التحصيلان  دانشگاهي ، برنامه  ريزي  و سياستگذاري  هماهنگ  نهادهاي  دولتي  و غيردولتي  در زمينه  توسعه پايدار و فرهنگ  حفاظت  از محيط زيست  و انجام  پژوهش  هاي  علمي به  منظور شناخت  نيازهاي  آموزشي  گروههاي  هدف  در زمينه  محيط زيست  از ديگر تكاليف  سند تلفيقي  اعلام  شده  است .

جست وجوي راهي در برابر يك تهديد تاريخي
صداي اين زنگ را بشنويم
قاسم تقي زاده خامسي
خبر كشته و زخمي شدن هفتاد هزار انسان در همسايگي ايران بر اثر زلزله ۶/۷ ريشتري بار ديگر زنگ خطر را براي ما به صدا درآورد و گفته كارشناس ژاپني كه براي مطالعه و بررسي وضعيت ساختمان ها و تاسيسات شهر تهران مدتي در اين شهر مقيم شده بود را يادآور شد كه شب ها خوابش پريشان بود و براي جلاي تهران روزشماري مي كرد.
گويي بلاياي طبيعي و خسارات غيرقابل جبران آن بخشي از زندگي ايرانيان شده است از همان سال ۲۳۵ هجري شمسي كه در نيشابور هزاران نفر كشته شدند، تا همين اواخر كه در بم هزاران نفر قرباني شدند و بي خانمان مانده اند، همه در راستاي همين عارضه تاريخي است.
زندگي در زير سقف هاي بي تعهد، همواركردن مسير حركت سيل و آتش زدن اموال و اقتصاد كشور از اين مقوله است.
۷۰ سال پيش وقتي يك زلزله ۷ ريشتري به مدت يك دقيقه ۱۴۰ هزار قرباني گرفت و ساختمان ها را آ نچنان جابه جا نمود كه شهروندان ژاپني آدرس خانه هايشان را گم كردند، آنها به اين حادثه «فاجعه بزرگ» لقب دادند تا آن را سرآغاز يك حركت كنند.
تا امروز در دانشگاه ها بنشينند و از فضاهاي بي دفاع سخن بگويند، فضاهايي كه از ديده ها محفوظند و بايد شهروندان را با  آنها مرتبط ساخت.
اما ايرانيان كه هر دهه از سال ۲۳۵ هجري شمسي كه فرزندان سرباز آنها يكجا در اثر زلزله به قعر زمين فرو رفتند تا ديروز كه دهها هزار نفر در بم قرباني دادند و ميلياردها ريال هزينه بازسازي مي دهند، هنوز در شهرهاي بي دفاع شب را به صبح مي رسانند و دفاع از شهر را به وجدان كاري افراد سپرده اند بدون آن كه به آن قيود محكمي زده باشند.
به جاي ساماندهي مديريت در بخش مسكن يعني ساخته شدن و عرضه مسكن در مكان، زمان و با فن آوري مناسب كه بهاي آنرا به حد توان مالي اكثريت جامعه برساند، تمام كوشش دستگاه ها به حل مشكل مسكن از طريق مالي معطوف شده است، سقف وام را بالا ببرند تا شهروندان خانه هاي آدم كش بسازند!
بخش ساختمان قابليت پذيرش ضوابط ساخت و ساز را ندارد و مقصر يك گروه و دستگاه  خاصي نيست، توليدكنندگان براي كاهش هزينه ها از اجراي ساده ترين ضوابط دوري مي كنند و مهندسين ناظر قدرت اعمال نظرات خود را ندارند، پس بايد مكانيسم ديگري براي اعمال نظارت آنان ارائه شود. در واقع، نظارت و توليد بايد از يكديگر جدا شوند.
ايرانيان هر روز از كنار قاتلان آرامي عبور مي كنند كه ممكن است خود آنها را شكار كنند؛ سقف هاي لرزاني كه در هيچ دادگاهي براي پاسخگويي حاضر نخواهند شد.
به نظر مي رسد، هيچ دولتي به تنهايي و با ساز و كارهاي معمول موفق به مهار اين سقف ها نخواهد بود. براي انجام حركتي متناسب با ابعاد اين مساله، قطعاً شكل دادن به اراده ملي معطوف به تغيير وضعيت موجود نخستين گام خواهد بود و طبعاً استفاده از شيوه هاي مدرن و كارآمد نظير تشكيل و توسعه NGOها گام بعدي خواهد بود؛ نهادهايي كه از يك سو، كانون مباحث كارشناسي غيردولتي و از سوي ديگر، ابزار تشويق و جلب مشاركت هاي مردمي براي تغيير الگوي سنتي ساخت و ساز باشند.

نخستين جشنواره قرآني محلات جنوب شرق تهران
004401.jpg
همزمان با ماه مبارك رمضان نخستين جشنواره قرآني محلات منطقه ۱۵ تهران به صورت متمركز در شهرك كيانشهر به اجرا درآمده است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۱۵ مهندس سيد محمود نصري شهردار اين منطقه افزود: اين جشنواره با هدف نشر و توسعه فرهنگ قرآن خواني در شهرك كيانشهر درحال اجرا مي باشد.وي افزود: در اين جشنواره سوالات قرآني به صورت مكتوب به منازل مردم تحويل مي شود تا با مراجعه به قرآن پاسخ آن را استخراج و در برگه هاي سوال قيد نموده و به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند. نصري گفت: به منظور تشويق شهروندان به فرهنگ قرآن خواني با هدف محوريت مسجد، هرشب يك نفر از اعضاي دبيرخانه جشنواره به مساجد مراجعه و با طرح سوال حضوري مسابقه قرآني ترتيب مي دهد.
شهردار منطقه ۱۵ به ديگر برنامه هاي اين جشنواره اشا ره كرد و افزود: فراخوان مقالات با موضوعات قرآن و عدالت اجتماعي، قرآن و جوانان و تشكيل خانواده و نقش مساجد در ترويج فرهنگ قرآني از برنامه هاي ديگر اين جشنواره است و براي كودكان و نوجوانان برنامه شاد «قرآن بخوان هديه بگير» در بوستان اميركبير شهرك كيانشهر اجراء خواهد شد و كساني كه سوره هايي از قرآن را حفظ و يا با صوت بخوانند جوايزي دريافت خواهند كرد.

تعرضات جديد به اراضي ملي سرخه حصار
004395.jpg
فارس: مديركل محيط زيست استان تهران از تعرض جديد به اراضي ملي سرخه حصار در روستاي «همه سين» خبر داد و گفت: ساخت و ساز واحدهاي مسكوني در اين روستا كه دقيقا داخل پارك ملي قرار گرفته به مراتب شديدتر از تعرضات قبلي به اين منطقه حفاظت شده است.
محمد حسن پيراسته افزود: روستاي «همه سين» از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون موفق به دريافت ساخت و ساز از شهرداري تهران نشده است.
وي در عين حال گفت: اقدامي  درمورد تخريب ابنيه ساخته شده در منطقه سرخه حصار و «همه سين» در اجراي ماده ۱۰۰ علي رغم آمادگي كامل محيط زيست صورت نگرفته است.مديركل محيط زيست استان تهران گفت:  هم اكنون ۷۰۰ هكتار از اراضي پارك ملي در معرض خطر جدي قرار دارد.
پيراسته افزود: در شرايط فعلي با حمايت نيروي انتظامي از ورود مصالح ساختماني به منطقه جلوگيري مي شود.وي با اشاره به اينكه اين روستا تنها داراي كاربري كشاورزي است خاطر نشان كرد: طي سه ماه اخير اين اتفاق در منطقه روي داده است.
مدير كل محيط زيست استان تهران با انتقاد از عدم هماهنگي ميان دستگاه هاي اجرايي گفت: متاسفانه هم اكنون انشعاب آب و برق به اين ساخت و سازها كه بعضا آپارتمان هاي ۳ طبقه نيز مي باشد، داده شده است.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر:
حضور شهردار تهران در جلسات دولت
براي حل مشكلات تهران مؤثر خواهد بود
خبرگزاري فارس: با گذشت بيش از يك ماه از معرفي محمدباقر قاليباف به عنوان شهردار تهران، تا كنون از وي براي حضور در جلسات هيات دولت دعوت نشده است.
پس از انتخابات رياست جمهوري و انتخاب محمود احمدي نژاد، شهردار سابق تهران به عنوان رئيس جمهوري، اين اميدواري به وجود آمد كه حضور شهردار تهران در جلسات هيات دولت كه از آغاز به كار شوراي دوم شهر تهران ممنوع شده بود مجددا از سر گرفته شود، اما اكنون با گذشت قريب به يك ماه از معرفي قاليباف به عنوان شهردار تهران توسط شوراي شهر، حضور وي در جلسات هيات دولت محقق نشده است.
مسئول دفتر شهردار اعلام كرد كه هنوز هيچ دعوتي براي حضور شهردار در جلسات هيات دولت به دفتر وي نرسيده است.
همچنين رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در اين زمينه مي گويد: انتظار مي رود با توجه به صحبت هايي كه در زمان شهرداري احمدي نژاد مطرح شده مشكلي براي حضور شهردار جديد در هيات دولت وجود نداشته باشد.
نادر شريعتمداري با اشاره به اينكه حضور شهردار مي تواند در افزايش اطلاعات اعضاي كابينه نسبت به مسائل شهر تهران با توجه به اهميتي كه دارد موثر باشد، مي افزايد: حضور شهردار در جلسات هيات دولت براي حل مسائل و مشكلات شهر تهران ضروري است.
وي با تأكيد بر اينكه تا قبل از شوراي دوم، شهردار در هيئت دولت حضور داشت، مي گويد: پس از شوراي دوم شهردار ديگر در جلسات هيئت دولت حضور نيافت كه اين امر سبب اعتراض شوراي شهر شد.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه مسائل و مشكلات تهران به مسائل و مشكلات كلان كشور گره خورده است و حل مشكلات تهران نيازمند همكاري همه جانبه است، مي افزايد: حضور شهردار در هيئت دولت بسيار موثر است و مي توان با اين حضور گام هاي موثري را براي حل مشكلات تهران برداشت.

تصحيح
در خبر با تيتر «مجتمع ورزشي شهيدآباد» در مورخ ۱۳/۷/۸۴ عبارت كلنگ زني اشتباهاً بهره برداري به چاپ رسيده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |