دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۱ - Oct 10, 2005
مقام معظم رهبري:
مسئولان نبايد هيچگاه خود را مصون از انحراف بدانند
ايسنا: حضرت آيت ا... خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، عصر روز يكشنبه در ديدار رئيس جمهور و اعضاي هيات دولت با بيان بخش هايي از مواعظ و نصايح حضرت علي (ع) به مالك اشتر، ضمن توصيه ي  مسئولان به بهره گيري بيش از پيش از فضايل و بركات ماه مبارك رمضان بر لزوم در نظر گرفتن رضايت مردم و ناديده گرفتن خواست ها و توقعات گروه هاي خاص و ويژه خواران به عنوان اولويت مسئولان نظام تأكيد كردند.
ايشان با تأكيد بر اين كه مسئولان بايد همواره خود را مديون و وامدار مردم بدانند افزودند: در منطق علوي، در همه ي امور عامه مردم و جلب رضايت آنان مورد توجه است و هنر مسئولان آن است كه در كارها و اقدامات خود ضمن جلب رضايت مردم، پيچيدگي هاي مسائل اقتصادي و اجتماعي را نيز مدنظر قرار دهند.
مقام معظم رهبري، گروه هاي خاص و ويژه خواران اقتصادي و سياسي را پرتوقع و مايه ي رنج و اذيت مردم و مسئولان دانستند و خاطرنشان كردند: اين افراد و گروه ها، در دوران سختي كمترين مساعدت را دارند و از رعايت عدل و انصاف ناخرسند و در مشكلات از همه ي مردم كم صبرتر هستند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به فرمايشات حضرت علي (ع) درخصوص شايسته سالاري در انتخاب مديران و مسئولان و تامين زندگي نسبتا راحت به منظور جلوگيري از انحراف و خيانت آنان افزودند: آن حضرت بر مراقبت دائم از مسئولان و برخورد جدي و مناسب در صورت تخلف آنان نيز تأكيد دارند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، خودشيفتگي، حب ستايشگري، منت گذاري بر مردم، بزرگنمايي كارها و اقدامات انجام گرفته، خلف وعده با مردم در انجام كارها، شتابزدگي در امور، كوتاهي در كارها و اصرار بر شيوه ها و برنامه هاي غلط را از جمله مسائلي دانستند كه مسئولان بايد از آنها برحذر باشند.
ايشان با اشاره به فضائل ماه مبارك رمضان افزودند: هرچه از بركات اين ماه عظيم بيشتر استفاده شود، روح انساني تعالي بيشتري مي يابد.
حضرت آيت ا... خامنه اي با تأكيد بر قرائت همراه با تدبير قرآن به منظور عمق بخشيدن به معارف ديني و هم چنين توجه به مضامين والا و ارزشمند دعاهاي ماه مبارك رمضان، از جمله دعاي افتتاح، دعاي ابوحمزه ثمالي و دعاهاي صحيفه سجاديه، مسئولان به ويژه اعضاي هيات دولت را به استمداد از خداوند جهت انجام وظايف سنگين خود و تقويت روحيه ي خستگي ناپذيري در خدمت به مردم و حل مشكلات توصيه كردند.
ايشان همچنين با تأكيد بر اينكه مسئولان نبايد هيچگاه خود را مصون از انحراف بدانند، لزوم مراقبت دائم را يادآور شدند و خاطر نشان كردند: يكي ديگر از راههاي جلوگيري از انحراف، نرنجيدن از تذكر هاي افراد خيرخواه و حتي سخنان درشت آنان است.
در ابتداي اين ديدار آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور حلول ماه مبارك رمضان را تبريك گفت.
در پايان اين ديدار نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه شد و سپس رئيس جمهور و اعضاي هيات دولت روزه خود را به همراه رهبر معظم انقلاب اسلامي افطار كردند.

در جلسه علني ديروز اتخاذ شد
۳ تصميم اقتصادي مهم نمايندگان مجلس
* حداد عادل: نظارت مجمع تشخيص اختيارات مجلس را محدود نمي كند
* يك فوريت لايحه تأمين يارانه واردات بنزين تصويب شد
* كليات طرح ممنوعيت فعاليت شركت ها و مؤسسات با ساختار هرمي تصويب شد
گروه سياسي: مجلس شوراي اسلامي روز گذشته علاوه بر بررسي كليات طرح ممنوعيت فعاليت شركت ها و موسسات با ساختار هرمي با شبكه بي انتها از قبيل گلدكوئيست به يك فوريت لايحه تامين يارانه واردات بنزين و خريد گندم كه با قيد دو فوريت از سوي دولت به مجلس ارائه شده بود، راي دادند.
در اين جلسه نمايندگان به لايحه اصلاح بند ح ماده ۱۰ قانون برنامه چهارم مبني بر اجازه استفاده بانك مركزي از اوراق مشاركت به شرط عدم مغايرت با قانون عمليات بانكي بدون ربا راي ندادند.
مشروح گزارش جلسه علني ديروز مجلس در صفحه ۲ آمده است.
در حاشيه
* سيد محمود ابطحي نماينده خميني شهر با انتقاد شديد از تعلل بانك مركزي در جهت نظارت بر عملكرد صندوقهاي قرض الحسنه بخصوص در استان اصفهان گفت: عملكرد ضعيف بانك مركزي باعث مشكلات و سرگرداني مردم اصفهان شده است.
* تعدادي از كاركنان بيمارستان مهديه كرمانشاه ديروز با تجمع در مقابل مجلس شوراي اسلامي خواستار حقوق ۷ ماهه خود كه دريافت نكرده اند شدند.
* نورالدين پير مؤذن نماينده اردبيل در تذكري آئين نامه اي خواستار بررسي نحوه هزينه از صندوق ذخيره ارزي كشور و چگونگي توزيع آن شد.
* ولي ملكي نماينده مشكين شهر نسبت به افزايش تعطيلات مجلس در اين ماه انتقاد كرد و گفت: هيأت رئيسه مجلس در تنظيم برنامه جلسات علني و جلسات كميسيونها بايد توجه داشته باشد تا نمايندگان سه هفته در جلسات علني حاضر باشند و يك هفته را در مأموريت كاري باشند اما متأسفانه اين مسئله رعايت نمي شود و در اين ماه دو هفته تعطيلي براي نمايندگان در نظر گرفته شده كه خلاف آئين نامه داخلي است.حداد عادل در پاسخ به تذكر وي افزود: اگر منظور شما يك هفته تمديد تعطيلات مجلس براي حضور نمايندگان در مراسم شبهاي قدر است بايد بگويم كه تذكر شما جاي طرح نداشت.
* حداد عادل در پاسخ به تذكر ايرج نديمي مبني بر اينكه سخنان روز چهارشنبه شما در پاسخ به تذكر عليخاني مبني بر اينكه نمايندگان بايد طعم گراني را بچشند براي نمايندگان در خارج مجلس هزينه در بر داشت و ا ين نوع پاسخهاي شما كه با مزاح همراه است داراي انعكاس بيروني است گفت: گاهي اوقات نكات كوچكي را بيان مي كنم كه خالي از معنا نيست من سعي مي كنم نمايندگان را نسبت به مسائل مردم حساس كنم و اگر مي گويم نمايندگان طعم گراني را بچشند به خاطر اين است كه با مشكل مردم روبرو شوند.
اين طنز بسيار تلخي است كه بايد به آن توجه كنيم و اين موضوع هزينه اي براي مجلس ندارد و شأن نمايندگان را كم نمي كند.
* سيد جلال يحيي زاده نماينده تفت و ميبد نسبت به نحوه انعكاس برخي اخبار در پخش خبري ۳۰/۲۰ سيما انتقاد كرد و گفت: ظاهراً حالا بجاي اينكه بايد مواظب باشيم سوژه به بي بي سي ندهيم بايد مواظب باشيم سوژه به ۳۰/۲۰ ندهيم.
* سيد نظام مولا هويزه نماينده دشت آزادگان گفت: پس از معرفي استاندارخوزستان تعدادي از نمايندگان استان از آسانسور استانداري سقوط كرده و دچار جراحت سطحي شدند به آقاي حيات مقدم پيشنهاد مي كنيم كه اصلاحات را از آسانسورهاي استانداري آغاز كند.
* احمد توكلي نماينده مردم تهران پس از پايان جلسه علني مجلس، در جمع خبرنگاران پارلماني با بيان اينكه در حال حاضر آمار ضد و نقيضي در خصوص واردات بنزين وجود دارد، گفت: اگر اين آمار كه از مراكز استانهاي وزارت نفت با آمار مصرف بنزين در ستاد مركزي وزارت نفت منتشر مي شود مقايسه گردد، نشان دهنده اختلاف شش ميليون ليتري از مصرف روزانه بنزين است. وي گفت: مجلس با آمار ضد و نقيض واردات بنزين برخورد مي كند
حدادعادل: نظارت مجمع اختيارات مجلس را محدود نمي كند
غلامعلي حداد عادل گفت: تصويب آئين نامه نظارت مجمع بر حسن اجراي امور در قواي سه گانه جاي شبهه ندارد و اختيارات مجلس را محدود نمي كند و براي انتظام بخشيدن به امور كشور است.
به گزارش خبرنگار ما، رئيس مجلس شوراي اسلامي در آغاز جلسه علني ديروز در اين خصوص گفت: موضوع نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام بر مقررات و قوانيني كه با سياستها كلي نظام مغايرت دارد از جمله مباحثي است كه در يكي دو هفته اخير در محافل و رسانه ها و مجلس مطرح شده است و من آن را به لحاظ اهميت موضوع براي نمايندگان توضيح مي دهم.
حداد عادل افزود: قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران يك كل واحد است و التزام به اين قانون التزام به همه قانون اساسي است و بايد همه اصول آن با يكديگر در نظر گرفته شود. قانون اساسي به تصويب بيش از ۹۸ درصد مردم ايران رسيده و به  آن راي داده اند بنابراين اجراي قانون اساسي مغايرتي با جمهوريت نظام ندارد بلكه عين رعايت جمهوريت است.وي گفت: در هر جا سياستي تعيين مي شود نظارت هم بايد وجود داشته باشد.
رئيس مجلس تصريح كرد: رهبر انقلاب نظارت بر حسن اجراي سياستهاي كلي نظام را به مجمع تشخيص مصلحت واگذار كرده است.
حداد عادل تاكيد كرد: تصويب نظارت مجمع بر حسن اجراي سياستهاي كلي نظام نيز از همين دست است و ربطي به ماههاي اخير ندارد. اين مصوبات مجمع در پاسخ به تفويض اختيار رهبر بر نظارت است كه از چندين ماه پيش ايشان ارسال كرده بودند و آن را ابلاغ فرمودند. اين مصوبه مجمع تكثير و در اختيار نمايندگان مجلس قرار گرفته است.
وي اظهار داشت: اين اقدام مجمع منطقي صورت گرفته است و اين نظارت براي انتظام بخشيدن به امور كشور كه در آن همه دستگاهها فعاليت دارند صورت گرفته و جاي شبهه ندارد و به هيچ وجه به معناي محدود كردن اختيارات مجلس نيست. قوانين مهم كشور بايد در راستاي سياستهاي كلي نظام و چشم انداز بيست ساله باشد.
تصويب كليات طرح ممنوعيت فعاليت شركت  ها و مؤسسات
با ساختار هرمي
در جلسه علني ديروز، ۱۶۰ نماينده مجلس به كليات طرح ممنوعيت فعاليت شركت ها و مؤسسات با ساختار هرمي با شبكه بي انتها از قبيل «گلدكوئيست» راي مثبت دادند. فوريت اين طرح سه ماه قبل به تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيده بود. در صورت تصويب نهايي، تاسيس، قبول نمايندگي، عضوگيري و ثبت نام در بنگاه، مؤسسه، گروه يا فهرست اسامي با وعده كسب درآمد ناشي از افزايش اعضاء به صورت شبكه اي، خواه از طريق عرضه كالا يا خدمات يا اجبار به خريد كالا يا دريافت حق عضويت يا شيوه هاي مشابه ديگر، خواه از طريق جلب مشتريان به عنوان بازارياب يا هر عنوان ديگر با وعده دريافت كالا يا خدمات رايگان يا به قيمتي واقعي يا دادن درصد (پورسانت) يا توزيع جايزه به ماده يك قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادي كشور اضافه خواهد شد كه مرتكبين در صورت ارتكاب اين جرائم به حبس از ۶ ماه تا سه سال و جزاي نقدي به دو برابر اموالي كه از طريق مذكور به دست آورده باشند محكوم مي شوند.
تصويب يك فوريت لايحه تامين يارانه واردات بنزين و خريد گندم
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز گذشته همچنين به يك فوريت لايحه اصلاح جداول شماره چهار و هشت برنامه چهارم توسعه و متمم بودجه سال ۸۴ كه به منظور برداشت از حساب ذخيره ارزي براي جبران يارانه خريد گندم و واردات بنزين ارائه شد راي مثبت دادند.
لايحه مزبور با قيد دوفوريت از سوي دولت به مجلس ارائه شده بود كه نمايندگان به يك فوريت آن راي دادند. هنگام راي گيري براي دوفوريت لايحه مذكور تنها ۱۰۴ نماينده رأي مثبت و ۱۰۷ نماينده رأي منفي دادند كه به تصويب نرسيد.
دولت تقاضاي يك فوريت براي اين لايحه را مطرح كرد كه ۱۷۱ نماينده به آن راي مثبت دادند.
احمد توكلي از مخالفان دوفوريت دليل مخالفت خود را اشكال در آمار و ارقام عنوان كرد و گفت: اين لايحه بايد به صورت عادي در كميسيون برنامه و بودجه بررسي شود.
عدم تصويب لايحه اصلاح بند (ح) ماده ۱۰ قانون برنامه چهارم توسعه
در ادامه جلسه لايحه اصلاح بند (ح) ماده ۱۰ قانون برنامه چهارم توسعه كه به بانك مركزي اجازه مي داد از اوراق مشاركت بانك مركزي به شرط عدم مغايرت با قانون عمليات بانكي بدون ربا استفاده نمايد مطرح شد كه كليات آن به تصويب نرسيد.
در راي گيري اين لايحه پس از اختصاص مذاكرات طولاني نمايندگان به خود فقط ۱۰۰ نماينده از ۲۲۳ نماينده حاضر در جلسه راي  دادند كه به تصويب نرسيد.
لازم به ذكر است ابراهيم شيباني رئيس كل بانك مركزي در دفاع از اين لايحه گفت: در مذاكره با شوراي نگهبان ربوي نبودن آن مورد تاييد قرار گرفته و اين تصميم براي كاهش تورم و نقدينگي در جامعه اتخاذ شده است. احمد توكلي در مخالفت با اين لايحه گفت: اين لايحه اقدام ضدتوليد است چرا مردم را به خريد اوراق مشاركت دعوت مي كنيد كه آنان بدون هيچ ريسك، ۱۷ درصد سود ببرند و ماليات ندهند بعد آن وقت انتظار داشته باشيم توليدات داخلي رشد كند.
حسن سبحاني عضو كميسيون برنامه و بودجه نيز در مخالفت افزود: چرا به خاطر نقدينگي به انتشار اوراق مي پردازيد و عطشي كه از سوي بنگاههاي اقتصادي براي نقدينگي وجود دارد را افزايش مي دهيد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي:
تدوين دكترين امنيت ملي را دنبال مي كنيم
004416.jpg
ايسنا: لاريجاني در جمع خبرنگاران با بيان اين كه كار مدوني براي امنيت ملي نداريم، گفت: يكي از پروژه هايي كه دنبال مي كنيم، مدون كردن دكترين امنيت ملي كشور است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان پس از سخنراني در جمع دانشجويان در دانشگاه شريف، افزود: هر كشور بايد دكتريني از نظر امنيت ملي داشته باشد و به مرور زمان آن را بازسازي كند و جلو برود.وي تصريح كرد: از دانشگاهيان خواهش مي كنم در اين قضيه پيشقدم شوند و مجموعه اين كار را به عهده بگيرند و ما فقط كمك كننده باشيم.
لاريجاني با بيان اين كه اگر بخواهند با ما به زبان تهديد صحبت كنند، مقاومت مي كنيم، افزود: از NPT خارج نمي شويم ، اما پروتكل الحاقي را نمي پذيريم.وي در خصوص رفتار هند نيز ابراز داشت: آنها رفتار خوبي انجام ندادند،   اما نبايد به خاطر اين يك مورد، پاسخ شديدي به آنها بدهيم.البته در درون هم انتقادهاي بسياري به آنها شد؛ چرا كه اين كشور با ما دوستي و سابقه تاريخي ديرينه و ارتباطات نزديك فرهنگي دارد.
وي با اشاره به برخورد ديپلماتيك ايران با هند در آينده گفت: در حال حاضر مشغول انجام مذاكراتي با هند هستيم.ما از كار آنها راضي نيستيم ولي اين مذاكرات ادامه مي يابد.
لاريجاني ادامه داد: ايران در تصميم خود مبني بر صادرات گاز به هند تجديدنظر نكرده است.
لاريجاني ابزارهاي دفاع از حق ايران در مجامع بين المللي را ديپلماسي، كارهاي رسانه اي، حضور مردم و اظهارنظر نخبگان خواند و افزود: ما گفتيم كه برنامه هايي براي فعاليت غني سازي داريم و اين طور نيست كه اگر آنها هزينه فعاليت UCF اصفهان را بالا ببرند، از تصميم خود منصرف شويم. آنها مي دانند كه ايران جدي است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ادامه افزود: ما برنامه خاصي داريم كه در حال حاضر نمي خواهم به جزئيات آن اشاره كنم، اما اين برنامه زمان بندي خاصي دارد.
لاريجاني روز گذشته در سخنراني كه در جمع دانشجويان در دانشگاه صنعتي شريف، اظهار داشت: آنارشيسم حقوقي در حال حاكم شدن بر دنياست.
در بحث انرژي اتمي، كره شمالي كه از نظر فن آوري هسته اي و غني سازي از ما جلوتر است، مشكلي در آژانس ندارد؛ اما بايد هر روز براي ايران يك مساله اي پيش بياورند.وي اظهار داشت: در دنيايي كه چنين فاشيسمي  حاكم است فقط دو راه وجود دارد؛ كه يكي از آن دو راه اين است  كه قبول كنيم ملتي درجه دو هستيم و وارد دنياي تكنولوژي برتر نشويم، اما تنها راه خروج ما از اين وضعيت اين است كه محافل علمي حساسيت ويژه اي براي اين امر قائل شوند تا آنها بفهمند كه اين يك خصوصيت ملي است كه انشاءالله با پايداري تحقق پيدا مي كند.
وي ضمن ابراز خرسندي از حساسيت دانشجويان نسبت به مساله انرژي هسته اي اظهار داشت: طبيعي است كه نخبگان و دانشجويان توجه و دغدغه بيشتري نسبت به ترقي ايران و رسيدن آن به تكنولوژي داشته باشند.وي گفت: مساله اتمي تنها چيزي نيست كه بايد ذهن شما را به خود معطوف كند.حوادث بسياري در خاورميانه در حال رخ دادن است.
مساله فلسطين در شرايط فعلي حادثه مهمي است يا حادثه اي كه در عراق در حال رخ دادن است از جهاتي قابل توجه است.وي افزود: NPT كه قرار است به داشتن انرژي هسته اي كمك كند، جز مانع تراشي براي ما كاري نكرده است.
۴۰ سال پيش كه انرژي هسته اي وارد شد و آمريكايي ها رآكتور تحقيقاتي را وارد ايران كردند، بنا بود ايران داراي انرژي اتمي  شود و نيروگاه هاي مختلفي داشته باشد، آمريكا هم توافق كرد، اما چرا منطق را عوض كردند؟ به محض وقوع انقلاب اسلامي، آمريكايي ها توافق نامه و قرارداد را فسخ كردند.
وي در ادامه با بيان اين كه «جريان نخبگان ايران مي فهمد» گفت: آنها مي خواهند حالت نسياني در ملت ايجاد كنند.
تنها راه خروج ما از اين وضعيت اين است كه محافل علمي حساسيت ويژه اي براي اين امر قائل شوند تا آنها بفهمند كه اين يك خصوصيت ملي است كه انشاءالله با پايداري شما تحقق پيدا مي كند.
علي لاريجاني در پاسخ به پرسشي درباره راه خروج ايران از وضعيت فعلي گفت: يكي از راه هاي ايران اين است كه البرادعي و كشورهاي اروپايي مي گويند و آن ادامه مذاكرات است. راه ديگر آن است كه بقيه كشورها مثل آفريقاي جنوبي گفته اند.
وي در ادامه تصريح كرد: اما يادمان باشد كه نبايد آدرس غلط به دشمن بدهيم، آنها نبايد فكر كنند ملت ايران از ارجاع پرونده هسته اي به شوراي امنيت مي ترسد.
كساني كه ورودي به علم ديپلماسي دارند مي دانند كه راهي هست.وي در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره احتمال تغيير در تيم مذاكره كننده اظهار داشت: محمد سعيدي، دكتراي هسته اي ندارد، اما معاون حقوقي سازمان انرژي اتمي است و حضور او در اين تيم مفيد است.افرادي كه در تيم هستند ديپلمات و سابقه كار سياسي دارند؛ هم ديد امنيتي دارند و هم فني.
سيروس ناصري نيز خدماتي كرده است،امافعلا در تيم نيست.

اولين جلسه مشترك دولت و مجلس پس فردا برگزار مي شود
ايسنا: اولين جلسه دولت و مجلس روز چهارشنبه هفته جاري در نهاد رياست جمهوري برگزار خواهد شد.حميدرضا حاجي بابايي، عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي، با اعلام اين خبر گفت: اولين جلسه مشترك دولت و مجلس روز چهارشنبه هفته جاري از ساعت ۱۵ به ميزباني رياست جمهوري و صرف افطار برگزار خواهد شد.وي هم چنين خاطر نشان كرد: در اين جلسه روساي دو قوه مقننه و مجريه و چند تن از نمايندگان در خصوص مسائل مهم كشور سخنراني خواهند كرد.

هجدهمين اجلاس گروه كاري تدوين كنوانسيون
رژيم حقوقي خزر در باكو برگزار شد
فارس: سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاري هجدهمين اجلاس گروه كاري ويژه تدوين كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر در باكو از اجلاس بعدي آن در قزاقستان خبر داد.
حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با اشاره به برگزاري هجدهمين اجلاس گروه كاري ويژه تدوين كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر كه در سطح نمايندگان ويژه و معاونين وزراي خارجه (با حضور همه نمايندگان ويژه كشورهاي ساحلي) در ۱۴ و ۱۵ مهرماه ۱۳۸۴ در باكو پايتخت آذربايجان برگزار شده بود، خاطرنشان كرد: در مجموع، اين اجلاس و اجلاس  مشابه را گامي به پيش ارزيابي مي كنيم. وي با بيان اينكه طرف ايراني از برگزاري ۱۸دور مذاكرات پنج جانبه رضايت دارد، گفت: خصوصاً اين كه اين مذاكرات در قالب پنج جانبه و در محيطي صميمانه انجام مي شود و تاكنون پيشرفت هاي زيادي در نزديكي مواضع كشورهاي ساحلي درياي خزر داشته است.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با اشاره به اينكه در اين اجلاس مباحث بسيار مهم و مواد مندرج در پيش نويس كنوانسيون مورد بحث قرار گرفت، مهمترين مباحث مورد مذاكره در اين اجلاس را شامل؛ شيوه هاي تقسيم منابع بستر و زيربستر، تعريف مناطق ملي و انحصاري ماهيگيري و همچنين محدوده مشترك در سطح دريا، وضعيت نظامي درياي خزر، ترانزيت آزاد از آبراه ها و كانال ها، رژيم كشتيراني تجاري و غيرتجاري، شرايط احداث خطوط لوله از بستر، شيوه هاي حل و فصل اختلافات، دبيرخانه دائمي و امين كنوانسيون عنوان كرد.
آصفي ادامه داد: طرف ايراني در اين اجلاس همانند اجلاس  قبل، مواضع اصولي خود را در زمينه هاي فوق به صورت شفاف بيان كرد و خواسته ها و نگراني هاي خود را متذكر شد.

ادعاي جديد آمريكا درباره آزمايش هاي هسته اي در ايران
فارس: ديپلما ت ها و تحليلگران اعلام كردند آمريكا برخي از كشورها را در جريان آنچه از آن بعنوان فعاليت هاي تسليحات اتمي ايران نام برده، قرار داده است.به گزارش خبرگزاري فرانسه از وين، اين ديپلمات ها مي گويند، فعاليت هاي مزبور شامل تحقيقات درمورد چگونگي انفجار يك موشك با كلاهك هسته اي در ارتفاعي است كه انفجار حاصله از يك انفجار هسته اي را به حداكثر برساند.
اين در حالي است كه به گفته يك ديپلمات غير غربي، گزارش هايي كه آمريكا در پايتخت چندين كشور مختلف پيش از اجلاس ماه سپتامبر آژانس بين المللي انرژي اتمي ارائه كرده است به نظر باوركردني مي رسد ولي هيچ مدرك محكمي كه مستقيما وجود يك پروژه كلاهك هسته اي را ثابت كند، وجود ندارد.
يك ديپلمات نزديك به آژانس نيز در اين مورد افزود انفجار كلاهك در ارتفاع ۶۰۰ متري از سطح زمين كه برابر با ارتفاعي است كه بمب اتمي هيروشيما منفجر شد، تنها درمورد بمب هسته اي معنا دارد، زيرا تسليحات شيميايي، ميكروبي و يا متعارف بايد در ارتفاع نزديك تري از زمين منفجر شوند تا موثر باشند.
به گفته ديپلمات ها اين اطلاعات كه آمريكا از آنها به عنوان مهمترين اطلاعاتي ياد مي كند كه درمورد ايران دارد، مشخص نمي كند تسليحاتي كه اين كلاهك حمل خواهد كرد هسته اي است يا خير.يكي از اين ديپلمات ها به خبرگزاري فرانسه گفت اين اطلاعات كه نخستين بار توسط روزنامه وال استريت ژورنال آمريكا در ماه مارس منتشر شد، شامل اطلاعات آزمايش تشخيصي براي قرار دادن يك بسته به نام جعبه سياه در داخل مخروط موشك هاي بالستيك ميان برد شهاب-۳ است.

پيام تسليت احمدي نژاد به رئيس جمهوري پاكستان
ايرنا: محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري روز گذشته در پيامي به پرويز مشرف رئيس جمهوري پاكستان، كشته و مجروح شدن تعداد زيادي از مردم اين كشور را بر اثر زلزله، به وي، دولت و ملت برادر پاكستان تسليت گفت.
رئيس جمهوري دراين پيام آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي امداد رساني به آسيب ديدگان اين حادثه اعلام كرد.

در پيام هاي جداگانه اي به رؤساي مجالس پاكستان و هند:
حداد عادل مراتب همدردي خود را با بازماندگان
حادثه زلزله پاكستان و هند ابراز داشت
مهر: غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي با ارسال پيامهاي جداگانه به آقايان چودري امير حسين و سومنات چاترجي روساي مجالس پاكستان و هند مراتب همدردي خود را از وقوع زلزله در آن كشورها ابراز داشت.
متن پيام رئيس مجلس شوراي اسلامي بدين شرح مي باشد: خبر تاثرانگيز وقوع زمين لرزه در كشورتان را كه موجب خسارات جاني و مالي فراواني شد دريافت كردم.بدينوسيله مراتب تسليت و همدردي خود و همكارانم را به جنابعالي، دولت و ملت كشورتان اعلام مي نمايم.
از خداوند متعال براي جان باختگان آمرزش و براي مصيبت ديدگان بهبودي و صبر مسئلت مي نمايم.

لايحه الحاق دولت ايران به كنوانسيون سازمان ملل متحد
براي مبارزه با فساد به مجلس رفت
ايسنا: رئيس جمهور لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون سازمان ملل متحد براي مبارزه با فساد كه بنا به پيشنهاد وزارت امور خارجه در جلسه مورخ ۲۳ /۵ /۱۳۸۴ هيات وزيران به تصويب رسيده است را براي طي تشريفات قانوني به مجلس فرستاد.
در ماده واحده اين لايحه آ مده است: «به دولت جمهوري اسلامي ايران اجازه داده مي شود با رعايت اصل (۱۳۹) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و تبصره زير به كنوانسيون سازمان ملل متحد براي مبارزه با فساد مصوب ۹ /۸ /۱۳۸۲ برابر با ۳۱ اكتبر ۲۰۰۳ مجمع عمومي سازمان ملل متحد مشتمل بر هفتاد و يك ماده به شرح پيوست ملحق شود و سند الحاق را نزد امين اسناد كنوانسيون (دبير كل سازمان ملل متحد) توديع نمايد.»
در تبصره اين لايحه آمده است: «جمهوري اسلامي ايران خود را ملتزم به ترتيبات موضوع بند» ۲ «ماده (۶۶) كنوانسيون درخصوص ارجاع هرگونه اختلاف ناشي از تفسير يا اجراي آن كه از طريق مذاكره حل و فصل نشود، به داوري يا ديوان بين المللي دادگستري نمي داند. ارجاع اختلاف به داوري يا ديوان بين المللي دادگستري صرفاً در صورت رضايت كليه طرف هاي اختلاف ممكن مي باشد.»

معاون اول رئيس جمهور: چهار وزير باقي مانده
به زودي به مجلس معرفي مي شوند
فارس: معاون اول رئيس جمهور گفت: چهار وزير باقي مانده به زودي براي اخذ رأي اعتماد به مجلس شوراي اسلامي معرفي مي شوند.
پرويز داوودي با بيان اين مطلب افزود: رايزني ها براي انتخاب وزراي باقي مانده از هيات دولت، مراحل نهايي خود را طي مي كند.
معاون اول رئيس جمهور در خصوص دليل گراني هاي اخير به ويژه در آستانه ماه مبارك رمضان و تدابير دولت اظهار داشت: در خصوص برخي كالاهاي اساسي، ذخيره سازي صورت گرفته و به تدريج در حال توزيع و تزريق به جامعه است.
وي افزود: اين اقدام در خصوص شكر انجام گرديده و در خصوص مرغ هم بر اساس ذخيره سازي مناسب، مرغ كافي به بازار تزريق مي شود و قيمت مرغ در روزهاي آينده كاهش مي يابد.
معاون اول رئيس جمهوري تصريح كرد: بعد از دهه اول ماه مبارك رمضان كه فشارهاي ناشي از خريدهاي ابتدايي ماه كاهش مي يابد شاهد تثبيت قيمت مرغ خواهيم بود.

سخنگوي وزارت امور خارجه از طرح هاي
جديد در مذاكرات هسته اي خبر داد
ايسنا: سخنگوي وزارت خارجه  كشورمان در نشست خبري هفتگي با تأكيد بر ادامه  گفت وگوها براي حل مساله  هسته اي ايران، سفرهاي مقامات كشورمان به سوريه را امري خارج از تشريفات و بر اساس اقتضا دانست. وي هم چنين با بيان اينكه ايران طرح هايي براي مذاكرات هسته اي دارد، از سفر وزير خارجه به چين خبر داد.
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان جلسه روز گذشته خود با خبرنگاران داخلي و خارجي درباره علت سفرهاي پياپي مقامات كشورمان به سوريه گفت: در سوريه خبري نيست منتهي روابط ما با سوريه خارج از پروتكل و تشريفات است و هر جا كه گفت وگو و مذاكره لازم باشد، ما آن را انجام مي دهيم.
آصفي درباره  اينكه تاكنون نام چه كشورهايي و چه پيشنهاداتي براي انجام مذاكرات مجدد با كشورمان ارائه شده است، گفت: فكر مي كنم بحث اعلام اين موارد براي افكار عمومي  كمي زود است و ما به موقعش آن را اعلام خواهيم كرد ولي در اين چارچوب طرا حي هايي داريم و در سطوح مختلف به طراحي هايي پرداخته ايم.وزير امور خارجه به زودي به چين و جاهاي ديگر مي روند.همچنين طرح هايي در سطوح مختلف به عنوان نماينده  ويژه  رئيس جمهور به آمريكاي لاتين، كشورهاي عربي و حتي ارسال هيات به كشورهاي اروپايي داريم.
سخنگوي وزارت امور خارجه  كشورمان در ادامه اظهار داشت: اين طراحي ها در دست انجام است و به محض قطعي شدن، افكار عمومي مان را از آنها مطلع مي كنيم. ما از مذاكره پرهيز نداريم و فكر مي كنيم كه اين پرونده در پرتو مذاكره حل و فصل مي شود و اين مساله را حتي خود اروپايي ها و حتي مديركل آژانس هم تأكيد كرده اند كه اين پرونده را مي توان با مذاكره جلو برد و بحث تهديد يا شانتاژ نيز تنها اين راه را ناهموارتر مي كند.
آصفي درخصوص اينكه آيا در مذاكرات هسته اي ايران بن بستي ايجاد شده است، گفت: دعوت ها از جانب طرفين مذاكرات صورت مي گيرد و طرف اروپايي نيز گفته كه به انجام مذاكره علاقه مند است و ما نيز اعلام آمادگي كرده ايم.
حال اين آمادگي طرفين در عمل بايد به مذاكره ترجمه شود و در اين خصوص طرح هايي تدوين شده است.
هيأت هايي در نظر گرفته ايم و بايد گفت وگوهايي انجام شود تا نهايتاً انشاء الله آنچه كه خير و صلاح  و منفعت جمهوري اسلامي ايران است، همان شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه  كشورمان در ارزيابي مذاكرات آتي كشورمان با انگليس با توجه به اظهارات اخير توني بلر گفت: ما نمي خواهيم انگليس را از مذاكرات كنار بگذاريم؛ انگليس از كشورهاي اروپايي است و مذاكرات ادامه خواهد داشت و اتهاماتي كه انگليسي ها زده اند پاسخشان را نيز گرفته اند.
آصفي افزود: موضوعات را ما با يكديگر خلط نمي كنيم؛ اين مذاكرات براي كار هسته اي است و شأن و جايگاهي دارد و اتهامات انگليس بحث ديگري است كه اتفاقاً ما مدعي هستيم كه انگليس در جنوب ايران مشكلاتي ايجاد كرده و انگليس خودش در جايگاه متهم نشسته و حق اتهام زدن به ديگران را ندارد؛ به هر حال اين دو بحث از هم جدا هستند.
سخنگوي وزارت امور خارجه  كشورمان در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه آيا دو طرف علاوه بر دعوت هاي مكرر براي مذاكره در روزهاي آينده مذاكره اي را نيز انجام خواهند داد يا خير اظهار داشت: به هر حال چنين تمايلي وجود دارد ولي اين كه كي، چگونه و يا كجا باشد هنوز بايد تنظيم و طراحي شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه  كشورمان در ارتباط با اخبار مبني بر اين كه خاوير سولانا از موضوع مذاكرات هسته اي ايران و اروپا كنار گذارده شده گفت: اين يك اظهارنظر از جانب فردي نزديك به مذاكرات است كه اظهار نظري شخصي است؛ ولي هنوز جمهوري اسلامي ايران به اين جمع بندي نرسيده است.
آصفي در ادامه در ارتباط با اينكه آيا در پي رأي هند در شوراي حكام بحث صادرات گاز ايران به اين كشور منتفي خواهد شد يا خير؟ اظهار داشت: در خصوص هند ما از رأي اين كشور خرسندي نيستيم و هندي ها نيز در مقاطع مختلف با ما صحبت و گفتگو كرده اند به هر حال هند از دوستان و همكاران جدي ما در منطقه است و روابط خوبي را با هند بنا كرده ايم.
وي ادامه داد:   طبيعي است كه در مناسبات ما با هند تاثير خواهد گذاشت و فضاي رواني را ناخوشايند مي نمايد؛ اما اين كه چه پروژه و يا چه موضوعي تحت تاثير اين اقدام قرار مي گيرند و يا مورد ترديد يا تشكيك واقع مي شوند گمانه زني است.
سخنگوي وزارت امور خارجه  كشورمان خاطرنشان كرد: ما هنوز بايد با هندي ها صحبت كنيم آنها از دوستان ما هستند و اين موضوع همچنان بايد با هند دنبال شود و گذشته به نوعي جبران شود و اين گونه نيست كه حالا به يك باره بخواهيم همه چيز را با هند به خاطر چنين اقدام نادرستي بر هم بريزيم؛ به هر حال با هند صحبت كرده و در آينده هم صحبت خواهيم كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |