شنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۱ - Oct 22, 2005
صفحه آخر
Front Page

دعاي روز هجدهم ماه مبارك رمضان
اَللّهُمَّ نَبِّهني فيهِ لِبَرَكاتِ اَسحارِهِ وَ نَوِّر فيهِ قَلبي بِضِيآءِ اَنوارِهِ وَ خُذبِكُلِّ اَعضآئي اِلَي اتِّباعِ اثارِهِ بِنوركَ يا مُنَوِّرَ قُلُوبِ العارِفينَ.
اي خدا مرا در اين ماه براي بركات سحرها بيدار و متنبّه ساز و دلم را به روشني انوار سحر منوّر گردان و تمام اعضاء و جوارحم را براي آثار و بركات اين ماه مسخر فرما به حقّ نور جمال خود اي روشني بخش دل هاي عارفان.
امروز با حافظ
گفت بازآي كه ديرينه اين درگاهي
سحرم هاتف ميخانه به دولتخواهي
پرتو جام جهان بين دهدت آگاهي
همچوجم جرعه ماكش كه ز سر دو جهان

ويژه  برنامه هاي صداوسيما در شب هاي قدر
ايسنا: در سال هاي گذشته پخش سريال هاي نمايشي كه همواره از جايگاه ويژه اي در ماه رمضان برخوردار بوده اند، با فرارسيدن ليالي قدر، متوقف مي شد، اما امسال سيما با لحاظ تدابير خاص سعي داشته است كه در شب هاي قدر قالب برنامه ها تغيير نكرده و محتوا متناسب با اين ايام پخش شود. معاون سيما نيز اعلام كرده كه از شب ضربت خوردن حضرت امير ريتم برنامه ها متفاوت خواهد شد، اما سعي كرده ايم برنامه هاي نمايشي در اين مناسبت ها قطع نشود و تنها طنز شب هاي برره در شب هاي قدر متوقف مي شود. براساس همين گزارش، شبكه اول سيما مراسم شب هاي قدر را كه در حرم حضرت امام خميني (ره) برگزار مي شود، به طور مستقيم در شب هاي ۱۹ ، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارك رمضان پخش خواهد كرد.  مداحي، سخنراني، عزاداري و مراسم احياء از جمله بخش هاي اين برنامه است كه با حضور حجت الاسلام علي اكبر ناطق نوري ، حجت الاسلام سيد محمد خاتمي ، حجت الاسلام سيد احمد خاتمي برگزار مي شود. اين برنامه ها در شب هاي قدر از ساعت ۱۰ الي ۲ و ۳۰ دقيقه بامداد از شبكه اول سيما به صورت مستقيم به روي آنتن مي رود.
مجموعه تلويزيوني «يلداي قدر» كه در سال ۱۳۸۰ به عنوان سريال برگزيده سال امام علي (ع) انتخاب شد، در ۵ قسمت ۴۵ دقيقه اي از شبكه دوم پخش مي شود .گروه معارف شبكه دو سيما همچنين مجموعه «بهشت حضور» را به منظور تقويت، توسعه و اصلاح ايمان افراد جامعه با موضوعات عرفاني توليد كرده است. اين برنامه در ۴ قسمت ۳۰ دقيقه اي از شبكه دو سيما پخش خواهد شد.
«كيميا» كاري از پخش شبكه دو سيماست كه از ابتداي ماه مبارك رمضان هر روز ساعت ۱۶ پخش مي شود. اين برنامه سعي دارد مروري بر مباحث اصول دين با توجه به فروعات مرتبط با آن داشته باشد.
به گزارش ايسنا، راديو نيز در شب هاي قدر ويژه برنامه دارد. ويژه برنامه شب هاي قدر گروه جوان و انديشه شبكه راديويي جوان از شنبه ساعت ۱۲ الي ۳ بامداد با مناجات هاي حاج مهدي منصوري، ارتباط مستقيم با مساجد تهران،  پخش سخنراني حجت الاسلام فاطمي نيا، صديقي و هاشمي نژاد آغاز مي شود.
«باز باران» ، «او با ما حرف مي زند» ، «بياييد منتظر عاشقانه هاست» ، «از آستان تا آسمان» و «بحث روز» در شب هاي قدر ماه مبارك رمضان از شبكه راديويي تهران پخش خواهد شد. دعاي جوشن كبير نيز در روزهاي يكشنبه، سه شنبه و پنج شنبه از ساعت  ۲۱ تا پايان شب از اين شبكه راديويي به روي آنتن خواهد رفت.

جشنواره لندن با ۳ فيلم از ايران آغاز شد
چهل  و نهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  لندن  با شركت  دهها فيلم  از كشورهاي  مختلف  جهان  از جمله  سه  اثر بلند از ايران  آغاز شد.بيش  از ۱۸۰ فيلم  بلند و كوتاه  داستاني ، مستند، ويديويي ، انيميشن  يا بازسازي  فيلم هاي  كلاسيك  در اين  جشنواره  شركت  دارند.
فيلم هاي  حاضر در اين  جشنواره  كه  چهارشنبه  شب  آغاز شد، در يك  برنامه ۱۶روزه  در ۱۳ سينما و مكان  نمايشي  لندن  اكران  خواهد شد.عشق  ساخته  محسن  مخملباف  (محصول  مشترك  ايران ، فرانسه  و تاجيكستان )، سيماي  زني  در دوردست  ساخته  علي  مصفا و بيدارشو آرزو ساخته  كيانوش عياري  عنوان  سه  فيلم  ايراني  جشنواره  لندن  است .افزون  بر اين  سه  فيلم ، گاريچي  ساخته گرامين  بحراني  كارگردان  ايراني مقيم  آمريكا نيز در جشنواره  لندن  شركت  دارد.
فيلم  عشق  در بخش  نمايش هاي  ويژه  جشنواره  لندن  اكران  خواهد شد و آثار مصفا و عياري  نيز در بخش  سينماي  جهان  اين  جشنواره  نمايش  داده  مي شود.
سينماي  نوين  بريتانيا، انقلاب  فرانسه ، سينماي  اروپا، سينماي  تجربه ، گنجينه هاي  آرشيوي ، فيلم هاي  كوتاه  و انيميشن  بخش هاي  ديگر اين  جشنواره است .

نشست وبلاگ نويسي قرآن در نمايشگاه قرآن كريم
نشست وبلاگ نويسي قرآني در بخش جشنواره ملي اينترنتي قرآني در سيزدهمين نمايشگاه بين المللي قران كريم برگزار شد.
محمد علي تقوي مدير اين بخش گفت: در اين نشست درباره صندوق حمايت از وبلاگ نويسان قرآني، ارائه خدمات رايگان اينترنتي، كمك هزينه ها و وام هاي اعطايي مطالبي ارائه شد. مدير بخش وبلاگ هاي قرآني افزود: حضور كاربران و وبلاگ نويسان در اين نشست هابه ارائه ايده هاي نو در زمينه گسترش معارف قرآني در اينترنت كمك مي كند.

برترين خوشنويس جهان اسلام
استاد جواد دوزدوزاني  هنرمند خوشنويس  تبريزي  برترين  هنرمند خوشنويس  جهان  اسلام  در سال  دو هزار و پنج  ميلادي  شناخته  شد.در بيست و چهارمين  نمايشگاه  بين المللي  هنر كه  به مناسبت  ماه  مبارك  رمضان  در شهر استانبول  تركيه  برگزار شد استاد دوزدوزاني  با شعار «هنر نزد ايرانيان  است  و بس » به عنوان  تنها هنرمند ايراني  با ۵۰ تابلوي  خوشنويسي  در سبك  ميرعماد قزويني  در اين  نمايشگاه  شركت  كرد.

پيش بيني آمار بازديدكنندگان از نمايشگاه فرانكفورت
ديدار ۹۰ هزار نفره از نمايشگاه ۵ روزه
گروه ادب و هنر : درحالي كه دو روز ديگر نمايشگاه پنجاه و هفتم كتاب فرانكفورت به پايان مي رسد، پيش بيني مي شود كه حدود ۹۰ هزار نفر از اين نمايشگاه ديدن كنند. نزديك به ۷ هزار ناشر از بيش از ۱۰۰ كشور جهان حدود ۱۰۰ هزار كتاب جديد خود را در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته اند، نويسندگان چون كن فولت (نويسنده انگليسي)، نوت بوم (نويسنده هلندي) و مارگارت آت وود (نويسنده كانادايي) و نويسندگان معروف آلماني حضور دارند. مدير اين نمايشگاه در گفت وگويي با صداي آلمان هدف مهم اين نمايشگاه را فعال تر كردن سياستگذاري هاي فرهنگي دانست. بازي هاي جام جهاني فوتبال سال ۲۰۰۶ از هم اكنون سايه خود را تا نمايشگاه فرانكفورت هم، گسترانده است. براي اين كه شور و شوق و توجه بازديدكنندگان و خريداران برانگيخته شود، نمايش ها و بازي هاي گوناگوني در نظر گرفته شده اند.
علاوه بر اين بر دامنه موضوعي كتاب هاي حاضر در نمايشگاه نيز افزوده شده است. حوزه هايي چون كارتون،  فيلم و تلويزيون ديگر در نمايشگاه كتاب جاي خود را باز كرده اند و بخش جديدي نيز به كتاب هاي مربوط به بازي اختصاص داده شده است. اهميت كتاب هاي ضبط شده روي نوار يا سي دي هم مدام بيشتر شده است. «خواندن از طريق گوش» ديگر پديده اي بيگانه نيست و حتي بر محبوبيت آن روز به روز افزوده مي شود. بازاريابان كتاب به اين عرصه به عنوان بازاري نگاه مي كنند كه به طور دائم در حال گسترش است. جايزه صلح امسال نيز به اورهان پاموك نويسنده ترك تبار اهدا شده است كه دو سال قبل به نمايشگاه كتاب تهران هم آمده بود. پاموك در كشور خود، تركيه، متهم شده است به  اين كه با نوشتن درباره قتل عام ارمنيان به دست ترك ها به آنها توهين كرده است. البته پاموك پيش از آن كه در تركيه متهم شود، نامزد دريافت جايزه صلح ناشران آلمان شده بود. اما اينك اهداي جايزه صلح ناشران آلمان به او اهميت سياسي خاصي داده است و حتي سبب شده تا تركيه براي عضويت در اتحاديه اروپا در اين زمينه تحت فشار قرار بگيرد. يوهانو اشتراسر
Johano Strasser، رئيس انجمن قلم آلمان در اين رابطه گفت: هيچ جاي ديگري را چون نمايشگاه كتاب فرانكفورت پيدا نمي كنيد كه در آن تنوع آراء و چندگانگي نمايش و عرضه آنها را به اين روشني ببينيد. اما همه ما مي دانيم كه در همه جاي دنيا به ارزش هايي كه بايد به رسميت شناخته شوند تا اين ثروت فرهنگي بتواند شكوفا شود، توجه نمي شود.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
نخستين مفسران قرآن، شيعه بودند
بعيد است كتابي در حوزه تفسير قرآن و علوم مرتبط با آن منتشر شود و ايازي از آن بي خبر بماند. كتابخانه اش مجموعه اي است متنوع از تفسيرهايي با جلد سخت و طلاكوب كه ويژگي  آثار منتشر شده در كشورهايي نظير مصر، لبنان و سوريه است.به كتابخانه محمدعلي ايازي اخيراً تفسيري اضافه شده كه متعلق به قرن دوم هجري است. شايد قديمي ترين تفسير موجود در جهان باشد. از او درباره نخستين تفسير پرسيدم: «قديمي ترين تفسير به ابن عباس پسر عموي پيامبر (ص) نسبت داده مي شود. در زمان رحلت پيامبر ۱۲ سال داشت و پس از آن ملازم حضرت علي (ع) شد و لذا مي توان تفسير وي را دست آموخته خانواده وحي دانست و به همين دليل او را از مفسران شيعي مي دانند.»
«زيبا خانوم» مادر نمدهاي ايران
پشت آن درخت ها، بعد از مارپيچ هاي متعدد جاده،«سيد زيبا خانوم »نشسته است. در قلب اين روستاي كوچك هنوز سنت هاي قديمي منطقه نفس مي كشد. هنوز چند نفري هستند كه بعد از فراغت از كشاورزي و دامداري نمد مالي مي كنند.نمد مالي يكي از بافته هاي شمال ايران است. از قديم الايام در اين منطقه به دليل دوام زيادي كه نمد در رطوبت دارد از اين زيرانداز استفاده مي شده است. حالا گذر زمان آن را به يك هنر فراموش شده يا حداكثر بافته اي كه بيشتر جنبه تزئيني و هنري براي شهري ها دارد تبديل كرده است. در روستاهاي كوچك شمال ايران هنوز نمد مالي رايج است. گاهي اين نمد مالي ها به سفارش توليدكنندگان بخش خصوصي و گاهي به سفارش سازمان صنايع دستي بافته مي شود. در روستاي سيد زيبا خانم، كه در منطقه دو هزار تنكابن واقع است هم چند نفري از پيرمردان روستا هنوز نمد مالي مي كنند.
نكته هاي جالب از فهرست ۱۰۰ روشنفكر برگزيده
دو روز پس از انتشار فهرست روشنفكران برگزيده كه به ابتكار دو نشريه پراسكپت (چاپ انگليس) و فارين پاليسي (چاپ آمريكا) و با مشاركت ۲۰ هزار نفر از اقصي نقاط جهان برگزار شده بود، نكات تازه اي از جدول ياد شده را مي توان دريافت. به گزارش همشهري ۱۰ نفر اول چامسكي با ۴۸۲۷ رأي، امبرتواكو با ۲۴۶۴ و واسلاو هاول با ۱۹۹۰ و يورگن هابرماس با ۱۶۳۹ و آمارتياسن با ۱۵۹۰ راي به ترتيب رده هاي ۱ ، ۲ ، ۴ ، ۷ و ۸ را به دست آورده اند. شيرين عبادي با ۱۳۰۹ رأي نفر دوازدهم و عبد الكريم سروش با ۱۱۱۴ رأي نفر پانزدهم اين فهرست اند و پس از آنها چهره هايي چون توماس فريدمن، پاپ بنديكت، اريك هابزباوم، فوكوياما، جان بودريار، هانتينگتون، بارگاس يوسا و آيت الله علي سيستاني در رده هاي ۱۶ تا ۳۰ قرار دارند. برنارد لويس، آنتوني گيدنز، ريچارد رورتي و آنتوني نگري در رده هاي ۳۴ ، ،۳۹ ۴۱ و ۵۰ و مارتا نوسباوم در رده ۵۳ و اورهان پاموك در رده ۵۴ قرار دارند. در اين نظرسنجي همچنين ازخوانندگان خواسته شده بود كه در كنار معرفي يكصد فرد معرفي شده نام كساني را كه به عنوان روشنفكر در فهرست صد نفر قرار ندارند نيز معرفي كنند كه در ميان ۱۹ فرد معرفي شده از سوي خوانندگان، ميلتون فريدمن، نظريه پرداز اقتصاد اول و استيفن هاوكينگ نويسنده رمان در رده دوم قرار گرفته است. آرونداتي روي سوم، بيل كلينتون پنجم، دالايي لاما هشتم، نلسون ماندلا دهم و گورويدال در رتبه دوازدهم قرار گرفته است. نفر سيزدهم اين فهرست ۱۹ نفره سيدمحمد خاتمي و نفر هجدهم آن گابريل گارسيا ماركز كلمبيايي است.

برگي از تاريخ
تشكيل پليس جنوب
در زمان صدارت مستوفي الممالك كه دولت درصدد اعاده امنيت و ايجاد رفاه براي مردم بود، دولت انگليس با تباني دولت روسيه اخطاريه شديدي براي دولت ايران فرستاد و با اشاره به ناامني ها و دستبردها به قافله ها و اموال بازرگانان انگليسي و هندي متذكر شد كه با اين روند، دولت انگلستان خود را ناگزير مي بيند تا در جنوب ايران و فارس، قواي نظامي تشكيل دهد و سازماني شبيه قزاقخانه كه روس ها در شمال كشور اداره مي كنند، در جنوب سازماندهي كند. در اين اخطاريه آمده بود كه هزينه نگهداري اين قشون را دولت ايران بايد از محل سود گمرك جنوب و ماليات فارس تامين كند. هر چند مجلس در برابر اين خواست نامشروع انگليسي ها مقاومت كرد ولي با شروع جنگ جهاني اول، استعمارگر پير، خود را به ايران تحميل نمود و پس از مدتي، پليس جنوب را در اين منطقه تشكيل داد.
اعلام قطع رابطه سياسي ايران و انگليس
در روز سي مهر ،۱۳۳۱ قطع رابطه سياسي ايران و بريتانيا پس از تصويب هيات وزيران تسليم كاردار سفارت انگلستان در تهران شد و دكتر سيد حسين فاطمي وزير امور خارجه وقت دولت مصدق، آن را اعلام كرد. علت قطع رابطه ايران با انگلستان، بي اعتنايي لندن به خواست هاي ملت ايران در احقاق حقوق خود به ويژه در ملي كردن صنعت نفت عنوان گرديد. پس از ده ها سال نفوذ بي حد و حصر استعمارگران انگليسي در حكومت ايران از دوران قاجار تا پهلوي، اين نخستين بار بود كه به حضور انگلستان در ايران، اگرچه به شكل ظاهري، پايان داده شد. هرچند انگلستان، پس از كودتاي ۲۸ مرداد ۳۲ بار ديگر در كنار آمريكا، سياست هاي قبلي خود را در پيش گرفت.
صدور قطعنامه سازمان ملل متحد درباره جنگ ايران و عراق
بنا به تقاضاي عراق، موضوع جنگ براي اولين بار با عنوان تبعات طولاني شدن منازعه مسلحانه بين ايران و عراق، در دستور كار سي و هفتمين اجلاس عمومي سازمان ملل متحد قرار گرفت. مجمع عمومي در ۳۰ مهر ۱۳۶۱ (۲۲ اكتبر ۱۹۸۲م) با ۱۱۹ راي موافق، ۱ راي مخالف (جمهوري اسلامي ايران)، ۱۵ راي ممتنع و ۲۰ غايب، قطعنامه ۳/۳۷ را تصويب كرد كه مهم ترين اقدام مجمع در قبال جنگ ايران و عراق به حساب مي آيد. عنوان اين قطعنامه خود حاكي از آن بود كه آنچه مجمع را وادار به صدور قطعنامه كرد ادامه منازعه است و نه شروع جنگ و تجاوز. همچنين تا زماني كه عراق در داخل خاك ايران پيشروي كرده بود، مجمع، سكوت و انفعال اختيار كرده بود ولي با آزادسازي خرمشهر و عقب نشيني و شكست سهمگين رژيم بعث، مجمع به فكر صدور قطعنامه افتاد.وجود تنها يك راي مخالف به قطعنامه مجمع، جمهوري اسلامي ايران را به كلي از مجمع، درخصوص جنگ عراق با ايران، نااميد كرد.
اجراي عمليات عاشوراي ۴
عمليات عاشوراي ۴ با هدف انهدام نيروهاي دشمن در منطقه عملياتي غرب درياچه ام النعاج واقع در هورالهويزه توسط سپاه پاسداران و در وسعتي در حدود ۱۱۰ كيلومترمربع صورت گرفت. دراين عمليات ۶۴ پايگاه و ۷ آ براه در غرب درياچه ام النعاج آزاد و بيش از صد فروند قايق بزرگ و كوچك و انواع سلاح هاي سنگين و نيمه سنگين و چندين انبار مهمات و... از دشمن منهدم شد. به غنيمت گرفتن ۲۷ فروند قايق، ۴ قبضه خمپاره انداز، ۲ قبضه توپ ضدهوايي و تعداد زيادي سلاح دوشكا و آرپي جي هفت از ديگر نتايج اين عمليات بود. در اين عمليات، دشمن بيش از سيصد نفر كشته و زخمي به جاي نهاد، ۲۵ پاسگاه منهدم شد. يك فروند هواپيماي دشمن سقوط كرد و ۱۱۰ كيلومترمربع از زمين هاي منطقه آزاد شد.

فرصت دوستي
همسايه داري، كليد بهشت
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:
هركه همسايه اش از شر او ايمن نباشد حتي بوي بهشت را استشمام نمي كند.
***
در آموزش هاي اخلاقي و عملي دين اسلام بيش از هر چيزي به رعايت حق ديگران و مراعات مردم تأكيد شده است تا آنجا كه اگر كسي همه وظايف ديني خود را انجام دهد و همه عبادت ها را به جاي آورد اما نسبت به مردم بدي كرده باشد و حق ديگران را ادا نكند مسلمان محسوب نمي شود.
در روز قيامت هم خداوند ممكن است حق خود را ببخشد و كوتاهي بندگان در نماز و روزه يا ساير عبادات شخصي را ناديده بگيرد اما به هيچ وجه حق مردم را نمي بخشد و از پر كاه و سرسوزني حق مردم نمي گذرد.
در اين ميان تأكيد بسيار فراوان و جدي درمورد حق همسايه شده است.
اصحاب پيامبر مي گويند رسول خدا آنقدر درمورد حق همسايه سخن گفت و توصيه فرمود كه منتظر بوديم بگويد همسايه از همسايه ارث مي برد و جزء ورثه انسان است!
ماه مبارك رمضان فرصتي است تا اين درس بزرگ را دوباره مرور كنيم و در روابط خود با همسايگانمان بيانديشيم و گمان نكنيم بدون توجه به اين اصول اخلاقي بزرگ و تنها با رعايت بعضي مسائل ظاهري دين به پاداش بهشت و نعمت هاي جاودان آخرت نائل مي شويم .راستِي، چقدر در روابط خود با همسايگان مان اسلامي عمل مي كنيم؟
چقدر همسايگان از جهت ما آسوده خاطر هستند؟
آيا ما روي بهشت را خواهيم ديد و بوي بهشت خداوند را استشمام خواهيم كرد؟

كوتاه از هفت هنر
مديركل جديد نظارت و ارزشيابي سينما
معاون  امور سينمايي  و سمعي  و بصري  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي طي  حكمي محمود اربابي  را به  سمت  مديركل  ارزشيابي  و نظارت سينماي  حرفه اي  اين  معاونت  منصوب  كرد.جعفري  جلوه  همچنين  با تقدير از خدمات  جعفر صانعي  مديركل  پيشين  ارزشيابي  و نظارت  سينماي  حرفه اي ، وي  را به عنوان  مشاور معاون  امور سينمايي  منصوب  كرد.
سينماي قديمي در قزوين كشف شد
به دنبال پژوهش هاي مجموعه باغ فرهنگي شهر قزوين، بقاياي سينماي ايران (گراند سينما) در شهر قزوين كشف شد.اين سينما در محوطه گراند هتل مجموعه باغ فرهنگي قزوين است كه در سال ۱۳۰۶ هجري شمسي چند سال پس از ساخت گراند هتل به دستور ارباب برزو شاپور پارسي (مهر شاهي) احداث شده است.بقاياي شناسايي شده در اين مجموعه تاريخي داراي پلان بيضي شكل با سقف شيرواني و علاوه بر سينما از آن براي برگزاري جشن ها و سخنراني نيز استفاده مي شده است.
نشست آسيب شناسي تعزيه
نشست آسيب شناسي و بررسي جايگاه تعزيه در مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار شد.در اين نشست كه با شركت پيشكسوتان و كارشناسان تعزيه چون لنكراني حيدري، عزيزي و ناصر بخت برگزار شد ،حاضران به بحث و بررسي درباره جايگاه و نقش تعزيه در حوزه هاي مختلف فرهنگي و اجتماعي و بررسي راهكارهاي رشد هنر شبيه خواني پرداختند.
انتخابات انجمن نويسندگان و منتقدان تئاتر برگزار شد
مهر: انتخابات دور سوم هيأت مديره انجمن نويسندگان و منتقدان خانه تئاتر روز گذشته برگزار شد و بيشتر اعضاي هيأت مديره قبلي بار ديگر توسط اعضاي اين انجمن انتخاب شدند. به گزارش مهر، رسول صادقي با ۳۱ رأي، جاهد جهانشاهي با ۲۵ رأي، حسين شاكري با ۲۲ رأي، محسن ابراهيمي با ۱۴رأي و بيژن نوذري با ۱۳ رأي به عنوان اعضاي اصلي هيأت مديره انجمن نويسندگان و منتقدان خانه تئاتر طي روز گذشته انتخاب شدند.همچنين رامتين شهبازي با ۱۲ رأي و آزاده سهرابي با ۱۱ رأي به عنوان اعضاي علي البدل انتخاب شده و بهار برهاني كانديداي بازرسي با ۲۸ رأي به عنوان بازرس اصلي و اكرم محمدي با ۵ رأي به عنوان بازرس علي البدل هيأت مديره انجمن نويسندگان و منتقدان خانه تئاتر انتخاب شدند.در مجمع عمومي انجمن نويسندگان و منتقدان خانه تئاتر در روز گذشته از ۵۲ عضو اين انجمن، ۳۴ نفر از اعضا حضور داشتند و در آغاز رسول صادقي و حسين شاكري به ارائه گزارش كوتاهي از عملكرد هيأت مديره دوم طي دوسال گذشته پرداختند.بيشتر اعضاي هيأت مديره هاي قبلي انجمن بار ديگر در انتخابات روز گذشته موفق به اخذ بيشترين آرا ي اعضاي انجمن شدند و تنها رامتين شهبازي و بيژن نوذري از جمله اعضايي جديد اين هيأت مديره هستند.
پخش ويژه برنامه فيلم رويش از شبكه اول سيما
ويژه برنامه جشنواره فيلم رويش در پنج بخش با آغاز ماه مبارك رمضان هر روز از شبكه اول سيما پخش مي شود.حميد ذوالفقاري برنامه ساز و تهيه كننده ويژه برنامه جشنواره فيلم رويش گفت: ويژه برنامه جشنواره فيلم رويش در قالب گفتگو، نقد و بررسي فيلم هاي كوتاه با زمينه ديني، گزارش، معرفي جشنواره و پخش قسمتهايي از فيلم هاي راه يافته به جشنواره، هر روز صبح به مدت ۲۵ دقيقه از شبكه اول سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش مي شود. وي افزود: با نزديك شدن به زمان برگزاري جشنواره اين ويژه  برنامه با تحت پوشش قراردادن اخبار جشنواره به ضرورت پرداختن به فيلم هاي كوتاه در كشور مي پردازد كه بستر اصلي مباحث مطرح، جنبه ديني خواهند داشت. بعد ازماه مبارك رمضان اين برنامه مستقيماً از مشهد مقدس پخش خواهد شد و به گفتگو با هنرمندان و كارگردانان كشور و پخش گوشه اي از برگزاري اين جشنواره خواهد پرداخت.گفتني است ويژه برنامه جشنواره فيلم رويش با همكاري گروه تامين برنامه شبكه اول سيماي جمهوري اسلامي ايران و دبيرخانه جشنواره در مشهد مقدس از شبكه اول در ۳۴ برنامه ضبط و زنده پخش خواهد شد.
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
براي هميشه
هر كار مي كرد، دلشوره دست از سرش برنمي داشت.
قبلاً هم اينطوري شده بود، يعني هر وقت كه پدر و مادر با هم دعوا مي كردند، دلشوره مي گرفت، اما وقتي با هم آشتي مي شدند، دلشوره تمام مي شد. اما اين دفعه پس از آشتي هم، دلشوره دست از سرش برنمي داشت. حتي ناخن جويدن هم ديگر فايده اي نداشت. در حياط دبستان، كلاس، كوچه، خيابان، از همه بدتر در خانه موقع عروسك بازي و حتي در خواب هم دلشوره داشت. هرچه فكر مي كرد و با خودش حرف مي زد، نمي فهميد كه چرا دلشوره دست از سرش برنمي دارد... آخر او خبر نداشت كه پدر و مادر با هم قرار گذاشته بودند براي هميشه از يكديگر جدا شوند.
حميد صالحين
ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۴۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و ۳۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۵۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۸ دقيقه
گل و گياه
گل شقايق مزرعه
005592.jpg
نام علمي: Papaver Rhoeas
خانواده: PAPAVERACEAE
گياه يكساله سريع الرشد با برگ هاي منقسم به رنگ سبز روشن گلهاي پرگلبرگ در گلهاي قرمز، صورتي و سفيد و يا دورنگ كه اول تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۶۰ و گستردگي آن به ۳۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك داراي زهكش خوب كه نسبتاً مرطوب نگهداشته شود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: ازطريق كاشت بذر در پاييز يا بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |