شنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۱ - Oct 22, 2005
رييس جمهور در مراسم روز ملي صادرات:
ايجاد عزم ملي براي رونق توليد و توسعه
صادرات غيرنفتي ضروري است
005559.jpg
گروه اقتصادي: در مراسمي با حضور رييس جمهور و در روز ملي صادرات، صادركنندگان نمونه سال ۸۴ معرفي و از آنها تقدير شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين مراسم دكتر احمدي نژاد با تاكيد بر تغيير رويكرد تجاري كشور از واردات _ مصرف به توليد _ صادرات، گفت: اصلاح اين روند بايد در دستور كار فعالان اقتصادي و تشكل هاي اقتصادي قرار گيرد.
رييس جمهور با انتقاد از روند واگذاري امور به مردم در گذشته، افزود: در گذشته واگذاري امور به مردم به خصوصي سازي و خصوصي سازي نيز به فروش برخي شركت هاي دولتي ترجمه شد و اين سطح بسيار پاييني از واگذاري امور به مردم بود.
وي با تاكيد بر اينكه، به رغم تلاش هاي صورت گرفته، حجم دولت بسيار بزرگتر شده است،  از مصمم بودن دولت براي اصلاح اين روند خبر داد و با اشاره به برخي مقاومت ها در اين مسير گفت: ماموريت اين دولت، برپايي يك جامعه پيشرفته و مقتدر اسلامي است و به طور قطع فعاليت هاي اقتصادي نقش محوري و كليدي در برپايي اين جامعه دارد.
احمدي نژاد ايجاد توازن ميان صادرات و واردات را مورد تاكيد قرار داد و افزود: دولت اصرار دارد كه واردات غيرنفتي به توليد ملي آسيب نرساند و اين نكته كليدي در سياست هاي دولت است.
رييس جمهور، جهاني شدن موردنظر دولت را ارتقاء كمي و كيفي توليد ملي دانست و گفت: همه بايد بكوشيم كه كالا و خدمات ايراني در دنيا معتبر باشد و براي رسيدن به اين امر نيازمند يك عزم ملي هستيم.
وي  خطاب  به  شركت هاي  دولتي  گفت : پذيرفته  نيست  كه  برخي  شركت هاي  دولتي كه  از همه  نوع  امكانات  از جمله  يارانه ها و حمايت ها برخوردارند، درعرصه  جهاني  به  گونه اي  عمل  كنند كه  موجب  سرشكستگي  ملت  شود.
احمدي  نژاد، جلوگيري  از روند واردات  بي رويه  كالاهاي  مصرفي  و تبليغ گسترده  آن را نيازمند مديريت  صحيح  دانست  و گفت : دولت  از توليد داخلي  وصادرات  به  طور جدي  حمايت  خواهد كرد.
رئيس  جمهوري  در بخش  ديگري  از سخنانش  با بيان  اين  مطلب  كه  دولت  بايدقدرت  و نفوذ سياسي  خود را پشتوانه  اقتصاد ملي  قرار دهد، گفت : قدرت  سياسي دولت ، پشتيبان  اقتصاد كشور در عرصه  جهاني  خواهد بود.
وي  گفت : ما همه  فعاليت هاي  اقتصادي  دولت  را در عرصه  خارجي  در سفارتخانه ها متمركز خواهيم  كرد و سفارتخانه ها موظف  به  حمايت  از صادركنندگان  و اقتصاد ملي  شده اند.وي  درخصوص  بحث  سيمان  و قرارگرفتن  آن در سبد حمايتي  و گلايه هايي  كه در اين  خصوص  مطرح  شد، گفت : شايد نوع  اعلام  و اقدام  آن خيلي  مناسب  نبود.
اقتصادي  كه  با يك  جمله  و تصميم كوچك  به  شدت  متاثر شود، پايدار نيست و دولت  مصمم  است  مسائل  و مشكلات  را ريشه اي  حل  كند.
به گزارش ايرنا رئيس  جمهوري  در بخش  ديگري  از سخنانش  بر لزوم  اصلاح  برخي  روشها در مديريت  پولي  و منابع  مالي  كشور تأكيد كرد و گفت : منابع  بانكي  در وهله  نخست  بايد در خدمت  تلاشهاي  مردمي قرار گيرد.
وي  گفت : بانكها نبايد تافته  جدا بافته  از اقتصاد ملي  باشند و خود را رقيب  مردم  و ساير بخشها بدانند.
به  گفته  احمدي  نژاد، اگر بناست  توليد در كشور رونق  بگيرد با اين سودهاي  بانكي  تحقق  اين  مهم  شدني  نيست .
رئيس  قوه  مجريه ، همچنين  به  لايحه  دولت  درخصوص  تشكيل  صندوق  مهر امام رضا(ع ) اشاره  كرد و گفت : جهت گيري  صندوق  مهر امام  رضا (ع )، نيز در جهت حمايت  از توليد و خدمات  است .
وزير بازرگاني نيز در اين مراسم گفت: توسعه  صادرات  غيرنفتي  در گرو ماندگاري  كالاي  ايراني  در ساير كشورها است .
سيدمسعود ميركاظمي  روز پنجشنبه ، نگاه  درون  گرا به  اقتصاد را عامل اصلي  محدودشدن  ظرفيت هاي  موجود كشور در عرصه  توليد و صادرات  غيرنفتي  دانست .
به  گزارش  ايرنا، ميركاظمي  با بيان  اينكه  لازمه  رسيدن  به  جهش  صادراتي ، توليد و عرضه  محصولات  رقابت  پذير و كيفي  در بازارهاي  جهاني  است ، افزود: برخي  از كالاهاي  ايراني  در ساير كشورها كمتر از سه  ماه  ماندگاري  دارند.
وزير بازرگاني ، حذف  رقبا و جايگزين  شدن  به  جاي  آنها را نيازمند اتخاذ سياست  كلان  در عرصه  اقتصاد كشور عنوان  كرد و افزود: با عرضه  محصولات  رقابت پذير در عرصه  صادرات  غيرنفتي  مي توان  زمينه  ارتقاي صادرات  غيرنفتي  را فراهم كرد.ميركاظمي ، عبور از سياستهاي  حمايتي  دولت  براي  رسيدن  به  يك  اقتصاد رقابتي  را مورد توجه  قرار داد و گفت : حذف  سياست هاي  حمايتي  دولت  بايد با نرمش  صورت  گيرد.
جوايز صادراتي ۵۰ درصد
افزايش يافت
معاون  وزير بازرگاني  و رئيس  سازمان  توسعه  تجارت  نيز در اين در مراسم  بزرگداشت  از افزايش  ۵۰ درصدي  ميزان  جوايز صادراتي  در سال  ۸۴ خبر داد.
مهدي  غضنفري  روز پنجشنبه  در اين  مراسم  كه  در مركز همايشهاي  بين المللي  صدا و سيما برگزار شد، اظهارداشت : براساس  آخرين  تصميمات  نشست  شوراي  عالي  صادرات  در هفته گذشته ، ميزان  جوايز صادراتي  از يك  تريليون  ريال به يك  تريليون  و ۵۰۰ ميليارد ريال  افزايش  يافت .
در اين  مراسم ، ۳۱ نفر از صادركنندگان  نمونه  كشور و دو تشكل  صادراتي  نمونه  لوح هاي  سپاس  و هدايايي از رئيس  جمهوري  دريافت  كردند.
قبل  از سخنان  رئيس  جمهوري ، ميركاظمي  وزير بازرگاني  گزارشي  درباره  وضعيت  صادرات  كشور و سياست هاي  وزارت  بازرگاني  در زمينه  توسعه  صادرات  غيرنفتي  بيان  كرد.

معاون وزير نيرو سياست هاي تعرفه اي اين وزارتخانه در مورد برق را اعلام كرد
تخفيف به مشتركان كم درآمد و كم مصرف برق در سال۸۵
گروه اقتصادي:معاون وزير نيرو در امور برق اعلام كرد توجه بيشتر به مشتركان به خصوص مشتركان كم درآمد و ارائه خدمات مناسب به آنها ضمن توسعه خدمات اين صنعت در نقاط محروم از سياست هاي جديد در بخش برق است.
احمديان حداكثر بهره برداري از توان داخلي و بهره مندي از منابع خارجي و استفاده موثر از اين دو منبع براي بهره برداري حد اكثري از توان بالقوه توليد برق در كشور و توسعه آن را از ديگر برنامه ها ي اين معاونت اعلام كرد.
استفاده از سرمايه خارجي مورد توجه دولت است، به گونه اي كه رئيس جمهور در بازديد سرزده چند روز قبل خود از وزارت نيرو با اشاره به حجم بالاي سرمايه گذاري براي طرح هاي توسعه آب و برق در كشور به استفاده از اين منابع تأكيد كرد.
به گفته وي امسال بر اساس قانون تثبيت قيمت ها، نرخ برخي خدمات از جمله برق تغييري نكرد و چون در جاي ديگري از اين قانون پيش بيني شده است كه دولت مي تواند براي سال هاي بعد با دلايل توجيهي نرخ هايي را پيشنهاد دهد، وزارت نيرو نيز پيش بيني كرده با دادن تخفيف به مشتركان كم درآمد و كم مصرف، الگوي مصرفي مشتركان پرمصرف را كاهش دهد.
احمديان سه دهك درآمدي را در كشور كه مصرف برق آنها ماهيانه بين ۹۰ تا ۱۲۰ كيلووات ساعت است شامل آن دسته از مشتركاني دانست كه علاوه بر آنكه مورد حمايت قرار مي گيرند هزينه  برقشان نيز كاهش مي يابد.
وي تصريح كرد: الگوي متعارف مصرف برق در مناطق عادي كشور براي هر خانوار در ماه ۲۰۰ كيلو وات ساعت است كه براي اين مشتركان افزايش قيمت نداريم، ولي مشتركاني كه مصرف شان در ماه از مرز ۳۵۰ كيلووات ساعت مي گذرد يك دهك بالاي درآمدي در كشور هستند كه به اعتقاد كارشناسان بايد هزينه تمام شده را پرداخت كنند و علاوه بر آن مشمول يارانه نيز نبايد باشند.
احمديان همچنين يك درصد از مشتركان را كه ماهانه ۶۵۰ كيلووات ساعت برق مصرف مي كنند را جزو آن دسته از مشتركاني دانست كه بايد قيمت تمام شده برق را با احتساب هزينه سوخت يارانه اي پرداخت كنند.
معاون وزير نيرو در امور برق، حداكثر نياز برق در تابستان امسال را ۳۲ هزار و۲۰۰ مگاوات اعلام و تأكيد كرد: با توجه به روند توسعه صنايع، رشد اقتصادي و برنامه هايي كه براي ايجاد اشتغال در كشور وجود دارد، رشد مصرف برق طي سال هاي آينده دو برابر خواهد شد.وي حداكثر مصرف برق در تابستان آينده را ۳۴ هزار و ۱۰۰ مگاوات عنوان كرد و گفت: براي تامين اين ميزان برق از اوايل مردادماه كار تعميراتي نيروگاه ها به پايان خواهد رسيد و تا آن زمان آماده خواهد شد.
احمديان همچنين درخصوص صادرات و واردات برق اذعان كرد: در سال هاي اخير به دليل مشكلاتي كه وجود داشته عمدتا واردكننده برق بوده ايم تا صادركننده آن و در حال حاضر در حد اندكي در افغانستان و پاكستان و ۱۵۰ هزار مگاوات نيز به عراق برق صادر مي كنيم و در مقابل از تركمنستان برق را وارد مي كنيم.

آخرين مهلت براي فعاليت رسمي اپراتور دوم
شركت آفريقايي ۴۹ درصد سهام ايرانسل را خريد
گروه اقتصادي:شركت آفريقاي جنوبي آم. تي. ان اعلام كرد كه ۴۹ درصداز سهام شركت ايرانسل مجري قرارداد اپراتور تلفن همراه در ايران را خريده است .
به گزارش بلومبرگ اين شركت هيچ توضيح بيشتري در اين زمينه ارايه نكرده است ولي اين خبرگزاري به نقل از مقامات اين شركت تاكيد كرده است كه مبلغ ۳۰۰ ميليون يورو نيز براي دريافت ليسانس از دولت ايران بايد پرداخت شود.
براساس اعلام مقامات وزارت ارتباطات پايان ماه جاري آخرين مهلت براي دريافت مجوزهاي قانوني براي فعاليت اپراتور دوم تلفن همراه است. و امروز ۳۰ مهر ماه علاوه بر خريد سهام شركت ايرانسل بايد حق ليسانس دولت ايران نيز به حساب خزانه داري كل واريز شود.

لايحه دوفوريتي انتشار اوراق مشاركت
احتمالا هفته آينده به مجلس مي رود
فارس : معاون پارلماني وزارت اموراقتصادي و دارايي كه لايحه دو فوريتي بانك مركزي براي انتشار اوراق مشاركت توسط وي به مجلس ارايه خواهد شد، گفت: اين لايحه هنوز در دولت تصويب نشده و با توجه به تعطيلات هفته جاري مجلس احتمالا لايحه دولت هفته آينده به مجلس ارايه خواهد شد.
حيدر مستخدمين حسيني اظهار داشت: دولت لايحه دوفوريتي اوراق مشاركت بانك مركزي را هنوز براي ارايه به مجلس نداده است.وي با اشاره به رد لايحه فوريتي دولت براي اصلاح قانون برنامه چهارم در مجلس ياد آور شد: دولت با  ارايه اصلاحيه اي خواستار تفويض اختيار صدور مجوز اوراق مشاركت بانك مركزي از مجلس به شوراي پول و اعتبار بود كه مورد تصويب مجلس قرار نگرفت.وي اضافه كرد: با توجه به انتشار اوراق بانك مركزي طي سال هاي گذشته و اينكه برخي از اوراق از خردادماه سررسيد شده اند و باقي اوراق عرضه شده در سال گذشته نيز تا پايان امسال سر رسيد خواهند شد و در صورت عدم انتشار مجدد اوراق حجم نقدينگي تا ۸ درصد افزايش پيدا مي كند و آثار تورمي خواهد داشت، قرار شده است بانك مركزي لايحه دوفوريتي به مجلس ارايه دهد.

درآمدهاي محقق شده ، مربوط به سررسيد شدن
اقساط واگذاري هاي سال هاي گذشته است
گروه اقتصادي : گرچه گفته مي شود تحقق درآمدهاي دولت از محل خصوصي سازي در شش ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته و از ۷۱۷ ميليارد ريال در سال ۸۳ به هزار و ۱۰۹ ميليارد ريال در شش ماهه نخست سال جاري افزايش يافته اما درآمدهاي ناشي از واگذاري شركت هاي دولتي در سال جاري تنها حدود ۴۵ درصد محقق شده است.
با محمد كردبچه مديركل دفتر برنامه ريزي اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت وگو كرده ايم.
***
* درآمدهاي ناشي از واگذاري شركت هاي دولتي در بودجه سال جاري چگونه پيش بيني شده است؟
- در بودجه سال جاري ۳۰ هزار ميليارد ريال درآمد از محل واگذاري شركت هاي دولتي پيش بيني شده بود كه بخش عمده آن يعني رقمي حدود ۲۵ هزار ميليارد ريال براي پرداخت ديون دولت به سازمان تأمين اجتماعي، بازنشستگي، آستان قدس رضوي، شهرداري، صندوق ذخيره فرهنگيان و ساير موارد حمايتي در نظر گرفته شده بود. نكته قابل توجه آن است كه اين رقم ۲۵ هزار ميليارد ريالي به صورت درآمد _ هزينه اي بوده است و اگر اين درآمدها از طرف منابع محقق مي شد امكان تحقق طرف مصارف آن نيز وجود داشت و چنين نبوده كه موجب شكل گيري عدم تحقق شود. همچنين در مورد ۵ هزار ميليارد ريال باقيمانده درآمدهاي پيش بيني شده از محل واگذاري شركت هاي دولتي در بودجه سال جاري نيز از آنجا كه براساس قانون برنامه چهارم توسعه بايد ۷۰ درصد منابع حاصل از واگذاري شركت هاي دولتي به خود اين شركت ها اختصاص يافته و از ۳۰ درصد مابقي ۲۰ درصد به صورت ماليات و ۱۰ درصد به صورت سود سهم دولت به خزانه واريز خواهد شد، قاعدتا درآمدي به جز رقم مذكور عايد دولت نخواهد شد. درآمد ديگري را نمي توان در قالب بودجه منظور كرد و رقم ۵ هزار ميليارد ريالي نيز كه در بودجه سال ۸۴ پيش بيني شده به دليل اقساط قبلي ناشي از واگذاري شركت هاي دولتي در سال هاي گذشته بوده است كه در سال ۸۴ وصول شده است.
* اين درآمدها تاكنون به چه ميزان محقق شده است؟
- براساس آخرين آمار اعلام شده توسط خزانه در ۶ ماهه نخست سال جاري هزار و ۱۰۹ ميليارد ريال از رقم ۵ هزار ميليارد ريال باقيمانده پيش بيني شده درآمدهاي ناشي از واگذاري شركت هاي دولتي كه به صورت درآمد _ هزينه نمي باشد محقق شده است از آنجا كه بقيه درآمدها به صورت جمعي _ خرجي و درآمد - هزينه اي اعمال مي شود، ممكن است حساب و كتاب آن در خزانه نيز نيايد و خود شركت ها واگذار  شوند .يعني براي پرداخت ديون سازمان بازنشستگي يا تأمين اجتماعي خود اين شركت ها واگذار شده و رقمي به خزانه واريز نمي شود تا دوباره به اين سازمان ها داده شود. تفاهم شده تا خود اين شركت ها واگذار شود. درآمد ۵ هزار ميليارد ريال حاصل از واگذاري شركت هاي دولتي بيشتر براي ما اهميت دارد. از اين مبلغ بايد در ۶ ماهه نخست سال جاري ۲۵۰۰ ميليارد ريال حاصل مي شد كه تنها هزار و ۱۰۹ ميليارد ريال محقق شده است. حدود ۵۵ درصد درآمدهاي مذكور تحقق نيافته و ۴۵ درصد آن محقق شده است.
* درآمدهاي ناشي از خصوصي سازي در ۶ ماهه نخست سال جاري بيشتر از چه محلي حاصل شده است؟
- درآمد ۵ هزار ميليارد ريالي پيش بيني شده در بودجه سال جاري از محل سررسيد دريافت اقساط ناشي از واگذاري شركت هاي دولتي در سال هاي قبل بوده و رقم هزار و ۱۰۹ ميليارد ريالي كه در ۶ماهه نخست محقق شده نيز از همين محل بوده است. رقم دقيق واگذاري شركت هاي دولتي را نمي دانم چراكه از كل واگذاري ها رقمي به خزانه نيامده و ۳۰ درصد ماليات سود سهم نيز سال بعد پرداخت خواهد شد. از محل واگذاري هاي امسال تاكنون چيزي به خزانه واريز نشده و طبق قانون برنامه چهارم توسعه نيز نبايد واريز شود. چراكه ۷۰ درصد را شركت ها برداشته و ۳۰ درصد باقيمانده نيز در سال بعد به صورت ماليات و سود سهم دولت به دولت پرداخت مي شود. از محل واگذاري شركت هاي دولتي در سال جاري، تاكنون چيزي به خزانه واريز نشده و درآمدهاي كنوني واريزي به خزانه نيز ناشي از واگذاري هاي سال هاي قبل است.

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |