شنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۱ - Oct 22, 2005
مركز پژوهشهاي مجلس بر دريافت خدمات درماني
روستاييان از پزشك خانواده تأكيد كرد
005595.jpg
گروه اجتماعي : مركز پژوهشهاي  مجلس  شوراي  اسلامي با انتشار گزارشي  اعلام  كرد كه  با كارآمدشدن  نظام  ارجاع ، بيمه  شده  روستايي  براي  دريافت  خدمات  درماني  بايد از طريق  پزشك  خانواده  اقدام  كند.
به گزارش  روز جمعه  واحد اطلاع  رساني  مركز پژوهشهاي  مجلس ، دفاتر مطالعات برنامه  و بودجه  و اجتماعي  اين  مركز در گزارشي  مشترك  پيرامون  طرح  استفساريه  بند (الف ) تبصره  ۱۵ قانون  بودجه  سال  ۱۳۸۴ كل  كشور اعلام  كردند:بر اساس تبصره  ۱۴ قانون  بودجه  سال  ۱۳۸۴ دولت  مكلف  است  براي  تمامي روستاييان  تحت پوشش  خدمات  بيمه  درماني ، دفترچه  درمان  صادر نموده  و هزينه هاي  چاپ  و صدور آن  را از بيمه شدگان  دريافت  نمايد.
در اين  گزارش  در تشريح  نحوه  بيمه  خدمات  درماني  روستائيان  و وظايف دولت  در اين  خصوص  آمده  است : در بند (الف ) تبصره  ۱۵ اين  قانون  نيز قيد شده كه  وزارت  رفاه  و تامين  اجتماعي  مكلف  است  تمامي روستاييان  و اهالي  شهرهاي با جمعيت  كمتر از ۲۰ هزار نفر را كه  تحت  پوشش  هيچ  نوع  بيمه  خدمات  درماني نمي باشند به  طور رايگان  و از محل  اعتبار رديف  ۱۲۹۱۰۹ قسمت  چهارم  اين قانون  تحت  پوشش  خدمات  درماني  قرار داده  و در نيمه  اول  سال  جاري  دفترچه بيمه  خدمات  درماني  آنان  را صادر و تحويل  نمايد.
گزارش  يادشده  با اشاره  به  افزون بودن  ميزان  اعتبار مصوب  رديف  يادشده قانون  بودجه  سال  ۸۴ از رقم  پيشنهادي  دولت  افزود: با افزايش  قابل  توجه  حق سرانه  ماهانه  بيمه  خدمات  درماني  از حدود ۲۱۰۰۰ ريال  در سال  ۱۳۸۳ به  ۳۵۰۵۰ريال  براي  سال  ۱۳۸۴ از يكسو و عدم  پيش بيني  ميزان  سهم  و چگونگي  مشاركت روستاييان  و ساكنان  شهرهاي  با جمعيت  كمتر از ۲۰ هزار نفر در اين  طرح  از سوي  ديگر، در عمل  تعادل  و توازن  پيش بيني شده  بين  منابع  اختصاص يافته  و تعهدات  اجرايي  از ديد سازمان  بيمه  خدمات  درماني  كشور و وزارت  بهداشت درمان  و آموزش  پزشكي  به  هم  خورده است .
در ادامه  گزارش  مركز پژوهشهاي  مجلس  شوراي  اسلامي تصريح  شده  است :هر چند دربند (الف ) تبصره هاي  ۱۴ و ۱۵ قانون  بودجه  سال  جاري  كل  كشور اشاره  مستقيمي به  ارجاع  (نظام  ارجاع  مبتني  بر پزشك  خانواده ) نشده است  ولي  با توجه  به  اين ،  چنين  اقدامي از طريق  وزارت  رفاه  و تامين اجتماعي  و سازمان  بيمه  خدمات درماني  صورت  مي گيرد.
اين  گزارش  در ادامه  تصريح  دارد كه  بر اساس  قانون  بيمه  همگاني  و همچنين  تكليف  قانون  برنامه  چهارم ، خواه  ناخواه  اين  كار بايد در چارچوب نظام  ارجاع  انجام  شود و بيمه شده  روستايي  نيز براي  دريافت  خدمات  درماني بايد از طريق  پزشك  خانواده  اقدام  كند.
اين  گزارش  افزود: بنابراين  طرح  استفساريه  يادشده  به  لحاظ صراحت احكام  ناظر بر تكليف  دولت  براي  پوشش  بيمه  خدمات  درماني  روستاييان  و تهيه و صدور دفترچه  بيمه  خدمات درماني  آنان  در تبصره هاي  ۱۴ و ۱۵ قانون  مذكور، موضوعيتي  ندارد و انجام  آن در صورت  فراهم شدن  شرايط و زمينه  اجرايي مي تواند ضمن  حفظ هماهنگي  و همسويي  با اهداف  و تمهيدات  اجرايي  نظام  ارجاع مبتني  بر پزشك  خانواده ، برنامه ريزي  و مديريت  شود.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس:
تهديدات آمريكا عليه ايران در صحنه جهاني خريدار ندارد
گروه سياسي: رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي اظهارات وزير امور خارجه آمريكا مبني بر كنارنگذاشتن اقدام نظامي آمريكا عليه سوريه و ايران و بررسي تماس مستقيم با ايران را حتي قابل شنيدن ندانست.
علاءالدين بروجردي نماينده مردم بروجرد با بيان اين كه چنين اظهاراتي نخستين بار نيست كه مطرح مي شود يادآور شد: آمريكا هر نكته اي براي تبادل نظر و اعلام مواضع را بايد از طريق حافظ منافع خود اعلام كند.
هم چنان كه ما نيز مواضع مان را صريح و علني توسط سخنگوي وزارت امور خارجه و ديگر مسئولان اعلام كرده و از مجاري ديپلماتيك - كه بر اساس كنوانسيون بين المللي ميان كشورهايي كه رابطه مستقيم ندارند بايد از طريق كشورهاي حافظ منافع برقرار شود _ دنبال مي كنيم.
رئيس كميسيون امنيت ملي هم چنين در واكنش به امتناع رايس از كنارگذاشتن احتمال به كارگيري اقدام نظامي آمريكا عليه سوريه و ايران، گفت: آمريكا تلاش كند، كار اشتباهي كه در عراق كرده است را تصحيح كند تا روزانه سربازانش در عراق كشته نشوند! وي با اشاره به مواضع منطقي جمهوري اسلامي ايران در صحنه جهاني، اين مواضع را داراي خريداران فراواني دانست و خاطرنشان كرد: سخنان تهديدگونه آمريكا در صحنه سياسي جهان هيچ خريداري ندارد.
بروجردي هم چنين در واكنش به اظهار رضايت بازرسان آژانس از نتيجه ديدارشان از ايران و بيان اين كه پرونده ايران در نشست نوامبر به شوراي امنيت ارجاع نمي شود، متذكر شد:در صورت ارائه هرگونه اطلاع از پرونده ايران به شوراي امنيت و يا گزارشي به آن كه توسط شوراي حكام بازكننده مسير پرونده ايران به شوراي امنيت باشد، مجلس بر اساس طرح الزام دولت به تعليق، اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي را تصويب و دولت را ملزم به اجراي آن و توقف كليه اقدامات داوطلبانه خواهد كرد.
وي با بيان اين كه همكاري ايران همچون سابق از سوي معاون البرادعي و تيم مذاكره كننده صادقانه تشخيص داده شده است، يادآور شد: اين روشي است كه ما از گذشته نيز در دستور كار داشتيم و چيز جديدي نيست.
بروجردي با يادآوري اين نكته كه به قطعنامه اخير شوراي حكام اشكال جدي حقوقي به لحاظ تناقض با اساسنامه آژانس وجود داشته است، آن را به دليل همين تناقض، فاقد ارزش خواند و افزود: تشريح تناقض هاي موجود بين قطعنامه و اساسنامه آژانس بين المللي اتمي موجب مي شود براي كشورهايي كه اين گونه تحت فشار هستند، روزنه جديدي براي عدم همراهي با كشورهاي غرب ايجاد شود.
رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس هم چنين در واكنش به اظهارات بلر كه از افزايش دوبرابري بودجه پروژه براي ساخت سلاح هاي هسته اي در انگليس خبر داده بود، گفت: احساس مي كنيم تيغ آژانس در برابر قدرت هاي بزرگ بران نيست و علي رغم ماده ۶ عهدنامه NPT كه آنها را به كاهش و در نهايت امحاء سلاح هاي هسته اي در كوتاه مدت و بلندمدت ملزم مي كند، آمريكا و انگليس همچنان برنامه توسعه سلاح هاي هسته اي را در دستور كار خود دارند.
علاء الدين بروجردي درخصوص هم سطح بودن روابط اقتصادي و سياسي با كشورهاي ديگر، تصريح كرد: با توجه به اين كه معمولا ما رابطه سياسي مان با كشورها پايه اي است كه رابطه متوازن با آن را در بعد اقتصادي هم داشته باشيم، اين وضعيت درمورد كشورهاي عضو اتحاديه اروپا صادق نيست و شاهديم كه كشورهاي اروپايي هم در مسئله حقوق بشر، هم در مسئله پرونده هسته اي مواضع شان متناسب با مجموعه همكاري هاي اقتصادي و بازرگاني مان با اين كشورها نيست و اين گامي است كه آنها بايد در جهت تعديل اين روابط بردارند.
وي ادامه داد: درمورد برخي از كشورها از جمله انگليس كه به عنوان رئيس اتحاديه در پرونده هسته اي هم در شوراي حكام سردمداري كرد طبيعتا وضعيت خاصي حاكم است كه بر آن مبنا بايد دولت تصميمات خاص را اتخاذ كند.
بروجردي درخصوص خبر منتشره مبني بر ممنوعيت واردات كالا از كره جنوبي به ايران، گفت: به طور خاص از ممنوعيت كالا از كره جنوبي را مطلع نيستم ،اما اصل توازن اصلي است كه دولت بر اساس آن تصميم گيري مي كند.

توفان ويلما به ساحل مكزيك نزديك مي شود
امواج سهمگين وآسمان پرخروش، سواحل مكزيك را از گردشگران و ساكنان محلي خالي مي كند.
هزاران نفر مسافر خارجي مي خواهند قبل از رسيدن ويلما از مكزيك رفته باشند.
به گزارش سايت فارسي بي.بي.سي انتظار مي رود توفان بالقوه فاجعه بار ويلما از نوع چهار در طي بيست و چهار ساعت آينده به شبه جزيره يوكاتان برسد.
از دهها هزار نفر خواسته شده است كه غرب كوبا را تخليه كنند و اهالي فلوريدا منتظرند كه ويلما در روز يكشنبه به اين ايالت برسد.باران هاي شديد و گل و سيلاب تا به حال باعث مرگ حداقل ۱۳ نفر در منطقه كارائيب شده است.فليكس گونزالس، فرماندار ايالتي مكزيك گفت: ما در آماده باش كامل هستيم.به گردشگران در سواحل مكزيك در كارائيب گفته شده است كه يا به مناطق داخلي مكزيك بروند و يا در ورزشگاه ها و مدارس پناه بگيرند.
كلر مارشال، گزارشگر بي بي سي،
مي گويد مردمي كه به تعطيلات آمده اند به سرعت از كنكون، كه روي باريكه اي از ماسه سفيد ساخته شده، خارج مي شوند چون نگران هستند كه امواج پيش بيني شده سه متري از كنكون چيزي باقي نگذارد.
در پنج شهر در خط ساحلي مكزيك وضعيت فوق العاده اعلام و صدها پناهگاه اضطراري برپا شده است.ويسنت فاكس، رئيس جمهور مكزيك، مي گويد:توفان بسيار شديد و تهديدكننده است.
لواندا كول، گردشگري كه از هوستون آمده، مي گويد اين سومين توفاني است كه در اين فصل مي بيند.
او مي گويد:ما از ريتا فرار كرديم.به مردمي كه گرفتار كاترينا شده بودند كمك كرديم و حالا دوباره بايد از توفان بگريزيم.
به گردشگران در كنكون دستور داده شده به پناهگاه هاي اضطراري بروند. سال ۲۰۰۵ از نظر تعداد و ميزان ويراني هاي ناشي از توفان در سابقه ثبت شده توفان ها بي نظير است. ويلما دوازدهمين توفان بزرگ اين فصل است.
از زمان ثبت توفان ها در سال ۱۸۵۱ تا به حال فقط در سال ۱۹۶۹اين تعداد توفان پيش آمده بود.در ساعت شش بعد از ظهر پنجشنبه به وقت گرينويچ، مركز توفان در ۲۵۵ كيلومتري جنوب شرقي مكزيك بود و با سرعت ۷كيلومتر در ساعت به طرف شبه جزيره يوكاتان پيش مي رفت.
بنا به پيش بيني ستاد مركزي توفان در ايالات متحده احتمالا۵۰-۲۵ سانتيمتر باران در غرب كوبا و شبه جزيره يوكاتان و نزديك به يك متر باران در كوهستان هاي كوبا خواهد باريد.كوبا دستور تخليه حداقل صد هزار نفر را صادر كرده و به تعداد بيشتري نيز براي تخليه آماده باش داده است.
در فلوريدا جب بوش، فرماندار اين ايالت، وضعيت اضطراري اعلام كرده اما دستور تخليه بخش هائي از اين ايالت را كه در معرض خطر ويلما هستند به خاطر سرعت زميني اندك توفان به تعويق انداخته است.
بليز و هوندوراس در آماده باش توفان استوائي اند.

شمار تلفات كاركنان رسانه ها در عراق به ۱۰۰ تن رسيد
فدراسيون  بين المللي  خبرنگاران  با انتشار بيانيه اي  قتل  محمد هارون حسن  ويرايشگر و دبير اجرايي  سنديكاي  خبرنگاران  عراق  را كه  روز پنجشنبه توسط افراد مسلح  در مركز بغداد كشته  شد، محكوم  كرد.
با كشته شدن  وي ، شمار تلفات  خبرنگاران  و كاركنان  امور رسانه اي  درعراق  كه  از زمان  حمله  آمريكا به  عراق  در مارس  ۲۰۰۳ كشته  شده  اند، به  يكصد تن  مي رسد.عيدان  وايت  دبير كل  فدراسيون  بين المللي  خبرنگاران  در بيانيه اي  اين حمله  را محكوم  كرد.
دراين  بيانيه  آمده  است : اين  ترور يك  حمله  بزدلانه  بود و چرخه اي  خشونت بار از شرارت  را نشان  مي دهد كه  كاركنان  رسانه ها در زمره  قربانيان  اصلي آن  هستند.ضروري  است  ،براي  به  حداقل  رساندن  خطرات  پيش  روي  خبرنگاران ، هر چه  سريعتر هراقدام  ممكن  را انجام  دهيم .

كنفرانس بين المللي دفاع از مسجدالاقصي
توسط مجلس شوراي اسلامي برگزار مي شود
دبيركل دبيرخانه كنفرانس هاي بين المللي فلسطين از برگزاري كنفرانس بين المللي دفاع از مقدسات اسلامي، مسيحي قدس و مسجدالاقصي از سوي مجلس شوراي اسلامي خبر داد.
سيد علي اكبر محتشمي پور با اعلام اين خبر افزود: هيات رئيسه و رياست مجلس شوراي اسلامي برنامه اي را در دستور كار خود قرار دادند مبني بر اينكه در دفاع از مقدسات اسلامي و مسيحي قدس شريف و در دفاع از مسجدالاقصي يك كنفرانس بين المللي تشكيل شود كه از رؤساي مجالس و نمايندگان پارلمانهايي كه آزاديخواه و طرفدار مردم و مقدسات فلسطين هستند و همچنين شخصيت هاي برجسته حقوقي و سياسي بين المللي براي شركت در اين كنفرانس دعوت به عمل خواهد آمد.
وي افزود: تاريخ و جزييات اين كنفرانس بعداً توسط دبيرخانه كنفرانس فلسطين در مجلس شوراي اسلامي اعلام خواهد شد.
دبيركل دبيرخانه كنفرانس هاي بين المللي فلسطين با بيان اينكه در قدس شريف هيچ گونه آثاري از يهود و بني اسرائيل وجود ندارد و آنها يك ادعاي وهمي دارند كه در قدس و در زير مسجد الاقصي معبد «هيكل سليمان» وجود دارد، آن را دروغي بيش ندانست. محتشمي پور اضافه كرد: نزديك به ۴۰ سال است كه رژيم صهيونيستي در طي جنگ ۱۹۶۷ قدس و كرانه غربي رود اردن را اشغال و از آن سال شروع كرد به نقب و تونل زدن در زير مسجد الاقصي كه به خيال خود هيكل سليمان را در آنجا پيدا كند و شايد دهها و صدها نقب و تونل زد ولي به ذره اي سنگ كه علامت هيكل سليمان باشد، نرسيد.

انتقاد امام جمعه مشهد از وضعيت گراني
ايرنا: امام  جمعه  مشهد از وضعيت  گراني  چند كالاي  اساسي  انتقاد كرد.
سيداحمد علم  الهدي  در خطبه  دوم  نماز جمعه  ديروز مشهد با اشاره  به  دو شعار عدالت  محوري  و مهرورزي  دولت  احمدي نژاد گفت : اين  دولت  بايد در مردم  ايجاد اميد كند نه  اين  كه  گوشت  و مرغ  را گرانتر از پارسال  بخرند و بهاي  آب  و برق  از سال  گذشته  بيشتر شود.وي  تأكيد كرد: مصوبات  شوراهاي  مختلف  و تصميم گيريهاي  دولتي  كه  شعارش  عدالت  محوري  است  نبايد بار روي  دوش  مردم  را سنگين تر كند.
علم الهدي  افزود: مردم  بايد عدل  محوري  و مهرورزي  اين  دولت  مكتبي  را برسر سفره  افطاري  و سحري  خود ببينند.

محسن رضايي: هيچ كس در ايران خود
را فراتر از قانون نمي داند
ايسنا: دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت كه قانون اساسي در ايران حاكميت دارد و شخصي در اين كشور وجود ندارد كه خود را فراتر از قانون بداند.
محسن رضايي در گفت وگو با شبكه  خبري العالم اظهار داشت: «در بسياري از كشور ها رهبران حق دارند پارلمان را منحل كنند، اما در ايران طبق قانون اساسي كسي نمي تواند مجلس شوراي اسلامي  را منحل كند.» رضايي افزود: «رهبر انقلاب اسلامي در چارچوب قانون اساسي عمل مي كند و اختياراتي كه دارد واضح است و تعيين سياست هاي كلي كشور و نظارت بر حسن اجراي اين سياست ها از جمله اين اختيارات است.» وي تأكيد كرد: «طبق قانون اساسي رهبر مي تواند برخي از اختيارات خود را به اشخاص يا نهاد هاي ديگر واگذار كند، همانطور كه اخيرا اين كار را كرد به طوري كه برخي از اختيارات خود را به مجمع تشخيص مصلحت نظام واگذار كرد.»
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد كه شوراي نگهبان قانون اساسي و مجمع تشخيص مصلحت نظام هر كدام مستقل از يكديگر فعاليت مي كنند، بطوري كه شوراي نگهبان مسئوليت نظارت بر تصميمات مجلس شوراي اسلامي و خارج نشدن اين تصميمات از چارچوب قانون اساسي را بر عهده دارد و مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز بر سياست هاي كلي كشور نظارت مي كند.

انتقاد رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه
از وعده هاي غيرعملي مسئولان
ايسنا : رئيس شوراي سياستگذاري ائمه ي جمعه ي كشور با انتقاد از وعده هاي غيرعملي برخي از مسئولان علت نارضايتي مردم از آنان را به سبب همين وعده هاي خارج از حد توان و امكانات عنوان كرد.
سيدرضا تقوي در نشست اعضاي شوراي اداري شهرستان نظرآباد با بيان اين مطلب، افزود: فلسفه ي مديران در جامعه اين است كه آنان به عنوان منتخبان مردم، صاحب علم و تجربه باشند تا متناسب با اهداف نظام حركت كنند.
وي افزود: امروز علم ثابت كرده كه نيروي انساني لايق و كارآمد سرمايه ا ي به مراتب ارزشمندتر از ذخاير مالي و ارزي براي كشورهاست.
صاحب كتاب «نگرشي بر مديريت اسلامي» با اشاره به اين كه مدير لايق بايد ويژگي هاي مختلفي داشته باشد، اظهار داشت: ويژگي هاي مديران موفق در جامعه را با استناد به نامه ي امام علي به مالك اشتر در نهج البلاغه مي توان پيدا كرد.

كروبي: تركيب مجلس هفتم و نتيجه انتخابات
رياست جمهوري معلول تحصن نمايندگان بود
ايسنا: دبيركل حزب اعتماد ملي تصريح كرد:«قصد دعوا و اهانت نداريم، بهتر است مسائل را شفاف به مردم بگوييم تا خودشان قضاوت كنند.»
كروبي در حاشيه مراسم افطاري حزب مردم سالاري در خصوص اجماع اصلاح طلبان با طرح اين پرسش كه «آيا اجماعي بوده و من آن را برهم زده ام يا اصلا اجماعي وجود نداشته است؟» به خبرنگاران گفت: «اجماع براي انجام كارهاي مشترك بين اعضاي يك گروه است. مثلا ايرانيان در رابطه با مسائل هسته اي يك موضع را اتخاذ كرده و به اجماع رسيده اند. مهمترين مواقع لزوم اجماع، برهه هاي حساس است.»
وي افزود:« با كمي دقت مي بينيد كه اصلا اجماعي وجود نداشته است. اگر اجماع وجود داشت در انتخابات مجلس گروهي انتخابات را تحريم و گروهي ديگر آن را واجب نمي كردند.»
از كروبي در مورد سخنان محسن آرمين درباره اجماع اصلاح طلبان سوال شد كه وي پاسخ داد:« در حالي كه اجماعي وجود نداشته، چطور به دنبال آن برويم؟ تحصن نمايندگان مجلس ششم، مهمترين نقش براي وقوع حوادث پس از آن را داشت و تركيب مجلس هفتم و نتيجه  انتخابات رياست جمهوري معلول تحصن است. »
وي ادامه داد:« ممكن است كسي بگويد اين نظر شخصي شماست و حقيقت نيست. براي روشن شدن اين مساله حاضرم در محيط دوستانه اي در اين باره مناظره كنم و تمام آنچه كه بوده را براي مردم بيان كنيم.»

اعضاي شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي انتخاب شدند
اعضاي جديد شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه هاي استان تهران انتخاب شدند.
محمد رستمي فر از دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي، مهدي راسخ از دانشگاه صنعتي اميركبير، الهام اكبري از دانشگاه تربيت مدرس، منيره مطيحيان از دانشگاه الزهرا و علي رمضاني از دانشگاه تهران و علوم پزشكي، به عنوان اعضاي اصلي اين شورا انتخاب شدند.

۶عضو سابق كابينه اعضاي هيأت مديره بنياد خاتمي
۶ عضو كابينه سيد محمد خاتمي به عنوان عضو هيأت مديره بنياد وي (باران) فعاليت خواهند كرد.سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري سابق پس از لغو عضويت دو موسسه تاسيس شده توسط وي از سوي دولت هيأت مديره بنياد باران (بنياد آزادي، رشد و آباداني ايران) را تعيين نموده است.بر اين اساس محمدرضا عارف معاون اول سابق رئيس جمهور، بيژن زنگنه وزير سابق نفت، مرتضي حاجي وزير سابق آموزش و پرورش، محمد كاظم شريعتمدار وزير بازرگاني سابق، حبيب  الله بيطرف وزير سابق نيرو به عنوان اعضاي هيات مديره بنياد خاتمي انتخاب شده اند.
همچنين انصاري استاندار سابق آذربايجان غربي در اين تركيب حضور دارد.
اعضاي موسس اين بنياد نيز سيدمحمد خاتمي، حسن حبيبي، محمدرضا عارف، محمد باقريان، محمد ستاري فر، سيدصفدرحسيني و جعفر توفيقي هستند.
۵ نفر از اعضا در طول رياست جمهوري ۸ ساله خاتمي معاونت او را برعهده داشته اند و توفيقي وزير علوم كابينه دوم خاتمي  بوده است.

موضع حزب مشاركت نسبت به فناوري هسته اي
عضو شوراي مركزي حزب مشاركت با اشاره به مواضع اين حزب درخصوص فناوري هسته اي ايران گفت:موضع رسمي ما اين است كه ما فناوري هسته اي و مسالمت آميز را حق خودمان و در واقع جزيي از منافع ملي كشورمان مي دانيم.
سعيد شريعتي با بيان اينكه موضع حزب مشاركت درمورد فناوري هسته اي روشن است، افزود:اما معتقديم مسير دستيابي به اين فناوري، در يك تعامل مبتني بر اعتماد دوجانبه با جهان و در چارچوب مقررات سازمان ملل و آژانس بين المللي انرژي اتمي، هموار مي شود و با سياست هاي ماجراجويانه و انزواطلبانه نمي شود انرژي هسته اي را براي ايران به ارمغان آورد.وي اضافه كرد: در شرايط فعلي، دولت در هر مسيري كه مي خواهد در پيش بگيرد، بايد به منافع ملي كشور توجه داشته باشد و نگذارد اين منافع صدمه ببيند.نبايد كار به تحريم و يا خداي ناكرده جنگ بكشد.به گفته شريعتي وظيفه اين دولت، كه مسئوليت كامل اين قضيه هم بر عهده اش است، اين است كه مسير را به گونه اي طي كند كه دستيابي به فناوري هسته اي باعث نشود تماميت ارضي ما دچار خطر شود و يا مردم بر اثر تحريم دچار مشكلات اقتصادي شوند.

طرح ساماندهي مد و لباس در كميسيون
امنيت ملي مجلس رد شد
كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، طرح ساماندهي مد و لباس را به دليل پرداختن به كليات، رد كرد.
الهام امين زاده عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر افزود: اين طرح توسط اعضاي كميته امنيتي كميسيون به تصويب نرسيد زيرا در اين طرح بيشتر به كليات پرداخته شده و به تمام مسايل كلي نگاه شده و به جزئيات كه اهميت بيشتري دارد، اصلا پرداخته نشده است.
وي خاطر نشان كرد: يكي از اشكالاتي كه اعضاي كميته امنيتي به اين طرح گرفتند اين بود كه طرح تنها جنبه سياست گذاري و كلي گويي دارد.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در عين حال نظر شخصي خود را درخصوص طرح ساماندهي مد و لباس مثبت عنوان كرد و افزود:طرح مذكور طرحي فرهنگي و مثبت است و چنانچه بتوانيم اين طرح را با همكاري نهادهاي مختلف در جامعه اجرا كنيم، در اينصورت در رابطه با ارايه مد و پارچه به جاي واردات مد و نساجي، از توليدات داخلي استفاده خواهيم كرد.امين زاده گفت:برگزاري نمايشگاههاي مختلف در زمينه مد و لباس و بوجود آمدن متولي براي اين كار قطعا مي تواند وضعيت مد، لباس و پارچه را در جامعه ساماندهي كند.

سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد:
يك فاجعه انساني در پاكستان در حال وقوع است
005598.jpg
زلزله ۱۶مهرماه جاري در مناطق شمالي و كشمير آزاد تحت كنترل پاكستان موجب شد بسياري از بازماندگان اين حادثه دچار بيماري صرع و تشنج شوند تا جامعه جهاني شاهد يك فاجعه انساني ديگر شود.
سازمان بهداشت جهاني روز جمعه در گزارشي كه در اسلام آباد منتشر كرد با تأييد شيوع اين بيماري در مناطق بالاكوت و مظفرآباد كه بيشترين پيامدهاي زلزله اخير متوجه بازماندگان در اين مناطق شده است، سرماي زودرس و اضطراب دروني را عامل مهمي براي گسترش بيماري تشنج ذكر كرد.
كارشناسان اين سازمان معتقدند به دليل انهدام بسياري از خانه ها با توجه به بتوني بودن سقف و ديوارها و خراب شدن بر روي مجروحان، برخي از آنان مشكلات روحي و رواني دارند.
از دست دادن بسياري از بستگان، فرزندان يا باقي ماندن يك نفر از مجموع چند خانواده و از بين رفتن تمامي دارايي ها از ديگر عوامل مهم ايجاد تشنج و التهاب در بين بازماندگان زلزله است.
سازمان بهداشت جهاني با حساس خواندن وضع موجود و شيوع انواع بيماري ها در بين بازماندگان زلزله در شمال پاكستان اعلام كرد كه ۵۰۰ هزار بسته داروي ضد تشنج با نظارت كارشناسان و متخصصان امر پزشكي بين زلزله زدگان توزيع خواهد كرد.
همچنين سازمان بهداشت جهاني با كمك ارتش پاكستان براي جلوگيري و مقابله با شيوع بيماري هايي كه از راه آب ايجاد مي شود، توسط امداد رسانان حدود يك ميليون قرص ضدعفوني كننده آب شرب در منطقه زلزله زده توزيع خواهد كرد.
آنچه كه مهم است و شايد كمتر توجه شده وجود هزاران جسد بعد از ۱۳ روز زير آوار خانه هايي است كه به دليل نبود امكانات لازم براي آواربرداري، بوي تعفن و آلودگي هاي محيطي ايجاد كرده و حضور بازماندگان در محل، يك فاجعه انساني ديگر را رقم خواهد زد.
كارشناسان بهداشت جهاني با نگراني تأكيد دارند كه وجود بسياري از شهرهاي زلزله زده و روستاهاي اطراف در كنار رودخانه ها و از بين رفتن حيوانات در كنار آب، بيماري هاي وبا، پوستي و انگلي به سرعت رشد كرده كه در صورت كنترل نكردن، اين بيماري ها به ديگر مناطق نيز سرايت خواهد كرد.
پيشتر رحيم گل ختك يك مقام مسئول در وزارت بهداشت پاكستان گفت كه مرحله اول سمپاشي در مناطق زلزله زده گرهي حبيب الله پايان يافته ولي سمپاشي در منطقه مانسهره و مناطق ديگر ادامه دارد.
سازمان جهاني بهداشت با همكاري وزارت بهداشت پاكستان عمليات سمپاشي و ضدعفوني كردن مناطق زلزله زده و تزريق واكسن وبا در شهرهاي مظفرآباد، باغ، راولاكوت در كشمير آزاد تحت كنترل اين كشور و مانسهره، بالاكوت و ايبت آباد در استان سرحد را انجام مي دهند.
ژنرال فاروق احمدخان رئيس كميسيون امدادرساني به زلزله زدگان پاكستان در اظهارات اخير خود، آمار كشته هاي اين زلزله را ۴۹هزار و مجروحان را ۷۴ هزار نفر اعلام كرد.
وي همچنين اضافه كرد، بيش از سه ميليون نفر در اثر اين زلزله بي خانمان شده اند.
ساعت ۵۵/۸روز شنبه ۱۶مهرماه زلزله اي باقدرت ۶/۷درجه در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر) مناطق شمالي كشور پاكستان از جمله اسلام آباد، مانسهره، بالاكوت، كاغان، ديركوت، باغ و مظفرآباد مركز كشمير آزاد تحت كنترل پاكستان و مناطق روستايي را به كلي منهدم كرد.
مركز زلزله هفته گذشته در ۱۰۰ كيلومتري شمال شرق اسلام آباد در رشته كوه هاي هندوكش بوده است.

تحصيل ۵۳ هزار دانش آموز در چادر و كپر
گروه علمي فرهنگي: مديركل دفتر آموزش و پرورش عشايري با اعلام اين كه ۵۸درصد كلاسهاي عشايري، چند پايه و تك معلمي هستند، گفت: ۵۳هزار دانش آموز عشايري، سال تحصيلي جاري در ۲۰۰۱ چادر و ۷۴۷ كپر درس مي خوانند.
عباسي در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اين كه ۵۳ درصد ( ۳ هزار و ۲۳۱)مدرسه عشايري سيار و نيمه سيار هستند، تصريح كرد: بر اين اساس از بين ۶ هزار و ۱۰۰ واحد آموزشي عشايري، يكهزار و ۴۶۲ مدرسه، سيار و يكهزار و ۷۶۹ مدرسه، نيمه سيار بوده و ۱۰۷ كلاس در كانتينر و ۶ هزار و ۸۰۰ كلاس درس عشايري چند پايه و تك معلمي اداره مي شوند.
وي ۵ هزار و ۴۷۹ واحد آموزشي عشايري را در دوره ابتدايي، ۴۷۷ واحد راهنمايي، ۱۱۳ واحد متوسطه و ۳۱ واحد را دوره پيش دانشگاهي اعلام كرد و افزود: به علاوه سال گذشته در ۲۱ استان كشور، ۱۸۰ هزار و ۳۵۶ دانش آموز عشاير تحصيل مي كردند كه پيش بيني شده است اين رقم به ۱۸۲ هزار و ۶۰۰ نفر افزايش يابد. در اين زمينه ۷۴ درصد دانش آموزان عشايري در دوره ابتدايي، ۱۹ درصد در دوره راهنمايي و ۷ درصد در دوره متوسطه و پيش دانشگاهي تحصيل مي كنند.
عباسي ۹۰درصد مدارس كپري عشايري را در استان سيستان و بلوچستان دانست و تصريح كرد: در بعضي مناطق عشايري با توجه به شرايط زندگي دانش آموزان ناچار به برگزاري كلاس در چادر هستيم، اما مدارس كپري را مي توان حذف كرد.
وي با بيان اين كه ۱۱درصد نيروي آموزشي عشاير، سرباز معلم و ۱۸درصد حق التدريس پاره وقت هستند، به ايسنا گفت: اين امر سبب شده است تا ۹۱ درصد مدارس عشايري به صورت مختلط اداره شده و ۵۴ درصد جمعيت دانش آموزي ابتدايي نيز در كلاسهاي چندپايه و تك معلمي تحصيل كنند.
به گفته مديركل دفتر آموزش و پرورش عشايري تنها ۱۵درصد(۲ هزار و۱۰۰ نفر) از كل ۱۴هزار نفر نيروي انساني مدارس عشاير، زن هستند، اين درحاليست كه ۷۸ هزار و ۵۵۳ نفر از دانش آموزان عشايري دختر هستند.
وي با اشاره به كمبود ۴ هزار نيروي انساني در آموزش و پرورش عشايري به ايسنا گفت: سهميه نيروي انساني عشايري در مراكز تربيت معلم جدا مي شود، بر اين اساس ظرف ۶ سال گذشته تاكنون ۱۶۰۰ نفر سهميه ويژه ايلات و طوايف در مراكز تربيت معلم اخذ شده كه امسال اين رقم ۲۹۰ نفر بوده است.

دوره هاي كارشناسي ارشد و دكتراي مدرسي
معارف اسلامي  ايجاد مي شود
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از راه اندازي دوره هاي كارشناسي ارشد و دكتري مدرسي معارف اسلامي براي تربيت اساتيد دروس معارف اسلامي  دانشگاه ها خبر داد.
دكتر حسن خالقي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به بازنگري دروس معارف اسلامي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور، خاطرنشان كرد: طي اين بازنگري ۳۲ واحد معارف اسلامي طراحي شده است كه دانشجويان مي توانند به صورت اختياري از پنج گروه مختلف تا ۱۲ واحد انتخاب كنند.
وي با بيان اينكه براي تدريس درسهاي ارايه شده گروه هاي پنجگانه معارف اسلامي نياز به تربيت اساتيد متخصص است،  گفت:در حال حاضر مدرسين دروس معارف اسلامي دانشگاه ها، فارغ التحصيلان حوزه هاي علميه و رشته هاي مرتبط در دانشگاه ها هستند  كه با رعايت ضوابط از حضور آنها نيز كماكان استفاده خواهد شد.وي افزود: تا پايان برنامه چهارم توسعه جمعيت دانشجويي كشور به حدود چهارميليون نفرمي رسد، بنابراين در اين وضعيت سيستم آموزش عالي كشور نيازمند حدود پنج هزارعضو هيات علمي معارف اسلامي خواهد بود كه تحقق آن نيازمند برنامه ريزي براي تربيت اين تعداد مدرس مي باشد.
دكتر خالقي با اشاره به هماهنگي وزارت علوم با نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها در كميته برنامه ريزي معارف اسلامي، خاطرنشان كرد:علاوه بر بازنگري دروس معارف اسلامي، دو برنامه جديد آموزشي كارشناسي ارشد و دكتراي مدرسي معارف اسلامي نيز تصويب شده است كه تربيت اساتيد معارف اسلامي هدف از راه اندازي اين دوره هاست.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |