شنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۱ - Oct 22, 2005
با رأي اكثريت كشورهاي عضو و علي رغم مخالفت آمريكا
يونسكو كنوانسيون ارتقاي تنوع فرهنگي را تصويب كرد
گروه اجتماعي: نشست عمومي يونسكو ديروز در پاريس كنوانسيون حمايت و ارتقاي تنوع فرهنگي را علي رغم مخالفت آمريكا تصويب كرد.
بنابراين گزارش در نشست عمومي يونسكو كه از يازدهم مهرماه آغاز شده بود ۱۹۰ كشور عضو حضور داشتند كه دوسوم آنها ازجمله كشورهاي درحال توسعه و غيرمتعهدند از تنوع و تكثر فرهنگ هاي ملي و بومي حمايت و برخي كشورها از جمله آمريكا و رژيم صهيونيستي با اين كنوانسيون مخالفت كردند.
مديركل  سازمان  علمي ، فرهنگي  و آموزشي  ملل  متحد (يونسكو) با اشاره  به ماده  دوم  كنوانسيون  جديد اين  سازمان  در زمينه  حمايت  و ارتقاي  تنوع فرهنگي  گفت : براساس  اين  ماده ، هيچكس  نمي تواند حقوق  و آزادي هاي  اوليه  بشر را كه  در اعلاميه  جهاني  حقوق  بشر نيز تصريح  شده ، نقض  كند.
كوشيو ماتسورا استقبال  كشورهاي  عضو اين  سازمان  از كنوانسيون  حمايت  و ارتقاي  تنوع  فرهنگي  را ستود و گفت : تمام  كشورهاي  عضو يونسكو به خوبي  از آن استقبال  كردند كه  در تاريخ  اين  سازمان  بي سابقه  است .
مديركل  يونسكو ادامه  داد: ۶۰ سال  است  كه  يونسكو از كثرت  گرايي  فرهنگي دفاع  كرده  و آنرا در برنامه هاي  خود قرار داده  است . ميدان  عمل  ما در زمينه  فرهنگي  مرز و محدوديت  نمي شناسد.
ماتسورا با اشاره  به  جهاني  شدن  مساله  زبان  كه  به  عنوان  يكي  از برنامه هاي  جدي  يونسكو مطرح  شده ، گفت : بايد در اين  زمينه  نيز كثرت گرايي  زبان  را درجهان  مورد توجه  قرار دهيم .
وي  بر گفتمان  بشري  تأكيد كرد و گفت : ما با گفت  وگو مي توانيم  پاسخگوي  نيازهاي  جامعه  جهاني  باشيم  و يونسكو هميشه  در اين  راستا گام  برداشته  است .
ماتسورا در ادامه  سخنان  خود با تأكيد بر هماهنگي  با تغيير و تحول جامعه ، ضمن  اشاره  به  شش  سال  فعاليت  خود در سمت  مديركلي  يونسكو گفت : تمام تلاش  ما در اين  شش  سال  اجراي  برنامه اي  بوده  كه  در نشست  مجمع  عموم يونسكو در سال  ۱۹۹۹ اعلام  كرديم .وي  افزود: در اين  مدت  موضوعاتي  درباره  فرهنگ ، علم ، صلح ، امنيت  و ارتباطات  مطرح  بود كه  تغيير نداده و اصلاح  نكرديم  اما روش هاي  اجرايي  آنها باتغييراتي  همراه  شد.
مديركل  يونسكو همچنين  ضمن  تقدير از همكاران  خود در اين  سازمان  گفت : وقتي  مشاهده  مي كنم  آمريكا پس  از ۱۹ سال  بار ديگر به  يونسكو بازمي گردد، اين  امر نشان  مي دهد ما در مسير درستي  حركت  مي كنيم .
وي  همچنين  اظهار اميدواري  كرد با بازگشت  كشور سنگاپور به  سازمان يونسكو، شمار اعضاي  اين  سازمان  به  ۱۹۲ كشور افزايش  يابد.
سي  و سومين  نشست  عمومي يونسكو كه  مصادف  با شصتمين  سالگرد تاسيس  اين سازمان  بين المللي  نيز بود، يازدهم  مهرماه  جاري  با شركت  نمايندگان  ۱۹۰كشور عضو در مقر اين  سازمان  در پاريس  گشايش  يافت و  عصر ديروز (جمعه) نيز پس  از گذشت  ۲۱ روز به  كار خود پايان  داد.

افزايش يا كاهش زمان بازنشستگي به چالش كشيده مي شود
بهره مندي تامين اجتماعي از بازنشستگان با طرح جديد
005568.jpg
گروه اجتماعي: سرپرست وزارت رفاه در روزهاي گذشته از طرح لايه بندي نظام تامين اجتماعي خبر داده و پيشنهاد كرد سابقه كاري افراد براي بازنشستگي شاغلان به ۳۵ سال خدمت افزايش يابد.
كاهش و يا افزايش سن بازنشستگي از جمله مواردي است كه مخالفان و موافقان بسياري دارد. موافقان كاهش سن بازنشستگي در مجلس طرحي را با نام طرح اصلاح قانون بازنشستگي پيش از موعد بيمه شدگان تامين اجتماعي ارائه كرده اند كه هنوز به سرانجامي نرسيده است.
آنها معتقدند كه نيروي بيكار موجود در كشور كه بيش از ۴ ميليون نفر تخمين زده مي شوند، عامل مهمي براي خروج نيروهاي قديمي تر، به خصوص در مشاغل سخت و زيان آور است. اما مخالفان بازنشستگي زودتر از موعد مانند مسئولان وزارت رفاه و مديرعامل سازمان تامين اجتماعي معتقدند كه بازنشستگي افراد نه تنها نبايد پيش از موعد اتفاق بيفتد بلكه براساس طرح جديدي كه ارائه كرده اند، بايستي اين بازنشستگي از ۳۰ سال به ۳۵ سال افزايش يابد.
مددي سرپرست وزارت تامين اجتماعي در اين باره مي گويد: در حال حاضر در نظام هاي بازنشستگي كشور از محل كسورات شاغلين، حقوق بازنشستگان تامين مي شود كه اين روش با توجه به تورم و افزايش حقوق، مشكلاتي را متوجه صندوقهاي بازنشستگي در تامين حداقل حقوق بازنشستگي مي كند.
وي با بيان اين كه پيش بيني مي شود در صورت ادامه روند كنوني نظامهاي بيمه اي، صندوق هاي بازنشستگي تا سال ۸۸ به طور كلي ورشكسته شوند، مي گويد: در شرايط كنوني برخي از صندوق هاي بازنشستگي ورشكسته هستند. چنانچه صندوق بازنشستگي كشوري هم اكنون قادر به تامين حقوق بازنشستگان خود از محل كسورات بازنشستگي نيست و ۳۰ درصد حقوق بازنشستگان دولتي از سوي دولت تامين مي شود.
مددي خاطرنشان مي كند: كمك هاي دولتي به صندوق هاي بازنشستگي براي بهبود حقوق بازنشستگان داراي محدوديت است، چرا كه پرداخت بي حد و حساب اين كمك ها آثار بدي را به ديگر اقشار جامعه تحميل مي كند.
وي در گفت و گو با ايسنا تصريح مي كند: يكي از راه هاي برون رفت از چالش هاي گريبانگير صندوقهاي بازنشستگي، اصلاح سقف سني بازنشستگي است كه بر اساس پيشنهاد صورت گرفته در لايحه مديريت خدمات كشوري، حداقل سابقه كار براي بازنشستگي از ۳۰ به ۳۵ سال افزايش خواهد يافت. در عين حال افزايش ۱۱ ساله اميد به زندگي طي ۱۰ سال پيش تاكنون موجب افزايش بازپرداخت صندوق هاي بازنشستگي به عنوان حقوق بازنشستگي شده و تداوم فعاليت اين صندوق ها را با مشكل مواجه كرده است.
وي خاطرنشان كرد: در عين حال بازنشستگي زودهنگام با توجه به افزايش سن اميد به زندگي موجب از بين رفتن ظرفيت هاي اشتغال در جامعه مي شود، چرا كه اغلب كارفرمايان به خصوص در بخش خصوصي تمايل به استفاده از بازنشستگان باتجربه و توانا به جاي نيرو هاي جديد و كم تجربه دارند ضمن اين كه بازنشستگان نيازي به بيمه ندارند.
مددي در ادامه با اشاره به طرح لايه بندي نظام تامين اجتماعي مي گويد: طرحي پيش بيني شده كه بر اساس آن از محل دريافتي كاركنان از قبيل اضافه كاري و ...، وجوهي به عنوان حق بيمه كسر و در حساب ويژه اي براي خود فرد ذخيره مي شود تا در دوران بازنشستگي بتواند از وجوه ذخيره شده با سود بلندمدت آن، در قالب وام و يا افزايش مستمري بازنشستگي استفاده كند.
غلامرضا سليماني مدير عامل سازمان بازنشستگي نيز چندي پيش مخالفت خود را در مورد بازنشستگي پيش از موعد اعلام كرده بود. او نيز معتقد است كه اجراي اين طرح به صورت فراگير و يا حتي افزوده شدن به موارد مشاغل سخت و زيان آور بار مالي زيادي به صندوق بازنشستگي تحميل مي كند.
براساس قوانين موجود دارندگان مشاغل سخت و زيان آور مي توانند با ارائه درخواست زودتر از ۳۰ سال سابقه كاري بازنشسته شوند.
مخالفان بازنشستگي پيش از موعد حفظ روحيه افراد را يكي ديگر از دلايل مخالفت خود مي دانند. اما در شرايطي كه تنها ۴ ميليون بيكار وجود دارند و سازمانها به هر دليلي با عنوان تعديل نيرو، كارمندان خود را اخراج مي كنند، اشتغال افراد در مدت زمان بيشتر فضا را براي نيروي انساني مستعد بسته تر مي كند. اشتغال ۵ سال بيشتر افراد بيمه شده صندوقهاي بازنشستگي را پرتر مي كند ولي از طرف ديگر فضا را براي كار جوانترها با توجه به شرايط نامساعد اشتغال در كشور محدود مي كند.
به نظر مي رسد مشكل صندوقهاي بيمه را دولت بايستي از يك راه ديگر كه مي تواند سرمايه گذاري در بخشهاي سودآور باشد برطرف كند. شايد تصويب و اجراي لايحه مديريت خدمات كشوري يك راه حل باشد ولي  آخرين راه نيست.

زمين خواران و آتش سوزي مهم ترين خطر
براي بقاياي باغ هاي تاريخي پارسه
گروه علمي فرهنگي: تنها بخش باقي مانده از باغ هاي تاريخي تخت جمشيد (پارسه) طي سال هاي گذشته به دليل بي توجهي مسؤولان و مشخص نبودن حدود و حريم آن چندين بار دچار آتش سوزي شده است.
بهروز جلالي مسؤول بخش فضاي سبز و حفاظت فني باغ هاي تاريخي، با اشاره به اينكه در زمان حكومت كورش، باغ هاي متعددي در تخت جمشيد (پارسه) ايجاد شده بود، به ايسنا گفت: تمام آن باغ ها از ميان رفته و تنها جنگلي در حدود ۳۵ هكتار از آن ها باقي مانده كه طي سال هاي گذشته آسيب هاي فراوان ديده است. تاكنون مسير هاي آبياري باغ  و محور هاي اصلي آن با انجام عمليات باستان شناسي مشخص شده، ولي چون بودجه  مستمري در اختيار پژوهشگران نبود، مطالعات ادامه نيافت. از سوي ديگر، اطلاعاتي درباره  باغ هاي تخت جمشيد (پارسه) انجام و در همايش باغ ايراني ارائه شد كه در آن، تنها ميوه هاي باغ و چهار باغ آن مشخص شده بود و اطلاعاتي درباره  نوع پوشش گياهي و موارد مشابه نداشت. وي درباره  عوامل تهديدكننده  باغ تاريخي پارسه (تخت جمشيد) گفت: وقتي بخشي از باغ خشك شود و از ميان برود، زمين خواران بسياري هستند كه براي تصاحب زمين ها مي آيند. همچنين اجراي برخي طرح هاي عمراني نيز حيات باغ را تهديد مي كند.
جلالي ادامه داد: عوامل انساني نيز در تهديد باغ ها يا آتش گرفتن درختان مؤثرند. به هر حال، بسياري از شاخ  و برگ هاي درختان به مرور خشك مي شود و اگر به آنها رسيدگي نشود، با كوچك ترين جرقه اي يا بالا رفتن دماي هوا، آتش مي گيرند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا همه مي توانند به اين باغ تاريخي وارد شوند، گفت: بله، ديوار هاي اطراف باغ از ميان رفته است و همه مي توانند به آن وارد شوند.
او در پايان تصريح كرد: تاكنون سه طرح در زمينه هاي حفظ شرايط فعلي و نگهداري از جنگل موجود، نجات بخشي از بخش هاي باقي مانده و مستند نگاري اين بخش ها ارائه شده است كه هنوز كار اجرايي آن ها به شكل مستمر و جدي آغاز نشده است.

جزئيات و شرايط ثبت نام كنكور و
آزمون كارشناسي و ارشد ۸۵ اعلام شد
005565.jpg
گروه علمي فرهنگي: زمان ثبت نام و جزئيات آزمونهاي سراسري و كارشناسي ارشد سال ۱۳۸۵ دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور اعلام شد.
دكتر حسين توكلي، معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اينكه شرايط و ضوابط ثبت نام در آزمون ۸۵ همانند سال گذشته است، اظهار كرد: براساس برنامه  زماني پيش بيني شده، ثبت نام آزمون سراسري ۸۵ از روز چهارشنبه ۱۶ آذر ماه آغاز مي شود و در روز چهارشنبه هفتم دي ماه پايان مي يابد. وي افزود: دارندگان ديپلم نظام قديم، فارغ التحصيلان دوره هاي پيش دانشگاهي، دانش آموزان شاغل به تحصيل در دوره پيش دانشگاهي، دارندگان مدرك كارداني و كارداني پيوسته و همچنين دانشجويان شاغل به تحصيل در دوره كارداني كه حداكثر تا ۳۰ اسفند ماه ۸۴ فارغ التحصيل شوند، بر اساس شرايط و ضوابط دفترچه راهنما حق ثبت نام و شركت درآزمون سراسري سال ۸۵ را دارا مي باشند.
به گفته دكتر توكلي، آزمون هر يك از گروه هاي آزمايشي رياضي و فني،  علوم تجربي، علوم انساني، هنر و زبان هاي خارجي از كتب مربوط به دوران پيش دانشگاهي و دبيرستان طراحي مي شود كه در دفترچه راهنماي شماره يك و همچنين ازطريق پيك سنجش عناوين آن درج شده و به اطلاع داوطلبان مي رسد.
وي با بيان اينكه سئوالات آزمون سراسري ۸۵ تستي و چهار گزينه اي خواهد بود، تصريح كرد: داوطلبان هر گروه آزمايشي بايد به سئوالات عمومي واختصاصي مربوط كه بر اساس كتب داوطلبان نظام سالي واحدي طراحي مي شود پاسخ دهند. معاون سازمان سنجش همچنين در ادامه گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال ۸۵ از روز شنبه ۲۸ آبان ماه آغاز مي شود و در روز شنبه ۱۲ آذر ماه پايان مي يابد.
وي گفت: آزمون كارشناسي ارشد براساس برنامه زماني پيش بيني شده در روزهاي ۱۰ ، ۱۱ و ۱۲ اسفند ماه سال جاري در تهران و تعدادي از شهرستان هاي كشور به طور همزمان برگزار مي شود.
وي تعداد رشته هاي امتحاني اين آزمون بيش از ۱۲۵ رشته و تعداد داوطلبان را بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر پيش بيني كرد.
دكتر توكلي خاطرنشان كرد: داوطلبان ثبت نام و شركت كننده اين آزمون بايد با توجه به شرايط و ضوابط دفترچه راهنما در اين آزمون ثبت نام كنند.
معاون سازمان سنجش آموزش كشور در خاتمه تعداد داوطلبان آزمون سراسري را حدود يك ميليون و ۴۰۰ هزار نفر و آزمون كارشناسي ارشد را بيش از ۴۰۰ هزار نفر پيش بيني كرد.

بودجه خريد دستگاه هاي دياليز صرف امور ديگر مي شود
ايسنا: مديرعامل انجمن حمايت از بيماران كليوي كشور با انتقاد شديد از مسؤولان دانشگاه هاي علوم پزشكي در سراسر كشور مدعي شد كه اين دانشگاهها بودجه هاي مربوط به خريد دستگاه هاي دياليز را صرف ساير امور دانشگاه مي كنند.
مصطفي قاسمي از مسؤولان عالي رتبه كشور به ويژه وزير بهداشت خواست تا رسيدگي قاطع و سريعي در اين خصوص صورت گيرد.
وي در ادامه خاطرنشان كرد:  بر اساس بررسي هاي صورت گرفته مشخص شده است دانشگاه هاي علوم پزشكي در سال از دو رديف بودجه براي خريد دستگاه هاي دياليز و تجهيزات بخش دياليز بيمارستان بهره مند مي شوند كه متاسفانه اكثر دانشگاه ها از اقدام در اين باره خودداري كرده اند.
مديرعامل انجمن حمايت از بيماران كليوي افزود: دانشگاه ها يك بار براي خريد دستگاه هاي دياليز و يك بار نيز براي خريد تجهيزات در اين زمينه بودجه دريافت مي كنند، در حالي كه حتي حاضر به هزينه كردن بخش اندكي از حق مسلم بيماران دياليزي براي حيات آنان نيستند.
وي ادامه داد: متاسفانه طي چند سال اخير دستگاه هاي جديد دياليز خريداري نشده است به همين خاطر همواره بر مشكلات هزاران بيمار دياليز سراسر كشور افزوده شده است حال آن كه به طور قطع و يقين مي توان گفت به دليل سهل انگاري مسؤولان مربوطه تعداد زيادي از بيماران دياليزي به علت همين مشكلات جان سپرده اند.
قاسمي با ابراز تاسف از اين نابساماني  از وزير بهداشت، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و سازمان مديريت و برنامه ريزي خواستار رسيدگي فوري به اين نابساماني شد.

مراكز تخصصي مشاوره اي راه اندازي مي شود
طرح تازه مجلس براي پيشگيري از طلاق
ايسنا: عشرت شايق از ارائه  طرح تشكيل مراكز تخصصي مشاوره ي خانواده در معيت دادگاه هاي خانواده خبر داد و افزود: اين طرح در اجراي اصول دهم و بيست و يكم قانون اساسي و اهميت بقاي خانواده و به منظور جلوگيري از طلاق هاي بي رويه تهيه شده است و اميدواريم با تصويب آن در مجلس ميزان طلاق در كشور كاهش يابد.
نماينده  مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي، گفت: بررسي هاي به عمل آمده علاوه بر فقر و اعتياد كه عامل بيشتر طلاق ها هستند علل ديگري مانند عدم تفاهم اخلاقي، كراهت زوجين، بيماري هاي جنسي و جسمي، دخالت هاي بستگان و مسائلي از اين قبيل نيز از موجبات طلاق به شمار مي روند كه با حمايت هاي مددكاري و گفت وگوهاي روانشناسي و تربيتي به راحتي قابل حل مي باشند ولي دادگاه ها به دليل كثرت پرونده و عدم توانايي صاحب دعوي براي پرداخت مبالغ حق الزحمه كارشناسي از نظرات و راهنمايي هاي كارشناسان استفاده نمي كنند و در نتيجه از انجام صلح و سازش و ممانعت از فروپاشي خانواده ناتوان مي مانند.
نايب رئيس فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي افزود: بر اساس يكي از مواد پيش بيني شده در اين طرح دعاوي مربوط به طلاق، فسخ نكاح، حضانت، نفقه و تمكين، قبل از طرح در دادگاه به مراكز مشاوره خانواده ارجاع مي گردد و در صورت نياز از نظرات كارشناسي هاي تخصصي تر در امور پزشكي، حقوقي، روان پزشكي و روان شناسي نيز استفاده خواهد شد و چنانچه مشاور يا مشاورين حداكثر ظرف مدت سه ماه از تاريخ ارجاع پرونده موفق به حل اختلاف طرفين نشوند پرونده را همراه با گزارش مربوطه به مقام ارجاع كننده عودت مي دهند تا دادگاه به دعوي رسيدگي و راي مقتضي را صادر نمايد.
عضو كميسيون اصل نود قانون اساسي مجلس شوراي اسلامي، افزود: استفاده از خدمات اين مراكز براي طرفين دعوي رايگان مي باشد و بودجه  لازم از طريق تخصيص اعتبارات سالانه بر اساس بند (ز) ماده  ۱۵۲ و مواد ۱۸۰ و ۱۸۱ قانون برنامه  چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور تامين خواهد شد.

كارمندان بيشتر در معرض پوكي استخوانند
ايسنا: عضو كميته پوكي استخوان آسيا و اقيانوسيه با هشدار نسبت به اين كه تراكم استخوان زنان ايراني ۵/۶ درصد پايين تر از استانداردهاي جهاني است، گفت: كارمندان به دليل سكون و بي تحركي بيشتر در معرض پوكي استخوان قرار دارند.
دكتر فرهاد شهرام با بيان اين مطلب تصريح كرد: طبق آمارهاي جهاني از هر ۳ زن بالاي ۵۰ سال يك نفر در معرض شكستگي استخوان ناشي از پوكي استخوان قرار دارند و مطالعات مركز تحقيقات روماتولوژي نشان داده كه سن شكستگي گردن ران در تهران ۱۰ سال پايين تر است.
وي افزود: با توجه به افزايش متوسط سن در ايران به نظر مي رسد در سال هاي آينده مشكلات و معضلات پوكي استخوان در كشور افزايش يابد.
دكتر شهرام زمينه ژنتيكي، وجود سابقه شكستگي استخوان، سن، جنس، يائسگي،  عادات زندگي و بي تحركي، مصرف قهوه، الكل، سيگار را از عوامل خطر در بروز پوكي استخوان ياد كرد.
عضو كميته پوكي استخوان آسيا و اقيانوسيه مصرف داروهاي كورتن دار و ضد تشنج، ضد انعقاد خون و يائسگي زودرس، برخي بيماريهاي التهابي روماتيسمي، گوارشي و كبدي كه به اختلال جذب كلسيم منجر مي شود را از ديگر عوامل خطر در بروز پوكي استخوان اعلام و به ايسنا گفت: بر خلاف باور غلط رايج مردان هم به پوكي استخوان مبتلا مي شوند. بر اساس آخرين نتايج به دست آمده تراكم استخوان مردان ايراني ۱۳ درصد پايين تر از استاندارد جهاني است در حالي كه اين رقم در زنان ايراني ۶ درصد است.
دكتر شهرام در پايان با اشاره به اين كه پوكي استخوان يك بيماري خاموش است كه تا قبل از وقوع اولين شكستگي تظاهر پيدا نمي كند، يادآور شد: شعار امسال روز جهاني پوكي استخوان پيشگيري از اولين شكستگي است.

قوانين و آيين نامه هاي موجود در شأن ايثارگران نيست
واحد مركزي خبر: مشاور امور ايثارگران  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي،  قوانين  مربوط به ايثارگران  دفاع  مقدس  را نيازمند اصلاح  و تكميل  دانست  و آمادگي  مجلس را دراين  باره  اعلام  كرد.
محمد قمي از كارشناسان ، صاحب نظران ، مسئولان  مربوط و ايثارگران  دفاع  مقدس  خواست  ديدگاهها و پيشنهادهاي خود را براي  اصلاح  و تكميل  اين  قوانين  به  دفتر مشاور امور ايثارگران  رئيس  مجلس  ارسال  كنند.وي  با تأكيد بر توجه  ويژه  به  جايگاه  معنوي  و مادي  ايثارگران  درجامعه  كه  به  علت  شفاف  و كامل  نبودن  قوانين  ارتقاء نيافته  است  افزود: قوانين  موجود فقط موجب  توهم  برخورداري  اين  قشر از همه  خدمات  وامكانات  در جامعه  شده  است .
اين  نماينده  مجلس  تشكيل  كميته  هاي  تخصصي  ميان  دولت  و مجلس  را براي تحقق  اين  هدف  ضروري  دانست .
قمي تصريح  كرد: مسائل  درماني ، آموزشي ، رفاهي ، مسكن  و معيشتي  ايثارگران  به  ويژه  جانبازان  با قوانين  و آيين  نامه  هاي  موجود قابل حل  نيست  و دراين  زمينه  با ديگر كشورهايي  كه  درگير جنگ  بوده اند فاصله زيادي  داريم .
وي  تصويب  لايحه  خدمات  جامع  ايثارگران  در مجلس  را موجب  پاسخگويي  به بخش  مهمي از نيازها و خواسته  هاي  برحق  خانواده  هاي  شهدا، جانبازان و ايثارگران  دانست  و ابراز اميدواري  كرد اين  لايحه  هرچه  سريعتر درمجلس  به  تصويب  نمايندگان  برسد.

بزرگترين بيمارستان سوانح  و سوختگي
در آينده منتظر پول است
گروه اجتماعي: علت تأخير در شروع به ساخت بزرگترين بيمارستان سوختگي خاورميانه، تأخير سازمان مديريت و برنامه ريزي براي پرداخت پول اعلام شد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي ايران درحالي كه اين سازمان را مسئول به تأخير افتادن آغاز اين پروژه معرفي كرد، توضيح داد: سازمان مديريت در اعلام موافقت خود براي پرداخت پول زمين اين بيمارستان تأخير كرده است.
به گفته دكتر شاه حسيني و به گزارش ايسنا،  زميني به مساحت ۲۰ هزار متر مربع به ارزش ريالي ۲۰ ميليارد ريال در منطقه ۵ شهرداري براي اين منظور در نظر گرفته شده است كه اين زمين در اختيار سازمان اوقاف و امور خيريه است. وي اظهار كرد: شهردار پس از تغيير كاربري اين زمين را تحويل مي دهد. درخواستي به سازمان مديريت و برنامه ريزي ارائه شده و كليات آن به تأييد شوراي اقتصاد رسيده است كه اين مركز با ارز فاينانس ساخته شود. اين بيمارستان مجهز به ۱۵۰تخت سوختگي خواهد شد.

اثرات سوء ازدواج موقت بيشتر است
ايلنا: متوليان امور جوانان به جاي آنكه ازدواج موقت را راهكار حل بحران ازدواج جوانان معرفي كنند، به فكر فراهم آوردن ازدواج دائم باشند.موسي الرضا ثروتي نماينده مجلس در اين باره گفت: انتخاب احمدي نژاد با راي بالاي مردم در حقيقت پاسخ جامعه به مسئولان در مورد نيازها و خواسته هايشان بود. وي پيشنهاد دو فوريتي كابينه احمدي نژاد براي تاسيس صندوق مهررضا را اقدام مثبت رئيس جمهوري جديد در راستاي اجراي اصول قانون اساسي خواند و گفت: متاسفانه به دلايلي نمايندگان نتوانسته  اند مسائل را درك كنند و به دو فوريت اين لايحه راي مثبت ندادند.ثروتي ازدواج موقت را راهكاري كارگشا براي حل معضلات جوانان ندانست و گفت: شرايط پذيرش اين بحث در جامعه ما بسيار ضعيف است و لذا اثرات منفي و سوء آن بسيار بيشتر از فوايد آن خواهد بود.

زمين يك درجه گرم تر شد
005562.jpg
ايسنا: كميته بين المللي تغييرات جوي اخيراً اعلام كرده است دماي ميانگين زمين در قرن بيستم يك درجه فارنهايت افزايش يافته است كه اين افزايش دما آخرين افزايش دما در هزار سال گذشته بوده است. بنابر اعلام اين كميته سال ۱۹۹۸ ميلادي گرم ترين سال محسوب مي شده است و اين در حاليست كه با توجه به شرايط فعلي اين امكان وجود دارد كه سال ۲۰۰۵ بدتر از سال ۱۹۹۸ باشد.

افزايش ۳ هزار نفري به مبتلايان ايدز
ايلنا: عضو كميته كشوري ايدز، اعلام كرد: از سال گذشته تاكنون، ۳ هزار نفر به تعداد مبتلايان به ايدز افزوده شده است. دكتر مينو محرز، عضو كميته كشوري ايدز گفت: مهرماه سال گذشته، آمار مبتلايان به ايدز ۹ هزار نفر گزارش شده بود كه اين آمار امسال در مهرماه ۱۲ هزارنفر اعلام شده است. وي افزود: افزايش ۳ هزار نفري ابتلا به ايدز آمار چشمگيري است كه بايد مورد توجه مسئولان قرار گيرد. به گفته محرز، تغيير نحوه انتقال ايدز در كشور بسيار خطرناك است و بايد فكري اساسي براي آن بكنيم. وي يادآور شد: هنوز هم انتقال بيماري ايدز از طريق اعتياد تزريقي در رتبه اول قرار دارد؛ ولي انتقال ايدز از طريق تماس جنسي نيز افزايش يافته است.وي معتقد است؛ اگر مسئولان فكري اساسي براي اين موضوع نداشته باشند، احتمال بالا رفتن ايدز از طريق تماس جنسي بسيار زياد است.

ثبت نام زائران عتبات مشروط به تامين امنيت
ايلنا: ثبت نام زائران عتبات عاليات، منوط به تاييد نهادهاي امنيتي و وزارت كشور در خصوص وضعيت امنيتي عراق است. روابط عمومي سازمان حج و زيارت با اعلام اين مطلب تاكيد كرد: گروهي از نهادهاي امنيتي كشور براي بررسي وضعيت عتبات عاليات به كشور عراق اعزام خواهند شد و اگر وضعيت امنيتي كشور عراق توسط وزارت كشور و نهادهاي امنيتي تاييد شود، زمان ثبت نام از زائران عتبات عاليات اعلام خواهد شد.

سالانه ۷۵ تن مواد مخدر در خراسان مصرف مي شود
مهر: معتادان استان خراسان رضوي هر سال حداقل ۷۵ تن مواد مخدر مصرف مي كنند كه اين ميزان معادل ۱۰درصد مصرف كل كشور است. دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوي ضمن بيان مطلب فوق گفت: اين ميزان مواد مخدر توسط ۲۰۰ هزار نفر معتاد در سطح استان مصرف مي شود كه عمده اين مواد نيز ترياك است.

پياز موثر در رفع ميگرن
ايسنا: خاصيت اشك آوري پياز در بسياري از موارد سبب درمان ميگرن و زكام مي شود. پياز سرشار از ويتامين C و داراي املاح معدني گوگرد، آهن، آهك، فسفر، پتاسيم، سديم، يد و سيلين است. پياز به دليل داشتن گوگرد، ضد عفوني كننده خوبي براي خون و مجاري تنفسي به شمار مي رود. همچنين، دليل امراض سيستم لنفاوي مانند ورم، غده،  آبسه هاي شديد و جوش هاي زير پوست را بهبود مي بخشد.پياز غدد اشكي، آميزشي و گوارشي را تقويت مي كند و ضد بيماري قند، سنگ كليه و مثانه، ورم ساقها و روماتيسم مفصلي است. پياز سرشار از سيليس است و براي نگهداري استخوانها و شرائين لازم است و مصرف آن از بروز لخته خون در عروق و ايجاد سكته هاي مغزي و قلبي جلوگيري مي كند.

آب و صابون بهترين پاك كننده است
واحد مركزي خبر: دانشمندان كميته مشورتي آمريكا اعلام كردند به هيچ وجه ثابت نشده است كه صابون ضدباكتري و توليدات مشابه، تاثيري بيشتر از شستن دستها با آب و صابون عادي در كشتن باكتريها داشته باشند.به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن، اين كميته در اطلاعيه اي كه به تصويب همه اعضاي آن رسيد، اعلام كرد اگر صابون عادي و آب براي شستن دستها در دسترس نباشد، ساير مواد پاك كننده كه در آنها تركيبات الكل به كار رفته است، جايگزين مفيدي محسوب مي شوند.

پرداخت وام ضروري تا سقف ۵ ميليون ريال
به بازنشستگان
ايسنا: رئيس سازمان بازنشستگي از پرداخت وام ضروري تا سقف ۵۰۰ هزار تومان به بازنشستگان كشوري از آبان ماه امسال خبر داد. عبدالحسين ثابت با اشاره به اين كه ۳۰ هزار نفر در اين مرحله وام دريافت مي كنند، افزود: بازنشستگاني كه تاكنون وام ضروري دريافت نكرده اند، بر اساس تعداد افراد تحت تكفل و عائله مندي در اولويت دريافت اين وام قرار دارند. وي تصريح كرد: ۱۱ ميليارد تومان اعتبار براي پرداخت وام ضروري در سال جاري اختصاص يافته است. ثابت، متوسط پرداختي وام ضروري در سال جاري را ۳۰۰ هزار تومان اعلام كرد و گفت: بر اساس توافق با بانك صادرات، امسال وام ضروري مستقيم از طريق حقوق بازنشستگان پرداخت مي شود. وي خاطرنشان كرد: در اين شيوه بازنشستگي متقاضي دريافت وام از سوي كانون هاي بازنشستگي كشوري معرفي مي شوند و براي دريافت وام ديگر نياز به مراجعه مستقيم به بانك نيست و كوتاهترين زمان از طريق حقوق بازنشستگي پرداخت مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |