شنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۱ - Oct 22, 2005
دكتر قاليباف در ديدار با مديران معاونت فني و عمراني شهرداري تهران:
مشكل تامين منابع مالي شهرداري تهران را حل مي كنيم
گروه شهري: شهردار تهران با بيان اينكه مشكل اصلي تهيه پول نيست بلكه مديريت صحيح بر منابع مالي و استفاده از ظرفيتهاي پنهان است بنابر اين بايد با تغيير در ديدگاههاي خود، حركتي جهشي و متحول كننده را ايجاد كنيم، تاكيد كرد: مشكل تامين منابع مالي را با استفاده از مديريتي توانمند بر اين منابع و افزايش بهره وري و نيز استفاده از ظرفيتهاي پنهان و بالقوه موجود حل خواهيم كرد.
در جلسه اي كه به منظور آشنايي هر چه بيشتر شهردار تهران با طرح هاي فني و عمراني شهرداري تهران و بررسي مسائل و مشكلات اين حوزه تشكيل شده بود، ابتدا مهندس دنيامالي معاون فني و عمراني شهرداري تهران گزارشي از فعاليتها، نيازها و مشكلات اين حوزه ارائه كرد. سپس مديران سازمانها، شركتها و ادارات تابعه اين حوزه با بيان ديدگاهها و نقطه نظرات خود خواهان رفع مشكلاتي از قبيل تامين منابع مالي، عدم هماهنگي دستگاههاي اجرايي، مسائل حقوقي، رفع معارضين ملكي و تاسيساتي، عدم استفاده از طرحهاي پژوهشي و تكنولوژي روز، بلاتكليفي طرح ها و... شدند.
دكتر قاليباف شهردار تهران در ادامه اين جلسه با تاكيد بر اينكه نبايد به دنبال شتاب دادن به كارها باشيم بلكه بايد كارها و امور را متحول كنيم چراكه در غير اين صورت به هيچ وجه قادر نخواهيم بود به پاي سرعت تغيير و تحولات و ايجاد نيازهاي جديد شهر تهران برسيم، اظهار داشت: بايد با افزايش ظرفيتها به چندين برابر و بكارگيري منابع بخش خصوصي شهر و نيز منابع پنهان و بالقوه، وضعيت زندگي مردم را در شهر تهران متحول كنيم.
شهردار تهران در ادامه با تاكيد بر اينكه مديران مجموعه شهرداري تهران بايد بدور از هر گونه افراط و تفريط با شجاعت، مديريتي توانمند و علمي، خلاقيت و جسارتي خردمندانه نسبت به ايجاد بسترهاي لازم اين تحول اقدام كنند، تصريح كرد: براي من نيروي انساني و مديران توانمند در مجموعه داراي اهميت بسياري هستند، بنابر اين خود مسئوليت تمام امور را خواهم پذيرفت و با قوت از مديران زيرمجموعه دفاع خواهم كرد و البته توقع دارم اين افراد نيز ضمن ايجاد فضايي سالم براي انجام امور، با تمام توان و قوا در راستاي اهداف و وظايف تعيين شده اقدام كنند.
وي تاكيد كرد: نبايد وقت را كه فرصتهايي طلايي برايمان ايجاد كرده از دست بدهيم، لذا من اميدوارم در زماني كوتاه بخش عمده اي از مشكلات شما را حل كنم و شما هم بايد در كارهايتان اولويت بندي كرده و منابع را بهينه مصرف كنيد و با منابع مالي دريافتي، به شكل تصاعدي منابع مالي جديد و ظرفيتهاي جديد ايجاد كرده و پيش برويم.
شهردار تهران با تاكيد بر اينكه به هيچ وجه پذيرفته نيست كه اجراي پروژه ها پس از اينكه مشكلات آنها را حل كرديم، باز هم طولاني شود، افزود: بنابراين ما بايد با لحاظ كردن حداكثر آسايش براي مردم بدون اينكه كيفيت فدا شود، با استفاده از تكنولوژي هاي پيشرفته بر سرعت اجراي طرحها بيفزاييم و جبهه هاي مختلف را همزمان فعال كنيم بگونه اي كه به جاي استفاده از منابع مالي محدود موجود كه بعنوان مثال حداكثر اجازه ساخت تعداد محدودي پاركينگ طبقاتي را در سال مي دهد با بكارگيري منابع سرمايه گذاران، پاركينگ هاي زيادي را در سال به نتيجه برسانيم.
وي ادامه داد: در اين صورت است كه مردم مي توانند تحولات را لمس كرده و ما به سمت شهري شهروندمدار پيش برويم.قاليباف در ادامه تاكيد كرد: برخي پروژه ها مانند نواب- چمران، ادامه بزرگراه امام علي(ع)، ادامه يادگار امام و... پروژه هاي كليدي و خاص هستند و نيز برخي طرحها از قبيل طرح هاي نوسازي بافتهاي فرسوده داراي شرايط ويژه هستند كه بايد براي آنها كار ويژه هم انجام داد و من در همينجا از تمام مديران مي خواهم كه در انتخاب و اجراي پروژه ها تمامي ابعاد طراحي، اجرايي، اقتصادي و... را با هم در نظر گرفته و به هيچ وجه پروژه اي را آغاز نكنند كه بعد به دليل مشكلات از قبل پيش بيني نشده، تعطيل شود.
شهردار تهران با تاكيد بر اينكه بايد پروژه هايي كه كار اجرايي آنها را آغاز مي كنيم، بطور شبانه روزي پيش ببريم تا بتوانيم به نحو مطلوب آنها را به اتمام برسانيم ،تصريح كرد: اميدوارم با هم كار ماندگاري را در شهرداري براي مردم، شهر و كشورمان انجام دهيم كه موجبات رضايت خداوند متعال را فراهم آورد.

از هفته پيش آغاز شد
جنگل كاري ۵هزار هكتار اراضي اطراف تهران
005550.jpg
ايرنا : مدير عامل  سازمان  پارك ها و فضاي  سبز شهر تهران ، از آغاز جنگل كاري  در پنج  هزار و ۵۰۰ هكتار از اراضي  ملي  اطراف  تهران  خبر داد.
علي محمد مختاري  گفت : اراضي  مذكور، از طريق  سازمان  جنگل ها و مراتع  كشور در اختيار شهرداري  تهران گذارده  شده  است  تا درقالب  طرح  كمربند سبز پيرامون  شهر تهران  جنگل  كاري شود.
وي  افزود: جنگل  كاري  در اين  اراضي  از اواسط مهرماه  آغاز شده  است  و تلاش داريم  تا پايان  سال  جاري  به  پايان  برسد.
مدير عامل  سازمان  پارك ها و فضاي  سبز شهر تهران  اظهارداشت : شهرداري مذاكرات  براي  تحويل  يك  هزار و ۵۰۰ هكتار ديگر از اراضي  ملي  اطراف  تهران را آغاز كرده  است  تا در سال  جاري  هفت  هزار هكتار از اراضي  اطراف  تهران جنگل  كاري  شود.
مختاري  گفت : شهرداري  تهران  مرحله  دوم  احداث  كمربند سبز پيرامون  شهر را شروع  كرده  و طي  دو سال  گذشته ، جنگل  كاري  در ۱۲ هزار هكتار از اراضي  اطراف تهران  را انجام  داده  است .
اين  مسئول  ادامه  داد: طبق  مصوبه  كميسيون  زيربنايي  دولت  در سال  ،۸۲ دستگاه هاي  مسئول  بايد در اجراي  اين  طرح  ۵۰ هزار هكتاري ، شهرداري  تهران  را ياري  دهند كه  از جمله ، سازمان  جنگل ها و مراتع  بايد اراضي  ملي  شده  اطراف تهران  را براي  جنگل كاري  در اختيار شهرداري  قرار دهد.
مختاري  افزود: اجراي  اين  طرح ، علاوه  بر اينكه  از گسترش  شهر جلوگيري مي كند، روي  اقليم  شهر تهران  نيز مي تواند تاثير داشته  و فيلتر هواي  شهرباشد.
وي ، درخصوص  پيشرفت  جنگل  كاري  در اطراف  تهران  بيان  كرد: جنگل  كاري  در۵۰ هزار هكتار از اراضي  اطراف  تهران  كه  در كميسيون  زيربنايي  دولت  تصويب شده است ، بايد طي  ۱۰ سال  اجرا شود و با توجه  به  حمايت  شوراي  اسلامي شهرتهران ، اين  طرح  در كمتر از پنج  سال  اجرا خواهد شد.

ساماندهي مسير تردد نابينايان
005553.jpg
شهردار منطقه ۶ تهران از ساماندهي مسير تردد نابينايان در اين منطقه خبر داد.
عزت الله فرجي گفت: به منظور ارج نهادن  به  حقوق  نابينايان  و سهولت  آمد و شد آنان ، مسير ساختمان  عصاي  سفيد در خيابان  يازدهم  سيد جمال الدين  اسدآبادي  تا پارك  شفق  و از همان  مبدا تا خيابان  وليعصر ساماندهي  مي شود.
وي  افزود:حذف  موانع  از مسير عبور نابينايان ، كف سازي ، هرس مناسب  درختان ، پوشاندن  نهرهاي  روباز، ايمن سازي  پياده روها، ساماندهي  محوطه  پارك  و نرده گذاري  راه  پله ها و سطح  پياده رو پارك  به  منظور تسهيل  در عبور و مرور نابينايان  صورت  مي گيرد.

هزينه تأمين بافت هاي فرسوده
005547.jpg
ايرنا:معاون  شهرسازي  و معماري  وزارت  مسكن  گفت : امسال  ۱۳۲۰ ميليارد ريال  براي  ترميم  بافت  فرسوده  در شهرهاي  كشور هزينه  مي شود.امير فرجامي  گفت : از اين  مقدار ۱۰۰۰ ميليارد ريال  اوراق  مشاركت  تا پايان  امسال  توسط وزارت  مسكن  و شهرسازي  و شهرداريها فروخته  شده  و عوايد آن در ترميم  بافتهاي  فرسوده  شهري  هزينه  مي شود.وي  افزود:همچنين  در اين  راستا ۳۲۰ ميليارد ريال  يارانه  تسهيلات  مسكن  به ساكنان  بافتهاي  فرسوده  پرداخت  تا در زمينه  نوسازي  آنها صرف  شود.او گفت :علاوه  بر اين  ۳۰۰ ميليون  دلار به  صورت  فاينانس  براي  مشاركت  بخش خصوصي  و سرمايه گذاران  در ترميم  بافتهاي  فرسوده  شهرها در نظر گرفته  شده است .

پرداخت وام ازدواج ادامه دارد
005556.jpg
شهردار تهران  گفت :پرداخت  وام  ازدواج  به  متقاضيان  جوان  ازسوي  شهرداري همچنان  ادامه  دارد.
محمدباقر قاليباف افزود: مردم  مطمئن  باشند، پرداخت  وام  يك  ميليون  توماني ازدواج  از سوي  شهرداري  تهران  ادامه  خواهد داشت .
وي  اظهارداشت : شهرداري  تهران  درمورد پرداخت  وام  ازدواج  نظر مساعددارد.اين  درحالي  است  كه  چندي  پيش  برخي  رسانه هاي  خبري  و روزنامه ها از پرداخت نشدن  وام  ازدواج  از سوي  شهرداري  خبر داده  بودند.چندي پيش نايب  رئيس  شوراي  اسلامي شهر تهران  گفت  كه  در سال  جاري  هنوز وام  ۴۰ هزار زوج  جوان  پرداخت  نشده  است .

جنبه هاي شادي بخش ماه رمضان را فراموش كرده ايم
گروه علمي فرهنگي : چند سالي است كه جنبه هاي شادي بخش ماه مبارك رمضان كم رنگ شده و گرايش تازه پركردن فضاي جامعه از شادي به ويژه براي كودكان و نوجوانان، گرايشي مثبت و سازنده است.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، محمد ميركياني، نويسنده حوزه كودك و نوجوان در حاشيه جشن نور و نيايش رمضان با اشاره به اين مطلب مي گفت:«ماه رمضان ماه گشوده شدن درهاي رحمت خدا به روي بندگان و ماه لبريزشدن جامعه از نيكويي هاست و در ذات خود ماهي است لبريز از شادي.»
وي كودكان و نوجوانان را به عنوان مخاطبان برنامه هاي جشن نور و نيايش قشري دانست كه به طور طبيعي بايد تمام برنامه هايشان لبريز از شادي و اميد باشد.
ميركياني در اين باره نيز افزود: توجه به زيبايي هاي عبادت خدا و بهشت در قرآن از مظاهر شادي و اميد بخشي است كه مي توان كودكان را به اين بخش شادي هدايت كرد.
وي قصه هاي قرآن را داراي بار شادي بخش فراوان خواند و اظهار داشت: پيروزي حق بر باطل به ويژه در قصه حضرت موسي شادي و اميد فراواني براي همه مخاطبان قصه هاي قرآني دارد.
اين نويسنده استفاده نويسندگان و هنرمندان از بخش هاي قابل فهم قرآن و خلق آثار شادي بخش برگرفته از زيبايي هاي قرآن را از ضرورت هاي توليد آثار براي كودكان و نوجوانان عنوان كرد.

يادداشت
همه مسئوليم
در حاشيه نماز جمعه تهران
«بيست و هفت سال از انقلاب مي گذرد و هنوز تكليف نماز جمعه تهران معلوم نشده است.» اين زمزمه ديروز از زبان كساني شنيده مي شد كه با سختي و مشقت راه خود را از ميان انبوه ماشين هاي پارك شده در خيابان هاي اطراف دانشگاه تهران بازمي كردند و از فاصله هاي بسيار دور پياده مي آمدند.
پيرمردان و پيرزنان باايمان كه با زبان روزه به شوق برپايي نماز جمعه تهران به امامت رهبر انقلاب خود را به دانشگاه تهران مي رساندند، بايد نگاه هاي معني دار كساني را نيز تحمل مي كردند كه به خاطر ناهماهنگي متصديان و مسئولان امر در زنجيره قفل شده خودروها مانده بودند و به همراه خانواده مدت ها در ماشين هايشان محبوس شدند. سالهاست مردم بي توقع و با ايمان هرهفته در سرما و گرما زير آفتاب سوزان و برف ريزان بي شكايت و ادعا به نماز جمعه مي آيند و هنوز كسي پاسخگوي اين وضعيت نيست.
چند سال ديگر سه دهه خواهد بود كه پايتخت جمهوري اسلامي ايران از حداقل امكانات براي برپايي نماز هويت آفرين جمعه محروم است. اين يادداشت در پي شناسايي دستگاه ها و نهادهاي مقصر نيست و خطاب به هيچ شخص و گروه و سازماني نوشته نمي شود بلكه تنها اين پرسش را مطرح مي كند: به راستي چنين وضعيتي شايسته شهر تهران و مردم باايمان اين شهر است؟ آيا چنين شرايطي اسباب خجالت نيست. آيا توقع حداقل امكانات و خدمات اوليه براي برگزاري مراسم نماز جمعه توقع زياد و نابجايي است؟
همه مسئولند و همه مسئوليم. هيچكس نمي تواند سالها معطلي براي ساخت مصلاي تهران را توجيه كند. مردم مي پرسند اگر اهتمام و هزينه و تلاش و توان مصرف شده براي بعضي امور ديگر! براي چنين موضوعي به ميدان مي آمد پايان يافتن كار مصلاي تهران دشوار بود؟
مطمئناً  كساني كه در صفوف ابتدايي زمين چمن دانشگاه تهران مي نشينند از مشقت و سختي حضور ديگران كه بايد از راه هاي دور و نزديك خود را به خيابان هاي اطراف دانشگاه تهران برسانند باخبر نيستند. اما بي شك پيرمرد ناتواني كه ديروز با سختي راه خود را از ميان خودروهاي پارك شده در خيابان طالقاني بازمي كرد همچنان براي سلامت و توفيق آنان دعا مي كند!

معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران خبر داد:
توسعه ورزش همگاني در محيط هاي عمومي و بوستانها
گروه شهري: معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با اشاره به برخي از مشكلات جسمي و روحي بانوان تهراني كه ناشي از كم تحركي است، افزود: به منظور تامين سلامت روحي و جسمي شهروندان تهراني بويژه بانوان، امكانات و تسهيلات ورزشي را با برنامه ريزي هوشيارانه، منطقي و هدفمند توسعه مي دهيم.
احمد نوريان طي سخناني در گردهمايي مسئولان ورزش بانوان شهرداري تهران با تاكيد بر ضرورت توسعه فضاهاي ورزشي و تفريحات سالم براي بانوان، افزود: در دنياي امروز و بويژه كلان شهر تهران، ورزش با داشتن كاركردهاي متعدد به عنوان يك امر اجتماعي كانون توجه ديدگاههاي مختلف است.
معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران پركردن اوقات فراغت، تخليه رواني- هيجاني، سلامت روح و جسم، سالم نگهداشتن محيطهاي عمومي، توسعه روحيه خودباوري، اعتماد به نفس و جوانمردي را از مهمترين كاركردهاي ورزش عنوان و تاكيد كرد: در دنياي امروز بويژه كشورعزيز ما كه درصد زيادي از جمعيت آن را قشر جوان و نوجوان تشكيل مي دهند، برنامه ريزي براي اوقات فراغت و تخليه هيجانات آنها بسيار ضروري است و توسعه ورزش از مكانيزم هاي اساسي اين امر است.
نوريان برخي مشكلات موجود را موجب تحميل فشارهاي مختلف به شهروندان دانست و اضافه كرد: معضل ترافيك، مشكلات اقتصادي، مشغله فراوان خانواده ها، كاهش زيربناي مسكوني خانواده ها و.. سلامت جسمي و روحي شهروندان به ويژه بانوان را تهديد مي كند كه البته ورزش در كاهش فشارهاي رواني اين مشكلات تاثير بسزايي دارد.
وي همچنين از سالم نگهداشتن محيطهاي عمومي بعنوان يكي از كاركردهاي اجتماعي ورزش ياد كرد و افزود: اگر ورزش همگاني در محيطهاي عمومي و بوستانها نهادينه شود به طور قطع آمار رفتارهاي ناهنجار در اين اماكن كاهش مي يابد.
وي جلوگيري از گرايش افراد به سوي انحرافات را ديگر كاركرد ورزش عنوان و تصريح كرد: در تهران عليرغم وجود بيش از ۲۸۰ مكان ورزشي ويژه بانوان با كمبود اين اماكن موجه هستيم.
معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در ادامه افزود: بنا بر تحقيقات سازمان تربيت بدني بخشي از بانوان و دختران جامعه با مشكلات تنفسي، عضلاني و قامتي مواجه هستند كه علت عمده آن كم تحركي است و با ورزش كردن مي توان اين نقيصه را برطرف كرد.
بنابر اين گزارش سيد باقر فاطمي نسب، مدير كل تربيت بدني شهرداري تهران نيز در اين مراسم با ارايه گزارشي از چگونگي ارتقاي كمي و كيفي فعاليت هاي ورزشي در شهر تهران، افزود: توجه به ورزش بانوان را بعنوان يك استراتژي شفاف دنبال مي كنيم.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |