چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۴ - Oct 26, 2005
دعاي روز بيست ودوم ماه مبارك رمضان
اَلّلهُمَّ افتَح لي فيهِ اَبوابَ فَضلِكَ وَ اَنزِل عَلَيَّ فيهِ بَرَكاتِكَ وَ وَفِقني فيهِ لِموُجِباتِ مَرضاتِكَ وَ اَسكِنّيِ فيهِ بحبُوحاتِ جَنّاتِكَ يا مُجيبَ دَعوَهِ الُمضطَرّينَ.
اي خدا در اين ماه براي من درهاي فضل و كرمت بگشا و بر من بركاتت را نازل فرما و بر موجبات رضا و خوشنودي ات موفقم بدار و در وسط بهشت هايت مرا مسكن ده اي اجابت كننده دعاي پريشانان.
امروز با حافظ
خطاب آمد كه واثق شو با لطاف خداوندي
سحر با باد مي گفتم حديث آرزومندي
بدين راه و روش ميرو كه با دلدار پيوندي
دعاي صبح و آه شب كليد گنج مقصودست
خسرو ناقد در گفت وگو با همشهري بعد از پايان نمايشگاه بين المللي فرانكفورت مي گويد:
حضور ناشران ايراني چشمگير بود
گروه ادب و هنر : يك مولف و محقق ايراني مقيم آلمان در گفت و گويي با همشهري از حضور چشمگير ناشران ايراني در پنجاه و هفتمين نمايشگاه بين المللي كتاب فرانكفورت خبر داد . به گزارش همشهري ، خسرو ناقد نويسنده و مولف فرهنگ آلماني فارسي ( انتشارات لانگن شايت ) كه از نمايشگاه امسال ديدن كرده بود ، در گفت و گويي اينتر نتي با همشهري ضمن اعلام اين مطلب گفت : «اتحاديه شركتهاي تعاوني ناشران ايران» با غرفه اي نسبتاً بزرگ تر و چشمگيرتر از سالهاي پيش كتابهاي مجموعه اي از ناشران را به نمايش گذاشته بودكه از آنجمله «انتشارات دانشگاه تهران» كه با كتابهاي جديدالانتشار خود در اين نمايشگاه شركت داشت.
وي ضمن تمجيد از نحوه غرفه آرايي ناشران ايراني گفت :«مركز نشر ميراث مكتوب» نيز از جمله ناشراني بود كه برخي از تازه ترين آثار خود را در غرفه «اتحاديه شركتهاي تعاوني ناشران ايران» به نمايش گذاشته بود. اين مركز دفتري با عنوان «ده سال تلاش» به زبانهاي فارسي و انگليسي در اختيار بازديدكنندگان قرار مي داد كه در آن فهرست تمام آثاري كه تاكنون از سوي «مركز نشر ميراث مكتوب» انتشار يافته ثبت شده است. افزون بر اينها، «شركت انتشارات علمي و فرهنگي» نيز مستقلاً با دو غرفه در نمايشگاه فرانكفورت حضور داشت. اين ناشر نيز فهرستي كامل از كتابهاي منتشر شده خود را بر لوح فشرده اي ضبط و در اختيار علاقه مندان قرار مي داد. غرفه بخش كتابهاي كودك و نوجوانان اين مؤسسه انتشاراتي كه با مسئوليت فريدون عموزاده خليلي، از نويسندگان نام آشنا در نمايشگاه بين المللي كتاب فرانكفورت شركت داشت، مورد استقبال بازديدكنندگان آلماني قرار گرفت. به خصوص ابتكار اين مؤسسه در دعوت از نوجوانان آلماني زبان براي شركت در «مسابقه ي داستان نويسي» به زبان آلماني توجه بازديدكنندگان را بخود جلب كرده بود. نشر گويا، نيز كه ناشر كتابهاي هنري است با چندين كتاب از عكسهاي مناطق مختلف ايران و آثار باستاني، بخشي از غرفه ي بزرگ اتحاديه شركتهاي تعاوني را به خود اختصاص داده بود. يكي از جالب ترين كتابهايي كه اين ناشر به نمايش گذاشته بود، كتابي با قطع بزرگ از نقاشي هاي استاد فرشچيان بود كه با چاپ خوب و تزئين بسيار زيبا، به خصوص توجه بازديدكنندگان اروپايي را به خود جلب مي كرد.
ناقد كه ويرايش چاپ چهارم كتابش از سوي ناشر آلماني در اين نمايشگاه عرضه شده است همچنين به حضور و فعاليت خوب «انتشارات روشنگران و مطالعات زنان» ، «كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان» ، انتشارات شباويز و انتشارات آرويج در نمايشگاه اشاره كرد و گفت : در مجموع بيش از چهارده غرفه به ناشران ايراني تعلق داشت. آنچه بيش از همه جلب توجه مي كرد تعداد بسيار ايرانيان ساكن آلمان و كشورهاي همسايه بود كه براي بازديد به نمايشگاه بين المللي كتاب فرانكفورت به آلمان آمده بودند و اغلب با حضور خود در غرفه هاي ناشران ايراني با كتابهاي تازه انتشار آشنا مي شدند و با ميهمانان ايراني و مسئولان غرفه ها گفتگو مي كردند.
از ناقد درباره «جايزه صلح اتحاديه ناشران آلمان» كه به نويسنده ترك، «اورهان پاموك» اعطا شد پرسيديم كه گفت :اين جايزه همه ساله همزمان با هفته ي برگزاري نمايشگاه كتاب طي مراسمي در «كليساي پاول» فرانكفورت، به شخصيتي فرهنگي - اجتماعي يا نهادي و سازماني كه در پيشبرد و تحقق انديشه هاي بشردوستانه و صلح طلبانه و ايجاد تفاهم ميان ملت ها مؤثر بوده است، اعطا مي شود. از كشور همسايه ما تركيه تاكنون ياشار كمال در سال ۱۹۹۷ ميلادي و اورهان پاموك امسال اين جايزه را دريافت كرده اند. اين جايزه كه مهمترين جايزه ي فرهنگي آلمان است از اهميت و شهرت جهاني برخوردار است و به خاطر كتاب يا اثري مشخص به نويسنده، هنرمند، مترجم يا شخصيتي فرهنگي و اجتماعي تعلق نمي گيرد، بلكه اساس انتخاب، ارزش و اعتبار مجموعه آثار و سير تكاملي زندگي فرهنگي و حيات اجتماعي نامزدهاست. از ديگر برندگان «جايزه صلح اتحاديه ناشران آلمان» مي توان از ماريو وارگاس يوسا، نويسنده ي پروئي، آسيه جبار، نويسنده ي الجزايري، يورگن هابرماس، فيلسوف آلماني، چينوآ آچبه، نويسنده ي نيجريه اي، لشِك كولاكوفسكي، متفكر و متكلم لهستاني، سوزان زونتاگ، نويسنده ي آمريكايي، پروفسور آنِماري شيمل، شرقشناس و اسلام شناس آلماني و واسلاو  هاول، نويسنده و نمايشنامه نويس لهستاني كه بعدها به مقام رياست جمهوري اين كشور رسيد نام برد، در سال گذشته پيتر استرهازي، نويسنده ي مجارستاني برنده ي «جايزه ي صلح اتحاديه ناشران و كتابفروشان آلمان» شد.

تلاوت قاريان برجسته مصري در آستان مقدس
حضرت عبدالعظيم الحسني(ع)
005913.jpg
تعدادي از قاريان برجسته مصري همچون «استاد محمدي بحيري عبدالفتاح» ، «استاد حجاج رمضان الهنداوي» و همچنين «استاد احمد رزيقي» در ويژه برنامه هاي قرآني «رمضان با قرآن» كه هر شب در آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) برگزار مي شود، شركت كرده اند.
به گزارش روابط عمومي آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني(ع)، استاد محمد بحيري عبدالفتاح ۲۷ مهرماه و «استاد حجاج رمضان الهنداوي» ۲۸ مهرماه در اين مراسم شركت يافتند و استاد احمد رزيقي فردا پنجم آبان ماه در آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) حضور يافته و به تلاوت قرآن خواهد پرداخت.
بنا بر اين گزارش، ويژه برنامه هاي قرآني استان مقدس همه روزه تا پايان ماه مبارك رمضان از ساعت ۱۹ با حضور قاريان قرآن كريم، مداحان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) و سخنوران برجسته ديني در صحن مصلاي بزرگ ري برگزار مي شود و در پايان برنامه هاي هر شب، پس از قرعه كشي به شركت كنندگان در اين مراسم جوايزي همچون سفر به خانه خدا، سفر به سوريه و مشهد مقدس و جوايز نفيس ديگر اهدا خواهد شد.

جشنواره فيلم انيميشن با تأخير برگزار مي شود
نورالدين زرين كلك اعلام كرد:به خاطر شرايط داخلي كشور و تغيير چرخشي ماه هاي قمري با ماه هاي شمسي، تصميم گرفتيم جشنواره بين المللي انيمشين را پس از ماه مبارك رمضان ۱۸ ، ۱۹ و ۲۰ آبان ماه برگزار كنيم.
بنابراين جشنواره هشتم اكتبر يعني همزمان با روز جهاني انيميشن در تهران برگزار نمي شود.
عضو هيات مديره آسيفاي بين المللي و مدير آسيفاي ايران در گفت وگو با خبرنگار ايسنا ازفعاليت جديد و در حال توسعه آسيفاي بين الملل سخن گفت و اظهار كرد: سال گذشته ۴۰ كشور شركت داشته و امسال كشورهاي جديدي اضافه شده اند.
به گفته او در كشورهاي جهان از اين واقعه هنري استقبال بسياري شده است، چراكه فرصتي براي مبادله فيلم هاي انيميشن هنري به شمار مي رود و مردم آن كشورها بدون آنكه به طور حتم ضرورتي باشد تا در يك فستيوال شركت كنند، فرصت ديدن فيلم هاي ساير كشورها را پيدا مي كنند.
وي درباره نخستين دوره اين حركت كه در مقياس كوچك سال گذشته توسط موزه هنرهاي معاصر تهران آغاز و مورد حمايت و پشتيباني مفيد آن موزه نيز قرار گرفت، تصريح كرد: اميدوار بوديم در سال جاري نيز اين كار وسيع تر، گسترده تر و با تداركات بيشتري انجام شود.اما با تغييراتي كه در مديريت موزه هنرهاي معاصر تهران رخ داد، پشتيباني كامل را از دست داديم؛ اكنون به ما گفته اند كه هنوز بودجه سال ۸۴ موزه پرداخت نشده است كه اين امر مانع از گستردگي مورد نظر ما مي شود.
ابراهيم حقيقي ( نقاش ) ميهمان و سخنران شب اول و بهمن فرمان آرا (فيلم ساز) ميهمان و سخنران شب دوم جشنواره هستند.
در سومين شب نيز ميزگردي با حضور نسلهاي مختلف ( چهار نسل ) انيماتورها برگزار مي شود.

كنسرت حسين عليزاده و كيهان كلهر در تهران
گروه ادب و هنر: حسين عليزاده و كيهان كلهر از ۸ آذرماه و به مدت ۶ شب در تهران، كنسرت مي دهند.
به گزارش همشهري، در اين كنسرت كه به صورت دونوازي برگزار خواهد شد، قطعاتي از ساخته هاي تازه و قديم اين دو «نوازنده _ آهنگساز» چيره دست ايراني اجرا مي شود.گزارش همشهري حاكي است كه امكان دارد محمدرضا شجريان نيز در بخش هايي از كار به عنوان خواننده حضور يابد، اما احتمال حضور شجريان هنوز قطعيت نيافته است.
همچنين خبر مي رسد كه اين دو نوازنده در تلاشند، موافقت مسوولان وزارت كشور را براي دراختيارگرفتن تالار كشور جلب كنند، اما باتوجه به استقبال شهروندان و علاقه مندان موسيقي از اين برنامه، پيش بيني مي شود، مكان تالار وحدت (به دليل كمي تعداد صندلي) آخرين گزينه آنها براي اجراي كنسرت باشد.
عليزاده و كلهر از اوايل آبان براي اجراي مجموعه اي از كنسرت ها به اروپا سفر خواهند كرد. در اين سفر كه محمدرضا و همايون شجريان نيز حضور خواهند داشت، علاوه بر كنسرت هاي مشترك با شجريان، كنسرت هاي دونوازي كلهر _ عليزاده نيز به شكل مجزا اجرا خواهد شد.

فرصت دوستي
بدترين دشمن تو هستي
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:
بزرگترين دشمن تو نفس توست كه در درونت قرار دارد.
***
آيا تا حالا با خودمان فكر كرده ايم بزرگترين دشمن ما كيست؟ بيشترين دشمني را چه كسي با ما مي كند؟
اگر قرار باشد فهرستي بنويسيم از اشخاصي كه خيلي نسبت به ما بدي مي كنند و به ما كينه و دشمني دارند اسم چه كسي در اول اين ليست قرار مي گيرد؟
آيا تا حالا فكر كرده ايم چرا بيشتر از همه خودمان با خودمان دشمني مي كنيم؟
آيا تا حالا فكر كرده ايم چرا «نفس» خودمان بيش از همه با ما دشمن است؟
هر دشمني تا يك جايي دستش به ما مي رسد اما «نفس» مان هر لحظه و هرجا كه باشيم با ماست.هر دشمني تا يك اندازه اي نسبت به ما اطلاع و آگاهي دارد و زورش به ما مي رسد اما «نفس» مان از همه اسرار و مسائل خصوصي ما آگاه است و مي داند چطور به ما ضربه بزند. هر دشمني تا وقتي پيش ما باشد با ما مي جنگد و اذيتمان مي كند اما «نفس» مان وقتي كه در تنهايي و خلوت هم هستيم باز رهايمان نمي كند. باز هم با وسوسه هاي نفساني، با حسد نسبت به ديگران، با بدگويي افراد، با گمان بد نسبت به دوستان ما را آشفته و پريشان مي كند.
تا حالا فكر كرده ايم چقدر خودمان، خودمان را بيچاره و گرفتار كرده ايم؟ چقدر موقعيت هاي مثبت و عالي را خودمان از خودمان گرفته ايم؟ چقدر با دست خودمان، خودمان را در گرفتاري و دردسر انداخته ايم؟ چقدر خودمان، خودمان را از ثواب و خير و اجر الهي محروم كرده ايم؟ چقدر خودمان، خودمان را به گناه و معصيت و رفتارهاي نادرست آلوده كرده ايم؟ تا حالا آيا هيچ وقت به اين دشمن بزرگ كه اينقدر به ما نزديك است فكر كرده ايم؟ تا حالا به دشمني «خودمان» فكر كرده ايم؟

نويسنده جنجال برانگيز تركيه برنده
برترين جايزه ادبي آلمان شد
فارس: «اورهان پاموك» ، نويسنده سياسي و جنجال برانگيز تركيه، روز گذشته در جريان برگزاري پنجمين روز از نمايشگاه كتاب فرانكفورت، برنده جايزه افتخاري صلح تجارت كتاب در آلمان، برترين جايزه ادبي اين كشور، شد.
به گزارش خبرگزاي فرانسه، اين نويسنده ترك كه كتاب هايي چون «برف» و «نامم قرمز است» را در كارنامه حرفه اي خود دارد، در سخنراني خود در مراسم اهداي جايزه افتخاري نمايشگاه فرانكفورت گفت: درگيري با مسائل سياسي، خود قسمتي از مسيري است كه يك فرد بايد براي رمان نويس شدن بپيمايد.
وي افزود: زماني كه يك نويسنده عقايد سياسي خود را بيان مي كند، به اين معنا نيست كه هدفش طرفداري از يك حزب و يا گروه خاصي است، بلكه اين طبيعي است كه او از قلم و تمام توان خود استفاده كند تا شما را نسبت به مشكلات جامعه آگاه كند.
«پاموك» با اشاره به يكي از آثار «داستايوسكي» ، نويسنده روس گفت: در حقيقت جنبه هاي سياسي يك رمان خوب، انعكاس دهنده زندگي دروني يك فرهنگ خاص است.
رييس اتحاديه كتابفروشان آلمان نيز پس از اهداي جايزه افتخاري اين دوره از نمايشگاه فرانكفورت (به ارزش ۲۵ هزار يورو) به «پاموك» درباره اين نويسنده ترك گفت: «پاموك» در تلاش است تا ميان غرب و شرق رابطه  برقرار كند.
نمايشگاه فرانكفورت، بزرگترين نمايشگاه كتاب جهان، پس از پنج روز، روز گذشته به كار خود پايان داد.

عليرضا قزوه دبير كنگره شعر دفاع مقدس شد
عليرضا قزوه - شاعر معاصر ، به عنوان دبير كنگره سراسري شعر دفاع مقدس منصوب و مشغول به كار شد.
كنگره سراسري شعر دفاع مقدس با حضور شاعران و حماسه سرايان دفاع مقدس ، دي ماه امسال در استان كرمانشاه برگزار خواهد شدودركنگره امسال، در كنار شعرخواني شاعران، برپايي ميزگردهاي تخصصي شعر پايداري و مقاومت و انتشار تازه ترين آثار شاعران كشور با موضوع دفاع مقدس پيگيري و به انجام مي رسد.
پرويز بيگي حبيب آبادي طي سالهاي گذشته دبير ثابت كنگره هاي شعر دفاع مقدس بود. كنگره هاي شعر دفاع مقدس را همه ساله بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس برگزار مي كند.
عليرضا قزوه، تا امروز مسئوليت كانونهاي ادبي سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران، مسئوليت در واحد ادبيات (شعر) حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، مسئوليت صفحه ادبي روزنامه اطلاعات (بشنواز ني )، همكاري با رايزني فرهنگي ايران دركشور تاجيكستان و انتشار ده ها كتاب و مقاله با موضوع شعر ، از جمله اثر مشهور «از نخلستان تا خيابان» ، «شبلي و آتش» و «عشق عليه السلام» را دركارنامه فرهنگي و ادبي خود دارد.

دومين كنگره شعر انتفاضه فلسطين بزودي برگزار مي شود
فارس: سيدنظام مولاهويزه نماينده مردم دشت آزادگان و دبير كنگره سراسري شعر انتفاضه فلسطين در جمع عده اي از شعراگفت: به زودي دومين كنگره بزرگ شعر انتفاضه فلسطين برگزار مي شود.
دبير كنگره شعر انتفاضه فلسطين اظهار داشت: با حمايت دانشگاه آزاد اسلامي و ديگر نهادها به زودي فراخوان دومين كنگره شعر فلسطين از رسانه هاي عمومي به اطلاع شعراي ادبيات مقاومت خواهد رسيد و در اين زمينه به آثار برتر جوايز نفيسي تقديم خواهد شد. مولا هويزه اعلام زمان و مكان برگزاري كنگره را به وقت ديگر موكول كرد.
هويزه كه سالها دبير كنگره هاي شعر دفاع مقدس، ولايت و دانشجو، ماه و نخل، و انتفاضه فلسطين بودهمچنين گفت: من هيچگاه خود را از وادي شعر و شاعري جدا نمي دانم و در هر شرايطي خود را يك شاعر مي دانم شعر لطافت عشق و آينه است.
سيد نظام مولا هويزه بيان داشت: شعر حماسه، شعر پايداري و زلالي است، بايد كنگره شعر حماسه، باشكوه تر از گذشته برگزار شود و دولت و مجلس بايد از شعر مقاومت و پايداري حمايت ويژه كنند.
عضو كميسيون علوم، تحقيقات و فناوري عنوان كرد: به زودي فراكسيون مقاومت را در مجلس تشكيل مي دهيم و از ادبيات مقاومت حمايت ويژه خواهيم كرد.

كوتاه از هفت هنر
سه نمايش كوتاه در تالار چارسو
بليت سه نمايش «اين مرغ دريايي» ، «تراژدي» و «USA» از مجموعه تئاتر بي حيوان به كارگرداني محمود عزيزي در گيشه تئاتر شهر آغاز شد .
به گزارش روابط عمومي  تئاتر شهر قيمت بليت سه نمايش كوتاه ۳ هزار تومان است كه با ۳۰ درصد تخفيف به مبلغ ۲ هزار تومان پيش فروش مي شود. گيشه تئاتر شهر از ۵ تا ۱۵ آبان از ساعت ۱۰ تا ۱۲ آماده پيش فروش بليت سه نمايش كوتاه است.
اين سه نمايش كوتاه، از ۱۸ آبان در تالار چارسو تئاتر شهر اجرا مي شود.
تمديد مهلت جشنواره دانشجويي
مهلت ارسال آثار به نهمين جشنواره دانشجويي تئاتر عروسكي تا سي آم آبان تمديد شد.فراخوان نهمين جشنواره دانشجويي نمايش عروسكي تيرماه سال جاري در چهار بخش مسابقه آزاد، مسابقه ويژه، مسابقه تخصصي عروسكي، مسابقه تخصصي تئاتر عروسكي خياباني و مسابقه طراحي و ساخت عروسكي نمايشي منتشر شد.
متقاضيان شركت در اين جشنواره دانشجويي براي ارائه متون، طرحها خود بايد به دبيرخانه جشنواره كه در دانشكده تئاتر سوره قرار دارد مراجعه كنند.
مهلت آثار براي شركت در نهمين جشنواره دانشجويي تئاتر عروسكي نيز تا سي ام آبان تمديد شده است و جشنواره نيز در اسفند ماه سال ۸۴ برگزار مي شود.
رؤياي خيس در جشنواره فيلم فجر
پوران درخشنده كه اين روزها در حال ساخت فيلم روياي خيس است، در تلاش است تا اين فيلم را به جشنواره فيلم فجر برساند.
به گزارش مهر از كرج؛ در فيلم روياي خيس، پوران درخشنده به عنوان فيلمنامه نويس و كارگردان و تهيه كننده حضور دارد.
مضمون روياي خيس درمورد نوجوانان پسر و دوران بلوغ است و درخشنده معتقد است، بازگوكردن اين دوران مي تواند اثرات مثبتي در جامعه به همراه داشته باشد وتأكيد مي كند كه از ساخت اين فيلم بسيار خوشنود است و سعي مي كند تا زمان جشنواره فجر ساخت روياي خيس را به پايان برساند.
او مي گويد اين فيلم را قطعأ به جشنواره معرفي خواهد كرد.
فريدون گله در قطعه هنرمندان آرام گرفت
مراسم خاكسپاري مرحوم «فريدون گله» ، نويسنده و كارگردان سينما و تلويزيون صبح ديروز در قطعه هنرمندان ايران، بهشت زهرا(س) برگزار شد.
در اين مراسم جمعي از هنرمندان سينما، تئاتر و تلويزيون و اهالي فرهنگ و هنر حضور داشتند.«فريدون گله» ، نويسنده و كارگردان باسابقه سينما روز شنبه براثر عارضه قلبي در سن ۶۳ سالگي در زادگاهش، سلمان شهر در غرب مازندران جان سپرد.
«فرمانده» اليوراستون در سينما چهار
روز جمعه ۶ آبان ماه فيلم «فرمانده» ساخته اليور استون از برنامه سينما ۴ پخش خواهد شد. اين فيلم زيبا و نامتعارف استون درباره فيدل كاسترو رهبر كوبا است. استون كه در ساخت فيلم هاي سينمايي درباره شخصيت هاي سياسي تبحري خاص دارد، در اين فيلم مستند به شكلي خاص يكي از شخصيت هاي اسطوره اي معاصر جهان در عرصه سياست ضدآمريكايي را به ما معرفي مي كند. اين فيلم چهره اي خاص از كاسترو براي تماشاگر ايجاد مي كند، چهره مردي كه صادقانه در همه عمر با نظام سلطه طلب آمريكايي مبارزه كرده است.
در اين برنامه دكتر سيد داود صالحي سفير سابق كوبا هم از زاويه اي ديگر فيلم مستند استون را داوري مي كند. زمينه هاي مستند برخورد صالحي با كوبا و شخص كاسترو به اين كارشناسي جلوه اي خاص بخشيده است.

پخش مستندهايي درباره فلسطين
از سيما
«سوب و سنگ» نام برنامه اي تلويزيوني است كه به مناسبت «روز قدساز شبكه اول سيما پخش خواهد شد. همچنين«حكايت اسراي فلسطيني در زندان هاي اسرائيل» عنوان مستند ديگري است كه به مدت چهار شب از شبكه اول سيما پخش خواهد شد.
به گزارش ايسنا،« سوب و سنگ » به همت عبدالله بيچرانلو در تامين برنامه شبكه اول سيما تهيه شده است و سعي دارد علاوه بر بيان تاريخچه اي از چگونگي پديدآيي رژيم اسرائيل و اشغال فلسطين مباحثي همچون نقش صهيونيسم در رسانه ها را مورد بررسي قرار دهد.
اين مستند ۵۳ دقيقه اي سعي خواهد كرد شناختي كلي از رژيم صهيونيستي، تاريخچه فلسطين و وضعيت كنوني به مخاطبان خود ارائه دهد.

پايان ثبت نام انتخابات دهمين دوره اتحاديه ناشران
گروه ادب و هنر: ثبت نام از ناشران متقاضي در انتخابات هيات مديره دهمين دوره اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران دوم آبان پايان يافت و تاكنون ۱۶ ناشر براي انتخابات ثبت نام كرده اند.
علاوه بر ده نفري كه پيش از اين نام آنها آمده بود،، شش ناشر ديگر هم نام خود را به ليست اضافه كرده اند.
زهره حسين زادگان، مدير انتشارات آفرينگان _ محمود رضا بهمن پور، مدير انتشارات نظر _ ناصر تبريزي، مدير انتشارات فيض كاشاني _ محمود باقري قمي مدير انتشارات نگار و نيما _ مهدي صادقي، مدير انتشارات نداي مهر آفرين و نور الله پيرآينده از جمله ناشراني هستند كه نامشان به فهرست كانديداهاي اتحاديه افزوده شده است.

برگي از تاريخ
بيانات امام «ره» درباره كاپيتولاسيون
پس از تصويب قانون ننگين كاپيتولاسيون توسط دولت و مجلس در مهرماه ،۱۳۴۲ اين قانون در مطبوعات افشا و اعلام نشد. چندي بعد، نشريه داخلي مجلس، حاوي متن كامل سخنراني ها و گفتگوهاي نمايندگان و رئيس دولت در اين زمينه به دست امام خميني (ره) رسيد. ايشان تصميم گرفتند حقايق را به مردم گفته و آنها را از فاجعه بزرگي كه به دست رژيم به وقوع پيوسته بود با خبر سازند. در اين حال حضرت امام كه چند ماه قبل از آن، از زندان رژيم شاه آزاد شده بودند، با ايراد سخنراني تاريخي خود ، به تصويب قانون كاپيتولاسيون يا اعطاي مصونيت قضايي به اتباع آمريكا در ايران، شديدا اعتراض كرد. اين نطق مهم كه در اجتماع بزرگ روحانيان و مردم قم و ديگر شهرها بيان شد، در حقيقت محاكمه هيات حاكمه آمريكا به علت دخالت هاي غيرقانوني آنان در امور داخلي ايران و نيز افشاي خيانت هاي شاه به اسلام و ملت ايران بود. حضرت امام همچنين رژيم صهيونيستي و پشتيباني آمريكا را از اين رژيم محكوم كرد. امام همچنين در اعلاميه اي كه در سطحي گسترده توزيع شد تصويب كاپيتولاسيون را مخالف اسلام و قرآن شمردند و اين امر را همانند اقرار به مستعمره بودن ايران ناميدند. بازتاب سخنراني و اعلاميه شديداللحن امام به قدري عميق و وسيع بود كه رژيم را يك بار ديگر در برابر طوفاني از خشم و نفرت و اعتراض قرار داد. طوفاني كه رژيم، هرگز انتظار آن را نداشت و مي رفت كه به يك واكنش عمومي انفجارآميز منتهي گردد.
سخنان صريح امام بر ضد قانون كاپيتولاسيون و رژيم پهلوي باعث روشنگري مردم و خشم شديد رژيم وابسته شاه گرديد به گونه اي كه رژيم، محدوديت هاي تازه اي را براي امام به وجود آورد و چند روز بعد در سيزدهم آبان همان سال، ايشان را بازداشت و به تركيه تبعيد كرد. اين مرحله را بايد نقطه عطفي در تاريخ نهضت اسلامي ايران دانست زيرا ابعاد گسترده مبارزه با استبداد، اينك همراه با مبارزه اي آشتي ناپذير با استكبار جهاني، همسو و در مسير يك آرمان پيش مي رفت و ماهيت نهضت غني تر و آرمان هاي آن كامل تر مي گشت.
اشغال كامل خرمشهر توسط رژيم بعثي
در سوم آبان ۱۳۵۹ دشمن بعثي با سازماندهي و تجهيز لشكرهاي مستقر در جبهه خرمشهر و همچنين فراخواني نيروهاي تازه نفس به اين جبهه، هجومي وسيع و گسترده را به شهر آغاز كرد و پس از جنگي نابرابر، وارد خيابان هاي خونين شهر گرديد. رزمندگان و مردم شهر با جهادي عظيم، در مقابل دشمن ايستادگي كردند و در اطراف پل بزرگ خرمشهر، حماسه ها آفريدند. اما سرانجام در غروب غم گرفته چهارم آبان، غرب خرمشهر به دست دشمن افتاد و تراژدي تلخ خونين شهر اوج گرفت. باقيمانده نيروهاي مدافع، به سمت شرق شهر عقب نشستند و سرانجام با تمام پايداري ها و جان فشاني  ها، خرمشهر به اشغال كامل دشمن متجاوز درآمد. هر چند در اين روز، خرمشهر سقوط كرد، اما مقاومت، ايثار و جانفشاني مدافعان خونين شهر، حديثي حماسي و انقلابي و در عين حال غم انگيز و مظلومانه را رقم زد و تاريخي پرافتخار و درخشان از خود بر جاي نهادند. با سقوط خرمشهر، دشمن در اوج غرور و نخوت به غارت خانه ها و بندر و گمرك شهر به اسارت برده پرداخت. دشمن بعثي، در ادامه تجاوزات خود، علاوه بر غارت كامل شهر، منازل خرمشهر را با ۳۰۰ تن  تي.ان.تي به طور كلي تخريب نمود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
حمله اسكارلاتي
«خيلي سخته كه توي آپارتمان يك خوابه در سان خوسه با مردي سركني كه مشق ويولن مي كند.»
زن رولور خالي را كه تحويل پاسبان ها مي داد، فقط همين را گفت.
نويسنده: ريچارد براتيگن
مترجم: اسدالله امرايي
* آلساندرو اسكارلاتي از آهنگسازان دوره باروك ايتاليا در قرن هفدهم و هجدهم است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و ۳۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۵۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۱ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه گيتا: نمايشگاه نقاشي منوچهر نيازي، ۱۲ تا ۲۰ آبان، خيابان ظفر، اطلسي، كوچه ،۱۵ پلاك ،۹۴ تلفن: ۲۲۲۲۲۵۵۹
*نگارخانه بانو: نمايشگاه نقاشي راحله صافي، ۷ تا ۱۴ آبان، ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، فرهنگسراي بانو.
*نگارخانه خانواده: نمايشگاه آثار خوشنويسي حسين علي اسفنديار، ۴ تا ۱۲ آبان، نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان، تلفن: ۷۷۸۱۹۴۶۸
*موزه امام علي (ع): نمايشگاه مجسمه و نقش برجسته شهرام اميري، تا ۳۰ آبان، ولي عصر، روبروي نيايش، بلوار اسفنديار، شماره ،۳۵ تلفن: ۲۲۰۳۶۰۶۵
*نگارخانه دي: نمايشگاه نقاشي مهدي حسيني، ۷ تا ۱۷ آبان، خيابان ولي عصر، روبروي پارك ساعي، پلاك ،۱۰۶۰ تلفن: ۸۸۷۰۰۸۴۹

گل و گياه
مخلصه
005910.jpg
نام علمي: Tanacetum Cineariifolium
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي با برگهايي داراي بريدگي هاي عميق و گلهايي مينايي شكل به رنگ سفيد؛ مركز زرد رنگ كه در فصل تابستان ظاهر مي شوند. بوي گلهاي خشك و خرد شده آن باعث دورشدن حشرات مي گردد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز و داراي زهكش خوب، نسبت به سرما مقاوم است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در فصل بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |