چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۴ - Oct 26, 2005
با تصويب لايحه خدمات رساني به ايثارگران در مجلس
۲۰ درصد نيازهاي استخدامي مؤسسات دولتي
به خانواده شهدا و جانبازان اختصاص مي يابد
005898.jpg
گروه اجتماعي: ۲۰ درصد از نيازهاي استخدامي وزارتخانه ها، سازمان ها مؤسسات و شركت هاي دولتي و ملي شده با تصويب لايحه خدمات رساني به ايثارگران در مجلس شوراي اسلامي به خانواده شهدا، آزادگان، جانبازان و همسر و فرزندان از كارافتاده آنان اختصاص مي يابد.
مسعود توانا مديركل روابط عمومي و بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران در اين باره به خبرنگار ما گفت: با تصويب نهايي لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران در مجلس شوراي اسلامي دولت موظف مي شود به منظور حمايت از سلامت جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر و جانبازان اعصاب ، روان و شيميايي به تشخيص كميسيون پزشكي بنياد و براساس شدت و نوع ضايعات ناشي از مجروحيت و ميزان ساعت كاري كه به مراقبت از جانبازان اختصاص مي يابد نسبت به پرداخت حق پرستاري و يا همياري بر مبناي حداقل دستمزد ماهانه كارگران اقدام و اعتبار مورد نياز را در لوايح بودجه سنواتي منظور كند.
توانا با اشاره به اينكه در لايحه خدمات رساني به ايثارگران همچنين بازنشستگي پيش از موعد پيش بيني شده است افزود: همسران معظم شهداي سرپرست خانوار و همسران جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر ، شيميايي و اعصاب و روان در صورت شاغل بودن مي تو انند با داشتن حداقل ۲۵ سال سابقه خدمت و پنج سال سنوات ارفاقي از امتياز بازنشستگي پيش از موعد با دريافت حقوق و مزاياي كامل بهره مند شوند.
وي با ذكر اينكه حمايت و مساعدت خانواده شهدا و جانبازان ديني است كه بر گردن همه ملت ايران سنگيني مي كند و دولت تنها به عنوان نماينده مردم اين خدمات را عرضه مي دارد همچنين خاطرنشان كرد: با تصويب لايحه در مجلس شوراي اسلامي به همسران شهداي سرپرست خانواده كه فرزند يا فرزنداني از شهدا تحت تكفل داشته باشند، تا خروج آخرين فرزند تحت تكفل قانوني معادل حقوق كاركنان دولت حق سرپرستي پرداخت مي شود، همچنين حاضنين فرزندان شهداي محروم از مادر نيز مشمول اين ماده قرار مي گيرند.
مديركل روابط عمومي و بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران با بيان اينكه با تصويب لايحه خدمات رساني به ايثارگران در مجلس شوراي اسلامي بخشي از حقوق معطل مانده خانواده شهدا و جانبازان و آزادگان احياء خواهد شد گفت: براساس لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران كه كليات آن هم اكنون در كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده است بنياد شهيد و امور ايثارگران موظف مي شود تا مستمري آن عده از والدين شهدا را كه تنها درآمد آنان مستمري دريافتي از بنياد است به ميزان يك و نيم برابر حداقل حقوق كاركنان دولت تأمين و پرداخت كند.

كميته  هماهنگي دستگاههاي فعال در ترويج
فرهنگ عفاف و حجاب تشكيل مي شود
ايسنا: به منظور ايجاد هماهنگي بين دستگاه هاي اجرايي و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي فعال در امر ترويج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه كميته اي به رياست وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي  و با شركت نمايندگان نهادها و دستگاه هاي اجرايي تشكيل مي شود.
نماينده  ناظر مجلس شوراي اسلامي  در شوراي فرهنگي، اجتماعي زنان با اشاره به تصويب و ابلاغ راهبردهاي گسترش فرهنگ عفاف توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي، گفت: در اين مصوبه بر توسعه  فرهنگ كنكاش و تفكر در مفاهيم ديني توسط جوانان به منظور پذيرش دروني و قبلي و عمل به آنها و تبيين جايگاه والا و پر اعتبار زن در اسلام و مقايسه آن با ساير مكاتب و همچنين تقويت بنيه  اعتقادي، اخلاقي و اصول و مباني تربيتي و آموزه هاي ديني در خصوص ضرورت رعايت حيا و عفت متناسب با قابليت ها و ويژگي هاي زنان و مردان و ايجاد تعادل در روابط اجتماعي آنها تأكيد شده است.
عشرت شقايق نماينده  مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي، تشويق و ترغيب خانواده ها و جوانان به ازدواج آسان و ايجاد هماهنگي لازم جهت رفع مشكلات اقتصادي و اجتماعي موجود بر سر راه ازدواج جوانان و اهتمام جدي مراكز فرهنگي و كليه  رسانه هاي كشور نسبت به ارائه  الگوي مطلوب از عفاف و حجاب در محصولات فرهنگي خود مانند فيلم، سريال، تئاتر و غيره را از ديگر موارد مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي اعلام و افزود: به طور كلي در اين مصوبه توجه دادن به رعايت و باور پوشش نه به عنوان يك اجبار اجتماعي بلكه به عنوان يك ارزش انساني، ديني و معنوي و يك باور قلبي جهت مصونيت از زشتي ها و آسيب هاي اجتماعي مورد تأكيد قرار گرفته است.

رئيس سازمان نوسازي مدارس:
۶۰ هزار كلاس درس به بخاري استاندارد تجهيز شد
گروه علمي فرهنگي: معاون  وزارت  آموزش  و پرورش  و رئيس  سازمان  نوسازي ، توسعه  و تجهيز مدارس كشور گفت : در چهار سال  گذشته  بيش  از ۶۰ هزار كلاس  درس  تازه تاسيس ، به  بخاري هاي  استاندارد تجهيز شد.
محمدعلي  افشاني  روز دوشنبه  درگفت  و گو با ايرنا، گفت : همه  كلاس هاي  تازه  احداث ، به  بخاري هاي  استاندارد تجهيز مي شوند و درمدت  يادشده  نيز برخي  كلاس هاي  ساختمان هاي  قديمي نيز به  بخاري هاي  جديد تجهيز شد.
وي  درعين  حال  گفت : بخاري هاي  خريداري  شده  چهار سال گذشته  مدارس  استاندارد است  اما از ميزان  استاندارد بخاري هاي  سال هاي  پيش  اطميناني  نيست .
هم اكنون  دانش آموزان  كشور در بيش  از ۶۵۰ هزار كلاس  درس ، حدود ۸۳ هزار ساختمان  آموزشي  به  تحصيل  اشتغال  دارند.
افشاني  درباره  تجهيز ساير كلاس هاي  درس  به  بخاري هاي  استاندارد گفت : هم اكنون  آموزش  وپرورش  با كمبود اعتبارات  تجهيز مدارس  روبرو است  كه  در صورت تخصيص  اين  اعتبارات ، وضعيت  تجهيزات  ازجمله  بخاري  مدارس  نيز سامان  خواهدگرفت .
وي  افزود: در زمان  حاضر اعتبارهاي  اين  سازمان  صرف  تجهيز، خريد زمين ، تعميرات  و ساخت  و ساز مدرسه  مي شود، اما اگر مدرسه اي  نوساز باشد همه تجهيزات  آن تامين  مي شود.
افشاني  گفت : چنانچه  مجلس  شوراي  اسلامي ، لايحه  دولت  درباره  اختصاص  پنج ميليارد دلار از صندوق  ارزي  به  نوسازي  مدارس  موافقت  كند، مشكلات  فضاي آموزشي  وزارت  آموزش  و پرورش  در برنامه  چهارم  برطرف  خواهد شد.

كاهش فعاليت شركت هاي هرمي خارجي در ايران
فارس: نايب رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت: بر اساس گزارش اخير وزارت اطلاعات، با تصويب طرح مقابله با شركتهاي هرمي در مجلس، فعاليت شركت گلدكوئيست به شدت كاهش يافته است.
كاتوزيان با بيان اين كه در هر فعاليت اقتصادي معمولا افراد سعي مي كنند كالاي توليدي يا خدمات خود را با كمترين هزينه به دست مصرف كننده نهايي برسانند، يادآور شد: به همين خاطر روش بازاريابي چند سطحي يا بازاريابي شبكه اي ايجاد شد تا توليدكننده يا ارائه كننده خدمات بتواند مستقيما كالا يا خدمت را به دست مصرف كننده نهايي برساند و واسطه ها يا بازارياب ها نيز در اين سيستم به ميزاني كه مشتري جذب مي كنند، پورسانت مي گيرند كه اين روش مطلوبي است.
كاتوزيان ادامه داد: با كمال تاسف طي سالهاي گذشته اين روش اقتصادي مورد سوء استفاده قرار گرفت و منجر به ايجاد شبكه هاي هرمي نظير پنتاگونا در آمريكا شد.
كاتوزيان عمده ترين عوامل توسعه شبكه هاي بازاريابي در ايران را فقر، وضعيت اجتماعي، شكاف طبقاتي و نبود شغل كافي عنوان كرد و يادآور شد: حاكميت وظيفه دارد در جهت ايجاد شرايط رفاه براي مردم بكوشد كه اين وظيفه نيز طي چهار دوره رياست جمهوري قبلي و نيز دوران فعلي در حال انجام است. وي در عين حال تنها فقر و نبود اشتغال را از عوامل گرايش مردم به اين شبكه ها ندانست و گفت: اين شبكه ها در كشورهايي نظير آمريكا نيز در دوره هايي نفوذ و توسعه زيادي پيدا كردند. وي با اشاره به اينكه برخورد قانوني با اين شبكه ها ممكن است منجر به زيرزميني شدن اين فعاليت شود، گفت: وقتي قانون تصويب مي شود، مطمئنا كسي نمي تواند تضمين كند كه هيچ كسي از آن تعرض نمي كند.
در خواست مهلت۱۰ روزه
شوراي نگهبان از مجلس
همچنين به گزارش خبرگزاري فارس شوراي  نگهبان براي اظهارنظر درباره مصوبه مجلس شوراي اسلامي پيرامون ممنوعيت فعاليت شركت هاي گلدكوئيستي درخواست مهلت كرد.
شوراي  نگهبان قانون  اساسي زمان ۱۰ روزه را براي بررسي « طرح الحاق يك بند و يك تبصره به ماده (۱) قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادي كشور مصوب ۱۳۶۹ و اصلاح تبصره (۱) ماده (۲) آن » كافي ندانست و طي نامه اي به رئيس مجلس شوراي اسلامي خواستار مهلت ۱۰ روزه ديگري براي بررسي بيشتر اين طرح شد.

چاره اي جز رها كردن افراد بي سرپرست
پس از سن قانوني نداريم
ايلنا: معاون سياست گذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه، اعلام كرد: نهادهاي حمايتي تنها موظف به نگهداري و حمايت افراد بي سرپرست تا سن قانوني هستند.
محمدرضا واعظ مهدوي، معاون سياست گذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه و تامين اجتماعي، گفت: دولت موظف است تا سن ۱۸ سالگي كه سن قانوني افراد است، از آنها حمايت كند و پس از اين سن، هيچ وظيفه قانوني در قبال آنها ندارد. يكي از برنامه هاي وزارت رفاه اين است كه برنامه هاي توانبخشي داشته است تا اين افراد پس از ترخيص از مراكز، بتوانند زندگي سالمي  داشته باشند. اگر نهادهاي حمايتي به كودكان تحت پوشش خود ظرفيت ها و مهارت هايي بياموزند، سلامت زندگي آنان پس از ترخيص، تضمين مي شود. نگهداري از افراد بي سرپرست تا پايان عمر نتايج رواني خوبي ندارد و دولت نيز توان مالي اين كار را نخواهد داشت.

كاهش شهريه باعث از دست دادن بخشي
از ظرفيت دانشگاه ها مي شود
گروه علمي فرهنگي: وزير سابق علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه شهريه دانشگاه ها در مقايسه با شهريه دانشگاه هاي متوسط خارج از كشور زياد نيست، گفت: شهريه دريافتي دانشگاه ها تنها جوابگوي تامين هزينه هاي دانشگاهي است.
دكتر جعفر توفيقي، در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با بيان اينكه شهريه  دانشگاه ها با در نظرگرفتن هزينه هاي آموزش عالي حداقل ميزان شهريه هاست، اظهار كرد: ميزان شهريه دانشگاه ها همواره با انجام كار كارشناسي و با توجه به توان پرداخت داوطلبان تعيين مي شود تا جايي كه در اكثر مواقع ميزان اين شهريه كمتر از هزينه دوره است.
وي با بيان اينكه جايي براي كاهش شهريه دانشگاه ها باقي نمانده است، گفت: كاهش شهريه باعث از دست دادن بخشي از ظرفيت دانشگاه ها مي شود.
وزير سابق علوم با اشاره به راهكارهاي تعديل شهريه دانشگاه ها، خاطرنشان كرد: به جاي كاهش شهريه بايد سياستهاي حمايت از دانشجويان تقويت شود كه در اين راستا تقويت صندوق رفاه دانشجويان و ارائه وامهاي دانشجويي يكي از اين راهكارهاست.

در گزارش سالانه سازمان ملل در ايران تاكيد شد :
حضور ۹۴۰ هزار اتباع افغاني و عراقي در ايران
ايسنا: گزارش سالانه سازمان ملل حاكي از حضور ۸۵۰ هزار اتباع افغان و ۹۰ هزار اتباع عراقي در ايران، ارائه كمك هاي غذايي به ۵ هزار كودك بي سرپرست افغان در سيستان و بلوچستان و حفظ ميزان توليد مواد مخدر در افغانستان در حد سال گذشته ميلادي است.
در نشست خبري نمايندگان آژانس ها و كارگزارهاي تخصصي سازمان ملل متحد در ايران كه به مناسبت شصتمين سالگرد تاسيس سازمان ملل برگزار شد، دكتر مباشر رياض شيخ، هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل متحد به ارائه خلاصه اي از فعاليت هاي سال گذشته سازمان ملل متحد در ايران پرداخت و با اشاره به برنامه جديد دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در ايران گفت: اين دفتر با همكاري ايران در پروژه اي سه ساله از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۰۸ در زمينه كاهش قاچاق مواد مخدر به ايران، در ايران و از ايران به خارج از كشور و تسلط قانوني و تقويت مراجع قانوني ذيصلاح براي جلوگيري از فعاليت هاي تبهكارانه در زمينه مواد مخدر و كمك به مراجع قانوني اقدام خواهد كرد.
دكتر مباشر رياض شيخ با اشاره به فعاليت هاي سازمان ملل متحد در زمينه پناهندگان گفت: بر اساس آخرين آمار ۸۵۰ هزار اتباع افغان و ۹۰ هزار اتباع عراقي پناهنده در ايران وجود دارد. وي تصريح كرد: بر اساس توافقات صورت گرفته در سال جاري ميان كشور ايران، افغانستان و كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد مقرر شد تا ماه مارس ۲۰۰۶ كارت اقامت پناهندگان افغاني در ايران رسماً تمديد شود. به گفته وي بر اساس اين توافق، كودكان پناهندگان افغاني در ايران مي توانند از تحصيل و آموزش در مدارس در سال تحصيلي جاري با شهريه بسيار كمتر از گذشته برخوردار شوند.
هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل متحد تصريح كرد: ۵ هزار كودك بي سرپرست افغاني در استان محروم سيستان و بلوچستان تحت پوشش برنامه جهاني غذا قرار دارند. دكتر مباشر رياض شيخ اظهار كرد: ۷۰۰ دختر و آموزگار زن عراقي تحت پوشش طرح روغن براي تحصيل قرار دارند و براي ترغيب دختران و خانواده هايشان به تحصيل در صورت شركت مستمر در كلاس هاي درس در پايان هر ماه يك حلب روغن ۵ كيلويي به آنها داده مي شود.
همچنين در اين نشست روبرتو آربيتريو، نماينده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد گفت: در سال ۲۰۰۴ بيش از ۴ هزار و ۲۰۰ تن خشخاش و ترياك در افغانستان توليد شده كه ۸۷ درصد توليد جهاني ترياك است.
وي تصريح كرد: در سال ۲۰۰۵ عليرغم اين كه ۲۰ درصد از سطح زير كشت خشخاش در افغانستان كاهش يافته ولي به دليل شرايط آب و هوايي مناسب، حجم توليد مشابه سال ۲۰۰۴ ميلادي بوده است.

هلال ماه «شوال» در غروب چهارشنبه ۱۱ آبان
در هيچ كشور اسلامي قابل رويت نيست
گروه علمي فرهنگي: شوراي مركز تقويم دانشگاه تهران اعلام كرد: در خصوص رويت هلال ماه شوال سال جاري، شوراي مركز تقويم دانشگاه تهران اعلام مي دارد كه اين هلال در غروب روز چهارشنبه، يازدهم آبان ماه برابر با بيست و نهم رمضان در هيچ يك از كشورهاي اسلامي و حتي در اروپا و آمريكاي شمالي با قويترين ابزارهاي نجومي نيز قابل رويت نيست.

تحويل ۴۷۷ دستگاه آمبولانس به وزارت بهداشت
فارس: معاون توسعه منابع و مديريت وزارت بهداشت گفت: ۴۷۷ دستگاه آمبولانس بنز مونتاژي شركت ايران خودرو ديزل تاكنون به وزارت بهداشت تحويل شده و حدود ۱۲۳ دستگاه ديگر آن باقي مانده است.رحمت الله حافظي افزود: بر اساس قرارداد بين وزارت بهداشت و شركت ايران خودرو ديزل قرار بود اين شركت تعداد ۶۰۰ دستگاه آمبولانس بنز اسپرينتر را تا آخر خرداد ماه امسال به وزارت بهداشت تحويل دهد و در صورت لزوم با توافق دو طرف تعداد آمبولانسها تا ۷۵۰ دستگاه نيز قابل افزايش بود.وي اضافه كرد: متاسفانه شركت ايران خودرو ديزل نتوانست به موقع تعهدات خود را عملي كند به طوري كه تا هفته گذشته ۴۵۲ دستگاه آمبولانس را به وزارت بهداشت تحويل داده بود كه با تحويل ۲۵ دستگاه ديگر در اواخر هفته گذشته به ۴۷۷ دستگاه افزايش يافت.

گذاشتن يخ و ليمو روي زبان سكسكه را درمان مي كند
ايسنا: سكسكه يك انقباض غير ارادي در عضله ديافراگم و عضلات تنفسي بين دنده اي است كه مي توان با گذاشتن يك تكه يخ روي زبان، كشش زبان، گذاشتن ليمو روي زبان، نفس كشيدن در كيسه و يا ايجاد شوق و ترس زياد آن را درمان كرد.سكسكه معمولا ۴۸ ساعت بيشتر طول نمي كشد. افرادي كه در شب پرخوري مي كنند، بلع هوا حين صحبت دارند و يا از نوشابه هاي گازدار استفاده مي كنند غالبا دچار سكسكه مي شوند. تغيير ناگهاني درجه حرارت معده كه متعاقب خوردن آب سرد و يا چاي داغ و يا كشيدن سيگار حاصل مي شود از علل ديگر سكسكه است.

۴ ميليون دفترچه بيمه به روستائيان تحويل شد
فارس: معاون بيمه سازمان بيمه خدمات درماني گفت:   تاكنون ۴ ميليون نفر از مجموع ۲۰ ميليون روستائي كشور دفترچه بيمه روستايي را تحويل گرفته اند و صدور دفترچه براي حدود ۶ ميليون روستائي ديگر در دست اقدام است.محمد باقر هوشنگي افزود: مهمترين مشكلي كه موجب تاخير در صدور دفترچه بيمه سلامت روستائيان شده، نداشتن كد ملي تعداد زيادي از روستائيان و بي اطلاع بودن تعداد زياد ديگري از آنان از مزاياي اين دفترچه و مراجعه نكردن آنها براي دريافت دفترچه بيمه است.

خانه هاي زلزله زدگان بم نيمه تمام رها مي شود
مهر : فرماندار سابق بم با ابراز تاسف نسبت به روند بازسازي بم گفت: وام و كمك بلاعوض تخصيص يافته براي بازسازي منازل زلزله زدگان كافي نبوده و در آينده نزديك شاهد خواهيم بود كه خانه هاي مردم نيمه كاره رها مي شود. علي محمد رفيع زاده ضمن اشاره به كندي روند بازسازي شهرستان بم ، اظهار داشت : از ۴۰۰۰ واحد تجاري حدود ۲۰۰۰ واحد آن تاكنون احداث شده است و در اين بخش پيشرفت چنداني حاصل نشد. از ۲۵ هزار واحد مسكوني موجود در بم نيز تاكنون فقط يك هزار واحد آن ساخته شده است ، اين در حالي است كه در روستاها پيشرفت كار ۷۰ تا ۸۰ درصد است.۱۰ ميليون تومان وام و ۵/۳ ميليون كمك بلاعوض براي احداث منازل اختصاص يافت ، اين در حالي است كه با اين مقدار پول نمي توان يك بناي ۱۰۰ متري را تكميل كرد.

وجود ۱۵ ميليون ايراني مبتلا به اختلالات رواني
ايسنا: طبق آخرين نتايج تحقيقات وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي ۲۱ درصد جمعيت ايران (۱۵ ميليون نفر) از يك كسالت رواني رنج مي برند و ۶/۰ درصد ايرانيان در اثر ابتلاي شديد به بيماريهاي رواني شعور خود را از دست داده  و به حالتي بنام جنون دچارند. از ۱۵ ميليون ايراني مبتلا به اختلالات رواني به طور ميانگين ۹/۲۵ درصد آنان را زنان و ۹/۱۴ درصد را مردان تشكيل مي دهند، كه ۱۴ درصد آنان جوانان هستند.بيماريهاي رواني بعد از سوانح و حوادث و برابر با بيماريهاي قلبي - عروقي به جامعه هزينه تحميل مي كنند و افسردگي زنان در رأس همه بيماريهاي جسماني به جامعه تحميل شده است.

توضيح سازمان سنجش آموزش كشور
به اطلاع  مي رساند در مطلب مندرج در شماره ۳۸۲۰ مورخ ۱۷/۷/۸۴ تحت عنوان «آزمون سراسري ۸۶ تغيير اساسي ندارد»، اشتباهاً آزمون سراسري سال ۸۶ چاپ شده كه نادرست بوده و صحيح آن آزمون سراسري ۸۵ است.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |