چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۴ - Oct 26, 2005
نان و بنزين تا پايان سال گران و سيمان به زودي از سبد حمايتي خارج مي شود
تدابير قواي سه گانه براي شفاف سازي روندهاي اقتصادي
قواي سه گانه كشور در دو روز اخير به اقدامي هماهنگ براي عقلاني كردن و شفاف سازي اقتصاد دست يازيده اند كه گمان مي رود بر روندهاي جاري تاثر مثبت بگذارد.
در رأس اين اقدام ها تصميم دولت براي عرضه و قيمت گذاري سيمان در بورس فلزات و كالاهاي صنعتي است. اين تدبير در چارچوب مصوبه هيات وزيران آماده شده و وزير اقتصاد خبر آن را روز دوشنبه اعلام كرد.
سيمان ماه گذشته به سبد كالاهاي حمايتي دولت وارد شد و به علت تقارن اين تصميم با شتاب گرفتن سرعت افت شاخص ها در بورس، بسياري از تحليلگران، از اين تاثيرگذاري منفي كنترل دولتي بر سيمان ابراز نگراني كردند.
همزمان با اين اقدام دولت كه با استقبال فعالان اقتصادي و سهامداران بورس مواجه شد، محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس از افزايش بهاي بنزين و نان تا پايان امسال خبر داد و افزود كه بنزين از اول سال ۱۳۸۵ دونرخي خواهد شد. تصميمي كه باهنر در گفتگو با ايسنا خبر آن را داد از ماهها پيش  يعني زماني كه طرح تثبيت قيمت ها در مجلس تصويب و به دولت ابلاغ شد،  موضوع نقد و بررسي موافقان و مخالفان اين طرح بود.
موافقان اين طرح، آن را در جهت دفاع از قشرهاي كم درآمد مي دانستند و معتقد بودند دولت جديد براي اجراي وعده هاي انتخاباتي خود مي بايست از افزايش قيمت ها جلوگيري كند .اما مخالفان ضمن دفاع از تفكر جلوگيري از گراني، هر گونه دستكاري دولت در قيمت ها را موجب بدتر شدن اوضاع ارزيابي كردند و هشدار دادند كه طرح تثبيت قيمت ها به افزايش تعهدات دولت و در نتيجه كسري بودجه منجر مي شود و همين كسري بودجه در جرياني تسلسلي به افزايش تورم و كاهش قدرت خريد قشرهاي كم درآمد منجر خواهد شد.
اكنون اگر تصميمي كه نايب رئيس مجلس آن را پيش بيني كرده است، اجرايي شود، دو كالاي پرمصرف  يعني نان و بنزين كه به علت غيرواقعي بودن قيمت آنها به شدت حيف و ميل مي شوند، به سوي قيمت هاي واقعي پيش خواهند رفت و بار هزينه اي آنها بر بودجه دولت كاهش خواهد يافت.
علاوه بر اين دو تصميم اقتصادي توسط قواي مجريه و مقننه، رئيس قوه قضائيه نيز بر لزوم پرهيز از گفتارها و رفتارهايي كه موجب به هم خوردن امنيت سرمايه گذاري در كشور مي شود، به كمك دو قوه ديگر آمده است. اگر اقدام هاي هماهنگ قواي سه گانه براي شفاف سازي فعاليت هاي اقتصادي، واقعي شدن قيمت ها و عقلايي شدن برنامه هاي مبارزه با فساد اقتصادي همانگونه كه گفته شده است به عمل درآيد مي توان اميدوار بود كه بي اعتمادي كنوني در بازار سهام، ترديدها درباره سرمايه گذاري و مصرف بي رويه برخي كالاهاي استراتژيك رو به كاهش بگذارند و عقلانيت اقتصادي بر بازارها و روابط اقتصادي حاكم شود. مشروح اين گزارش ها را در صفحات ۲ و ۲۴ بخوانيد.

در هيأت دولت تصويب شد
كليات آيين نامه چگونگي مشاركت كشورها
در توليد انرژي هسته اي ايران
مهر: در جلسه يكشنبه شب هيات وزيران آيين  نامه چگونگي مشاركت ساير كشورها در توليد انرژي هسته اي ايران مورد بحث و بررسي قرار گرفت و كليات آن به تصويب رسيد.
در ابتداي اين جلسه كه به رياست محمود احمدي  نژاد تشكيل شد، رييس جمهور در سخناني فرا رسيدن ايام شهادت مولي الموحدين، اميرالمومنين (ع) را به ملت بزرگ ايران و امت اسلامي تسليت گفت.
وي همچنين به در پيش بودن روز جهاني قدس اشاره كرد و اظهار داشت: بيش از ۵۰ سال است كه ملت فلسطين تحت سنگين ترين فشارها، تحميل ها، كشتارها و جنايتهاي شقي ترين افراد روي كره زمين قرار گرفته است، اما در نتيجه پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و توجه ويژه بنيانگذار جمهوري اسلامي، اينك فلسطين به مساله محوري جهان اسلام تبديل شده است.
احمدي نژاد توجه فلسطينيان به توطئه رژيم صهيونيستي را براي ايجاد تفرقه و بدبيني ميان گروههاي فلسطيني و سرگرم كردن آنها به مسائل اختلاف برانگيز، جلب كرد و گفت: دولت غاصب صهيونيستي به بهانه تخليه غزه، به دنبال تحميل خواست تاريخي خود بر امت اسلام است و مي كوشد تا برخي از كشورهاي عربي و اسلامي با زير پا گذاشتن خط قرمز امت اسلام به سمت شناسايي اين رژيم اشغالگر، بي ريشه و غير قانوني تمايل پيدا كنند.وي تاكيد كرد كه امت اسلام در برابر اين توطئه خواهد ايستاد و بدون ترديد نام كساني كه از اين مرز عبور كنند، براي هميشه در صدر منفورين چهره هاي دنياي اسلام قرار خواهد گرفت.
رييس جمهور با هشدار نسبت به اين خطر بزرگ گفت: اهداف استراتژيك و كلان اشغالگران در نظام سلطه تغييرپيدا نكرده است و فقط مي خواهند با تغيير تاكتيك، شرايط سخت خود را به شرايط مطلوب تبديل كنند، بنابراين دولتهاي مسلمان بايد در برابر ترفند هاي فريبكارانه رژيم اشغالگر قدس هوشيار باشند و با آگاهي و درايت عمل كنند.
احمدي نژاد افزود: صهيونيست ها تحت فشار دنياي اسلام و افكار عمومي دنيا و بويژه جوانان برومند فلسطين، مجبور به عقب نشيني گام به گام هستند اما با اين ترفند، مي خواهند شرايط را براي ادامه حيات خود اصلاح كنند.در جلسه هيات دولت؛ آيين نامه چگونگي مشاركت ساير كشورها در توليد انرژي هسته اي ايران مورد بحث و بررسي قرار گرفت و كليات آن به تصويب رسيد.
در اين نشست همچنين لايحه موافقتنامه تجارت دريايي بين جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري بوليواري ونزوئلا مورد تصويب هيات وزيران قرار گرفت.

فراخوان سازمانها و نهادها
براي شركت در راهپيمايي روز قدس
گروه سياسي: وزارتخانه ها، نهادها، تشكل ها و ارگانهاي مختلف، مسلمانان جهان و به ويژه ملت شريف ايران را به شركت در راهپيمايي روز جهاني قدس دعوت كردند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اطلاعيه  اي از روز جهاني قدس با عنوان روز نمايش وحدت مسلمين جهان عليه صهيونيست  ها و دشمنان قسم خورده مكتب حيات بخش اسلام ياد كرد و از ملت ايران دعوت كرد با حضور پرشور خود در راهپيمايي اين روز نداي استقلال خواهي دنياي اسلام را به گوش جهانيان برسانند.
جمعيت دفاع از ملت فلسطين نيز با صدور فراخواني از امت حزب الله و هميشه در صحنه ايران اسلامي خواست تا با حضور در راهپيمايي روز جهاني قدس حمايت خود را از مردم فلسطين و انزجار خود را از رژيم اشغالگر قدس اعلام نمايند.
شوراي مديريت حوزه علميه خراسان به مناسبت روز جهاني قدس اعلام كرد: رژيم صهيونيستي تهديد جدي عليه كل منطقه و جهان اسلام است. همچنين اين شورا با صدور بيانيه اي مردم را به حضور هر چه بيشتر در راهپيمايي روز قدس دعوت كرد.
مجمع روحانيون مبارز نيز از همه مسلمانان جهان به ويژه ملت رشيد ايران اسلامي دعوت كرد، با شركت در راهپيمايي با شكوه روز جهاني قدس، انزجار خود را از ادامه سلطه غاصبانه رژيم اشغالگر قدس اعلام كنند.
اتحاديه بين المللي سازمان هاي غيردولتي مدافع حقوق ملت فلسطين در آستانه روز جهاني قدس، از رژيم صهيونيستي به عنوان نمونه بارز تروريسم دولتي نام برد و اعلام كرد: تروريسم دولتي همواره ابزاري براي پيشبرد سياستهاي اين رژيم بوده است.

باهنر : امسال قيمت بنزين و نان افزايش مي يابد
ايسنا : محمدرضا باهنر گفت: به طور متوسط هر ساله در كشور ما يك انتخابات انجام مي شود و هر انتخاباتي كه اتفاق مي افتد همه چيز را تحت تاثير قرار مي دهد كه سعي داريم در آينده بعضي از آنها را هماهنگ انجام دهيم.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در مورد انتخابات دولت جديد گفت: معمولا بعد از تغيير در بدنه دولت ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از مديران اصلي بايد جايگزين شوند، هر چند كه در دولت گذشته حدود پنج هزار نفر تغيير كردند؛ ولي تغييرات در سطحي كه الان مشاهده مي كنيد طبيعي است و به سطوح پايين مديران نخواهد رسيد. باهنر با اشاره به اين كه حركت جدي دولت در سال جاري تنظيم بودجه سال ۸۵ است و در آن بعضي از موارد قانون چهارم اصلاح خواهد شد، احتمال دو نرخي شدن بنزين در سال جاري را يادآوري كرد و گفت: در سال جاري ۳-۴ ميليارد دلار هزينه شده كه كاملا غيرمنصفانه است و بهره هاي بهتري مي شود از اين مبلغ برد كه براي حل اين مشكل بنزين در سال ۸۵ دو نرخي خواهد شد و نحوه اجراي آن در آينده مشخص مي شود.
وي در مورد بعضي كالاهاي استراتژيك مثل بنزين و نان گفت: افزايش قيمت بنزين و نان در سال ۸۴ صورت خواهد گرفت كه ناگزير بر سطح عمومي قيمت ها تاثير مي گذارد، ولي نرخ آب و برق گاز و تلفن تغيير نخواهد كرد، براي اين كه افزايش قيمت بنزين روي بقيه كالاها اثر نگذارد بايد به مرور فرهنگ سازي شود. مهندس باهنر در مورد وضعيت معيشتي مردم گفت: اطمينان مردم به وضع معيشتي در آينده بيشتر خواهد شد. واگذاري سهام شركت هاي دولتي به اقشار ضعيف شروع شده است و اميدواريم كه اين واگذاري نيمي از جمعيت كشور را پوشش بدهد. با تمركززدايي كه دولت احمدي نژاد شروع كرده در جهت اشتغال در استانها شاهد قدمي بلند خواهيم بود.

وزير دادگستري عراق:
ايران حق دارد از صدام شكايت كند
فارس: وزير دادگستري عراق تاكيد كرد: ايران حق دارد عليه صدام شكايت كند.
عبدالحسين شندل در گفت وگو با راديو آمريكايي «سوا» گفت: ايران حق دارد از صدام به دليل خسارت هاي وارده جنگ عراق بر ضد ايران عليه صدام شكايت كند.
وي افزود: به كشوري ديگر اجازه نخواهيم داد عليه صدام شكايت كند.
دولت ايران به علت تهاجم عراق به ايران در سال ۱۹۸۰ و استفاده از بمب هاي شيميايي در جريان جنگ، از شاكيان اصلي صدام است.

براي شركت در اجلاس سازمان همكاري هاي شانگهاي ؛
معاون اول رئيس جمهور عازم مسكو شد
ايسنا: هياتي از ايران ديروز به رياست معاون اول رييس جمهور كشورمان عازم مسكو شد تا علاوه بر حضور در اجلاس سازمان همكاري شانگهاي، درباره مساله هسته اي ايران نيز با اعضاي اين سازمان رايزني كند. پرويز داوودي، معاون اول رييس جمهور كشورمان در راس هياتي متشكل از مقامات عاليرتبه كشورمان از جمله محمد سعيدي، معاون برنامه ريزي و امور بين الملل سازمان انرژي اتمي، معاون وزير امور خارجه و تني چند از ديگر مقامات كشورمان عصر امروز با بدرقه رسمي وزيران علوم، راه و ترابري و رييس دفتر رييس جمهور براي انجام سفري سه روزه به مسكو شد.
معاون اول رييس جمهور كشورمان پيش از انجام اين سفر، با اشاره به تاريخچه مختصري از سازمان همكاري هاي شانگهاي گفت: من به عنوان معاون اول رييس جمهور ايران براي شركت در اين اجلاس به عنوان عضو ناظر به روسيه سفر مي كنم.
داوودي در ارتباط با اين كه در اين نشست در ارتباط با فعاليت هاي صلح آميز هسته اي كشورمان نيز مذاكراتي صورت خواهد گرفت يا خير؟ گفت: قطعا در حاشيه اين اجلاس برنامه ريزي شده است تا با مقامات كشورهاي دوست و همسايه ملاقات هايي را داشته باشيم.

خاتمي:
مردم فلسطين مظلوم ترين قربانيان تروريسم دولتي هستند
مهر: سيد محمد خاتمي رژيم صهيونيستي را مظهر تروريسم دولتي خواند و گفت: هيچ بي عدالتي در دنياي امروز مانند آنچه در سرزمين فلسطين مي گذرد نيست. امروز مردم فلسطين مظلوم  ترين انسان هاي روي زمين هستند و يك مشت غاصب با كمك بيگانگان سرزمين آنها را گرفته اند و اگر اعتراض كنند، از طرف رژيم صهيونيستي و پشتيبانان او به تروريسم متهم مي شوند.
سيدمحمد خاتمي كه در مراسم احياي بيست  ويكم ماه مبارك رمضان و شب شهادت مولاي متقيان حضرت علي (ع) در حرم مطهر حضرت امام خميني(ره) سخن مي گفت؛ با تشريح خصوصيات و سجاياي اخلاقي حضرت علي (ع)، پيروي و در پيش گرفتن راه اين امام همام را در رستگاري انسان هاي آزاده، مهم برشمرد.
خاتمي تاكيد كرد: در صورتي مي  توانيم حكومت را مصون بداريم كه تحت مراقبت و برآمده از اراده  مردم و تحت نظارت مردم باشد و معناي مردم  سالاري ديني كه دستاورد و ميراث بزرگ امام عظيم  الشان ماست، همين است. يعني در عين حالي كه نظام به ارزش  ها و معيارهاي اصيلي كه توسط اسلام  شناسان و متفكران روشن  بين و دنياشناس امروز مطرح مي  شود، وفادار است، بايد متكي به مردم و تحت نظارت مردم باشد. مردم بايد بتوانند پرسش كنند، انتقاد كنند و تصميم بگيرند تا حكومت كه وظيفه  مهمش تنظيم رابطه ميان عدالت و آزادي است، از مسير خود منحرف نشود.
خاتمي در فراز ديگري از سخنانش به روز قدس اشاره و تصريح كرد. امروز مردم فلسطين مظلوم  ترين انسان هاي روي زمين هستند و يك مشت غاصب با كمك بيگانگان سرزمين آنها را گرفته  اند؛ چنانكه در خانه  خود امنيت ندارند. ميليون ها نفر را از خانه  خود بيرون رانده  اند. انسان هايي كه در اردوگاه ها به دنيا مي  آيند، رشد مي  كنند و مي ميرند، حق بازگشت به وطن خود را ندارند و اگر ادعا و اعتراض كنند، از طرف رژيم صهيونيستي و پشتيبانان او به تروريسم متهم مي شوند.
وي در پايان با بيان اين  كه روز قدس، ميراث حضرت امام است و بايد فريادها به نفع مردم فلسطين و عليه اين ظلم بزرگ روزگار ما بلند شود، گفت: اگر طرفدار عدالت و پيرو علي(ع) هستيم، بايد نسبت به اين ظلم احساس مسئوليت كنيم و دنياي مسلمان و دنياي آزاده بايد فرياد خود را نسبت به اين ظلم آشكار و ويرانگر برآورد و به ياري خداوند همه  ما به نام علي بن ابيطالب و نظام عدالت  بنياد اسلامي در صحنه حضور خواهيم يافت.

معاون البرادعي دوباره به تهران مي آيد
مهر: اولي هايننون معاون محمد البرادعي براي ديدار و گفت وگو با مسئولان سازمان انرژي اتمي كشورمان، در روزهاي آينده به تهران مي آيد.
هايننون كه رياست گروه بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي را نيز بر عهده دارد، دو هفته پيش در راس هياتي چهار نفره در تهران با مسئولان انرژي اتمي كشورمان به مذاكره پرداخت و گزارشي پيرامون سفرش به ايران ارائه داد و سفر خود را مثبت و همچنين دسترسي خود به تاسيسات را آسان توصيف كرد.هايننون در گزارش خود آورده است كه ايراني ها به وي اسناد بسيار مهمي را تحويل دادند و اجازه دادند تا آژانس با يك مقام ويژه ايراني مصاحبه كند. حميد رضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه نيز نتايج اين سفر را مثبت ارزيابي كرد و گفت: در اين سفر پيشرفت  هاي خوبي حاصل شد.

سرلشگر صفوي:
سپاه تغييرات در ساختار و استراتژي
خود را آغاز كرده است
فارس: فرمانده كل سپاه پاسداران گفت: سپاه متناسب با تهديدات جديد، تغييرات لازم رادر ساختار و تدوين دكترين و استراتژي خود آغاز كرده كه در اين راستا طرح جامع نظام جديد آموزش عالي سپاه را اجرا مي كند.
سيديحيي صفوي در جمع مسئولان و اعضاي هيات علمي دانشگاه امام حسين(ع) و مسئولان ستاد مشترك سپاه با اعلام اين مطلب، در تشريح رويكرد جديد دانشگاه وتعامل آن با ستاد مشترك گفت: حيات يك سيستم مرهون مراكز تحقيقاتي و توليد علم و آموزش عالي است و دانشگاه امام حسين (ع) و دانشكده ها و پژوهشكده هاي وابسته آن تضمين كننده رشد و توسعه علمي، فكري و دفاعي سپاه هستند.وي با اشاره به شرايط حساس، پيچيده و سرنوشت ساز جهاني، منطقه اي و داخلي خاطرنشان كرد: سپاه پاسداران ماموريت حفاظت از انقلاب اسلامي، دفاع همه جانبه از نظام، كشور وملت را در مقابله با تهديدات خارجي و داخلي عهده دار است كه در قالب نظام جديد آموزش عالي سپاه تدوين و اجرا خواهد شد.صفوي گفت: طرح جديد نظام آموزش عالي سپاه بازخواني گذشته سپاه و پيش بيني نيازهاي آينده آن پس از سه سال كار كارشناسي آماده اجرا شده است.
وي در اين مراسم ضمن قدرداني از زحمات و فعاليت هاي سردار احمد فضائلي در مدت شش سال تصدي مسئوليت فرماندهي دانشگاه امام حسين(ع)، سردار احمديان، رئيس ستاد مشترك سپاه را با حفظ سمت به عنوان فرماندهي دانشگاه امام حسين(ع) معرفي و سردار فضائلي را به عنوان مشاور فرمانده كل سپاه منصوب كرد.در ضمن مجيد سليمان پور نيز به عنوان جانشين فرمانده جديد دانشگاه معرفي شد.

مراسم سوگواري شهادت اميرالمؤمنين علي (ع)
با حضور رهبر انقلاب برگزار شد
ايرنا: همزمان  با بيست  و يكم  ماه  مبارك  رمضان  و سالروز شهادت  مولي الموحدين  اميرالمومنين  حضرت  علي  ابن  ابيطالب  (ع )، مراسم  سوگواري  آن حضرت  با حضورقشرهاي  مختلف  مردم  در حضور رهبر معظم  انقلاب  اسلامي در حسينيه  امام  خميني (ره ) برگزار شد.در اين  مراسم ، كه  بعد از اقامه  نماز ظهر به  امامت  حضرت  آيت الله خامنه اي  برگزار شد، يكي  از مداحان  اهل بيت  در رثاي  مولاي  متقيان  حضرت  علي (ع )، به  مرثيه خواني  پرداخت .
سازمان  ملل  برحق  كشورها براي  استفاده  صلح آميز از انرژي  هسته اي  تأكيد كرد
ايرنا: نمايندگان  كشورهاي  جهان  در سازمان  ملل  قطعنامه اي  را در قالب  اجماع  به تصويب  رساندند كه  درآن ، برحق  كشورها دراستفاده  صلح  آميز از انرژي  هسته اي تأكيد شده  است .اين  قطعنامه  با عنوان  ايجاد خاورميانه  عاري  از تسليحات  هسته اي  ازطرف  مصر ارائه  و شامگاه  دوشنبه  در كميته  اول  سازمان  ملل  مربوط به  امورخلع  سلاح  به  تأييد رسيد.
در اين  قطعنامه ، از تمامي طرفهاي  ذي  ربط خواسته  شده  كه  براي  تبديل خاورميانه  به  منطقه اي  عاري  از تسليحات  هسته اي ، گامهاي  عملي  و فوري بردارند.قطعنامه  مذكور همچنين  از كشورها مي خواهد كه  براي  تحقق  اين  امر و در نخستين  گام  به  معاهده  منع  گسترش  تسليحات  هسته اي  بپيوندند.

حضور همزمان نمايندگان تهران و واشنگتن در روسيه
مسكو كانون مذاكرات هسته اي درباره ايران
005964.jpg
گروه سياسي _ ابوالفضل عمويي: از روز دوشنبه مسكو پايتخت جمهوري فدراتيو روسيه به كانون فعاليت هاي ديپلماتيك درمورد پرونده هسته اي ايران تبديل شده است. منوچهر متكي وزير امورخارجه كشورمان روز دوشنبه در اين شهر با سرگئي لاوروف وزير امورخارجه روسيه گفت وگو كرد.
ديروز نيز داوودي معاون اول رييس جمهور و محمد آقازاده رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان به مسكو سفر كردند.و درست از روز دوشنبه بازديد دوروزه استفان هادلي مشاور امنيت ملي رييس جمهور ايالات متحده از مسكو آغاز شد. ناتوار سينگ وزير امورخارجه هند هم ديروز به مسكو وارد شد. از موضوعات اصلي مورد مذاكره سينگ و هادلي با روس ها پرونده هسته اي ايران است.
روسيه و چين دو كشور مهمي هستند كه در پرونده هسته اي از موضعي مستقل برخوردارند. اين دو كشور به عنوان دو عضو دائم شوراي امنيت و شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در نشست ماه سپتامبر شوراي حكام نيز در مقابل راي مثبت بلوك غرب به قطعنامه عليه ايران موضعي ممتنع گرفتند. از سوي ديگر روسيه تنها كشوري است كه همكاري مستقيم اتمي با ايران دارد و در ساخت و تهيه سوخت نيروگاه اتمي بوشهر را برعهده دارد.
مسكو دو هفته پيش نيز ميزبان سفر فوق العاده «كاندوليزا رايس» وزير امورخارجه ايالات متحده بود كه رايس در اين سفر توانست توافق كاملي را با مقامات روسيه درمورد ايران به دست آورد.
رايس در مذاكرات دوره اي خود با طرف هاي فعال درمورد پرونده هسته اي ايران با بزرگترين مخالفي كه مواجه شد روسيه بود.
روسيه نه تنها از خواست آمريكا براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت در نشست ماه نوامبر (آذرماه) شوراي حكام حمايت نكرد كه بر حق ايران در برخورداري از فناوري صلح آميز هسته اي و غني سازي اورانيوم نيز صحه گذاشت.
با اين زمينه بود كه منوچهر متكي روز دوشنبه به ديدار سرگئي لاوروف وزير امورخارجه روسيه رفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه لاوروف پس از اين ديدار گفت: مسكو و تهران بر حل مساله هسته اي ايران در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي توافق دارند. موضع مشترك ما اين است كه تمامي مسايل باقي مانده بايد از طريق آژانس حل شود. ما توافق كرديم تماس ها را براي ارتقاء همكاري ها با ديگر كشورها و در درجه اول سه كشور اروپايي ادامه دهيم.
وي در تشريح يك راه حل قابل پذيرش براي مساله هسته اي ايران اظهارداشت: اين راه حل بايد حق ايران در دسترسي به انرژي هسته اي صلح آميز را تضمين كند و همچنين شبهه اي را درباره ماهيت صلح آميز چنين پروژه هايي برجا نگذارد.
متكي هم در اين نشست خبري گفت: ايران و روسيه هردو بر پرهيز از برخورد سياسي با برنامه هسته اي ايران و حل آن در چارچوب آژانس اتفاق نظر دارند.
وزير امورخارجه جمهوري اسلامي در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران در زمينه عدم ارجاع پرونده هسته اي اش به شوراي امنيت سازمان ملل تعهدي از روسيه گرفته است يا خير گفت: موضع روسيه از قبل مشخص بود و اكنون نيز چنين است و براساس آن مي توان روابطي سازنده برقرار نمود.
وي تصريح كرد : ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت يك اقدام سياسي است و همگان متوجه شده اند كه حتي با ارجاع پرونده نيز ايران از موضع خود عقب نشيني نمي كند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از متكي افزود: ايران نه تنها عقب نشيني نمي كند بلكه بر بهره مندي از حقوق مشروعش اصرار مي ورزد و ممكن است اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي را رها كند.
روزنامه روسي «كاموسانت» هم خبر داد كه لاوروف به متكي پيشنهاد كرد درصورتي كه ايران دست از غني سازي اورانيوم در خاك ايران بردارد مسكو با تهران در زمينه غني سازي اورانيوم در خاك روسيه همكاري مي كند.
همزمان با متكي استفان هادلي مشاور امنيت ملي هم سفر كاري دو روزه اي را از روسيه آغاز كرد. هادلي كه مدت يك سال است جانشين رايس شده است درسفر خود به مسكو نيز پيگير مذاكرات پايان نيافته رايس با روس ها خواهد بود.
ازنظر مقامات آمريكا موافقت روسيه با ارجاع پرونده ايرا ن به شوراي امنيت يك نياز اصولي است زيرا حتي درصورتي كه بلوك غرب بدون موافقت روسيه پرونده ايران را به شوراي امنيت ارجاع دهد در تدوين تحريم هاي احتمالي عليه ايران احتمالا با وتوي روسيه مواجه خواهد شد.
استفان هادلي پيش از ديدار با لاوروف گفت: ما درحال هدايت مباحثات گسترده اي برسر برنامه هسته اي ايران با روس ها هستيم. مواضع ما مشابه است و برسر نقاط اصلي توافق د اريم.
هادلي علاوه بر لاوروف با پوتين نيز ديدار و گفت وگو كرد. او در مذاكره با پوتين هم مباحث پرونده هسته اي ايران را مطرح كرد.
رسانه هاي غربي در تحليل هاي مختلف خود از تلاش  هادلي براي جلب رضايت طرف روسي براي تحت فشار قراردادن ايران خبر دادند آنها همچنين به مقاومت روس ها در برابر خواست آمريكا اشاره كردند.
گفت وگوها ادامه مي يابد
در كنار مذاكرات انجام گرفته در مسكو اين مذاكرات تا چند روز آينده ادامه مي يابد.
دكتر داوودي معاون اول رييس جمهور ديروز به همراهي گروهي از ديپلمات هاي كشورمان ديروز عازم مسكو شد تا ضمن شركت در اجلاس كشورهاي عضو پيمان «شانگهاي» با مقامات اين كشورها درباره پرونده هسته اي ايران مذاكره كند. علاوه بر مقامات روسيه نمايندگاني از چين و هند نيز به مسكو خواهند رفت. چين تاكنون همراهي مناسبي با ديدگاه هاي كشورمان در پرونده هسته اي داشته است اما هند با راي مثبت به قطعنامه عليه ايران از جرگه همكاران نزديك ايران خارج شد. دولت هند پس از اين راي مورد فشارهاي سياسي جدي احزاب چپگرا ي هندي قرار گرفت. هفته گذشته دهلي ميزبان نيكلاس برنز معاون سياسي وزارت امورخارجه آمريكا بود. برنز ضمن حمايت از موضع هند در مقابل ايران خواستار تداوم اين مواضع شد. وي اين ادامه همكاري هسته اي هند و آمريكا را منوط به موضع گيري هاي ضدايراني توسط هند دانست.
مطمئنا نتيجه مذاكرات هسته اي صورت گرفته در مسكو به زودي عيان نمي شود و مذاكراتي از اين دست تا ماه آينده و اجلاس شوراي حكام ادامه پيدا مي كند. چنانكه در خبرها آمده بود روسيه براي نتيجه گيري نهايي از مذاكرات هسته اي دوهفته آينده ايگور ايوانف رييس شوراي عالي امنيت ملي روسيه به تهران سفر خواهد كرد.

رئيس قوه قضائيه در جلسه مسئولان عالي قضائي:
دفتر مشاركت براي سرمايه گذاري
و امنيت سرمايه تشكيل مي شود
005967.jpg
مهر: هاشمي شاهرودي در جلسه مسئولان عالي قضائي از تشكيل دفتر مشاركت براي سرمايه گذاري سالم و امنيت سرمايه ها در كشور توسط رئيس جمهور و رئيس قوه قضائيه خبر داد.
رئيس قوه قضائيه در اين جلسه افزود: اين دفتر با هر نوع اقدامي كه منجر به ضربه زدن به امنيت اقتصادي و سرمايه هاي مشروع و توسعه سرمايه شود، برخورد خواهد كرد.
هاشمي شاهرودي تصريح كرد: ديگر اجازه نخواهيم داد برخي دستگاههاي دولتي و مجموعه هاي نظارتي با ارائه گزارشهاي نادرست فضاي سرمايه گذاري آزاد و رقابتي كشور را مورد تهديد قرار دهند و قوه قضائيه نيز در جهت حمايت از سرمايه گذاري هاي آزاد و امنيت سرمايه مردم جلوي برخي احضارهاي بي مورد و بگير و ببندها را خواهد گرفت.
رئيس قوه قضائيه با قدرداني از همكاري هاي رئيس جمهور، گفت : در اين دفتر مشترك با هر عاملي كه در دولت و دستگاه قضائي در جهت مقابله با امنيت اقتصادي عمل كند برخورد جدي شده و هر مشكلي براي سرمايه گذاري اقتصادي بوجود آيد در تمام مراحل مورد پيگيري اين دفتر خواهد بود.
هاشمي شاهرودي در اين جلسه با اشاره به فضاي رسانه اي مسموم مبني بر اعلام اسامي مفسدان اقتصادي و با تاكيد بر اينكه دستگاه قضائي طبق قوانين دادرسي نمي تواند تا زمان قطعيت حكم و زماني كه پرونده در دستگاه قضائي مطرح است، اسامي اشخاص را اعلام كند، افزود: دستگاههاي دولتي مي توانند اسامي متخلفان اقتصادي را قبل از ارجاع به قوه قضاييه به اطلاع و آگاهي مردم برسانند و هيچ محدوديتي در اين زمينه وجود ندارد.
هاشمي شاهرودي گفت: فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامي بر اساس گزارش هائي بود كه در بخشهاي قضائي و نظارتي قوه قضائيه به ايشان ارائه شده است و ايشان براي جلوگيري از توسعه برخي آسيب ها اين فرمان را صادر فرمودند.
رئيس قوه قضائيه افزود : ايجاد امنيت اقتصادي و حمايت از سرمايه گذاريهاي مشروع از اهميت خاصي برخوردار است و صرف برخوردهاي قضائي و نظارتي براي مبارزه واقعي با مفاسد اقتصادي كافي نبوده و نيست.
هاشمي شاهرودي با تاكيد بر اهميت اصلاح ساختارها، روش ها و سيستم ها گفت : اولين مشكل عمده در اين زمينه در كشور، مشكل سيستم ها و ساختارهاي اقتصادي است و اينكه تصور شود مديران ما داراي فساد مالي هستند، چنين نيست و اين يك تفكر باطل و غلط است.
رئيس قوه قضائيه افزود : ۹۹ درصد مديران ما افرادي متدين و پاكدامن هستند كه از سلامت فردي و مالي برخوردارند اما نوع اقتصاد و سيستم هاي اقتصادي ما به واسطه پيچيدگي هايي كه دارند و عدم سهولت در استفاده از امكانات و تسهيلات، روندي مخرب بر منافع مردم و دولت به جاي مي گذارد.
وي خاطر نشان كرد: آنچه مهم است ، دولت نبايد در همه امور تصدي گري كند و يا حتي در مقوله واگذاري امور به بخش خصوصي به نوعي عمل نمايد كه بازهم انحصار خود را بر اقتصاد جامعه ادامه دهد بلكه بايد براي مالكيت خصوصي و تاكيد بر كار و تجارت امنيت قائل بود .
هاشمي شاهرودي با بيان اين كه متاسفانه ما داراي اقتصادي ضربه پذيري هستيم كه پس از دوران جنگ بنا بود امور اقتصادي و شركتهاي دولتي به مردم واگذار شود، گفت : با آنكه شعار خصوصي سازي داده شد اما عملاً برخي اقدامات منجر شد كه اين موضوع به طور واقعي تحقق پيدا نكند و دولت عملاً تمايل نداشت كه منابع و امكانات را از اختيار خود خارج كند.
وي با اشاره به اين مطلب كه اگر ۱۰ درصد خصوصي سازي در كشور انجام شده باشد، ۸۰ تا ۹۰ درصد تصدي گري دولت در بخشهاي ديگر به نوعي به صورت پنهان وجود دارد، افزود: حتي زماني كه سازمان بورس تشكيل شد۸۰، درصد منابع مالي بورس در اختيار بانك ها و شركتهاي دولتي قرار گرفت كه اين خود تصدي گري دولت در عرصه اقتصاد بود.
رئيس قوه قضائيه مشكل ديگر در عرصه مسائل اقتصادي را امنيت اقتصادي و سرمايه گذاري دانست و تصريح كرد : بايد براي اموال و سرمايه هاي مردم احساس حرمت و احترام كرد و به منظور توسعه سرمايه هاي مردم اهميت قائل شد چون وقتي كه به توسعه سرمايه و گسترش آن اهميت كافي و لازم داده نشود، اين خود ضربه به اقتصاد ملي است.
هاشمي شاهرودي گفت : بايد براي صاحبان سرمايه ايجاد امنيت كرد تا سرمايه خصوصي افراد جذب كشور شود، نه آنكه سرمايه ايراني از كشور فراري داده شده و علاوه بر ضربه بر اقتصاد و منابع ملي، زمينه اشتغال و توسعه و رونق اقتصادي در خارج از كشور فراهم گردد.
وي افزود: زماني كه شركت هاي دولتي موازي در امر رقابت اقتصادي وارد مي شوند و به دنبال منافع خود باشند، بخش خصوصي ديگر تمايلي به رقابت با بخشهاي دولتي وابسته ندارند، زيرا احساس ناامني مي كنند.
رئيس قوه قضائيه سومين عامل ناامني در بروز مشكلات اقتصادي را وجود مقررات پيچيده غير علمي و نادرست در عرصه روابط اقتصادي در كشور عنوان و سيستم بانكي ، گمركي و استفاده از تسهيلات و معافيت هاي مالي را بسيار سخت، غير علمي و بدون نظم دانست و گفت : اين مقررات خود دليلي براي بوجودآمدن مشكلات اقتصادي و منشائي براي فساد اقتصادي است.
وي با بيان اين كه ما با مبارزه عليه فساد اقتصادي از جنبه قضائي و عدالت حقوقي موافق هستيم، اما فساد اقتصادي واقعي عواملي است كه ريشه هاي اقتصاد كشور را ضربه پذير مي كند، افزود : من فساد اقتصادي را عدم امنيت سرمايه بخش خصوصي، فرار سرمايه ايراني و ايجاد و وضع قوانين ناصواب در عرصه اقتصاد كشور مي دانم و كساني كه ركود در بازار اقتصادي و بورس ايجاد مي كنند و امنيت اشتغال و سرمايه گذاري مردم را مورد هجمه قرار مي دهند، خود اصلي ترين مفسدان اقتصادي هستند.
رئيس قوه قضائيه با اشاره به اين نكته كه نبايد با ايجاد سياه نمائي و نگراني در بين توده هاي جامعه به غلط حرف هاي نادرستي به مردم ارائه كنيم، گفت : بسياري از اطلاعات و حرف هائي كه در برخي رسانه ها مطرح مي شود جنبه واقعي و حقيقي نداشته است و آماري كه از برخي اختلاس ها از بانك ها يا ازسوي برخي مديران ارشد گفته مي شود ، اينگونه نيست و صحبت هايي كه توسط برخي افراد در بعضي تريبون ها و مطبوعات عنوان مي شود، كمكي به مبارزه عليه مفاسد اقتصادي نمي كند بلكه خود ايجاد ناامني اقتصادي ، ياس و نوميدي كرده و منجر به فرار سرمايه ها مي شود كه از مهمترين عوامل معضل اقتصادي كشور است.
وي افزود : فساد اصلي، فسادي است كه باعث مي شود رونق اقتصادي در كشور از بين برود و در حقيقت برخي ادعاهاي نادرست و طرح برخي مسائل غيرعلمي غير مستند كه بر اساس فضاي شعارزده طرح مي شود، از واقعيت به دور است. هاشمي شاهرودي تصريح كرد: افرادي كه بيشتر تحت تاثير اين فضاها به ايراد سخن مي پردازند، ضمن بازيابي ريشه هاي مفاسد اقتصادي كه به آنها اشاره شد، بيشتر عمل كنند و كاري كنند كه رونق اقتصادي و امنيت سرمايه گذاري در كشور ايجاد شود.
رئيس قوه قضائيه در ادامه خاطر نشان كرد : اين نوع تبليغات بيشتر به جاي آنكه براي اقتصاد كشور مفيد باشد موجب مي شود عوامل استكبار خارج از كشوربا تشديد فضاي بدبيني به سمت جذب امكانات، نيروهاي انساني و منابع مالي بيافتند و اين حركات بسيار مشكوك بوده و در عمل خدمت به كشورهاي خارجي است.
هاشمي شاهرودي با بيان اين كه نبايد در تبليغات رسانه اي سياه نمايي كرد و فكر كنيم با ايجاد فضاي رعب در مردم و مديران كشور به اقتصاد و آينده كشور كمكي خواهد شد، گفت: اگر امروز مشاهده مي شود كه كشوراز لحاظ اقتصادي و مساله بورس در ركود است، بسياري از آنها ناشي از همين تبليغات بي منطق و سياه نمائي برخي افراد بي اطلاع در مسائل اقتصادي و مفاسد اقتصادي است.
وي با اشاره به برخي گزارشهاي بعضي دستگاههاي نظارتي و امنيتي راجع به مسائل مفاسد اقتصادي، آن را بسيار مبالغه آميز و غير واقعي خواند و افزود : بايد به مردم گزارش صحيح ارائه شود، ضمن آنكه گزارش هاي مثبت ، اقدام هاي انجام شده و تشويق مديران نيز به اطلاع جامعه رسانده شود و نبايد با ارائه اين نوع سخنان كه غالباً بدون استناد واقعي است در دل مردم ايجاد ياس و نوميدي كرد.
هاشمي شاهرودي با اشاره به فضاي رسانه اي مسموم مبني بر اعلام اسامي مفسدان اقتصادي تاكيد كرد: رسانه ها اگر مي خواهند از محتويات تخلفاتي مطلع شوند قبل از آنكه آن تخلف وارد دستگاه قضائي شود، مي توانند موضوع پرونده را از خود دستگاه جويا شوند.
رئيس قوه قضائيه اعلام كرد: زماني كه تخلفي بر اساس گزارش دستگاه دولتي در دستگاه قضائي تبديل به پرونده قضائي مي شود، افشاي محتويات آن پرونده و اعلام اسامي منع قانوني دارد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |