چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۴ - Oct 26, 2005
مديركل دفتر برنامه ريزي اقتصاد كلان سازمان مديريت در گفت وگو با همشهري:
بودجه سال آينده بايد تا پايان دي ماه به مجلس ارائه شود
براي جلوگيري از كسري بودجه بايد دولت و مجلس تلاش كنند تا درآمدهاي پيش بيني شده در بودجه واقعي تر شده و اطمينان كافي از تحقق آن وجود داشته باشد
005937.jpg
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: مقرر شده بود تا بخشنامه بودجه در جلسه يكشنبه هفته گذشته هيات دولت مطرح شود كه اين امر محقق نشده است.
محمد كردبچه درخصوص زمان و چگونگي ابلاغ بخشنامه بودجه سال آينده به دستگاه هاي اجرايي، گفت: مقرر شده تا پس از بررسي بخشنامه بودجه در هيات دولت ديدگاه هاي آنان درخصوص اين بخشنامه به سازمان مديريت منعكس و پس از جمع بندي اين ديدگاه ها، بخشنامه بودجه به رييس جمهور براي ابلاغ به دستگاه هاي اجرايي ارايه شود.
مديركل دفتر برنامه ريزي اقتصاد كلان سازمان مديريت افزود: اميدواربوديم كه بخشنامه بودجه تا آخر مهرماه به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ شود اما آنچه مسلم است قاعدتا بودجه سال آينده تا آخر دي ماه به مجلس ارايه شود تا نمايندگان فرصت كافي براي بررسي داشته باشد چراكه براساس آيين نامه داخلي مجلس، بررسي بودجه در مجلس حدود ۴۵ روز به طول خواهد انجاميد و بر اين اساس بايد روال كار به گونه اي باشد تا حداكثر تا پايان دي ماه بودجه سال آينده به مجلس ارايه شود.
وي با اشاره به اينكه هنوز نمي توان در زمينه شاخص هاي بودجه سال آينده اظهارنظر كرد، گفت: گرچه بخشنامه بودجه تدوين شده اما از آنجا كه منابع درآمد آن مشخص نبوده و هنوز چارچوب بودجه سال آينده نهايي نشده نمي توان درخصوص شاخص هاي آن اظهارنظر كرد اما آنچه مسلم است اين شاخص ها در قالب برنامه چهارم توسعه بوده و تغيير و تحولاتي كه در بودجه سال ۸۴ صورت گرفته نيز بايد در بودجه سال آينده اعمال و تعديل ها صورت گيرد، گرچه اين موضوعات نيز هنوز در حال بحث و بررسي بوده و چارچوب نهايي بودجه سال آينده مشخص نيست.
عملياتي شدن بودجه سال آينده
كردبچه در زمينه عملياتي شدن نظام بودجه ريزي و اقدامات سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، گفت: مقدمات عملياتي شدن بودجه سال آينده فراهم شده و كارهايي را در اين زمينه آغاز كرده ايم. اما از آنجا كه كار جديدي است كه در نظام بودجه ريزي كشور اجرا خواهد شد ضروري است تا آموزش و اطلاع رساني كافي در اين زمينه انجام شود.
وي افزود: در اين راستا كارگاه آموزشي براي همكارانمان در سازمان مديريت تشكيل شده و كارگاه آموزشي ديگري براي معاونين اداري، مالي و مديران بودجه دستگاه هاي اجرايي برپا شده و اصول كار و اقداماتي كه بايد براي عملياتي شدن بودجه تا پايان سال مورد توجه قرار گيرد، توضيح داده شده است. همچنين براي مسئولين بودجه، تلفيق بودجه و سازمان هاي برنامه و بودجه استان ها، كارگاه آموزشي برپا شده و در اوايل هفته آينده نيز براي كارشناسان سازمان مديريت و برنامه ريزي استان ها كارگاه آموزشي در سازمان مديريت تشكيل خواهد شد. اما باتوجه به جديدبودن فرايند نظام بودجه ريزي عملياتي در كشورمان بايد كارگاه هاي آموزشي بيشتري در اين زمينه برپا شود.
راهكار مقابله با كسري بودجه واقعي ترشدن درآمدها و اطمينان از تحقق آن است
مديركل دفتر برنامه ريزي اقتصاد كلان سازمان مديريت، كسري بودجه دولت را ناشي از دو عامل عدم تحقق درآمدها و كمبودهاي هزينه اي دستگاه هاي دولتي در طي سال دانسته و مي گويد: براي رفع اين مشكل بايد دولت و مجلس تلاش نمايند تا درآمدهاي پيش بيني شده در بودجه سالانه واقعي تر بوده و اطمينان كافي نسبت به تحقق آن وجود داشته باشد.وي در زمينه تاثير بودجه ريزي عملياتي بر كسري بودجه دولت، گفت: روش بودجه ريزي عملياتي درمورد هزينه ها باتوجه به آنكه در اين روش نياز دستگاه هاي دولتي درنظر گرفته شده و اهداف دستگاه ها مهم است، مي تواند به كاهش كسري بودجه دولت كمك كند چراكه دستگاه ها بايد براي هزينه ها و فعاليت هايي كه مي خواهند انجام دهند، حتما اولويت بندي نموده و چنانچه احيانا بودجه مدنظر آنها در سقف هاي بودجه اي قابل تامين نبوده و بودجه كمتري به آنها تخصيص يافت، بايد كارهايي كه از اولويت كمتري برخوردار است را كمتر نموده يا حجم فعاليت خود را كاهش دهند.
مديركل دفتر برنامه ريزي اقتصاد كلان سازمان مديريت افزود: اگر از ابتداي سال اين پيش بيني ها صورت گرفته و مقدار كاري كه در دستگاه ها بايد انجام شود متناسب با بودجه اي كه دراختيار آنها گذاشته مي شود تعريف گردد، اين امر كمك مي كند تا در طول سال حداقل يك طرف كسري بودجه كه كمبود هزينه است شكل نگيرد. بنابراين نظام بودجه ريزي عملياتي با اين شيوه مي تواند به كاهش كسري بودجه دولت كمك نمايد.وي افزود: اين درحالي است كه در بخش درآمدها، نظام بودجه براي عملياتي چندان دخيل نبوده و بايد در اين زمينه دقت شود تا درآمدهايي كه درنظر گرفته مي شود، واقعي بوده و اطمينان از حصول آن وجود داشته باشد.

كشور هاي صنعتي آماده تغييراتي
در سياست هاي مالي خود باشند
ايسنا:هر چند افزايش بهاي نفت تاثير چنداني بر اقتصاد كشورهاي صنعتي نگذاشته است، اما سياستگذاران مالي اين كشورها بايد آماده تغييراتي در سياست هاي مالي خود براي جلوگيري از تورم باشند. رودريگو راتو - رييس صندوق بين المللي پول(IMF)- روز سه شنبه در سر مقاله روزنامه هرالد تريبيون نوشته است: تا به حال افزايش قيمت انرژي تاثير چنداني بر اقتصاد كشورهاي صنعتي نداشته است اما با گذشت زمان ممكن است شاهد تاثيرات اين مساله در اقتصاد اين كشورها باشيم. وي در اين مقاله بر ضرورت اقدامات مناسب نسبت به تدوين سياست هاي مالي جديد براي مقابله با تاثير افزايش بهاي نفت بر ميزان تورم تاكيد كرده است.

معاون وزير نيرو
۴ هزار ميليارد ريال از بهاي برق
مصرفي پرداخت نشده است
مهر : معاون وزير نيرو درامور برق گفت:چهار هزار ميليارد ريال از بهاي برق مصرفي تا پايان سال ۱۳۸۳ هنوز پرداخت نشده كه يك هزار و ۱۰۰ ميليارد ريال آن مربوط به نيروهاي مسلح است.
محمد احمديان با اشاره به مشكلات مالي صنعت برق،اظهارداشت : شركت توانير علاوه بر مشكلات مالي كه دارد متاسفانه مشتركين برق بيش از چهارهزارميليارد تومان از بهاي برق مصرفي خود را به اين شركت پرداخت نكرده اند.
وي افزود: حدود ۱۰۰ ميليارد تومان از اين مقداربه علت مهلتي كه اين شركت براي پرداخت بدهي به مشتركين مي دهد طبيعي است اما براي وصول بقيه بدهي ها كه اغلب مربوط به نيروهاي مسلح،كارخانجات صنعتي بزرگ ومشتركين عمومي برمي گردد، بايد راهكار اساسي اعمال شود.
احمديان بدهي نيروهاي مسلح به توانير را حدود ۱۱۰ ميليارد تومان برآورد كرد وخاطرنشان كرد: نيروهاي مسلح نيز درمذاكرات اعلام كرده اند كه ما بودجه اي براي پرداخت اين بدهي ها نداريم وسازمان برنامه وبودجه بايد منابعي براي اين منظور دراختيار ما قراردهد.
وي با بيان اينكه خوش حساب ترين مشتركين برق كشورمصرف كنندگان خانگي هستند،اظهارداشت: ما درصورت عدم پرداخت اين قبوض برق ازسوي اين اقشار با اهرم قطع برق مطالبات خود را وصول مي كنيم.
وي اضافه كرد: اما درمورد كارخانه هاي دولتي،مشتركين عمومي به دليل اينكه قطع برق اثرات مخرب زيادي برجاي مي گذارد وكار آنها را متوقف مي كند،امكان استفاده ازاين اهرم وجود ندارد.

وزير جهاد كشاورزي اعلام كرد
طرح جديد براي اشتغال به كار ۲۱ هزار
فارغ التحصيل كشاورزي
وزير جهاد كشاورزي گفت: امسال ۲۱ هزار نفر فارغ التحصيل كشاورزي را به عنوان مهندسين ناظر و كارآموز كارشناس كشاورزي در وزارت جهاد كشاورزي به كار خواهيم گرفت .
وزير جهاد كشاورزگفت : در گذشته حدود ۵۰۰۰ نفر كارشناس كشاورزي را در بخش كارآموزي اين وزارتخانه به كار مي گرفتيم كه با بازنگري جديد اين تعداد به سقف ۱۰ هزار نفر خواهد رسيد.محمد اسكندري افزود: اكنون با ساماندهي برخي كارهاي تخصصي و فعاليت هاي گلخانه اي، شهرك هاي صنعتي كشاورزي را ساماندهي كرده و در جهت تدوين اين سياست گذاري در دولت حركت خواهيم كرد .
وي افزود : ۱۱ هزار نفر از فارغ التحصيلان كشاورزي را به عنوان مهندسين ناظر بكار خواهيم گرفت. همچنان كه ۴ هزار و ۶۰۰ نفر از اين افراد در بخش گندم در حال فعاليت هستند .
وي در ادامه اظهار داشت : با توجه به برنامه ريزي هاي جديد اين وزارتخانه يك هزار و ۷۱۷ نفر را در زمينه محصول جو و ۶ هزار نفر را در محصولات ذرت و برنج بكار خواهيم گرفت .وي تصريح كرد : اكنون ۳۵ هزار نفر فارغ التحصيل رشته كشاورزي در كشور بيكار هستند كه سعي داريم سالانه با ايجاد فرصت هاي شغلي ۵۰ درصد آنها را مشغول به كار كنيم و تا دو سال آينده به نقطه تعادل برسيم.

وزير راه و ترابري :
افزايش ۳۰ درصدي قيمت بليت،
ناوگان هوايي كشور را نجات مي دهد
فارس:   دو راه پيش رو داريم يا اين كه دولت ميزان پرداخت يارانه به بخش هوايي را افزايش دهد و يا اينكه قيمت بليت هواپيما تا حدود ۳۰ درصد افزايش پيدا كند.
محمد رحمتي وزير راه و ترابري گفت:  هزينه خدمات هواپيمايي به طور ناگهاني از سال ۸۰ و در پي يكسان سازي نرخ ارز پنج برابر شده است و از دلار ۱۷۰ تومان به ۹۰۰ تومان افزايش يافته است.
وي ادامه داد: ۳۰ درصد افزايش قيمت تنها براي جبران عقب افتادگي است كه طي سالهاي گذشته گريبانگير شركتهاي هواپيمايي شده، حال آنكه در دنيا سالانه نرخ تورم را نيز در قيمتهاي جديد محاسبه مي نمايند.
وي با تاكيد بر اين نكته كه در حال حاضر خدمات ناوگان هوايي كشور تنها براي ۲ درصد از اقشار خاص جامعه محدود شده است، يادآور شد: نبايد ۹۸درصد مردم كه به هيچ وجه از خدمات هوايي استفاده نمي كنند و نصيبي جز آلودگي صوتي از آن ندارند غصه ۲ درصد مزبور را بخورند.
وزير راه و ترابري تصريح كرد: بخش وسيعي از مسافران هواپيما از ماموران دولتي مي باشند كه هزينه بليت آنها توسط دستگاه دولتي پرداخت شده است.
وي ادامه داد:حرف از افزايش قيمتها براي هر مسئولي تلخ است و او را با انتقادهاي شديدي از سوي مردم و رسانه ها مواجه مي سازد و حتي مردمي كه در طول عمر خود از هواپيما استفاده نكرده اند، نيز از اين موضوع ابراز ناراحتي مي كنند.
رحمتي گفت: بايد از راههاي امتحان شده و مورد تاييد ياتا اقتصاد هوايي را به اقتصادي سالم و شفاف تبديل نمود تا بتوان از شركتهاي هواپيمايي راجع به تاخير ها و خدمات ارايه شده حساب كشي نمود.
وي در اين خصوص تصريح كرد: تاكنون خريد هواپيماهاي دست دوم تاثيري بركاهش سن ناوگان نداشته و تنها عمر ناوگان هوايي را در همان حد قبلي ثابت نگه داشته است، ضمن آن كه به دليل بدهكار شدن شركتها بابت خريد اين هواپيماها بايد دفعات سفر بيشتري را در طول روز انجام دهد.
رحمتي متذكر شد: براي اين كه اقتصاد حمل و نقل در بخش هوايي سالم شود، بايد به جاي ۲۳ هزار توماني كه بابت هر صندلي پرواز به ايرلاينها تحميل شده ۳۵ هزار تومان اخذ شود تا شركتها بتوانند، تجديد سازمان كنند و پروازها و كيفيت پروازها را افزايش دهند.

معاون امور مجلس وزارت جهاد كشاورزي
خسارت سبزيكاران براي پرداخت در
اختيار بانك كشاورزي قرار گرفت
005940.jpg
فارس: معاون منابع انساني و امور مجلس وزارت جهاد كشاورزي گفت: ۱۵ ميليارد تومان اعتبار تصويب شده براي پرداخت به سبزيكاران زيان ديده، در اختيار صندوق پرداخت خسارت بانك كشاورزي قرار داده شد.حسين صفايي ، افزود:سازمان مديريت و برنامه ريزي ۱۵۰ ميليارد ريال براي جبران خسارت سبزيكاران تصويب كرد.
معاون منابع انساني و امور مجلس وزارت جهاد كشاورزي افزود: سهم هر استان از پرداخت خسارت ياد شده مشخص شده است و هم اكنون در جريان اجرا است.
صفايي در مورد ذخيره سازي گوشت مرغ،گفت: ۲۵ هزارتن گوشت خريداري شده توسط شركت پشتيباني امور دام به تدريج در ماه مبارك رمضان و ساير ماههاي افزايش تقاضا وارد بازار مي شود تا باعث تعديل قيمت شود.
معاون منابع انساني و امور مجلس وزارت جهاد كشاورزي گفت: بحثهاي جاري مجلس در مورد بخش كشاورزي تعيين حريم قانوني شهر و روستا است كه بخشي از آن مربوط به منابع طبيعي است، بحث ديگر بيمه تكميلي محصولات كشاورزي است.

پتوي ارزان چيني و تعطيلي ۵۰۰ واحد پتوبافي كشور
گروه اقتصادي: مسئولان انجمن صنايع نساجي ايران در تيرماه سال جاري از تعطيلي قريب الوقوع نيمي از واحدهاي پتوبافي عضو اين انجمن خبر دادند.
با وجود اعلام اين خبر تقريبا هيچ اقدام اساسي براي جلوگيري از واردات بي رويه پتوهاي ارزان قيمت چيني انجام نگرفت. با محمد تقي زارعي عضو كميته پتوي انجمن صنايع نساجي ياران گفتگو كرده ايم.
***
* همزمان با بحراني شدن صنعت نساجي كشور، دولت در اقدامي تعرفه ۶۵درصدي براي واردات پتو در نظر گرفت. آيا وضع اين تعرفه نتوانسته است كمكي براي توليدكنندگان داخلي اين محصول باشد؟
اعمال اين تعرفه با سهل انگاري گمرك بي اثر بوده است. زيرا پتوهاي ۱۴ دلاري در گمرك با قيمت ۵/۷ دلاري اظهار مي شوند كه در چنين شرايطي اعمال ۶۵درصد تعرفه ورودي عملا فقط ۴ هزار تومان بر روي قيمت هر پتو اثر مي گذارد كه اين رقم بسيار ناچيز است. فقط در صورتي كه قيمت پتوهاي وارداتي درست اظهار شوند اين تعرفه تا حدي مي تواند كارساز باشد.
* طي سال گذشته چه ميزان پتوي چيني به داخل وارد شده است و ادامه اين روند با توجه به اينكه در واحدهاي مربوطه بيش از ۴۰ هزار شغل مستقيم وجود دارد چه تبعاتي به دنبال خواهد داشت؟
طي سال گذشته بيش از يك ميليون تخته پتوي چيني به كشور وارد شده است كه ادامه اين روند در كنار افزايش ۳۵درصدي قيمت مواد اوليه موجب ايجاد بحران در صنعت نساجي و واحدهاي پتوبافي زير مجموعه اين صنعت شده است. در واقع ادامه وضع فوق موجب به هدررفتن ۱۵۰۰ ميليارد تومان سرمايه ملي خواهد شد.
* علت اصلي بروز بحران در اين بخش از صنعت نساجي را به جز واردات بي رويه ناشي از چه عواملي مي دانيد؟
اخذ عوارض نامتعارف، فرسودگي ماشين آلات، بالابودن نرخ بهره بانكي، كمبود نقدينگي و قوانين دست و پاگير صادرات از جمله عوامل ايجاد بحران در واحدهاي پتوبافي است. در كنار اين عوامل واردات انبوه پتوي چيني و افزايش ۳۵درصدي قيمت مواد اوليه داخلي نيز خود مزيد بر علت هستند. از طرف ديگر نرخ بهره بانكي جرايم ديركرد و عدم فروش كالاي توليدشده جمعا ۴۲درصد قيمت كالا را تشكيل مي دهند كه خود رقم بالايي است. در واقع با اين روند فعاليت توليدي به ويژه در صنعت نساجي هيچ سودي براي سرمايه گذاران نخواهد داشت. چنانچه هم اكنون اكثر واحدهاي پتوبافي مشغول فروش محصولات موجود در انبار خود با قيمتي بسيار پايين تر از قيمت تمام شده هستند. در اين ميان فقط تعداد اندكي از واحدها با كمتر از ۲۵درصد ظرفيت خود فعاليت مي كنند و با روند فعلي ۵۰۰ واحد پتوبافي در آستانه تعطيل شدن كامل قرار گرفته اند.
* عكس العمل ستاد بحران صنعت نساجي و مسئولان وزارت صنايع در اين عرصه چگونه بوده است؟
تمام جوانب كار و مشكلات موجود را به اعضاي ستاد بحران گزارش داده ايم اما اين ستاد نه در دولت گذشته و نه فعلا در دولت جديد عكس العملي در اين زمينه نداشته است و مسئولان وزارت صنايع نيز همچنان سكوت اختيار مي كنند.
* آيا امكان دريافت وام ارزي براي توليد محصولات جديد با استفاده از ماشين آلات پيشرفته وجود ندارد؟
وقتي محصولات چيني بدون پرداخت عوارض و ماليات در كشور فروخته مي شوند سرمايه گذاران با چه اميدي اقدام به اخذ وام ارزي كنند آن هم وامي كه بايد به نرخ روز ارز بازپرداخت شود. هم اكنون آمريكا و اروپا (طراحان سازمان تجارت جهاني) علاوه بر اعمال ماليات ۴۰۰درصدي هر روز موانعي جدي بر سر راه ورود محصولات چيني به كشورشان مي گذارند اما كشور ما هنوز مرزهايش بر روي محصولات ارزان قيمت و بي كيفيت چيني باز است .

رئيس سازمان تنظيم مقررات:
ايرانسل، تمام مدارك لازم را قبل از
موعد مقرر به وزارت ارتباطات تحويل داد
005928.jpg
ايسنا:رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گفت: ايرانسل تمام مدارك لازم بر حسب پروانه موقت صادر شده را در موعد مقرر به وزارت ارتباطات تحويل داد.
دكتر معصوم فرديس در خصوص مهلت تعيين شده براي ايرانسل، اظهار داشت: قرار بود ايرانسل، مدارك مربوط را تا تاريخ  ۳۰/۷/۸۴ به وزارتخانه ارايه كند كه اين امر در تاريخ  ۲۷/۷/۸۴ يعني قبل از موعد مقرر انجام شد.
وي با تاكيد بر نهايي شدن حضور MTN به عنوان شريك خارجي ايرانسل تصريح كرد: منتظريم تا مبلغ  ۳۰۰ ميليون يورو، تا تاريخ  ۳۰/۸/۸۴ به خزانه  دولت واريز و پروانه  نهايي به ايرانسل اعطا شود.
وي همچنين در مورد آخرين وضعيت بررسي شكايت تركسل اظهار داشت: اين بحث توسط بخش حقوقي سازمان تنظيم مقررات در حال پيگيري است.

به بهانه مبارزه با آنفلوآنزاي مرغي
تخم مرغ هاي ايراني در امارات توقيف شد
فارس: دولت امارات براي مبارزه با آنفلوآنزاي مرغي مقادير زيادي از تخم مرغ هاي وارداتي از ايران را توقيف كرد.به گزارش گلف نيوز شهرداري
رأس الخيمه امارات مقادير زيادي تخم مرغ هاي ايراني را در نقطه بازرسي مرزي توقيف نمود.
دستور توقيف تخم مرغ هاي وارداتي از ايران توسط كميته اضطراري مبارزه با آنفلوآنزاي مرغي صادر شده است.
مبارك علي الشمس دبير كل شهرداري رأس الخيمه با رد هرگونه انگيزه سياسي در توقيف تخم مرغ هاي توليدي در ايران گفت: اين تخم مرغها با هدف مبارزه با آنفلوآنزاي مرغي توقيف شده اند و بلافاصله آزمايش هاي لازم بر روي آنها انجام مي شود.
وي گفت: نمونه گيري هاي انجام شده از مغازه ها و مزارع در رأس الخيمه از رسيدن ويروس آنفلوآنزاي مرغي به امارات خبر داده است و اين در حالي است كه چندي پيش آزمايش هاي انجام شده همه منفي بودند.
بر اساس اين گزارش دولت ايران اخيرا با هدف مقابله با تحريف حقايق تاريخي از پذيرش كالاهاي اماراتي با برچسب خليج عربي امتناع نموده است و با توجه به عدم گزارش ورود ويروس آنفلوآنزاي مرغي به ايران احتمال مي رود تصميم شهرداري راس الخيمه در توقيف تخم مرغ هاي ايراني تصميمي انفعالي در مقابل اين اقدام ايران باشد.

برخلاف اهداف كلان اقتصادي كشور مبني بر خصوصي سازي
۲۰۰ شركت جديد دولت طي ۱۳ سال
گذشته تأسيس شده است
فارس: علي رغم اهداف كلان اقتصادي دولت مبني بر خصوصي سازي طي سالهاي ۷۰ تا ۸۳ بيش از ۲۰۰ شركت دولتي جديد تاسيس شده است. قوانين بودجه كشور حاكي از آن است كه علي رغم خصوصي سازي هاي انجام شده در طول اين سالها از حجم و اندازه و تعداد شركتهاي دولتي كاسته نشده است.
اين گزارش حاكي است تعداد شركتهاي دولتي در سال ۱۳۷۰ بالغ بر ۳۲۵ شركت بود و حجم خصوصي سازي دولت در اين سال به ۲۶۶ ميليارد رسيد در عين حال تعداد شركتها در سال ۷۵ به ۴۰۱ شركت و رقم خصوصي سازي به ۳ هزار و ۴۷ شركت بالغ شد.
تعداد اين شركتها در سال ۱۳۷۹ به ۵۰ شركت بالغ شد و ارزش خصوصي سازي شركتهاي دولتي ۴ هزار و ۹۶۹ ميليارد ريال بود.
همچنين قوانين بودجه سال ۸۰ تعداد شركتهاي دولتي را ۵۱۰ شركت، سال هشتادودو ۵۱۸شركت و سال هشتاد و سه ۵۲۳ شركت عنوان مي كند. اين در حالي است كه ارزش خصوصي سازي در سال هشتاد ۲۰۱ ميليارد ريال، سال هشتاد و يك ۳ هزار و ۱۳۱ ميليارد ريال، سال هشتاد و دو ۹ هزار و ۶۶۹ ميليارد ريال و سال هشتاد و سه ۱۶ هزار ميليارد ريال بوده است. اطلاعات موجود نشان مي دهند تعداد شركتهاي زيانده نيز در اين سالها سير صعودي داشته اند چنانكه در سال هفتاد و نه ۴۵۶ شركت سود ده و ۹۴ شركت زيان ده بوده اند، تعداد شركتهاي سودده در سال هشتاد ۴۰۷ شركت و شركتهاي زيان ده به ۹۷ شركت رسيد، طي سال هشتاد و يك آمار شركتهاي سودده ۴۰۵ شركت و شركتهاي زيان ده به ۱۰۵ شركت افزايش يافت. سال ۸۲ شركتهاي سودده ۴۰۴ شركت و شركتهاي زيان ده ۱۱۴ شركت بودند و در سال ۸۳ آمار شركتهاي سودده ۴۰۷ شركت و شركتهاي زيان ده دولتي ۱۱۶ شركت عنوان شد.
همچنين سهم بودجه شركتهاي دولتي از بودجه كل كشور در سال گذشته ۱/۵۸ درصد بوده كه با ۸/۷ درصد افزايش در سال ۸۴ به ۸/۶۶ درصد رسيده است.اين اعداد نشان مي دهند كه سهم شركتهاي دولتي كه بايد دائماً در تيررس هدفگذاري هاي كوچك سازي و توانمندسازي دولت باشد دائماً رو به افزايش است و بودجه شركتها دولتي علي رغم فعاليت هاي انجام شده براي خصوصي سازي ۷/۸ درصد رشد كرده است.
هدف برنامه  چهارم توسعه اين است كه نسبت بودجه كل كشور به توليد ناخالص داخي در پايان برنامه چهارم ده درصد (هر سال ۲ درصد) كمتر از همين نسبت در سال شروع برنامه(۳/۷۷ درصد) در مرز ۳/۶۷ درصد باشد اما اينكه چگونه ممكن است در سال ۱۳۸۸ و (پايان برنامه چهارم) نسبت بودجه به GDP به ۳/۶۷ درصد رسيده و در حقيقت بازگشت به متوسط همين نسبت در طول برنامه دوم باشد نيز بعيد به نظر مي رسد.

وزير كار و امور اجتماعي اعلام كرد
آمار دقيقي از نرخ بيكاري نداريم
005934.jpg
وزير كار و امور اجتماعي گفت: آمار دقيقي از نرخ بيكاري در كشور وجود ندارد.
، دكتر سيد محمد جهرمي درهمايش روز آمار وبرنامه ريزي گفت : آمار زير بناي هرگونه تصميم گيري است و در صورت دقيق نبودن آن، تصميم گيري هاي فردي، اجتماعي ودولتي دچار انحراف خواهد شد.
وي با بيان اينكه هر گونه اشتباه درتصميم گيري هاي دولتي هدررفتن منابع وفرصت سوزي قابل توجهي به دنبال دارد، اظهارداشت : امروزه در دنيا تمام اطلاعات با استفاده از تكنولوژي به روز نگهداري مي شود و اميداوريم دركشور ما نيز سرشماري هاي ۱۰ ساله به اطلاعات به روزتبديل گردد.
جهرمي خاطرنشان كرد: اگر هر سازماني دركشور اطلاعات خود را جمع آوري وبه روز نگهداري كنند با توجه به نيروي هاي متخصص وامكانات داخلي مي توان بانك اطلاعاتي جامعي را دركشورايجاد كرد.
وي با اشاره به اينكه اطلاعاتي كه به صورت ميداني از سرشماري به دست مي آيد دقيق وقابل استناد نيست تصريح كرد: منشا بسياري ازتبعيض ها و نارضايتي هاي اجتماعي اطلاعات نادرست سيستم است.جهرمي با اشاره به اينكه آماردقيقي از نرخ بيكاري دركشور وجود ندارد،خاطرنشان كرد: به طور مثال آمار نرخ بيكاري در يكي از استانهاي كشور ظرف شش ماه ۱۰ درصد تغييركرد وبه طور قطع ما نمي توانيم براساس اين آمارتصميم گيري مناسبي انجام دهيم.وي افزود: درحال حاضرنهادهاي مختلف مانند آموزش وپرورش وسازمان تامين اجتماعي اعلام آمادگي براي همكاري با «مركز آمار كار» كرده اند .
وزيركار و اموراجتماعي درپايان تاكيد كرد: با تلاش كاركنان مركزآماركار تا پايان سال جاري بخش عظيمي از اطلاعات لازم را جمع آوري خواهد كرد.
توضيح مركز آمار ايران
در پي در ج خبري به نقل از بانك جهاني در مورد نرخ بيكاري در ايران مركز آمار ايران در پاسخي تاكيد كرده است : در ايران همواره مركز آمار مسئوليت تهيه و ارائه آمار موردنياز برنامه هاي توسعه اقتصادي _ اجتماعي در زمينه شاخص هاي نيروي كار را به عهده داشته است. در حال حاضر شاخص هاي نيروي كار از جمله نرخ بيكاري به صورت فصلي از طريق اجراي طرح آمارگيري نيروي كار به دست مي آيد. براساس نتايج طرح مزبور. در فصل بهار ۱۳۸۴ نرخ بيكاري ۹/۱۱ درصد بوده است كه با كاهش ۱ درصدي در فصل تابستان به ۹/۱۰ درصد رسيده است. متأسفانه آمار ارايه شده در متن مزبور درخصوص نرخ بيكاري ۸/۱۳ درصدي، نادرست و بدون ذكر مأخذ مي باشد.

يك مقام آگاه در بانك مركز
درآمدهاي دولت ۴۰ درصد افزايش يافت
مهر :در نيمه اول سال جاري، دولت ۸ هزار و ۳۷۶ ميليارد ريال خارج از بودجه مصوب سال ۱۳۸۴ به دستگاه هاي اجرايي ذي ربط پرداخت كرده است.
يك مقام آگاه در بانك مركزي گفت: در اجراي قانون اصلاح ماده (۶۰) برنامه سوم مصوب ۱۷ ارديبهشت ماه ۱۳۸۴ مجمع تشخيص مصلحت نظام تا پايان شهريور ماه سال جاري مبلغ ۸ هزار و ۳۷۶ ميليارد ريال از بانك مركزي وصول وخارج از بودجه مصوب سال جاري به دستگاه هاي اجرايي ذي ربط پرداخت شده است.
وي ميزان دريافتي هاي دولت در شش ماهه اول امسال را ۳۳۹ هزار و ۴۹۵ ميليارد ريال اعلام كرد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته( ۲۴۲ هزار و ۷۰۱ ميليارد ريال)، ۴۰ درصد افزايش نشان مي دهد.
به گفته اين مقام آگاه در بانك مركزي، تحقق دريافتي هاي دولت در نيمه اول امسال نسبت به رقم مصوب بودجه اي در اين مدت(۲۶۸ هزار و ۹۳۰ ميليارد ريال)، ۱۲۶ درصد تحقق يافته است.
وي، ميزان پرداختي هاي دولت در شش ماهه اول امسال را نيز ۲۸۹ هزار و ۷۸۰ ميليارد ريال اعلام كرد و اظهارداشت: اين درحالي است كه برطبق رقم مصوب بودجه اي، دولت در اين مدت بايد ۲۶۸ هزار و ۹۳۰ ميليارد ريال هزينه مي كرده است.اين مقام آگاه در بانك مركزي افزود: دولت گذشته در ماههاي پاياني عمر خود دست به هزينه هايي به دور از مصوب بودجه زده است.
وي تصريح كرد: موجودي (بدهي) حساب درآمد عمومي دولت نيز در نيمه اول امسال به ۴۹ هزار و ۷۱۵ ميليارد ريال رسيده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته( ۹ هزار و ۲۷۲ ميليارد ريال)، ۴۳۶ درصد افزايش نشان مي دهد.

۶/۲۱۰ ميليون دلار از پروژه ها معطل
تصميم گيري شوراي اقتصاد است
ايسنا :۶/۲۱۰ ميليون دلار از پروژه هاي وزارت راه معطل تصميم گيري شوراي اقتصاد است.
محمد سميعي ـ معاون اقتصادي و امور سرمايه گذاري وزارت راه و ترابري با اشاره به اين پروژه ها، افزود: درخواست خريد ۵۰ دستگاه لوكوموتيو به مبلغ ۱۵۸ ميليون دلار و ساخت آشيانه و ساختمان هاي خدمات »رمپ» فرودگاه امام خميني (ره) به مبلغ هشت ميليون دلار، بهمن ماه سال گذشته به شوراي اقتصاد ارسال شده است.
او گفت: همچنين درخواست خريد ۲۵ هزار تن ريل به مبلغ ۶/۱۰ ميليون دلار و عمليات ريل گذاري طرح راه آهن غرب كشور به مبلغ ۳۴ ميليون دلار نيز امسال به شوراي اقتصاد اسال شده است كه هنوز مجوزي براي اين درخواست ها صادر نشده است.
سميعي بيان كرد: از آنجا كه اكثر بهره برداران از بخش هاي هوايي و جاده اي كشور را بخش خصوصي تشكيل مي دهند، نيازي به اخذ مجوز از شوراي اقتصاد براي اجراي پروژه ها و خريدهاي خود ندارند.

نشست فوق العاده اوپك در كويت برگزار مي شود
فارس: نشست فوق العاده وزراي نفت سازمان كشورهاي صادر كننده نفت خام در روزهاي ۹ تا ۱۴ دسامبر (۸ تا ۲۳ آذرماه) در كويت تشكيل خواهد شد.
عباس نقي معاون وزير انرژي كويت در مصاحبه با خبرگزاري كويت گفت: وزارت نفت اوپك در روزهاي ۹ تا ۱۴ دسامبر در كويت گرد هم خواهند آمد تا در خصوص آخرين تحولات مربوط به بازار نفت و دورنماي بازار نفت در آستانه فصل زمستان به بحث و تبادل نظر بپردازند. وي در ادامه گفت: يكي ديگر از موضوعاتي كه در دستور كار نشست آتي اوپك قرار دارد موضوع انتقال رياست اين سازمان از كويت به نيجريه مي باشد.
رياست فعلي سازمان اوپك در اختيار كويت قرار دارد و در ماه دسامبر رياست اين سازمان از كويت به نيجريه انتقال مي يابد.

قيمت طلا و ارز
نوع---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۴۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۱۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۲۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۰۱۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۷۵
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۵۹
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۸۸۴


اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |