پنجشنبه ۵ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۵ - Oct 27, 2005
دعاي روز بيست و سوم ماه مبارك رمضان
اللهم اغسِلني فيه مِنَ الذُّنُوب وَ طَهِّرني فيه مِن العُيُوبِ و امتَحِن قَلبي فيه بِتَقوَي القُلُوب يا مُقيلَ عَثَراتِ المُذنبين.
اي خدا در اين ماه مرا ازگناهان پاكيزه گردان و از هر عيب و نقصي پاك ساز و دلم را در آزمايش رتبه دلهاي اهل تقوي بخش اي پذيرنده عذر لغزشهاي گناهكاران.
دعاي روز بيست وچهارم ماه مبارك رمضان
اَلّلهُمَّ اِنّي اَسئَلُكَ فيهِ ما يُرضيكَ وَ اَعُوذُبِكَ مِمّا يُؤذيكَ وَاَسئَلُكَ التَّوفيقَ فيهِ لِاَن اُطيعَكَ وَلااَعصيكَ يا جَوادَالسّائِلينَ.
اي خدا در اين ماه از تو درخواست مي كنم آنچه را كه رضاي تو در او است و به تو پناه مي برم از آنچه تو را ناپسند است و از تو توفيق مي خواهم كه در اين ماه همه به فرمان تو باشم و هيچ نافرماني نكنم اي جود و عطابخش سئوال كنندگان.
امروز با حافظ
در لباس فقر كار اهل دولت مي كنم
روزگاري شد كه در ميخانه خدمت مي كنم
وز رفيقان ره استمداد همت مي كنم
با صبا افتان و خيزان مي روم تا كوي دوست
در مراسم معارفه علي اكبر اشعري، رئيس جديد كتابخانه ملي صورت پذيرفت
تقدير رئيس مجلس و سخنرانان
از تلاشهاي محمد كاظم موسوي بجنوردي
006054.jpg
گروه ادب و هنر : در مراسمي كه براي معارفه علي اكبر اشعري ، رئيس تازه كتابخانه ملي، روز گذشته در محل اين مركز فرهنگي برگزار شد، تلاشهاي كاظم موسوي بجنوردي در احداث و راه اندازي ساختمان تازه كتابخانه ملي، مورد تقدير رئيس مجلس شوراي اسلامي و برخي از سخنرانان قرار گرفت.
به گزارش همشهري ، دكتر غلامعلي حداد عادل ضمن اشاره به تلاشهاي سيد محمد خاتمي و احمد مسجد جامعي در فعاليت هاي فرهنگي، كتابخانه ملي را افتخاري براي كشور دانست و گفت : امروز كشور صاحب ساختماني باشكوه و با تجهيزات روزآمد به نام كتابخانه ملي است و بايد ابراز خرسندي كرد كه اين اتفاق پس از انقلاب اسلامي رخ داده است.
وي ادامه داد : آقاي بجنوردي در سال هاي مسئوليت خود، زماني اين سمت را بر عهده گرفت كه كتابخانه ملي در دست احداث بود، لذا دو كار سنگين ساخت و ساز و اداره فرهنگي كتابخانه را به دوش كشيد كه طبيعتا اين مهم، يادگاري را به نام ايشان ثبت خواهد كرد . حداد عادل همچنين از حضور علي اكبر اشعري در راس اين كتابخانه تمجيد كرد و گفت : مسئوليت كتابخانه ملي، از اين پس بر عهده فردي اهل مطالعه و باتجربه است، كه با خصوصيات آرام و صبور خود، اهل شعارهاي شتاب زده نيست و مي تواند با همكاري همكاران خود در كتابخانه و همچنين با استفاده از تجربيات آقاي موسوي بجنوردي، اين مسئوليت مهم را به سرانجام مطلوبي برساند.
دكترحداد عادل، كتابخانه ملي را اسباب منزلت هر كشوري دانست و گفت گزاف نخواهد بود كه بگوييم ميان پيشرفت و سعادتمندي كشورها با منزلت آن كشور رابطه اي قطعي وجود دارد و هيچ جامعه اي در طول تاريخ و جغرافياي امروز جهان، سعادت نمي يابد مگر اين كه كتاب و كتابخواني در آن منزلت داشته باشد.
وي ضمن ابراز نگراني از وضعيت نه چندان مناسب كتاب و كتابخواني در كشور گفت: متأسفانه وضع كتاب در شرايط حاضر متناسب با شأن فرهنگي و تاريخي ما نيست و بايد همتي جدي براي گسترش كتابخانه به كار گرفته شود.
حداد عادل، كتابخانه ملي را مرجع نهايي براي ساماندهي اموري كه موجب تشتت و زحمت در جامعه مي شوند دانست و گفت: كتابخانه ملي، كتابخانه كتابخانه ها و ام الكتابخانه است، زيرا كشوري كه كتابخانه ملي آن به روز و فعال در حوزه جهاني باشد و بتواند كشور را نيز نظارت كند در امر كتابداري موفق خواهد بود.
پيش از سخنراني حداد عادل، كامران فاني، فرهنگ پژوه صاحب نام ايراني به ايراد سخن پرداخت و گفت : آقاي بجنوردي توانست تركيب خوبي را براي تجهيز كتابخانه ملي به وجود آورد. او همواره درباره كتابخانه ملي آرمانخواهي و بلندپروازي داشته است. بي هيچ ترديد، ادامه تكميل بناي عظيم ساختمان جديد كه آرزوي اصلي ما كتابداران در ايران بود، مديون آقاي بجنوردي است. وقتي او آمد، ۳۴۰ هزار جلد كتاب داشتيم كه در حال حاضر ۹۰۰ هزار جلد شده است.
كاظم موسوي بجنوردي نيز، در سخناني ضمن درخواست از دولت براي توجه جدي تر به تجهيز كتابخانه ملي گفت: من آنچه را كه انجام دادم، احساس كردم كه وظيفه ام است و تمام تلاشم را كرده ام و فكر نمي كنم جايي كه كاري از دستم برمي آمده، كوتاهي كرده باشم.
علي اكبر اشعري رييس جديد كتابخانه و مركز اسناد ملي نيز در سخناني گفت: دولت در هر تصميم راهبردي خود ناگزير از مراجعه به اسناد است و ما نبايد اسناد را به عنوان بايگاني راكد نگاه كنيم؛ سعي ما اين است كه اين مراكز را به عنوان پايگاه فرهنگي مهم و بين دولي تبديل كنيم كه لازمه اش، همكاري همه نهادهاي فعال و مرتبط با اين مجموعه است.

گزارش فيلم هاي تلويزيوني آخر هفته سيما
شبكه هاي تلويزيوني در حالي كه در روزهاي پاياني اين هفته با مناسبتي همچون روز قدس روبه رو خواهند بود، بر تعداد فيلم هاي ايراني خود به نسبت هفته هاي گذشته افزوده اند. به گزارش ايسنا، شبكه چهار سيما در هفته جاري فيلم سينمايي «فرمانده» ساخته اليور استون را به روي آنتن مي برد. اين فيلم ضد آمريكايي مستندي ملموس درباره زندگي «فيدل كاسترو» رهبر كوباست و «استون» براي ساخت اين فيلم به هاوانا رفت و سه روز را با «كاسترو» به بحث در مورد سياست، سينما و مفهوم زندگي كردن پرداخت. اين فيلم جمعه ساعت ۲۰و۳۰ دقيقه از شبكه چهار سيما پخش مي شود.
فيلم تلويزيوني «دوئت» به كارگرداني سيدجواد هاشمي در روز قدس از شبكه اول سيما پخش خواهد كرد. اين فيلم با بازي جهانگير الماسي، سيدجواد هاشمي و پوران دخت مهيمن، درباره جواني به نام اسماعيل است كه نوازنده ويولون است. اسماعيل كه يك استاد عرب (فلسطيني) دارد علاقه بسياري به نوازندگي دارد، اما در مسير زندگي اش اتفاقاتي مي افتد كه تصميم به خودكشي مي گيرد.
مستند «سوب و سنگ» كه به همت عبدالله بيچرانلو در تامين برنامه شبكه اول سيما تهيه شده است روز جمعه بعد از فيلم سينمايي از شبكه اول سيما پخش مي شود.اين مستند ۵۳ دقيقه اي سعي دارد علاوه بر بيان تاريخچه اي از چگونگي پديدآمدن رژيم اسرائيل و اشغال فلسطين مباحثي همچون نقش صهيونيسم در رسانه ها را مورد بررسي قرار دهد.
برنامه «سينما يك» كه از آغاز ماه مبارك رمضان پخش خود را متوقف كرده است اين هفته نيز به روي آنتن نمي رود و سريال مناسبتي «مرده ي متحرك» در ساعت ۲۲ از شبكه اول سيما پخش خواهد شد. شبكه دو سيما كه فيلم سينمايي «قناري» را پخش كرده بود، پنجشنبه ساعت ۱۴ اين فيلم را تكرار خواهد كرد. «قناري» كه به كارگرداني جواد اردكاني در شبكه دو سيما توليد شده،  جمعي از بازيگران لبناني را به بازي گرفته است. اين فيلم،  روايتگر داستان  كودكي فلسطيني به نام «فارس» است كه دچار لكنت است و همزبان و همدلي ندارد و با يك قناري همدم مي شود.
شبكه سه سيما امشب با پخش فيلم سينمايي «هيام» پس از مدت ها يك فيلم ايراني را براي پخش در نظر گرفته است. كارگردان اين فيلم محمد درمنش است و درباره جواني فلسطيني است كه بعد از اتمام تحصيلاتش به فلسطين باز مي گردد و با «هيام» دختر مورد علاقه اش ازدواج مي كند. اين فيلم ساعت ۲۲ و۳۰ از تلويزيون پخش مي شود.
فيلم سينمايي «سامورايي» به كارگرداني «ژان پيرملويل» ، جمعه ششم آبان ماه، ساعت ۲۲و۳۰ دقيقه در قالب برنامه «صد فيلم» از شبكه سه سيما پخش مي شود.اين فيلم محصول سال ۱۹۶۷ بوده و بازيگراني چون آلن دلون، ناتالي دلون، فرانسيس پير، كتي روسيه و ژاك لورا در آن به ايفاي نقش پرداخته اند. «سامورايي» درباره آدمي خلافكاري به نام جف كاستلر است كه در ازاي دريافت پول از قدرتمندان كارهايي را برايشان انجام مي دهد.

فرصت دوستي
سوراخ سوزن و دروازه!
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:
خار كوچكي را در چشم برادرتان مي بينيد، اما شاخه  اي بزرگ را در چشم خود نمي بينيد! خوشا به حال كسي كه به عيب و نقص هاي خودش مشغول شود و فرصتي براي پرداخت به عيب مردم را پيدا نكند.
***
كدام يك از ما هستيم كه بتوانيم ادعا كنيم هيچ عيب و ايرادي نداريم؟
كداميك از ما مي تواند بگويد همه اشكال هاي خود را برطرف كرده است؟
چرا بعضي از ما فقط اشكالات و ايرادهاي ديگران را مي بينند؟ آيا تا حالا فكر كرده ايم كه خيلي از چيزهايي كه در ديگران ايراد مي گيريم در خودمان هم وجود دارد و خودمان هم به آنها مبتلا هستيم؟
راستي، اگر يك روز صادقانه و بي تعارف تصميم بگيريم اول عيب و ايرادهاي خودمان را برطرف كنيم و بعد به سراغ عيب و ايراد ديگران برويم... آيا فرصتي براي توجه به عيب و ايراد مردم مي ماند و هيچ وقت نوبت به ديگران مي رسد؟
ماه مبارك رمضان وقت و زمان آن است كه در پرتو انوار آسماني و معنوي اين ماه از خودمان بپرسيم چقدر از اشكالات خودمان را برطرف كرده ايم؟
بي تعارف از خودمان سئوال كنيم چقدر ايرادهايي كه از ديگران مي گيريم در خودمان هست؟ اگر يك جوالدوز به ديگران مي زنيم يك سوزن هم به خودمان بزنيم!
يكبار صادقانه و صريح نگاه كنيم و ببينيم چقدر چشممان ايرادها و عيوب مردم را ديده و چقدر مشكلات و ايرادهاي خودمان را.
اگر قرار شود برويم اول مشكلات و ايرادهاي خودمان را كاملا برطرف كنيم و بعد بياييم به ايرادها و اشكالات ديگران بپردازيم آيا نوبت به كسي خواهد رسيد تا ايرادش را بگيريم و عيبش را ببينيم؟

پرمخاطب ترين اخبار سيما ساعت ۲۱ است
براساس نظرسنجي مركز تحقيقات، مطالعات و سنجش برنامه اي صداوسيما از مردم ۳۱ شهر كشور درباره اخبار صداوسيما، ۷۷ درصد از مردم شهرهاي مورد بررسي بيننده اخبار سيما و ۲۰ درصد شنونده اخبار صداي جمهوري اسلامي  بوده اند.به گزارش ايسنا،  اين درحاليست كه پرشنونده ترين اخبار سيما در ساعت ۲۱ با (۲۱ درصد) و اخبار صدا در ساعت ۱۴ با (۲۰ درصد) بوده است.
۷۹ درصد بينندگان از نحوه ارائه خبر از تلويزيون، ۷۲ درصد از گزارش هاي خبري صدا و ۶۶ درصد از گزارش هاي نمايندگي هاي خارج از كشور سيما در حد خيلي زياد و زياد اظهار رضايت كرده اند.

نقد فيلم «ديشب بابا تو ديدم آيدا» در راديو
نماي نزديك، در برنامه اين هفته خود فيلم سينمايي «ديشب باباتو ديدم آيدا» ساخته رسول صدرعاملي را نقد و بررسي مي كند.به گزارش ايسنا، پيمان شوقي و رامتين شهبازي به عنوان منتقد در اين برنامه حضور دارند.گفت وگو با رسول صدرعاملي بخش ديگري از اين برنامه است.نماي نزديك، كاري از گروه فرهنگ و هنر شبكه فرهنگ است كه جمعه ها ساعت ۱۲ و ۴۵ دقيقه پخش مي شود.اما جمعه ها با تئاتر، كار ديگري از گروه هنر شبكه فرهنگ، روز جمعه به مناسبت روز قدس پخش نمي شود.آينه جادو كه كاري از گروه ادب و هنر شبكه سراسري صدا است، در برنامه روز شنبه نمايش تكيه ملت، به كارگرداني حسين كياني را بررسي مي كند.صمد چيني فروشان به عنوان منتقد در اين برنامه حضور دارد و گفت وگو با حسين كياني بخش ديگري از اين برنامه است.آينه جادو، چهارشنبه ها و شنبه ها ساعت ۲۲ و ۳۰ دقيقه پخش مي شود كه چهارشنبه اين هفته پخش نمي شود.

برگزاري اختتاميه جشنواره بسم الله الرحمن الرحيم
مراسم اختتاميه جشنواره بسم الله الرحمن الرحيم، پنج شنبه ۱۲ آبان در مجموعه فرهنگي هنري صبا برگزار مي شود.
محمدرضا كمره اي، مدير اين جشنواره با اعلام اين خبر به خبرنگار ما افزود: در اين مراسم پژوهشگران قرآني و مسئولين، درباره هنر در قرآن و آشناساختن نسل سوم انقلاب اسلامي با تعاليم قرآني، سخنراني خواهند كرد و از برگزيدگان اين جشنواره تجليل مي شود.
جشنواره سراسري بسم الله الرحمن الرحيم، از ابتداي ماه مبارك رمضان در مجموعه فرهنگي و هنري صبا واقع در ميدان فلسطين، ابتداي خيابان برادران شهيد مظفر برپاست و بازديد از آن براي عموم آزاد است.

فيزيك، فلسفه و الاهيات در جشن رونمايي كتاب
006051.jpg
دوازدهمين جشن رونمايي كتاب، روز شنبه هفتم آبان ماه از ساعت ۳۰/۱۰ تا ۱۲ در موزه امام علي(ع) واقع در خيابان ولي عصر، روبه روي نيايش، بلوار اسفنديار، شماره ۳۵ برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، در اين جشن، با هدف نكوداشت نويسندگان كتاب هاي حوزه ادبيات و علوم انساني، كتاب ارزشمند «فيزيك، فلسفه و الاهيات» ترجمه دكتر همايون همتي رونمايي خواهد شد. جشن هاي رونمايي كتاب، با تدبير سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و مؤسسه نشر شهر برگزار مي شود.

بسياري از تحقيقات زيباشناختي هنر
ديني ناشناخته مانده است
درباره زيبايي شناسي دين، اعتقاد صريح من اين است كه بايد منابع و ماخذ ذوقي، فني و هنري اين رشته را مبنا قرار دهيم. يعني بايد به منابعي رجوع كنيم كه در آنها زيبايي شناختي به عنوان يك دانش هنري پايه مورد بحث قرار گرفته باشد.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام سيدابوالقاسم حسيني (ژرفا) - شاعر، نويسنده و مترجم - با بيان اين مطلب، افزود: البته در باب شناخت زيبايي هاي دين، بي ترديد به متن هاي ديني خودمان هم استناد مي كنيم، اما به عنوان مثال، درباره قصه هاي قرآن، نمي توانيم همه مباني زيبايي شناسانه قصه و قصه گويي را تنها از احاديث دريافت كنيم و چشم خود را به ديگر ماخذ ها و منابع ديگر اين رشته ببنديم. چنين رويكردي، باعث به وجود آمدن دو مغلطه مي شود؛ نخست اين كه قرآن را صرفا به عنوان يك كتاب قصه گو تلقي  كنيم كه اساسا نادرست است. ثانيا باعث مي شود كه چشم خود را به افق هاي باز و گسترده اين رشته ببنديم و از منابع ديگر محروم شويم.
ژرفا كه ۲۸ عنوان كتاب تاليفي و ترجمه اي در كارنامه اش به ثبت رسانده است، درباره پيشينه تحقيقات صورت گرفته در حوزه زيبايي شناسي دين، گفت: تاكنون كارهاي فراواني در اين عرصه صورت گرفته است، اما اين فعاليت ها با دو آسيب همراه بوده است؛ اولين آسيب آن، گسيختگي و پراكندگي اين كارهاست. يعني دستان و چشمان توانايي وجود نداشته كه اين تحقيقات پراكنده را گرد هم آورد. آسيب دوم اين است كه بسياري از تحقيقات در زمينه هنر ديني، ناشناخته مانده است، زيرا اكثر مراكزي كه در كشور ما به پژوهش هايي در اين عرصه دست مي زنند، به شكلي كه مثلا در كشور مصر عمل شده است، فعاليت نمي كنند. در كشور مصر، مراكز دانشگاهي مخصوصي وجود دارد كه مشخصا درباره زيبايي شناسي دين تحقيق مي كنند و دستاوردهايشان بسيار مشخص و مدون است.

كوتاه از هفت هنر
داوران جشنواره دفاع مقدس
اسامي هيات داوري بخش مجموعه هاي تلويزيوني، آثار سينمايي ويديويي و نماهنگ جشنواره فيلم دفاع مقدس اعلام شد. «محمدرضا هنرمند» ، «عبدالحسن برزيده»، «حسين زندباف»، «محمدتقي فهيم» و «مهدي فرجي» هيات داوري اين بخش هستند. دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس از اول تا چهارم آذرماه در تهران برگزار مي شود.
كمدي اشتباهات بر صحنه
نمايش «كمدي اشتباهات» به كارگرداني ميثم عبدي و متين محمدي از امروز نوبت دوم ساعت ۴۵/۱۸در تالار مولوي به صحنه مي رود.
كمدي اشتباهات داستان كريستف كلمب و كشتي اش سانتاماريااست كه براي كشف مسيرتازه اي به هند راهي اقيانوس آرام شده و شخصي به نام «امريگو وسپوچي» به او ملحق مي شود. منصور اسكندري، اميد طاري ، صادق داوي فر، منوچهر رمضاني و ناصر سرلك در اين نمايش به ايفاي نقش مي پردازند.
كاغذبازي در تالار مولوي
نمايش «كاغذ بازي» به كارگرداني سميرا سينايي از پنجم آبان ماه در نوبت سوم ساعت ۳۰/۱۸در تالار مولوي اجرا مي شود. كاغذبازي روايت زن و مردي است كه هر يك در ميان كاغذهاي اطراف شروع به شناخت يكديگر و محيط اطراف مي كنند.
نازي نوازاني، محمد كرماني نسب و خسرو محمودي دراين نمايش نقش آفريني مي كنند.
نفت سفيد در جشنواره ها
فيلم مستند نفت سفيد ساخته محمود رحماني، فيلمساز خوزستاني، به بخش ملي جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران راه يافت.
نفت سفيد پس از اين جشنواره به عنوان تنها فيلم منتخب از ايران به جشنواره فيلم هاي مستند آمستردام هلند مي رود.نفت سفيد پيشتر عناوين بهترين فيلم جشنواره بين المللي يادگار، بهترين فيلم جشنواره فيلم خوزستان، بهترين فيلم مستند كيش، برنده جايزه ويژه هيات داوران خارجي از جشنواره كيش، جايزه ويژه جشنواره فيلم وارش و جايزه ويژه جشنواره اصفهان را به خود اختصاص داده است.
سينماي ديگر، آينه فردا
قسمت سوم برنامه «سينماي ديگر» با نمايش عنواني از فيلم هاي كوتاه «مورچه» از آنتوني سورتر، «باد گيسوانت را شانه خواهد زد» ساخته سامان سالور، «اطلس تهران» از رضا حائري، نهم آبان ماه از شبكه دوم سيما پخش مي شود. «آينه فردا »از حميدرضا هوشمند،«روياهاي ملل»ساخته وحيد موسائيان،« منشور فيلم كوتاه »از مسعود بخشي به همراه مروري بر سينماي كوتاه فلسطين ديگر عناوين موضوعي اين برنامه است.
كافه ترانزيت از عيد فطر
فيلم هاي« كافه ترانزيت » از كامبوزيا پرتوي و«عروس فراري »ساخته بهرام كاظمي همزمان  با عيد سعيد فطر در جدول اكران سينماهاي تهران قرار مي گيرد. كافه تزانزيت كه  از آثار تحسين شده جشنواره بين المللي فيلم فجراست علاوه بر تهران، در برخي كشورهاي خارجي نيز اكران مي شود.
نمايشگاه تصويرسازي هاي دالوند
مروري بر آثار طراحي و «تصويرسازي» احمدرضا دالوند، عنوان نمايشگاهي است كه از شنبه ۷ تا پنجشنبه ۱۳ آ بان ماه، در گالري سيحون در معرض تماشا قرار مي گيرد. اين هنرمند در عرصه هاي گرافيك، تصويرسازي و نقد هنري طي دو دهه با بيش از چهل نشريه همكاري داشته است. اين نمايشگاه گزيده اي از آثار احمدرضا دالوند را دربر مي گيرد.

برگزاري مسابقه بزرگ تصوير سازي «قصص قرآن»
مسابقه بزرگ تصويرسازي قصص قرآن با همكاري و مشاركت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان حج و زيارت، سازمان تبليغات اسلامي، وزارت آموزش و پرورش، سازمان ملي جوانان هر ماه در فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي  فرهنگسراي بهمن، قصص قرآن بازگو كننده رويدادهاي زندگي و حيات مطهر انبياء و اولياء الهي است و از اين رهگذر سرشار از رموز و اسرار عوالم قدسي است.
معنويت و رازهاي مستتر در اين قصص همواره مايه عبرت و هدايت انسانهايي است كه در عطش و آتش نيل به رهايي از تاريكي و ظلمت و پيوستن به نور و روشنايي غوطه ورند.
حمزه نوذري مدير روابط عمومي فرهنگسراي بهمن افزود: قصص قرآن يا داستان زندگي انبياء مانند بسياري پديده هاي  معنوي ديگر به واسطه ماهيت غيرمعنوي انسان امروز در پس پرده هاي ضخيم غفلت و نسيان فرو رفته است و هدف از برگزاري مسابقات قصص قرآن با توجه به اين موضوع است كه رجوع به داستان هايي كه منشاء آسماني دارند و بازخواني آنها به واقع تذكري است كه ما را از فروافتادن بازمي دارد.
اين مسابقه به صورت ماهيانه و هرماه يكي از قصص قرآني كه با توجه به شكل داستاني آن فضاي تصويري مناسبي دارد و با حضور گسترده دانشجويان، دانش آموزان و هنرمندان برگزار خواهد شد.

برگي از تاريخ
رحلت آيت الله سيداحمد زنجاني
آيت الله سيداحمد زنجاني در حدود سال ۱۲۶۹ش (۱۳۰۸ق) در شهرستان زنجان به دنيا آمد و دوره مقدماتي و سطوح را در زادگاه خود به پايان برد. سپس براي ادامه تحصيل و تكميل مباني علمي خويش راهي حوزه علميه قم شد و نزديك به ده سال از محضر پرفيض آيت الله شيخ عبدالكريم حائري يزدي، موسس حوزه علميه قم، بهره ها برد تا به مقام والاي اجتهاد دست يافت. وي پس از رحلت آيت الله حائري به آيت الله سيدمحمد حجت كوه كمره اي پيوست و به دليل كسالت آيت الله حجت، ايشان امور مربوط به استفتائات دفتر آن مرجع بزرگ و اقامه نماز باشكوه جماعت در مدرسه فيضيه را انجام مي داد. پس از رحلت آيت الله حجت ، اقامه نماز جماعت مدرسه فيضيه، رسماً بر عهده آيت الله زنجاني قرار گرفت. آيت الله زنجاني از دهه ۱۳۲۰ با حضرت امام خميني(ره) آشنا شد و جلسات بحث علمي متعددي با حضور آن دو بزرگوار تشكيل مي شد. اين عالم سترگ در طول حيات پربار علمي خويش علاوه بر سال ها تدريس، به تاليف كتب ارزشمندي نائل شد كه برخي از آنها بدين قرارند: اربعين، افواه الرجال،
فروق الاحكام و بيست كتاب ديگر. آيت الله سيداحمد زنجاني سرانجام پس از سالها كوشش در راه دين و نشر فقه جعفري در پنجم آبان ۱۳۵۲ ش برابر با ۲۹ رمضان ۱۳۳۹ ق در ۸۳ سالگي ديده از جهان فروبست و پس از تشييعي با شكوه، در جوار حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.
درگذشت محقق فرزانه استاد محدث ارموي
استاد سيدجلال الدين محدث ارموي، مدرس، محقق، مصحح و اديب معاصر، در آذرماه ۱۲۸۳ ش در شهر اروميه به دنيا آمد. وي پس از اتمام تحصيلات مقدماتي در زادگاه خود و فراگيري ادبيات فارسي، به مشهد رفت و فقه، اصول، ادب، تاريخ و حديث و رجال را در محضر علماي مشهد فرا گرفت. اين استاد گرانقدر به علت شوق بسيار به مطالعه و نيز تحقيق در زمينه علوم حديث، در جواني از طرف آيت الله سيدحسين عرب باغي، از علماي اروميه، با اين كه سيد جلال الدين در صنف روحانيت نبود لقب محدث گرفت. استاد محدث ارموي پس از پايان تحصيلات به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و براي تدريس، راهي تبريز شد. وي در سال ۱۳۲۰ ش به هنگام ورود روس ها به آذربايجان، به تهران رفت و رياست بخش كتب خطي كتابخانه ملي ايران را به عهده گرفت. استاد محدث ارموي همچنين دكتراي الهيات در رشته علوم منقول را اخذ كرد و در دانشكده معقول و منقول تدريس مي نمود.
علاوه بر آن اين مدرس بزرگ، از علما و مراجع، اجازات بسياري كسب نمود كه اجازه روايت از آقا بزرگ تهراني و شيخ محمدعلي معزي دزفولي از آن جمله است. علامه ارموي بعد از بازنشستگي در ،۱۳۴۷ تا پايان عمر به تاليف كتاب مشغول بود. محدث ارموي داراي كتابخانه اي با كتاب هاي خطي نفيس فراوان بود و لذا در شناختن نسخه هاي قديمي و خطي بسيار ماهر بود. او يكي از پركارترين محققين علوم حديثي و ادبي عصر اخير بود و همتي عالي و پشتكار عجيبي داشت. وي در راه تحقيق، خستگي و مشقت را نمي شناخت به طوري كه در بعضي موارد، حاشيه و تعليق او بر يك كتاب، از اصل متن بيشتر بود. كتاب هايي كه وي تصحيح و تحقيق و چاپ نموده است بالغ بر ۴۵ جلد مي باشد. كتب عشق و محبت، ايمان و رجعت در ۴ جلد و تشريح الزلازل باحاديث الافاضل و نيز كشف الكربه در شرح دعاي ندبه كه حاصل شصت سال كار اوست، از جمله آثار اين استاد محقق مي باشند. استاد سيدجلال الدين محدث ارموي سرانجام در پنجم آبان ۱۳۵۸ ش برابر با پنجم ذي حجه ۱۳۹۹ ق در ۷۵ سالگي براثر سكته قلبي در تهران درگذشت و در جوار آرامگاه شيخ  ابوالفتوح رازي واقع در حرم حضرت عبد العظيم(ع) در شهر ري به خاك سپرده شد.
رحلت آيت الله خاتمي امام جمعه يزد
آيت الله سيدروح الله خاتمي در سال ۱۲۵۸ ش (۱۳۲۴ق) در اردكان يزد به دنيا آمد. پس از آنكه مقدمات علوم را در زادگاهش فراگرفت، راهي اصفهان شد و در آنجا از محضر استاداني همچون ميرزاعلي آقا شيرازي، سيدمحمد و سيدعلي نجف آبادي و حاج آقا رحيم ارباب استفاده برد. آيت الله خاتمي همچنين سالياني در حوزه علميه قم در دروس آيت الله شيخ عبدالكريم حائري يزدي شركت كرد و به مدارج والاي علمي و اخلاقي دست يافت. وي از آن پس ساكن اردكان شد و به تدريس و ارشاد مردم همت گماشت. آيت الله خاتمي به عنوان روحاني شاخص منطقه، نقش مهمي در حركت انقلابي مردم بر ضد رژيم پهلوي داشت و مورد توجه خاص حضرت امام خميني بود. اين عالم ديني پس از شهادت آ يت الله صدوقي، سومين شهيد محراب، از طرف حضرت امام، به نمايندگي آن حضرت به امامت جمعه يزد منصوب شد و تا پايان عمر شريف خود، در اين سنگر خدمت نمود. سرانجام آيت الله سيدروح الله خاتمي، در ۵ آبان ۱۳۶۷ ش برابر با ۱۵ ربيع الاول ۱۴۰۹ ق در ۸۲ سالگي دار فاني را وداع گفت و پس از تشييعي باشكوه، در زادگاهش مدفون گرديد.

تصحيح
روز گذشته در خبر پايان ثبت نام انتخابات دهمين دوره اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران نام مدير انتشارات نگار و نيما، اشتباه درج شده بود كه صورت درست آن علي باقري چرخي است.

نمايشگاه طراحي در گالري اعتماد
از ششم آبان به مدت سه روز در محل گالري اعتماد، نمايشگاهي از آثار طراحي مصطفي دشتي، مرجان شريفي و مهدي سيفي برگزار مي شود. در اين نمايشگاه مجموعه آثار يك استاد طراحي به همراه شاگردانش در معرض ديد علاقه مندان به آثار هنري قرار مي گيرد.
علاقه مندان به نمايشگاه طراحي مي توانند به محل گالري اعتماد واقع در دروس، بلوار شهرزاد، خيابان يارمحمدي، كوچه ظفري، پلاك ۵ مراجعه كنند.

رقص هاي آييني بلوچستان
دكتر منصوره ثابت زاده كه پيش از اين مجموعه اي از پژوهشهايش درباره موسيقي بختياري را انتشار داده بود، پژوهش تازه اش درباره رقص هاي محلي و آييني مناطق مركزي بلوچستان را از سوي انتشارات ماهور به بازار عرضه خواهد كرد.

دوراس و روبين
قاسم روبين كه به مترجم انحصاري آثار «مارگريت دوراس» شهره شده است، ترجمه تازه اي از اين نويسنده فرانسوي را با عنوان «ورا باكتر يا سواحل آتلانتيك» از سوي ناشر آثار روبين در ايران(انتشارات نيلوفر) به بازار كتاب عرضه كرده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
شهر لنگان
شهري بود به نام شهر لنگان. در آن جا همه لنگ بودند. بعضي ها پاي چپشان لنگ بود و بعضي پاي راستشان. روزي غريبه اي كه هيچ نقصي در پاهايش نبود، به شهر لنگان وارد شد و خواست كه در آنجا زندگي كند.
به زودي جمعي در شهر گرد آمدند و به او شغل باركشي دادند تا او هم لنگ لنگان راه برود.
آرش نورآقايي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و ۳۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۵۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۲ دقيقه

گل و گياه
ليخنيس
006048.jpg
نام علمي: Lychnis chalcedorica
خانواده: CARYOPHYLACEAE
گياه علمي و دائمي با برگ هاي سرنيزه اي  شكل و ساقه هاي محكم و افراشته كه گل هاي قرمز رنگ آن در تابستان ظاهر مي شوند. گل ها كوچك بوده و در مجموعه هايي به قطر ۸ ميليمتر قرار گرفته اند. بلندي گياه ۹۰ و گستردگي آن به ۴۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: در مكان باز و آفتابي و هر نوع خاك باغچه كه حاصلخيز باشد خوب رشد مي كند. براي گياه قيم گذاشته و گل هاي پژمرده را مرتبا حذف كنيد و در اسفند ماه سطح خاك اطراف گياه را با مالچ بپوشانيد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اول بهار درون گلخانه و يا در ارديبهشت و خرداد ماه در فضاي باز و يا از طريق قلمه ساقه هاي كوتاهي كه در قسمت پايه گياه رشد مي كنند و در اول تابستان زير محفظه شيشه اي ريشه دار مي شوند امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |