پنجشنبه ۵ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۵ - Oct 27, 2005
شهرداري تهران اعلام كرد:
شركت واحد اتوبوسراني؛ وضعيت موجود،برنامه هاي آينده
006078.jpg
گروه شهري:  پس از يك سال مطالعه و بررسي، روشهاي ارتقا و بهبود عملكرد سامانه اتوبوسراني تهران تهيه شد.
خبرنگار ما به نقل ا زدكتر شهريار افندي زاده مديرعامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك شهر تهران در مورد نتايج اين تحقيق مي نويسد:
در حال حاضر اتوبوسهاي شركت واحد ۲۰ درصد كل سفرها را با كمترين ميزان آلودگي، كمترين سطح اشغال معابر و بيشترين امكان هماهنگي با شبكه خطوط ريلي به خود اختصاص داده اند.
براساس آمار ارائه شده از سوي مديرعامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك شهر تهران، اتوبوسراني با ۲۷۱ خط روزانه در يازده منطقه اتوبوسراني (۱۰ منطقه معمولي، يك منطقه برقي) و ۵ هزار دستگاه اتوبوس فعال روزانه عهده دار ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار جابجايي با ميانگين سرعت ۱۰ كيلومتر در ساعت است.
افندي زاده افزود: در سه ماهه دوم سال ۸۳ بين ۴۵ تا ۵۰ درصد مسافران براي دسترسي به خطوط مترو از اتوبوس و ۱۹ درصد از تاكسي استفاده كردند.
به گفته وي حداكثر جابجايي انجام شده روزانه به ازاي هر اتوبوس برقي ۱۸۶۶ نفر و به ازاي هر اتوبوس معمولي به طور متوسط ۹۱۱ نفر كه اين رقم در مقايسه با اتوبوس برقي كم بوده و نيازمند ارتقا ضريب جابجايي مسافر در اتوبوسهاي معمولي است.
وي متوسط سرفاصله زماني (زمان انتظار مسافر در ايستگاه ها) در كل شبكه را حدود ۱۰ دقيقه اعلام كرد كه رقم قابل قبول آن در دنيا ۵ دقيقه است.
وي ادامه داد:  متوسط ضريب استفاده از اتوبوس در شبكه اتوبسراني ۵۱ درصد است و تنها از نيمي از ظرفيت اتوبوسها استفاده مي شود.
در عين حال ميزان تقاضا در كل ساعتها متغير است و تنها در زمان پيك (اوج سفر) يعني ۷ تا ۸ صبح حدود يك ميليون و ۳۴۴ هزار نفر ظرفيت اتوبوسها را تكميل مي كند.
افندي زاده گفت: براساس تحقيقات به عمل آمده در بدبينانه ترين حالت چنانچه هيچگونه افزايش ظرفيتي در سيستم قطار شهري و يا در تعداد اتوبوسها نداشته باشيم تا سال ۱۴۰۰ متوسط سرعت اتوبوسها با ۲۶ درصد كاهش نسبت به زمان حاضر مواجه خواهند شد. همچنين با فرض ۱۶ ميليون سفر درون شهري تا سال ۱۴۰۰ و گرايش شهروندان در نبود وسايل حمل و نقل عمومي به سمت استفاده از خودروهاي شخصي مصرف بنزين تا ۵۲ درصد افزايش يافته و آلودگي هوا ناشي از گاز CO، ۵۸ درصد نسبت به زمان فعلي افزايش خواهد داشت.
اين در حالي است كه به گفته مديرعامل شركت مطالعات جامع ترافيك شهر تهران چنانچه تا سال ۱۴۰۰ سهم اتوبوس در جابجايي مسافر به ۳/،۱۵ مترو به ۶/،۱۱ قطار هوايي به ۵/،۷ ميني بوس به ۸/،۱۲ تاكسي و مسافربر به ۷/۱۴ و سواري هاي شخصي به ۲/۲۵ برسد حجم جابجايي مسافر با سيستم حمل و نقل عمومي ۵۰ برابر زمان حاضر، زمان صرف شده ۱/۶ درصد كاهش، مصرف بنزين با ۳۵ درصد كاهش و آلايندگي هوا ۴۰ درصد كاهش و سرعت خودروها با ۴۸ درصد افزايش مواجه خواهد شد.
وي اظهار داشت: همچنين با فرض ۹ ميليون جمعيت شهر تهران تا سال ۱۴۰۰ و مطابق استانداردها يك دستگاه اتوبوس براي هر ۱۵۰۰ نفر يا حداقل ۴۵ دستگاه اتوبوس براي هر ۱۰۰ هزار نفر روزانه وفرض ۸/۱ سفر براي هر نفر تا ۱۶ سال آينده نيازمند حداكثر ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس است.افندي زاده خبر داد: همچنين تا سال ۱۴۰۰ فاصله هر فرد تا ايستگاه اتوبوس از ۶۰۰ تا ۷۰۰ متر فعلي به ۴۰۰ متر، زمان انتظار در ايستگاه (سرفاصله بين دو اتوبوس) از حدود ۱۰ دقيقه به حداكثر ۵ دقيقه خواهد رسيد و سرعت اتوبوسها تا ۲۰ كيلومتر در ساعت افزايش مي يابد.
وي پيشنهادات ارائه شده از سوي شركت مطالعات جامع حمل و نقل ترافيك به سازمان حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران در حوزه بهبود سيستم اتوبوسراني را بدين شرح اعلام كرد: استفاده از سيستم GPS به منظور شناسايي موقعيت و كنترل و نظارت بر حركت اتوبوسها، استفاده از تابلوهاي ديجيتالي در داخل اتوبوس و ايستگاه ها به منظور پخش پيامهاي آموزشي، زمانبندي حركت اتوبوسها و اعلام موقعيت اتوبوسها در هر لحظه، استفاده از فن آوري موج سبز و امتياز حق تقدم به اتوبوسها با نصب سنسورهايي در نزديكي تقاطعها، تجهيز تعميرگاهها به ابزار مناسب و فن آوري هاي جديد در تعمير و سرويس اتوبوسها، استفاده از سيستم الكترونيكي براي وصول كرايه و محاسبه تعداد مسافران و افزايش خطوط ويژه اتوبوس هماهنگ با شبكه معابر و ساير وسايل حمل و نقل.

قاليباف اعلام كرد:
گسترش اتوماسيون در شهرداري تهران
ايرنا: محمد باقر قاليباف  شهردار تهران  تأكيد كرد: كلان  شهر تهران ، شهرالكترونيكي  مي شود.
قاليباف  در گفت وگو با ايرنا،  افزود: دستيابي به  مديريت  واحد شهري  با توسعه  شهر الكترونيكي  تحقق مي يابد.
وي  اظهارداشت : شهر الكترونيكي  از جمله  مباحثي  است  كه  در زمان  حاضر درشهرداري  تهران  به طور جدي  در دست  پيگيري  است .
شهردار تهران  تصريح  كرد: بسياري  از مسايل  و مشكلات  شهر تهران  در بخش اتوماسيون  اداري ، ارايه  خدمات  به  مشتري  و ارايه  خدمات  جانبي  شهرداري  به ديگر دستگاه هاي دولتي  با استفاده از فناوري  اطلاعات و ارتباطات  سامان  مي يابد.
به  گفته  قاليباف ، بستر مربوط به  فناوري  و براي  مديريت  كامل  درشهرداري  تهران  فراهم  است  و بايد از اين  ظرفيت ها استفاده  كرد.
وي ، خاطرنشان  كرد: در بعد استفاده  از اين فن آوري در بخش هاي  مختلف  شهرداري عقب  ماندگي  وجود دارد كه  بايد جبران شود.
شهردار تهران  اظهار داشت : استفاده  از موضوعات  نرم افرازي  و استفاده  ازكمك  فكري  متخصصان  براي  به روز كردن  شهرداري  تهران  لازم  است .
قاليباف  تأكيد كرد: براي  اداره  كلان  شهرتهران  موضوع  فناوري  اطلاعات  واستفاده  از سيستم هاي  پيشرفته  يك  ضرورت  است .وي  گفت : اگر اين  مسايل  توسط مديران  اجرايي  در شهر تهران  رعايت  شودبسياري  از نابساماني ها به  حداقل  خواهد رسيد.

انتصاب معاون جديد شهرسازي و معماري شهرداري
طي حكمي از سوي شهردار تهران، مهندس جليل حبيب اللهيان به سمت معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران منصوب شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، حبيب اللهيان پيش از اين رئيس مركز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران و رئيس نهاد مسئول تهيه طرحهاي جامع تفصيلي شهر تهران بوده است و دكتر قاليباف وي را با حفظ مسئوليتهاي قبلي، به سمت معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران منصوب كرده است.
اين گزارش حاكي است در حكم انتصاب مهندس جليل حبيب اللهيان با اشاره به تجربه و دانش وي آمده است: اميد است ضمن بكارگيري تمامي توان و استعداد خود نسبت به اصلاح ساختار شهرسازي و معماري در سازمان شهرداري تهران و ارتقاء شايسته جايگاه آن حوزه در مجموعه فعاليتهاي مديريت شهري تهران اقدام نماييد.

اجراي صحيح تفكيك زباله از چالش هاي اصلي بازيافت است
ايرنا: مدير مجتمع  بازيافت  صالح آباد تأكيد كرد: فرهنگ سازي  و اجراي  صحيح  تفكيك زباله  از مبدا از چالش هاي  اصلي  اقدامات  بازيافتي  است .
كمال  هوشمند افزود: تفكيك  زباله هاي  خشك  و تر توسط شهروندان  و اجراي  صحيح  تفكيك توسط عوامل  اجرايي  بازيافت  از چالش هاي  اصلي  بحث  بازيافت  است .
وي  اظهار داشت : بحث  بازيافت  مدتي  است  كه  از شهرداري ها و سازمان  بازيافت به  شدت  پيگيري  مي شود و شهروندان  نيز براي  راحتي  امر تفكيك ، از كيسه هاي  زباله  استقبال  خوبي  كردند.
وي  فرهنگ سازي  را مهمترين  و كليدي ترين  نقش  در امر بازيافت  توصيف  و تصريح  كرد: دستيابي  به سطح  مطلوب  فرهنگ سازي  در زمينه  تفكيك  زباله  نيازمنداطلاع  رساني  توسط رسانه هاي  جمعي  است .
هوشمند، مجتمع  بازيافت  صالح آباد را قديمي ترين  كارخانه  كمپوست  تهران عنوان  كرد و گفت : به  دليل  گسترش  شهر تهران  و قرار گرفتن  اين  مجتمع  در وسط شهر، تصميم  به  تعطيلي  و انتقال  آن به  خارج  از شهر گرفته  شده  است .
اين  مسئول  با اشاره  به  اين كه  مجتمع  صالح آباد سال  ۴۹ بنيانگذاري  و سال ۵۱ تجهيزات  كمپوست  آن مورد بهره برداري  قرار گرفت ، افزود: سال  ۷۹ به  دليل رعايت  مسايل  زيست  محيطي  وسايل  اين  مجتمع  به  كهريزك  منتقل  شد.
به  گفته  وي ، هم اكنون  اين  مجتمع  ۳۵ هكتار مساحت  دارد و از زمان  رويكرد سازمان  بازيافت  در امر زباله ، فعاليت  خود را تشديد كرده  است .
هوشمند گفت : اين  مجتمع  پس از آغاز فعاليت  دوباره  خود در سال  ،۸۱ ابتدا بازيافت  را با ظرفيت  دو تن  در روز آغاز كرد و هم اكنون  ظرفيت  آن به  ۱۰ تن افزايش  يافته  و فعاليت  خود را به  صورت  مستمر و شبانه  روزي  در سه  شيفت  انجام  مي دهد.
وي  خاطر نشان  كرد: كار بازيافت  كاغذ و پت  در اين  مجتمع  به  پيمانكار خصوصي  واگذار شده  و ما كار و راهبرد امور را برعهده  داريم .
مدير مجتمع  بازيافت  صالح  آباد ادامه  داد: محصول  بازيافت  پت ، الياف  و محصول  كاغذ، بازيافت  كاغذ است  كه  تبديل  به  رل  مي شود و در صنايع  بسته بندي  مورد استفاده  قرار مي گيرد.

گم شدن شماره مورد نظر!
شبكه تلفن همراه در كشور ما همچنان در حال گذار از مراحل آزمون و خطاست.
واگذاري هزاران سيم كارت جديد بدون پشتوانه فني كافي كه بر ترافيك خطوط افزوده و مشكلات را افزون تر كرده، برخي نقايص فني نوظهور را نيز در پي داشته است.ازجمله، چند روزي است كه به جاي «مشترك مورد نظر در دسترس نمي باشد» و يا «تمامي خطوط منتهي به مشترك مورد نظر شما اشغال مي باشد» ، مي شنويم: «شماره مورد نظر شما در شبكه وجود ندارد!» .
درحالي كه لحظاتي پيش در جريان مكالمه، شماره مورد نظر در گوشي شما ثبت شده است!
اين توضيح نادرست كه احتمالا ناشي از يك نقص فني در شبكه تلفن همراه مي باشد و اغلب در مناطق شلوغ و پرترافيك (مخابراتي)، بروز مي كند، مي تواند مشكلات جديدي به وجود آورد و حتي سوءتفاهماتي را دامن بزند.
بديهي است اگر توسعه تلفن همراه در يك روند پايدار و باتوجه به امكانات فني كافي انجام گيرد و جنبه هاي سودآوري آن به تنهايي مدنظر نباشد، شاهد مشكلات و پيامدهاي اين چنيني نيز نخواهيم بود.
حمدالله قدرتي

به خاطر الصاق برچسب تبليغاتي غيرمجاز
تلفن يك شركت به مدت ۳ ماه قطع شد
به دنبال شكايت سازمان زيباسازي شهر تهران از يك شركت لوله بازكني به خاطر نصب برچسب بر روي ديوارها ي شهر، دادگاه اين شركت را به قطع تلفن به مدت سه ماه محكوم كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، سازمان زيباسازي طي اطلاعيه اي اعلام كرد: با تمام اشخاص حقيقي و حقوقي كه اقدام به نصب برچسب بر روي ديوارهاي شهر و مكان هاي غيرمجاز كنند برخورد خواهد شد و افراد متخلف به مراجع قضايي معرفي و در صورت اثبات جرم ضمن جريمه نقدي، تلفن متخلفان نيز قطع مي شود.
بنابر اين گزارش درپي شكايت اداره حقوقي سازمان زيباسازي بر عليه يك شركت لوله بازكني و استعلام صورت گرفته از شركت مخابرات، دادگاه با استناد به مواد ۵۵ و ۹۲ قانون شهرداري و ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامي، ضمن قطع دو شماره تماس اين شركت، متخلف را به پرداخت جزاي نقدي نيز محكوم كرد.
سازمان زيباسازي شهر تهران اعلام كرد: پرونده تعداد زيادي از افراد متخلف كه به مانند پرونده فوق اقدام به الصاق بر چسب در سطح شهر كرده بودند جهت رسيدگي به مراجع قضايي فرستاده شده است و در آينده نزديك با صدور حكم قاضي پرونده، نسبت به قطع تلفن اين مؤسسات و شركت ها نيز اقدام خواهد شد.

شهرداري تهران از گوشت مصرفي
شهروندان عوارض نمي گيرد
006081.jpg
گروه شهري: مدير عامل  سازمان  سردخانه  و كشتارگاه هاي  شهرداري  تهران  گفت : با اعتراض وزارت  كشور، شهرداري  تهران  از گوشت  مصرفي  شهروندان  عوارض  نمي گيرد.
مهندس حسن  طاهري  افزود: شوراي  اسلامي شهر تهران ، سال  گذشته  مصوبه اي  مبني  بر دريافت  عوارض  از گوشت  مصرفي  شهروندان  داشت  كه  از ابتداي  امسال  به  علت  اعتراض  وزارت  كشوربه  اين  مصوبه ، عوارضي  از گوشت  مصرفي  شهروندان  دريافت  نشده  است .
وي ،علت اعتراض  وزارت  كشور را تعارض و مغايرت مصوبه  عوارض  گوشت با قانون موسوم به قانون تجميع عوارض و سياست هاي عمومي دولت و مجلس شوراي اسلامي مبني بر تثبيت قيمت كالا عنوان  كرد.
مدير عامل  سازمان  سردخانه  و كشتارگاه هاي  شهرداري  تهران  گفت : شهرداري تهران  در دريافت  عوارض  از گوشت  مصرفي ، ارتقاي  سطح  كيفيت  توليدات  دامي  را دنبال   كرده و هرگز به  دنبال  درآمدزايي  نبوده است .
طاهري ، رقم  كل  ماهانه  اين  عوارض  را بالغ  بر چهار  ميليارد ريال  ذكر كرد و افزود: براساس  مصوبه  شوراي  شهر، اين  عوارض  براي  سهولت  در وصول  آن ، بايد هنگام  عرضه  عمده  گوشت  از توليدكنندگان  (عوامل  مشخصي  كه  گوشت  را وارد تهران  مي كنند) دريافت  شود.
وي ، به  مصرف  روزانه  يك هزار تن  انواع  گوشت  در تهران  اشاره  و تأكيد كرد: در صورت  رفع  مشكل  پيش  آمده  در اجراي  مصوبه  شوراي  شهر، شهرداري  تهران  براي  هر كيلوگرم  گوشت  قرمز ۲۰۰ ريال  و هر كيلوگرم  مرغ  و ماهي  ۱۰۰ ريال  عوارض  مي گيرد.

رستاخيز هامون - فرصت ها و چالش ها
دكتر اسماعيل كهرم
«آنچه در سيستان به نام نعمت خوانده مي شود، مرهون و مديون و وابسته به وجود و حضور هامون است. سيستان بدون هامون هيچگاه وجود نداشته و هرگز مباد.»
نمونه اي از گفتار مردم سيستان درمورد هامون
من ۳۲ سال پيش براي اولين بار به ديدار هامون رفتم. تهران سرد و برفي را صبح روز ۲۵ بهمن ماه ترك كردم و ساعت ۴ بعدازظهر در پناه هامون مطبوع و آفتابي بودم. از مشاهده اين همه تغيير در ظرف چند ساعت به وجد آمده بودم و نمي توانستم تا روز بعد براي آغاز كار صبر كنم. شهرستان زابل قابل مقايسه با امروز نبود. ميداني كه اركان اصلي شهر در آن قرار داشتند و خياباني كه در انتهاي آن يك درخت نخل كهنسال بود. حوالي اين درخت در يك خانه قديمي اداره محيط زيست زابل قرار داشت كه كساني كه در آن كار مي كردند مانند قزاق، شاهرودي، حيدري... وظيفه حفاظت از هامون را به عهده داشتند. همگي جوان و پرشور و بسيار علاقمند شب را با بچه ها در اداره به سر برديم و از هر دري كه مربوط به حفاظت و شكار و شكارباني باشد صحبت كرديم. روز بعد، صبح زود با لندرور آشناي محيط زيست به هامون عزيمت كرديم. اين لندرور هم خدماتي به حفاظت از محيط زيست و كاوش هاي زمين شناسي، در جهان انجام داده است. چندي قبل از پنجاهمين سال معرفي لند رو به جهان سخن رفت و مراسمي براي بزرگداشت آن برگزار شد. درمجموع، با وجود لندرور، جهان بهتري را شاهد هستيم.
صداي موتور، تكان هاي شديد، كنترل هاي بسيار ساده، كمك هاي قوي و بدنه  ساده و محكم و بالاخره صندلي هايي كه طراح آن راحتي و آسايش را براي سرنشينان فراموش كرده بود، از ويژگي هاي اين ماشين بودند .هنوز هم در برخي از نقاط ايران، لندرورهاي قديمي را مي بينم و بلافاصله نسبت به آنها احساس علاقه مي كنم و مي دانم كه روزي چند هزار كيلومتر در آن پيموده ام.
به پاسگاه قرقري رسيديم. پاسگاه يك چادر بود با ميز و صندلي كه تميز و ساده به نظر مي رسيد.
يك تختخواب فنري تميز و مرتب هم بود كه نشان مي داد كه نگهباني نوبتي و شبانه روزي است .به كنار ساحل به روستاي تخت شاه رسيديم. قايق هاي سازمان منتظر ما بودند. اين قايق ها را اهالي محل از ني مي ساختند و به آن «توتن» مي گويند. با ورود قايق هاي موتوري علاوه بر سكوت و آرامش هامون، توتن نيز از هامون رخت بست و شايد معدودي از آن باقي مانده باشد. مردم روستا زندگي خود را خارج از خانه اداره مي كردند. مردها روي زمين ها كار مي كردند و يا به دنبال گاوهايشان بودند. گاو معروف سيستاني كه تيمور گوركاني مرداني را سوار بر آنها ديده بود. اين مردان از تيمور نهراسيدند و گفتند «اگر سر جنگ داري بفرما و اگر مهمان هستي باز هم بفرما حاضريم.» اين گاوها تا گردن در آب فرومي رفتند و از ني هاي تالاب هامون چرا مي كردند. خانم ها در بيرون از خانه مشغول بافتن حصير بودند و دهها و صدها متر حصير منتظر بارگيري توسط كاميون هايي بودند كه به صف ايستاده بودند، پسربچه ها تورهاي ماهيگيري را داخل آب نصب كرده بودند و هرگاه ما به توري بر مي خورديم كه تكان نخورد مي فهميديم كه ماهي در آن گرفتار شده بود. ديدار اين مجموعه كلمات نعمت و زندگي را در ذهن تداعي مي كرد. با ديدن ما بچه ها كار خود را رها كردند و به دنبالمان آمدند و زنان حصيرباف با ادب و شرم سر خود را پايين انداختند و سلامي زيرلب گفتند. درياچه، آنچه را كه حاشيه نشينان براي زندگي لازم داشتند در اختيارشان مي گذاشت. آب، ماهي، علوفه، مواد توليدي براي صنعت پايدار و بالاخره پرنده. در بازار زابل راسته ماهي فروشان و پرنده فروشان دائر بوده و فعال. در سرشماري نيمه زمستاني آنسال، ۰۰۰/۷۲۰ قطعه پرنده سرشماري شد!!
متأسفانه اين تصور به مرور زمان تيره و تار شد و در طي بازديدهاي مكرر، هر بار چين و چروكي به چهره شاداب هامون مشاهده مي شد. معرفي ماهي آمور به تالاب خطايي بزرگي بود. دنيا از معرفي گونه هاي بيگانه به محيط هاي آبي و خاكي خاطره خوبي ندارد. ماهي آمور كه تا حدود ۲۰ كيلوگرم رشد مي كرد علف خوار بود و ني هاي تالاب هامون را از بين برد. هدف تهيه پروتئين سفيد براي مردم محل بود ولي در عمل به تخريب نيزارها منجر شد.
ني هاي هامون از مهم ترين عناصر حياتي بودند كه مأمن پرندگان و شيرخوارگاه بچه ماهي ها بود. و از طرفي به مصرف چراي گاوهاي سيستاني مي رسيدند و نيز براي براي بافتن حصير از آنها استفاده مي شد با از بين رفتن ني ها، همه اين فوائد ناشي از ني ها متوقف شد.
تغيير ديگر كه در تالاب هامون پيش آمد در اثر فشار شكارگاه بي رويه بود. شكاربان «راه پيما» را همه مي شناسند. در سيستان با سي وچند سال سابقه درخشان سرشناس است .به عنوان شكاربان برجسته معرفي شد و بوسه بر گونه هاي خاتمي رئيس جمهور وقت زد. در يكي از سفرها، در زاهدان شنيدم كه پس از ۲۵ سال قو به هامون آمده. در طول سفر از زاهدان به زابل فكر مي كردم كه اينها بايد خانواده باشند. قوها بچه خود را تا دو سال با خود به مهاجرت مي برند تا مسير را به او بياموزند. پس اين سه قو نشان از پدر، مادر و فرزند دارد. سال ديگر دو فرزند ديگر را با خود خواهند آورد و سال بعد... و به زودي تعداد زيادي قو مجددا به هامون بازخواهند گشت. در سرشماري هاي اوليه، من هر بار تعدادي قو را در جمع پرندگان مي ديدم. من تمام پرندگان را دوست دارم و زيبايي را در وجود همه آبها مي بينم ولي درمورد قوها نظر خاصي دارم. من فكر مي كنم هر هنرمندي وقتي اثري، مثلا نقاشي را خلق مي كند امضاي خود را پاي آن مي گذارد. به پهنه هاي زيباي طبيعي ايران مانند تالاب انزلي، تالاب هاي جنوب درياچه اروميه و يا هامون وقتي نگاه مي كنيد، هركدام يك شاهكار زيبايي و ظرافت اند و قوها؟ قوها امضاء خداوندند پاي اين شاهكارهاي خلقت.
باري به قرقري رفتيم. راه پيما را ديدم .چهره مردانه آفتاب سوخته به ديدارمان آمد. نشستيم و از وضع منطقه صحبت شد. گفتم راستي شنيدم پس از مدت ها قو به هامون آمده، بريم ببينيم؟ قيافه اش درهم شد. اخم ها را درهم كشيد و چشم ها را به زمين دوخت و با صداي شكسته گفت آقا زدند! اين ها به هيچ چيز رحم نمي كنند. سكوت سنگيني برقرار شد و من فكر مي كردم كه واقعا چه كسي از آنهمه زيبايي فقط يكي دو كيلو گوشت و مشتي از پر را ديده است؟ اين شكاركش در چه دنياي سياه بي منطقي زندگي مي كند. آنها كه فقر را علت اصلي قلمداد مي كنند بايد بدانند كه قو حيوان با هويتي است. به راحتي نمي توان به آن نزديك شد و بايد از تفنگ هاي دورزن استفاده كرد كه هر قبضه از آنها به اندازه ۲۰ رأس گوسفند ارزش دارند! اشكال در تربيت است كه از دامن مادر شروع مي شود و در دبستان و اجتماع كامل مي شود. مادري كه مشاهده مي كند كه فرزندش بال مگس را مي كند و سنگ به پاي سگ مي زند به او چيزي نمي گويد يك شكارچي متخلف و يا يك شكاركش را در دامان خود تربيت كرده! در سال ،۱۳۷۵ تعداد پرندگاني كه در هامون سرشماري كردم حدود ۰۰۰/۳۰ قطعه بود!!! عدد ۰۰۰/۷۲۰ را به ياد داريد؟
آنچه كه تا آن روز به سر هامون آمده بود يعني معرفي آمور و فشار ناشي از شكار نسبت به وقايع بعدي، قطره اي در برابر دريا بود. حدود هفت سال قبل يعني از ۱۳۷۷ طبيعت قهر واقعي خود را با خشكسالي نشان داد. آنچه در اين هفت سال اتفاق افتاد مرگ تدريجي سيستان بود. زراعت، باغ ها و دام ها از بين رفتند. حركت شن هاي روان به سوي دهات زندگي را غيرممكن كرد.
پس از خشك شدن هامون،  در سال ۱۳۸۱ جايي كه روزي ۶ متر عمق آب مي بود با لندرور رانندگي كرديم. چنين فاجعه اي را باور نمي كردم. هامون در اثر خشكسالي و كم لطفي همسايه كه جلوي آب هيرمند را سد كرده بود، به كلي خشك شد و مانند هر نعمتي وقتي از كف ما رفت ارزش هاي آن آشكار مي شود. فقط در طي يك رشته عمليات حدود ۵۰۰ كيلومتر بادشكن احداث شد كه در پشت آن ۶۰ ميليون مترمكعب شن هاي روان، جمع شدند. ديوارهاي خانه ها در دهات زير شن مدفون شد. روزي باد، رطوبت را از تالاب هامون به دهات مي رساند و اكنون شن را منتقل مي كرد. مردم صبور و نجيب سيستان رستم وار مقابل قهر طبيعت پايداري كردند. حتي آب خوردن بايد به دهات منتقل مي شد. چنگ خرگوشي كه قسمتي از هامون در داخل ايران است تا آن تاريخ هيچگاه خشك نشده بود ولي ميزان خشكي هم ركوردها را شكست و هر روز قدر هامون بيشتر شناخته شد. درست هنگامي كه صبر به انتها رسيده بود، متوسط ميزان بارندگي در هفت سال خشكسالي در ۲۵ ميليمتر در سال بود! و ناگهان در زمستان سال ،۸۳ درهاي رحمت به روي هامون و سيستانيان باز شد و ۱۷۰ ميلي متر باران باريد! تقريبا ۷ برابر زمان خشكي!!به ناگهان چهره هامون عوض شد. آب كه آمد، آباداني هم آمد. ني ها شروع به سبز شدن كردند. حدود ۲ ماه پيش باز هم به ديدار هامون رفتم. حدود ۳۰ درصد هامون پرآب شده بود. ني ها جوانه كرده بودند. درقسمت هابي جلوي چراي ني گرفته شده، براي حفاظت و رشد بعدي. حيات به هامون بازمي گردد ولي آهسته آهسته. از مجموع ۰۰۰/۱۳۰ گاو سيستاني چندتاش بازگشته اند. به زودي صنعت حصيربافي رونق مي گيرد و زنان سيستاني در ميدان ده خود به توليد خواهند پرداخت. چند تور داخل آب نشان از شروع ماهي گيري بود. حوضه هيرمند ۱۰ تا ۱۲ ميليارد مترمكعب آب در سال توليد مي كند. سهم ما تنها يك ميليارد مترمكعب است. دولتمردان ما، سياستمداران ما بايد اين حق مردم ايران را از افغانستان بگيرند. اكنون هامون دوران نقاهت را مي گذراند. براي آن كه هامون به روزهاي پربار بازگردد نيازمند ۱۰ ميليارد متر مكعب آب است و تنها يك سوم آن تأمين شده است ولي آب تنها مشكل هامون نيست. اشتباهاتي كه در گذشته درمورد مديريت و بهره وري از هامون صورت گرفته نبايد تكرار شود. به هامون بايد با چشم ديگري نگاه كرد. اكنون كه مي دانيم وجود هامون تا چه حد براي سلامت مردم و محيط الزامي است بايد با هامون با احترام و دقت و وسواس رفتار شود. معرفي گونه ها، برداشت بيش از حد ني ها، صيد ماهي و برداشت از پرندگان بايد كنترل شود و حتي براي يكي دو سال ممنوع شود تا اين بيمار سرپا بايستد.
يادمان باشد كه تمدن سيستان ۵۰۰۰ سال قدمت دارد. همزمان با تمدن مصر و بين النهرين. هر وقت به اهرام مصر نگاه مي كنيد به ياد بياوريد كه پدران ما در زمان ساخت آنها در سيستان زندگي مي كردند. همان وقتي كه براي حفاظت از اهرام صرف مي شد، براي نگهداري هامون عزيز لازم است و بيشتر.

بهسازي معابر و فضاهاي شهري
006075.jpg
به منظور استفاده مطلوب معلولان،كم توانان جسمي و سالمندان، معابر و فضاهاي شهري منطقه ۲۰ توسط شهرداري اين منطقه بهسازي شد. عباس فرشاديان، معاون فني وعمراني منطقه ۲۰ با اشاره به اينكه شناسنامه  اي از نيازها و مشكلات معلولان در بوستان  ها تهيه شده است، افزود: بر اساس تصميمات اتخاذ شده در اجراي كليه پروژه  ها، نيازمندي  هاي معلولان جهت استفاده از اين مراكز و بوستان  ها تعبيه مي  شود. وي، در ادامه از جمله اقدامات صورت گرفته براي مناسب  سازي اماكن جهت استفاده معلولان، به ايجاد شيب  راه  هايي در ورودي  هاي مجموعه ورزشي ياس، باشگاه شهروندان جوان، خانه  هاي مشق معراج، جهان  آرا، عباس  آباد، ۲ نقطه از ساختمان اداري شهرداري اشاره كرد.

مبارزه با موش
006066.jpg
مديركل  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  گفت : مبارزه  باموش ، به  طور مداوم  در شهر انجام  مي شود.صاحب محمدي افزود: جمعيت  موش هاي  شهر به  دليل  تداوم  داشتن  مبارزه  با آن در شهر كنترل  شده  و در صورت  رعايت  مسائل  زيست  محيطي  از سوي  شهروندان ، كاهش  خواهد يافت .وي  با بيان  اينكه  از ابتداي  پاييز امسال ، طعمه گذاري  موش  در مناطق  مياني و جنوبي  شهر انجام  شده  است گفت : طعمه گذاري  بيشتر به  صورت  كلني  در جوي  ها است  كه  تاثير بسزايي  در جلوگيري  از رشد موش ها دارد.وي تصريح  كرد: از آنجا كه  امكان  بالاآمدن  سطح  آب انهار درفصل  زمستان  وجود دارد، مبارزه  باموش  به  صورت  تله گذاري  در اماكن  تجمع  موش ها خواهد بود.

۶ و ۱۰ آلوده ترين مناطق تهران
006069.jpg
آسمان آبي ايران: ديروز هواي مناطق ۶ و ۱۰ تهران بيش از ساير مناطق پايتخت آلوده بود. اطلاعات ارايه شده از سوي شركت كنترل كيفيت هواي تهران نشان مي دهد منطقه ۶ شهرداري تهران شامل خيابان هاي شهيد عباس پور، ميدان گلها، جمالزاده و كارگر شمالي آلوده ترين منطقه تهران است و شاخص كيفيت هوا در اين منطقه در شرايط رو به ناسالم قرار دارد.همچنين هواي منطقه ۱۰ شهرداري تهران محدوده خيابان هاي آزادي، جيحون، شهيد بهنود، قزوين و شمشيري نيز ديروز ناسالم گزارش شد.براين اساس امروز وضعيت هوا در مناطق ۱ ، ،۲ ۳ ، ۴ ، ۷ ، ۸ ، ۹ ، ۱۳ ، ،۱۴ ۱۶ ، ۱۷ ، ۱۱ و ۱۹ تهران به لحاظ غلظت آلاينده ها در شرايط سالم و در مناطق ۲۲ ، ۲۱ ، ۲۰ ، ۱۸ ، ۱۵ و ۵ تهران ديروز در شرايط يك قرار داشت.

جمع آوري تابلوهاي تبليغاتي با واژه هاي بيگانه
ايرنا: معاون  اجتماعي  و ارشاد نيروي  انتظامي كرج  گفت : به  منظور جلوگيري  ازترويج  فرهنگ  غربي ، طرح  جمع آوري  تابلوهاي  تبليغاتي  با واژه هاي  بيگانه  دراين  شهرستان  در هفته  جاري  آغاز شد.سرهنگ  ابوالحسن  كزازي افزود: تصاوير و عكس هاي  انتخابي  براي  تابلوهاي  تبليغاتي  بايد با فرهنگ  و سنت مردم  مغايرت  نداشته  باشد.
معاون  اجتماعي  و ارشاد نيروي  انتظامي كرج ، مدت  اجراي  اين  طرح  را يك ماه  ذكر كرد.كزازي  اظهار داشت : تابلوهايي  كه  در مكان هاي  نامناسب  نصب  شده  و در ترددشهروندان  اختلال  ايجاد مي كند، توسط ماموران  شهرداري هاي  مناطق  مختلف  كرج جمع آوري  مي شود.

استفاده رايگان از پاركينگ پارك سوار بيهقي
در روز عيد سعيد فطر
گروه شهري:  براي رفاه حال نمازگزاران استفاده از پاركينگ پارك سوار بيهقي در روز عيد سعيد فطر در مصلي بزرگ حضرت امام خميني (ره) ، رايگان مي باشد.
نمازگزاران مي توانند از ورودي هاي شمالي ( بزرگراه رسالت ) ، جنوبي ( خيابان بيهقي ) و شمال غربي (ميدان آرژانتين ) پارك سوار با دريافت قبض ، به پاركينگ وارد شده و پس از اقامه نماز بدون پرداخت وجه از پارك سوار خارج شوند.بر اساس اين گزارش، در اين روز مديريت پارك سوار بيهقي از نمازگزاران پذيرايي نيز خواهد كرد .

همايش بررسي تهديدها و پيشگيري از پيامدهاي زلزله
006072.jpg
ايرنا: همايش  بررسي  تهديدها و پيشگيري  از پيامدهاي  زلزله  تهران  از ۲۹ آبان ماه  به  مدت  دو روز توسط دانشگاه  تهران  و «شركت  همايش  سازان  امروز» برگزار خواهد شد.دبير علمي  همايش ، هدف  از برگزاري  آن را بررسي  تهديدها و مخاطرات  وقوع  زلزله  در شهر تهران  با در نظر گرفتن  جنبه هاي  مختلف  موضوعي  و اين  كه  خطر زمين  لرزه  تا چه  حد تهران  را تهديد مي كند و پس  از بررسي  وقوع  سانحه  يعني  تخريب  ناشي  از زلزله  در مقياس  خرد (بناها) و كلان  (شهر) عنوان  كرد.عليرضا احسان  فر افزود: مورد ديگري  كه  در اين  برنامه  مورد توجه  و سئوال  قرارمي گيرد، پيامدهاي  زيست  محيطي  و بهداشتي  وقوع  زلزله  در تهران  است .وي  اظهار داشت : بحث  زلزله  مقوله اي  بسيار گسترده  است  كه  ابعاد گوناگوني  را در بر مي گيرد.

پسماندهاي آشپزخانه جايگزين مناسب
براي سوخت هاي فسيلي
قلم سبز ايران :پسماندهاي آشپزخانه منبع مناسبي براي توليد بيوگاز هستند و گاز حاصل از آن مي تواند جايگزين سوخت هاي فسيلي آشپزخانه شود.
در كشورهاي مختلف شده از روشهاي گازي كردن و پيروليز جهت تبديل زباله ها به گاز متداول است به طوري كه گاز ايجادشده در ژنراتورها و توربين هاي بخار در نهايت به برق تبديل شده و مورد استفاده قرار مي گيرد.
براساس اين گزارش، در حال حاضر در ايران بررسي هاي فني و اقتصادي مختلفي براي تجزيه زباله هاي جمع آوري شده در مراكز دفن زباله شهر مشهد انجام شده است تا امكان سنجي استفاده از گاز متان براي مصارف خانگي و نيروگاهي مورد بررسي قرار گيرد.
همچنين در بررسي ديگري امكان سنجي استفاده از گاز متان در مراكز دفن زباله شهر اصفهان توسط سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور انجام شده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |