پنجشنبه ۵ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۵ - Oct 27, 2005
يك حسگرجديد كه بوي بد دهان را تشخيص مي دهد
بيني الكترونيك
اگر زير زبانتان را تميز كنيد، بوي بد دهان به طور قابل توجهي
كاهش مي يابد
006021.jpg
گروه دانش و فـناوري ـ مريم جعفراقدمي: امروز جلسه مهمي داريد. گاهي دهانتان بوي بدي مي دهد. نگرانيد. هميشه نگرانيد چون خودتان نمي توانيد بوي دهانتان را تشخيص دهيد. آدم به بوي بد دهان ديگران حساس است، اما نمي تواند بوي بد دهان خودش را تشخيص دهد. اما يك بيني الكترونيك قابل اعتماد هست كه مي تواند كارتان را راه بيندازد. اين وسيله مي تواند بو بكشد و آن ماده شيميايي بدبو را كه در دهانتان هست پيدا كند و اندازه بگيرد.
محققان دانشگاه توكيو، حسگري ساخته اند كه مي تواند مقدار دقيق متيل مركاتين (SH3CH) را كه عامل اصلي بوي بد دهان است، اندازه بگيرد.متيل مركاتين را باكتري ها توليد مي كنند. بوي بد را وقتي مي شنويم كه ميكروب هاي داخل دهان، پروتئين هاي غذا يا سلول هاي مرده بدن را تجزيه مي كنند. اين حسگر با آنزيمي كار مي كند به نام مونوآمين اكسيداز كه در واكنش شيميايي، اكسيژن مصرف مي كند و متيل مركاتين را هضم مي كند. يك الكترود حساس به اكسيژن، نشان مي دهد چه اندازه متيل مركاتين در نفس آدم هست. حسگر الكترونيك مي تواند تراكم متيل مركاتين را تا حد يك در ميليون شناسايي كند، اين دقت بيش از دو برابر حساسيت بيني انسان است.
وجود متيل مركاتين ممكن است نشانه بيماري هاي لثه باشد. بنابراين، اين وسيله كمك بزرگي براي دندان پزشكان خواهد بود. علي رغم اين كه بوي بد دهان را مي توان با دهان شويه هاي ضدباكتري كاست، حسگرها مي توانند تأثير هر كدام از اين درمان ها را نشان دهند. در حال حاضر بعضي از دندان پزشكان ماشين هايي براي اندازه گيري تراكم تمام سولفورها در دهان به كار مي برند، اما ممكن است از دهان بعضي از بيماران مقدار زيادي سولفيد كم غلظت پراكنده شود كه مي تواند مقدار واقعي متيل مركاتين را پنهان كند.
حساسيت اين دستگاه ها خيلي پايين است، چون در تنفس بيماران رطوبت وجود دارد. اما حساسيت بيني هاي الكترونيكي جديد زياد است و براي كاربردهاي پزشكي و دندان پزشكي مناسب هستند. آنزيم مورد استفاده در اين حسگرها بين متيل مركاتين و مواد شيميايي ديگر كه در تنفس موجودند فرق مي گذارد، و نسبت به رطوبت هم حساس نيست.
دانستن اين كه بوي دهان چه اندازه بد است، موضوع مهمي است. اما بعد از فهميدن آن چه مي توان كرد؟ خيلي از مردم فكر مي كنند مسواك زدن خيلي مؤثر است، اما يكي از عمده ترين جاهايي كه بايد تميز شود زير زبان است. با اين كه از تميز كردن زير زبان احساس خوبي به آدم دست نمي دهد، اين كار ضروري است. زيرا متوسط متيل مركاتين را بسيار كاهش مي دهد.
شايد در آينده، بيني الكترونيك يكي از وسايل شخصي و روزمره هر كسي باشد. وسيله اي كه مثل تلفن همراه هميشه با مردم است و حتي شايد در هر گوشي تلفن همراه يكي اش را جاسازي كنند كه هنگام صحبت، بوي بد دهان را تشخيص دهد.
منبع: Nature.com

چوب مصنوعي
006015.jpg
با توجه به رشد روز افزون صنايع و كارخانجات و توسعه ساختمان سازي، چوب همواره نقشي اساسي در ساخت و ساز داشته و دارد. انسان از ديرباز به نحوي از چوب استفاده مي كرده است. يا براي سوخت يا براي ساخت اسلحه يا براي ساخت سرپناه. اما با رشد جمعيت استفاده از چوب هم بيشتر شد. متأسفانه افزايش جمعيت با كاهش جنگل ها و درختان همراه شده و همواره شاهد آن هستيم كه انسان ها به اشكال مختلف باعث نابودي جنگل ها و درختان مي شوند تا از چوب ، استفاده خاص خود را ببرند. ولي طرفداران محيط زيست و دوستداران طبيعت همواره با اين كار مخالف هستند. به تازگي يكي از طرفداران طبيعت كه پس از سال ها نتوانست از قطع درختان براي توليدات صنايع چوبي جلوگيري كند، دست به اختراع جالبي زده است: چوب مصنوعي. تانگ هونگ مخترع تايواني چوب مصنوعي است. تانگ هونگ بيشتر سال هاي زندگي خود را صرف مبارزه با قطع درختان كرده است . پس از سال ها تحقيق و آزمون، او بالاخره راه حل را پيدا كرده است.
صرف نظر از اين كه اين چوب ها مانند چوب واقعي نيستند، آن ها مانع هجوم حشرات مي شوند و كپك نمي زنند و جالب تر اين كه چوب مصنوعي برخلاف چوب طبيعي هيچ گاه نمي سوزد. به گفته تانگ هونگ چوب ها در لابراتوارهاي وارينگتون (warington) در بريتانيا آزمايش شده اند. اين نوع چوب عايق، براي جانشين كردن قطعات فلزي ايده آل است. با اين فرمول تانگ هونگ در چين چند نمونه از اين قطعات را ساخته است، ولي با وجود تمامي اين مزايا تانگ هونگ هنوز موفق به پيدا كردن بازاري براي فروش نشده است. او قراردادهاي زيادي را در چين و تايوان پيش كشيده است، اما هر بار پيش از رسيدن به مرحله مذاكرات نهايي، خريداران از او مي خواهند كه راز فرمول خود را فاش كند. اما تانگ هونگ علاقه اي به افشاي اين امر ندارد.
منبع: چاينا ديلي

براي اينتل بالاآمدن وقتي نمي گيرد
ايرنا: اينتل، فناوري جديدي ارائه كرده  است كه مدت زمان لازم براي بوت شدن و يا راه اندازي رايانه هاي لپ  تاپ و همچنين مدت زمان مورد نياز براي اجراي برنامه هاي كاربردي در اين رايانه ها را به ميزان قابل توجهي كاهش داده و در مصرف باتري اين رايانه ها نيز صرفه جويي مي كند. فناوري جديد با نام رابسون، ويژه رايانه هاي لپ  تاپ ساخته شده بر اساس چيپ ست سنترينوي اينتل طراحي شده  است.
اينتل هفته گذشته، فناوري رابسون را در همايش داخلي اين شركت معرفي كرد و نشان داد در حالي كه يك لپ تاپ معمولي براي بوت شدن يا به اصطلاح بالا آمدن به چندين ثانيه زمان نياز دارد، لپ تاپ ديگر با استفاده از همان سخت افزار به اضافه فناوري رابسون تقريبا بلافاصله پس از روشن شدن بوت مي شود و به علاوه به طور مثال، لپ  تاپ اول براي باز كردن نرم افزار آكروبات ريدر به 4/5 ثانيه زمان نياز دارد و لپ  تاپ مجهز به فناوري رابسون همين نرم  افزار را در 4/0 ثانيه اجرا مي كند.
در فناوري رابسون اينتل، لپ تاپ به جاي بوت شدن از روي هاردديسك، از حافظه فلش NAND استفاده كرده و نقش هاردديسك را در مواقع غيرضروري حذف مي كند كه اين امر سبب سرعت بيشتر بوت شدن و اجراي برخي برنامه ها و همچنين صرفه جويي در مصرف باتري لپ تاپ مي شود. اينتل هنوز جزئيات چگونگي عملكرد فناوري رابسون را اعلام نكرده اما افزوده  است كه اين فناوري امتحان خود را پس داده و آماده معرفي شدن به شركت هاي توليدكننده رايانه هاي لپ تاپ است. در حال حاضر حافظه هاي فلش NAND كه اينتل در فناوري جديد رابسون از آن ها استفاده كرده، در صنعت تجهيزات رايانه اي كاربرد فراواني يافته و انواع مختلف آن، از ظرفيت هاي 64 مگابايتي گرفته تا 4 گيگابايتي در بازار موجود است. زمان ورود فناوري رابسون به رايانه هاي لپ تاپ به ميزان استقبال شركت هاي توليدكننده رايانه هاي شخصي از اين فناوري بستگي دارد.

ساخت نانوخودرو
ايسنا: دانشمندان دانشگاه رايس در هوستون آمريكا موفق به طراحي و ساخت كوچك ترين خودروي جهان در ابعاد نانومتر شدند كه قادر است با استفاده از چهار چرخ خود حركت كند. اين خودروي منحصر به فرد در واقع تنها يك مولكول شامل يك بدنه (شاسي)، محور و چهار چرخ است.
يكي از استادان اين دانشگاه و از طراحان و سازندگان اين ماشين منحصر به فرد گفت: آزمايش نانوخودروها و ديگر ماشين هاي مولكولي، ديدگاه جديدي در زمينه تحقيقات مولكولي ايجاد كرده است. هدف نهايي دانشمندان از چنين تحقيقاتي، انتقال مواد به نقاط مورد نظر و استفاده از آن ها در شرايط تحت كنترل در مقياس هاي مولكولي است و از اين رو خودروهاي نانويي بهترين گزينه محسوب مي شوند. اين خودروي نانويي داراي يك بدنه و محور بوده و چرخ هاي آن نيز از 60 اتم ساخته شده اند! كل ابعاد اين نانوخودرو بين 3 تا 4 نانومتر طول دارد و آن را سبك تر از يك رشته DNA مي سازد. پيش از اين نيز محققان ساير كشورهاي جهان به طراحي و ساخت اشيايي در حد نانو شبيه خودروها اقدام كرده بودند. اما اين خودرو نخستين نانوخودروي جهان است كه بر روي چهار چرخ خود حركت مي كند.

جزيره تايوان در اينترنت غرق مي شود
006024.jpg
ايرنا: دولت تايوان قصد دارد اين جزيره را به بزرگ ترين محل آزمايش فناوري جديد اتصالات اينترنتي بي سيم، پرسرعت و داراي برد زياد موسوم به واي مكس تبديل كند. مقامات تايواني براي راه اندازي اينترنت پرسرعت و بي سيم واي مكس همكاري خود را با اينتل، بنيانگذار اين فناوري، آغاز كرده اند.
واي مكس فناوري جديدي همانند فناوري واي ـ فاي است كه به منظور ارائه اتصالات اينترنتي بي سيم و پرسرعت به كار مي رود، با اين تفاوت كه برد واي مكس بسيار بيشتر از برد اتصالات اينترنتي بي سيم واي ـ فاي خواهد بود.
اينتل پيش از اين با عرضه پردازنده و چيپ ست سنترينو ويژه رايانه هاي لپ تاپ موفق شده است فناوري اتصالات بي سيم با برد كوتاه واي ـ فاي را به صورت يك استاندارد جهاني جا بيندازد و هم اكنون در تلاش است فناوري جديد اينترنت پرسرعت و بي سيم واي مكس با برد بسيار بيشتر از واي ـ فاي را به عنوان جايگزين فناوري واي ـ فاي مطرح كند و همكاري جديد با مقامات تايواني نيز در همين راستا صورت گرفته  است.
برخلاف فناوري قديمي تر واي ـ فاي كه تجهيزات آن مي تواند تنها براي فضاي داخل يك خانه و يا مثلا يك اداره سيگنال هاي اينترنت پرسرعت را ارسال كند، با كمك فناوري واي مكس مي توان با استفاده از ايستگاه هاي ارسال كننده در سطح يك شهر، تمامي آن شهر را به سادگي زيرپوشش اينترنت بي سيم پرسرعت قرار داد. فناوري واي مكس با سرعت بالا امكان دانلود بين 50 تا 100 مگابايت در ثانيه را براي كاربران رايانه ها فراهم خواهد كرد و به همين علت رقيبي جدي براي اتصالات اينترنتي دي اس ال و همچنين اينترنت هاي كابلي خواهد بود.
تايوان هم اكنون در تلاش است تا به بزرگ ترين توليدكننده سخت افزار جانبي مورد نياز فناوري واي مكس، از جمله سخت افزار ويژه رايانه هاي شخصي و لپ تاپ ها تبديل شده و با پوشش دادن كل جزيره با اين فناوري، خود را به عنوان پرچمدار اينترنت پرسرعت واي مكس مطرح كند. مقامات تايواني ابراز اميدواري كرده اند كه بتوانند تا سال 2007 تمامي 23 ميليون ساكن اين جزيره را به شبكه اتصالات اينترنتي واي مكس متصل كنند.

خطر ملانوما در كمين است
006009.jpg
سرطان پوست شايد سرطان خطرناكي نباشد و خيلي ها ممكن است حتي بدان فكر هم نكنند، اما واقعيت اين است كه يك بيماري بسيار نادر كه نوع خاصي از سرطان پوست است، با نام ملانوما در حال قتل عام انسان هاست.
امسال 62 هزار نفر تنها در ايالات متحده قرباني ملانوما شده   اند. اگر ملانوما به موقع تشخيص داده شود، قابل درمان است. اما به تعويق افتادن تشخيص آن، باعث مي شود كه سرطاني كشنده در بدن رشد يابد. مشكل عمده   اي كه در مورد ملانوما بايد دقت شود، اين است كه يك بار ايجاد شدن ملانوما در بدن مي تواند فرد مبتلا را براي ابتلاي مجدد به آن مستعد كند. پروفسور دنيل كويت كه در مركز سرطان بيمارستان سروان كترين فعاليت مي كند، مي گويد: كساني كه يك بار به اين بيماري مبتلا شده باشند، بايد به طور مرتب مورد معاينه پزشكي قرار گيرند و به اين ترتيب اطمينان خاطر خود را نسبت به ابتلاي مجدد به ملانوما افزايش دهند. دكتر كويت مي گويد كه خطر عود اين بيماري حدود يازده درصد است و در صورت ابتلاي دوباره به آن، احتمال ابتلاي افراد گرفتار به آن، براي ابتلاي دوباره به 30 درصد مي رسد. عامل ديگري كه ريسك ابتلا به بيماري ملانوما را به شدت افزايش مي دهد، داشتن سابقه سرطان در خانواده و يا ابتلا به بيماري هاي كك و مكي بد شكل و مشكوك است. به هر حال تحت نظر پزشك متخصص پوست بودن، عامل مهمي در تشخيص و درمان به موقع بيماري ملانوما است.
منبع: Nature.com

روش تازه اي براي توضيح نحوه سرطان
ايرنا: زماني كه سلول ها سرطاني مي شوند، به اين توانايي دست مي يابند كه پيوندهاي بين سلولي كه آن ها را به يكديگر مرتبط مي سازد در هم بشكنند و آزادي عمل براي حمله به سلول هاي ديگر را به دست آورند. يك گروه از محققان هلندي، مدل تازه اي براي اين فرايند تكميل كرده اند. به نوشته نشريه علمي زيست شناسي سلولي يوهان دو روج و همكارانش از مؤسسه سرطان شناسي آمستردام، مسأله شكسته شدن اتصالات بين سلولي را در سلول هاي كبد سگ ها مورد بررسي قرار دادند. سلول هاي عادي و سالم با پروتئيني موسوم به اي ـ كادهرين به يكديگر متصل مي شوند. در مدلي كه به وسيله محققان هلندي مورد بررسي قرار گرفت، سلول هاي كبد سگ ها با استفاده از عامل رشد هپاتوسيت در هم شكسته شد. در اين بررسي روشن شد كه هپياتوسيت، برخلاف آن چه كه تاكنون پنداشته مي شد موجب قطع فعاليت پروتئين اي  ـ كادهرين نمي شود، بلكه اتصالات ميان سلول ها به واسطه تنشي كه به تدريج در ماتريس و ساختار و داربست دروني سلول ها رو به ازدياد مي گذارد، در هم شكسته مي شود. اين داربست دروني، سيتوسكلتن نام دارد و قوت نيروهايي كه در درون آن شروع به فعاليت مي كنند، با نحوه اتصال سلول ها به ساختارهاي بيرون سلولي رابطه مستقيم دارد. ارتباط ميان بخش هاي دروني و بيروني سلول ها با كمك گيرنده هاي اينتگرين تأمين مي شود.

اندازه گيري قطب؛ شايدوقتي ديگر
006012.jpg
گروه دانش و فناوري ـ حسين اميني:اولين ماهواره  تحقيقاتي براي اندازه گيري سرعت آب شدن يخ هاي قطبي، 8 اكتبر پرتاب شد،امابه دليل بروز اشكال فني در موشك روسي حامل آن در اقيانوس سقوط كرد. برخلاف ماهواره هاي راداري قبلي، ماهواره كرايوست (Cryosat) مجهز به يك آنتن دوقلو راداري بود كه مي توانست تصويرهاي سه بعدي دريافت كند كه علاوه بر قابليت اندازه گيري سطح يخي قطب، ضخامت آن را هم مي توانست اندازه گيرد. دقت اندازه گيري ضخامت در حدود چند سانتي متر بود و ماهواره حتي از پشت ابر هم قابليت تصوير برداري داشت.
وينگهام، استاد دانشگاه كالج لندن و مدير علمي اين پروژه اظهار داشت: اين ماهواره دقيق ترين ماهواره مداري بود كه تاكنون به فضا پرتاب شده است. وظيفه عمده ماهواره مشاهده يخ هاي شناور قطب شمال بودكه نقش مهمي را در آب و هواي جهان دارند. اين يخ هاي شناور نور خورشيد را منعكس مي كنند كه در صورت آب شدن آن ها علاوه بر بالا آمدن سطح آزاد درياها، اقيانوس ها نورخورشيد را بيشتر جذب مي كنند چون تاريك تر مي شوند و اين خود باعث مشكلاتي از جمله بالا رفتن سرعت آب شدن يخ ها مي شود. بسياري از كارشناسان هواشناسي اعتقاد دارند اين آب هاي سرد حاصل از آب شدن يخ ها، باعث جريان هاي اقيانوسي مي شوند كه يكي از مهم ترين عوامل تغييرات آب و هوايي است. دكتر وينگهام اضافه كرد: اما هيچ كس نمي داند كه تأثير اين پديده تا چه حد مي تواند باشد مگر اين كه يخ هاي آب شده را اندازه گيري كنيم. پيش از اين ماهواره ICES ساخت ناسا براي اندازه گيري يخ ها از نيرو استفاده مي كرد، هر چند كيفيت تصويربرداري با ليزر بالاتر از رادار است ولي ليزر براي تشخيص يخ از آب، ضعيف است، به همين دليل دكتر وينگهام اظهار داشت كه ماهواره راداري كرايوست، بهترين وسيله براي اين اندازه گيري بود.
۲۸ سپتامبر، دانشمندان با بررسي تصويرهاي ارسالي ماهواره نيمبوس ـ۷ بيان كردند كه گستره يخ هاي قطب شمال به كمترين مقدار خود از سال 1978 تاكنون رسيده است. اما دكتر وينگهام افزود: اين اندازه گيري چيزي درباره ضخامت يخ هاي قطب بيان نمي كند و اين مقدار مي تواند خيلي بيشتر از مقدار تخمين زده شده باشد. چون نيمبوس ـ۷ تنها عكس هاي تكه تكه از سراسر قطب ارسال مي كند و حتي از كل آن هم نمي تواند تصويربرداري كند.
اين ماهواره علاوه بر وظيفه اصلي خود، قطر يخ هاي قطب جنوب و گرينلند را هم اندازه مي گرفت. ماهواره هاي قبلي كه اين وظيفه را به مدت 10 سال به دوش داشتند 1ـERS و 2ـERS بودند. تجهيزات راداري آن ها قدرت تصويربرداري خوبي از مناطق مسطح را داشت و از مناطق شيب دار و لبه ها به خوبي تصوير نمي گرفت ولي كرايوست قادر بود از لبه هاي شيب دار منطقه هاي يخي تصويربرداري كند كه اطلاعات مهمي درباره نحوه و مقدار آب شدن يخ ها  مي دهند.
اين ها هنوز ابتداي راه است: مشكل آب شدن يخ هاي قطبي يكي از بزرگ ترين مسايلي است كه بشر با آن روبه رو است. طبق مدل سازي هاي كامپيوتري، كارشناسان مركز تحقيقات هواشناسي هيدلي در انگلستان پيش بيني كردند كه در صد سال آينده دماي قطب شمال
5 درجه سانتي گراد افزايش يابد كه اين همه، جزيره هاي يخي اين منطقه را آب خواهد كرد.
رئيس شوراي ملي تحقيقات زيست محيطي انگلستان كه با پرداخت
160 ميليون دلار در اين پروژه سهيم شده بود، بيان كرد: اين مشكل غيرقابل حل نيست. اگر بتوانيم انتشار گازهاي گلخانه اي را متوقف كنيم اين روند دقيقا برعكس مي شود. اين ماهواره در طول 2 سال اطلاعات گرانبهايي در اين موضوع مي دهد و براي حداقل 5 سال دور زمين خواهد گرديد. وينگهام خاطرنشان كرد آغاز خوبي نداشت ولي درخواست ساخت مجدد آن را مطرح مي كنيم.
منبع: NewScientist.com

اسكناس هاي پلاستيكي مي آيند
006018.jpg
گروه دانش و فناوري ـ مرتضي اسلام زاده: اين روزها علي رغم مراقبت شديد مسؤولين كشورها جهت جلوگيري از جعل اسكناس اما همچنان شاهد آن هستيم كه اين امر ادامه دارد و اسكناس هاي جعلي همچنان وجود دارند. لذا براي جلوگيري از اين امر، شركت Securency در استراليا دست به كار شده و اسكناس هاي جديدي با كيفيت استثنايي را به چاپ رسانده كه انقلابي در صنعت چاپ اسكناس به شمار مي رود. آقاي مايلز كرتيس مديرعامل كمپاني Securencyدر ملبورن استراليا مجوزي دريافت كرده كه بر اساس آن سه ميليارد دلار اسكناس توليد خواهد كرد. اسكناس هايي از جنس نوع خاصي پلاستيك! آقاي كرتيس مي گويد: اين پلاستيك شفاف جعل اسكناس را تقريبا غيرممكن كرده است. اگرچه تا زماني كه اسكناس وجود دارد افرادي هم هستند كه به صورت غيرقانوني اسكناس تكثير كنند. جعل اسكناس از قديم بوده و همچنان ادامه دارد و هرگز متوقف نخواهد شد، اما ما مي كوشيم آن را كاهش دهيم. توليد اسكناس ها از يك خُم حاوي مواد پليمر آغاز مي گردد و اين دستگاه هاي مخطوط كن به اسكناس ها شكل و مدل مي دهد و به صورت ليزري طرح هايي در اسكناس حك مي شود. زمينه شفاف روي اسكناس نيز با عبور نور، رنگين كمان ايجاد مي كند كه آن را چون سندي ليزري جلوه مي دهد. گوي پالور، مدير فني كمپاني Securency مي گويد شيوه اي كه ما به كار گرفته ايم، از پيشرفته ترين تكنيك هاي امروزي مبارزه با جعل اسكناس، جديدتر است و كپي هاي رنگي، اسكنرهاي رنگي و بيشتر روش هاي توليد و چاپ رنگي را به چالش مي گيرد. اين اسكناس هاي جديد كه از دوازده لايه پلاستيكي ساخته شده اند غير از استراليا در بيش از 20 كشور ديگر همچون كويت، اندونزي، نيوزلند، هندوستان و... نيز براي چاپ وجوه رايج كشورشان مورد استفاده قرار گرفته است. كنترل كيفيت در تمام مراحل توليد بسيار با اهميت است و اين اسكناس ها كه توليدشان كمي گران تر از توليد اسكناس هاي معمول است، به طور دقيق از لحاظ ميزان دوام مورد آزمايش قرار مي گيرند. مقامات رسمي دولت استراليا مي گويند اداره مبارزه با جعل اسكناس پيشنهاد داده است تا از اين فرايند پيشرفته پليمري توليد اسكناس براي چاپ گذرنامه هم استفاده شود.
منبع: CNN

غول آسمان ها: ايرباس 350
006006.jpg
گروه دانش و فناوري ـ مرتضي اسلام زاده: دو شركت غول پيكر هواپيماسازي بوئينگ و ايرباس كه در صنعت هواپيماهاي مسافربري رقابت بسيار نزديكي با يكديگر دارند، همواره سعي كرده اند كه هواپيمايي بهتر از رقيب خود را توليد كرده و به جهانيان ارايه نمايند. حدود هشت ماه پيش بود كه شركت ايرباس غول آسمان ها 380 A را ارايه نمود اما در ماه اوت سال جاري رقيب آمريكايي، مدل جديد بوئينگ 777 را به جهانيان ارايه نمود تا بازار تازه رونق گرفته 380 Aرا از سكه بياندازد.
بوئينگ 777 توانايي پرواز در مسيرهاي بسيار طولاني همچون دبي به ميامي را با قابليت حمل 21 مسافر بيش از رقيب اروپايي اش داشت و ديگر اين كه بزرگ ترين موتورهاي دنيا را بر روي آن سوار كرده بودند، حال نوبت به اين رقيب اروپايي رسيده كه هواپيماي خود را به دنيا ارايه نمايد. نام اين هواپيماي جديد ايرباس 350 است. مقامات ايرباس مي گويند كه اين هواپيماي جديد خيلي بهتر از هواپيماي رقيب آمريكايي شان يعني بوئينگ 777 است.
ايرباس 350 باز هم از رقيب آمريكايي بزرگ تر است و بنابراين تعداد صندلي بيشتري براي حمل مسافر دارد و برد پرواز آن نيز بيشتر است. البته تمامي اين گفته ها را بايد در تابستان سال 2010 مشاهده نماييم زيرا قرار است نخستين پرواز در تابستان سال 2010 انجام شود و آزمايش بخش هاي مختلف اين هواپيما نيز به مرور و به موازات توليد آن انجام خواهد پذيرفت.
منبع: يورونيوز

اكتشافات زمين شناسي با روش هاي زيست شناسي
ايسنا: محققان در تلاشند با استفاده از باكتري ها و فلزات موجود در اعماق و سطح آب ها به يافته هاي جديدي درباره چگونگي قابليت جابه جايي مواد سمي دست يابند. محققان مؤسسه فناوري ويرجينيا در آمريكا قصد دارند با مطالعه رفتار باكتري ها، برخي از قوانين موجود در زمين شناسي را كشف كنند. به همين منظور، محققان باكتري هايي از درياچه هاي آفريقا را جمع آوري كرده و سرگرم مطالعه درباره آن ها هستند. به گفته محققان، مواد سمي داراي قابليت چسبندگي هستند و با اتصال به فلزات و باكتري ها از محلي به محل ديگر منتقل مي شوند. انتقال مواد سمي از محلي به محل ديگر، در آلودگي هوا و بروز برخي از بيماري ها تأثير به سزايي دارد. اگر چگونگي انتقال اين مواد روشن شود، مي توان از جابه جايي آن ها جلوگيري كرده و نسبت به كاهش آلودگي هوا اميدوار بود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |