پنجشنبه ۵ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۵ - Oct 27, 2005
وزارت مسكن و شهرسازي اعلام كرد
۷/۲۲درصد از خانوارهاي شهري زير خط فقر مسكن
006063.jpg
فارس: ۷/۲۲درصد از خانوارهاي شهري ايران فاقد مسكن هستند و زير خط فقر مسكن قرار دارند. اين گروه براي تامين مسكن خود به حمايت هاي گسترده بخش عمومي نياز دارند.
بر اساس گزارشي كه در وزارت مسكن و شهرسازي تهيه شده ۶/۹درصد از كل جمعيت شهري كشور را افراد حاشيه نشين به معناي سكونتگاه هاي كم درآمد شهري تشكيل مي دهند. اين سكونتگاه ها در ۶۴ شهر كشور گسترده شده اند و جمعيتي حدود ۵/۲ ميليون نفر را در بر مي گيرند.
در اين گزارش به نقاط بحراني مسكن و حاشيه نشيني اشاره شده و آمده است: شهرهاي بزرگ و شهرهايي كه تبديل به مراكز استاني و شهرستاني شده اند از نقاط اصلي بحران مي باشند.
بر همين اساس ۲۴درصد از خانوارهاي شهري فاقد مسكن بين خط فقر مسكن و خط توانمندي  قرار گرفته اند و از طريق گسترش و تسهيل نظام اعتباري مسكن مي توانند نيازهاي سكونتي خود را مرتفع سازند.
اين گزارش در توجيه علل رشد حاشيه نشيني آورده است: بالا رفتن قيمت مسكن در بازار رسمي كم درآمدها را به اسكان غيررسمي سوق مي دهد. حاشيه نشيني بر اثر تفكيك غيررسمي زمين يا فروش برخي از اراضي وقفي و انجام معاملات به شكل غيررسمي به دليل امكان تامين زمين و مسكن ارزان قيمت رخ مي دهد.
اين گزارش دسترسي به عرضه ناكافي آب آشاميدني رااز جمله خصيصه هاي اصلي محله هاي فرو دست شهري ذكر كرده و آورده است: كيفيت ساختاري مسكن و دسترسي به بهداشت نامناسب از جمله مسايلي است كه در بهسازي محله هاي فرودست شهري بايد مدنظر قرار گيرد.
همچنين آمده است:كاهش توليد مسكن كارگري سازماني و فقدان نظام مسكن كم درآمدها به همراه رها نمودن بخش استيجار و تبديل مسكن اجتماعي به طرح اجاره به شرط تمليك از جمله دلايل توسعه حاشيه نشيني در شهرها بوده است.
در اين گزارش رشد شتابان خانوار شهري و گسترش اقشار كم درآمد را از ديگر عوامل رشد اسكان غيررسمي داشته و اضافه كرده است: عدم گسترش مناسب بازار اجاره مسكن و گرايش كلي بخش مسكن به توليد واحد هاي مسكوني ملكي از جمله اين دلايل است.
اين گزارش مي افزايد: هزينه اجاره بها طي سالهاي ۸۲ _ ۱۳۷۶ سالانه به ۸/۱۶ درصد رشد داشته است و نسبت قيمت مسكن به درآمد خانوار نيز از ۲/۶ برابر به ۶/۸ برابر در اين سالها رسيده است.

تكليف لايحه تامين يارانه بنزين
هفته آينده مشخص مي شود
شانا: لايحه تامين يارانه بنزين سال۸۴ به عنوان دستور چهارم مجلس شوراي اسلامي در هفته آينده در جلسه علني مجلس بررسي مي شود.
اين لايحه پس از تصويب يك فوريت آن در روز ۱۷ مهر ماه، در كميسيون هاي انرژي و برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي بررسي شد.
اين لايحه پس از بحث در كميسيون انرژي و رفع ابهام درخصوص آمار ميزان واردات بنزين، در كميسيون برنامه و بودجه نيز بررسي شد.
همچنين كميسيون برنامه و بودجه پس از بررسي اين لايحه، يك ماده مبني بر عدم تامين بودجه واردات بنزين در سال۸۵ از محل بودجه عمومي به آن اضافه كرده است.
شايان ذكر است با تصويب لايحه تامين كسري يارانه مورد نياز براي واردات بنزين در سال،۸۴ به دولت اجازه داده مي شود تا مبلغ ارزي معادل ۲۶ هزار و ۷۴۴ ميليارد ريال از درآمد حاصل از صادرات نفت خام مازاد بر ارقام مذكور در جدول شماره ۴ قانون برنامه  چهارم توسعه بابت يارانه واردات بنزين به صورت خريد مستقيم يا معاوضه با نفت خام توسط شركت ملي نفت ايران اختصاص دهد.
همچنين بر اساس اين لايحه دولت موظف مي شود براي كاهش بنزين وارداتي و منطقي كردن مصرف آن در كشور با انجام تمهيدات و آماده كردن جايگاه هاي عرضه بنزين به گونه اي اقدام كند كه در پايان سال جاري با استفاده از كارت هوشمند و دو نرخي كردن بنزين و آزادسازي قيمت وارداتي براي مصارف بيش از حد مجاز، مصرف بي رويه بنزين را كنترل كند.

كميسيون اقتصادي مجلس از ممنوعيت
واردات از كره و انگليس حمايت كرد
006060.jpg
فارس: كميسيون اقتصادي و نمايندگان مجلس درصورت جدي شدن تصميم دولت براي ممنوعيت واردات از كره و انگليس از اين تصميم حمايت خواهند كرد.
محمد شاهي عربلو رييس كميسيون اقتصادي مجلس يادآور شد: تصميمات دولت تصميمات نظام است و تمام جوانب امر در آنها سنجيده شده و بررسي مي شود.
وي اظهار داشت: طبيعي است كه دولت ايران نسبت به ۲۲ كشوري كه در شوراي حكام برخورد چماقي با ايران داشتند عكس العمل  نشان دهد.
شاهي عربلو با بيان اينكه ۲۰ ميليارد دلار از واردات ۳۸ ميلياردي ايران از كشورهايي است كه در آژانس هسته اي انرژي اتمي عليه ايران راي دادند، افزود: ما انتظار داريم اين كشورها از منافع خود در ايران دفاع كرده و تسليم تصميمات آمريكا نباشند.
رئيس كميسيون اقتصادي اضافه كرد: انتظار داريم دولتهاي كره، انگليس و ساير كشورهاي داراي منافع در ايران كه واردات قابل توجهي به كشور دارند اشتباه خود را جبران كنند در غير اين صورت طبيعي است كه جمهوري اسلامي نسبت به رفتار آنها عكس العمل نشان دهد.رئيس كميسيون اقتصادي تأكيد كرد: اين كميسيون و نمايندگان مجلس در صورت جدي شدن تصميم دولت براي ممنوعيت واردات از كره و انگليس از اين تصميم حمايت خواهند كرد.

بخشنامه بودجه ۸۵ يكشنبه
به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ مي شود
مهر: معاون پارلماني سازمان مديريت و برنامه ريزي از ابلاغ بخشنامه بودجه سال ۱۳۸۵ به دستگاه هاي اجرايي در يكشنبه هفته آينده خبر داد.
سيد محمد قاسم حسيني اعلام كرد: پس از مطرح شدن بخشنامه بودجه ۱۳۸۵ در دولت، مصوب شد كه دستگاه هاي اجرايي پيشنهادهاي خود را درباره آن به سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام كنند.وي با اعلام اين كه دستگاه هاي اجرايي هم اكنون پيشنهادات خود را درباره بخشنامه بودجه سال ۱۳۸۵ به سازمان مديريت و برنامه ريزي ارايه كرده اند، گفت: در حال حاضر اين سازمان بررسي پيشنهادات فوق را آغاز كرده است.
حسيني با اشاره به اين كه ديگر بخشنامه بودجه سال ۱۳۸۵ به تصويب هيات وزيران نياز ندارد، اعلام كرد: سازمان مديريت و برنامه ريزي اين بخشنامه را روز يكشنبه با امضاي رييس جمهوري به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ خواهد كرد.
معاون پارلماني سازمان مديريت و برنامه ريزي خاطرنشان كرد: با ابلاغ بخشنامه بودجه ،۱۳۸۵ دستگاه هاي اجرايي و شركت هاي دولتي براساس آن بودجه خود را براي سال آينده خواهند بست.وي درخصوص نظر دولت درخصوص تغيير يا تثبيت قيمت ۹ قلم كالاي اساسي شامل بنزين، نفت، گاز، نفت سفيد، كوره، برق، مرسولات پستي، تلفن، آب و فاضلاب گفت: هنوز دولت و مجلس در اين باره تصميم قطعي نگرفته اند.

پايان دومين نشست گروه كاري ايران و هند
در زمينه صادرات گاز
006057.jpg
معاون امور بين الملل وزارت نفت در پايان دومين نشست گروه كاري ايران و هند در زمينه خط لوله انتقال گاز ايران به هند گفت: بنا بر اعلام نظر مقامات سياسي كشورمان، راي هند در آژانس بين المللي انرژي اتمي، هيچ خللي در روند مذاكرات براي اين خط انتقال گاز ايجاد نكرده است و گفتگوها ادامه خواهد يافت.
دكتر محمد هادي نژاد حسينيان پس از پايان دومين نشست گروه كاري ايران و هند در تهران با بيان اين مطلب افزود: بنا به آنچه مقامات سياسي كشور اعلام كرده اند، اين راي نبايد خللي در پيگيري گفتگوها ايجاد كند لذا براساس برنامه ريزيهاي قبلي براي ادامه گفتگوها از هيئت هندي دعوت شد.
وي اظهارداشت: مقامات نفت و گاز هند با ابراز تاسف ازاين مساله، اظهار داشتند كه اين مسائل به وزارت امورخارجه اين كشور مربوط مي شود و وزارت نفت و انرژي هند علاقه مند است كه خط انتقال گاز ايران به هند هرچه زودتر به نتيجه برسد.
دكتر نژاد حسينيان، روند گفتگوها را خوب توصيف كرد و گفت: دراين نشست، هندي ها گزارشي ازگفتگوهاي خود با پاكستاني ها ارائه كردند كه در آن به تفاهم هاي جديد ازجمله تعيين قيمت حق ترانزيت گاز اشاره شده است كه قابل ملاحظه بود.
معاون اموربين الملل وزارت نفت تصريح كرد: دراين جلسه، مشاورفني و مالي پروژه كه ازطرف هنديها برگزيده شده است، نيز حضور داشت و گزارش خود را از ساختار پروژه براي مطالعه و اعلام نظر در جلسه بعدي ارائه كرد.
وي، با بيان اين كه نشست بعدي گروه كاري ايران و هند درنيمه اول ماه دسامبر و دردهلي نو برگزار خواهد شد، افزود: اين نشست بعد از تشكيل جلسه هند و پاكستان خواهد بود اما قبل از آن ما نيز براي هماهنگي بيشتر با پاكستاني ها درتهران جلسه اي خواهيم داشت.
دكتر نژاد حسينيان تفاهم هاي ايجاد شده ميان دو كشور هند و پاكستان را براي ايران موثرخواند و تصريح كرد: تفاهم هايي مثل حق ترانزيت مساله دوجانبه اي است كه مي تواند كار را براي ما ساده تر وآسان تر كند و اگر اين دو كشور درمورد حق ترانزيت تفاهم كنند، مشكل حل است.
معاون اموربين الملل وزارت نفت درمورد خروج احتمالي هند از طرح خط انتقال گاز به هند از طريق پاكستان گفت: در يادداشت تفاهمي كه بين ايران و پاكستان امضا شد به اين مورد اشاره شده است كه اگر هند حاضر به انجام كارنباشد پاكستان علاقه مند است كه اين خط انتقال گاز به تنهايي به اين كشور كشيده شود.

ديدگاه موافقان و مخالفان جايگزيني لايحه ماليات بر ارزش افزوده به جاي قانون تجميع عوارض:
نظام ماليات بر ارزش افزوده هنوز براي
توليدكنندگان روشن نيست
گروه اقتصادي _ افروز پورهاشمي: بحث تصويب ماليات بر ارزش افزوده و جايگزيني آن به جاي قانون تجميع عوارض هم اكنون از سوي تعدادي از توليدكنندگان مورد انتقاد قرار گرفته است چراكه عده اي اقدام فوق را به ضرر صنعت مي دانند.
وقتي چند سال گذشته توليدكنندگان مكررا از موازي كاري هاي موجود در عرصه اعطاي ماليات به دستگاه ها گلايه مي كردند بحث قانون تجميع عوارض مطرح و اجرايي شد. البته اجراي اين طرح با موفقيت همراه نبود چنانچه نه تنها مشكل توليدكنندگان را رفع نكرد بلكه باعث بروز مشكلاتي در عرصه توليدي كشور شد.
ازهمين رو بود كه بحث تدوين و جايگزيني قانون ديگري درخصوص اخذ ماليات مطرح و نهايتا لايحه ماليات بر ارزش افزوده ارائه شد. البته برخي بر اين باورند كه اين لايحه نيز داراي ايرادهايي است.
افزايش ۱۳۳ درصدي ماليات
مشاور اقتصادي شركت توسعه معادن روي ايران عنوان مي كند ماليات دريافتي از توليدكنندگان در طرح ماليات بر ارزش افزوده ۱۳۳ درصد نسبت به قانون تجميع عوارض افزايش پيدا مي كند.به گفته اميرحسن نيك طره، در محاسبه ماليات بر ارزش افزوده قيمت مواد اوليه خريداري شده توسط واحدهاي توليدكننده لحاظ نمي شود و اين ماليات بر هزينه توليد، دستمزد كاركنان و سود ناشي از فروش محصول تعلق مي گيرد كه اين كار درخصوص شركت هايي كه سيستم محاسباتي دقيقي ندارند، خود موجب فرار مالياتي خواهد شد.
اخذ ماليات تا ۶۰ درصد سود شركت ها
براساس تجميع عوارض
از سوي ديگر دبير انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت معتقد است: قانون ماليات بر ارزش افزوده به معني حمايت از توليد است، حال آن كه قانون تجميع عوارض بخشي از اين مسئله را نقض مي كند. به گفته محمدرضا پويش من، برخي اوقات تا ۶۰ درصد از سود شركت ها در قالب قانون تجميع عوارض به عنوان ماليات از توليدكنندگان اخذ مي شود كه حتي اگر شركتي سودده نباشد بايد اين ماليات را بپردازد، اما در قانون ماليات بر ارزش افزوده واحدهاي توليدي براساس سود و ارزش افزوده واقعي خود ماليات خواهند پرداخت.
وي مي گويد: درواقع به اين ترتيب اخذ ماليات ها منطقي خواهد شد.
بخشي از سود توليدكنندگان غيرواقعي است
در عين حال عضو هيأت مديره انجمن سنگ ايران كه از مخالفان اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده است در اين باره مي گويد: نرخ تورم به نوعي باعث افزايش ارزش كارخانه ها مي شود كه اگر همين موضوع در قانون مورد توجه قرار نگيرد مشكل آفرين خواهد شد. به گفته اكبر زنگنه، در صنعت سنگ ۳ درصد تجميع عوارض از فروش، گاهي با ۳۰ درصد از سود برابري مي كند كه اين امر به نفع توليدكنندگان نيست.
وي مي افزايد: هميشه بخشي از سود توليدكنندگان غيرواقعي است و اين مسئله كه قسمتي از اين سود بايد به عنوان ماليات پرداخت شود، منطقي به نظر نمي رسد. در واقع ماليات فقط بايد به سود تعلق گيرد. اين درحاليست كه برخي از توليدكنندگان هيچ گاه سود واقعي خود را اعلام نمي كنند تا متناسب با آن ماليات نيز نپردازند كه بايد دولت در اين راستا تمهيدات لازم را بينديشد.
استقرار ماليات بر ارزش افزوده
بايد با دقت انجام گيرد
از سوي ديگر مديرعامل شركت فولاد آلياژي ايران در اين زمينه معتقد است كه اجراي ماليات بر ارزش افزوده موجب حمايت از بخش هاي دارنده ارزش افزوده بالاتر خواهد شد.
حسين ملاحسين آقا مي گويد: استقرار نظام ماليات بر ارزش افزوده به جاي تجميع عوارض بايد به نحوي انجام گيرد كه دستگاه هاي تأمين كننده منابع مالي كشور در تعيين ماليات ها از واحدهاي توليدي دچار مشكل نشوند، چراكه استقرار نادرست اين قانون باعث وارد شدن فشار بر دستگاه هايي كه تمايل به شفاف سازي در اعلام ارزش افزوده خود دارند خواهند شد. در مقابل بخش هايي كه داراي سيستم مالياتي پيچيده هستند ماليات كمتري پرداخت خواهند كرد.
تعطيلي كارخانه ها در راه است
براساس قانون تجميع عوارض، سالانه ۲۴ درصد از توليدكنندگان ماليات دريافت مي شود كه اين كار پس از اتمام هر دوره دوماهه انجام مي گيرد. اين درحاليست كه در لايحه ماليات بر ارزش افزوده علاوه بر دريافت ماليات ۲۵ درصدي بابت واردات مواد اوليه مورد نياز براي توليدكنندگان فولاد يا هر محصول ديگري ۲۵ درصد نيز ماليات از محل فروش محصولات و ارزش افزوده حاصل از آن دريافت مي شود. درواقع به اعتقاد بسياري از توليدكنندگان صنعتي جايگزيني قانون ماليات بر ارزش افزوده به جاي قانون تجميع عوارض باعث تعطيلي كارخانه ها خواهد شد.
شايد به همين دليل است كه بنا به گفته ايرج نديمي مخبر كميسيون اقتصادي مجلس نمايندگان با دقت نظر خاصي و با بهره گيري از نظرات كارشناسي درخصوص لايحه ماليات بر ارزش افزوده تصميم گيري خواهند كرد چراكه كوچك ترين ايرادي در اين لايحه لطمات شديدي به عموم مردم وارد خواهد آورد.
به هر صورت اگر لايحه ماليات بر ارزش افزوده تصويب و اجرايي شود خودبه خود قانون تجميع عوارض منتفي خواهد شد و ديگر نيازي به بازنگري در آن وجود نخواهد داشت.
البته بايد اذعان كرد باتوجه به عدم مشخص شدن وضعيت لايحه ماليات بر ارزش افزوده و تلاش عده اي از توليدكنندگان، قرار است در ابتداي سال آينده ۱۲ قلم محصول صنعتي از شمول قانون تجميع عوارض خارج شوند.
بايد ديد در صورت اجرايي شدن لايحه ماليات بر ارزش افزوده وضعيت اين كالاها و توليدكنندگان چگونه خواهد شد.

مركز توسعه تجارت ايران در حال تهيه و ارسال
تأييديه عدم آلودگي طيور كشور
به بيماري آنفلوآنزاي مرغي است
گروه اقتصادي : با فروكش كردن مباحث مطرح پيرامون شيوع بيماري وبا در كشورمان، اخيراً با گسترش آنفولانزاي مرغي در سطح جهان اين بحث صادرات برخي فرآورده هاي طيور كشورمان را نيز در برگرفته و امارات متحده عربي مقادير زيادي از تخم مرغ هاي صادراتي ايران را در نقطه بازرسي مرزي (رأس الخيمه) به بهانه مبارزه با آنفلوآنزاي مرغي توقيف نموده است. گرچه برخي اين اقدام را سياسي و به تلافي جلوگيري ايران از ورود كالاها با برچسب الخليج به كشورمان مي دانند از سوي ديگر با وجود گذشت چندين ماه هنوز خسارت صادركنندگان ميوه و تره بار به دليل مباحث مطرح پيرامون وبا پرداخت نشده است؟
با مهدي غضنفري رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران پيرامون اقدامات انجام شده براي رفع موانع صادرات فرآورده هاي طيور كشور و چگونگي پرداخت خسارت صادركنندگان ميوه و تره بار گفت و گو كرده ايم.
***
* اخيراً برخي كشورها به استناد شيوع آنفلوآنزاي مرغي موانعي را در جهت صادرات مرغ و تخم مرغ كشورمان ايجاد كرده اند چه اقدامي براي رفع اين موانع صورت گرفته است؟
- در اين خصوص نيز مانند آنچه در زمينه وبا انجام شد با استعلام از مراكز بهداشتي كشورمان به طور رسمي در زمينه وضعيت آلودگي يا بهداشتي بودن كالاي موردنظر كه اكنون در رابطه با طيور، بحث آنفلوآنزا مطرح مي باشد، اعلام نظر و موضع گيري خواهد شد. بلافاصله بعد از اعلام نظر رسمي مراجع ذي ربط كه اكنون در زمينه آنفلوآنزا نيز هيچ گونه آلودگي در طيور كشور مشاهده نشده، موضوع عدم آلودگي طيور كشورمان را طي نامه اي رسمي به اتاق هاي بازرگاني، رايزن هاي بازرگاني و ساير مراكز كه بايد در جريان اين امر قرار گيرند، كتباً اعلام نموده و اطمينان لازم در زمينه عدم آلودگي طيور كشورمان به بيماري مذكور را ايجاد مي  كنيم تا دليلي براي جلوگيري از ورود محصولات صادراتي كشورمان به بازارهاي هدف وجود نداشته باشد. گرچه ممكن است برخي كشورها در اين زمينه پيش دستي نموده و قبل از دريافت چنين نامه اي صدور برخي محصولات كشورمان را متوقف كرده باشند كه بلافاصله با اعزام نمايندگاني به اين كشورها با فراخواندن سفير يا رايزن آن ها مراتب به اين كشورها توضيح داده شده و از آنها خواسته مي شود تا از انجام قرنطينه هاي اضافي يا توقف صدور كالاهاي كشورمان خودداري كنند. تاكنون موردي از آلودگي طيور كشورمان به آنفولانزاي مرغي گزارش نشده و در حال تهيه نامه اي براي اعلام رسمي پاك بودن طيور ايران از اين بيماري هستيم تا واردكنندگان ساير كشورها در اين زمينه نگراني نداشته باشند. اگر برخي از كشورها رأساً واردات فرآورده هاي طيور از كشورمان را متوقف كنند از طريق مذاكره اختصاصي با آنها و ارائه شواهد و مدارك لازم يا اعزام نمايندگان به اين كشورها و ارائه مدارك و آزمايشات لازم از آنها مي خواهيم تا در تصميم خود تجديدنظر كنند و اين مراحل كاري است كه به طور متداول با مطرح شدن بيماري و ممانعت برخي كشورها از ورود كالاهاي كشورمان انجام مي شده تا اين موانع برطرف شود. همچنين بايد از بزرگنمايي بيش از حد موضوع در رسانه هاي جمعي همانند آنچه در مورد وبا اتفاق افتاد، خودداري شود.
* اقدام امارات متحده عربي مبني بر ممانعت از ورود تخم مرغ هاي ايراني در نقطه بازرسي مرزي ناشي از چه مسايلي بوده است؟
- درخواست دريافت گزارش در مورد آنفلوآنزاي مرغي را از مقامات رسمي كشورمان نموده ايم تا براساس آن در اين زمينه وارد عمل شويم. گرچه هرگاه توقف صادرات يا واردات كالايي صورت مي گيرد معمولاً يك مشكل فني در اين زمينه دخيل بوده اما گاهي اوقات ديده شده اين مشكل فني بهانه اي براي نوعي مقابله به مثل بوده است. اميدواريم در اين خصوص نيز تنها موضوع مطرح بحث فني باشد و براين اساس قبل از هر پيشداوري ديگري، اين اقدام امارات را بحثي فني مي بينيم و سعي مي كنيم با ارائه مدارك و مستندات لازم به شكل فني با آن برخورد كنيم. اما اگر تشخيص دهيم كه به جز مباحث فني برخي مسايل سياسي نيز در اين زمينه دخيل بوده است تلاش مي كنيم با بهره گيري از راهكارهاي سياسي مرسوم مانند مذاكره نسبت به حل مشكل اقدام كنيم. تاكنون و براساس اعلام وزير بهداشت كشورمان مشكلي از نظر آلودگي طيور ايراني به آنفلوآنزاي مرغي وجود ندارد گرچه حتي در صورت وجود آنفلوآنزا در مرغ نيز با پخته شدن آن از بين مي رود و قدرت سرايت ندارد.
* پرداخت خسارت به صادركنندگان ميوه و تره بار در چه مرحله اي است؟
هنوز آخرين گزارش در زمينه چگونگي تعيين و پرداخت اين خسارت را ندارم چرا كه اين موضوع بايد در وزارت جهاد كشاورزي دنبال و براساس آن گزارشي تهيه مي شد كه مبتني بر اين گزارش تصميماتي اتخاذ مي گرديد. هنوز گزارش نهايي اين وزارتخانه در زمينه ميزان و چگونگي پرداخت خسارت به صادركنندگان ميوه و تره بار آماده نشده تا تصميماتي در اين زمينه اتخاذ شود.
* آيا ميزان خسارت صادركنندگان ميوه و تره بار و نحوه جبران اين خسارت مشخص شده است؟
- پرداخت خسارت به صادركنندگان ميوه و تره بار فعلاً در نقطه تعيين خسارت متوقف مانده است و اكنون كار در اين مرحله در حال انجام است گرچه تصميم جديدي مبني بر لغو تصميمات قبلي در زمينه پرداخت خسارت به صادركنندگان سبزي، ميوه و تره بار اتخاذ نشده است و اگر قبلاً اعلام شده كه به صادركنندگان ميوه و سبزي خسارات ناشي از ضايع شدن محصولات آنها در بازارهاي هدف به دليل اخبار منتشر شده پيرامون شيوع بيماري وبا در كشورمان، پرداخت خواهد شد، اكنون نيز تصميم متضادي با تصميمات اتخاذشده قبلي گرفته نشده و همه منتظر هستند تا گزارش هيأت تخصصي اعزام شده به بازارهاي هدف صادرات ميوه و تره بار كشورمان ارائه شود و در ادامه پس از برآورد خسارت وارده به صادركنندگان راهكار اجرايي لازم براي چگونگي و نحوه پرداخت خسارات مذكور تعيين شود. موضوع پرداخت خسارت به صادركنندگان ميوه و تره بار اكنون در مرحله تعيين خسارت است.

مركز پژوهش هاي مجلس:
تغيير در قوانين اصلي براي حل مشكلات
روزمره دولت رويه مقبولي نيست
گروه اقتصادي :تغيير در قوانين اصلي و دائمي براي حل مشكلات روزمره دولت رويه اي مقبول به نظر نمي رسد.
مركز پژوهش هاي مجلس در گزارشي تاكيد كرده است كه تغيير در قوانين اصلي و دائمي نه تنها به قوانين موجود لطمه وارد خواهد آورد و هماهنگي در انسجام آن ها را گسيخته خواهد كرد، بلكه بدعتي خواهد بود كه از اين پس موجب استفاده ابزاري از قوانين خواهد شد.
گزارش يادشده در بررسي لايحه پيشنهادي دولت كه ناظر بر افزايش نرخ هاي مالياتي موضوع مواد يادشده در لايحه مذكور مي باشد با اشاره به اينكه دولت (وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان امور مالياتي كشور) در اين لايحه بيش از آنكه بر بعد تخصيصي و توزيعي ماليات توجيه نمايد بر بعد درآمدزايي آن تاكيد داشته است، افزود: تهيه كنندگان اين لايحه به نحوي درصدد افزودن درآمدهاي مالياتي در بودجه دولت برآمده اند و از توجه به پتانسيل هاي عظيمي كه در ساير بخش ها از جمله مشاغل وجود دارد غافل مانده اند.
دفتر مطالعات برنامه و بودجه مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در ادامه گزارش خود آثار و پيامدهاي مترتب بر لايحه پيشنهادي دولت را يادآور شد و ادامه داد: لايحه دولت درخصوص تبصره يك ماده ۱۴۳ قانون مصوب سال ۱۳۸۰ كه نقل و انتقال حق تقدم سهام شركت ها در بورس و همچنين ساير اوراق بهادار را مشمول ماليات مقطوع ۵ درصد و در تبصره ۲ ماده واحد مذكور ماليات مقطوع نقل و انتقال حق تقدم را يك درصد تعيين كرده فاقد استدلال ها و توجيهات كارشناسي است تا نشان دهد كه افزايش صد درصدي اين نرخ بر مبناي چه استدلال و منطقي پيشنهاد شده است و آيا با اجراي چنين سياستي عواقب ناشي از ركود معاملات در بورس و افزايش معاملات خارج از بورس مدنظر قرار گرفته است؟
دفتر مطالعات برنامه و بودجه مركز پژوهش هاي مجلس در بخش ديگر گزارش خود به دولت پيشنهاد كرد تا درآمد خود در سال ۱۳۸۳ و سه ماهه نخست سال ۱۳۸۴ را مورد ارزيابي قرارداده و روشن كند كه قانون مصوب سال ۱۳۸۰ تا چه حد در دستيابي به هدف هاي تعيين شده موفق بوده است زيرا پس از احراز عدم موفقيت است كه مي توان پيشنهاد صددرصد افزايش در نرخ ماليات را مطرح ساخت و اگر عملكرد مالياتي به هدف هاي قانون نزديك شده است، هيچ دليلي براي تغيير آن پذيرفته نخواهد بود.
مركز پژوهش هاي مجلس همچنين از دولت خواست تا راه كاستن از هزينه هاي تجملي و غيرمولد را پيش گيرد و با به كارگيري درآمد افزون شده نفت درجهت حركت هاي درآمدآفرين در سال هاي آتي، امكان رقابت در بازارهاي خارجي را براي كالاها و خدمات داخلي افزايش دهد.

اردن و عراق در مرز مشترك خود منطقه
آزاد صنعتي ايجاد مي كنند
فارس: وزارت صنايع عراق گفت: اردن و عراق در مرز مشترك خود منطقه آزاد صنعتي ايجاد مي كنند.توفيق حسن مستشار وزارت صنايع عراق افزود: در اين منطقه صنعتي نيازهاي اساسي عراق توسط سرمايه گذاران اردني و عرب توليد خواهد شد.وي تصريح كرد: بيشتر توليدات اين شهرك صنعتي جذب بازار عراق خواهد شد و براساس توافق بعمل آمده نيروي كار مشترك از هر دو كشور نيز در واحدهاي صنعتي ايجاد شده بكار گرفته مي شود.توفيق گفت: عراق از ايجاد شهرك هاي صنعتي بصورت مناطق آزاد در كنار مرزهاي خود با همسايگانش استقبال مي كند.

روسيه به دنبال كسب رتبه اول توليد نفت در جهان
توليد نفت روسيه تا سال ۲۰۱۰ به روزانه ۲/۱۰ ميليون بشكه معادل ۵۱۰ ميليون تن در سال خواهد رسيد.
وزير انرژي روسيه افزود، توليدات نفتي روسيه طبق برنامه  زماني تعيين شده تا سال ۲۰۱۰ به مقدار ثابتي خواهد رسيد كه اين ميزان در حدود ۵۱۰ تا ۵۲۰ ميليون تن در سال است.
بر اساس آمارهاي ارايه شده از سوي وزارت انرژي روسيه اين كشور در ماه سپتامبر روزانه ۵۳/۹ ميليون بشكه نفت توليد كرده است.
به گزارش منابع خبري اين كشور روسيه به دنبال كسب رتبه  اول توليد نفت در جهان است كه در حال حاضر در اختيار عربستان قرار دارد و بر خلاف عربستان كه علاقه اي به استفاده از تمام ظرفيت ذخاير نفتي خود نشان نمي دهد، روسيه براي رسيدن به ركورد توليد نفت از تمام ذخاير نفتي خود استفاده مي كند.

آمريكا فناوري هسته اي به چين انتقال مي دهد
روزنامه  چاينا ديلي  چاپ  پكن  از انتقال  فناوري  راكتورهاي  هسته اي  توسط آمريكا به  چين  طبق  تعهداتي  كه  واشنگتن  دارد، خبر داد.
لينتون  بروكز مقام  بلندپايه  اداره  امنيت  هسته اي  ملي  آمريكا در گفت وگوبا اين  روزنامه  انگليسي  زبان  چين  كه  روز چهارشنبه  منتشر شد، گفت : دليلي وجود ندارد كه  آمريكا فناوري  راكتورهاي  هسته اي  را به  چين  منتقل  نكند.
تحليلگران  صنعت  هسته اي  اعتقاد دارند اظهارات  بروكز در اين باره  با توجه  به  اين  كه  وي  معاون  وزارت  انرژي  آمريكا نيز مي باشد، باعث  افزايش  بخت  شركت  وستينگهاوس  براي  امضاي  قرارداد هشت  ميليارد دلاري  ساخت  چهار راكتور هسته اي  در چين  خواهد شد.
چين  در نظر دارد اين  راكتورهاي  هسته اي  را در استان هاي  جه  جيانگ  وگوانگ  دونگ  در شرق  و جنوب  اين  كشور بسازد و تاكنون  شركت  آمريكايي  مذكور، آريوا فرانسه  و آتو استروي  اكسپورت  روسيه  متقاضي  ساخت  آنها شده اند.
تاكنون  چند مقام  بلندپايه  آمريكا ابراز اميدواري  كرده اند كه  فناوري  ساخت راكتورهاي  اين  كشور به  چين  انتقال  يابد.
گزارش ها حاكي  است  در صورت  امضاي  قرارداد وستينگهاوس ، اين  شركت  راكتور جديد مدل  آ پي  ۱۰۰۰ را به  چين  خواهد فروخت  و مراحل  فروش  تا پايان  سال به  تصويب  كميسيون  مقررات  هسته اي  آمريكا خواهد رسيد.
بروكز همچنين  در نشست  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي چين  كه  اخيرا در پكن  برگزار شد، گفت  كه  آمريكا مشاركت  با چين  در توسعه  توانايي هاي  هسته اي  اين  كشور را افزايش  مي دهد.
توليد انرژي  برق  هسته اي  چين  اكنون  هشت  هزار و ۷۰۰ مگاوات  است  و چين  قصد دارد تا سال  ۲۰۲۰ ميلادي  اين  ميزان  را به  ۳۶ هزار مگاوات  برساند.نزديك  به  ۳/ ۲ درصد از برق  چين  توسط انرژي  هسته اي  توليد مي شود و در صورت  اجراي  برنامه هاي  مذكور، اين  ميزان  به  چهار درصد ارتقاء خواهد يافت .

افزايش قيمت نفت موجب كاهش رشد
اقتصادي كشورهاي گروه هفت مي شود
فارس: در حالي كه افزايش قيمت نفت موجب كاهش تدريجي رشد اقتصادي آمريكا و ژاپن طي سال ۲۰۰۶ ميلادي خواهد شد، اين مساله تاثير منفي زيادي بر رشد اقتصادي اروپا خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاري رويتر، تازه ترين نظرسنجي خبرگزاري رويترز كه طي روزهاي ۱۷ تا ۲۴ ماه اكتبر در بين كارشناسان برجسته اقتصادي جهان انجام شده است، نشان مي دهد، رشد اقتصادي آمريكا در بين ساير كشورهاي صنعتي طي سال آينده ميلادي، رقم بالاتري خواهد بود.پس از آمريكا نيز رشد اقتصادي كانادا، انگليس و ژاپن بيشتر از ساير كشورهاي عضو گروه هفت خواهد بود.
بر اساس اين گزارش رشد اقتصادي آمريكا تا پايان امسال به ۵/۳ درصد و طي سال ۲۰۰۶ ميلادي نيز به كمتر از ۳/۳ درصد خواهد رسيد.
راينر گونتر مان كارشناس برجسته اقتصادي آلماني در اين باره گفت: به نظر من رشد اقتصادي آمريكا به علت افزايش قيمت جهاني انرژي، كاهش خواهد يافت و اين مساله تاثير زيادي بر كاهش سود خالص شركتهاي سرمايه گذاري اين كشور خواهد داشت.اين در حالي است كه اكثر بانكهاي سرمايه گذاري بين المللي، قيمت هر بشكه نفت برنت درياي شمال را تا پايان سال ۲۰۰۵ ميلادي، بين ۵۶ تا ۵۸ دلار در نظر گرفته اند.
قيمت هر بشكه نفت وست تگزاس اينترمديت آمريكا نيز در تجزيه و تحليلهاي اين بانكها براي سال ۲۰۰۶ ميلادي، بيش از ۵۸ دلار در نظر گرفته شده است.
اكثر كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه افزايش قيمت انرژي، موجب افزايش بيكاري در سطح كشورهاي اروپايي خواهد شد.
كشورهاي بزرگ اروپايي مثل آلمان، فرانسه و انگليس اكنون و در پي افزايش قيمت نفت با چالشهاي عمده اي روبرو هستند.
اين نظر سنجي از بين بيش از ۱۵۰ كارشناس برجسته اقتصادي در سطح جهان، صورت گرفته بود.

ميزان توليد گاز قطر تا سال ۲۰۱۲ به
۷۷ ميليون تن مي رسد
مدير اجرايي پروژه مايع سازي گاز اوركس قطر از آماده شدن پروژه تا ماه مارس سال آينده خبر داد و اظهار كرد كه پروژه از اواسط سال ۲۰۰۶ توليدات گاز مايع را آغاز خواهد كرد.
وي هزينه  پروژه اوركس قطر را كه پيش بيني مي شود روزانه ۳۴ هزار بشكه گاز مايع توليد كند، در حدود ۱ ميليارد دلار برآورد كرد.
اين در حاليست كه مدير پروژه اوركس قطر اين پروژه را يكي از پروژه هاي پيشرو در استانداردهاي جهاني با هدف توليد انرژي پاك و سازگار با محيط زيست دانست.
وي هدف توليدات اين پروژه را كشورهاي اروپايي و آسياي شرقي دانست و افزود: فناوري جديد از هزينه هاي بالاي حال حاضر خواهد كاست.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، بر اساس آمارهاي منتشر شده توسط مقامات قطري توليد گاز مايع قطر تا سال ۲۰۰۶ سالانه به ۲۰ تا ۲۱ ميليون تن و تا سال ۲۰۱۲ به ۷۷ ميليون تن در سال خواهد رسيد.
شايان ذكر است ظرفيت توليد گاز مايع حال حاضر قطر در حدود ۱۰ ميليون تن در سال مي باشد.

قيمت طلا و ارز
نوع---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۴۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۱۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۲۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۰۱۶۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۷۶
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۶۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۸۲۵

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |