پنجشنبه ۵ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۵ - Oct 27, 2005
تزريق خوش بيني به بازار سهام
نماد شركت هاي سيمان براي ارائه گزارش تازه براساس شرايط جديد بسته ماند
006042.jpg
گروه بورس: روز گذشته سازمان بورس اوراق بهادار با توجه به مصوبه جديد هيأت دولت به انتظار ارائه گزارش هاي تازه از پيش بيني سود شركت هاي توليد كننده سيمان نشست.
به گزارش «همشهري» به اين ترتيب نماد ۲۹ شركت توليد كنند سيمان و گچ پذيرفته شده در بورس طي روز چهارشنبه بسته ماند تا سهامداران از هفته آينده همزمان با ارائه اطلاعات تازه و شفاف نسبت به صدور دستورهاي خريد يا فروش اقدام كنند، اما در كل اقدام دولت موجب شد خوش بيني بار ديگر به بازار سهام بازگردد. به اين ترتيب روند سقوط شاخص كل متوقف شد. ديروز در غياب سهام سيمان كه به عنوان موتور محرك بورس تهران شناخته مي شود فعالان بازار بيشترين حجم توجه خود را به سوي سهام شركت هاي سرمايه گذاري چون صنعت بيمه كه داراي بيشترين سهام سيمان در سبد دارايي هاي خود هستند معطوف كردند، ضمن اين كه سهام انبوه سازان نيز با توجه به اين تصميم از چشم انداز مناسبي در بازار برخوردار شد.
به اين ترتيب اين دو دسته از شركت ها روز چهارشنبه بيشترين تأثير را در مقاومت شاخص بورس بر جاي گذاشتند. روز گذشته شاخص كل قيمت سهام ۳/۱ واحد بالا رفت و در مرز ۱۰ هزار و ۱۵ واحد ثابت ماند. در تالار اصلي فعالان بازار شاهد افت دو واحدي شاخص بودند و در تالار فرعي شاخص عملكرد ۱۵ واحد افزايش يافت.
ديروز شاخص صنعت يك واحد رشد كرد و شاخص مالي كه با نوسان زياد همراه بود در نهايت ۸ واحد افزايش نشان داد.
به اين ترتيب فعالان بورس تهران به انتظار تحولات هفته آينده و انتشار گزارش هاي تازه عملكرد شركت هاي توليد كننده سيمان نشستند، طبق پيش بيني  هاي اوليه تصميم تازه دولت حاشيه سود در صنعت سيمان را از ۵۰درصد فعلي به ۷۵ درصد افزايش مي دهد و پيش بيني سود اين شركت ها را به طور متوسط تا ۳ برابر افزايش خواهد داد. به اين ترتيب شاخص كل قيمت سهام بدون توجه به تأثير ساير عوامل منفي موجود در بازار بر اثر عامل مثبت ايجاد شده در صنعت سيمان از پتانسيل صعودي بين ۱۵۰۰ تا ۳ هزار واحد برخوردار خواهد شد.

۹۰ درصد سود تكين كو بين سهامدارانش تقسيم مي شود
گروه بورس: تكين كو امسال قصد دارد دست كم ۹۰ درصد از سود قابل تقسيم خود را بين سهامدارانش پخش كند.
به گزارش همشهري اين شركت درآمد خالص هر سهم خود را براي سال مالي جاري مبلغ يك هزار و ۵۸۹ ريال پيش بيني كرده كه طي نيمه نخست امسال با كنار گذاشتن ۸۱۴ ريال به ازاي هر سهم توانسته ۵۱ درصد آن را محقق سازد.تكين كو در اين مدت ۴۲ ميليارد ريال درآمد حاصل از خدمات، ۲۹ ميليارد ريال بهاي تمام شده خدمات ارائه شده، ۱۱ ميليارد ريال سود عملياتي و ۸ ميليارد ريال سود خالص داشته است.
بنابراين گزارش پيش بيني عملكرد امسال تكين كو در مقايسه با عملكرد واقعي سال مالي قبل آن به ترتيب به لحاظ درآمد حاصل از خدمات ۱۱ درصد كاهش، بهاي تمام شده خدمات ارائه شده ۱۵ درصد كاهش، سود عملياتي يك درصد كاهش و سود خالص نيز يك درصد كاهش داشته است.

تالار كيش «ارزي» نمي شود
ايسنا: با توجه به آيين نامه هاي موجود براي خريد سهم توسط خارجي ها، نيازي به ارزي شدن تابلوي كيش نيست.
علي سنگينيان- مدير تالار بورس منطقه اي كيش- درباره ارزي شدن تابلوي كيش افزود: اين كار لازم نيست زيرا ما آيين نامه اي داريم كه اجازه داده كه خارجي ها سهم بخرند. زماني كه اين اجازه وجود دارد ما محدوديتي نداريم بنابراين تصميم ارزي شدن زماني است كه سيستم محدود داشته باشيم، يعني تغيير ارز آزاد نباشد و يا تغيير پول داخلي نسبت به ارز خيلي متغير باشد.
او با اشاره به اينكه در حال حاضر ارزش ريال در مقابل دلار كاهش هايي دارد، خاطرنشان كرد: اما اين ارزش باثبات است و كاهش آنها خيلي زياد نيست؛ آيين نامه نيز اجازه داده كه خارجي ها سهم بخرند و به راحتي مي توانند در اينجا پولشان را تبديل كنند و مشكلي پيش نمي آيد. داشتن تابلوي ارزي تنها مشكلات حسابداري را زياد مي كند، به اين دليل كه قيمت ها هماهنگ نمي شود، مشكلات فني به وجود خواهد آمد.
مدير تالار بورس منطقه اي كيش با بيان اينكه شركت هاي ايراني به جاي اينكه سهم بفروشند رسيدهاي سپرده اي (GDR) منتشر كنند، اظهار داشت: اين رسيدها به صورت ارزي فروخته مي شود و مبتني بر سهام شركت  هستند، يعني شركت يكسري از سهام شان را در يك بانك و يا موسسه امنيتي سپرده مي كند و براساس آن رسيدهاي سپرده اي منتشر مي كند و مي فروشد. اين رسيد سپرده مثل سهم نيست يعني حق دسترسي مستقيم به حق راي را ندارد، اما منافع سهم را دارد. اين رسيدهاي سپرده را مي توان به بازار آورد و در تابلوي كيش در يك تابلوي ارزي و جداگانه به خارجي ها فروخت.
سنگينيان ادامه داد: اگر به جايي برسيم كه بخواهيم پذيرش متقابل داشته باشيم به عنوان مثال شركت هاي بحريني را بپذيريم، در مقابل اينكه بهره شركت هاي ايراني را مي پذيريم در آن زمان مي توان تابلوي آن را در كيش گذاشت، زيرا مقررات ارزي در اينجا راحت است و تبديل پول نيز قطعا راحت تر خواهد بود.

بورس تهران از نظر ميزان سقوط
ارزش بازار در جهان دوم شد
مهر: فدراسيون جهاني بورس ها اعلام كرد: بورس تهران در ۱۲ ماه گذشته داراي دومين رشد منفي ارزش بازار در ميان ۵۰ بورس ممتاز جهان بوده است.
به گزارش فدراسيون جهاني بورس ها، ارزش بازار سهام تهران در فاصله آگوست ۲۰۰۴ (شهريور ۱۳۸۳) تا آگوست ۲۰۰۵ (شهريور ۱۳۸۴) ۱۴درصد كاهش يافته است.
بورس تهران در ميان ۵۰ بورس ممتاز جهان دومين رشد منفي ارزش بازار را طي مدت فوق داشته است.ارزش بازار سهام تهران در پايان ماه آگوست به ۳۵ ميليارد و ۲۷۹ ميليون دلار رسيد كه ۱۴ درصد نسبت به رقم سال گذشته كاهش نشان مي دهد.همچنين ارزش بازار سهام تهران در ماه آگوست نسبت به ماه جولاي نيز كاهشي ۲/۲ ميليارد دلاري داشته است، ارزش بازار سهام تهران نسبت به ماه ژوئن نيز بيش از ۷/۶ميليارد دلار كاهش يافته است.به گزارش فدراسيون جهاني بورس ها ارزش بازار در بورس تهران طي ماه آگوست به پايين ترين سطح خود طي سال ۲۰۰۵ رسيده است.
بر اساس اين گزارش، ارزش بازار سهام تهران در ماه ژانويه برابر با ،۴۴ در فوريه
۲/،۴۲ در مارس ۲/،۳۹ در آوريل
۸/،۴۵ در مه ۳/،۴۰ در ژوئن ،۴۲ و در جولاي ۵/۳۷ ميليارد دلار بوده است.در اين گزارش آمده است: بورس تهران از لحاظ رشد منفي ارزش سرمايه بازار طي ۱۲ ماه گذشته پس از بورس شن ژن چين منفي ترين رشد را در سطح جهان داشته است.
ارزش بازار شن ژن چين در فاصله آگوست ۲۰۰۴ تا آگوست ۲۰۰۵ با رشد منفي ۷/۱۴ درصد روبرو بوده است و بدترين عملكرد را در ميان ۵۰ بورس مورد بررسي داشته، در همين مدت بورس سريلانكا با رشد ۷/۹۶ درصدي ارزش سرمايه بازار بهترين عملكرد را در سطح جهان داشته است.پس از بورس سريلانكا نيز بورس هاي وين اتريش، بمبئي هند، بورس ملي هند، ورشو لهستان، اسلو، استانبول، بوداپست، سائوپائولو و بوينوس آيرس به ترتيب در رتبه هاي دوم تا دهم جهان از لحاظ رشد ارزش بازار قرار داشته اند.

امكان فروش سهام قبل از پايان دوره تسويه
زينت مرادي نيا
همه سرمايه گذاران مي دانند كه در حال حاضر ،در بورس تهران امكان فروش سهام ، صرف نظر از پرداخت يا عدم پرداخت وجه توسط مشتري خريدار به كارگزار خود ، ۳ روز معاملاتي پس از خريد امكان پذير است. البته اين روش از سال ۱۳۸۰ به بعد رواج يافته است و قبل از آن سهام خريداري شده ، يك روز معاملاتي پس از خريد ، از قابليت فروش برخوردار مي شد. به نظر مي رسد در تغيير رويه سازمان بورس نسبت به قابليت نقد شوندگي سهام و همزمان نمودن آن با تاريخ تسويه وجوه ، مرز بين موضوع تسويه وجوه و اوراق بين كارگزاران از يك طرف و تسويه وجوه و اوراق بين كارگزاران و مشتريان آنان از طرف ديگر ، مخدوش شده باشد.به منظور بررسي موضوع فوق شايد بهتر باشد ابتدا نگاهي به روشهاي رايج تسويه وجوه و نقل و انتقال اوراق در ساير بورسها داشته باشيم .
۱- نحوه تسويه وجوه و اوراق در ساير بورسها
همزماني تسويه وجوه و اوراق معاملات انجام شده بين كارگزاران.
در تمام بورسها ي مورد بررسي تسويه وجوه و اوراق بين كارگزاران همزمان بوده و تسويه وجوه مقدم بر تسويه اوراق است. از سوي ديگر كارگزاران ، اوراق بهادار را به نام خود موردمعامله قرار مي دهند و سپس نقل و انتقال بين موجودي كارگزاران و مشتريان آنان صورت مي گيرد. كارگزاران متعهد و ملزم به تسويه وجوه و اوراق بصورت خالص در تاريخ تسويه هستند. يعني نه تنها وجه معاملات بصورت خالص ( مابه التفاوت كل مبلغ خريد و فروش )، تسويه مي شود بلكه اوراق بهادار مورد معامله نيز ، بصورت خالص مورد نقل و انتقال قرار مي گيرد. اگر كارگزاري از سهامي بيشتر از موجودي خود فروخته باشد، ملزم خواهد بود حداكثر تا روز بعد، سهام مزبور را خريداري نمايد، اين عمل را buy in مي نامند و قيمت خريد هايي از اين دست ، لزوما تابع محدوده نوسانات قيمتهاي بازار نيست و اثري بر شاخص قيمت ها نيز ندارد. اگر كارگزار خريدار در تامين وجه خريد خود در تاريخ تسويه دچار مشكل شود ، اين مبلغ از محل صندوق هاي تضمين، تامين مي شود. اين صندوق ها توسط كارگزاران ايجاد شده و معمولا همه ماهه وجهي متناسب با حجم معاملات هر كارگزار به صندوق پرداخت مي شود . صندوق هاي فوق غالبا داراي سقف موجودي هستند ، با رسيدن به سقف موجودي، پرداخت ها متوقف مي شود و با كاهش وجه، مجددا پرداخت ها آغاز شده و موجودي ترميم مي شود. اگر مشتري خريدار حداكثر تا يك روز پس از سپري شدن تاريخ تسويه ، وجه خريد را به كارگزار خود نپردازد، كارگزار از حق فروش سهام مشتري به نفع خود برخوردار است . چنين عملي را sell out مي نامند.
۲- بررسي تاثير انتقال سهام خريداري شده به حساب سهام سپرده شده مشتري خريدار بلافاصله پس از خريد بر تسويه اوراق و وجوه در تاريخ ( ۳ +T)
با توجه به اينكه در بورس تهران ، فروش سهام به نام مشتري و با برداشت مستقيم از حساب سپرده موقت سهام امكان پذير است ،لذا احتمال فروش سهام سپرده نشده و فاقد موجودي به صفر رسيده و موضوعي به نام قصور كارگزار فروشنده در تامين اوراق بهادار فروخته شده منتفي است. كارگزار ، صرف نظر از دريافت يا عدم دريافت وجه از مشتري و با توجه به رعايت مفاد ماده ۲۷ قانون تاسيس بورس، ملزم به تسويه خالص وجه معاملات خود در تاريخ تسويه است.
كارگزار صرف نظر از دريافت و يا عدم دريافت وجه خريد از مشتري ، حق فروش اوراق بهادار خريداري شده را بدون دريافت دستور و يا اجازه فروش ندارد. با توجه به موارد مطروحه ، انتقال سهام خريداري شده به حساب مشتري خريدار بلافاصله پس از خريد هيچگونه خللي در روند تسويه ايجاد نمي نمايد. اين امكان ، حق خريد سهام به صورت گروهي ( ددد ) را از كارگزار خريدار سلب نمي كند.
۳- مزايا و معايب امكان سپرده شدن سهام بلافاصله پس از خريد
مزايا
به نظر مي رسد «كاهش امكان عمليات سفته بازانه بر روي سهام» ، انگيزه اصلي محدود كردن قابليت معاملاتي سهام خريداري شده تا ۳ روز بوده باشد. اما امكان فروش سهام ۳ روز معاملاتي بعد از خريد ، عملا يك نوع رانت براي افرادي كه زودتر مبادرت به خريد كرده اند فراهم نموده است. اين رانت در خصوص سهامي كه براي اولين بار در بورس عرضه مي شود ، بصورت بارزي نمايان مي شود. چرا كه تا ۳ روز بعد از عرضه اول ، عرضه كنندگان سهام محدود به سهام داران اوليه بوده و در اكثر موارد عرضه به صورت انحصاري در اختيار تعداد قليلي از سهام داران است ،لذا قيمت مخدوش بوده و نمي تواند منعكس كننده قضاوت بازار راجع به سهام باشد. غالبا امكان فروش سهام در قيمت هاي بالاتر در انحصار افرادي است كه زودتر مبادرت به خريد سهام نموده اند . با توجه به محدوديتهاي موجود در كنترل دفاتر ثبت سفارش و عدم اطمينان نسبت به رعايت نوبت مشتريان در انجام خريد ، خريد هاي اول عموما در انحصار مشتريان ممتاز شركت هاي كارگزاري است. عدم امكان فروش سهام طي ۳ روز ، بازار را براي سفته بازان قابل پبش بيني نموده و عملا كسب سود آنان را ، بالاخص در عرضه هاي اول، تضمين كرده و عرضه هاي فوق را به رانتي ترين و انحصاري ترين معاملات تبديل كرده است. عدم امكان فروش سهام تا ۳ روز معاملاتي پس از خريد، به شدت قابليت نقد شوندگي سهام را تضعيف نموده و حجم معاملات را كاهش داده است. به خاطر داشته باشيم كه هر فروشنده اي يك خريدار بالقوه است ، لذا كاهش قابليت فروش هر سهم ، كاهش امكان بالقوه خريد براي سهام ساير شركت ها را به همراه آورده است .با افزايش حق انتخاب سرمايه گذاران ، امكان بهره برداري از فرصت هاي مناسب تر سرمايه گذاري از طريق جابجائي سهام ، براي آنان فراهم مي شود. قابليت نقد شوندگي سهام افزايش و ريسك كاهش خواهد يافت و در صورت نياز به وجه نقد ، بهره برداري از فرصت سرمايه گذاري مناسب تر و يا پيش بيني كاهش قيمت ، سرمايه گذار محكوم به نگهداري سهام تا سه روز نخواهد بود. عادلانه ترين معاملات در رقابتي ترين بازارها صورت مي گيرد و با افزايش قابليت معاملاتي قدرت رقابت افزايش مي يابد. به علت افزايش حجم معاملات ، كارائي قيمت افزايش يافته و دامنه تغييرات كاهش و به تبع آن امكان نوسان گيري كمتر مي شود.
معايب
افزايش امكان معاملات سفته بازانه روي سهام كم گردش: بديهي است امكان فروش سهام خريداري شده بلافاصله پس از خريد، هنگامي براي سفته بازان صرف خواهد داشت كه امكان ايجاد تغييري در قيمت بيش از هزينه معاملاتي ( حدود ۶/۱ درصد) ، وجود داشته باشد.اين احتمال در خصوص شركت هائي با گردش معاملاتي بالا ، تقريبا صفراست مگر اينكه اراده بازار بر چنين تغييري دلالت داشته باشد.
با توجه به موارد فوق سفته بازان به سمت شركتهايي با سهام كم گردش و حجم كم حركت خواهند نمود. ليكن اين گرايش خود بخود موجب افزايش حجم معاملات سهام اينگونه شركت ها شده و حاشيه سود سفته بازانه را كاهش خواهد داد.ضمن اينكه هشياري سرمايه گذاران نسبت به سهام كم گردش به دليل قابليت پيش بيني كمتر و برخورداري از ريسك نوسان پذيري بيشتر ، افزايش يافته و امكان دستكاري قيمت تنزل خواهد يافت. سرمايه گذاران بايد بياموزند كه سفارشات خريد وفروش براي سهام شركت هائي با سرمايه كم يا متوسط و يا شركت هائي با نسبت گردش معاملاتي كمتر ، با قيمت باز داده نشود و مسئوليت كارگزاران در انجام معامله به بهترين قيمت ممكن براي مشتريان خود در اين موارد دو چندان خواهد بود. دشوارتر شدن كنترل ماده ۲۷ قانون تاسيس بورس مبني بر : «هر كارگزاري كه اوراق بهادار و يا وجوهي را كه براي انجام معامله به وي سپرده شده است به نفع خود يا ديگري مورد استفاده قرار دهد ، عمل او خيانت در امانت محسوب مي شود» ، يكي از مهم ترين نگراني هائي است كه در خصوص امكان فروش سهام بلافاصله پس از خريد ، مورد اشاره قرار مي گيرد. باتوجه به اهميت موضوع فوق توضيحات زير ضروري به نظر مي رسد: انجام معامله بين مشتريان و به تبع آن تسويه وجوه و اوراق بين كارگزاران طرفين ، دو عمل از يك رشته عمليات هستند كه همواره با فاصله زماني سه روز معاملاتي از يكديگر صورت مي گيرند و مفهوم آن لزوما اين نيست كه انتقال مالكيت و امكان فروش سهام خريداري شده منوط به سپري شدن دوره تسويه باشد چرا كه معاملات بعدي رويدادهائي كاملا مستقل از معاملات قبلي تلقي شده و تسويه آنها نيز از تقدم و تاخر فوق پيروي مي كند و ممكن است در فاصله سه روز معاملاتي ، ده ها معامله ديگر روي اوراق بهادار فوق صورت گرفته باشد. در ساير بورسها غالبا با استقرار روش ها و سيستم هاي مناسب ،امكان عدم رعايت امانت داري كارگزاران نسبت به اوراق بهادار و وجوه مشتريان ، به حداقل رسيده است ، چرا كه وجوه مشتريان در حسابهاي مستقل متعلق به خود آنان نگهداري شده و امكان برداشت از حساب فقط پس از انجام معامله امكان پذير است ، از سوي ديگر براي نگهداري اوراق مشتري نيز ،بين كارگزار و مشتري ، شخص ثالثي به نام موسسه سپرده گذار قرار دارد . در حال حاضر در بورس تهران ، مشتريان غالبا فاقد حساب هاي بانكي مستقل هستند و نقل و انتقال وجوه از طريق حساب هاي بانكي شركتهاي كارگزاري صورت مي گيرد ؛ وجود حساب بانكي مشاع ، كنترل دقيق و مداوم رعايت ماده ۲۷ را تقريبا غير ممكن مي سازد چرا كه اين كنترل ها بصورت مقطعي و عموما در پايان هرماه از طريق بررسي مانده حساب هاي شركت هاي كارگزاري صورت مي گيرد كه با توجه به امكان تهاتر مانده هاي مشتريان ، حتي بصورت مقطعي نيز از قابليت اتكاء كافي برخوردار نيستند. در خصوص محافظت از اوراق بهادار مشتريان و عدم امكان معامله بر روي اوراق فوق بدون اجازه مشتري ، روش هاي موجود داراي ضعف جدي هستند. سرعت بخشيدن به معاملات از طريق افزايش قابليت نقد شوندگي ، كنترل رعايت ماده ۲۷ را ، در شرايط موجود ، فقط به لحاظ كمي تحت تاثير قرار مي دهد و بر كيفيت اين كنترل ها اثري نخواهد داشت و اساسا «كاهش سرعت معاملات» ، ابزار مناسبي براي كنترل رعايت امانت داري نيست.

صف  فروش سيمان جمع شد
گروه بورس: همزمان با تصميم جديد هيأت دولت نام شركت هاي سيماني از جدول فروش خارج شد.
به گزارش همشهري، در اين روز بيشترين دستور فروش براي سرمايه گذاري  غدير، سرمايه گذاري ساختمان و نيروترانس صادر شد.
بنا بر اين گزارش، ۴۳۶ نفر با مراجعه به كارگزاري ها براي فروش ۴ ميليون و ۲۶۵ هزار و ۷۴۸ سهم سرمايه گذاري غدير به ارزش ۱۸ ميليارد ريال، ۵۲۹ نفر براي فروش ۳ ميليون و ۱۳۲ هزار و ۷۴۹ سهم سرمايه گذاري ساختمان به ارزش ۱۱ ميليارد ريال و ۱۹۳ نفر براي فروش يك ميليون و ۳۴۳ هزار و ۵۰۷ سهم نيروترانس به ارزش ۴ ميليارد ريال به شركت هاي كارگزاري مراجعه كردند.
تعداد زيادي از سهامداران گل گهر و پتروشيمي فارابي نيز طي معاملات ديروز به جمع فروشندگان پيوستند.
بر اساس اين گزارش، در سوي ديگر بازار كارگزاران، بازارگردانان سهام سرمايه گذاري غدير، صدرا، سرمايه گذاري مسكن، خدمات انفورماتيك و نيز ۳ شركت سرمايه گذاري سپه، سرمايه گذاري بهمن و گروه بهمن را بازارگرداني كردند تا آرامش بر تالار شيشه اي حاكم شود.
اين گزارش حاكي است، سرمايه گذاري صنعت بيمه ديروز تنها شركتي بود كه سقف ۵ درصدي رشد قيمت را پر كرد. در اين روز كاري قيمت هر سهم سراميك هاي صنعتي اردكان با ۵ درصد و سوليران با ۴۷ درصد كاهش مواجه بود.

كارنامه عملكرد بورس تهران منتشرشد
۵ ميليارد دلار دادو ستد در ۷ ماه
006045.jpg
گروه بورس: ارزش دادوستدهاي انجام شده در بورس تهران طي ۷ ماه نخست سال جاري از مرز ۵ ميليارد دلار فراتر رفت.
به گزارش «همشهري» متقاضيان سرمايه گذاري در بورس تهران تا پايان مهرماه براي خريد ۵/۹ ميليارد برگه سهم در تالارهاي مبادلات معادل ۵ ميليارد ريال از نقدينگي خود را پرداختند.
به اين ترتيب ۷۸۸ هزار نفر در مدت ياد شده با مراجعه به شركت هاي كارگزاري از نظر ريالي ۴۰ هزار ميليارد ريال در بورس تهران سرمايه گذاري كردند.
تالارهاي بورس اوراق بهادار در سراسر ايران در اين دوره ۱۴۴روز به روي متقاضيان سرمايه گذاري باز بوده است.
طبق آمار ارايه شده از سوي اداره عمليات و نظارت بر بازار سهام تهران مهرماه امسال تعداد خريداران سهام نسبت به شهريورماه به نصف كاهش يافته به طوري كه در ماه گذشته فقط ۷۷هزار نفر در ۱۵۸هزار نوبت با مراجعه به كارگزاران خود براي ۸۱۷ ميليون سهم در بورس تهران دستور خريد صادر كردند. ارزش كل مبادلات صورت گرفته در اين دوره به ۲۱۰۰ ميليارد ريال رسيد.
اين گزارش حاكي است: در ۷ ماه گذشته ۲۹۱ هزار نفر از خريداران در تالار فرعي و ۴۹۷هزار نفر از آنان در تالار اصلي به دادوستد سهام پرداختند. ارزش دادوستدهاي صورت گرفته در تالار فرعي طي اين مدت به ۱۳ هزار ميليارد ريال و در تالار اصلي به ۲۷ هزار ميليارد ريال رسيد.
تعداد سهام مبادله شده در تالار فرعي نيز برابر ۷/۳ ميليارد سهم اعلام شد ضمن اين كه حجم مبادلات در تالار اصلي برابر ۷/۵ ميليارد سهم بود.
آمار بورس تهران نشان مي دهد: ارزش بازار سهام تهران در يك ماه گذشته ۶/۳درصد كاهش يافته و درصد افت در تالار اصلي ۸/۳ درصد و در تالار فرعي ۶/۲ درصد اعلام شده است.

انتخاب رئيس هيأت مديره بورس ،چالش جديد دولت در بازار سرمايه
مهر: تهيه اساسنامه و تشكيلات سازمان بورس و به خصوص انتخاب رييس هيأت مديره سازمان بورس مهمترين چالش جديد دولت در بخش بازار سرمايه در چند ماه آينده خواهد بود.
با وجود آنكه جدايي مقام ناظر و مقام اجرايي بورس همواره از سوي مسئولين و كارشناسان بازار سرمايه مورد تأكيد قرار گرفته و اين امر با تصويب لايحه بازار اوراق بهادار در مجلس شوراي اسلامي محقق شده است، به نظر مي رسد تفكيك اين بخش در بازار سرمايه با چالش هايي روبه رو شود.
بر اساس لايحه بازار اوراق بهادار و براي حمايت از حقوق سرمايه گذاران و با هدف ساماندهي، حفظ ،توسعه بازار شفاف و همچنين نظارت برحسن اجراي قوانين شوراي بورس به عنوان مقام ناظر و سازمان بورس به عنوان مقام اجرايي بازار تشكيل مي شود.
شوراي بورس بالاترين ركن بازار اوراق بهادار است كه متشكل از وزير امور اقتصادي و دارايي، وزير بازرگاني، رييس كل بانك مركزي، روساي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران و اتاق تعاون، رييس سازمان بورس به عنوان دبير و سخنگوي شورا، دادستان كل كشور، يك نفرنماينده كانونها، سه نفر خبره مالي، يك نفر خبره براي هر بورس كالا است.
مهمترين وظيفه اين شوراي ۹ نفره تصويب سياست هاي كلان بازار سرمايه است.
بر اساس اين لايحه اساسنامه و تشكيلات سازمان بورس نيز بايد حداكثر ظرف سه ماه آينده توسط شوراي بورس تهيه و به تصويب هيات وزيران برسد.
بر اساس اين گزارش هيات مديره پنج نفره سازمان بورس از ميان كارشناسان غيردولتي و به پيشنهاد وزير اقتصاد و تصويب شوراي بورس تعيين خواهد شد. به نظر مي رسد تعيين هيات مديره سازمان بورس و مشخص شدن رييس اين سازمان به عنوان يكي از تحولات پيش روي بورس از چالش هاي مهم دولت در بخش بازار سرمايه باشد.
هرچند بيش از ۱۰ روز از تصويب لايحه بازار اوراق بهادار در مجلس مي گذرد اما هنوز گزينه جدي در اين زمينه مطرح نشده و حتي گمانه زني هايي در اين مورد به گوش نمي خورد. با توجه به نقش رييس سازمان بورس به عنوان مقام اجرايي بازار و از سوي ديگر به عنوان دبير و سخنگوي شورا در بازار سرمايه دولت بايد با دقت بسيار زيادي اين انتخاب را انجام دهد. با توجه به وضعيت نامناسب بورس و نوسانات شديد ماه هاي گذشته هر گونه تصميم غير منطقي و ناكارآمدي در اين زمينه بورس را با چالشي جديد مواجه كرده و اطمينان سرمايه گذاران بيش از اين سلب خواهد شد.
نگرش هاي متفاوت دبير كل هايي كه تا كنون در سازمان كارگزاران بورس اوراق بهادار فعاليت كرده اند هميشه تحولات جدي در بورس ايجاد كرده، حتي در برخي مواقع شايعات مربوط به استعفا و يا تغيير دبير كل بورس موجب نوسان و افت شاخص هاي بازار شده است.
انتخاب هيات مديره سازمان بورس و به خصوص رييس آن بايد به دور از هرگونه تنش صورت بگيرد چون تجربه ثابت كرده تصميماتي كه براساس نگرش هاي غيراقتصادي در بورس صورت گرفته همواره با واكنش منفي شديد بازار روبه رو شده است.

تغييرات قيمت سهام
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۰.۰۷-
۱-
۱,۵۰۹
آبگينه
۰.۷۶
۴۹
۶,۴۶۹
آلومتك
۰.۰۹-
۱-
۱,۱۰۲
ارج
۰
۰
۱۲,۵۹۱
افست
۰.۰۲
۱
۴,۱۷۹
الكتريك خودرو شرق
۰.۰۶
۲
۳,۱۵۲
ايران خودرو
۰.۴۴
۱۶
۳,۶۱۷
ايران خودروديزل
۱.۷۷
۶۱
۳,۵۰۴
ايرانيت
۰.۰۷-
۲-
۲,۹۶۰
بانك اقتصادنوين
۱.۱۲-
۲۵-
۲,۲۱۳
بانك پارسيان
۰.۳۳-
۹-
۲,۷۴۸
بانك كارآفرين
۰
۰
۵۱۱
پارس الكتريك
۰
۰
۱,۱۷۴
پارس خودرو
۰.۱۲-
۷-
۵,۶۷۸
پارس دارو
۰.۴۵-
۲۱-
۴,۶۸۶
پارس سرام
۰.۰۵-
۲-
۴,۱۷۱
پارس سويچ
۰.۲۲-
۴-
۱,۸۵۳
پاكسان
۱.۰۴
۸۰
۷,۷۳۶
پتروشيمي آبادان
۰.۲
۲۰
۹,۹۴۵
پتروشيمي اراك
۰.۳۲
۴۱
۱۲,۶۸۵
پتروشيمي اصفهان
۱.۶۱
۴۵
۲,۸۴۰
تجهيزنيروي زنگان
۰.۳۶
۱۲
۳,۳۴۵
تراكتورسازي ايران
۲.۹۵
۴۲
۱,۴۶۴
تكنوتار
۰.۳۷
۷
۱,۸۹۱
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ)
۰.۸۵
۳۵
۴,۱۳۵
توسعه معادن روي ايران
۰.۲۶-
۱۸-
۶,۹۵۱
تولي پرس
۰.۱۳
۲
۱,۵۱۶
توليد تجهيزات سنگين هپكو
۱.۳۸
۱۵۴
۱۱,۲۹۸
توليد سموم علف كش
۰.۱-
۱-
۹۹۹
توليد محور خودرو
۰.۱۵-
۳-
۱,۹۵۷
چيني ايران
۰
۰
۶,۶۳۷
حمل و نقل پتروشيمي
۰.۰۱-
۱-
۱۰,۰۵۷
خدمات انفورماتيك
۰.۰۴-
۳-
۷,۸۳۰
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۱.۷۹-
۳۷-
۲,۰۲۵
داده پردازي ايران
۰.۰۱-
۱-
۷,۸۰۹
داروسازي جابرابن حيان
۰
۰
۶,۹۷۵
داروسازي روزدارو
۰.۱۴-
۴-
۲,۸۸۳
داروسازي سبحان
۰.۰۳-
۱-
۳,۲۲۶
داروسازي كوثر
۰
۰
۷,۴۷۷
دارويي رازك
۱.۸۹
۸۲
۴,۴۱۱
رايان سايپا
۰.۲۲
۱۸
۸,۲۴۰
زامياد
۰
۰
۱۶,۲۴۴
سازه پويش
۳.۶۶-
۴۳-
۱,۱۳۲
ساسان
۰.۰۸
۲
۲,۵۵۱
سالمين
۰.۷۶-
۲۱-
۲,۷۵۳
سامان گستراصفهان
۰.۴۵-
۱۵-
۳,۳۳۹
سايپا
۰.۲۲-
۴-
۱,۸۱۳
سايپا شيشه
۰.۰۵-
۱-
۱,۸۵۴
سايپاآذين
۰.۵۶-
۳۳-
۵,۸۹۹
سايپاديزل
۳.۱
۵۷
۱,۸۹۴
سخت آژند
۴.۹۷-
۱۹۵-
۳,۷۲۹
سراميك هاي صنعتي اردكان
۰
۰
۱,۴۷۳
سرما آفرين
۳.۷۲
۵۶
۱,۵۶۳
سرمايه گذاري آتيه دماوند
۰.۰۵-
۱-
۱,۸۴۱
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ)
۰
۰
۳,۳۲۵
سرمايه گذاري بانك ملي ايران
۰.۲۸
۳
۱,۰۸۵
سرمايه گذاري بهمن
۱-
۲۲-
۲,۱۷۶
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۰.۰۸
۲
۲,۴۰۱
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۰.۱۳-
۲-
۱,۵۲۲
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۳.۶۷
۱۱۹
۳,۳۶۳
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۱.۰۱
۱۱
۱,۱۰۲
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۰.۰۴-
۱-
۲,۲۶۵
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۰.۹۷
۹
۹۳۹
سرمايه گذاري توسعه ملي
۰.۰۳-
۱-
۳,۶۱۱
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۰
۰
۱,۳۰۹
سرمايه گذاري سپه
۴.۹۱
۷۵
۱,۶۰۱
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۰.۰۴-
۱-
۲,۳۴۰
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۰
۰
۴,۱۸۹
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ)
۰.۴۸-
۶-
۱,۲۵۷
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۰.۰۳
۱
۳,۶۶۱
سرمايه گذاري مسكن
۰
۰
۱,۳۴۸
سرمايه گذاري ملي ايران
۴۷.۰۶-
۱۷۸۲-
۲,۰۰۵
سوليران
۰.۰۱-
۱-
۶,۷۵۲
سينا دارو
۰.۰۴-
۱-
۲,۴۱۹
شهد ايران
۰.۰۴-
۱-
۲,۶۷۳
شيشه قزوين
۰
۰
۳,۴۰۱
شيمي داروئي داروپخش
۰
۰
۲,۸۷۸
شيميايي سينا
۱.۴۹
۱۴
۹۵۱
صنايع آذرآب
۰.۲۴-
۲۰-
۸,۳۹۵
صنايع جوشكاب يزد
۰
۰
۹,۰۵۰
صنايع ريخته گري ايران
۰.۰۶-
۵-
۸,۳۰۱
صنايع شيميايي ايران
۰
۰
۹۴۷
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۰.۲-
۹-
۴,۴۰۱
صنايع لاستيكي سهند
۰.۰۶-
۱-
۱,۶۱۴
صنعتي آما
۰.۰۴-
۱-
۲,۳۸۳
صنعتي بهشهر
۰
۰
۴,۸۱۴
صنعتي دريايي ايران
۰.۱۴
۷
۵,۱۱۴
عمران و توسعه فارس
۴.۳۱-
۳۸-
۸۴۳
فارسيت اهواز
۰.۰۹
۹
۹,۶۴۴
فرآورد ه هاي غذايي و قند پيرانشهر
۰.۰۵-
۲-
۳,۸۶۸
فرآورده هاي تزريقي ايران
۰
۰
۱,۰۰۴
فرآورده هاي غذايي مشهد
۰
۰
۱,۶۹۰
فرآورده هاي نسوز آذر
۰
۰
۲,۷۱۷
فرآورده هاي نسوز پارس
۰
۰
۹,۷۳۴
فرآوري موادمعدني ايران
۰.۵۹-
۳۶-
۶,۰۲۰
فروسيليس ايران
۰.۰۸-
۱-
۱,۱۹۳
فنرسازي خاور
۱.۲۹
۳۰
۲,۳۵۸
فولاد كاويان
۰.۰۳
۲
۷,۰۱۳
قند اصفهان
۱.۰۹-
۱۸-
۱,۶۳۹
قند بيستون
۲.۲۱
۳۵
۱,۶۲۰
قند پارس
۰.۰۵
۱
۲,۰۸۵
قند مرودشت
۲.۸۴-
۶۵-
۲,۲۲۵
قندنقش جهان
۰
۰
۶,۲۴۸
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۱.۲۷-
۵۲-
۴,۰۴۱
كارتن ايران
۰.۵۷-
۸-
۱,۳۸۸
كارتن پارس
۰.۱۹-
۱۱-
۵,۷۳۵
كارخانجات داروپخش
۰
۰
۷,۷۵۱
كارخانجات مخابراتي ايران
۱.۵۸
۲۲
۱,۴۱۷
كارخانه فارسيت درود
۰.۵۷
۸۵
۱۴,۸۷۶
كالسيمين
۰.۸
۲۳
۲,۹۰۹
كربن ايران
۱.۹۲-
۴۵-
۲,۲۹۹
كشت وصنعت پياذر
۰.۰۳-
۱-
۲,۹۳۸
كف
۰.۸۸-
۲۳-
۲,۶۰۰
كنتورسازي ايران
۰.۰۷-
۳-
۴,۰۴۲
گازلوله
۰.۱۴
۳
۲,۱۴۰
گروه بهمن
۰.۱۵
۵
۳,۳۱۵
گروه صنعتي سپاهان
۱.۳۴
۴۴
۳,۳۳۲
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۰.۷
۸
۱,۱۴۸
لاميران
۰.۶۴-
۳۷-
۵,۷۵۲
لبنيات پاك
۰
۰
۲,۳۲۷
لعاب ايران
۰.۷۶-
۱۵-
۱,۹۶۵
ليزينگ ايران
۱.۰۴
۲۰
۱,۹۴۵
ليزينگ خودروغدير
۰
۰
۲,۴۳۲
ليزينگ صنعت و معدن
۰.۰۴-
۱-
۲,۴۴۱
مارگارين
۰.۲۵
۲
۸۰۲
ماشين سازي اراك
۰.۴۴-
۱۱-
۲,۵۱۴
ماشين سازي نيرومحركه
۰.۱
۲
۲,۰۳۴
محورسازان ايران خودرو
۰.۷۸
۲۴
۳,۰۹۹
معادن بافق
۰.۹۸
۳۳
۳,۳۸۴
معدني دماوند
۰.۱۹-
۱۰-
۵,۱۳۵
ملي سرب و روي ايران
۰.۳۶
۱۰
۲,۷۶۴
مهرام
۰.۱۷-
۲-
۱,۱۷۶
مهركام پارس
۰.۵۸
۱۵
۲,۶۱۲
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۰.۹۸
۱۸
۱,۸۴۷
موتوژن
۰.۱۲-
۳۰-
۲۵,۵۷۲
نفت بهران
۰.۰۵-
۵-
۱۰,۲۲۶
نفت پارس
۰
۰
۲,۸۰۹
نورد قطعات فولادي
۱.۳۷
۱۱
۸۱۶
نورد و لوله اهواز
۰.۰۴-
۱-
۲,۴۴۰
نوش مازندران
۰.۹۵
۱۶
۱,۷۰۰
نيرو محركه
۰.۰۳-
۱-
۳,۱۷۱
نيروترانس
۰
۰
۱,۱۴۹
نيروكلر

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |