شنبه ۷ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۶ - Oct 29, 2005
مخالفت مركز پژوهش هاي مجلس
شوراي اسلامي با افزايش قيمت بنزين
گروه اقتصادي: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در تازه ترين گزارش خود در مورد لايحه دولت در مورد تأمين كسري بودجه واردات بنزين با اعمال سياست هاي قيمتي بنزين مخالفت كرد و تأكيد نمود كه اين سياست منوط به اعمال مقدماتي سياست هاي غيرقيمتي است.
مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي نظر كارشناسي خود را پيرامون نحوه تامين اعتبار لازم براي واردات بنزين و كسري يارانه خريد گندم از كشاورزان اعلام كرد.
به گزارش واحد اطلاع رساني مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي دفاتر مطالعات زيربنايي و برنامه و بودجه اين مركز طي اظهار نظر كارشناسي مشتركي پيرامون لايحه «اصلاح جداول شماره ۴ و ۸ برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و متمم بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور به منظور تامين يارانه مورد نياز براي واردات بنزين وكسري يارانه خريد گندم از كشاورزان» اعلام كردند كه دولت در لايحه فعلي (ياد شده) درخواست نموده كه مبلغ ارزي معادل ۲۶۷۴۴ ميليارد ريال (به ازاي هر دلار ۹۰۹۵ ريال و در مجموع برابر با ۹۴/۲ ميليارد دلار) از محل درآمد حاصل از صادرات نفت خام يا معاوضه آن براي واردات بنزين استفاده نمايد و چون در اين لايحه راهكارهاي قيمتي و غيرقيمتي (در كوتاه مدت) مد نظر دولت نبوده، چاره اي جز تامين منابع لازم براي واردات بنزين باقي نمانده است.
اين گزارش به نقل از دفاتر مطالعات زيربنايي و برنامه و بودجه مركز پژوهشها مي افزايد: با فرض متوسط قيمت نفت خام صادراتي به ميزان ۴/۴۸ دلار براي هر شبكه _ كه اين رقم متوسط قيمت مربوط به نفت صادراتي ايران در پنج ماهه اول سال جاري است و طبق پيش بيني ها متوسط قيمت در ماههاي آتي بيش از اين ميزان خواهد شد - و توليد ۹/۳ ميليون بشكه در روز، ارزش نفت خام صادراتي امسال بالغ بر ۸۹۷/۶۸ ميليارد دلار خواهد بود كه از اين ميزان سهم شركت ملي نفت ايران ۳۵۸۰ ميليون دلار (۳ ميليارد و۵۸۰ ميليون) خواهد بود.
همچنين با توجه به اين كه در لايحه «تشكيل صندوقهاي حمايت اجتماعي جوانان و بهبود وضعيت اقتصادي و اجتماعي استاني (مهر رضا (ع)) پيش بيني شده است كه سهم شركت ملي نفت ايران معادل نيم درصد (از ۳/۷ درصد به ۸/۶ درصد) كاهش يابد و با اين وصف به رغم كاهش مزبور و با كسر ساير پرداختهاي تكليفي، درآمد شركت ملي نفت در سال جاري ۱۵۱۰ ميليون دلار (يك ميليارد و ۵۱۰ ميليون دلار) از ارقام پيش بيني شده در قانون بودجه سال ۱۳۸۴ بيشتر خواهد شد كه اين مبلغ مي تواند در تامين اعتبار لازم براي واردات بنزين مورد استفاده قرار گيرد.
مركز پژوهشها درادامه يادآور شده است كه وزارت نفت مكلف است به منظور كنترل و هدايت عرضه و مصرف بنزين و گازوئيل به وسائط نقليه بنزين سوز و گازوئيل سوز، به گونه اي اقدام كند كه تا پايان بهمن ماه سال ۱۳۸۴ كارت هوشمند در تمام جايگاههاي عرضه فرآورده  هاي نفتي فعال شود و از تاريخ ۱/۱۲/۱۳۸۴ نيز تحويل سوخت به وسائط نقليه مذكور از طريق كارت هوشمند انجام شود ضمن اين كه وزارت نفت مكلف است از محل منابع داخلي شركت ملي نفت ايران اعتبار لازم براي اجراي اين طرح را تامين و از محل درآمد ناشي از فروش كارت هوشمند جايگزين نمايد.
در گزارش ديگري مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي ارزش بنزين عرضه شده در ايران را معادل۱۰ ميليارد دلار در سال ارزيابي كرد و افزود: بايد بالغ بر۵/۴ ميليارد دلار از اين مبلغ از طريق واردات تامين شود و اين در حالي است كه به ازاي مصرف اين ميزان بنزين به طور نسبي ارزش افزوده چنداني هم نصيب كشور نمي شود.
دفاتر مطالعات برنامه و بودجه و زيربنايي مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي هشدار دادند كه اگر از هم اكنون تصميم گيران به راهكارهاي قيمتي و غيرقيمتي توجه ننمايند در پايان برنامه پنجساله چهارم ميزان مصرف بنزين كشور ساليانه از مرز ۱۵ميليارد دلار نيز فراتر خواهد رفت.مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي در همين حال اعمال سياستهاي قيمتي را در شرايط كنوني به دليل تورم زايي به مصلحت ندانست و افزود: اجراي اين سياست منوط به اعمال مقدماتي سياستهاي غيرقيمتي مي باشد.اين گزارش همچنين واردات بيشتر و يا احداث پالايشگاههاي جديد را چاره ساز رفع كمبود بنزين ندانست وادامه داد: لازم است ضمن بازسازي پالايشگاههاي كشور، توسعه پروژه گاز سوزكردن خودروها، خارج كردن خودروهاي فرسوده از سيستم حمل و نقل و توسعه سيستم حمل و نقل عمومي، با استفاده از راهكارهاي قيمتي نيز جلوي رشد مصرف و قاچاق بنزين گرفته شود.

ايران به باشگاه ماهواره داران پيوست
006216.jpg
نخستين ماهواره ايران به كمك روسيه از پايگاه روسي پلستسك به مدار زمين فرستاده شد و كشورمان به باشگاه كشورهاي داراي فناوري ماهواره پيوست.
ماهواره سينا-۱ يكي از چهار مسافر موشك كاسموس ۳ روسيه بود كه صبح پنجشنبه گذشته به فضا فرستاده شد و بعد از حدود نيم ساعت در ارتفاع ۷۰۰ كيلومتري از سطح زمين در مدار معين خود قرار گرفت. روسيه، چين و بريتانيا نيز ماهواره خود را همسفرسينا-۱ كرده بودند.اين ماهواره را شركت روسي پوليوت كه دفتر مركزي اش در شهر اومسك سيبري است، براي ايران ساخته است. ابراهيم محمودزاده، مدير عامل شركت صنايع الكترونيك ايران اعلام كرد كه سينا-۱ محصول سالها تحقيق است و ساخت آن ۳۲ ماه به طول كشيده است.
وي اعلام كرده است كه اين ماهواره تحقيقاتي ۱۵ ميليون دلاري داراي سيستمي مخابراتي و دو دوربين است كه با دقت ۲۵۰ و ۵۰ متر از منابع طبيعي و محصولات كشاورزي تصوير مي گيرد.
به گفته وي، همچنين بعد از حوادث طبيعي نظير زلزله مي توان از اين ماهواره براي تسهيل عمليات امداد كمك گرفت.
پرتاب سينا-۱ دوبار با تاخير مواجه شده بود. يكبار مقامات ايراني نتوانستند اين ماهواره ۱۷۰ كيلوگرمي را بموقع آماده كنند و يكبار ديگر نيز ناسازگاري با راكت كاسموس شمارش معكوس را به عقب انداخت.
ايران اكنون چهل و سومين كشوري است كه در فضا ماهواره دارد.

ايران دوبي را در مبادلات تجاري جايگزين كره خواهد كرد
فارس: آژانس گسترش تجارت و سرمايه گذاري كره اعلام كرد: گروهي از واردكنندگان ايراني قطعات صنعتي از كره جنوبي اعلام كردند، در صورت طولاني شدن تحريم واردات كره به ايران، اين گروه از مرزهاي دوبي براي واردات كالا به ايران استفاده خواهد كرد.
به گزارش اين منبع كره اي در حدود ۳۰ تن از خريداران ايراني كالاهاي صنعتي كره جنوبي از نمايشگاه ماشين آلات كره كه در استان گيونگي در حال برگزاري است ديدن كردند.
اين افراد پيش بيني كردند ممنوعيت واردات كالاهاي كره اي به ايران تا چند ماه آينده ادامه يابد.
بنابراين گزارش، آنها اين اقدام ايران را به تلافي راي منفي كره عليه ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي تفسير كردند و در عين حال تأكيد كردند هنوز نمي توان گفت كه آيا ايران در مورد تحريم كالاهاي كره اي تصميم قطعي گرفته است يا نه.

براساس گزارش رسمي يك دستگاه دولتي
كسري بودجه امسال با ۶۹ درصد افزايش به
۷۱ هزار ميليارد ريال مي رسد
فارس: گزارش رسمي يك دستگاه دولتي با اعلام اين كه كسري بودجه در سال جاري با ۶۹ درصد افزايش به ۷۱ هزار ميليارد ريال مي رسد، افزود: امكان ۲۷ هزار ميليارد ريال صرفه جويي در بودجه شركت هاي دولتي وجود دارد.
كسري بودجه سال جاري بالغ بر ۷۱ هزار ميليارد ريال برآورده شده است كه نسبت به كسري بودجه سال ۸۳ كه معادل ۴۲ هزار ميليارد ريال بوده است، ۶۹ درصد رشد نشان مي دهد.
هر چند تصور مي شود ميزان كسري بودجه سال ۸۴ فراتر از ۷۱ هزار ميليارد ريال باشد زيرا احتمال عدم به فروش رفتن اوراق مشاركت به ميزان ۷ هزار ميليارد ريال وجود دارد.
اين گزارش با اشاره به اينكه دليل اين امر بالا بودن سود بانك هاي خصوصي در كف ۱۸ درصد علي الحساب نسبت به ۱۷ درصد سود اوراق مشاركت است، اصافه كرد: بنابراين با يك چنين كسر بودجه عظيمي قاعدتاً مسئله امكان صرفه جويي در هزينه ها به گونه اي كه براي مصارف خاص اختصاص يابد قطعاً منتفي خواهد بود چرا كه به لحاظ وجود چنين كسر بودجه سنگيني قاعدتاً سازمان مديريت و برنامه ريزي با استفاده از اهرم تخصيص اعتبار ناچاراً درصدي از بودجه دستگاه ها را خود به خود به صورت يك جانبه حذف خواهد كرد.
بر اساس اين گزارش، امكان كسر درصدي از بودجه شركت هاي دولتي به ظاهر سودده براي صرفه جويي قانوناً ميسر نيست زيرا كه درآمد - هزينه شركت ها و بنگاه هاي دولتي وارد سيستم خزانه داري وزارت امور اقتصادي و دارايي نمي شود و درآمدها و هزينه هاي اين بنگاه ها به لحاظ اساسنامه قانوني آنها در تملك خود شركت هاي دولتي است مگر آنكه به موجب قوانين مصوب ديگري كه بايد به تصويب مجلس برسد به بنگاه هاي دولتي تكليف شود تا درصدي از درآمدهاي بودجه اي خود را به حسابي در خزانه واريز كنند.
سال ۸۱ درمورد نحوه تامين منابع مالي پاداش پايان خدمت بازنشستگان چنين كاري صورت گرفت و معضلات بزرگي را ايجاد كرد.
علاوه بر اينكه درمورد شركت هاي زيان ده  امكان صرفه جويي وجود ندارد زيرا اصولا صرفه جويي از محل زيان عقلايي نيست.
اين گزارش حاكي است: در حال حاضر يارانه  كالاهاي اساسي با ۱۵ هزار ميليارد ريال كسري اعتبار مواجه است و اين امر به دنبال تثبيت قيمت كالاهاي اساسي نظير قند و شكر و برنج و پنير بوجود آمده است و به همين جهت بايد لايحه اي درباره تامين منابع مالي لازم براي كسري يارانه كالاهاي اساسي از طرف دولت به مجلس ارايه شود.

افزايش بهاي نفت عامل اصلي كاهش
ميزان تجارت جهان در سال ۲۰۰۵بوده است
سازمان تجارت جهاني (WTO) در گزارشي از كاهش قابل توجه ميزان رشد تجارت جهاني در پي كاهش توليدات اقتصادي به علت افزايش بهاي نفت خبر داد.
WTO در گزارش خود اعلام كرد: طبق برآوردها رشد صادرات كالا در سال جاري معادل ۵/۶ درصد خواهد بود كه اين ميزان در مدت مشابه در سال ۲۰۰۴ برابر ۹ درصد بوده است كه علت اين امر تاثير افزايش شديد قيمت نفت بر مصرف كنندگان و سرمايه گذاران كشورهاي وارد كننده نفت مي باشد.

هشدار وزير كار و امور اجتماعي
اگر سرمايه گذاري نكنيم،
نرخ بيكاري از ۲۸ درصد هم مي گذرد
مهر: وزير كار و امور اجتماعي گفت: در صورت عدم برنامه ريزي وسرمايه گذاري لازم نرخ بيكاري در كشور ظرف پنج سال آينده به ۲۸ درصد خواهد رسيد.
سيد محمد جهرمي درخصوص پيش بيني بانك جهاني از نرخ بيكاري ايران ظرف پنج سال آينده گفت: طي پنج سال آينده بيشترين آمارمتقاضيان كار را بعد ازانقلاب خواهيم داشت وبعد ازاين مدت حجم متقاضيان كار به مرور زمان كاسته خواهد شد.
وي با بيان اينكه ايجاد اشتغال براي چنين جمعيتي نيازبه برنامه ريزي دقيقي دارد، خاطرنشان كرد: اگربرنامه ريزي و راه كاري براي تامين مشاغل مورد نظر پيش بيني واجرا نشود و برروي نرخ عرضه كار طي اين مدت سرمايه گذاري نگردد، شايد نرخ بيكاري به ۲۸ درصد هم برسد.
جهرمي با اشاره به سياست هاي وزارت كار وامور اجتماعي براي جلوگيري از رشد وتعديل نرخ بيكاري ظرف برنامه چهارم توسعه گفت: براي جلوگيري از رشد نرخ بيكاري ظرف پنج سال آينده بايد بيش از پنج ميليون شغل دركشورايجاد شود.وي افزود: وزارت كاروامور اجتماعي تمام تلاش خود را در اين زمينه بكار گرفته و درگام هاي نخستين،بخشي ازفعاليت خود را بر روي تكميل بانك اطلاعات بازاركارمتمركز كرده است.بانك جهاني در تازه ترين گزارش خود پيش بيني كرده است ايران طي پنج سال آينده با شديدترين فشار اشتغالزايي مواجه شود و با توجه به تركيب جمعيتي ايران، نرخ بيكاري در آن به بالاترين سطح خود برسد.
بانك جهاني معتقد است با توجه به اينكه ميانگين سني جمعيت ايران هم اكنون زير ۲۱ سال مي باشد، نرخ بيكاري در ايران تا سال ۲۰۱۰ به حدود ۲۳ درصد خواهد رسيد، وبعد ازاين مدت فشار بيكاري در ايران كاهش خواهد يافت، به طوري كه نرخ بيكاري تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۱۰ درصد نزديك خواهد شد.

خط توليد خودروهاي كره اي با قطع واردات
از اين كشور متوقف مي شود
گروه اقتصادي:  اخيرا در خبري احتمال قطع واردات كره به ايران مطرح شده است. اين در حاليست كه شركت هاي خودروسازي چون سايپا و كرمان خودرو بيشترين حجم همكاري با كره را در زمينه واردات قطعات خودرو دارند. در خصوص تبعات قطعي شدن اين اقدام با داوود ميرخاني رشتي رئيس انجمن خودروسازان ايران گفتگو كرده ايم.
***
*  اعمال سياست قطع واردات از كره به ايران چه تاثيري بر روند توليد خودرو در داخل خواهد گذاشت؟
اعمال اين سياست در بلندمدت احتمالا به توقف برخي از خطوط خودروهاي مونتاژ در داخل خواهد انجاميد. البته در مورد سايپا با توجه به اينكه حجم واردات قطعات از كره براي هر دستگاه پرايد حدود ۵۰۰ دلار برآورد شده است، لذا امكان جايگزين اين واردات از كشور ديگري وجود خواهد داشت از اين رو خط توليد پرايد متوقف نخواهد شد اما در مورد خودروي ريو با توجه به اينكه در ابتداي عرضه اين خودروي مونتاژ شده فول CKD در كشور قرار داريم، لذا عدم واردات قطعه از كره باعث توقف خط توليد اين خودرو خواهد شد.خودروهاي هيوندايي نيز امكان ادامه توليد با اين روند را نخواهند داشت. البته بخشي از فعاليت كرمان خودرو كه مربوط به خودروهاي فولكس گل برزيل وام وي ام چيني است دچار مشكل نخواهد شد.
* آيا اقدام فوق زمينه ساز گرايش خودروسازان داخلي به تهيه اقلام مورد نياز در داخل و يا جايگزيني آن از طريق واردات از ساير كشورها خواهد شد؟
قطعاتي كه از خارج به كشور وارد مي شوند قطعاتي هستند كه توليدكنندگان داخلي قطعه يا توان توليد آنها را ندارند و يا اينكه توليد قطعات فوق براي شان مقرون به صرفه نيست، البته امكان  جايگزيني قطعات اين خودروها به جاي كره از كشور ديگري وجود دارد. به عنوان مثال مي توان قطعات فوق را از تايلند به داخل وارد كرد.
* آيا قطعات خودروي تايلندي از نظر كيفيتي مشكلي براي خودروهاي داخلي ايجاد نخواهند كرد؟ 
در صورتي كه مشخصات فني قطعات و مسائل مربوط به كيفيت آن  ها دقيقا به طرف هاي تايلندي ارائه شوند مي توان گفت قطعات خودروي تايلندي مشكلي نخواهند داشت. در تايلند نيز مانند چين هم قطعات با كيفيت با قيمت گران تر توليد و عرضه مي شوند و هم قطعات بدون كيفيت با قيمت نازل. بسته به اينكه كدام يك از اين قطعات براي خريد مدنظر باشند كيفيت خودروهاي توليدي و مونتاژ داخلي را مي  توانيم تخمين بزنيم.مسلماً استفاده از قطعات مطلوب تايلندي مشكل ساز نخواهد بود.
* در صورت توقف خط توليد خودروهايي چون هيوندايي و ريو چه تمهيداتي بايد انديشيده شود؟
مسلماً راه اندازي خطوط مونتاژ اين خودروها با صرف سرمايه هاي گزاف رخ داده است. براي جلوگيري از معطل ماندن اين خطوط بهتر است با قطعي شدن منع واردات از كره خودروهاي جايگزين در نظر گرفته شوند تا با اندكي تغيير در خطوط توليد، امكان توليد و مونتاژ آنها در داخل فراهم شود.

۲۳۰۰ دلار درآمد سرانه ناخالص ملي ايران
گروه اقتصادي: براساس نقشه «دستور كار جهاني براي خاتمه فقر» جمهوري اسلامي ايران در سال ۲۰۰۴ با درآمد سرانه ناخالص ملي (GNI) معادل ۲ هزار و ۳۰۰ دلار در ميان كشورهاي با درآمد متوسط پايين در جهان قرار دارد.
مركز اطلاعات سازمان ملل متحد اعلام كرد در اين نقشه كه مشتركا به وسيله سازمان ملل و بانك جهاني در راستاي اهداف توسعه هزاره منتشر شده و از سوي مراكز اطلاعات سازمان ملل متحد در جهان براي رسانه ها ارسال شده است، كشورهاي جهان به چهار گروه با درآمد بالا معادل ۱۰ هزار و ۶۶ دلار و بالاتر، با درآمد متوسط بالا بين ۳ هزار و ۲۵۶ دلار تا ۱۰ هزار و ۶۵ دلار، با درآمد متوسط پايين يعني بين ۸۲۶ دلار تا ۳ هزار و ۲۵۵ دلار و درآمد پايين يعني ۸۲۵ دلار و كمتر دسته بندي شده اند.نقشه مذكور حاوي اطلاعات آماري بسيار ارزنده درباره وضعيت فقر، آموزش و پرورش، برابري جنسيتي، مرگ و مير كودكان و مادران، بهداشت مادران، بيماري ايدز و ويروس آن و محيط زيست پايدار است.
شايان ذكر است در ميان كشورهاي همسايه ايران، تركيه با ۳ هزار و ۷۵۰ دلار در گروه كشورهاي با درآمد متوسط بالا قرار گرفته است. عراق، آذربايجان، ارمنستان و تركمنستان در گروه با درآمد متوسط پايين قرار دارند در حالي كه افغانستان و پاكستان در گروه با درآمد پايين جاي گرفته اند. كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس در گروه درآمد بالا و فدراسيون روسيه در گروه متوسط بالا و قزاقستان در گروه متوسط پايين جاي دارند.

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |