شنبه ۷ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۶ - Oct 29, 2005
قطارهاي هوايي گرداگرد پايتخت را دربر مي گيرند
مزيت ها و برنامه هاي توسعه شبكه مونوريل در تهران
006201.jpg
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر: كارشناسان امور حمل و نقل و ترافيك برخورداري كلانشهرها از شبكه ترن هوايي (منوريل) را به دليل مزيت هاي هفتگانه اي كه دارد، اجتناب ناپذير مي خوانند، از اين رو مديريت شهري درصدد است كه خطوط ترن هوايي را در گرداگرد پايتخت احداث كند.
درحال حاضر ترافيك سنگين در معابر عمومي كه داراي پيامدهاي منفي زيست محيطي، اجتماعي و حتي فرهنگي شده است، به عنوان يك مولفه و مشخصه انكارناپذير به شمار مي آيد، از اين رو مديريت شهر تهران در تلاش است با بهره گيري از پتانسيل هاي موجود به ساماندهي آن مبادرت ورزد.
باتوجه به اينكه اصولا شهرهاي داراي بيش از يك ميليون و ۵۰۰ هزار نفر بايد از يك شبكه كامل حمل و نقل عمومي برخوردار شوند، برخورداري تهران با بيش از هشت ميليون شهروند از مونوريل (ترن هوايي) الزامي مي نمايد. درحال حاضر فقدان مونوريل موجب شده تا ساير ناوگان حمل و نقل عمومي، سهم آن را در جابه جايي شهروندان برعهده گيرند و همين موضوع تاثير سوء در كميت و كيفيت ساير ناوگان حمل و نقل عمومي گذارده است.
يك كارشناس حمل و نقل عمومي در همين زمينه مي گويد: ناكامل بودن ناوگان حمل و نقل عمومي و شبكه راهي موجب شده تا هريك از ناوگان ها شامل تاكسي، مترو و اتوبوس از انجام كاركرد ذاتي خود دور باشند به نحوي كه امروزه تاكسي هاي تلفني به جاي تاكسي، تاكسي به عنوان ميكروبوس، ميني بوس به جاي اتوبوس و اتوبوس نيز كاركرد مترو را ايفا كند.
اين كارشناس تاكيد مي كند مديريت شهري تهران بايد همزمان با توسعه و گسترش خطوط و شبكه معابر عمومي، به نوسازي و تقويت ناوگان و ازجمله ترن هوايي مبادرت ورزد.
البته اينكه گفته شود مونوريل مي تواند نقش ناجي را براي فرار از ترافيك هاي سنگين ايفا كند، تا حدودي مبالغه آميز است، اما با اين حال نمي توان اثرگذاري آن را در روان سازي ترافيك و كاهش زمان سفرهاي درون شهري ناديده انگاشت. امروزه افزودن حتي دو اتوبوس شركت واحد به برخي خطوط نه تنها اثر مثبت نمي گذارد، بلكه اثر مستقيمي در كاهش سرعت متوسط ساير اتوبوس ها مي گذارد. از سويي تعريض معابر جديد هم يا امكان پذير نيست و يا نيازمند تخصيص اعتبارات بسيار هنگفتي است كه مديريت شهري توان تامين آن را ندارد.
تهران در شرايط فعلي به ۳۰۰ كيلومتر بزرگراه نياز دارد كه هزينه ساخت هر كيلومتر آن تا ۳۰ ميليارد تومان هزينه دارد. اين شهر همچنين ۴۰۰ پل نياز دارد كه احداث هر پل بين ۱۰ تا ۱۵ ميليارد تومان هزينه دارد.
به هر تقدير مي توان گفت باتوجه به اينكه هر روز بر شمار خودروها به شبكه هاي عبوري تهران افزوده مي شود و با ادامه اين روند، اين شهر به زودي به يك پاركينگ بزرگ تبديل خواهد شد و بدين نحو تهران به اصطلاح قفل مي شود، از اين رو استفاده از فضاي شهر الزامي مي نمايد.
گرايش سيستم حمل و نقل جهان از گسترش شبكه بزرگراهي به سمت حمل و نقل همگاني و مديريت عرضه و تقاضا و سپس برنامه ريزي كاربردي، جايگاه ويژه اي به تكنولوژي نوين بخشيده است. سيستم مونوريل ازجمله يكي از اين سيستم هاست كه باتوجه به ويژگي هاي اقتصادي و اجتماعي هر منطقه وضعيت حمل و نقل در آن را متحول مي سازد.
سيستم هاي حمل و نقل عمومي ازنظر ظرفيت حمل مسافر، سرعت و بستر حركت داراي تنوع زيادي بوده كه به منظور حل مناسب ترافيك معمولا از چند گزينه همزمان كه مكمل هم بوده، استفاده مي شود.در تقسيمات سيستم هاي حمل و نقل عمومي ازنظر ظرفيت و نوع سيستم، مي توان به طور كلي تقسيمات زير را درنظر گرفت:
اتوبوس، ظرفيت حمل مسافر تا ۱۵۰۰ نفر در ساعت
قطار سبك شهري ۵۰۰۰ تا ۲۰ هزار نفر در ساعت
مونوريل بين ۵ هزار تا ۴۰ هزار نفر در ساعت
مترو ۴۰ تا ۸۰ هزار نفر در ساعت
موضوع مونوريل به دليل قابليت هايي كه دارد امروزه از دغدغه هاي اصلي مديريت شهري و از سويي نياز شهروندان و شهر مي باشد.
سرعت و سهولت اجرا، هزينه نسبتا پايين در مرحله اجرا، عدم تقاطع با خيابان هاي موجود و ترافيك كنوني، قابليت عبور مناسب از موانع، عدم آلودگي هوا (به دليل استفاده از نيروي برق)، اشغال حداقل فضا و نيز مقاومت مناسب در مقابل زلزله و عوارض ناشي از آن به علت سبك بودن سازه ازجمله مزيت هاي هفتگانه اي است كه مي توان به عنوان توجيهات عقلاني و منطقي ساخت مونوريل مورد اشاره قرار داد.
گفتني است ساخت مونوريل (ترن هوايي) هم اينك در غرب تهران به طور آزمايشي انجام مي شود. مديريت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران درصدد است اين شبكه را به صورت رينگ در گرداگرد تهران به مورد اجرا درآورد.

مصرف انرژي در ايران سريع تر از رشد اقتصادي است
ضريب كارآمدي مصرف انرژي: ژاپن اول، ايران آخر
قلم سبز ايران _ با بررسي ضريب انرژي كشورهاي منطقه ژاپن كارآمدترين كشور منطقه و جهان معرفي شد.
وزارت نيرو اعلام كرد با استفاده از شاخص ضريب انرژي مي توان رابطه مصرف انرژي و رشد اقتصادي كشورهاي مختلف را به دست آورد.
به طوري كه بر اين اساس ژاپن با ضريب انرژي منفي به عنوان كارآمدترين كشور منطقه و جهان شناخته شده است.
اين گزارش حاكي است ژاپن با وجود برخورداري از متوسط نرخ رشد سالانه ۳۸/۳ درصدي در اقتصاد، توانسته مصرف انرژي خود را ۰۸/۰ درصد در سال كاهش دهد.
بررسي هاي وزارت نيرو مشخص كرده است ايران علي رغم متوسط رشد سالانه ۶۶/۶ درصدي رشد اقتصاد تنها با كاهش ۷۷/۰ درصدي در مصرف انرژي مواجه بوده است و به همين دليل از نقطه نظر رشد اقتصادي نسبت به ساير كشورها عقب تر است.
گفتني است شاخص ضريب انرژي از نسبت نرخ رشد مصرف انرژي به نرخ رشد اقتصادي به دست مي آيد و استفاده از شاخص ضريب انرژي در مقايسه با شدت انرژي اين حسن را دارد كه نيازي به تبديل توليد ناخالص داخلي كشورها به يك ارز واحد (مثل دلار) نبوده و مشكلات مربوط به اين تبديل واحد نيز خللي در مقايسه ها به وجود نمي آورد.
در اين بررسي ها كشورهاي پيشرفته واقع در منطقه آمريكاي شمالي و همچنين كشورهاي عضو OECD نيز وضعيت بسيار مطلوبي داشته اند.
بخش مهمي از رشد حيرت انگيز مصرف انرژي در ايران را مي توان در افزايش شمار خودروها در تهران، افزايش آلودگي هوا در اين شهر و مصرف بي رويه بنزين مورد بررسي قرار داد كه خسارات آن به بنيان هاي اقتصاد كشور و جامعه غيرقابل محاسبه مي باشد. بر همين اساس، خودروها به ويژه خودروهاي بنزين سوز، مهم ترين و اصلي ترين منبع آلاينده هواي تهران شناخته شده اند و باتوجه به افزايش روزانه ۱۴۰۰ هزار و سالانه حدود ۴۰۰ هزار خودرو به خودروهاي تهران مي توانند وضعيت نگران كننده آلودگي هوا در تهران را از هم اكنون پيش بيني نمود. ايجاد تعادل در مصرف سوخت خودرو، يكي از راهكارهاي كاهش آلودگي هواي تهران و ديگر شهرهاي كشور خواهد بود.

صرفه جويي سوخت با كاشت درخت
006207.jpg
كاشت انواع درختان برگ ريز در اطراف ساختمان، هزينه هاي سرمايشي و گرمايشي ساختمان را بين ۲۰ تا ۴۰ درصد كاهش مي دهد.
به گزارش قلم سبز ايران، برسي هاي صورت گرفته توسط سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور حاكي از آن است كه كاشت گياهاني مانند درختان برگ ريزي، بوته ها و چمن در اطراف ساختمان، اگر در محل مناسبي كاشته شوند باعث مي شوند در زمستان پس از ريزش برگ اين درختان، آفتاب زمستاني ساختمان را گرم كند و در تابستان نيز از طريق سايه اندازي بر بام، ديوارها و پنجره هاي ساختمان در برابر آفتاب تابستاني محافظت شود.

پيش بيني بارندگي در برخي مناطق كشور
006210.jpg
سازمان هواشناسي اعلام كرد: از روز دوشنبه اين هفته در برخي مناطق كشور افزايش ابر، رگبار، رعد و برق و وزش باد را خواهيم داشت.
بنابر تحليل آخرين نقشه هاي پيش يابي بيانگر تقويت ناوه اي در سطوح مياني جو بر روي درياي سياه و مديترانه است كه با جريانهاي مساعد جنوبي و جنوب غربي سطح زمين نيز همراه شده و انتظار مي رود از اواخر روز جمعه تا دوشنبه، ابتدا مناطق شمال غرب، غرب، جنوب غرب و سپس سواحل جنوبي درياي خزر، استانهاي دامنه هاي جنوبي البرز تا تهران را تحت تاثير قرار داده و سبب افزايش ابر، رگبار، رعد و برق و وزش باد شود.

پرايد جايگزين خودروهاي فرسوده
006213.jpg
ايسنا: مديركل دفتر بررسي آلودگي هواي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: خودروي «پرايد» نو و ۳ تا ۵ ساله بر اساس توافق انجام شده با مديرعامل شركت سايپا از اواخر آبان ماه وارد چرخه طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده مي شود.به گفته دكتر سعيد متصدي يكي از مشكلات طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده را عدم تمايل دارندگان خودروهاي فرسوده به دريافت خودروهاي pk به عنوان جايگزين عنوان كرد و گفت: مشكل شركت سايپا و شركت ايران خودرو در جايگزيني تمام محصولات خود، تعهدات مردمي براي توليدات است كه بر اين اساس با اتمام اين تعهدات كليه محصولات سايپا و ايران خودرو در طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده مشاركت داده مي شود.

پرداخت وام ازدواج شهرداري تهران تداوم مي يابد
006204.jpg
در جلسه اي با حضور مديران معاونت مالي و اداري و سازمان بازنشستگي شهرداري تهران و صندوق انصارالمجاهدين مقرر گرديد سرعت پرداخت وام ازدواج بيشتر شود.
به گزارش اين خبرگزاري علت كاهش پرداخت ها در چند ماه اخير پيش بيني اشتباه آماري افراد در ابتداي برآورد شروع اين كار به اين صورت كه هر زوج را يك وام فرض كرده بودند و همچنين استقبال بيش از حد متقاضيان واجد شرايط و در نهايت علت اصلي را عدم بازپرداخت به موقع اقساط وام گيرندگان عنوان شد.
ضمنا در اين جلسه مقرر گرديد شهرداري تهران تا سقف بودجه سالجاري مصوب شوراي اسلامي شهر تهران براي پرداخت وام ها اقدام نموده و سپس در صورت كمبود بودجه از يك طرف درخواست افزايش بودجه از شوراي اسلامي شهر تهران و يا ارائه كمك از سيستم بانكي و موسسات مالي كشور را نموده و از طرف ديگر با الويت بندي متقاضيان واجد شرايط اقدام به پرداخت وجوه مذكور و ادامه كار نمايد در پايان نيز آمار وامهاي پرداخت شده تاكنون را ۱۲۴۰۰۰ نفر عنوان كرده و اظهار اميدواري شده كه به درخواست ساير متقاضيان نيز با رعايت اولويت بندي براي كليه افراد نيازمند تا پايان سال جاري اقدام گردد.

پرداخت عوارض در مناطق ۲۲ گانه
شهرداري الكترونيكي مي شود
معاون  سازمان  فناوري  اطلاعات  در ارتباطات  شهرداري  گفت  پرداخت عوارض  در مناطق  ۲۲ گانه  شهرداري  تا پايان  آبان  با كارتهاي  اعتباري امكان  پذير مي شود.
رشيد معموري  بيشترين  مراجعه  مردم  به شهرداري  را براي  تشكيل  پرونده  شهرسازي  تشكيل  پرونده  هاي  مربوط به شهرداري  و پرداخت  عوارض  تكليفي  دانست  و افزود: اين  سازمان  براي تسهيل  در رسيدگي  به  امور مراجعه كنندگان  براي  تشكيل  پرونده  شهرسازي  وپرونده هاي  مربوط به  شهرداري  نظام  اطلاع  رساني  از مراحل  پرونده ها بااستفاده  از تلفن  ،پيام  كوتاه  و نامه  الكترونيكي   ايجادكرده  است.
 وي  اضافه  كرد هم  اكنون  امكان  استفاده  از پيام  كوتاه  درشهرداري هاي  منطقه  ۱ و ۲۲ وجود دارد و شهروندان  مي توانند از اين طريق  از مراحل  رسيدگي  به  پرونده  خود با درج  شماره  پرونده  مطلع  شوند.معموري  گفت  در مرحله  دوم  اطلاع  رساني  شهروندان  مي توانند ازاطلاعات  درج  شده  در پرونده  در مراحل  مختلف  آگاه  شوند و با پيام كوتاه  آن را دريافت  نمايند.
وي  افزود: در گذشته  شهروندان  در مناطق  ۲۲ گانه  تهران  با تلفن  گويامي توانستند اين  اطلاعات  را كسب  كنند.معموري  همچنين  گفت  شهروندان  مي توانند عوارض  خودروي  خود به شهرداري  را با استفاده  از كارت  هاي  اعتباري  پرداخت  كنند.معاون  سازمان  فناوري  و ارتباطات  شهرداري  گفت  شهرونداني  كه  كارت اعتباري  مشمول  طرح  شتاب  دارند مي توانند از اين  پس  عوارض  خودروي خود را در داخل  شهرداريها پرداخت  و مفاصا حساب  دريافت  كنند.
معموري  اضافه  كرد: هم  اكنون  اين  امكان  در مناطق  ۱ ، ۲۲ ، ۸ ، ۱۶ و ۶ وجود دارد و تاپايان  آبان  همه  مناطق  شهرداري  از اين  امكان  بهره مندخواهند شد.وي  با اشاره  به  اينكه  هم  اكنون  ۱۱۸ مورد عوارض  در شهرداري  وجوددارد، افزود: درصدد هستيم  تا براي  پرداخت  ديگر عوارض  شهرداري  نيزاز اين  روش  استفاده  كنيم.

عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران اعلام كرد:
كاهش درآمد شهرداري از محل فروش تراكم
ايسنا: عضو هيات رييسه شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه كاهش ۲۷ درصدي ساخت وسازها در شهر تهران، درآمد شهرداري را با مشكل مواجه كرده است، تاكيد كرد: شهرداري بايد براي اتمام پروژه هاي نيمه تمام از سرمايه گذاري هاي مردم استفاده كند.
امير رضا واعظي آشتياني با اشاره به اين كه با كاهش ساخت وسازها درآمد شهرداري نيز روند نزولي داشته است، تصريح كرد: از سال ۷۰ شهرداري ها خصوصي و متكي به درآمدهايي همچون واگذاري تراكم و ساخت وساز شدند كه اخيرا با كاهش ساخت وسازها، بحران مالي، شهرداريها را تهديد مي كند.
وي افزود: بر اساس گزارش سازمان مديريت و برنامه ريزي، ساخت وساز در شهر تهران در سال ۸۲ نسبت به ۸۱ ، ۴۷ درصد و بر اساس گزارش بانك مركزي ۳ ماه نخست امسال ۶/۵ درصد، ۶ ماه ابتداي سال ۲۷ درصد كاهش يافته است، لذا با اين شرايط شهرداري تهران در تامين درآمد و منابع با مشكل مواجه مي شود.
وي افزود: هم اكنون شهرداري داراي حدود ۱۲۰ پروژه نيمه تمام است كه براي اتمام اين پروژه ها، بايد با همكاري سازمان مشاركت هاي مردمي از سرمايه هاي شهروندان استفاده نمايد.
وي افزود: شهردار جديد تهران بايد با مشاركت مردم در جهت تامين منابع مالي پروژه هاي عمراني به سمت منابع درآمدي پايدار و مشاركت شهروندان حركت نمايد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |