شنبه ۷ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۶ - Oct 29, 2005
كشفيات جديد، نشان مي دهداين گياه آبي ر يشه ندارد، پا دارد
زنبق دريايي خزنده است!
006147.jpg
006159.jpg
زنبق دريايي درحال فرار از دست عكاس!
گروه دانش و فناوري ـ ذوالفقاردانشي: زنبق هاي دريايي با آن بازوها و آن ساقه هاي بلند، خيلي شبيه هم نام هاي زميني خود هستند (همان گل هاي زنبقي كه در باغ مي رويند). شايد به خاطر همين شباهت بسيار زياد به اين گياه زميني بود كه دانشمندان هميشه تصور مي كردند زنبق هاي دريايي در كف دريا ريشه دوانده اند و برخلاف فاميل بي ساقه شان، ستاره پردار دريايي، اين طرف و آن طرف نمي روند.
اما تصاوير ويديويي گرفته شده در عمق 430 متري نشان مي  دهد زنبق هاي دريايي مي توانند در كف اقيانوس بخزند. به نظر مي رسد اين حركت آن ها براي فرار از توتياي دريايي است كه اين جانوران را صيد مي كند. اين تصاوير همراه با ديگر مطالعات انجام شده، به درك بهتر از تكامل و چرخه زيستي اين جانداران اعماق اقيانوس و صيادان شان كمك خواهد كرد.
زنبق دريايي و ستاره دريايي، عضو گروهي از جانداران به نام خارپوستان هستند كه با ستاره ماهي، خيار دريايي و توتياي دريايي هم فاميل هستند. اين دو خارپوست خيلي شبيه يكديگرند، با اين تفاوت كه زنبق دريايي، ساقه هاي زيادي دارد و ستاره دريايي ساقه ندارد. علاوه بر اين، ستاره دريايي مي تواند بخزد و برخي از گونه هاي آن مي   تواند شنا كند، ولي به نظر مي رسد زنبق دريايي هيچ يك از اين توانايي ها را ندارد.
توماس باوميلر، استاد علوم زمين شناسي دانشگاه ميشيگان و همكارش چارلز مسينگ، مدت ها بود به توانايي حركتي زنبق هاي دريايي مشكوك بودند. آن ها در مطالعات قبلي خود فهميده بودند برخي انواع زنبق دريايي مي توانند انتهاي ساقه هاي خود را ببرند و آن را ترميم كنند. آن ها همچنين ديده بودند اين كار، معمولي است و به وفور انجام مي شود. جالب تر اين بود كه ساقه ها از هرجايي قطع نمي شدند، بلكه از يك گره خاص جدا مي شوند كه پايين تر از مجموعه اي از زائده هاي منعطف و انگشت مانند قرار گرفته است. باوميلر و مسينگ حدس زده بودند كه زنبق دريايي با اين كار، خودش را از جايي كه لنگر انداخته آزاد مي كند و به نحوي به جاي ديگري مي رود و با كمك آن انگشت ها، دوباره لنگر مي اندازد.
در اواخر دهه 1980، اين دو پژوهشگر فهميدند زنبق هاي دريايي واقعا مي توانند از جايي به جاي ديگر حركت كنند. باوميلر چندتايي از آن ها را به يك آكواريوم منتقل كرد و مشاهده كرد اين جانداران هر روز جاي خود را تغيير مي دهند. مسينگ هم در غواصي هاي خود با كمك يك زيردريايي اين حركت را مشاهده كرد. هر دوي اين پژوهشگران ديده بودند زنبق هاي دريايي براي خزيدن از بازوهاي پردار خود استفاده مي كنند و ساقه هاي خود را روي زمين مي كشيدند. علت اين رفتار زنبق هاي دريايي مشخص نبود، هر چند كه ناراحتي فيزيكي، ازدحام بيش از حد يا حضور صيادان مي توانست دليلي بر اين رفتار قلمداد شود.
اين بود تا اين كه كار بازبيني صدها ساعت فيلم گرفته شده در ده سال پيش به پايان رسيد و اين دو محقق توانستند توضيح مناسبي براي اين رفتار پيدا كنند. صحنه هايي در فيلم ها به چشم مي خورد كه چند توتياي دريايي در مزرعه زنبق هاي دريايي به جست وجو مشغولند و برخي از زنبق ها در حال فرار از اين شكارچي ها هستند. در چند تصوير، كف اقيانوس اطراف توتياهاي دريايي پر از زائده هاي به جا مانده از زنبق هاي دريايي بود؛ درست مثل سفره اي كه پر از خرده غذا باشد! نكته جالب تر اين بود كه زنبق ها با سرعتي صد برابر حالت معمول خود حركت مي كردند. بررسي هاي بيشتر نشان داد توتياي دريايي از زنبق دريايي مرده تغذيه نمي كند، بلكه به نزديك ترين بخش از طعمه خود گاز مي زنند و اين محركي كافي است براي زنبق ها تا بند آخر ساقه هايشان را قطع كنند و فرار را بر قرار ترجيح دهند!
باوميلر مي گويد: اين همان استراتژي دم مارمولك است. زنبق دريايي فقط زائده انتهاي ساقه خود را جا مي گذارد. توتياي دريايي، جذب آن زائده باقيمانده مي شود و زنبق هم در اين فرصت مي خزد و از معركه دور مي شود. البته سرعت فرار زنبق بين
3 تا 4 سانتي متر در ثانيه است (!) ولي با همين سرعت اندك هم معمولا موفق مي شود.
در حال حاضر باوميلر مشغول بررسي فسيل هاي سخت پوستان است. او در جست وجوي نشانه  هايي است كه به او بفهماند زنبق هاي دريايي كي توانايي حركت و قطع انتهاي ساقه شان را پيدا كرده اند و همچنين اين توانايي دفاعي چه ارتباطي با نسبت فاميلي اين شكار و شكارچي دارد.
منبع: Sciencedaily.com

روش تازه براي درمان سرطان
محققان دانشگاه مونترال كانادا به سرپرستي كلود پرو، روشي را به كار بردند كه در آينده مي توان از آن براي نابود كردن غده هاي سرطاني در انسان استفاده كرد. اين پژوهشگران، سلول هايT در خون موش هاي آزمايشگاهي را با پروتئيني موسوم به H7a تقويت كردند. اين پروتئين بر روي سطح بيروني سلول هاي بدن يافت مي شود. در مرحله بعدي آزمايش، اين سلول هاي تقويت شده به بدن موش هايي كه به سرطان پوست مبتلا بودند تزريق شد. اين سلول هاي Tتقويت  شده كه وظيفه شان مبارزه با پادتن هايي است كه به بدن حمله ور مي شوند، به سراغ سلول هاي سرطاني رفتند و آن ها را از پاي در آوردند، اما به سلول هاي سالمي كه در اطراف آن ها بودند، آسيبي نرساندند. به اعتقاد پژوهشگران كانادايي علت اين امر احتمالا آن است كه رگ هاي خوني سلول هاي سرطاني شده در درون خود مقدار زيادي پروتئين Vcam1 دارند كه سلول هاي Tرا به سمت خود جلب مي كند.
منبع: Nature.com

ساخت مولكول PNA براي طرح  هاي نانو
براي اولين بار، گروهي از دانشمندان دانشگاه كارنگي ملون نشان دادند يون هاي فلزي مي توانند در تشكيل اسيد نوكلئيك هاي پپتيدي (PNA) دوتايي از رشته هاي منفرد PNA كه به طور جزئي مكمل يكديگرند نقش داشته باشند. اين نتايج، فرصت هاي جديدي را براي ايجاد نانوساختارهاي سه بعدي نظير مدارهاي الكترونيكي در مقياس مولكولي فراهم مي كنند كه مي توانند اندازه دستگاه هاي الكترونيكي امروزي را تا هزاران برابر كاهش دهند. نانوفناوري DNA منجر به ساخت نانوساختارهاي سه بعدي پيچيده اي شده است كه فقط از رشته هاي اسيد نوكلئيك تشكيل شده اند. چون يون هاي فلزي داراي الكترون هاي جفت نشده هستند، در صورتي كه در موقعيت هاي ويژه اي با اسيدهاي نوكلئيك تركيب شوند، ساختار به وجود آمده مي تواند مجموعه خواص مغناطيسي و الكتريكي كامل و جديدي را ارائه كند.
كاتالينا آشيم، استاديار شيمي دانشكده علوم دانشگاه ملون مي گويد: هدف ما كنترل توانايي ذخيره اطلاعات اسيدهاي نوكلئيك حاوي يون هاي فلزي جهت ساخت وسايلي در مقياس مولكولي است كه در واقع نسخه كوچك اجزاي مدارهاي الكترونيكي امروزي نظير سيم، ديود و ترانزيستور مي باشند.
آشيم همچنين مي گويد: در حين اصلاح PNA به منظور افزايش پايداري آن كشف كرديم كه رشته هاي PNA براي تشكيل رشته هاي مضاعف PNA حاوي يون هاي فلزي، الزاما نبايد به طور كامل مكمل هم باشند. اين موضوع بسيار مهم است، زيرا به ما اجازه مي دهد كه بخش هاي غيرمكمل رشته هاي مضاعف را براي ساخت ساختارهاي بزرگ تر كه براي كاربردهاي علوم مواد مفيد هستند به كار بگيريم. در سال قبل، آشيم اولين دانشمندي بود كه ساخت رشته هاي مضاعف PNA را كه به جاي بازها، حاوي يون هاي فلزي (مخصوصا يون Ni) و ليگاند بودند گزارش داد. از آن به بعد، پژوهشگران مولكول هاي PNA با انواع مختلفي از ليگاندها و يون هاي فلزي را براي توسعه پايداري حرارتي و خواص الكترونيكي ساختند. با جايگزين كردن بازهاي PNA با مولكول 8- هيدروكسي كينولين كه به راحتي به يون هاي مس متصل مي شود، نوعي مولكول هاي PNA ساخته شد كه رشته هاي اسيدنوكلئيك آن ها فقط به طور جزئي مكمل هم هستند. اين رشته ها هم به وسيله نوكلئوبازهاي استاندارد واتسن- كريك و هم به وسيله پيوندهاي بين يون هاي مسي و مولكول هاي 8- هيدوكسي كينولين موجود در هر رشته به هم متصل مي شوند.
منبع: ستاد ويژه توسعه فناوري نانو

تركيب نانولوله هاي كربني و الماس
006153.jpg
يك ماده هيبريدي جديد كه از الماس و نانولوله هاي كربني تشكيل شده است، مي تواند كاربردهايي در ردياب هاي زيستي تا نمايشگرهاي مسطح داشته باشد. نانولوله  هاي كربني قوي ترين ساختار شناخته شده را دارند و ميزان نيرويي كه مي توانند تحمل كنند، بالاترين ميزان اندازه گيري شده تاكنون است. جان كارليسله،  فيزيكدان آزمايشگاه ملي آرگون گفت: سؤال اين است كه اگر قادر به تركيب قوي ترين مواد شناخته شده با سخت ترين مواد باشيم، چه خواصي را به دست خواهيم آورد؟
محققان با قرار دادن يك سطح پوشيده شده از نانوذرات الماس و نانوذرات آهن در معرض پلاسماي غني از آرگون و بدون هيدروژن، اين كامپوزيت  را رشد دادند. نانوذرات آهن و الماس،  به ترتيب، رشد ابرنانوبلور هاي[1] الماس و نانولوله  هاي كربني را تسريع مي كنند. كارليسله گفت: ما بيشتر اين مواد را روي سطوح مسطح رشد داديم، اما مي توان آن ها را روي شكل هاي پيچيده تر نيز رشد داد.
مواد هيبريدي را مي توان براي ساخت پوشش هاي با سختي بالا و اصطكاك پايين، همانند الماس با شكنندگي كمتر به كار برد. همچنين كامپوزيت ها ممكن است در نمايشگرهاي مسطح كاربرد داشته باشند. الماس مي تواند نانولوله  هاي كربني را در مقابل ازهم گسيختگي حفظ كند،  در حالي كه در حالت طبيعي، محققان دريافته اند وقتي نمايشگر را فقط از نانولوله  هاي كربني بسازند، اين اتفاق رخ خواهد داد و ممكن است از هم گسيخته شود. كامپوزيت نانولوله  كربني ـ الماس را مي توان در رديابي هاي زيستي نيز به كار برد. نانولوله  ها به مولكو ل هاي  زيستي چسبيده و به عنوان المنت هاي حسگر عمل مي كنند و الماس به عنوان يك الكترود فوق العاده حساس رفتار مي كند. با بهبود شرايط رشد،  محققان مي توانند غلظت، نحوه قرار دادن و جهت الماس و نانولوله  ها را تغيير دهند. محققان قصد دارند با تغيير اين عوامل، خواص مكانيكي، الكترونيكي، گرمايي و... اين كامپوزيت ها را بررسي كنند.
روبرت نماينچ، ديگر محقق اين گروه مي گويد: توانايي كنترل ميزان نسبي الماس و مواد نانولوله اي در اين كامپوزيت وجود دارد. اين توانايي بايد مهندسان را قادر سازد تا خواص مواد را براي كاربردهاي ويژه و دقيق معين كنند. اين مواد بايد محدوده وسيع تري از خواص فيزيكي و شيميايي در مقايسه با الماس يا نانولوله  ها داشته باشند. كارليسله گفت: يكي از اهداف كوتاه مدت ما، كاهش درصد نانولوله  هاي كربني چندجداره نسبت به نانولوله  هاي كربني تك جداره است.

با هدف گسترش تحقيقات در دندان پزشكي برگزار مي شود
جشنواره دندان پزشكي دكتر هدايت
ششمين جشنواره علمي ـ پژوهشي دندان پزشكي دكتر احمد هدايت، با هدف تشويق پژوهشگران و گسترش رويكرد تحقيقاتي در حل معضلات دندان پزشكي و ارج نهادن به فعاليت هاي انجام شده در حوزه دندان پزشكي، 11 اسفندماه در تهران برپا مي شود. دكتر فريده گرامي پناه، دبير اين جشنواره با اعلام اين خبر افزود: اين جشنواره كه يكي از اهداف ديگر آن تجليل از مقام شهيد دكتر احمد هدايت است، توسط جامعه اسلامي دندان پزشكان و با همكاري انجمن دندان پزشكي ايران، انجمن هاي تخصصي دندان پزشكي، دبيرخانه شوراي آموزش دندان پزشكي و تخصصي و دانشكده هاي دندانپزشكي سراسر كشور برگزار مي شود. در اين جشنواره به پايان نامه هاي برتر دوره دكتراي عمومي و تخصصي دندان پزشكي، بهترين كتب تأليف و ترجمه شده، برترين مقالات منتشر شده در مجلات علمي داخل و خارج كشور و توليدكنندگان برتر اقلام دندان پزشكي كه توسط هيأت داوران منتخب انجمن هاي علمي ـ تخصصي تعيين شده  اند، جوايزي اهدا خواهد شد.
دكتر گرامي پناه با اشاره به اين كه اين جشنواره با استقبال روز افزون دندان پزشكان، پژوهشگران و توليدكنندگان مواجه بوده است، اظهار كرد: از نقاط قوت اين جشنواره، برگزاري آن توسط نهادهاي مردمي و غيردولتي است. هيأت داوران اين جشنواره متشكل از متخصصان و دندان پزشكان منتخب، شامل جامعه اسلامي دندان پزشكان، انجمن هاي ايراني دندان پزشكي، ارتودنتيست ها، اندودنتيست ها، آسيب شناسان دهان، فك و صورت، بيماري هاي دهان و دندان، پروستودنتيست ها، جراحي دهان، فك و صورت ايران، دندان پزشكي ترميمي، دندان پزشكي كودكان، راديولوژي دهان، فك و صورت و پريودنتولوژي است كه به ارزيابي آثار رسيده پرداخته و در نهايت، نفرات برتر توسط اين هيأت در روز 11 اسفندماه معرفي خواهند شد.

ديودهاي نوري جديد جانشين لامپ هاي الكتريكي
اختراع اديسون به موزه خواهد رفت
منبع  روشنايي آينده ما قطعا لامپ هاي كنوني نخواهند بود، شايدLEDهاي درون ديوارهاي خانه مان يا ميز ناهارخوري يا حتي چنگال ها منبع روشنايي آينده ما باشد!
گروه دانش و فناوري ـ حسين اميني:به طور اتفاقي، اختراع جديدي پديد آمد كه مي تواند LEDها را دگرگون كند! منبع  روشنايي آينده ما قطعا لامپ هاي كنوني نخواهند بود، شايد ديوارهاي خانه مان يا ميز ناهارخوري يا حتي چنگال ها منبع روشنايي آينده ما باشد!
يك كشف كاملا تصادفي كه هفته پيش گزارش شد، دنياي LEDها را وارد مرحله تازه اي خواهد كرد (LEDها يا ديودهاي نوراني، چراغ هايي هستند كه امروزه در فلاش ها، نورپردازي هاي تزئيني و... به كار مي روند). اين كشف، LEDهاي ارزان تر و با عمر بيشتري نسبت به چراغ هاي معمولي عرضه مي كند كه علاوه بر خاصيت LEDهاي متداول، خاصيت هاي شگفت انگيز ديگري هم دارد كه نسل چراغ هاي متداول خانگي امروزي را بر خواهد چيد.
مايكل بورز، دانشجوي دانشگاه و اندربيلت در حال آزمايش روي نقطه هاي كوانتومي بود كه به پديده عجيبي برخورد كرد. نقطه هاي كوانتومي، بلورهايي با طول چند نانومتراند (يعني چيزي در حدود يك هزارم قطر يك موي انسان). اين نقطه ها 100 تا 1000 الكترون دارند كه به آساني تركيب مي شوند و انرژي از خود گسيل مي كنند. هرچه ابعاد آن ها كوچك تر باشد آسان تر تحريك مي شوند. هر كدام از اين نقطه هاي كوانتومي كه بورز جمع آوري كرده بود 33 يا 34 جفت اتم داشت. اين نقطه ها داراي خاصيت هاي جالبي هستند. مثلا اگر شما به آن ها نوري بتابانيد يا آن ها را تحت تأثير جريان الكتريسيته قرار دهيد، نور مخصوص به خودشان را ساطع مي كنند كه معمولا نورهاي رنگي روشن است. اما هنگامي كه بورز به آن ها اشعه ليزر تابانيد، يك واقعه غيرعادي رخ داد. من شگفت زده شدم. چون نور سفيد خيره كننده اي تمام ميز كارم را فرا گرفت. نقطه هاي كوانتومي مي بايست نور آبي گسيل دهند، ولي به جاي آن، شاهد تابش نور سفيد زيبايي بوديم. او و همكارش اين نقطه هاي كوانتومي را با مواد ديگري مخلوط كردند و نور تازه اي ايجاد كردند كه هر چند زيبايي چنداني نداشت، ولي مشابه نور لامپ هاي خانگي بود. اين وسيله جديد، نوري بين سفيد و زرد ساطع مي كند كه روشنايي آن دو برابر و عمرش 50 برابر لامپ هاي 60 وات معمولي است.
مقايسه LEDها و لامپ هاي خانگي
تا قبل از دهه اخير، LEDها فقط مي توانستند نورهاي سبز و قرمز و زرد توليد كنند كه كاربرد آن ها را محدود مي كرد. بعد از آن LEDهاي با نور آبي هم ساخته شد.يك LED دو برابر روشنايي يك لامپ
60 وات درخشندگي دارد و 50 هزار ساعت عمر مفيد دارد. طبق محاسبات وزارت انرژي ايالات متحده، LEDها مي توانند تا سال 2050 مصرف انرژي آمريكا را 29 درصد كاهش دهند.
چون LEDها گرماي زيادي توليد نمي كنند، بازده انرژي آن ها هم بالاتر است و ديرتر هم مي شكنند. محققان بر اين باورند كه LEDها حتي جايگزين لامپ هاي گازي و مهتابي ها هم خواهند شد. اگر اين اختراع تازه، چهره صنعتي و تجاري پيدا كند، مي تواند گستره نورهاي يك رنگين كمان از جمله نور لامپ هاي معمولي و سفيد را توليد كند. با اين اوصاف، اختراع اديسون يعني لامپ خانگي كنوني بايد به زودي از صحنه زندگي بشر خداحافظي كند.
من بع: NBC.com

پودر لباسشويي نانومتري
ايسنا: مهندسان و طراحان يك شركت الكترونيكي كره  اي، نخستين ماشين لباسشويي جهان با قابليت استفاده از نانوذرات نقره در فرايند شست و شو را ساختند. اين ماشين لباسشويي نقره  اي منحصر به فرد كه هازن نام دارد، براي نخستين بار در جهان، در خاورميانه توليد مي شود.
اين لباسشويي با ظرفيت 10 كيلوگرم، يك مدل پژوهشي جديد و به عنوان نسل آينده ماشين هاي لباس شويي  با هدف ارتقاي سطح سلامت در ميان استفاده كنندگان طراحي و ساخته شده است. از نكات جالب مربوط به اين لباسشويي نقره  اي جديد، پاكيزه كردن لباس ها از انواع باكتري ها و عاري كردن آن ها از هر نوع قارچ است. صرفه جويي صورت گرفته در مصرف انرژي و زمان بري بسيار پايين آن از ديگر نكات جالب اين ماشين لباسشويي است.
به گفته طراحان ماشين لباس شويي نقره  اي، در اين ماشين لباس شويي از فناوري الكترونيزم جهت استريليزه كردن لباس ها و از بين بردن 9/99 درصد از باكتري ها استفاده شده است. همچنين گفته مي شود كه اخيرا شركت الكترونيك سامسونگ بودجه اي 10 ميليون دلاري را در زمينه سيستم هاي بهداشتي نقره  اي نانو سرمايه گذاري كرده است. به گفته مهندسان اين شركت، از دوران هاي گذشته، از فلز نقره براي جلوگيري از شيوع انواع بيماري ها استفاده مي شده است و از اين رو مهندسان و پژوهشگران اين شركت پس از بررسي هاي گوناگون موفق شدند تا نقره خاص را به يون هاي نقره  اي در اندازه نانو (75 هزار بار كوچك تر از عرض تار موي انسان) الكتروليز كنند.

سوءتغذيه،گرسنگي پنهان
ايرنا: پايگاه اينترنتي دويچه وله در گزارشي با عنوان گرسنگي پنهان يا سوء تغذيه نوشته: در جهان، خوراكي ها هم مثل خيلي چيزهاي ديگر با عدالت تقسيم نشده اند. بخش عمده اي از مردم جهان زير خط فقر زندگي مي كنند و قدرت تأمين معاش اوليه خود را ندارند و تنها در قاره آفريقا به علت فقر وكمبود مواد غذايي طي هر پنج ثانيه، يك كودك جان خود را از دست مي دهد. در بخش بزرگي از قاره آسيا، مردم با خوردن نان و برنج شكم خود را سير مي كنند، بدون آن كه مواد اوليه مورد نياز بدنشان تأمين شود و شمار قابل توجهي از اين افراد از گرسنگي پنهان يا سوء تغذيه رنج مي برند.
غذا به مجموعه اي از خوردني ها و نوشيدني ها گفته مي شوند كه انرژي مورد نياز بدن را تأمين مي كنند. بدن هر فرد براي آن كه بتواند سلامت و تعادل خود را حفظ كند و به فعاليت ادامه دهد، نياز به انرژي دارد. ميزان نياز افراد به انرژي بسته به سن، جنس و نوع فعاليت روزانه افراد متفاوت است. غذا بايد تأمين كننده اين انرژي باشد. آن چه كه از طريق دهان وارد بدن مي شود، طي حركت در دستگاه گوارش توسط آنزيم هاي بدن هضم مي شود. يعني با كمك شيره هاي دروني بدن حل مي شود و سپس قسمت هاي مورد نياز و مفيد آن، جذب بدن مي شود. در نتيجه ، ارزش گذاري يك ماده غذايي بستگي به محتواي آن ماده غذايي دارد. بايد ديد يك ماده غذايي تا چه حد مي تواند به بدن انرژي و مواد اوليه برساند. ارگان ها و اعضاي بدن، به طور مرتب در حال بازسازي و ترميم هستند. به عنوان مثال، عضوي مثل پوست كه از گسترده ترين اعضاي بدن به شمار مي آيد، به طور دائم درحال نوسازي است و براي اين نوسازي، نياز به ساخت سلول هاي جديد است. بدن براي ساخت سلول هاي جديد، نياز به مواد اوليه دارد كه بايد از راه تغذيه به بدن برسند.
موادي مثل ويتامين ها، املاح و پروتئين ها، اگر اين مواد اوليه به بدن نرسد فرد احساس گرسنگي نمي كند، اما رفته رفته سلامت خود را از دست مي دهد و دراين حالت، بدن از گرسنگي پنهان يا سوء تغذيه رنج مي برد. مشكل گرسنگي با خوردن غذا برطرف مي شود، اما مشكل سوء تغذيه حالت جدي تري پيدا مي كند. سازمان بهداشت جهاني، سوء تغذيه را يكي از مهم ترين علل عقب ماندگي و عدم پيشرفت كشورهاي فقير دنيا معرفي مي كند. جامعه اي كه افراد آن از سوء تغذيه رنج مي برند، نه تنها از سلامت جسمي كافي برخوردار نيست، بلكه از سلامت ذهني آن نيز به تدريج كاسته مي شود. بي حوصله گي، عدم تمركز و پايين آمدن بهره هوشي، همه از پيامدهاي سوء تغذيه هستند. وقتي سلول هاي بدن به ميزان كافي انرژي دريافت نكنند دچار آسيب مي شوند و نمي توانند خوب فعاليت كنند.
مشكل سوء تغذيه در هر سني باعث آسيب مي شود، امااگر اين كمبود و فقر مواد غذايي در سنين رشد رخ دهد لطمات جبران ناپذيري به بدن وارد مي كند كه  اثرات آن در تمام عمر باقي مي ماند. آسيب هايي مثل كاهش مقاومت بدن در برابر بيماري ها و يا ضعف و خستگي عمومي. تهيه غذاي سالم و مقوي غير از بودجه مالي، نياز به آگاهي دارد.آگاه كردن جامعه و تغيير فرهنگ غذايي، برنامه اي كشوري و
طولاني مدت است كه احتياج به برنامه ريزي اي دقيق و پيگير دارد. كشوري مثل ژاپن در بيست سال اخير با صرف بودجه در زمينه هاي تحقيقاتي توانسته است زير ساخت سلامت خود را تقويت كند. نسل جوان ژاپن نه تنها 10درصد افزايش قد داشته است، بلكه جامعه را به جامعه اي فعال و پويا تبديل كرده است. اين موفقيت دستاورد سال ها تحقيق و سرمايه گذاري درست است. در نتيجه مي توان گفت اين توانمندي جسمي و ذهني تك تك افراد يك جامعه است كه زمينه پيشرفت و شكوفايي يك ملت را فراهم مي كند.

كشف قمر سربي كيوان
006150.jpg
گروه دانش و فناوري ـ محمدتقي رسولي: به گزارش اسوشييتدپرس از لس آنجلس، حركت قمر خاكستري رنگ سربي به   نام Dione كه به تازگي مورد مطالعه قرار گرفته، نشان دهنده تكامل اين قمر در محيط سرد و منجمد است.اين قمر كه به تازگي توسط فضاپيماي اروپايي ـ آمريكايي كاسيني مورد مطالعه گرفته و 310 مايل از مساحت آن تحت بازرسي قرار گرفته است و جالب اين كه اتمسفر ندارد.دانشمندان هدايتگر كاسيني، اين قمر را با يك قمر مشابه به  نام انكلادوس كه آن نيز سربي است مقايسه مي كنند، ولي اعتقاد دارند كه Dione قديمي تر و تكامل يافته  است. انكلادوس داراي يك جو مهم و خاص يخي مي باشد، ولي Dione جو ندارد.

چهارمين فضاگرد چيني است
ايسنا: يك چيني با پرداخت مبلغ هنگفتي خود را براي يك سفر 90 دقيقه اي در فضا آماده كرده و بدين ترتيب لقب چهارمين فضاگرد را خواهد گرفت. ژيانگ فانگ، رئيس يك شركت واقع در هنگ كنگ كه به عنوان نماينده چين در شركت توريستي ماجراجويي هاي فضايي آمريكا فعاليت دارد، به زودي جاذبه صفر را در جريان يكي از پرتاب هاي اين شركت در سال 2007 ميلادي تجربه خواهد كرد.
اين در حالي است كه در همين سال چين قصد دارد تا سومين فضاپيماي سرنشين دار خود را كه شامل نخستين پياده روي فضايي اين كشور خواهد بود به فضا پرتاب كند. گفتني است، جورج اولسن دانشمند آمريكايي ميليونر، اوايل ماه جاري ميلادي از سفر يك هفته  اي توريستي خود از ايستگاه فضايي بين المللي به زمين بازگشت. اين سفر فضايي هزينه اي بالغ بر 6/26 ميليون دلار داشت.
تب فضا و فضانوردي، اخيرا و به ويژه پس از بازگشت موفقيت آميز دومين فضاپيماي سرنشين دار چين از فضا به زمين، به شدت بالا گرفته است. اين مرد چيني مبلغي بالغ بر 133 هزار دلار براي اين سفر 90 دقيقه  اي پرداخت كرده است.

اپل، رايانه جديد خود را معرفي كرد
006156.jpg
اپل در ادامه روند ارائه محصولات جديد خود كه چندي پيش با معرفي آي پاد ويديويي به اوج خود رسيده بود، رايانه شخصي جديد و قدرتمند پاورمك  كواد را معرفي كرد. Power Mac G5 Quad اپل با برخورداري از دو پردازنده دو هسته اي 5/2 گيگاهرتزي پاور پي سي ساخت IBM داراي توان محاسباتي بسيار بالايي است و يكي از سريع ترين كارت هاي گرافيكي دنيا (6600GeForce) در آن استفاده شده است. اين رايانه به پورت هاي فاير واير 800، فاير واير 400، USB2، USB1.1، ورودي و خروجي هاي ديجيتالي و نوري آوديو، فناوري اينترنت بي سيم Fi ـ Wi و Bluetooth مجهز است.
محصول جديد اپل در انواع مختلف با هارد ديسك هاي 160 و 350 گيگابايتي با قيمت هاي متفاوت از 2000 دلار تا 3300 دلار عرضه شده. اپل علاوه بر رايانه شخصي پاورمك جديد، نمونه جديد لپ تاپ خود را نيز با نام پاوربوك معرفي كرده است.
منبع: News.com

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |