سه شنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۰ - Nov 15, 2005
صفحه آخر
Front Page

حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم :
شما را درباره نوبالغان و جوانان به نيكي سفارش مي كنم كه آنها دلي رقيق تر و قلبي فضيلت پذيرتر دارند.
كتاب شباب قريش ص ۱
امروز با حافظ
سلطاني جم مدام دارد
آن كس كه به دست جام دارد
در ميكده جو كه جام دارد
آبي كه خضر حيات ازو يافت

با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي امروز معرفي مي شوند
برگزيدگان نهمين دوره جشنواره
انتخاب كتاب سال دفاع مقدس
007674.jpg
گروه ادب و هنر: برگزيدگان نهمين دوره جشنواره انتخاب كتاب سال دفاع مقدس همزمان با «روز كتاب و كتاب خواني» معرفي مي شوند.
به گزارش خبرنگار ما اين دوره از جشنواره كتاب سال دفاع مقدس امروز ۲۴ آبان هم زمان با روز «كتاب و كتاب خواني» در مجتمع فرهنگي و هنري «سيدالشهدا» از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار مي شود.بر اساس اين گزارش، به ۳۵۰ اثر رسيده به دبيرخانه اين جشنواره در هفت رشته جوايزي اهدا مي شود.
در اين دوره محمدرضا تركي، صابر امامي و حميدرضا شكارسري داورانِ بخش شعر بوده اند.
داوري كتاب هاي رسيده به بخش داستان را بلقيس سليماني، مصطفي خرامان، اميرحسين  فردي، محمد مهدي دربندري و زهرا زواريان بر عهده  داشته اند.
در بخش «كودك و نوجوان» حميد رضا شاه آبادي، حميد گروگان و بابك نيك طلب داور بوده اند و آثاري را كه در سال ۱۳۸۳ در حوزه «تحقيق و پژوهش» تاليف شده اند سيد علي شجاعي، سرتيپ مسعود بختياري، دكتر زماني و دكتر بختياري داوري  كرده اند.
داوران بخش هنر را حامد سقائيان، مسعود دلخواه و حسين مسافرآستانه تشكيل مي دهند و در بخش «جُنگ و زندگينامه شهيد» جواد محقق، نصرت الله محمودزاده، حبيب يوسف زاده و ابراهيم زاهدي  مطلق داور بوده اند.
در اين مراسم، حدود ۳۰ اثر برگزيده در هفت رشته شامل «خاطره» ، «شعر و قطعه ادبي» ، «داستان» ، «هنر» ، «تحقيق و پژوهش» ، «جُنگ شهيد و زندگي نامه» و «كودك و نوجوان» معرفي مي شوند.

جايزه شعر خبرنگاران اهدا مي شود
ايسنا: جايزه شعر خبرنگاران به صورت ساليانه برگزار مي شود. نخستين دوره اين جايزه كه ازسوي اهالي رسانه هاي مكتوب و الكترونيكي، در سال ۸۵ اهدا خواهد شد، كتاب هاي شعر منتشرشده به زبان فارسي را كه براي نخستين بار در سال ۸۴ و در داخل كشور منتشر شده باشند، مورد داوري قرار مي دهد.
داوران اين جايزه ادبي از ميان خبرنگاران و كساني كه به نوعي با مطبوعات، خبرگزاري ها و رسانه هاي ديگر همكاري مستمر دارند، انتخاب شده اند كه عبارتند از: محمدهاشم اكبرياني، عليرضا بهرامي، محمدحسين عابدي، سپيده جديري و پوريا گل محمدي.
طبق اعلام، شاعران و ناشران علاقه مند به شركت در جايزه شعر خبرنگاران كه حوزه هاي نو و كلاسيك را شامل مي شود، مي توانند اثر خود را در پنج نسخه به دبيرخانه اين جايزه به نشاني صندوق پستي ۱۳۴۴-۱۴۱۵۵ ارسال كنند.
محمدهاشم اكبرياني، دبير جايزه، با بيان اينكه از ديدگاه هاي ديگر همكاران مطبوعاتي و رسانه اي نيز درباره نحوه برگزاري اين جايزه استفاده خواهد شد، از برگزاري برنامه هاي جانبي ازجمله نشست هاي عمومي با مشاركت شاعران، در زمينه بررسي معيارهاي داوري، وضعيت كتاب هاي رسيده و... خبر داد.او همچنين گفت: سعي خواهد شد در همه امور مربوط به جايزه، نسلي كه تازه به اين وادي گام گذاشته است، مشاركت جدي و فعال داشته باشد.

۱۲۰ گروه خارجي در بيست و چهارمين
دوره جشنواره تئاتر فجر
دبير بيست و چهارمين جشنواره تئاتر فجر گفت: تاكنون ۱۲۰ گروه نمايشي از سراسر ايران براي حضور در جشنواره بين المللي تئاتر فجر اعلام آمادگي كرده اند.
«حسين مسافر آستانه» در گفت وگو با مهر افزود: بخشي از اين ۱۲۰ اثر به تازگي براي ما ارسال شده كه پس از بررسي اين آثار توسط شوراي نظارت و ارزشيابي، فهرست آثار منتخب تا هفته آينده اعلام مي شود.
تعدادي از اين ۱۲۰ نمايش مربوط به كشورهاي آسيايي و تعدادي نيز مربوط به كشورهاي اروپايي و آمريكاي لاتين است.
برزيل نيز يكي از اين كشورها است كه اثر خود را براي ما ارسال كرده است. دبير بيست و چهارمين جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: ظرفيت بخش بين الملل جشنواره تئاتر امسال ۱۰ گروه نمايشي است كه ممكن است اين تعداد كمي افزايش پيدا كند و ما ميزبان گروههاي بيشتري شويم.وي همچنين درمورد نمايش هاي بخش ويژه داخلي كه از طرف دبيرخانه جشنواره از آنها دعوت به عمل مي آيد خاطرنشان كرد: اكنون در مرحله بستن قرارداد با اين گروههاي مدعو هستيم.همه اين گروه ها علاوه بر اجرا در جشنواره تئاتر فجر، اجراي عمومي نيز خواهند داشت.

با تقدير از ۲۷ نام آور
پنجمين همايش چهره هاي ماندگار برگزار شد
پنجمين همايش «چهره هاي ماندگار» با تجليل از ۲۴ تن از فرهيختگان و استادان كشور در عرصه هاي مختلف علمي، فرهنگي، هنري و دفاع مقدس و سه شخصيت خارجي در عرصه ادبيات و ايران شناسي، در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد. در پنجمين همايش «چهره هاي ماندگار» ، «دكتر پرويز كردواني» در رشته «جغرافيا» ، «دكتر منوچهر ستوده» در رشته «جغرافياي تاريخي» ، «دكتر ميرجلال الدين كزازي» در رشته «ادبيات فارسي» ، «دكتر اسماعيل حاكمي بالا» در رشته «ادبيات» ، «دكتر علي اكبر فرهنگي» در رشته «مديريت» ، «آيت الله سيد محمد موسوي بجنوردي» در رشته «حقوق خصوصي» و «منوچهر آتشي» در رشته «شعر» به عنوان چهره هاي ماندگار مورد تجليل قرار گرفتند.
همچنين دكتر «عباس قلي دانشور» در رشته «جراحي قلب» ، «دكتر علي اكبر ولايتي» در رشته «پزشكي كودكان» ، «دكتر احمد شيمي» در رشته «ميكروب شناسي» ، «دكتر نادعليان» در رشته «دامپزشكي» ، «دكتر عباس شفيعي» در رشته «واكسينولوژي» و «دكتر شهربانو عريان» در رشته «فيزيولوژي غدد درون ريز» به عنوان چهره ماندگار معرفي شدند. در زمينه هاي علوم پايه، فني - مهندسي و كشاورزي نيز «دكتر اميدعلي شهني كرمزاده» در رشته «رياضيات» ، «دكتر جلال حجازي دهاقاني» در رشته «مهندسي متالوژي» ، «دكتر سيد مهدي گلابي» در رشته «شيمي» ، «دكتر سيد محمد حسين جزيره اي» در رشته «كشاورزي» و «استاد پرويز شهرياري» در رشته «آموزش رياضيات» معرفي و تجليل شدند.
«استاد كيخسرو خروش» در رشته «خوشنويسي» ، «استاد جوادي پور» در رشته «نقاشي» ، «هوشنگ مرادي كرماني» در رشته «قصه نويسي كودكان» ، «استاد فرامرز پايور» در رشته «موسيقي» و «پرويز بهرام» در رشته «دوبلاژ» از ديگر چهره هاي ماندگار تجليل شده در همايش ديشب بودند. در اين مراسم همچنين از «سردار علي فضلي» به عنوان چهره ماندگار «دفاع مقدس» تجليل شد.

سينما فرهنگ ۵ سالنه مي شود
مدير عامل بنياد سينمايي فارابي گفت: سينما فرهنگ تا زمان برگزاري بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر امسال به سه سالن جديد مجهز خواهد شد. در مراسم معرفي و توديع مديران بنياد سينمايي فارابي منوچهر محمدي از مسچي (مسئول تازه سينما شهر) خواست تا نسبت به احياي سينما آزادي اقدام كند.

نگاه
جشنواره اي براي رشد
سي وپنجمين دوره جشنواره بين المللي رشد، كار خود را در مشهد آغاز كرده است. قرار است كه در اين جشنواره ۲۰۳ فيلم ايراني و خارجي مورد داوري هيأت داوران قرار گيرند، البته در كنار اين جشنواره پرقدمت آموزشي، دست اندركاران آموزش و پرورش، جشنواره اي تحت عنوان جشنواره بين المللي دانش آموزان فيلمساز هم راه اندازي كرده اند كه هم اكنون دوره سوم خود را سپري مي كند.گذشته از اين كه جشنواره رشد چندمين دوره خود را طي مي كند يا تاكنون داوران دوره هاي گوناگون چند فيلم را داوري كرده اند يا خواهند كرد، مي توان اين پرسش ها را براي دست اندركاران آن مطرح كرد:
* اين جشنواره به خاطر رفع كدام نياز آموزشي جامعه و مدرسه هاي كشور راه اندازي و دنبال مي شود؟
* برگزاري چنين جشنواره اي چه تأثيري در روند آموزشي كشور دارد؟
در طول سال هاي گذشته هنوز يك شيوه نامه مشخص از سوي اين جشنواره پرسابقه ارائه نشده است تا بتوان در زمينه اهداف، رويكردها و تأثيرگذاري آن در جامعه آموزشي نظر داد. اگر هدف از برگزاري اين جشنواره ساخت و توليد فيلم هاي آموزشي است، بايد گفت كه سازمان هاي مختلفي ازجمله صدا و سيما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي متولي پيشبرد چنين رويكردهايي در جامعه هستند و اگر دست اندركاران جشنواره رشد مدعي هستند كه اين جشنواره در تكاپوي ساخت فيلم هاي كودك و نوجوان است، بايد پرسيد كه جشنواره كودك اصفهان چه تفاوتي هايي با اين جشنواره دارد؟
به باور مهدي نويد، رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، انتقال دانش تنها از طريق كتب درسي امكان ندارد و جشنواره فيلم رشد بايد به عنوان يك رسانه آموزشي، تسهيل كننده فرايند آموزش و به عنوان يك نهاد فرهنگي و تربيتي، زمينه رشد، شناخت و شكوفايي استعدادها را فراهم كند.عليرغم اين نگاه روشن و متقن، هنوز به طور جدي فيلم به عنوان ابزار آموزشي مورد استفاده سامانه آموزش و پرورش قرار نگرفته و هنوز شبكه آموزشي، با تمامي فوايد و مزاياي آن، بدون همياري آموزش و پرورش به كار خود ادامه مي دهد.
بهتر است دست اندركاران جشنواره فيلم رشد، قبل از راه اندازي جشنواره فيلمسازان دانش آموز، اهداف و نيازهاي اين بخش از جشنواره را نيز مشخص كنند تا در آينده دچار بلاتكليفي در اين حوزه نشوند. هوشنگ صدفي

تلويزيون فرهنگ محاوره اي را تبليغ مي كند
گروه ادب و هنر: در جشنواره بين المللي رشد، هر روز چند نشست تخصصي در زمينه فيلم هاي آموزشي با حضور كارشناسان امور تربيتي، هنرمندان و صاحب نظران داخلي و خارجي برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار اعزامي همشهري از مشهد در نشست سينماي مدرن، تلويزيون و آموزش كه شب گذشته با حضور الگاماركوا و اسماعيل ميرفخرايي برگزار شد، خانم الگا كه به عنوان داور جشنواره حضور دارد، گفت: من در باب ادبيات ايران بيش از هر چيز به شما حسادت مي كنم كه مي توانيد شعرهاي عمر خيام را بدون ترجمه بخوانيد. اميدواريم كه در سينما هم فيلم هاي عمر خيامي بسازيد.اسماعيل ميرفخرايي نيز كه يكي ديگر از داوران جشنواره امسال است، گفت: تأكيد زياد خانم الگا بيشتر بر روي ادبيات و نوشتار است، چراكه او خودش متخصص رسانه هاي مدرن است. رسانه هاي تصويري برپايه ادبيات بنا شده اند، اما يادمان باشد اتفاقي كه الان دارد مي افتد، اين است كه تلويزيون بدون توجه به ادبيات ما را به سمت فرهنگ محاوره اي مي برد.

گلستان
بازچاپ مجلات ماندگار تاريخ مطبوعات ايران
انتشارات اساطير، به مديريت عبدالكريم جربزه دار، از اواخر سال گذشته دست به ابتكار جالبي زده است.
وي كه در زمينه متون كهن و نيز نسخه هاي خطي، ناشري شناخته شده و معتبر است، اين بار به سراغ برخي از مجلاتي رفته است كه از زمان چاپ آنها سالها مي گذرد، اما در بازار كتاب و نشر و نشريه نايابند و شايد برخي از اين نشريات را حتي نتوان در كتابخانه هاي معتبر هم يافت. بر همين بنيان وي به همت ۵ تن از چهره هاي شناخته شده عرصه نشر و پژوهش، به انتشار و باز چاپ اين مجلات دست يازيده است. اين ۵ تن ايرج افشار، علي اشرف صادقي، كامران فاني، سيدفريد قاسمي و جمشيد كيانفرند كه هر كدامشان در عرصه اي صاحب صلاحيت و دانشند. تاكنون مجلات شرق، فرهنگ نو، نامه فرهنگستان، دانشنامه به بازار كتاب راه يافته است و در آينده نزديك نيز مجلات كاوه، مهر و پاره اي ديگر از اين مجلات منتشر خواهند شد. بر هر يك از اين نشريات، مقدمه كلي ايرج افشار آمده و سيدفريد قاسمي (مورخ و پژوهشگر عرصه نشر و مطبوعات) نيز مقاله اي تحقيقي در شرح هر يك از اين مجلات به شكل تخصصي آورده است. اين گونه آثار خواستاران بسيار تخصصي دارد و با اين اوضاع و احوال بازار نشر بايد دعا كرد كه ناشر بتواند دوام آورد و حداقل اين كتابها را به نزديكي هاي يك عدد سه رقمي برساند.
دكتر پارسا و سومين كتاب از خاستگاه آگاهي در فروپاشي ذهن دوجايگاه ها
پزشكي، پرمشغله  ترين پيشه است، به خصوص پزشكي كه در زمينه اي خاص صاحب اعتباري بين المللي باشد.
دكتر خسروپارسا؛ چنين ويژگي دارد، اما وي در ميان تمامي اين مشغله ها، ساعت و زماني را پيدا مي كند تا به علاقه شخصي اش كه همانا ترجمه و نگارش آثاري در شناخت و علم است بپردازد. وي در اين كار تنها نيست، بلكه برخي ديگر از متخصصان علم اعصاب و روان را بر اين كار تحريض كرده است. اين جمع ،۶ ۷ نفره پس از انتشار كتاب اول، «جوليان جينز» با عنوان «خاستگاه آگاهي در فروپاشي ذهن دوجايگاهي» كتاب دوم، آخرين مجموعه از اين سري مباحث (كتاب سوم) را نيز ترجمه و از سوي انتشارات آگاه به بازار كتاب عرضه كرده اند. ناشر كتاب هم در گفتگو با همشهري وعده داده است، مجموعه اين سه مجلد را كه هر كدامشان بيش از ۲۰۰ صفحه را شامل مي شود، در يك كتاب ۵۰۰ تا ۶۰۰ صفحه اي قطع وزيري انتشار دهد. همكاران دكتر پارسا در اين كار مهم، شيوا دولت آبادي، احمد محيط، نجل رحيم، نيلي پور و... بودند كه جلد سوم اين كتاب با عنوان« آثار ذهن دوجايگاهي در جهان مدرن» را ترجمه كرده اند.

برگي از تاريخ
تصويب قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران از سوي مجلس خبرگان
پس از پيروزي انقلاب اسلامي و برگزاري اولين انتخابات كه منجر به تعيين نوع حكومت و تشكيل جمهوري اسلامي در ايران گرديد، بحث راجع به تعيين قانون اساسي نظام در محافل مختلف گسترش يافت. در اين مرحله با تيزبيني حضرت امام خميني (ره)، پيش نويس قانون اساسي كه پايه نظام جمهوري اسلامي ايران را بر آموزه ها و ارزش هاي حيات بخش اسلام به ويژه عدالت اجتماعي و جامعه توحيدي قرار داده، نگارش يافت و با تاكيد آن حضرت، انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسي در ۱۲ مرداد ۱۳۵۸ برگزار گرديد. اين مجلس در ۲۸ مرداد ۱۳۵۸ فعاليت خود را آغاز كرد تا اين كه پس از سه ماه تلاش و كوشش فوق العاده و كار پرمسئوليت، تدوين قانون اساسي، در نهايت در دوازده فصل و يكصد و هفتاد و پنج اصل توسط خبرگان قانون اساسي مورد تصويب قرار گرفت. اين قانون سپس در يك همه پرسي در ۱۲ آذر ۱۳۵۸ به تاييد مردم مسلمان ايران رسيد و بدين گونه، قانون اساسي تازه اي بر مبناي حقوق انساني و اصول اسلامي تدوين و فصلي تازه در برابر قوانين اساسي كشورهاي جهان گشوده شد. در سال ۱۳۶۸ بخش هايي از قانون اساسي پس از بازنگري در شوراي بازنگري قانون اساسي و برگزاري همه پرسي، به اجرا درآمد.
رحلت فيلسوف شهير آيت الله طباطبايي
علامه سيد محمد حسين طباطبايي در سال ۱۲۸۱ ش برابر با ۱۳۲۱ قمري در تبريز متولد گرديد و در ۵ سالگي مادر و در ۹ سالگي پدرش را از دست داد. در همان زمان علاوه بر فراگيري قرآن مجيد و كتاب هاي متداول روز و خوش نويسي، به تحصيل مقدمات عربي روي آورد و در ۲۳ سالگي عازم نجف اشرف گرديد. علامه، طي يازده سال اقامت در نجف از محضر عالمان نامداري همچون ميرزاي ناييني، سيدابوالحسن اصفهاني، محمد حسين غروي اصفهاني و ميرزاعلي آقا قاضي طباطبايي استفاده هاي فراوان برد و مدارج علمي و كمالات اخلاقي را پيمود. وي پس از آ ن به مدت ده سال در تبريز اقامت گزيد و سپس در سال ۱۳۲۵ش راهي شهر قم شد. علامه از آن پس با درك نياز حوزه به تفسير و فلسفه، به تدريس اين دو پرداخت و در اين دو رشته مقام شامخي به دست آورد. علامه طباطبايي همزمان با تدريس، از تاليف آثار گرانبها و سودمند غفلت نورزيد و كتب متعددي را به رشته تحرير درآورد كه اصول فلسفه و روش رئاليسم در ۵ جلد، بدايه الحكمه، نهايه الحكمه، وحي يا شعور مرموز، علي (ع) و فلسفه الهي و حاشيه بر اسفار صدرالدين شيرازي و... از آن جمله اند. اما مهمترين اثر علامه، تفسير الميزان نام دارد، اين كتاب شريف كه اصل آن به زبان عربي و در بيست جلد تاليف گرديده بارها از سوي ناشران داخلي و خارجي به زبان هاي عربي و فارسي چاپ و منتشر شده است. استاد شهيد مرتضي مطهري درمورد اين تفسير مي گويد: «كتاب تفسير الميزان، يكي از بهترين تفاسيري است كه براي قرآن مجيد نوشته شده است و مي توان ادعا كرد بهترين تفسيري است كه در ميان شيعه و سني از صدر اسلام تا امروز نوشته شده است.» علاوه بر تاليفات متعددي كه از علامه طباطبايي به يادگار مانده است، شاگردان فاضلي در حلقه درس ايشان مراتب كمال علمي را پيموده و منشاء خدمات فراواني شده اند.علامه سيدمحمدحسين طباطبايي سرانجام در صبح يكشنبه ۲۴ آبان ۱۳۶۰ ش برابر با هجدهم محرم ۱۴۰۲ ق پس از يك هفته بيماري، دار فاني را در هشتاد سالگي وداع نموده و به ديار باقي شتافت. مزارش در كنار حرم حضرت معصومه (س) زيارتگاه عاشقان و شيفتگانش مي باشد. همزمان با يكصدمين سال تولد ايشان، همايش ملي ميزان حكمت در دي ماه ۱۳۸۱ در محل سالن همايش هاي بين المللي صداوسيما برگزار شد و شخصيت علمي اين مفسر فرزانه، گرامي داشته شد.
روز كتاب و كتابخواني
كتاب محصول تجربه هاي بشري و خلاقيت هاي ذهني و آموخته هاي درازمدت انسان است. سهم كتاب در انتقال دانش ها، گاهي به مراتب بيشتر و فراتر از ديگر ابزار آموزشي است. پديدآوردن آثار علمي و فرهنگ مكتوب از توصيه هاي مهم اولياي دين است و با كمك به گسترش دانش، به عنوان يك ميراث فرهنگي براي نسل هاي آينده، ماندگار مي شود.وقتي كتاب، حاصل انديشه ها و تجربه هاي اهل انديشه و معرفت باشد، كتابخانه نيز كانون همايش صاحب نظران و موزه پرطراوت و شاداب دانشمندان خواهد بود. دامنه علوم و موضوعات و كتاب ها گسترش يافته است و بايد فرصت و نيروي كتاب خوانان، به خواندن بهترين ها و لازم ترين ها اختصاص دهند. با نام گذاري امروز به نام روز كتاب و كتابخواني، اهميت اين موضوع بيشتر از قبل مطرح مي گردد تا به عنوان يك فرهنگ در جامعه نهادينه شود.

كوتاه از هفت هنر
مراسم اختتاميه دوازدهمين دوره كتاب سال دانشجويي
ايسنا : همزمان با برگزاري هفته كتاب، مراسم اختتاميه دوازدهمين دوره كتاب سال دانشجويي، روز سه شنبه اول آذرماه از ساعت ۱۰تا  ،۱۲  با همت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي و همكاري ساير سازمانها و وزارتخانه ها در تالار شهيد مطهري دانشگاه تربيت مدرس برگزار مي شود. نشست خبري اين رويداد با حضور دكتر عبدالحميد احمدي - معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي - و محمد سلگي - رئيس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي - يكشنبه ۲۹/۸/۸۴ از ساعت  ۳۰:۹ در محل سالن اجتماعات جهاد دانشگاهي واقع در خيابان انقلاب، روبه روي دانشگاه تهران، دفتر مركزي جهاد دانشگاهي، طبقه هفتم، برگزار خواهد  شد.
اهداي جوايز به برگزيدگان هفتمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان
جوايز برگزيدگان هفتمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان فردا ۲۴ آبان ماه اهدا مي شود.در اين مراسم كه با حضور شماري از مسئولان كانون، داوران و جمعي از فعالان در عرصه  ها و حوزه هاي فرهنگي كودكان و نوجوانان از ساعت ۱۵ تا ۱۸ برگزار مي شود به برگزيدگان از يك تا سه سكه به رسم يادبود اهدا خواهد شد.
بنابه اين گزارش جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان هر دو سال يكبار با حضور يك هفته اي نشريات ويژه كودك و نوجوان برگزار مي شود.در اين دوره آثار سال هاي ۸۲ و ۸۳ نويسندگان عرصه مطبوعات كه بالغ بر ۱۱۰۵۵ اثر بود، مورد بررسي قرار گرفته است كه از ميان اين آثار ۳۲۸۴ اثر به مرحله نهايي و داوري راه يافتند.
برگزاري نشست هاي تخصصي سينماي دفاع مقدس
همزمان با برگزاري دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس سه نشست تخصصي با حضور كارشناسان و صاحب نظران سينما برگزار مي شود.اين نشست هاي تخصصي پيرامون سينماي دفاع مقدس و ضرورت هاي آن، طي روزهاي اول، دوم و سوم جشنواره با حضور صاحب نظران و متخصصان و كارشناسان سينما و سينماي دفاع مقدس برگزار مي شود.دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس از يكم تا چهارم آذرماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.
فتيله اي ها خبرنگار مي شوند
گروه فتيله جمعه تعطيله، در حاشيه هفتمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان بازديد كنندگان را با نمايش هاي كودكانه سرگرم مي كنند.
اين نمايش ها تا پايان جشنواره (پنج شنبه)، همه روزه از ساعت ۱۵: ۹ تا ۱۵: ۱۰ صبح و ۳۰: ۳ تا۳۰: ۴ بعدازظهر اجرا خواهد داشت.بنابراين گزارش، يكي از نمايش ها با اشعار برنامه فتيله، جمله تعطيله برنامه كودك شبكه دو، به بيان مطالبي درخصوص تشويق كودكاني كه به خبرنگارشدن علاقمندند و تأكيد بر تلاش و پشتكار در زندگي مي پردازد.همچنين به مناسبت هفته سلامت، موضوع سلامتي نيز در اين نمايش گنجانده شده است.نمايش ديگر اين گروه، «چشم، چشم، دو ابرو» نام دارد كه به آموزش راهنمايي و رانندگي به كودكان اختصاص دارد.
حس و حساسيت در فرهنگسراي نياوران
ساعت ۱۷ يكشنبه ۲۹ آبان فيلم «حس و حساسيت» اثر «آنگ لي» در مجموعه برنامه «يك فيلم يك فيلمنامه» در سالن خليج فارس فرهنگسراي نياوران به روي پرده مي رود.حس و حساسيت برنده يك اسكار و نامزد دريافت ۶ اسكار، برنده خرس طلايي جشنواره برلين و برنده جايزه بهترين فيلمنامه گلدن گلوب و... است «اما تامسون» كه به جهت نگارش فيلم نامه اين اثر برنده جايزه اسكار بهترين فيلمنامه شده است در اين فيلم نقش اول زن را ايفا مي كند و به جهت همين نقش آفريني نيز به همراه «كيت وينسلت» نامزد دريافت اسكار بود.فيلمنامه «حس و حساسيت» را پس از اكران آن «جابر قاسمعلي» نقد و بررسي خواهد كرد.
«بيد مجنون» در جشنواره دمشق
فيلم سينمايي بيد مجنون، آخرين ساخته مجيد مجيدي، در چهاردهمين دوره جشنواره فيلم دمشق روي پرده مي رود.به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، بيد مجنون به عنوان نماينده سينماي ايران در بخش مسابقه اين رويداد بين المللي به نمايش درمي آيد.«بيد مجنون» كه فيلمي متفاوت در كارنامه سينمايي مجيدي محسوب مي شود، با رويكرد به مسايل مربوط به دنياي بزرگسالان، داستان استاد دانشگاه نابينايي را به تصوير مي كشد كه با بيناشدن، اتفاقات جديدي در زندگي اش رخ مي دهد.جشنواره فيلم دمشق كه مهم ترين رويداد سينمايي كشور سوريه به شمار مي رود، از ۲۹ آبان تا ششم آذرماه سال جاري در اين كشور برگزار مي شود.
فكر ايراني در راديو
برنامه «فكر ايراني» با هدف معرفي مخترعان و مبتكران و نوآوران كشور و طرح ها و ايده هاي جديد و اقتصادي آن ها، راهكار تجاري اختراعات را بررسي مي كند.
اين برنامه به مخترعان اين امكان را مي دهد تا در مسير توليد به شناسايي راهكارها پرداخته و نقاط قوت كار را به منظور توسعه و تشويق، شناسايي كنند.

بهارستان
اخلاق بد
گفت: پيلي را آوردند بر سر چشمه اي كه آب خورد. خود را در آب مي ديد و مي رميد. او مي پنداشت كه از ديگري مي رمد. نمي دانست كه از خود مي رمد.
هم اخلاق بد ،از ظلم و كين و حسد و حرص و بيرحمي و كبر چون در توست، نمي رنجي، چون آن را در ديگري مي بيني، مي رمي و مي رنجي.
گزيده فيه مافيه، تلخيص دكتر الهي قمشه اي
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
خروس قندي
آن روز مادربزرگ با دست هاي پينه بسته و چروكيده اش يك خروس قندي به من داد و گفت: «الهي پير شي مادر» و من كه پيرشدن را دوست نداشتم، از حرفش دلگير شدم.
بعدها بازهم به خاطر خروس قندي، به سراغش مي رفتم و او نيز جمله هميشگي اش را مي گفت.سالها گذشت، خيلي ها رفتند، مادربزرگ هم رفت. ديروز به خانه دخترم رفته بودم، مثل هميشه براي نوه ام كه سرگرم بازي هاي كامپيوتري بود، يك كتاب هديه بردم، تشكر كرد و من بي  اختيار گفتم: «الهي پير شي.»
او هم از اين حرف من ناراحت شد. برايش توضيح دادم كه اين جمله، دعاي بسيار خوبي است؛ ازپس دادن هديه منصرف شد، هرچند كه من، هرگز به فكر پس دادن خروس قندي هاي مادربزرگ نبودم.
مصطفي چترچي
ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۴۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۱ دقيقه
گل و گياه
بگونيا
007671.jpg
نام علمي: Begonia Azotus'
خانواده: BEGONIACEAE
گل هاي زيباي اين واريته در فصل زمستان ظاهر مي شوند. برگ ها تخم مرغي و پهن به رنگ سبز تيره، گل ها پرگلبرگ، صورتي رنگ به قطر ۴ سانتيمتر هستند. حداكثر بلندي ۲۰ و گستردگي آن به ۱۵ سانتيمتر مي رسد. ريشه آن به صورت غده است.
نيازها: مكان پرنور ولي دور از تابش مستقيم آفتاب، خاك سبك با زهكش خيلي خوب، خنثي تا كمي اسيدي كه فاقد لوم باشد و كمي مرطوب نگهداشته شود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰ درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه قطعات غده كه داراي ريشه باشند در اوايل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    حوادث    |
|   خارجي    |    سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |    ورزش    |
|   يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |