سه شنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۰ - Nov 15, 2005
مقام معظم رهبري:
موج اقبال جوانان به سوي دين يك واقعيت است
007701.jpg
ايسنا: حضرت آيت ا... خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي روز دوشنبه در ديدار ائمه جمعه سراسر كشور با اشاره به حركت مقتدرانه نظام جمهوري اسلامي ايران به سوي اهداف خود و تنظيم سند چشم انداز بيست ساله بر اساس خطوط اصلي انقلاب و مواضع امام (ره)، مهم ترين ضرورت هاي اين برهه را «حفظ وحدت و هوشياري» ، «حفظ روحيه و ارزش هاي انقلابي» ، با دميدن روح اميد، عزم و كار و تلاش در جامعه و «استفاده ي مناسب و صحيح از موج اقبال مردم به ويژه جوانان به معنويت و ارزش هاي انقلاب» دانستند و تصريح كردند: امروز بحمدا... رئيس جمهور محترم و دولت با شعارهاي انقلاب اسلامي و براي انقلاب به طور جدي حركت و تلاش مي كنند و همه بايد از دولت و رئيس جمهور حمايت و به آنان كمك نمايند.
ايشان با اشاره به تاثيرگذاري نظام اسلامي ايران در سراسر دنياي اسلام خاطرنشان كردند: پرچم اسلام امروز شجاعانه در ايران برافراشته شده و ايران اسلامي به خود مي بالد كه راه رشد علمي و پيشرفت كشور و حل مشكلات را از راه ها و آموزش هاي اسلامي پي گيري مي كند و چنين واقعيتي موجب تشويق و الگوپذيري مسلمانان و احساس خطر جدي نظام سلطه جهاني شده است.
حضرت آيت ا... خامنه اي لازمه ي چنين شرايطي به ويژه دوران پس از انتخابات رياست جمهوري را هوشياري بيش از پيش و حفظ وحدت ارزيابي كردند و افزودند: بايد ضمن تأكيد بر مشتركات و محكمات نظام اسلامي، از هرگونه اقدام و سخني كه باعث عميق تر شدن كدورت هاي دوران انتخابات مي شود، جداًپرهيز كرد.
ايشان از ديگر وظايف اين دوران را حفظ روحيه و ارزش هاي انقلابي برشمردند و خاطرنشان كردند: حفظ ارزش هاي انقلاب به معناي اهتمام براي ايجاد اميد و روحيه ي عزم و كار در ميان مردم به ويژه جوانان است و حفظ روحيه ي انقلابي هيچ گاه به معناي بازگشت به برخي بي انضباطي هاي طبيعي اول انقلاب نمي باشد.رهبر انقلاب با اشاره به تبليغات گسترده ي بيگانگان خاطرنشان كردند: ائمه جمعه بايد با تبيين مكرر ارزش هاي واقعي انقلاب اسلامي، موجب تبديل شدن اين ارزش ها به يك طبيعت رايج در فضاي زندگي مردم شوند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي عمق بخشي به ايمان ديني جوانان را يكي از نيازهاي اصلي جامعه و از جمله وظايف ائمه جمعه دانستند و افزودند: موج اقبال جوانان به سوي دين و معنويت يك واقعيت است كه دليل آن نيز انتخابات اخير رياست جمهوري مي باشد؛ زيرا در اين انتخابات، اكثر راي دهندگان كه جوانان بودند، به رغم وجود برخي شعارهاي جذاب مادي و شعارهاي آميخته با مفاهيم سياسي رايج غربي ها، به شعارهاي عدالت خواهانه، اصول گرايانه و ارزش هاي انقلاب گرايش پيدا كردند كه بايد قدر اين واقعيت دانسته شود.
حضرت آيت ا... خامنه اي، دولت آقاي احمدي نژاد را برخاسته از گرايش مردم به شعارهاي انقلابي و دولتي با بركت و كاري دانستند و با تأكيد بر اينكه موضع رهبري نسبت به رئيس جمهور و دولت فعلي همانند دولت هاي قبلي است، افزودند: بايد براي هرگونه ارزيابي به رئيس جمهور و اعضاي دولت امكان و فرصت كار داده شود اما متاسفانه برغم گذشت دو ماه و نيم از آغاز به كار دولت جديد، برخي توقعات و انتظاراتي مطرح مي شود كه شش ماه و يا يكسال بعد از آغاز به كار دولت هاي قبلي، آنها مطرح نمي شد.ايشان برخي اظهارات و انتقادها و مطالب برخي روزنامه ها نسبت به دولت جديد را غير منصفانه ارزيابي كردند. رهبر انقلاب در بخش ديگري از سخنان خود، ائمه جمعه را به ارتباط بيش از پيش با مردم و حفظ روحيه ي مردمي و گشاده رويي در برخورد با مردم توصيه كردند و افزودند: امام جمعه بايد از موضع يك پدر، رفيق و مشاور امين با مردم ارتباط برقرار كند.در اين ديدار، حجت الاسلام والمسلمين تقوي رئيس شوراي سياستگذاري ائمه ي جمعه گزارشي از فعاليت ها و خدمات پانصد و هفده امام جمعه در سراسر كشور بيان كرد.

اولين جلسه كاري استانداران با رئيس جمهور؛
احمدي نژاد: مسئولان متعهد هستند
براي پاسخ به مطالبات مردم تلاش كنند
007704.jpg
ايسنا: نخستين جلسه كاري استانداران سراسر كشور صبح دوشنبه به رياست دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران در وزارت كشور برگزار شد.
رئيس جمهور، در اين جلسه با تبيين اهداف و آرمان هاي انقلاب اسلامي، اين حركت را استمرار نهضت انبياء دانست و گفت: تمام جهت گيري هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي كشور بايد به سوي تحقق حكومت اسلامي باشد.
احمدي نژاد وظايف مردم در دوران غيبت ولي عصر (عج) و خصوصيات مكتب انتظار را تشريح كرد و تلاش و حركت پيروان آن حضرت به منظور آماده سازي زمينه ظهور هرچه سريعتر حضرت حجت (عج) را خواستار شد. رئيس جمهور ادامه داد: دورشدن از هويت، آرمان و وجوه مختلف انقلاب اسلامي موجب گمراهي و سرگرداني جامعه و كشور مي شود و ما بايد همواره با قرارگرفتن در اين فضا، وظيفه خود را كه ايجاد جامعه نمونه، مقتدر و پيشرفته اسلامي است، انجام دهيم.
دكتر احمدي نژاد ضرورت بهره مندي از تجارب ديگران را براي تسريع در دستيابي به اهداف حكومت اسلامي يادآور و تدوين برنامه هاي كشور بر اساس معيارهاي انقلاب و جامعه اسلامي را خواستار شد.
رئيس جمهور در ادامه با اشاره به نتيجه نهمين انتخابات رياست جمهوري گفت: مردم به روشن ترين و صريح ترين وجه ممكن نشان دادند كه خواهان بازگشت به آرمان هاي انقلاب هستند و به شعار هايي راي دادند كه از متن مكتب امام و ولايت برخاسته بود.
احمدي نژاد خطاب به استانداران اظهار داشت: امروز مسئولان دولت علاوه بر تعهدات ديني و اعتقادات، متعهد به مردم هستند تا براي پاسخگويي به مطالبات آنان تلاش كنند. وي با اشاره به اختيارات وسيع استانداران از عزم دولت براي واگذاري اختيارات بيشتر به مديريت استان ها خبر داد و بر تعهد استانداران در اجراي شعار هاي عدالت گستري، مهرورزي، خدمت رساني و پيشرفت مادي و معنوي كشور تاكيد كرد.
دكتر احمدي نژاد عزم دولت را براي توزيع متوازن و مناسب امكانات به منظور رشد، پيشرفت و شكوفايي اقتصاد در همه كشور اعلام كرد و گفت: استانداران همانند رئيس جمهور به هيچ حزب، گروه، جناح و دسته اي تعهد ندارند و تنها ملزم به حركت در مسير اسلام، انقلاب، شهدا، امام (ره) و ملت عزيز ايران هستند. رئيس جمهور گفت: ما به كسي جز مردم بدهكار نيستيم و بايد مراقبت كنيم كه بدهكار كسي نيز نشويم. احمدي نژاد تصريح كرد: استانداران موظف به انجام تكليف هستند و در اجراي وظايف از هيچ كس واهمه نكنند، زيرا ما آماده ايم كه با ابطال فرهنگ باندبازي و جناح بازي، حق و حق پرستي را داير كنيم و حقوق پابرهنگان و مظلومان را به آنها برگردانيم. وي با اشاره به برخي مصوبات هيات وزيران مبني بر تعليق مديران پروازي، استقرار دفاتر شركت ها در استان هاي محل اجراي طرح، عدالت در واگذاري اعتبارات استاني و منع گسترش سرمايه گذاري شركت هاي دولتي اظهار داشت: به فضل و رحمت الهي و با مديريت صحيح مي توان تحرك و پويايي را در اقتصاد كشور ايجاد كرد و موجب رفع محروميت ها، مهار ديوان سالاري، افزايش بهره وري و ايجاد اشتغال شد.
دكتر احمدي نژاد مهرورزي را موجب ارتقاي فرهنگي و همبستگي ملي ارزيابي كرد و با تاكيد بر ايجاد محدوديت براي كساني كه كينه ورزي را رواج مي دهند گفت: ما يك ملت، يك خانواده و يك امت هستيم و بايد مديران كشور دلهايي سرشار از عشق به مردم داشته باشند. وي تاكيد كرد كه اين كشور بايد مقتدرترين و پيشرفته ترين كشور شود و به حول و قوه الهي اگر ما خود را باور كنيم و از موج تحقيرها رهايي يابيم، خواهد شد.
رئيس جمهور استانداران را به ساده زيستي، صرفه جويي در هزينه ها، مردم داري، وحدت و هماهنگي، شناخت ظرفيت ها، مديريت انقلابي و اصولي و همچنين همدلي و هم آرماني توصيه كرد و با برشمردن ويژگي هاي هر يك از اصول فوق، از استانداران خواست تا خود را وقف انقلاب كنند و پيمان ببندند كه براي خدمت و اعتلاي اسلام و انقلاب تلاش نمايند. وي از نبود تناسب و توازن ميان وظايف استانداران با اختيارات آنها به عنوان مهمترين دغدغه استانداران ياد كرد و گفت: با توجه به رويكرد دولت اسلامي، بايد با برنامه ريزي ترتيبي اتخاذ شود تا همساني ميان وظايف و اختيارات استانداران به منظور برآمدن از عهده مسئوليت ها ايجاد شود.
پيش از سخنان رئيس جمهور، وزير كشور در سخنان كوتاهي، فضاي حاكم بر وزارت كشور را فضايي همراه با عشق خدمت و تلاش براي حل مشكلات مردم برشمرد. وي رفع موانع از مسير توسعه كشور و تحقق شعارهاي دولت نهم را از مطالبات جدي مردم برشمرد و با اشاره به اينكه خواست مردم در انتخابات رياست جمهوري متجلي شده است عزم استانداران را در فراهم ساختن زمينه تحول در كشور مورد تاكيد قرار داد. در اين جلسه شيخ الاسلام استاندار هرمزگان، ده مرده استاندار سيستان و بلوچستان، عبدالوهاب استاندار سمنان، رئوفي نژاد استاندار كرمان، حياتي مقدم استاندار خوزستان، محمدي زاده استاندار خراسان رضوي و سلطاني فر، استاندار گيلان هر يك در سخناني، ديدگاه هاي خود را درخصوص مسايل استان به رئيس جمهور ارائه نمودند.
شيخ الاسلام استاندار هرمزگان به عنوان اولين استانداري كه گزارش خود را به رئيس جمهور ارائه نمود در سخنان خود به هدف گذاري هماهنگ در اجراي سياست هاي دولت اشاره كرد و تنظيم سريعتر سند توسعه استان ها را عامل تسريع در فعاليت هاي عمراني دولت در مناطق ذكر كرد.
وي در اين خصوص خواهان بازنگري در تخصيص اعتبارات ملي به استان ها شد. وي همچنين از طولاني شدن اجراي پروژه هاي استاني و انقضاي مهلت بهره برداري از آنها انتقاد كرد و خواهان تعجيل بيشتر در اين خصوص شد.
حبيب الله ده مرده استاندار سيستان و بلوچستان نيز مشكلات اين استان را وسيع و پيچيده بيان و تاكيد كرد اگر براي رفع مشكلات بخواهيم با روش هاي مرسوم فعلي اقدام نمائيم، تحقق شعارهاي مورد نظر در استان بعيد به نظر مي رسد. وي با تشريح ضرورت تمركززدايي در مركز به انجام ۷۰ درصد از امور استان مورد تصدي خود در سال ۷۶ در تهران اشاره كرد و گفت: تنها ۳۰ درصد از مسايل استان در همان استان تصميم گيري مي شد.
امير حياتي مقدم استاندار خوزستان نيز درسخناني به مساله حاشيه نشيني و محروميت زدايي در خوزستان اشاره كرد و ضرورت پرداختن به معضلات فوق را مورد تاكيد قرار داد.
استاندار خراسان جنوبي نيز اهميت مرزهاي شرقي كشور را در گزارش خود مورد يادآوري قرار داد و گفت: كندشدن تخصيص اعتبارات مرزها در شرق كشور، مرزها را مورد آسيب قرار مي دهد. محمدي زاده براي تسريع در محروميت زدايي از مناطق محروم پيشنهاد نمود تا اعتبارات ديگري غير از اعتبار مناطق محروم به مناطق مذكور اختصاص يابد.

انفجار در نزديكي سفارت ايران در بغداد
مهر: يك منبع آگاه در وزارت امور خارجه با تأييد خبر انفجار در نزديكي سفارت ايران در بغداد، گفت : به ساختمان و هيچ كدام از كاركنان سفارت ايران در بغداد آسيبي وارد نشده است. اين منبع آگاه در وزارت امور خارجه افزود : انفجار در خيابان جنب سفارت اتفاق افتاده كه آتش سوزي در آن همچنان ادامه دارد.وي تاكيد كرد: بر خلاف ادعاي شبكه الجزيره، اين حادثه بر اثر انفجار خودروي انتحاري نبوده است.

رئيس جمهور به تونس نمي رود
ايسنا: سفر رئيس جمهور به تونس لغو شد.سفر دكتر محمود احمدي نژاد كه قرار بود امروز سه شنبه به كشور تونس و براي شركت در اجلاس سران كشورها در خصوص جامعه اطلاعاتي صورت گيرد، لغو شد.اطلاعاتي در مورد علت لغو اين سفر دراختيار رسانه ها قرار نگرفت.

رئيس جمهور در جلسه هيات وزيران:
هياهوي دنياطلبان و غوغاي مرفهين بي درد
دولت را از مسير خود منحرف نمي كند
ايسنا: هيات دولت بعد از ظهر يكشنبه به رياست دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور، تشكيل جلسه داد.
رئيس جمهور در آغاز اين جلسه ضمن تشكر از مردم مومن، فهيم و انقلابي استان خراسان جنوبي، اظهار داشت: شرايط زندگي در اين منطقه سخت است ولي حضور پرشور مردم و شعارهاي سراسر شعور آنان در ابراز وفاداري به اسلام و انقلاب و آرمان هاي امام راحل و وفاداري به رهبري، نشان از ريشه هاي ژرف انقلاب اسلامي دارد و دولت در برابر چنين عظمتي، بايد خاضع باشد. وي افزود: امام راحل چرخه مديريت كشور را به سمت خدمت به محرومان و پا برهنگان سوق داد و اين بزرگ ترين افتخار دولت است كه در خدمت چنين مردمي مي باشد. رئيس جمهور تاكيد كرد: هياهوي دنياطلبان و غوغاي مرفهين بي درد، دولت را از مسير خود منحرف نخواهد كرد و ما در برابر چنين هياهويي عقب نمي نشينيم و خدا را شكر مي كنيم كه دولت را با متن مردم گره زده است.
رئيس جمهور از وزيران خواست كه نظام اداري را متحول كنند تا بتواند تصميمات دولت را محقق و اجرا نمايد. وي افزود: نظام اداري بايد منسجم، هماهنگ، دقيق و پرشتاب كار كند و كار هيچ دستگاهي اخلال در امور دستگاه ديگر ايجاد نكند.
هم چنين در اين جلسه رئيس جمهور با تبريك و آرزوي موفقيت براي وزراي آموزش و پرورش، تعاون و رفاه از خدمات ارزنده  آقايان دكتر فاني سرپرست آموزش و پرورش و مهندس مددي سرپرست وزارت رفاه تقدير و ابراز اميدواري كرد كه هم چنان با اين توان در خدمت انقلاب و كشور باشند.
هيات وزيران هم چنين در اين جلسه تصويب نمود كه مبلغ دويست ميليارد ريال از منابع بيمه مركزي به منظور افزايش ايمني جاده ها و كاهش حوادث جاده اي و نيز كاهش هزينه هاي بيمه براي پرداخت ديه و خسارت هاي جانبي ناشي از اين حوادث، اختصاص يابد تا صرف تجهيز امكانات ايمني مصوب شود. هم چنين در اين جلسه مبلغ پانزده ميليارد ريال براي بازسازي واحدهاي مسكوني و تجاري و واحدهاي دامي و بخش كشاورزي خسارت ديده استان لرستان از حوادث غير مترقبه در شهرستان هاي پلدختر، بروجرد، خرم آباد و درود اختصاص يافت. اختصاص سه ميليارد ريال جهت تكميل كانال آبرساني اراضي كشاورزي منطقه جرقويه اصفهان و نيز ده ميليارد ريال براي تجهيز مركز زلزله نگاري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران و برقراري ارتباط ماهواره اي اين مركز با ايستگاه هاي لرزه نگاري كشور از ديگر مصوبات جلسه يكشنبه هيات وزيران بود.

آسوشيتدپرس:
البرادعي براي ارائه پيشنهاد مورد حمايت غرب
به زودي به ايران سفر مي كند
ايسنا: خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از ديپلمات ها نوشت، محمد البرادعي از نفوذش در پس پيشنهادي كه از ايران مي خواهد برنامه غني سازي اورانيوم را به روسيه منتقل كند، استفاده نموده است و قصد دارد جزئيات اين پيشنهاد را ظرف روزهاي آينده با خود به تهران ببرد.
اين خبرگزاري آمريكايي افزود، هدف از سفر برنامه ريزي شده محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي به تهران، متقاعد ساختن ايران به پذيرش اين طرح است كه هدف از آن از بين بردن قابليت ايران براي توليد سوخت هسته اي مي باشد.
يك مقام اروپايي اظهار داشت كه البرادعي با توافق اتحاديه  اروپا و آمريكا كه از اين ترتيبات حمايت كرده اند، چنين اقدامي را انجام مي دهد.

متكي در دمشق با بشار اسد ديدار كرد
ايسنا: خبرگزاري كويت گزارش كرد كه منوچهر متكي ديروز در دمشق با بشار اسد ديدار و درخصوص آخرين تحولات منطقه، مسايل دوجانبه، منطقه اي و بين المللي بااهميت براي دو طرف بحث و تبادل نظر كرد.
اين خبرگزاري افزود: منوچهر متكي، وزير امور خارجه ايران در ديدار با بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، نامه محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران را كه حاوي مطالبي درخصوص اعلام همبستگي تهران با دمشق درباره رويارويي با فشارهايي است كه اين كشور در شرايط فعلي با آن روبه رو شده، تسليم او كرد. وي ادامه داد:  در اين مذاكرات كه فاروق الشرع، وزير امور خارجه سوريه نيز در آن حضور داشته است، اوضاع سوريه، لبنان با توجه به قطعنامه ۱۶۳۶ مبني بر همكاري كامل سوريه با كميته بين المللي تحقيق درباره ترور رفيق حريري، نخست وزير فقيد لبنان، قطعنامه ۱۵۵۹ شوراي امنيت سازمان ملل، اوضاع عراق و سرزمين هاي اشغالي فلسطين بررسي شد.
بر اساس اين گزارش، بشار اسد در جريان اين ديدار موضع گيري هاي سوريه درخصوص اين دو قطعنامه ونشست هايي كه سوريه اخيرا درباره قطعنامه هاي اخير شوراي امنيت داشته است، بيان و تأكيد كرد كه سوريه به همكاري هاي كاملش با اين كميته ادامه مي دهد، چرا كه آنچه براي سوريه مهم است، كشف حقيقت مي باشد، چرا كه تنها كشور متضرر در اين ميان سوريه بوده است.

مرتضي نبوي: بايد صبر داشت؛ حتماً دولت موفق خواهد بود
ايسنا: مرتضي نبوي گفت: از زمان رأي آوردن احمدي نژاد و اصولگرايان لحن غرب تغيير كرده؛ زيرا قبل از آن انتظار داشتند با وجود افكار متفاوت مجلس و دولت، اين دو نهاد در مقابل هم صف آرايي كنند. قائم مقام جامعه اسلامي مهندسين كه در جلسه جامعه انجمن هاي اسلامي اصناف و بازار سخن مي گفت، افزود: مجلس روزي جايگاه متحصنين بود، ولي امروز ما يك دولت و مجلس اصولگرا داريم كه اميد است بتوانند خدمات خوبي براي ملت انجام دهند. نبوي تأكيد كرد: ما نبايد عجله كنيم. دولتي كه احمدي نژاد تحويل گرفت حدود ۷۵۰۰ تا ۹ هزار ميليارد تومان كسري بودجه داشت. بايد صبر داشت. حتماً اين دولت موفق خواهد بود و زير سايه قرآن، امام زمان(عج) و مقام معظم رهبري شرايط به گونه مطلوبي پيش خواهد رفت.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |